ÜDV! A képek alapján üzemi gépek. Rendben előítr módon vannak várakozásban. A 310 es gőzben lehet mert, kéményéből enyhe alig látható szürke fátyol távozik.
Ezt a filmet fogjátok élvezni. Fedett helyen tárólták a mozdonyt, és ott is letakarva. Fákat kellett kivágni, hogy ki tudják hozni a mozdonyt. A végefelé meg elég nedves a szén.
Szervusz,én már régebb óta vadászok rá ! Úgyhogy stipi stopi ! Különben a múltkor a Vakerán láttam meg egyet,reggel rakták föl én délután(este) vettem észre , de fél egykor már elvitték.Úgyhogy bik makk,így jártam.Üdv:Péter.
Igen, a 424-310-es egy darabig 1985 őszén ott volt a Hámánban az A. szénszerelő emelvény mellett lévő -ha Rákosrendező irányába nézzük- a baloldali széntéri vágányon néhány egyéb más, hidegre szerelt, de nem lefosztott és roncs 424-es mozdonnyal együtt. Az említett mozdonyok egy alkalommal elvontatásra kerültek, és onnantól kezdve a 310-est már eredeti pályaszámán nem láttam. Később fűtőgépként 424-10-es számmal a Hámánban is működött, de ekkor már sem gépezet, sem hengerek, illetve hengeröntvények üresen talán rajta voltak, de rudazat és a gépezeti szerelvények közül már semmi. A kazán is át volt alakítva fütőgépes kivitelre.
Történt is vele egy eset. Az egyik fütő kollega majdnem felrobbantotta a gépet. Ugyanis tökrészegen az öltözőben aludt amig a fütőgép üzemelt.
Történt egyszer, hogy egy esti szolgálatban a fütőgépek körül ténferegtem. Valahogy odamentem a 10-eshez, megnézem, hogy ki van rajta szolgálatba. Mikor felakartam lépni a mozdonyra igen rendellenes meleget tapasztaltam, ugyhogy elkezdtem keresni a fűtőt. Igen ám, de sehol nem találtam, azonnal elszaladtam az előfűtőkhöz, Gódor Ambrus volt akkor épp szolgálatban, és említettem neki, hogy valami gond van a 424-10-es fűtőgépnél és kérdeztem tőle, hogy kinek kellene rajta lenni. Ambrus válaszolta, hogy a "borfelhő" van rá beosztva, neki kellene rajta lenni. Visszamentünk Ambrussal a géphez és tapasztaltuk, hogy igen nagy baj van, mert förtelmes meleg van a konyhán, a kazán szinte tüzesen ontja a hőt, gőznyomás alacsony, de a vízállás üvegekben semmi nem látszik. Meg kell hagyni, nagyon-nagyon megijedtünk. A tüzet azonnal kioltottuk, mivel vizet nem láttunk a kazánban, természetesen nem mertünk után-táplálni, nehogy kazánrobbanás keletkezzék.Idegesítő volt a dolog mert a tűz kioltása után a kazán még mindig rendellenesen morajlott. Elmentünk a felvigyázóknak szólni, igen komoly probléma jelentkezett, tűzszekrény kilágytás és kazánrobbanás veszélyle áll fennt. Benke Béla bácsinak rögtön szóltam, hogy itt komoly a baj. Nos, keressük meg a "borfelhőt". Igen ám, de a fütő sehol. Mivel éjszaka volt, elmentem az öltözőbe szekrényemhez elemlámpáért. Ekkor látom, hogy az öltözőbe az egyik padon a fütő alszik. Próbálom felkelteni, hogy igen-igen komoly nagy baj van, de csaknem kel föl, olyan mélyen, horkolva aludt, hogy szinte műteni lehetett volna. Közben erős büdös részegszagot árasztott. Ismét szoltam Béla bácsinak, megvan a "borfelhő" az öltözőbe tökrészegen alszik.
Utasítást kaptunk Benke Béla felvigyázótól, hogy nagyon óvatosan, de próbáljuk lehúzni a 424-10-es fűtőgépet a fűtőállástól. Azon az éjjelen Bancsi Berciák fordás csoportja volt ügyeletben, Bercitől kértem segítséget, és lekötöttük a mozdonyt a fűtőgőz hálózatról. A kazán morajlása valamelyest már csökkent, de még midíg nem volt megnyugtató. Egy másfél órás várakozás után Gódor Ambrussal nagyon óvatosan kitoltuk a gépet a parajos szélére, hogyha esetlegesen bekövetkezik a kazánrobbanás akkor minél kevesebb bajt okozhasson. Egy jó két óra mulva, ugy kb. éjjeli 3 óra táján kimentünk a gépet megnézni, szerencsére a rendellenes morajlása megszünt, és csak enyhébb gőz sistergés volt rajta hallható. Másnap Takács Ferenccel gőzős műhelycsoport vezetőjével megnéztük a kazánt, hág igen csúnya sérülés volt látható a tűzszekrényben. Nem állt messze a dolog egy tényleges kazánrobbanástól. Természetesen a ügyből megfelelő balhé is lett, és úgy tudom, hogy a fűtő szigorú megrovásban részesült.
Néhány héttel ezelőtt volt szó itt a fórumon a Keleti Fűtőház gőzüzeméről és az ottani gőzös kiszolgálásról.
Akkor az derült ki, hogy a Keletiben már a 60-as évek végén sem volt odaállomásított gőzös, de a vidékről feljáró gépek még a hetvenes években is tudtak ott szenet és vizet vételezni.
Ehhez képest a 424, 304-esről és a 424, 310-esről érdekes adatokat találtam a mostanában sokat emlegetett Csiba könyvben.
Ez a két pakurás mozdony 1976-ban még Pusztaszabolcson volt, aztán valamikor 76 és 81 között a Keleti Fűtőházba lettek állomásítva. 1981-ben már biztosan ott voltak.
A két mozdony 1983 szeptember 30.-án lett fűtőgéppé minősítve.
A 424, 304-ből lett az F 424, 09, a 424, 310-ből meg az F 424, 10.
A MÁV 1979 december 31.-i vontatójármű állag és állomásítási táblázata 2 db. 424-est jelez a Keleti Fűtőházban.
Ez nyílván nem lehet más mint a 304 és a 310.
Szóval úgy tűnik (legalábbis az adatok szerint), hogy a Keletiben még a nyolcvanas évek elején is volt odaállomásított 424-es gőzös!
Persze az lehet, hogy sokáig, a 60-as évek végétől a 70-es évek végéig nem volt, de a jelzett időpontban ezek szerint mégis újra volt.
De vajon miért?
Mire használhatták?
Azt feltételezem, hogy ezek olyan szerelvényfejről fűtő (tehát nem fűtőgéppé leszerelt) gépek voltak, mint a nemrég szóba került és képen is bemutatott 424, 298-as a Fradiban. (Ez nagy valószínűséggel a Hámánban volt állagban. A Fradiban 79-ben már nem volt állomásított gőzös.)
Vagyis valószínűleg az 1983-as fűtőgéppé minősítés előtt is már fűtésre használták őket a Keletiben.
(Az is érdekes, hogy ezeket vajon hogy szerelték ki pakurával, mivel tudomásom szerint ezeken kívül a Keletiben egyébként nem voltak olajtüzelésű gőzösök)
A hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején vonali szolgálatot ellátó 424-est a Keletiben nem tudok elképzelni.
Van egy ehhez kapcsolódó képeslap a gyűjteményemben: A Keletiben látható a 424, 310-es összekapcsolva egy régi festésű V 41-es Leóval.
Amennyire meg tudtam állapítani, a gép hidegre szerelt állapotban van (hajtórúd nélkül, de csatlórúd rajta van) és eredeti pályaszámtáblával.
Ez is alátámasztja a szerelvényfejről fűtős, (eredeti állapotban lévő) fűtőgépként használt mozdonyra vonatkozó feltételezést.
Egyedül a képeslap felirata a furcsa, mert a nyolcvanas évek második felét jelöli meg készítési időpontnak, ami túl késői, egyrészt mert a mozdony akkor már a Hámánban volt, másrészt akkor már nem valószínű, hogy volt régi festésű csíkos Leó.
Még valami a 310-esről:
Mágus mesélte, hogy a 424, 310-essel (ami akkor nem volt üzemben) 1985 körül találkozott a Hámánban és még akkor sem volt fűtőgéppé leszerelve! Holott hivatalosan 83. 09. 30.-ától fűtőgép volt.
Aztán a gép eltűnt, majd később újra megjelent és akkor már le volt szerelve át volt alakítva fűtőgépnek, a száma 424, 10 lett.
Én is régóta kerestem már megvételre a Csiba féle 424-es könyvet, szerintem érdemes lenne újratöltve valakinek megírni.
Sok erőt egészséget kívánok az 520-as sorozatú mozdonyok történetének a megírásához! Ha olyan professzionlis munka lesz, mint a 324-es könyv, akkor a polcomon a helye!
De a felső fényszóróknál maradva, számomra továbbra is dilemma, hogy ha '77. jan.01.-től módosult az F.1.-es vonatkozó pontja, akkor miért csak a 424, 324 és 375 sorozatokra kellett felszerelni a felső fényt eddig az időpontig? Vagy lehet, hogy mégsem csak ezekre..?
Mondjuk a GySEV jó példa lenne, mert az 520-asokon kívül még Bobókat, valamint ABb és AB motorkocsikat is üzemeltetett ezekben az években...
Már régóta spekulálok azon, hogyan lehetne elérni azt, hogy egy termék, vagy szolgáltatás árából a létrehozók és a forgalmazók az általuk hozzáadott érték arányában részesüljenek. Hogyan venné ki magát az, ha pl. egy szívműtét díjából a távozó beteget a taxihoz kikísérő portás részesülne a legnagyobb részben. Botrányosnak tartom, hogy pl. valaki vesz földet, vesz vetőmagot, elveti, műveli hónapokon át, vállalja az időjárási kockázatot, betakarítja a termést, aztán jön a hiéna, aki polcdíjat szed a bizományba átvett termék árusításáért, (amit a felvásárlási ár többszöröséért árul) végül 90 nap múlva szerencsés esetben fizet. Vagyis minden beruházás és kockázatvállalás nélkül tarol a másik munkája után. De ezt a gyakorlat számtalan egyéb helyen is tapasztalható. Magam részéről, ha csak tehetem, könyvet a szerzőtől, vagy a kiadótól vásárolok. Még akkor is ha ez utánajárást igényel.
Megfelelő marketinggel ÉS terjesztéssel (Pl. egy Libri vagy Alexandra bolthálózatba adással) egy 424-es könyv eladható volna, hiszen 10-ből 9 magyar a "gőzmozdony" szó hallatán egyből a 424-esre asszociál.
Libri, Alexandra és egyéb nagyok által történő könyvterjesztés nettó ráfizetés, tekintve, hogy 40 százalék körüli jutalékkal dolgoznak, ami ezekben a példányszám-tartományokban irreálisan sok.
Amikor már javában zajlott az országban a háború és akadozott a közlekedés, a vonatok is lassabban tudtak menni, ez viszont jó esélyt jelentett a gyors megállásra és a személyzet, katonák menekülésére.
Sok videó van a neten, az itt linkelthez kapcsolódóak is.
Az amerikaiak, a szabad vadászatokon valóban csak 12,7 -essel löttek, de ha kifejezetten mozdonyra "utaztak" akkor a P-47-esre (is) nem irányított rakétákat is függeszthettek. Hazánk légterében nem ez voét a jellemző.
Az oroszok viszont ezt leginkább il-2 es el űzték ezt a "sportot", ott már előfordult a 23 mm es gépágyú is. Plussz bombák, ill. 37 mm es gépágyú, mint függesztmény.
A mi oldalunkról az oroszhoz hasonló arzenál állt rendelkezésre.
A Hazai síneken futó mozdonyokat (is) mindkét oldalról érte támadás. Volt olyan pilóta akinek az édesapja mozdonyvezető volt, s amikor már a Magyar vadászok hazai terület felett vadásztak, megkérte bajtársait, hogy csak azután lője ki a mozdonyt, hogy látta a személyzetet azt elhagyni. Ezt Tobak Tibi bácsi könyvében olvastam.
A GySEV a szovjet homlok sugárvetőket viszonylag hamar eltávolította az 520-as mozdonyairól. Pontos dátumon, ügyiratom, stb. sajnos nincsen.
A harmadik jelzőlámpa bevezetését megelőzően a soproni MÁV fűtőházban is folytak kisérletek GySEV 520-asokkal. Ezeknek a kísérleteknek köszönhető, hogy az akkor a GySEV-nél állagban lévő összes 520-asról létezik mozdony és szerkocsi homlokfotó harmadik lámpával, annélkül, bekapcsolva ill. kikapcsolva. Ezeket a készülő 520-as könyvben hozni fogom.
Akkor különösen gratula a képeidhez! Az enyimek persze azért is gyatrák, mert az emlegetett telepőr miatt csak esős, párás időben mertem elővenni - az amúgy praktikusan kicsi gépet...