Keresés

Részletes keresés

Divrotcé Creative Commons License 2013.09.16 0 0 54624
Előzmény: Madrone (54619)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54623

"Mivel már nincsenek gőzfűtésű személykocsik a MÁV-nál, ezért már nincsenek."

 

Tudomásom szerint a fűtőgépek (guruló kazánok) által szolgáltatott gőzt nem csak gőzfűtésű személykocsik előfűtésére használták, hanem pl.: műhelyek, szociális helységek, egyéb épületek fűtésére is. 

 

Előzmény: fantal (54621)
braun Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54622

Ez nem teljesen igaz. A gőzfűtés, mint a közforgalmú vonatoknál alkalmazott megoldás nem él már, de ennek ellenére akadnak olyan járművek, amelyek elvileg alkalmasak a gőzfűtésre.

Előzmény: fantal (54621)
fantal Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54621

Mivel már nincsenek gőzfűtésű személykocsik a MÁV-nál, ezért már nincsenek.

Előzmény: Madrone (54619)
bzmotresz Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54620

Segesden, a szeszfőzdét még egy régi gőzeke kazánja működteti.

Előzmény: Madrone (54618)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54619

"Még vannak, multkor egy 375-ös kazánt árultak a neten :P

 

Pár éve egy 424-es kazánt még fővizsgáztattak Debrecenben. Úgyhogy még van néhány itt-ott."

 

 

Igen, de ezek nyílván stabilkazánok és valószínűleg nem a MÁV használja őket.

 

 

Azt szeretném tudni, hogy a MÁV-nál vannak-e még üzemelő fűtőgépek (guruló kazánok)?

Előzmény: fantal (54617)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54618

"A szeszfőzdés nem tudta megmondani miféle kazán. Szerintem trúman, volt, de ez nem 100 %."

 

20 évvel ezelőtt még Cserkeszőlőn is használtak egykori gőzös kazánokat stabilkazánként zöldséges fóliák fűtésére.

 

Ezek között is volt Truman.

 

Konkrétan az egykori 411, 203-as kazánját láttam, rajta volt a füstszekrényajtón a zománctábla.

 

Előzmény: FAV 20 (54615)
fantal Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54617

Lehet hogy fűtőgépek már nincsenek, de stabilkazánok még vannak?

 

Még vannak, multkor egy 375-ös kazánt árultak a neten :P

 

Pár éve egy 424-es kazánt még fővizsgáztattak Debrecenben. Úgyhogy még van néhány itt-ott.

Előzmény: Madrone (54614)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54616

"Csak kazán, de a kereten volt. Egy rom fülke is volt akkoriban. Kerekek nem voltak az biztos."

 

Akkor ez szerintem stabilkazán állapotnak minősíthető.

Előzmény: FAV 20 (54615)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54615

Csak kazán, de a kereten volt. Egy rom fülke is volt akkoriban. Kerekek nem voltak az biztos. A szeszfőzdés nem tudta megmondani miféle kazán. Szerintem trúman, volt, de ez nem 100 %.

Előzmény: Madrone (54613)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54614

Tisztelt Topiktársak!

 

Szeretném megkérdezi, hogy a MÁV-nál meddig voltak üzemben gőzmozdonyból átalakított fűtőgépek?

 

Gyanítom ugyanis, hogy jelenleg már nincsenek üzemben.

 

Nagyjából a kilencvenes évek végére, az ezredforduló tájára tippelek.

 

1994 őszén Füzesabonyban még láttam a 424, 25-ös fűtőgépet, de lehet, hogy akkor már nem volt üzemben.

 

 

 

424-es sorozat vonatkozásában a következő adatokat találtam a Csiba-féle könyvben.

 

Összesen 42 db. mozdonyból lett fűtőgép.

 

Az első átminősített gép volt a 424, 102-es 1983. 09. 05.-én, ebből lett az F 424, 01-es.

 

Az utolsó pedig a 424, 337.-es volt 1988. 09. 28.-án ebből lett az F 424, 42-es.

 

Tehát 5 éven keresztül folyt az átminősítés.

 

 

Amint a könyvből kiderül közben megindult egy újabb folyamat is, a fűtőgépek (guruló kazánok) stabil kazánná alakulása.

 

Azt írja, hogy akkor (1994-ben) 5 egykori 424-es kazán már stabilkazánként üzemelt.

 

Csak az 5 kazánszámot adja meg, azt nem hogy melyik egykori mozdonyba volt beépítve.

 

 

Ebből következik az újabb kérdés:

 

Lehet hogy fűtőgépek már nincsenek, de stabilkazánok még vannak?

 

Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54613

"És a szeszfőzdékben is ilyen kazánok működtek."

 

Milyen kazánok voltak ezek pontosan?

 

Mozdonykeret kerekekkel és rajta a kazán vagy csak a kazán?

Előzmény: FAV 20 (54608)
Madrone Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54612

Milyen jó lett volna, ha Lányí Ernő egy 301-es és egy 327-es fűtőgépet is ugyanúgy megmentett volna még a lecsupaszítás előtt, mint a 302, 610-est.

 

 

Egyébként annak idején az eltűnő, illetve fűtőgéppé alakuló mozdonysorozatokból legalább egyet-egyet meghagyhattak volna úgy fűteni, hogy nem csupaszítják le. Gondolhattak volna arra, hogy a kazánvizsga lejárta után a fűtőgép múzeumi mozdonyként megmaradhatna.

 

Igaz, hogy sorozatonként amúgy is illett volna egyet-egyet meghagyni, de ha már ez nem történt meg, legalább a fűtőgépek közül minden típusból egyet egyben hagyhattak volna.

 

Akkor most lenne egészben megmaradt 301-esünk és 327-esünk.

 

 

 

Előzmény: fantal (54606)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54611

ÜDV! Igazán nincs mit.

Előzmény: pg54 (54610)
pg54 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54610

Köszönöm!

Előzmény: Mágus23 (54565)
manhattani Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54609

Ez hagyományból lehet, mert működő gőzmozdonyon gyakran dolgoztak szeszkazánok.

Előzmény: FAV 20 (54608)
FAV 20 Creative Commons License 2013.09.15 0 0 54608

És a szeszfőzdékben is ilyen kazánok működtek. Gyula és Doboz között a Dobozi úton is volt egy.  2 mozdonykazán is volt ott 1985-ben.

Előzmény: 7578 (54607)
7578 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54607

Úgy van...

 

A '80-as évek elejére már igen nagy számú gőzmozdony volt beállítva gőztermelésre, ezek a gépek ugyan a vontatójárműként voltak nyilvántartva de tényleges vontatást már nem végeztek. Ezt kívánták rendezni a Mágus által is idézett rendelettel... A már gőzszolgáltatást végző, illetve a leállított de fűtésre még használható mozdonyokat kivették a vontatójárművek közül és létrehoztak egy új csoportot: a félstabil kazánokat.

 

A többi Mágus rendeletében szerepel.

Előzmény: fantal (54606)
fantal Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54606

Például a 109.109-es is fűtött Vácon, amikor Lányi elérte, hogy nyilvánítsák műemlékké - és ezt a mozdonyt sem csupszították le.

Előzmény: 7578 (54603)
Madrone Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54605

Tisztelt 7578!

 

Köszönöm szépen válaszod!

 

Nagyjából ez volt az én elképzelésem is amit leírtál, örülök hogy sejtésemet megerősítetted.

 

Tehát, ezek szerint a 2 gép ekkor még szükség esetén üzembe állítható lett volna vonali szolgálatra is.

 

Bár Mágussal egy kicsit aggódtunk a gőzcső kivezetés miatt, mert az már egy kicsit nagyobb átalakítás, elindulás a fűtőgéppé válás felé.

Előzmény: 7578 (54603)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54604

Üdv! Igen vevő vagyok rá  kösz. Privátban megbeszéljük a részleteket.

Előzmény: manhattani (54602)
7578 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54603

Madrone!

 

Már az '50-es/'60-as években is voltak leselejtezett, de szét nem bontott és fűtési célre megtartott mozdonyok (guruló fűtőkazánok). Ezek a lecsupaszított mozdonycsonkok már vontatásra alkalmatlanok voltak, külön nyilvántartásban szerepeltek, stb... Már nem vontatójárművekről beszélünk, hanem fűtőgépről.

 

Ezeknek a fűtőkazánoknak száma viszont kevés volt, így előszeretettel használtak fűtésre olyan üzemelő még állagban lévő mozdonyokat is, melyek az adott pillanatban elsősorban műszaki hiba miatt nem voltak beoszthatók vonali szolgálatra. Gondolj például futómű hibára, éles nyomkarimára, vagy egy kisebb balesetben szerzett sérülésre, mellyel vonatra ugyan nem voltak beoszthatók, de gőzt termelni a hiba kijavításáig még jók voltak. Ugyancsak ilyen gőztermelésre volt beállítható az átmenetileg felesleges, szolgálatmentes mozdonyok egy része is. Napokig, hetekig fűtöttek, majd amint szükség volt azokra... menek a vonalra. Ezeket a mozdonyokat nem számozták át fűtőgépnek, csak a vonatok továbbítása helyett befogták azokat fűteni is...

 

Ebbe a kategoriába tartozott a Keletiben látható két 424-es is. Azt sajnos nem tudom megmondani hogy műszaki hiba miatt vonták le azokat fűteni, vagy csak szimplán feleslegesek voltak a vonattovábbításban. A lényeg, hogy a képeken nem fűtőgépeket látsz, hanem élő 424-eseket, melyek vonattovábbítás helyett nyugdíjas szolgálatot kaptak.

 

1983-tól természetesen más a felállás...

manhattani Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54602

OFF: Ha érdekel, kifogástalanul működik, csak van másik. Az új ára feléért adom. ON

Előzmény: Mágus23 (54596)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54601

Szemvizsgálaton átment :) sorba álltak V55, V40-V60 és a két gőzős.

Előzmény: fantal (54593)
Ambzso Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54600

Személy kocsis topikba Brau urat tudom ajánlani a kérdés megválaszolásában.

Előzmény: Csa80 (54586)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54599

Üdv ! Igen igaz valóban volt olyan fűtőgép ahol a túlhevítők egy része  benne volt .

Előzmény: M.machinátor (54597)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54598

ÜDV !  Ha esetleg van a dologra nézve ajánlatod akkor kérlek dobj egy mailt .Használt ,de működő darab is érdekel  Köszönettel.

Előzmény: manhattani (54595)
M.machinátor Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54597

Szervusz.Írtam egy hoszabb hozzászólást de kivágott a rendszer mint macskát...,de a lényeg:ahol volt rá mód nem nedves gőz használtak mert rossz volt a szállítás hatásfoka és a gőzösökön meg volt száraz gőz (igaz nem szárított hanem túlhevített,de alényeg ugyan az),és ha a rendszer bírta a magas nyomást: kézenfekvő volt az olcsó , beruházást nem igénylő meglévő berendezéseket használni a drága igényes gőz szürős beruházással szemben(nem mellesleg alkalom adtán néhány napos munkával forgalomba helyezhető volt a régi gép(ne felejtsd az állandó gép hiányt,meg az akkori stratégiai politikai szempontokat , "hiszen bármikor megtámadhatnak nyugati ellenségeink"(((bár megtámadott volna))) ).Üdv:Péter.

Előzmény: Mágus23 (54594)
Mágus23 Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54596

Üdv! De pont ezen gondolkodom, épp most nézegetem a neten mi mennyi hol . Hamarosan aktuális lesz a dolog .

Előzmény: manhattani (54595)
manhattani Creative Commons License 2013.09.14 0 0 54595

OFF: Nem veszel egy kiváló Epson Perfection V500-as szkennert? Negatívot is tud.

Előzmény: Mágus23 (54594)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!