Az első vagonnyi 80-90 darabot nagyon lassú és nehéz megcsiszolni, de aztán egyre könnyebb, és pontosabban lehet csinálni... Én eddig négy vagonnyit csináltam.
Nem is gondoltam, hogy régtől fogva ennyire "vastagon" benne vagy a modellezésben.
Az egy nagyon jó felvetés, hogy ha egynémely kocsit -típushibák okán- átalakítasz, a többit meg nem, akkor onnantól nem igazán lesznek egy szerelvénybe valók!
Nekem -egyelőre elméletben- a Posch VFK -i okoztak ilyen gondot, pont a Fugi kocsikhoz történő "lebutítottságuk" okán. Nem tudtam eldönteni, kelljen-e nekem ilyen, így, lebutítva?
Aztán most -egyelőre- megoldódni látszik ez, mivel a honlapjukon valamennyit kifutott modellnek írják. Mondjuk gyanítom, ez inkább csak az eddigi pályaszámokra vonatkozik. De nem kérdeztem.
Nekem az egyszínű sötétkék, sötétszürke tetős változat van meg, Nyugati pu. honállomással.
Féléve kokettáltam az FMH börzén a 'Modellgyár' féle sötétzölddel, de aztán nem vettem meg.
Nekem is van régi PIKO négytengelyes konténeres kocsim, konténerek nélkül, amit egy esetleges FKK alvázaként is nyilvántartom, de megnézve nem egészen ugyanaz a merevítés!
VFK -ilag pedig, ha a Posch VFK ötletét végképp el kell vessem, akkor ezen kocsi ügyében is marad a "magad uram, ha szolgád nincsen"!
Mondjuk jó lenne, ha lenne egy biztos forrás, ahol Fugi nyers öntvényeket, alvázakat és kinematikákat mindig be lehetne szerezni!
A középső ajtónál az az elnyújtott O alakú kapaszkodó az kör keretmetszetű, az átmérője kb. 2,5 cm, 1/87-ben kb, 0,3 mm. Nekem kell majd mind a kettő.
Amúgy meg vazze. :DDD Nagyjából tervezgettem, hogy mely kocsikat mennyire javítok majd fel (új átlátszó ablak, belső berendezés, Posch forgóváz), és mi marad gyári, erre jönnek ezek az új izék, több általam nem tervezett helyeken is, de jól néznek ki, a franc essen bele. :D Viszont ennyi kocsinál sem idővel, sem anyagiakkal nem győzném, szóval le kell szűkíteni...
És ugye van jó pár gyári kocsi, ezeknél korlátozott, hogy mit lehet egyáltalán, ha nem akarom újra festeni. A nyers kocsiknál akár mindent lehetne, de ezek egy része gyári kocsikkal fog együtt futni, tehát pl. a nagyobb ablak itt hülyén nézne ki.
Az elmúlt napokban ezen agyaltam, a jelenlegi állás szerint egy kocsi lenne maximálisan feltuningolva (ebből szívem szerint kétfélét csinálnék, csak félek pár részlettől* - majd meglátjuk; a nyers kocsi mellett van egy rontott festésű kasztni is, arról amúgy is le kell szedni a festéket), a többinél csak egy-két részlet.
*Pl. félek a maratással való meg a túl apró, finom munkától, meg soha nem festettem még stb. A forrasztás sem az erősségem, tehát a vezérlőkbe a fényszórók is gondot okozhatnak. A műanyag faragása az megy, pont most került elő pár 20-25 éve Schicht Y és Piko Modernisierungswagen-ből elkezdett kocsi átfaragás (vfk, Dm, BDt, meg egy fűtőkazánkocsi konténeres és 2-tengelyes személykocsikból), ezek is többnyire a festés előtt akadtak meg. Persze csomó munka lenne még rajtuk, de azért szeretném befejezni őket.
Igen, délelőtt aztán előkotortam őket én is, és megkerestem az említett képet.
Különösen az első kocsin sztem eléggé látszik, hogy zöld.
Ami a középső kocsi beazonosítását illeti, én első blikkre abból szoktam kiindulni a két típus (10-27 Ap(v), ill. 19-17 100 A) megkülönböztetése céljából, hogy a középső feliratozás nagyja ablak alá esik, vagy ablakköz alá? Így ez valóban 19-17 100-as.
Az a csík szerintem így megfogja, mert az kellően erős fogást ad. Még műanyagragasztónál is, gondolom akkor a vaddisznó ragasztódnál méginkább. Nem szabad kiszedni azt a hevedert, jól van az ott.
A következő képen szerintem látszik aminek kell. Amikor a tetőig fel lett vágva a kocsi oldala, akkor könnyebben lehetett egyengetni a szekrényt, és amikor kb a jó pozícióban volt, meg lett ragasztva a műanyag csíkkal. Aztán bele lett illesztve a külső lemez, az is értelemszerűen ragasztva van körbe. Lehet a csíkot utólag ki lehetne szdni, de így biztosabb. Elég vaddisznó ragasztóm van, ha nem fogta meg, majd kiderül.
Én nemrég vettem egy hasonló darabot, próbáltam felmelegíteni magas fokozatra állított hajszárítóval, és úgy kiegyenesíteni, de kihűlés után visszagörbült.
"Egy középen kissé görbült darab volt, amit a középső ajtók kivágása után lehetett egyenesbe erőszakolni, és ragasztani."
Hűha! Bátor vagy! Én nemrég vettem egy hasonló darabot, próbáltam felmelegíteni magas fokozatra állított hajszárítóval, de kihűlés után visszagörbült. (Ki is cseréltettem az eladóval.)
Tehát az a feszültség a kocsidban most benne van - ha jól értem. Hosszú évek tapasztalata, hogy a műanyagragasztóval ragasztott felületek sokszor sok év után valahogy könnyebben elengednek (nem tudom, miért). Csak szurkolni tudok Neked, hogy a ragasztás később se engedjen el.
"Itt köszönöm meg neki a jármű építésre/átalakításra feltüzelő cikkeit."
Pont ez volt az írásaim célja. Soha nem tartottam magamat valami rendkívüli tehetséggel megáldott embernek. Csak nem nagyon lehetett kapni olyan modelleket, amik a magyar gőzös korszakhoz passzoltak volna, volt bennem lelkesedés, majd egyszerű eszközökkel nekiálltam barkácsolni. Aztán, ha az ember megindul a lejtőn lefelé, akkor eljuthat oda, hogy saját szerelvénye(i) lesznek, amire sokkal nagyobb öröm ránézni, mint egy boltban vásároltra...
Köszönöm ezt a visszajelzésedet, mert megerősítettél abban, hogy nem hiába írogatom a cikkeimet.
A kocsi valóban Bhv-ból lett csinálva. Egy középen kissé görbült darab volt, amit a középső ajtók kivágása után lehetett egyenesbe erőszakolni, és ragasztani. A hiányzó rész lett sztirolból pótolva. Az ablakok áthelyezése alkotasu írása szerint készült. Itt köszönöm meg neki a jármű építésre/átalakításra feltüzelő cikkeit. A lekerekítések, az "üvegek", a kapaszkodók már máshogy.
Az első részben van (2010 nyár), a 48. oldalon (meg a 45. oldalon egy fekete-fehér fotó), a kép szövege szerint 19-17-es fülkés kocsi, kék, rikító fehér tetővel. Az ablakokat nehéz megszámolni, de tele van a teteje szellőzőkkel, ami tényleg a fülkésre utal
A 3+3 kisgyőriről viszont nem tudom egyértelműen megmondani, hogy zöld vagy kék, de nem "fekete". Más az árnyalata, mint a kék 1. osztályúnak, de ez lehet a kopottság/kosz miatt is.
Most rémlett fel egy emlék, Gyarmaton mintha félfüllel hallottam volna a 'Kisgyőri' kocsi modelljével kapcsolatban, hogy eredetileg Bhv volt, és oldalfal cserével vált kisgyőrivé.
Első sorban hivatkozott fénykép, ötödik kocsi! Fűzöld 'Kisgyőri', bónusz, hogy jobban megnézve 1./2.osztályú! Ezzel Z.Kabai topictárs által említett hiányt is betöltjük!
Közben bemozdultak az emlékeim, és a csörgős Indó Extra egyik részében van egy fénykép a makói gyorsról a hetvenes évek második feléből, úgy rémlik, három-három fűzöld, 2. oszt. 'Kisgyőri' kocsi fog közre egy kék 10-27 Ap(v) -t (esetleg 19-17 100-ast?). Nem tudom, melyik részben van ez a fénykép a három közül, most már késő van előkotorni...
Ennél persze lemaradt, hogy egyelőre csak a ki doboz odébbtételén gondolkozok. A fotók alapján szemlátomást beljebb is van, ma lemértem, a nagy akkuláda oldalfaltól kb. 13-15 cm-re van (a peronról nem tudtam rendesen lemérni), a kis doboz pedig 45 cm-re. Ez 1/87-ben kb. 1,5-1,7 ill. 5,2 mm, a modellen mindkettő kb. 1,6 mm-re van. Szóval a kis dobozt levágni, és picit közép felé és beljebb felragasztani. Lehet hogy alá kell tenni egy sztirol darabkát, ha a vágás miatt kisebb lenne. Majd azért lemérem a dobozokat is alkalomadtán, de ahhoz ki kéne menni a tárolóba.