Keresés

Részletes keresés

Mágus23 Creative Commons License 2013.09.13 0 0 54565

Tisztelt Urak! Tisztelt pg 54 fórumtársunk  kérése alapján a következő képeket engedelmével tőlem töltjük fel. 2006 Mosonmagyaróvár

Felek Ferenc Creative Commons License 2013.09.13 0 0 54564

Mi van a táblákra írva?

Előzmény: Ambzso (54558)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.13 0 0 54563

ÜDV!  A képek alapján üzemi gépek. Rendben előítr módon vannak várakozásban. A 310 es gőzben lehet mert, kéményéből enyhe alig látható szürke fátyol távozik.

Előzmény: Ambzso (54561)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.13 0 0 54562

Ezt a filmet fogjátok élvezni. Fedett helyen tárólták a mozdonyt, és ott is letakarva.  Fákat kellett kivágni, hogy ki tudják hozni a mozdonyt. A végefelé meg elég nedves a szén.

Ambzso Creative Commons License 2013.09.13 0 0 54561

1982-t ír .de ez nem a tuti, vannak itt szakik akik napra pontosan kitudják deríteni :)

Előzmény: Madrone (54560)
Madrone Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54560

Köszi a képet!

 

Nagyon tetszik!

 

Esetleg a készítés ideje nem tudható?

 

Van még esetleg fénykép róluk?

 

 

 

Kérdezném a hozzáértőktől, hogy a képről mit lehet megállapítani?

 

A mozdonyok most milyen állapotban vannak?

 

Üzemben vannak a gépek?

 

Szerelvényfejről fűtős állapot?

 

 

Ha jól látom, baloldalt látszik a Keleti Fűtőház széle,  ami jobboldalt van az meg a szénszerelő lehetett.

Előzmény: Ambzso (54558)
M.machinátor Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54559

Szervusz,én már régebb óta vadászok rá ! Úgyhogy stipi stopi ! Különben a múltkor a Vakerán láttam meg egyet,reggel rakták föl én délután(este) vettem észre , de fél egykor már elvitték.Úgyhogy bik makk,így jártam.Üdv:Péter.

Előzmény: Ambzso (54557)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54558

Szintén Nagy Imre műve :

 

Előzmény: Madrone (54555)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54557

Ilyen jó adatok vannak a 424-es könyvben? -kell nekem egy :)

Előzmény: Madrone (54554)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54556

Üdvözletem!

Igen, a 424-310-es egy darabig 1985 őszén ott volt a Hámánban az A. szénszerelő emelvény mellett lévő -ha Rákosrendező irányába nézzük- a baloldali széntéri vágányon néhány egyéb más, hidegre szerelt, de nem lefosztott és roncs 424-es mozdonnyal együtt. Az említett mozdonyok egy alkalommal elvontatásra kerültek, és onnantól kezdve a 310-est már eredeti pályaszámán  nem láttam. Később fűtőgépként 424-10-es számmal a Hámánban is működött, de ekkor már sem gépezet, sem hengerek, illetve hengeröntvények üresen talán rajta voltak, de rudazat és a gépezeti szerelvények közül már semmi. A kazán is át volt alakítva fütőgépes kivitelre.

Történt is vele egy eset. Az egyik fütő kollega majdnem felrobbantotta a gépet. Ugyanis tökrészegen az öltözőben aludt amig a fütőgép üzemelt.

Történt egyszer, hogy egy esti szolgálatban a fütőgépek körül ténferegtem. Valahogy odamentem a 10-eshez, megnézem, hogy ki van rajta szolgálatba. Mikor felakartam lépni a mozdonyra igen rendellenes meleget tapasztaltam, ugyhogy elkezdtem keresni a fűtőt. Igen ám, de sehol nem találtam, azonnal elszaladtam az előfűtőkhöz, Gódor Ambrus volt akkor épp szolgálatban, és említettem neki, hogy valami gond van a 424-10-es fűtőgépnél és kérdeztem tőle, hogy kinek kellene rajta lenni. Ambrus válaszolta, hogy a "borfelhő" van rá beosztva, neki kellene rajta lenni. Visszamentünk Ambrussal a géphez és tapasztaltuk, hogy igen nagy baj van, mert  förtelmes meleg van a konyhán, a kazán szinte tüzesen ontja a hőt, gőznyomás alacsony, de a vízállás üvegekben semmi nem látszik. Meg kell hagyni, nagyon-nagyon megijedtünk. A tüzet azonnal kioltottuk, mivel vizet nem láttunk a kazánban, természetesen nem mertünk után-táplálni, nehogy kazánrobbanás keletkezzék.Idegesítő volt a dolog mert a tűz kioltása után a kazán még mindig rendellenesen morajlott. Elmentünk a felvigyázóknak szólni, igen komoly probléma jelentkezett, tűzszekrény kilágytás és kazánrobbanás veszélyle áll fennt. Benke Béla bácsinak rögtön szóltam, hogy itt komoly a baj. Nos, keressük meg a "borfelhőt". Igen ám, de a fütő sehol. Mivel éjszaka volt, elmentem az öltözőbe szekrényemhez elemlámpáért. Ekkor látom, hogy az öltözőbe az egyik padon a fütő alszik. Próbálom felkelteni, hogy igen-igen komoly nagy baj van, de csaknem kel föl, olyan mélyen, horkolva aludt, hogy szinte műteni lehetett volna. Közben erős büdös részegszagot árasztott. Ismét szoltam Béla bácsinak, megvan a "borfelhő" az öltözőbe tökrészegen alszik.

Utasítást kaptunk Benke Béla felvigyázótól, hogy nagyon óvatosan, de próbáljuk lehúzni a 424-10-es fűtőgépet a fűtőállástól. Azon az éjjelen Bancsi Berciák fordás csoportja volt ügyeletben, Bercitől kértem segítséget, és lekötöttük a mozdonyt a fűtőgőz hálózatról. A kazán morajlása valamelyest már csökkent, de még midíg nem volt megnyugtató. Egy másfél órás várakozás után Gódor Ambrussal nagyon óvatosan kitoltuk a gépet a parajos  szélére, hogyha esetlegesen  bekövetkezik a kazánrobbanás akkor minél kevesebb bajt okozhasson. Egy jó két óra mulva, ugy kb. éjjeli 3 óra táján kimentünk a gépet megnézni, szerencsére a rendellenes morajlása megszünt, és csak enyhébb gőz sistergés volt rajta hallható. Másnap Takács Ferenccel gőzős műhelycsoport vezetőjével megnéztük a kazánt, hág igen csúnya sérülés volt látható a tűzszekrényben. Nem állt messze a dolog egy tényleges kazánrobbanástól. Természetesen a ügyből megfelelő balhé is lett, és úgy tudom, hogy a fűtő szigorú megrovásban részesült.

Előzmény: Madrone (54554)
Madrone Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54555

"Van egy ehhez kapcsolódó képeslap a gyűjteményemben: A Keletiben látható a 424, 310-es összekapcsolva egy régi festésű V 41-es Leóval."

 

A kép készítője: Nagy Imre

Előzmény: Madrone (54554)
Madrone Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54554

Néhány héttel ezelőtt volt szó itt a fórumon a Keleti Fűtőház gőzüzeméről és az ottani gőzös kiszolgálásról.

 

Akkor az derült ki, hogy a Keletiben már a 60-as évek végén sem volt odaállomásított gőzös, de a vidékről feljáró gépek még a hetvenes években is tudtak ott szenet és vizet vételezni.

 

Ehhez képest a 424, 304-esről és a 424, 310-esről érdekes adatokat találtam a mostanában sokat emlegetett Csiba könyvben.

 

Ez a két pakurás mozdony 1976-ban még Pusztaszabolcson volt, aztán valamikor 76 és 81 között a Keleti Fűtőházba lettek állomásítva. 1981-ben már biztosan ott voltak.

 

A két mozdony 1983 szeptember 30.-án lett fűtőgéppé minősítve.

 

A 424, 304-ből lett az F 424, 09, a 424, 310-ből meg az F 424, 10.

 

A MÁV 1979 december 31.-i vontatójármű állag és állomásítási táblázata 2 db. 424-est jelez a Keleti Fűtőházban.

 

Ez nyílván nem lehet más mint a 304 és a 310.

 

Szóval úgy tűnik (legalábbis az adatok szerint), hogy a Keletiben még a nyolcvanas évek elején is volt odaállomásított 424-es gőzös!

 

Persze az lehet, hogy sokáig,  a 60-as évek végétől a 70-es évek végéig nem volt, de a jelzett időpontban ezek szerint mégis újra volt.

 

De vajon miért? 

 

Mire használhatták?

 

Azt feltételezem, hogy ezek olyan szerelvényfejről fűtő (tehát nem fűtőgéppé leszerelt) gépek voltak, mint a nemrég szóba került és képen is bemutatott 424, 298-as a Fradiban. (Ez nagy valószínűséggel a Hámánban volt állagban. A Fradiban 79-ben már nem volt állomásított gőzös.)

 

Vagyis valószínűleg az 1983-as fűtőgéppé minősítés előtt is már fűtésre használták őket a Keletiben.

 

(Az is érdekes, hogy ezeket vajon hogy szerelték ki pakurával, mivel tudomásom szerint ezeken kívül a Keletiben egyébként nem voltak olajtüzelésű gőzösök)

 

A hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején vonali szolgálatot ellátó 424-est a Keletiben nem tudok elképzelni.

 

Van egy ehhez kapcsolódó képeslap a gyűjteményemben: A Keletiben látható a 424, 310-es összekapcsolva egy régi festésű V 41-es Leóval.

 

Amennyire meg tudtam állapítani, a gép hidegre szerelt állapotban van (hajtórúd nélkül, de csatlórúd rajta van) és eredeti pályaszámtáblával. 

 

Ez is alátámasztja a szerelvényfejről fűtős, (eredeti állapotban lévő) fűtőgépként használt mozdonyra vonatkozó feltételezést.

 

Egyedül a képeslap felirata a furcsa, mert a nyolcvanas évek második felét jelöli meg készítési időpontnak, ami túl késői, egyrészt mert a mozdony akkor már a Hámánban volt, másrészt akkor már nem valószínű, hogy volt régi festésű csíkos Leó.

 

 

Még valami a 310-esről:

 

Mágus  mesélte, hogy a 424, 310-essel (ami akkor nem volt üzemben)  1985 körül találkozott a Hámánban és még akkor sem volt fűtőgéppé leszerelve! Holott hivatalosan 83. 09. 30.-ától fűtőgép volt.

 

Aztán a gép eltűnt, majd később újra megjelent és akkor már le volt szerelve át volt alakítva fűtőgépnek, a száma 424, 10 lett.

 

Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54553

Én is régóta kerestem már megvételre a Csiba féle 424-es könyvet, szerintem érdemes lenne újratöltve valakinek megírni.

 

Sok erőt egészséget kívánok az 520-as sorozatú mozdonyok történetének a megírásához! Ha olyan professzionlis munka lesz, mint a 324-es könyv, akkor a polcomon a helye!

Előzmény: wrn30601 (54541)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54552

http://mixidj.delta-search.com/?q=k%C3%BCbelwagen++bahn+bild&s=img&as=0&rlz=0&babsrc=HP_ss

 

Nem magyar, de érdekes gőzösök. Egy sinen közlekedő régi háborús kübelwagen keresésekor találtam.

smnks Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54551

520-as könyv, újabb izgalmas téma!

 

De a felső fényszóróknál maradva, számomra továbbra is dilemma, hogy ha '77. jan.01.-től módosult az F.1.-es vonatkozó pontja, akkor miért csak a 424, 324 és 375 sorozatokra kellett felszerelni a felső fényt eddig az időpontig? Vagy lehet, hogy mégsem csak ezekre..?

Mondjuk a GySEV jó példa lenne, mert az 520-asokon kívül még Bobókat, valamint ABb és AB motorkocsikat is üzemeltetett ezekben az években...

Előzmény: wrn30601 (54541)
gumidani Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54550

Már régóta spekulálok azon, hogyan lehetne elérni azt, hogy egy termék, vagy szolgáltatás árából a létrehozók és a forgalmazók az általuk hozzáadott érték arányában részesüljenek. Hogyan venné ki magát az, ha pl. egy szívműtét díjából a távozó beteget a taxihoz kikísérő portás részesülne a legnagyobb részben. Botrányosnak tartom, hogy pl. valaki vesz földet, vesz vetőmagot, elveti, műveli hónapokon át, vállalja az időjárási kockázatot, betakarítja a termést, aztán jön a hiéna, aki polcdíjat szed a bizományba átvett termék árusításáért, (amit a felvásárlási ár többszöröséért árul) végül 90 nap múlva szerencsés esetben fizet. Vagyis minden beruházás és kockázatvállalás nélkül tarol a másik munkája után. De ezt a gyakorlat számtalan egyéb helyen is tapasztalható. Magam részéről, ha csak tehetem, könyvet a szerzőtől, vagy a kiadótól vásárolok. Még akkor is ha ez utánajárást igényel.

Előzmény: braun (54549)
braun Creative Commons License 2013.09.12 0 0 54549

Megfelelő marketinggel ÉS terjesztéssel (Pl. egy Libri vagy Alexandra bolthálózatba adással) egy 424-es könyv eladható volna, hiszen 10-ből 9 magyar a "gőzmozdony" szó hallatán egyből a 424-esre asszociál.

 

Libri, Alexandra és egyéb nagyok által történő könyvterjesztés nettó ráfizetés, tekintve, hogy 40 százalék körüli jutalékkal dolgoznak, ami ezekben a példányszám-tartományokban irreálisan sok. 

Előzmény: fantal (54524)
krikori Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54548

Köszönöm mindenkinek a válaszokat.

Amikor már javában zajlott az országban a háború és akadozott a közlekedés, a vonatok is lassabban tudtak menni, ez viszont jó esélyt jelentett a gyors megállásra és a személyzet, katonák menekülésére.

 

Előzmény: Lee kapitány (54547)
Lee kapitány Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54547

Sok videó van a neten, az itt linkelthez kapcsolódóak is.

Az amerikaiak, a szabad vadászatokon valóban csak 12,7 -essel löttek, de ha kifejezetten mozdonyra "utaztak" akkor a P-47-esre (is) nem irányított rakétákat is függeszthettek. Hazánk légterében nem ez voét a jellemző.

Az oroszok viszont ezt leginkább il-2 es el űzték ezt a "sportot", ott már előfordult a 23 mm es gépágyú is. Plussz bombák, ill. 37 mm es gépágyú, mint függesztmény.

A mi oldalunkról az oroszhoz hasonló arzenál állt rendelkezésre.

A Hazai síneken futó mozdonyokat (is) mindkét oldalról érte támadás. Volt olyan pilóta akinek az édesapja mozdonyvezető volt, s amikor már a Magyar vadászok hazai terület felett vadásztak, megkérte bajtársait, hogy csak azután lője ki a mozdonyt, hogy látta a személyzetet azt elhagyni. Ezt Tobak Tibi bácsi könyvében olvastam.

 

Üdv: L.k.

Előzmény: Lee kapitány (54545)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54546

Jól elszökött a gőz.

Előzmény: Lee kapitány (54545)
Lee kapitány Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54545

Előzmény: krikori (54530)
pg54 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54544

Természetesen, nagyon köszönöm!

Előzmény: Mágus23 (54537)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54543

Jelentkeztem is OKÜ 30 topiktársnál, meg Nagy Imre , meg Tasnádi Tamás is szólt ,de akkor én úgy tudtam már késő vagyok a küldéshez...

 

Előzmény: wrn30601 (54542)
wrn30601 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54542

520-as témában minden fotónak, dokumentumnak, információnak örülnék.

Előzmény: Ambzso (54540)
wrn30601 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54541

A GySEV a szovjet homlok sugárvetőket viszonylag hamar eltávolította az 520-as mozdonyairól. Pontos dátumon, ügyiratom, stb. sajnos nincsen.

A harmadik jelzőlámpa bevezetését megelőzően a soproni MÁV fűtőházban is folytak kisérletek GySEV 520-asokkal. Ezeknek a kísérleteknek köszönhető, hogy az akkor a GySEV-nél állagban lévő összes 520-asról létezik mozdony és szerkocsi homlokfotó harmadik lámpával, annélkül, bekapcsolva ill. kikapcsolva. Ezeket a készülő 520-as könyvben hozni fogom.

Addig itt egy ilyen Finta fotó izelítőül.

Előzmény: smnks (54466)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54540

Én szívesen megvenném ha lenne új 424-es könyv kb olyan képi és irott tartalommal, mint a 324-es vagy az 520-as lesz:)

 

324-ből eddig 3db-ot vettem remélem a 4-példányhoz is hozzájutok.

 

Természetesen ha tudok képekkel is hozzá segítenék

Előzmény: m61-008 maki (54527)
wrn30601 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54539

Ha minden igaz, talán még az Indóháznál.

Előzmény: C50 (54525)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54538

ÜDV  ! Nagyon kösz.

Előzmény: Bárdos Imre (54535)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54537

 Az itteni mail címedre mehetnek ?

Előzmény: pg54 (54536)
pg54 Creative Commons License 2013.09.11 0 0 54536

Akkor különösen gratula a képeidhez! Az enyimek persze azért is gyatrák, mert az emlegetett telepőr miatt csak esős, párás időben mertem elővenni - az amúgy praktikusan kicsi gépet...

Előzmény: Mágus23 (54529)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!