Keresés

Részletes keresés

laviolette Creative Commons License 2022.09.28 0 2 33185

Arcanum - Biszak Bogata bogata.biszak@arcanum.com

 

Ingyen belenézhet az összes újságba. Csütörtöktől előfizetés nélkül kipróbálhatja adatbázisunkat

 

Négy napon át ingyenes lesz sajtóadatbázisunk. Egy alapos elmélyülés az Arcanum oldalainak tengerében nemcsak egyszeri élmény lehet, hanem rendszeres szórakozás, izgalmas időutazás is.

 

Szeptember 29. és október 2. között előfizetés nélkül lehet nézelődni, nosztalgiázni.

bugadoktor Creative Commons License 2022.09.25 0 0 33184

Köszönöm, elmentem ezeket a képeket!

Előzmény: Szütyi (33183)
Szütyi Creative Commons License 2022.09.24 0 2 33183

Hűtőkocsik után turkálva akadtam rá ezekre a halas kocsi képekre:



 

MTU-890 Creative Commons License 2022.09.18 0 1 33182

(Megjegyzésem tárgytalan, mivel eddig is 2MB volt a felső határ.)

Előzmény: MTU-890 (33180)
Dal a Kékmadárról Creative Commons License 2022.09.18 -2 0 33181

Köszönöm, ezt nem tudtam!

Előzmény: FejesAntal (33178)
MTU-890 Creative Commons License 2022.09.18 0 1 33180

Halszállító kocsik, messziről (1972., Kelenföld):

 

 

(A képfeltöltés bugos: reklamál, hogy 2,5MB-nál nagyobb képet nem enged feltölteni, közben már 2MB felett sem engedi.)

FejesAntal Creative Commons License 2022.09.17 -1 2 33179

A szóban forgó jelenleg kutatott kocsi jellegzetes, kis tengelytávolságú, mint már írtam, 3,6-3,7 méter. Ez az 1880-as években gyártott kocsik jellemzője. És a felépítmény fa szekrényvázas lehett, a hengerelt acél kereszttartók sirályszárny alakúak, tehát a fa felépítmény kettő, középen fektetett fa hosszgerendára volt felépítve. Egykori fém szekrényváz szerkezetnek semmi nyoma.

A Halászat szaklapban közölt rajz 6809 milliméter szélső tengelyávolságot ír, a kocsi teljes hossza 10,6 méter.

Előzmény: alkotasu (33176)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.17 -1 1 33178

A P jelű magánkocsikat is a MÁV főmühelyei tartották karben, és számtalan más kocsitípus szerepel az utasítádban, ami magánkocsi volt

Előzmény: Dal a Kékmadárról (33177)
Dal a Kékmadárról Creative Commons License 2022.09.17 -2 0 33177

Talán mert nem MÁV, hanem magántulajdonú kocsik voltak?

Előzmény: FejesAntal (33175)
alkotasu Creative Commons License 2022.09.17 -2 1 33176

"ott már 1917-ben kistarcsai 3 tengelyes kocsikról írnak."

 

1914-ben. Tehát már az I. vh. előtt fejlesztették, gyártották.

Előzmény: FejesAntal (33166)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.17 -1 1 33175

Érdekes, hogy a MÁV 1910-es teherkocsi fenntartási szakszolgálati utasítása (1910, Légrády testvérek) nem is ismer halszállító kocsit, élőállat szállításnál csak a szarvasmarha-szállító kocsit, a sertésszállító kocsit és a baromfiszállító kocsit ismerteti

Előzmény: Törölt nick (33174)
Törölt nick Creative Commons License 2022.09.16 0 4 33174

Részlet Kelényi Ödön: A vasúti személy- és teherkocsik című 1909-es munkájából, 52. oldal:

"f) Eleven halak szállítására szolgáló kocsi. A halaknak közönséges víztartányban való szállítása nem bizonyúlt megfelelőnek, még abban az esetben sem, ha a vizet gyakrabban felfrissítik. A tapasztalás szerint a fősúlyt a víznek levegővel való ellátására kell fektetni. Ezért a halak szállítására olyan kocsikat építenek, melyeknek víztartányába légszivattyúkon keresztül levegőt hajtanak. A szivattyú a tartány fenekén elhelyezett csöveken keresztül nyomja a levegőt, hol az a tartányban levő vizet keresztüljárja. A légszivattyú akár a kocsi tengelyéről (menetközben), akár külön kis motorral hajtható."

róbertke Creative Commons License 2022.09.15 0 2 33173
Törölt nick Creative Commons License 2022.09.15 0 1 33172

Jogos!

Előzmény: gumidani (33171)
gumidani Creative Commons License 2022.09.15 -1 2 33171

Nem írkálnának inkább a vasút teherkocsikról? Időről, időre visszatérnek ehhez a hülyeséghez és semmi újat nem tudnak írni. Bár, ebben a tárgyban nincs is rá szükség.   

Törölt nick Creative Commons License 2022.09.15 -1 8 33170

Érdemes átnézni a börze topikba. Mindegy, hogy ki tesz fel valamit, az árral egyenes arányban kapja a mínuszokat. Ott speciel az irigység dominál...

Előzmény: FejesAntal (33167)
Törölt nick Creative Commons License 2022.09.15 -2 7 33169

Elég szegényes lehet a fantáziája annak, aki szerint a minuszolgatás bármilyen fájdalmat okoz az annak, aki kapja.

Mondanám, hogy sajnálom az ilyen egyszerűműködésűeket, de nem lenne igaz :D

(Előre is köszönöm a mínuszokat!)

Előzmény: Olive12 (33168)
Olive12 Creative Commons License 2022.09.15 -1 6 33168

Ennél egyszerűbb a helyzet. Nickekre megy, és akiket utál, azokat szurkapiszkálja. Nem valószínű, hogy elolvassa. Egy darabig semmi, aztán adott nickek egyszercsak végig vannak szórva mínusszal, mikor odaért a járőrözésben, mert vonul végig a vasúti oldalakon. Lehet, másokon is, csak azokat én nem tudom. Csak hát, több nap, mint kolbász, vagy valami ilyesmi... kis idő múlva meglátjuk...

Előzmény: FejesAntal (33167)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.15 -2 9 33167

Nem okoz lelki válságot a - jel, csak furcsa, hogy egy abszolút a hazai vasúti teherkocsik történetét érintő kérdésre van, akinek az első reakciója, a mínuszra tenyerelés :) Kissé furcsa, hát no.

Előzmény: alkotasu (33160)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.15 -1 8 33166

A kalandos életű kocsi, ha minden igaz a Hannoversche Waggonfabrik (HAWA később Hanomag)-ban készült, eddig ismert, még nyomozandó adatok szerint 1907-ben (véleményünk szerint kb. legalább 10 évvel korábban), tehát már Zimmer Ferenc édesapja is használhatta, és mindvégig kéttengelyes volt, alig 3,6-3,7 m tengelytávolsággal.

 

Érdekes a link amit ajánlottál, ott már 1917-ben kistarcsai 3 tengelyes kocsikról írnak.

Előzmény: bugadoktor (33163)
bugadoktor Creative Commons License 2022.09.15 0 7 33165

A halszállítás, amikor oxigénről beszélünk, az mindig palackos, tiszta oxigén volt. A kádakban korábban grafit porlasztók voltak, később már gumislagból készültek. Ezt kötötték össze egy tömlővel a reduktoron keresztül. A grafit porlasztó egy kb. 1 méteres, 10 centiméter átmérőjű, belül egy 30 mm furattal volt ellátva, ezen keresztül, finoman gyöngyözve került az oxigén a vízbe. Palackos sűrített levegőt nem használtak. Később a vagonokban használtak viszont motorral meghajtott szivattyúkat, és a "Venturi" elven működő sugárcsövekkel juttatták be a levegőt a halaknak. Ezek a sugárcsövek láthatók a 3 tengelyes kocsik belsöjéről készült rajzon. A fejlődés előkészítése a vasútról a közúti szállításra történő átállás már 1975-ben megkezdődött, sok-sok kisérlettel. Amikor a leáldozó gőzvontatás miatt, a víz daruk száma is lecsökkent, az addigi fejlesztésekkel megkezdtük a kamionos szállítást. Első időkben itt is oxigén palackokkal, később sikerült beszerezni cseppfolyós oxigén tartályokat, és ezzel dolgoznak a halgazdaságok a mai napig.

Előzmény: rezgaras (33164)
rezgaras Creative Commons License 2022.09.15 -1 7 33164

Amikor "oxigénről" írsz, az valóban tiszta oxigén volt, vagy nagy nyomású levegő? Azért kérdezem, mert a tiszta oxigén nem olcsó (régen még drágább lehetett) és a kezelése nagy elővigyázatosságot igényel. (speciális csövek, csapok, csatlakozók, semmi zsír a környéken).

Előzmény: bugadoktor (33163)
bugadoktor Creative Commons License 2022.09.14 0 9 33163

Bár, én csak 1969-től voltam a Halértékesítő Vállalat halszállító gépésze (ez, egy külön szakmai számmal ellátott mesterség volt), de magyar kéttengelyes, épített halaskocsiról nem hallottam. Amit én ismertem, és utaztam  is azokkal, az a 3 tengelyes un. kistarcsai kocsik voltak, amilyet Zimmer Ferenc is rendelt, és használt, amint ez a Halászat c. újság, 1914. évi számában, a 99. oldaltól is olvasható. http://real-j.mtak.hu/20519/9/HAL_1914_15_9_.pdf  A Halértnél ebből, 1969-ben, még átépítve, 14 volt használatban. Korábban, is volt halszállítás, úgy hogy normál fedett kocsiba nagy kádakat tettek be, és oxigén palackokkal tartották életben a szállítmányt.  A róbertke által betett képen lévő DR kocsi is oxigén palackokkal szállított. A háború előtt Zimmer Ferencnek már több halszállító vagonja volt, de több más vállalkozás is, rendelkezett ilyenekkel. Azt, hogy importált-e élőhalat Zimmer, nem tudom, de a magyar halászat a háború előtt, már jelentős mennyiséget exportált, sőt egy magyar halaskocsival már Angliába is szállítottak, de közbejött a II. világháború, és nem volt folytatás. Amikor én gépész voltam, akkor keleti oldalon Csehszlovákia, Lengyelország, N.D.K. Románia, a nyugatin pedig: Ausztria, N.Sz.K., Belgium, és Olaszország voltak a megrendelőink. Évente 8-10 keleti, és 4-5 nyugati út jutott, az arra alkalmas gépészeknek, ami akkor vetekedett a kamionosok presztízsével! Ha bármely kérdés felmerülne, igyekszem arra válaszolni!

Előzmény: FejesAntal (33158)
Törölt nick Creative Commons License 2022.09.14 0 7 33162

A mínuszolgatással nem kell foglakozni, van akinek ez a legnagyobb öröme :D

Szerintem keresd meg privátban azokat az embereket, akikről tudod, hogy van "különleges gyűjteménye", úgy biztos többre mész... 

Előzmény: FejesAntal (33159)
róbertke Creative Commons License 2022.09.14 0 5 33161

RhB megtaláltam a német halszállító képét a CD ledmezemen! 

Valamikor 2018 -ban mentettem le "bugadoktor" jóvoltából. 

alkotasu Creative Commons License 2022.09.14 -2 11 33160

Minek foglalkozol egy idióta hülyeségével? Én oda sem szoktam nézni, letojom milyen jeleket nyomkodnak.

Előzmény: FejesAntal (33159)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.14 -2 8 33159

A mínuszolgazó formtársnak üzenném, éppen egy ilyen kocsi esetleges felújítását mínuszozza... itt sok embernek vannak különleges gyűjteményei, ezért merészeltem, hátha vki... :)))

Előzmény: FejesAntal (33158)
FejesAntal Creative Commons License 2022.09.14 -2 7 33158

Milyen lehetett egy kéttengelyes élőhal szállító kocsi 1905 és 1925 között, amin sem levegőztető sem más gépi berendezés még nem létezett? Van valakinek ilyenről fényképe?

Pedig volt ilyen, Zimmer Ferenc importált élő halat, kagylót, rákot Oostende-ből, és exportált jófajta magyar balatoni tükörpontyot Németorszégba...

Szütyi Creative Commons License 2022.09.13 0 4 33157

Sima oldalfalú Máv dessaui hűtő.

Előzmény: róbertke (33156)
róbertke Creative Commons License 2022.09.13 0 5 33156

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!