nekem ezek is szimpatikusak. nem lehet veletlen, hogy az utodba mar gyarilag bekerult, meg az a vasdarab is amit te irsz. neten tobb fele megoldasban megtalalhato.
120 al izgalmas az a kanyar 140felett viszont már figyelni is kell :-)
E30 üöltetésnél az a baj a hátul nagy lesz a kerékdőlés ami miatt a tapadás nem az igazi.
Bőven jó az e30 Mtech magasság valami normális gátlóval. Jó stabrudak, új gumival és pálcákkal.
Szerintem az e30on kötelező lenne a toronymerevítő. Sajnos eszméletlen gyenge a kasztni. Járdáról le fel, szar úton érezni ahogy tekeredik... Ami még sokat számit a cabriókba szerelt "Tunnelstrebe" ami a váltóalagutat merevíti
Én anno az itt olvasottakból okulva soha nem is mentem el nagyobb ültetések irányába, ettől függetlenül széria magassággal is sikerült levernem M20 teknőt. :) Jelenleg a gyárilag is elérhető -20mm van, szerintem pont elég mindenhogy. Illetve saját bőrömön tapasztaltam, hogy a vastag stabilrúd bizony nem hülyeség. Gyakorlatilag komfort elvétel nélkül ad +kanyarstabilitást, ha mégis nagyobbat kellene kanyarodni az árpád híd végénél... :)
Toronymerevito: mar a sima jardara parkolasnal is eg es fold. Merevebb tole, ez biztosan nem art, de kotelezonek nem mondanam.
E36 kormanymu: ha a gyari tonkremegy, akkor ilyenre kell cserelni. Nagyobb kormanyszog, kevesebb tekergetes.
Ultetes: en 3 levert karter utan tettem vissza a gyarit. Ketsegtelen, hogy az Arpad hid vegenel izgalmas 120-szal bevenni a kanyart a Szentendrei ut fele - foleg miota allandoan ott mericskelnek - viszont egy bordasra felgyurt aszfalt a kulso savban halalos ellensegge valik olajtekno tekinteteben. Mondjuk az M20-nak kicsit magasabban van a teknoje, mint az M40-nek, meg talan nem is aluminiumbol keszult. En nem ultetnek, csak kemenyitenek, ha ez az igeny. En mar kinottem ebbol, nalam mar gyari minden. :D
Gyakorlatilag egy szűk éve döntöttem el, hogy mindenképpen szeretnék egy E30-at, és azóta olvasgatom a különböző fórumokat, nézegetem a hirdetéseket, néhányat személyesen is. Sok mindent megtudtam a tipusról, de még több minden amit nem :) Ezért is kérdezősködöm, és tökéletesen igazad van, hogy előbb azt kellene tudni, hogy most mi is a van pontosan a kocsiban illetve alatta. Pont ezért kérdeztem a hozzáértő szerelőt, aki megnézi, átbeszéljük, és akivel majd megindulunk a hosszú és költséges úton. :)
Amúgy a hobby/játszós definíció nálam egy olyan autó amivel közuton minden megtett méter öröm, és bátran csapathatok vele pályanapokon is. Ezért mindenképpen szeretnék az átalakításokkal megmaradni a legálitáson belül, de ahogy írtam, ha a gyors vagy a kényelmes között kell választanom, akkor az előbbi! :)
Köszi a felajánlást, minedképpen foglak keresni! Ti tudtok segíteni alkatrészbeszerzésben is? Ez a te számod vagy a cégé? Milyen időpontban hívjalak, amikor a legkevésébe zavarok?
-Futómű. Személyesen és szerintem sokan vagyunk úgy itt ezzel, hogy a gyárilag is elérhető(m-tech) -2cm alá nem szívesen, de absz ízlések és pofonok. Volt aki végigpróbálta a komplett színskálát aztán csak gyárikon gurul:) Rugónál nem kifejezetten a vékony-vastagszáras gólyaláb számít (45 vs 51mm) hanem az autó születési hengerszáma, és még pár más dolog, pl Klíma, mtech, és ezek különböző kombinációja. Gyári rugó kínálatban el lehet veszni rendesen :) Kérdés hogy ők gyári rugó alatt 16i vagy valami hat hengeres rugókat raktak vissza, bár aki ilyen műtétbe kezd, talán tudja ezt.
-A stabil rudakat is vedd gór cső alá, 16i alatt nincs gyárilag hátul, érdemes berakni ha még nem tették. Ezekből lehet a gyárilag elérhető legvastagabbakra váltani, vagy ha elgurul a gyógyszer vannak gyári méret feletti aftermarket cuccok is.
-Gátló keményítés absz hit és egyéni igény elve. Itt is a gyári mtech gátlók szerintem jónnak mondhatók. Persze bilstein és koni-ra is válthatsz. Utóbbi állítható is, többünknek van ilyen, általánosságban bevált upgrade. Bilstein pedig volt gyárilag is, meg ugy egyáltalán nem szarok :) Koni-Kárászy, Bilstein-Katona ha kevés lesz a fellelt állapot. :)
-A toronymerevítő nem feltétlenül az általános rugózásnál és lengéscsillapitásnál ad pluszt, sokkal inkább izmosabb kanyarokban. Persze ez csak hallomás, akinek van majd megerősíti vagy cáfolja. Utcára de még hobbi szintre is jók azok a tornyok plusz merevítés nélkül is :) Persze nem árt ha a gyári karosszéria tömítő alatt már nem csak rozsda van hegesztés helyett. Jobb hátsó pl tipikus szopó pont.
-Gyári cuccokból az akksit hátra lehet tenni. Nem hallottam még az általad feltételezett hibáról. Elől legyen meg az átvezető dugó, azon kívűl ugye az egy f.szmerevségű vastag kábel, a gáyri korbácshoz is hozzáfogatva, plusz a vastag padlókárpit is szorítja lefelé, hátul csomiban van saját takarója, stb így szerintem ha gyári módra van betéve az életben nem dörzsölődik ki.
-Kerékből 205/55r15 és 195/65r14 a gyári, de ezzekkel is csal egy kicsit, ez ilyen :)
-E36 kormánymű ajánlott, akinek van szereti. Shortshift-ről majd ír akinek van, engem sosem érdekelt, amit probáltam az nem jött be.
-Hűtést hagynám viszkósan. Szerintem a legjobb dolog ami egy motorral történhet az egy JÓ viszkós hűtés.
Persze a hobbi-játszós az tág fogalom, ha ez főleg egy helyben pörgés oda nyilván kevés lesz.
Biztos kimaradtak dolgok, de majd még kérdezel.
Jó tanács: kezd a karosszériával ha ekkora és ennyi legót tervezel. Amugy is az az alapja, és akkor csomo mindent nem kell 2szer szerelni. plusz van időd futóműveshez rohangálni alkatrészt felhajtani ameddig a kasznisjóbarát elkészül. Az ugy is ígért idő plusz X hét-hónap-év :)
A múlt héten én is márkatárs lettem, egy 87-es, 4 ájtós, 320 stroker személyében. A kocsi eredetileg 1,6-os volt, először hivatalosan kicserélték a motorját 2 litersre, majd kb 8 éve rendberakták a kasztniját, a motort pedig sima felújítás helyett strokerre alakították. A futóműve is hozzá van igazítva az új teljesítményhez, mert elől hátul tárcsafékes, (elől hűtött) és raktak bele egy jó hosszú áttételű váltót, nagyházas sperrel (130-nál forog 3000-et). Ennek megfelelően az erőátvitel és a kasztni teteje kimondottan jó állapotban van, alul azonban van néhány hely ahol majd a télen hozzá kell nyúlni. De mivel a kocsit kimondottan játszós/hobby autónak vettem, így annyira nem tragédia.
A kocsi bemutatása után, hadd legyek annyira pofátlan, hogy mindjárt egy egész kérdés listával nyissak: :)
- szóval amit elsőnek csinálnék rajta, az az ültetés és keményítés. (mondta a gazdája, hogy mikor megcsinálták a kocsit le is ültették, de neki úgy nem tetszett ezért visszarakták a gyári rugókat) Néztem ültetőrugókat a neten, de a 60/40mm nekem soknak tűnik. Elbír a futómű ennyi ültetést? (az úttartás a lényeg, nem a kényelem) Ti milyet ajánlanátok? És rugónál számít, hogy vékony- vagy vastagszárú a felfüggesztés?
- szintén olvastam a lengéscsillapítók felújításáról és keményítéséről. Ahhoz milyen értéket javasoltok? Olvastam, hogy utcára a +40% utcára még jó. És mennyire kell hozzá a tornyok megerősítése? Elől van benne toronymerevítő, de szerintem a rugók és telók pont nem abba az irányba terhelik a tornyot, hanem fel-le.
- Viszont azt nem tudom, hogy vékony vagy vastagszárú a felfüggesztése, azt hogyan a legegyszerűbb kideríteni?
- A kanyarstabilizátorokhoz érdemes nyúlni?
- szeretném hátrarakni az akksit is a csomagtartóba. Annak merre vezetik gyárilag a kábelét? Van hátul valami biztosíték, hogy ha kidörzsölődne valahol a kábel, ne égjen le a kocsi? Mert azért egy 2-300amperes bizti nem egy hétköznapi dolog.
- sportülésekre van valami bevált típus, ami könnyen belemegy, és nem lóg ki nagyon a lóláb műszakin/igazoltatáskor?
- azt vettem észre, hogy a kilométeróra csal kb 5-10%-ot felfele. Jelenleg 195/50 r15-ös gumik vannak rajta. Ez a megfelelő méret, mert pl ./55-tel helyreállna az óra pontossága.
- az olajcsere periódus kijelzőt hogyan lehet nullázni?
- még két dolog van, amit sokszor olvasok, de nem tudom, hogy tényleg érdemes-e megcsinálni, az egyik az E36 kormánymű, a másik meg a váltóútrövidítő. Megéri berakni őket? És mekkora munka?
- hiányoznak az első sárvédőkből a műanyag betétek. (hátul sincs, ott van gyárilag?) Beszerezhető dolgok ezek?
- A motor kapott a felújításkor egy nagyobb hűtőt, de a venti maradt viszkós. Érdemes lenne kicserélni elektromosra?
- és a legutolsó, de a legfontosabb kérdés: én székesfehérvári vagyok, tudtok E30-hoz értő jó szerelőt ezen a környéken?
Remélem nem estem át a ló túloldalára ezzel a rengeteg kérdéssel, és tudtok segíteni. :)
Jobbra és balra kanyarodva is rendellenes hangja van (balra kanyarodáskor talán picit erőteljesebb). Sőt, ha tolatva kanyarodok (parkolóból kiállok) akkor is.
Mivel valami nem jó (előtte hangtalanul tette a dolgát a difi), nem akartam nagyon terhelni (tesztelni). Elviszem Szentivánra, aztán úgy teszteli a szaki ahogy akarja.
Ha a parkolóban csinál vele 3 karikát és utána jó lesz, annak csak örülni fogok. :)
Lehet, hogy csak bepunnyadtam és nagyon papásan használom. Gumit pl. soha nem égettem vele.
Semmit nem szabad kidobni mert egyszer nagy érték lesz...
HA szűk kanyarban "ropog" "kattog" a difid az nem baj. Gondolom az előfeszítése nagy. Nézd meg, hogy nagy gázra összezár e rendesen illetve, hogy jobbra-balra kanyarodva is csinálja e mert ha igen akkor nem a féltengellyel lesz a gond...
Ami versenykörülményekre jó az utcán hangos, kemény, csattog, zörög stb...
Sziasztok! Köszönöm, hogy ilyen sokan eljöttetek, remélem jól éreztétek magatokat! Azoknak is nagyon hálás vagyok akik ugyan nem tudtak részt venni az eseményen, de mégis utaltak pénzt- sokkal könnyebb volt így nekem összeszervezni a dolgot, hogy nem kellett saját zsebből előfinanszíroznom mindent. A díjazottaknak ezúton is szívből gratulálok. A vágódeszkák árából és a részvételi díjakból összejött/megmaradt 26000,-Ft, ezt az összeget, ahogy már korábban írtam, nemes célra, egy helyi állatvédő támogatására fordítjuk. Ha valaki megosztana velünk fotókat azt megkérném, hogy az e30talalkozo2013@gmail.com -re is küldje át - albuma rendezve megőrizném az utókornak.
Legalább szakértő fül dönti el, hogy difi vagy sem.
4,27-es kis házas volt a kocsi alatt, de hangoskodott így vettem 3,73-as nagy házasat sperr-t (ha már egyszer cserélni kell a lúd legyen kövér). A régi difit meg "kidobtam". Sose gondoltam , hogy egyszer még szükségem lehet rá.
Akkor talán egyszerűbb, ha veszek egy sima difit. Legfeljebb jó lesz "tartaléknak". Mondjuk fura, hogy olajcsere után kezdett vacakolni. (Pedig belevaló Castrolt kapott). Olajcserét meg nem nagyon lehet elrontani.
3,93-as nagy házas sima difik milyen áron mennek mostanában?
A sperrt még bömböldétől vettem talán 14 éve. Nem gondoltam, hogy egy 20i kinyírja. Ráadásul nem is nagyon terheltem, olajat meg kb 40 000km-enként cserélték benne.
Igen a sperr amikor már vacakol pont tud ilyen hangot adni, bár egy szerelőnek hallani kellett volna. Amúgy jól zár mindig? Sperr diót ki lehet venni, csak nem megy nélküle:) Csak olyanhoz vidd, aki valóban ért hozzá.