Ingyen belenézhet az összes újságba. Csütörtöktől előfizetés nélkül kipróbálhatja adatbázisunkat.
Négy napon át ingyenes lesz sajtóadatbázisunk. Egy alapos elmélyülés az Arcanum oldalainak tengerében nemcsak egyszeri élmény lehet, hanem rendszeres szórakozás, izgalmas időutazás is.
Szeptember 29. és október 2. között előfizetés nélkül lehet nézelődni, nosztalgiázni.
A szóban forgó jelenleg kutatott kocsi jellegzetes, kis tengelytávolságú, mint már írtam, 3,6-3,7 méter. Ez az 1880-as években gyártott kocsik jellemzője. És a felépítmény fa szekrényvázas lehett, a hengerelt acél kereszttartók sirályszárny alakúak, tehát a fa felépítmény kettő, középen fektetett fa hosszgerendára volt felépítve. Egykori fém szekrényváz szerkezetnek semmi nyoma.
A Halászat szaklapban közölt rajz 6809 milliméter szélső tengelyávolságot ír, a kocsi teljes hossza 10,6 méter.
Érdekes, hogy a MÁV 1910-es teherkocsi fenntartási szakszolgálati utasítása (1910, Légrády testvérek) nem is ismer halszállító kocsit, élőállat szállításnál csak a szarvasmarha-szállító kocsit, a sertésszállító kocsit és a baromfiszállító kocsit ismerteti
Részlet Kelényi Ödön: A vasúti személy- és teherkocsik című 1909-es munkájából, 52. oldal:
"f) Eleven halak szállítására szolgáló kocsi. A halaknak közönséges víztartányban való szállítása nem bizonyúlt megfelelőnek, még abban az esetben sem, ha a vizet gyakrabban felfrissítik. A tapasztalás szerint a fősúlyt a víznek levegővel való ellátására kell fektetni. Ezért a halak szállítására olyan kocsikat építenek, melyeknek víztartányába légszivattyúkon keresztül levegőt hajtanak. A szivattyú a tartány fenekén elhelyezett csöveken keresztül nyomja a levegőt, hol az a tartányban levő vizet keresztüljárja. A légszivattyú akár a kocsi tengelyéről (menetközben), akár külön kis motorral hajtható."
Nem írkálnának inkább a vasút teherkocsikról? Időről, időre visszatérnek ehhez a hülyeséghez és semmi újat nem tudnak írni. Bár, ebben a tárgyban nincs is rá szükség.
Ennél egyszerűbb a helyzet. Nickekre megy, és akiket utál, azokat szurkapiszkálja. Nem valószínű, hogy elolvassa. Egy darabig semmi, aztán adott nickek egyszercsak végig vannak szórva mínusszal, mikor odaért a járőrözésben, mert vonul végig a vasúti oldalakon. Lehet, másokon is, csak azokat én nem tudom. Csak hát, több nap, mint kolbász, vagy valami ilyesmi... kis idő múlva meglátjuk...
Nem okoz lelki válságot a - jel, csak furcsa, hogy egy abszolút a hazai vasúti teherkocsik történetét érintő kérdésre van, akinek az első reakciója, a mínuszra tenyerelés :) Kissé furcsa, hát no.
A kalandos életű kocsi, ha minden igaz a Hannoversche Waggonfabrik (HAWA később Hanomag)-ban készült, eddig ismert, még nyomozandó adatok szerint 1907-ben (véleményünk szerint kb. legalább 10 évvel korábban), tehát már Zimmer Ferenc édesapja is használhatta, és mindvégig kéttengelyes volt, alig 3,6-3,7 m tengelytávolsággal.
Érdekes a link amit ajánlottál, ott már 1917-ben kistarcsai 3 tengelyes kocsikról írnak.
A halszállítás, amikor oxigénről beszélünk, az mindig palackos, tiszta oxigén volt. A kádakban korábban grafit porlasztók voltak, később már gumislagból készültek. Ezt kötötték össze egy tömlővel a reduktoron keresztül. A grafit porlasztó egy kb. 1 méteres, 10 centiméter átmérőjű, belül egy 30 mm furattal volt ellátva, ezen keresztül, finoman gyöngyözve került az oxigén a vízbe. Palackos sűrített levegőt nem használtak. Később a vagonokban használtak viszont motorral meghajtott szivattyúkat, és a "Venturi" elven működő sugárcsövekkel juttatták be a levegőt a halaknak. Ezek a sugárcsövek láthatók a 3 tengelyes kocsik belsöjéről készült rajzon. A fejlődés előkészítése a vasútról a közúti szállításra történő átállás már 1975-ben megkezdődött, sok-sok kisérlettel. Amikor a leáldozó gőzvontatás miatt, a víz daruk száma is lecsökkent, az addigi fejlesztésekkel megkezdtük a kamionos szállítást. Első időkben itt is oxigén palackokkal, később sikerült beszerezni cseppfolyós oxigén tartályokat, és ezzel dolgoznak a halgazdaságok a mai napig.
Amikor "oxigénről" írsz, az valóban tiszta oxigén volt, vagy nagy nyomású levegő? Azért kérdezem, mert a tiszta oxigén nem olcsó (régen még drágább lehetett) és a kezelése nagy elővigyázatosságot igényel. (speciális csövek, csapok, csatlakozók, semmi zsír a környéken).
Bár, én csak 1969-től voltam a Halértékesítő Vállalat halszállító gépésze (ez, egy külön szakmai számmal ellátott mesterség volt), de magyar kéttengelyes, épített halaskocsiról nem hallottam. Amit én ismertem, és utaztam is azokkal, az a 3 tengelyes un. kistarcsai kocsik voltak, amilyet Zimmer Ferenc is rendelt, és használt, amint ez a Halászat c. újság, 1914. évi számában, a 99. oldaltól is olvasható. http://real-j.mtak.hu/20519/9/HAL_1914_15_9_.pdf A Halértnél ebből, 1969-ben, még átépítve, 14 volt használatban. Korábban, is volt halszállítás, úgy hogy normál fedett kocsiba nagy kádakat tettek be, és oxigén palackokkal tartották életben a szállítmányt. A róbertke által betett képen lévő DR kocsi is oxigén palackokkal szállított. A háború előtt Zimmer Ferencnek már több halszállító vagonja volt, de több más vállalkozás is, rendelkezett ilyenekkel. Azt, hogy importált-e élőhalat Zimmer, nem tudom, de a magyar halászat a háború előtt, már jelentős mennyiséget exportált, sőt egy magyar halaskocsival már Angliába is szállítottak, de közbejött a II. világháború, és nem volt folytatás. Amikor én gépész voltam, akkor keleti oldalon Csehszlovákia, Lengyelország, N.D.K. Románia, a nyugatin pedig: Ausztria, N.Sz.K., Belgium, és Olaszország voltak a megrendelőink. Évente 8-10 keleti, és 4-5 nyugati út jutott, az arra alkalmas gépészeknek, ami akkor vetekedett a kamionosok presztízsével! Ha bármely kérdés felmerülne, igyekszem arra válaszolni!
A mínuszolgazó formtársnak üzenném, éppen egy ilyen kocsi esetleges felújítását mínuszozza... itt sok embernek vannak különleges gyűjteményei, ezért merészeltem, hátha vki... :)))
Milyen lehetett egy kéttengelyes élőhal szállító kocsi 1905 és 1925 között, amin sem levegőztető sem más gépi berendezés még nem létezett? Van valakinek ilyenről fényképe?
Pedig volt ilyen, Zimmer Ferenc importált élő halat, kagylót, rákot Oostende-ből, és exportált jófajta magyar balatoni tükörpontyot Németorszégba...