Füttyvadász és mdbz topiktársaknak köszönöm a képeket, azonban ha valakinek van olyan fényképe, amelyen a kazán teljes vezetőállásban található hátfala egészében látható vagy az alsó rész (a tüzelőajtóval együtt) azt is kérem, tegye fel ide.
- Ahogy emléxem, csak a szerelvényfejes 424-n volt " nagysíp "
Szóval ezen a képen ilyen van.
- A kis síp 130mm - es átmérőjű haranggal volt, a nagy 150 mm - es.
A nem szerelvényfejes kazánokon levő " kissíp " úgy múködött, hogy volt a tetejére kivezetve egy szelepszár meghoszabbítás, ott volt egy nyomórugó, s egy karral, húzták lefelé a szelepet a rugó/gőz nyomásnak ellenében, s így szólalt meg. A nagysíp alsó " vezérlésű " volt..., ilyen látszik a képen ( mivel nem látszik fölül semmijen kar ).
A kazán baloldalán a vastagcsövet telibe találtad :-)
'80 dec.-re már volt drót Kecsón..., de ebből a szögből nem törvényszerű, hogy látható legyen a képen.
..., amúgy előtte még nem volt egyetlen egy gép sem ilyen szutykos :-(
1984. jan-ban még hoztam haza a Landlerből a 111-est, egy év kazánvizsgával, hajtottuk a sóderfordában, s akóR mi még presztízt csináltunk abból, hogy csili-vili volt a gép !!
Köszönöm az útmutatás, én a harmadik variáció vagyok, dolgozom, nem volt időm vissza olvasni, tény ez az én hanyagaságom szánom-bánom bűnöm, de gondoltam nem teszek rosszat ha rákéredek!
Csak spekulálok: A 411 és 520 sorozatok akkor már zömében állomási tartalékok lehettek, de a honos fűtőházukhoz még így is közlekedniük kellett adott esetben vonalon is...
Ill. a GySEV 520-asai, tudtommal, dolgoztak még vonalon akkoriban, és nem mindegyiknek volt az a "bumszli" felső fényszórója, ami bizonnyal régebbről származott.
A 275 és 376 sorozatokból már, szerintem, csak kis darabszám lehetett üzemben, de ezek még dolgozhattak vonalon. Lásd Cegléd - Csemő vicinális, 275.034!
És hát itt voltak még az ABb, Bb, AB motorkocsik, Bobók, M28-asok. Ezek biztosan vonatoztak akkor, legutóbbiakra csak az előbbi vicinálist tudnám biztosan mondani, Mdbz fórumtárs talán tudna példát "Somogyországból", Baranyából is.
És persze a PFT vágánygépkocsijai és munkagépei is közlekedhettek vonatként...
Ugyanakkor azt nem értem, hogy ha csak a nevezett sorozatokon kellett elvégezni addig az átalakítást, akkor az (egyelőre) kimaradók ténye hogy fért össze ezzel a módosítással?
Fellapoztam a MÁV Hivatalos lap 1976/44-es számát amely megjelent 1976.10.28.-án. Rengeteg utasítás-módosítást tartalmaz és közöttük szerepel az "1 db fehér fényű sugárvető lámpa". A módosítás hatálybalépésének ideje: 1977 január 1.
Ha jól belegondolunk, '76 nyarán elrendelték a felső fényszórók felszerelését, november 30-ig adtak haladékot annak elvégzésére annak ismeretében, hogy '77 január 1-én már az összes 324, 375 és 424-es megfeleljen az új utasításnak.
@Ajm A 7578 fórumtárs által "elmondottak" alapján már úgy sejthető, hogy mégis inkább '78.-ban módosíthatták az F.1.-ben a 2 fényt 3 fényre, nem? Ha típusonként nem volt egységes az átállás, és a 424, 324, valamint a 375 sorozatok csak az "első fecskék" voltak, kérdés, hogy mikor kerültek sorra a többiek? Már pedig, ha az utasítás valamiről kötelezően rendelkezik, akkor nincs apelláta! Mindennek fényében gondolnék most már inkább '78.-ra. Vagy rosszul okoskodom..?
@Lompos és Mágus Urak! Legyetek szívesek, homályosítsatok fel, hogy miről látható kívülről, hogy egy 424-es kazánja szerelvényfejes-e, vagy sem?
Elkezdtem nézegetni a fényképeken a sípokat is. Némelyik mintha relatíve alacsonyabb lenne a biztonsági szelepekhez viszonyítva, némelyik mintha magasabb. Mindössze ennyi lenne a különbség a "kis síp" és a "nagy síp" között?
Továbbá: A hosszkazán alól előbukkanó, és a a fülke alá vezető, relatíve vastag cső a fáradtgőz lövettyűhöz vezet? Ezt mindig a fűtő oldalán látom. Ha ez a cső ezen az oldalon nem lenne, ill. nem ilyen lenne, az arra utalna, hogy kicserélték a fáradtgőz lövettyűt frissgőz lövettyűre?
Még egy kérdés: A Füttyvadász fórumtárs által betett képen a 324-es "konyháján" baloldalt fent látható valami tartály nívóüveggel. Ez valami kenőolajtartály lenne..?
Csak Lompos Úrhoz: A kecskeméti 424-es fénykép kapcsán kicsit elbizonytalanodtam, vajon helyes időpontot adott-e meg a kép készítője? Azon a helyen, ahol áll a 424-es, nem kellene látszódnia a felsővezetéknek? Mert '82.-ben már igencsak drót alatt kellett legyen Kecskemét..!
Mágus Úrhoz: Az egyik modellező topicban írta valaki, hogy "a vöröscsillag sehol sem szép... kivéve egy mozdony elején!!!" Ezzel teljesen egyetértek!
Továbbá: A füstterelő fehér szegélyét, az oldalsó vékony piros (vörös?) díszítő szegélycsíkokat, a fehér szegélyű vöröscsillagot, sőt, a piros (vörös?) rudazatot én annyira országos szinten egységesnek láttam, ill. látom a fényképeken, hogy szerintem ezek a szabvány részét képezték. A fehér kerékperem, az esetenként pirosra festett lámpatestek, ill. az egyéb díszítő elemek már a személyzet kreativitásáról, mozdonyszeretetéről tanúskodnak, szerintem.
@Madrone Visszatérve a 4-es vonali gőzüzem megszűnésének időpontjához, én közvetett jelek alapján 84. szeptemberére gondolnék. Te is írtad, hogy a 262-est októberben állomásították a Hámánba. Korábban már említettem, hogy jómagam kb. ebben az időben láttam a 005-öst áthaladni Angyalföldön, Óbuda irányából.
Nem hiszem, hogy sokkal tovább tartogatták volna őket dorogi ill. komáromi honukban, mint hogy a Szergejek birtokba vehették a 4-es vonalat.
De biztos van itt pályás topic is, talán őket kéne megkérdezni, mely időponttól engedélyezték a 4-esen a nagyobb tengelynyomást?
Igaz, nekem is csak a szám jár, mert még mindig nem kérdeztem meg a hidászokat a Csörgő eltűnés kapcsán, hogy volt-e '76 nyarán több hónapig tartó hídzár az Északi Összekötőn?
Nem, ez a szerelvényfej. Ha jól emlékszem a sorrendre, jobbról balra sűrítő, turbó, présmelegítő, fűtés, segédfúvó, ejektor a sorrend. A pakurát a meleg kenőprés előtt, a tűzszekrényajtó bal oldalán lévő váltókkal szabályozzák.
"A 262-es pöfög a Másfél millió lépés gerecsei részének az elején is Dorogon."
Nagyon szeretem azt sorozatot és külön tetszett benne az említett 424-es, de úgy emlékszem, hogy viszonylag messziről látszik és a pályaszám nem olvasható le.
Neked hogy sikerült a mozdony számát megállapítanod?
Ebben az 1979-ben készült sorozatban (lehet, hogy nem ugyanebben a részben) látható egy 375-ös is amint vonatával átrobog a háttérben.
"A 4-es vonalon a '80-as években tehervonatozó 424.005 és 343 psz.-u mozdonyokról u.abban az újságban jelentek meg fényképek,"
Szerintem nyugodtan leírhatjuk, hogy a 424-es Indó Extráról van szó. Ami nekem nagyon tetszik, sok új képet és történetet ismeretet adott nekem.
"amelyikben a 262-es is látható a komáromi fordítón, a kép felirata pedig Dorog."
Nekem eddig fel sem tűnt ez a tévedés, pedig valóban a háttérben mintha vasúti villanyvezeték szigetelő porcelánjai lennének, ami Dorogon nem lehet.
"Itt a fórumon "hangzott el", hogy a fénykép készítője azóta pofán veri azt, aki képet kér tőle! (:-D)"
Kár, mert a szerzőnek (Gróf györgy), nagyon jó képei vannak a gőzös korszak utolsó időszakából.
Nekem nagy örömet okozott, hogy ezek az Indóházba bekerültek.
"Hogy mikor szűnt meg a 4-esen a menetrendszerinti tehervonati gőzüzem, ezt már a 49046-os hsz.-odban is firtattad. :-))"
Igen tudom, ezek szerint Te is emlékszel rá sőt még a hsz. számára is! :)
De arra nem emlékszem, hogy valaki pontosan meg tudta volna mondani.
"Pontos dátumot továbbra sem tudok, de arra emlékszem, hogy az utolsó évben, azaz '84.-ben, volt időbeli "átfedés" a nosztalgiavonat (424.305) és a tehervonatozás (424.005; 262) között! Igaz, utóbbit én is csak közvetve láttam, amikor a dorogi fűtőház előtt pihent a két gép, de legjobb emlékeim szerint gőzben voltak."
Ez a 84-es nosztalgiázás a 305-össel a Bárdos Imre által is említett elő-nosztalgia menet volt 84 nyarán?
Tehát azon a nyáron a dorogi fűtőház előtt gőzben állt a 005 és a 262. Lehet, hogy akkor már rendszeresen nem dolgoztak, csak időnként ugrottak be dízeleket pótolni.
A Csiba könyv szerint a 424, 262-es 84 októberében került a Hámánba előtte komáromi azelőtt dorogi volt.
Üdv!84 stimmel , de még 86 ban is előfordult egy egy beugrás . A noszi vonat átfedés idejét is jól mondod mert, 84 ben indultak az első noszi vonatok E -gomba Búzás Karcsi bácsi és Burik Józsi bácsiék voltak az első vonatokkal és Gódor Ambrusék (akkor még Ambrus utazott)