A 2 és 3 kerekűek majdani berendszámozása valóban mumus , de ha abból indulok ki , hogy amikor én először ültem Babettán (valami KRESZ vetélkedőre készültünk -- kb. 1980) már akkor mondogatták , hogy rendszám lesz ezeken is ...
Másrészt a szerzett jogokhoz valószínűleg nem mernek nyúlni -- ez a gyakorlatban azt jelenti , hogy a korábban birtokba és használatba vett járműveket beemeli a nyilvántartásba .
Ennek előzményei és döccenői már a 4 kerkeűeknél előjöttek . Gondolok itt arra , hogy a 2009 előtt vásárolt "papírtalan" masinákat is rendszámozzák valamiképp . Ezt a szisztémát alkamazni lehet majd a 2/3 kerekűeknél is . És erre szükség is lesz , mert azokná aztán fehér holló a legális papir -- én pedig amilyen kekec vagyok utaltam is erre a 4 hónapja a Központi Okmányirodánál dédelgetett beadványomban , citálva :
Ettől az adott járműtől függetlenül szükségesnek tartjuk a kérdés hosszabb távú és általános tisztázását , egyrészt mert más mopedautósokat is érint , másrészt mert ha valaha sor kerül és erről már többször volt szó a tervezet szintjén valamennyi magyarországi (tehát a két-és háromkerekű ) segédmotoros kerékpár nyilvántartásba vételére akkor ilyen üzembentartói státuszú jármű lesz becslések szerint legalább 100.000 darab, ugyanis a robogók világában teljesen általános , hogy csak egy adásvételi szerződéssel bírjon a jámbor vasparipa . Meglehetősen ritkák rendezett jogállású masinák , legalábbis a mi környezetünkben . A használtjármű hírdetéseket böngészve is hasonló kép tükröződik márpedig ekkora ügyfélcsoportot egyértelmű eljárásrenddel kell kezelni .
További gondot jelent a műszaki megfelelőség -- és itt nem arra gondolok , hogy jó-e a fék meg a kormány . A gondot jármű jóváhagyásai ( homologizációja) okozza , azok a bizonyos "E" betűk , karikába írva . Ugyanis a jogszabály az újonnan forgalomba álló segédmotoroknál egyértelműen megköveteli . Ennek alapján az egyedi forgalomba helyezés ellenőrzésekor , illetve vele együtt végzett műszaki vizsgán ezt nézik . Amikor a kis 50-es kvadunkat egy éve berendszámoztam akkor nem is annyira a konkrét műszaki állapotát nézték , hanem ezeket a karikába írt "E" betűket fényképeték . És ezzel a méregdrága DINLI DIABLO-val még jól jártak , mert tele van vele , van adattáblája , hoyg az egész jármű jóváhagyott , de van a gumikban , visszapillantó-tükörben , a kipufogóban stb. És persze az összes lámpában .
Ez most éppen a másik kvad adattáblája , de az is egy jóváhagyott jármű . Viszont egy 1978-as Komarban aligha lesz ilyesmi :
De gondolom egy konéneres japán robogóban nem lesz , vagy egy valamikor a 70-es években olasz kisüzemben gyártott Amicaban sem . És nincs az én Sulkymban sem . A lámpákban van és ezzel passz .
Esetleg lehet tesztelni az NKH képeségeit azzal , ogy bevisz az ember egy ősöreg 4 kerekű 50-es verdát , amiben szintén csak a lámpában-dudában van jóváhagyási jel , de az egész járműre vonatkozóan nincs . És persze nincsenek eredeti papírjai se , de 2009 áprilisa előtt már az országban volt , vagyis nyilvántartásba veendő ....
Szóval egy valmilyen háromkerekűről képtelenség megmondani , hogy gyári-e , mikor ki szülte a világra .
Ezt tegnap mondta egy ismerősöm aki korábban közhivatalnokként dolgozott , ezt említette meg az adatbekérésre vonatkozó szabályokat . Ez utóbbit meg is találtam -- hát ez se valami gyakran alkalmazott elv , inkább az ügyfelet dolgoztatják :
2004. évi CXL. törvénya közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól
36. §219(1) A kérelemhez csatolni kell a jogszabályban előírt mellékleteket. Mellékletként nem lehet az ügyféltől szakhatósági állásfoglalás vagy előzetes szakhatósági hozzájárulás csatolását kérni.
(2)220 Az ügyfél azonosításához szükséges adatok kivételével az ügyféltől nem kérhető olyan adat igazolása, amely nyilvános, vagy amelyet valamely hatóság, bíróság vagy a Magyar Országos Közjegyzői Kamara jogszabállyal rendszeresített nyilvántartásának tartalmaznia kell. Az adatszolgáltatás iránti kérelmet nyolc nap alatt kell teljesíteni.
Tőlünk az összes pályázathoz kérnek bírósági kivonatot , noha a nyilvántartás nyilvános és hozzéférhető .
Viszont ez a kedvezőbb elbírálású dolog nem akar előkerülni , majd még rákárdezek a Druszámnál . Bár úgy általában nem foglalkozik a Ket. a határidő-csúszásokkal , pontosabban a hivatal hibájából adódó csúszásokkal . Mindössze az illetéket fizetik vissza , ha késnek az eljárással :
33/A. §204(1)205 Ha a hatóság a rá irányadó ügyintézési határidőt az ügyfélnek és az eljárás egyéb résztvevőjének fel nem róható okból túllépi, köteles az ügyfél által az eljárás lefolytatásáért megfizetett illetéknek vagy díjnak megfelelő összeget, ha pedig az ügyintézés időtartama meghaladja az irányadó ügyintézési határidő kétszeresét, az ügyfél által az eljárás lefolytatásáért megfizetett illetéknek vagy díjnak megfelelő összeg kétszeresét az ügyfél részére visszafizetni.
4 kerekű segédmotor építése egyedileg gyakorlatilag lehetetlen, de az átépítés legális és egyszerű.
A 3 kerekű segédmotor építése is csak addig lehet alternatíva, amíg ki nem terjesztik a segédmotorok rendszámozását a 2 és 3 kerekű változatokra...
Elég régóta egy 3 kerekű Morgan a háttérkép a laptopomon, de nem biztos hogy bele vágnék egy segédmotoros változat megépítésébe, a jövőben várható vegzálás miatt. Most az elektromos kerékpár tűnik az egyedül járható útnak, abból is építettek már Morgan replikát:
De van már olyan elektromos tricikli, ami szinte egy autó kényelmét nyújtja:
De a városban szaladgálni egy ilyen minimál verzió is elég lenne:
Köszönöm a gyors reagálást . A továbbiak nem neked szólnak , hanem a cikk szerzőinek .
Szóval nincs túl nagy véleményem az autós újságírók többségéről . Talán azért mert autósok , vagyis képtelen kilépni az AUTÓ fogalomkörből . Ezt ráadásul tovább szűkítik az általuk definiált fogalmra -- ugye ismert kifejezés , hogy a Trabant nem autó , a Dacia 1310 nem autó , az 1994-es FIAT Ritmo nem autó stb. -- szóval ez nekem nem túl szimpatikus . Süt belőlük az ellenérzés minden iránt, ami nem 100 lóerős legalább és nincs mindeféle luxussal felszerelve . Hogy az emberek jelentős része nem ilyen kocsival jár -- némelyike még akkor se , ha mag tudja/tudná fizetni -- azzal nem törődnek .
Nyilván egy ilyen összehasonlításban a Te járműparkod ( Ape50 ; ApeCaer TM703 és a jelenlegi Aixam 400) igencsak lekicsinylő besorolást kapna az efféle autós uraktól . Hogy az Ape50 éveken át hűségesen hordott téged munkába egy kiasutónak a becsületére váló futásteljesítménnyel az nem számít .
Azonfelül : De gustibus non est disputandum ( Az ízlésről vitatkozni nem lehet ) . Bár erre utaltak az elején , de azért cikknek van valami magabiztos isteni kinyilatkoztatás jellegű mellékíze .
A hozzáértésüket pedig jól jelzi , hogy a 9 autó ( gépkocsi ) mellé betettek egyet ami nem az , semmilyen kritériuma alpján nem tekinthető annak -- és jól le is hordták . Ennyi erővel az MTZ80-as traktort ( az is fülkés 4 kerekű ) vagy valamelyik lakókocsit is leszólhatták volna .
Egyértelműen az jön át : ne ezzel a minjárgánnyal van bajuk , hanem az összes efféle szerkezettel . Sosem szívleltem a korlátozottan gondolkodókat .
Egyetlen pozítívuma a cikknek , hogy megtudtam : miféle szerzet ez kis masina . Nekem tetszik , teszem hozzá : nem a járókelők tekintetét kell állni , hanem a benzinkutasét , amikor az általuk oly nagyratartott benzifaló dögöt -- amit persze egyedül használsz -- telenyomod a kútnál és pislogva leolvasod : mibe került ez a párszáz km neked . Hogy az a kis műanyag háromkerekű a 1/10-edéből is elvisz a városban , ott is parkolsz-megfordulsz vele ahol a "normális" kocsi be sem fér az nem számít .
Top 10: a legbénább autók 3. Corbin Sparrow. Háromkerekű autóknál ab start van némi hiányérzetünk, de a Corbin Sparrow még a brit szigetek nyomorék törpeautói között is kiemelkedően csúf. Nincs benne utasülés, egy szál magunkban kell állni a gyalogosok tekintetét.
Benzin vagy elektromos ? Magam részéről elfogadhatónak tartanám , ha mindkét változatban kapni lehetne a szerkezetet , vagy akár házilag cserélgetni lehessen benne az erőforrást . Nyáron villannyal használja a polgár , télen pedig amikor sokat kell világítani , hiányzik a fűtés és az akksik kapacitása lecsökken járkál egy kis benzinmotorral .
Amikor árulták a CityEl-t Gyulán ( a kibelezettet) akkor felmerült bennem , hogy végülis lehetne benne robbanómotor is , egy kis 4 ütemű motorral valószínűleg elég gazdaságosan mozoghatna . Ilyenkor szoktad emlegetni, hogy nem lehet rontani e jármű környezevédelmi jellemzőit motorcserével , de hát ez a City El eleve ugye ilyen volt gyárilag -- tekintve : jelenleg a 3 ( és persze a 2 ) kerekű smkp-k fölött semmilyen hatósági kontroll nincs . Azonfelül élő ember ( hivatalnok biztos nem ) meg nem tudja mondani ebben az országban , hogy melyik motoros háromkerekűnek milyen volt a gyári állapota . Ha 1975-ben gyártottak valahol Ausztriában egy ilyen gépet egy kis szériában , az rendben van :
De hogy azokon kívül mik készültek még azelmúlt fél évszázadban ?
Ezeket például el tudnám képzelni villannyal is ( valószínűleg gyárilag ilyenek ) és fosszilis erőforrással is . Pofás kis szerkezet , de többet nem tudok róluk , azt se tudom honnan szedtem le a képet :
Bár most éppen nincs befektetni való pénzem -- éppen ingatlant akarok venni a több év alatt összekuporgatott forintjaimon -- de egy esti beszélgetést és kalkulációt megérne . A három szóba jöhető járműkategória a kerékpár ( emberi hajtás + 300 W ) , a lassú jármű ( max 25 km/óra , max 2 személy) vagy a legrázósabb a segédmotorkerékpár . Főleg ennél -- de a másikkettőnél is -- bejön az ősi kérdés , a kerékszám . Négykerekű smkp-t létrehozni házilag lehetetlen , annak a fejlesztése és gyártása ( gyártatása) valóban többtízmilliós tétel . Még a 3 kerekű smkp is , és annak piacképessége -- az emberek többsége nagyon viszolyog a 3 keréktől -- korlátozott .
Az a baj az efféle fejlesztésekkel , hoyg előbb-utóbb ezek a járművek mindig megnőnek . Az indiai minimálautó is eredetileg valami ilyesminek volt megálmodva , de végülis teljesen autószerű valami lett belőle :
Hasonlóan a többi apróság is megnőtt .
Nehéz megmaradni a kedvezményekhez kötött paramétekeknél : 300 W ; 50 ccm ; 4 kW ; 25 km/ó stb.
A bürokrácia érdekes képződmény , mivel túlburjánzik , ezért lehet vele ereményesen harcolni .
Én például megcsináltam ezt a beadványt , amin feltettem a két ominózus kérdést -- asszem ma van 4 hónapja , hogy felért Bpestre a Központi Okmányirodába ... Mivel 30 napig nem jött válasz , illetve lett volna lehetőségük egyszer , indoklással még 30 napra hosszabbítani -- de ezt nem tették meg , legalábbis nem értesítettek ról e, noha kötelességük lenne -- szóval mivel náluk jártak le a határidők ezért a vonatkozó jogszabályok szerint az ügyet automatikusan az ügyfél javára elbíráltnak kell tekinteni .
Már ajánlottam régebben, hogy álljunk össze páran, és tervezzünk valami minimál járgányt. Az alvázat le lehet olcsón gyártatni, a futómű, fék, kormánymű alkatrészekre lehet találni valami olcsó beszerzési lehetőséget. A karosszéria lehetne üvegszálas műanyag, több darabnál a szerszámköltség se lenne horror összeg. A hajtáslánc lehetne valami benzines robogóblokk, vagy inkább elektromos. Valami modern Velorex szerűségre gondolok. Még az is lehet, piacképes is lenne építőkészletben...
Mostanában egy rendszámos robogóval furikázok, 4 ütemű, 125 cm3-is motorja van. Országúton max. 90, városban max. 60 km/h-val közlekedek, vegyes átlagban 2,7 literes fogyasztást mértem. Nem tűnik soknak, de alig kevesebb, mint a jóval nehezebb, és nagyobb légellenállású Aixamnak...
A fagyis szezon végén le szoktam szerelni a hűtőládát az egyik járgányról, és amíg az idő engedi, azzal furikázok. Igaz csak 40 km/h a max. sebesség, de filléres tétel az üzemanyag, és a parkolásért sem kell fizetnem. A fagyis járgányoknál a kis légellenállás nem volt tervezési szempont, így a fogyasztásuk kb. 3,5 kWh 100 km-en. Az elektromos Aixamom 50 km/h sebességnél fogyaszt kb. 4 kWh áramot 100 km-en. Sajnos az ólom aksik töltése során elég nagy a veszteség, így a konnektornál mérve már 7-8 kWh-t kell 100 km-re számolni. De ez még mindig a töredéke a diesel motor által 100 km alatt elégetett gázolaj kb. 40 kWh energiatartalmának...
Ja , látszik képtelenek valami autónál kisebb méretben gondolkodni -- aztán lehet igazuk is van , nem biztos , hogy olyna paraméterekkel is piacképes lenne , amivel már én beérném . Nem nekem gyártanak autót , majd megoldom valahogy a magamét .
Senki sem állította , hogy a többezr kilométeres járgányok közúti forgalomra alkalmasak -- az egyik rekorder összesen 13 kg tömegű volt -- de azért elgondolkodtató eredmények .
Illetve van városi koncepció kategória is , amelyben közúti közlekedésre alkalmas* masinákkal indulnak . Ott a rekord 810 km / liter -- bőven beérném a tizszeresével .
Az viszont egyértelműen lejön belőlük : soha semmilyen szinten egyik járműgyártóban enm merült fel , hogy valóban kisfogyasztású masinával rukkoljon elő . Kihozna valami fapados kis autócskát ( mopedautó minima ) és döntse el a piac , a kedves vásárló : égeti-e magát a szomszédok előtt azért 1.5 literes fogyasztásért . Ezért vagyunk kénytelenek magunk barkácsolgatni .
A két legutóbbi mérésem során az Aixammel pont 400 km-t mentem a tankolások között , az első 3,8-ra , a második ( ma déután tankoltam ) pedig 3,6-ra jött ki . Kissé sokallom , mert már a köszörületlen primer tárcsa rajta van ( vagyis a diagrammon a C-11-es ) . Viszont intha kissé füstölne a járgány : ha sötétben megyek és jön utánam valaki aki megvilágítja a kipufogóm füstjét akkor ha emelkedőn megyek és emiatt nyomom neki látom a lámpája fényénél a gomolygást .
*Persze a közlekedésre alkalmas kategória eléggé szubjektív . VAn aki gond nélkül kerékpározgat akárhol sötétben lámpa és fénymellény nélkül . Van aki robogóval jár , van aki rá nem ülne . Sokan a mopedautókkal vannak így -- főként az ütközésvédelemre hivatkozva -- és inkább valami öreg kis Suzukival veretnek ... Mások kizárólag valami nagyobb masinában gondolkodnak , és ismerek olyat aki csak a saját 2,5 tonnás monstumjával merészkedik ki a forgalomba .
Mint érintett személy biztonsággal állithatom önnek hogy van jobb dolga is annak aki kisautót szeretne venni mint hogy ilyen nem létező kisautók iránt érdeklődjön telefonon ahol közlik vele hogy nincs de van helyette másik 1 800 000 FT és 16 éves kisautó 650 000 FT.
Önöktől nagyobb tiszteletet várna a vásárlók felé , szégyeljék magukat.
Ingyen van ön szerint a benzin .? Mit csinál ha valaki oda megy a hirdetésre és ott szembesül hogy nincs ilyen kisautó. Fel lesz háborodva ön ha kap egy fülest. Miért kell embereket hülyének nézni felháboritó ! Email cimem szándékosan nem publikus mert nem kérek a rossz indulatú fenyegető leveléből. Lomisok különbek mint önök gondolkodjon el
A kis csalafinták, csináltak egy új burkolatot egy Ligierre, tettek bele egy villanymotort, aztán eladják saját fejlesztésnek az egészet. Nem mondom, van így is munka bőven a járgányban, de azért egészen más egy kész alvázra építeni egy karosszériát, mint nulláról kifejleszteni egy járművet...
Nézegettem én is a BeeUp-ot fagyis kocsi donornak, hívtam is a fiadat pár napja, hogy mérje már meg mekkora hűtőláda férne be a csőváz közé, de azóta is méri..:) De lehet jobb is ha majd inkább a saját szememmel nézem meg, hogyan is lehetne a hátsó kerekek közé besüllyeszteni a hűtőt. A Stellánál sem volt egyszerű, ki kellett cserélnem a hátsó hidat, JDM lengőkarokra...