egész délelőtt zárat szereltem, nem egyszerű kivenni, jól kitalálták
CSak , másnak , hogy ne szívjon felesleges próbálkozásokkal:
1.Kárpit, kábel, stb.
2. Belső biztosítógomb lecsavar (rendes jobbmenetes facsavar a vége)
3. Külső kilincs mozgatórudazat kipattint, kivesz (piros műanyagban a vége)
4. Külső kilincs leszerelése félig, hogy a kulcs mögötti részhez hozzáférj ( 1 db torx fejű csavar fogja belülről a zár fölött), ne ijedj meg a vas közbetét leesik az ajtóban, de csak távtartó szerepe van
és az ajtóból már nem esik tovább.
5. kulcsos rész mozgatórudazat kipattintása a kilincs részből
6. az ajtózárat rögzítő csavarok kiszedése (3 db torx)
7. most már mozgatható a zártest és kiakasztható a belső kilincs bowdenje.
8. bowden után fordítható a zártest és kiakasztható a belső biztosító rudazat alsó része
9. Kulcsos rész zárfelüli oldal rudazat kiakasztása
10 most már csak ki kell forgatni a zárat a belső lemez és az ablaksín között (nem egyzerű, én 2 poziciót találtam ahogy kijön és nem kell feszegetni)
Ezután egy bontott zárat visszaraktam, de az EKA-t nem ette meg. Este kimegyek és méricskélek, de most pont odasüt a nap, nem látni semmit, rohadt meleg van és a lakással is kell haladnom, úgyhogy most vakolok.
Mindazonáltal szétszedtem a régi zárat és nagyjából megfejtettem a működését.
3 kapcsoló van benne a középső az ajtó rögzített helyzetét érzékeli (bekattant a zár vagy nem) ezt a vezeték alapján kéknek nevezem
a legalsó kapcsoló az ajtózár zárt helyzetét érzékeli. ez a piros
a felső a kulcs pozíciót érzékeli ez a fehér.
Normál esetben a kapcsolók "zárva vannak" azaz vezetnek. A középső nem vesz részt semmiben csak az ajtó becsukásának figyelése a szerepe.
A fehér és piros az alábbiak szerint működik:
A fehér a kulcs középső helyzetében nyitva van azaz nem vezet, a kulcs bármelyik irányba történő elfordítása zárja a kapcsolót.
A kék az ajtózár bezárt helyzetében nyitva van azaz szakadást mutat. Nyitott helyzetben pedig vezet, azaz nulla az ellenállása.
A működés bezárt ajtónál középállásból indulva:
piros fehér
ajtó zárva kulcs középállásban 0 0
kulcs nyitásba fordítva 1 1
ajtó nyitva kulcs középállásban 1 0
kulcs zárásba fordítva 0 1
innentől ismétlődik a dolog
Az érzékelés elvben egyszerű mert csakazt kell vizsgálni, hogy a zár nyitva van vagy zárva és, hogy merre fordítod a kulcsot. Ha zárva van akkor ugye fordíthatod zárásba és nyitásba
Ha zárásba fordítod akkor a piros nem változik a fehér pedig "nyit", ha nyitás felé fordítod akkor a piros vált "zártra" a fehér pedig szintén "zártra"
ha ezután középállásba megy a kulcs akkor a fehér vált " nyitottra" a piros pedig marad "nyitott".
Innen megint 2 lehetőség van vagy nyitod vagy zárod az autót, ha nyitod akkor csak a fehér változik, ha zárod akkor a piros is és a fehér is.