Keresés

Részletes keresés

mdbz Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54475

Előzmény: Ambzso (54474)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54474

275? :O

Előzmény: Bárdos Imre (54472)
Spd981 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54473

Füttyvadász és mdbz topiktársaknak köszönöm a képeket, azonban ha valakinek van olyan fényképe, amelyen a kazán teljes vezetőállásban található hátfala egészében látható vagy az alsó rész (a tüzelőajtóval együtt) azt is kérem, tegye fel ide.

Előzmény: mdbz (54460)
Bárdos Imre Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54472

Fradiban a 424,298 volt fűteni, Nagyatádon pedig a barcsi vonal egykori nyomvonalán a 275,161 rohadt évtizedekig, míg pár éve szét nem vágták.

Előzmény: Ambzso (54467)
K.O. Lompos Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54471

Mekkpróbálom sorban:

 - Ahogy emléxem, csak a szerelvényfejes 424-n volt  " nagysíp "

Szóval ezen a képen ilyen van.

 - A kis síp 130mm - es átmérőjű haranggal volt, a nagy 150 mm - es.  

A nem szerelvényfejes kazánokon levő " kissíp " úgy múködött, hogy volt a tetejére kivezetve egy szelepszár meghoszabbítás, ott volt egy nyomórugó, s egy karral, húzták lefelé a szelepet a rugó/gőz nyomásnak ellenében, s így szólalt meg.   A nagysíp alsó " vezérlésű " volt..., ilyen látszik a képen ( mivel nem látszik fölül semmijen kar ).

 

A kazán baloldalán a vastagcsövet telibe találtad :-)

 

'80 dec.-re már volt drót Kecsón..., de ebből a szögből nem törvényszerű, hogy látható legyen a képen.

..., amúgy előtte még nem volt egyetlen egy gép sem ilyen szutykos :-(

 

1984. jan-ban még hoztam haza a Landlerből a 111-est, egy év kazánvizsgával, hajtottuk a sóderfordában, s akóR mi még presztízt csináltunk abból, hogy csili-vili volt a gép !!

Előzmény: smnks (54459)
RhB Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54470

Hiába, a nagyoktól gyakran idéznek! :-)))

Előzmény: smnks (54468)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54469

Kedves smnks!

 

Köszönöm az útmutatás, én a harmadik variáció vagyok, dolgozom, nem volt időm vissza olvasni, tény ez az én hanyagaságom szánom-bánom bűnöm, de gondoltam nem teszek rosszat ha rákéredek!

 

Üdvözlettel.

Előzmény: smnks (54468)
smnks Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54468

Kedves Ambzso, ilyenkor szokta kérdezni RhB, hogy Te csak írsz, vagy olvasol is? :-))

Fradi kapcsán nézd meg az 54360/61/62. hsz.-okat!

 

Ugyanakkor kösz a fényképet, mert a dómok száma árnyalja számomra az ott kapott válaszokat..!

Előzmény: Ambzso (54467)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54467

Urak

 

1980-as években melyik 424-es volt füteni Fradiba?

 

Konkrétan ő rá gondolok de nem tudom a pályaszámát:

 

Fotó Nagy Imre

 

Illetve Nagyatád-Simongáton van egy rohadó vagy 375, vagy 376-os sorozatú gözös ő ki lenne pontosan?

Sajnos képet szerzői jogok miatt nem tudok mutatni :(

 

Köszönettel

smnks Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54466

Csak spekulálok: A 411 és 520 sorozatok akkor már zömében állomási tartalékok lehettek, de a honos fűtőházukhoz még így is közlekedniük kellett adott esetben vonalon is...

Ill. a GySEV 520-asai, tudtommal,  dolgoztak még vonalon akkoriban, és nem mindegyiknek volt az a "bumszli" felső fényszórója, ami bizonnyal régebbről származott.

 

A 275 és 376 sorozatokból már, szerintem, csak kis darabszám lehetett üzemben, de ezek még dolgozhattak vonalon. Lásd Cegléd - Csemő vicinális, 275.034!

 

És hát itt voltak még az ABb, Bb, AB motorkocsik, Bobók, M28-asok. Ezek biztosan vonatoztak akkor, legutóbbiakra csak az előbbi vicinálist tudnám biztosan mondani, Mdbz fórumtárs talán tudna példát "Somogyországból", Baranyából is.

És persze a PFT vágánygépkocsijai és munkagépei is közlekedhettek vonatként...

Előzmény: 7578 (54465)
7578 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54465

"akkor az (egyelőre) kimaradók ténye hogy fért össze ezzel a módosítással?"

 

Nem tudom... meg kellene nézni, hogy mely sorozatok éltek még akkoriban, mennyi üzemelt azokból és mire használták?

 

A három fényszóró a közlekedő vonatokra volt érvényes.

Előzmény: smnks (54462)
7578 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54464

Semmi gond... pont hogy nagyon is sokat segítettél azzal, hogy fellapoztad a régi utasításodat.

Előzmény: ajm (54463)
ajm Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54463

Akkor az az I.sz.módosítás lesz!

A módosítás számából (111140/1976.08.17.) gondoltam -ezek szerint tévesen- hogy 1976. augusztusától érvényes.

Előzmény: 7578 (54461)
smnks Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54462

Nagyon köszönöm az infót!

Ugyanakkor azt nem értem, hogy ha csak a nevezett sorozatokon kellett elvégezni addig az átalakítást, akkor az (egyelőre) kimaradók ténye hogy fért össze ezzel a módosítással?

Előzmény: 7578 (54461)
7578 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54461

Fellapoztam a MÁV Hivatalos lap 1976/44-es számát amely megjelent 1976.10.28.-án. Rengeteg utasítás-módosítást tartalmaz és közöttük szerepel az "1 db fehér fényű sugárvető lámpa". A módosítás hatálybalépésének ideje: 1977 január 1.

 

Ha jól belegondolunk, '76 nyarán elrendelték a felső fényszórók felszerelését, november 30-ig adtak haladékot annak elvégzésére annak ismeretében, hogy '77 január 1-én már az összes 324, 375 és 424-es megfeleljen az új utasításnak.

Előzmény: smnks (54459)
mdbz Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54460

Van pár képem, talán tudod használni ezeket:

 

Előzmény: Spd981 (54442)
smnks Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54459

@Ajm  A 7578 fórumtárs által "elmondottak" alapján már úgy sejthető, hogy mégis inkább '78.-ban módosíthatták az F.1.-ben a 2 fényt 3 fényre, nem? Ha típusonként nem volt egységes az átállás, és a 424, 324, valamint a 375 sorozatok csak az "első fecskék" voltak, kérdés, hogy mikor kerültek sorra a többiek? Már pedig, ha az utasítás valamiről kötelezően rendelkezik, akkor nincs apelláta! Mindennek fényében gondolnék most már inkább '78.-ra. Vagy rosszul okoskodom..?

 

@Lompos és Mágus Urak! Legyetek szívesek, homályosítsatok fel, hogy miről látható kívülről, hogy egy 424-es kazánja szerelvényfejes-e, vagy sem?

Elkezdtem nézegetni a fényképeken a sípokat is. Némelyik mintha relatíve alacsonyabb lenne a biztonsági szelepekhez viszonyítva, némelyik mintha magasabb. Mindössze ennyi lenne a különbség a "kis síp" és a "nagy síp" között?

Továbbá: A hosszkazán alól előbukkanó, és a a fülke alá vezető, relatíve vastag cső a fáradtgőz lövettyűhöz vezet? Ezt mindig a fűtő oldalán látom. Ha ez a cső ezen az oldalon nem lenne, ill. nem ilyen lenne, az arra utalna, hogy kicserélték a fáradtgőz lövettyűt frissgőz lövettyűre?

Még egy kérdés: A Füttyvadász fórumtárs által betett képen a 324-es "konyháján" baloldalt fent látható valami tartály nívóüveggel. Ez valami kenőolajtartály lenne..?

 

Csak Lompos Úrhoz: A kecskeméti 424-es fénykép kapcsán kicsit elbizonytalanodtam, vajon helyes időpontot adott-e meg a kép készítője? Azon a helyen, ahol áll a 424-es, nem kellene látszódnia a felsővezetéknek? Mert '82.-ben már igencsak drót alatt kellett legyen Kecskemét..!

 

Mágus Úrhoz: Az egyik modellező topicban írta valaki, hogy "a vöröscsillag sehol sem szép... kivéve egy mozdony elején!!!"  Ezzel teljesen egyetértek!

Továbbá: A füstterelő fehér szegélyét, az oldalsó vékony piros (vörös?) díszítő szegélycsíkokat, a fehér szegélyű vöröscsillagot, sőt, a piros (vörös?) rudazatot én annyira országos szinten egységesnek láttam, ill. látom a fényképeken, hogy szerintem ezek a szabvány részét képezték. A fehér kerékperem, az esetenként pirosra festett lámpatestek, ill. az egyéb díszítő elemek már a személyzet kreativitásáról, mozdonyszeretetéről tanúskodnak, szerintem.

 

@Madrone  Visszatérve a 4-es vonali gőzüzem megszűnésének időpontjához, én közvetett jelek alapján 84. szeptemberére gondolnék. Te is írtad, hogy a 262-est októberben állomásították a Hámánba. Korábban már említettem, hogy jómagam kb. ebben az időben láttam a 005-öst áthaladni Angyalföldön, Óbuda irányából.

Nem hiszem, hogy sokkal tovább tartogatták volna őket dorogi ill. komáromi honukban, mint hogy a Szergejek birtokba vehették a 4-es vonalat.

De biztos van itt pályás topic is, talán őket kéne megkérdezni, mely időponttól engedélyezték a 4-esen a nagyobb tengelynyomást?

Igaz, nekem is csak a szám jár, mert még mindig nem kérdeztem meg a hidászokat a Csörgő eltűnés kapcsán, hogy volt-e '76 nyarán több hónapig tartó hídzár az Északi Összekötőn?

Bárdos Imre Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54458

Nem, ez a szerelvényfej. Ha jól emlékszem a sorrendre, jobbról balra sűrítő, turbó, présmelegítő, fűtés, segédfúvó, ejektor a sorrend. A pakurát a meleg kenőprés előtt, a tűzszekrényajtó bal oldalán lévő váltókkal szabályozzák.

Előzmény: C50 (54454)
mdbz Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54457

 "mintha azzal a sok csappal szabályozták volna a pakurát amik ott fent vannak"

 

Gőzös analfabétaként én inkább az alábbi képen látható piros kerékre szavaznék:

 

Előzmény: C50 (54454)
C50 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54456

Többstör megnéztem közelről, megállítottam a képet és a 262 szám kopott sziluettjét véltem felfedezni. A 375-ös a börzsönyi rész elején van.

Előzmény: Madrone (54451)
C50 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54455

29 év távlatából csak az évre emlékszem. De 89-90 körül is jött Pestről személy 424-essel M41 hiány miatt.

Előzmény: Madrone (54450)
C50 Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54454

Ugyan ebben a mozdonyban sosem jártam, de a 424-esben mintha azzal a sok csappal szabályozták volna a pakurát amik ott fent vannak.

Előzmény: Törölt nick (54453)
Törölt nick Creative Commons License 2013.09.09 0 0 54453

Ez a kép még 90-ben készült, vagyis szenes korában:

 

 

Előzmény: Spd981 (54442)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54452

"Ez vagy a 312-es.., vagy a 313-as.

/ Mindkettő a nyolcvanas évek elején került Kecsóra..., azután még Mezőhegyesen folytatták életüket, szerintem onnan " S " - ek lettek. /"

 

Emlékszel rá, hogy meddig volt ez a két gép Kecsón?

 

Egyáltalán meddig volt üzemben gőzös Kecsón?

 

Melyik(ek) volt(ak) az ott működő utolsó mozdony(ok)? 

Előzmény: K.O. Lompos (54444)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54451

"A 262-es pöfög  a Másfél millió lépés gerecsei részének az elején is Dorogon."

 

Nagyon szeretem azt sorozatot és külön tetszett benne az említett 424-es, de úgy emlékszem, hogy viszonylag messziről látszik és a pályaszám nem olvasható le.

 

Neked hogy sikerült a mozdony számát megállapítanod?

 

Ebben az 1979-ben készült sorozatban (lehet, hogy nem ugyanebben a részben) látható egy 375-ös is amint vonatával átrobog a háttérben.

 

Előzmény: C50 (54443)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54450

"'84-ben első vonatos utazásomon Tokod-Nyergesújfalu között 424+Bhv vonat volt, valószínűleg M47 döglés miatt."

 

Ez pontosan mikor volt?

Előzmény: C50 (54432)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54449

Köszi szépen a kecskeméti képet!

 

Kár, hogy a pályaszám nem látszik.

Előzmény: smnks (54433)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54448

"Ha már említetted a 46-os vonal gőzüzemének végét is, nem tudom, ezt a képsort láttad-e? Még RhB fórumtárs linkelte valamikor ide a fórumra."

 

Köszi szépen az ajánlást!

 

Igen ismerem a képsort és az egyik nagy kedvencem!

 

1984 márciusában készült kicsivel több mint egy évvel a gőzüzem megszűnése előtt.

 

A főszereplő a 424, 009-es még "eredeti" kivitelben füstterelővel és kettőskéménnyel.

Előzmény: smnks (54435)
Madrone Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54447

"A 4-es vonalon a '80-as években tehervonatozó 424.005 és 343 psz.-u mozdonyokról u.abban az újságban jelentek meg fényképek," 

 

Szerintem nyugodtan leírhatjuk, hogy a 424-es Indó Extráról van szó. Ami nekem nagyon tetszik, sok új képet és történetet ismeretet adott nekem.

 

"amelyikben a 262-es is látható a komáromi fordítón, a kép felirata pedig Dorog."

 

Nekem eddig fel sem tűnt ez a tévedés, pedig valóban a háttérben mintha vasúti villanyvezeték szigetelő porcelánjai lennének, ami Dorogon nem lehet.

 

"Itt a fórumon "hangzott el", hogy a fénykép készítője azóta pofán veri azt, aki képet kér tőle! (:-D)"

 

Kár, mert a szerzőnek (Gróf györgy), nagyon jó képei vannak a gőzös korszak utolsó időszakából.

Nekem nagy örömet okozott, hogy ezek az Indóházba bekerültek.

 

"Hogy mikor szűnt meg a 4-esen a menetrendszerinti tehervonati gőzüzem, ezt már a 49046-os hsz.-odban is firtattad. :-))"

 

Igen tudom, ezek szerint Te is emlékszel rá sőt még a hsz. számára is! :)

 

De arra nem emlékszem, hogy valaki pontosan meg tudta volna mondani.

 

"Pontos dátumot továbbra sem tudok, de arra emlékszem, hogy az utolsó évben, azaz '84.-ben, volt időbeli "átfedés" a nosztalgiavonat (424.305) és a tehervonatozás (424.005; 262) között! Igaz, utóbbit én is csak közvetve láttam, amikor a dorogi fűtőház előtt pihent a két gép, de legjobb emlékeim szerint gőzben voltak."

 

Ez a 84-es nosztalgiázás a 305-össel a Bárdos Imre által is említett elő-nosztalgia menet volt 84 nyarán?

 

Tehát azon a nyáron a dorogi fűtőház előtt gőzben állt a 005 és a 262. Lehet, hogy akkor már rendszeresen nem dolgoztak, csak időnként ugrottak be dízeleket pótolni.

 

A Csiba könyv szerint a 424, 262-es 84 októberében került a Hámánba előtte komáromi azelőtt dorogi volt. 

 

 

Előzmény: smnks (54435)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.08 0 0 54446

 Üdv!84 stimmel , de még 86 ban is előfordult egy egy beugrás . A noszi vonat átfedés idejét is jól mondod mert, 84 ben indultak az első noszi vonatok E -gomba Búzás Karcsi bácsi és Burik Józsi bácsiék voltak az első vonatokkal és Gódor Ambrusék (akkor még Ambrus utazott)

Előzmény: smnks (54435)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!