Miből gondolod, hogy nem lenne jobbratartás? Tudtommal nem oldja fel semmilyen jelzés azon a szakaszon. Ha záróvonal lenne a két sáv között, akkor nem lenne jobbratartás, de nincs záróvonal...
"KRESZ 37. § (2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni."
"KRESZ 36. § (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni."
Talán mondanom sem kell, hogy a (2)-(4) bekezdések nem említik a sávonként eltérő sebességkorlátozást.
" a (39946)-ban lévő két táblát nem találod sehol!!! :-O!"
A KRESZ-ben nem, de a KRESZ is hivatkozik az útügyi műszaki előírásokra, mely viszont az alábbiakban megengedi tiltó/korlátozó tábla elhelyezését:
"65. A különleges szabályokat jelző táblák felsorolása (114. oldal) 66.12. Besorolási rend (E-014, E-015, E-060, E-071 - E-075) (124. oldal) e) A jelzőtábla arra a célra is használható, hogy a járművezetőt arról tájékoztassa, hogy ea) a betétben szereplő tilalmi jelzőtábla hatálya melyik forgalmi sávba történő besorolás esetén elérhető útszakaszra fog vonatkozni,"
Tehát a 39946-ban szereplő tábla hatályos, érvényben lévő. Igaz, nem a KRESZ-ben találod meg.
A 39944-ben lévő táblával viszont az a gond, hogy nem hasonlít a fentebb hivatkozott jelzőtáblákra, sokkal inkább a "Kiegészítő sáv kezdete és legkisebb sebesség" (E-001), valamint a "Különböző sávokra érvényes kötelező legkisebb sebesség" (E-003) közúti jelzőtáblákra hasonlít, melynek leírása viszont expliciten csak a "kötelező legkisebb sebesség" jelzőtábla betétként elhelyezését engedélyezi, más táblák, pl. veszélyt, korlátozást vagy tiltást jelző táblák NEM helyezhetőek el a betéten.
De ha még elfogadjuk, hogy ott van, akkor is minimum kétes jelzés, mert logikájában a forgalmi sáv nyilacskájára betétként elhelyezett korlátozó tábla a fent idézett 66.12.e) ea) pontnak megfelelően előjelzésként értelmezendő más forgalmi szituációkban, miközben a cél a sebességkorlátozás lett volna, és nem az előjelzése.
Mert a külsőben csak 80-nal mehet. Ami azt is jelenti, hogy 80-nal is érkezhetsz oda.
Mivel a két sáv között nincsen senkiföldje, ezért logikus következmény, hogy ha a külső sávba csak 80-nal léphetsz be, akkor a 80-ra lassulás a belsőben történik meg.
Ha 80-nál gyorsabban mész a külsőben, az meg gyorshajtás, ugye.
Mindez KÖTELEZŐ jobbratartással, tehát ha üres a sáv, akkor viszont ki KELL menned oda. Nem választás kérdése.
Persze hogy nem világos, hiszen nem is lehet teljesen az, mivel nincsen hatályban a (39944)-ben és a (39946)-ban lévő két hasonló tábla a magyar KRESZ-ben!
A magyar KRESZ hivatalos, és mindig naprakészen frissített -- linkjét itt találhatod meg:
Ebben viszont a a (39944)-ben és a (39946)-ban lévő két táblát nem találod sehol!!! :-O!
Ettől eltekintve a szándéka vagy maga az adott sávra előírt sebességkorlátozás, vagy pedig ennek előjelzése lenne... ..
.. ...De csak lenne, mert a magyar KRESZ-ben ilyen hatály táblák nem szerepelnek!
((Ahhoz, hogy ez így, ebben a formájában érvényes legyen, a jogalkotónak bele kell illesztenie a magyar KRESZ-be ezt a két táblát, megfelelő elnevezéssel el kell látnia, végül pedig egy külön paragrafusban meg kell jelölnie a hatályba lépésüknek a kezdetét. -- Azonban mindaddig, amíg ez nem történik meg, nem lehet hivatalosan értelmezni őket, tehát addig nincsen miről vitatkozni!!))
1:21-nél a videóban nem "Csak ésszel!" felirat létszik, hanem ez a tábla (melynek rajza eléggé öntörvényű szerkesztés volt, figyelembe véve, hogy ilyen táblát nem tart nyilván a KRESZ jogszabálygyűjteménye:
Mindenesetre attól még, hogy a KRESZ nem tart nyilván ilyen rajzú táblát, ez a tábla nyilvánvalóan a sávonként más és más értékű sebességkorlátozást óhajtotta volna megvalósítani: a belső sávba 120 km/h-t, míg a külső sávba 80 km/h-t ír elő. -- (Ettől ez persze még nem szabályos KRESZ-tábla, de a szándéka -- talán! -- világos.
Az önkényes táblarajz-szerkesztőt valószínűleg ez a tábla ihlette meg a grafika megrajzolásánál:
"Kapaszkodósáv", ill. "Kapaszkodósáv vége" tábla
Azért gondolom ezt, mert itt is kék alap táblára vittek fel meghatározott nagyságú sebességértékeket.
Aztán, amikor valaki pl. a bicskei lehajtónál el akarja hagyni a pályát, lefékez a belsőben 80-ra, és kimegy jobbra.
Autópályán, sűrű forgalom mellett egy hirtelen 30%-os sebességcsökkentés már olyan fékezéshullámot indukál, aminek a végén jó eséllyel állóra fékeződik a sor.
Ha mindenki a korlátozás maximumával "totyog", akkor valószínűleg itt eléggé bedugul a forgalom, vagyis balra pontosan 120-al fognak menni, jobbra pedig pontosan 80-al. Jó eséllyel senki nem fog sávot váltani, hanem így mennek azon a néhány km-en, ahol érvényes a korlátozás. Nem?
Az ilyen kekeckedőknek egyértelmű és szabályosan elhelyezett 60-as (vagy 40-es ;-))) ) tábla jár, akkor nem sírnak, hogy értik ugyan, de nem hatályos meg más szövegek. Próbál a fenntartó valami ésszerű és betartható(!) korlátozást alkalmazni, erre jön a sok okos közlekedési szakember és kéri a maga bolondbiztos korlátozását, mert akkor boldogabb a lelke. Hát csak tessék.
"De a lényegre visszatérve: ez a rendhagyó tábla sávonként különböző mértékű sebességkorlátozást akar kifejezni."
Ezt nem jelentheti, a sebességet korlátozó tábla máshogyan néz ki és más a hatálya is.
A táblákat általában véve úgy kell elhelyezni, ahogyan a videón 1:21-nél látjuk ("A jelzőtáblákat... az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik.").
A "sebességkorlátozás" tábla azonban kifejezetten másképpen néz ki, az 1:21-nél látható a tábla nem azonos azzal, nem is lehet azonos a jogi hatálya. Az út mellett elhelyezett "Csak ésszel!" felirat vagy "Ebben a kereszteződésben xxx baleset történt az elmúlt évben" szöveg önmagában nem sebességkorlátozás (de figyelembe veendő a sebesség megválasztásakor, tehát az út kezelőjének egy hasznos üzenete lehet).
Ha egészen más táblákat (sebességkorlátozást, fehérbelű piros karika számmal) tettek volna ki az út mellé, akkor annak a hatálya a teljes úttestre (mindként forgalmi sávra) kiterjedne, az út jobb oldalán elhelyezett és bal oldat megismételt (nem lehet más szám a belső sáv mellett elhelyezett táblán, megismételt táblát ír a KRESZ) táblának sávonként korlátozást jelentő hatálya nincs, nem lehet ("A jelzőtábla jelzése... a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.")
A sávonkénti sebességkorlátozást kizárólag a forgalmi sáv felett lehet elrendelni ("Ahol a menetirány szerinti jobb oldalon útburkolati jellel jelölt két vagy több forgalmi sáv van, a forgalmi sáv felett elhelyezett jelzőtábla jelzése az alatta levő forgalmi sávban közlekedő járművekre vonatkozik.")
Nekem van egy jó, és minőségi digitális fényképezőm (Nicon Coolpix 16,1 Mpix., 5x zoom!), ami videót is tud felvenni, de ezek mind csak 1 féle felvételi sebességet tudnak, többféle fokozatot viszont már nem(!!).
És ott az eredeti sebességnél a tárgyak túl gyorsan szaladnak az autóhoz képest ahhoz, hogy igaz lehessen a 123 km/h!! (A lassított részek meg szerintem egy számítógépes videoszerkesztővel lettek lelassítva a táblák megmutatásához. Számot meg azt szerkeszt oda amit akar, és hacsak nem hülye az illető, akkor át is szerkeszti a számokat, mert ha a videót a rendőrség nézi vissza és beazonosítja a feltöltőt, akkor egyből bevonják a jogosítványát jelentős sebességtúllépésért! -- Anno egy notórius gyorshajtó gyorsasági motorost így kaptak el a rendőrök, aki 200 km/h-n felül száguldozott. Még a hírekben is benne volt, igaz, évekkel korábban.. !)
Nem tudom, választ kaptál-e a kérdéseidre már, nekem ezek a tippjeim.
"A fent linkelt videóban 1:21-nél szereplő jelzőtábla létezését milyen jogszabály, előírás indokolja, mi a jelzőtábla útügyi műszaki előírásbeli kódszáma?"
Nincs ilyen tábla a KRESZ-ben.
"Hogyan kell a táblát értelmezni? A betétként szereplő sebességkorlátozás a táblától érvényes, vagy előjelez egy sebességkorlátozó táblát, mint a hozzá hasonlító, lehajtók előtt felbukkanó táblák?"
Nincs ilyen tábla a KRESZ-ben, tehát úgy értelmezed, ahogyan jólesik. Valamit nyilván üzenni akart vele a közút kezelője. Én úgy értelmezem, hogy sebességkorlátozó tábla következik (majd). Maga a kék tábla nem korlátozza a sebességet.
'Jobbratartás és 80 km/h / 120 km/h kérdésköre az M1-en, szabályos közlekedést feltételezve hogy jön össze? Mert szerintem jelen esetben a szabályos közlekedés (jobbratartás betartásakor 80-ra lassítás a belsősávban, hogy kisoroláskor ne legyen gyorshajtás a külsőben, illetve 80-nal besorolás a belsősávba, hogy ne legyen gyorshajtás a külsőben, és innen gyorsítás) kibaszottul balesetveszélyes.
Ráadásul az érintett szakasz egy részén szerintem fizikailag létező, de jogszabály által nem definiált táblácskák akarják ezt előírni."
A kék tábla feltűnését követő szakaszon nincs sebességkorlátozás, a videón 0.36-nál és 1:06-nál a sávok felett (a KRESZ 10. szakasz (4) bekezdése szerint ugyan, de elég gagyin a felüljáró oldalán) elhelyezett sebességkorlátozó tábla hatályát az útkereszteződés (lehajtó) feloldja, és felüljáró éppen nincs ott, a pálya fölé valamiféle ideiglenes szerkezetet kiépíteni (gondolom) drága lett volna.
A 80-120 kilométeres sebesség között jelentős az eltérés, balesetveszélyes a szabályozás, részletesen beszélt erről egy Pető Attila nevű KRESZ-oktató egy Élőben a városból című rádióműsorban, talán elő lehet kukázni valamelyik régebbi adást az archívumból.
Azt az út kezelőjétől lehetne megtudni, hogy ők korlátozásnak szánják-e ezt a (nemlétező) táblát vagy tájékoztatásnak (el akarják kerülni, hogy valaki a külső sávban 130-cal menve nyomjon egy satuféket, amikor feltűnik a következő felüljárón a sávja felett a 80-as korlátozás).
Én sem láttam benne a KRESZ-ben ilyen táblákat, bár ennek ellenére a célja világos: a sávonkénti sebességkorlátozást akarta velük elérni az útkezelő.
((Az M1-en történő útépítésekhez viszont ez csak annyiban kapcsolódik, hogy a sávonként más és más sebességhatárok megszabását a még be nem fejezett javítások tették szükségessé.))
[!!!]--> Ha viszont nem csal a szemem, akkor a videón több mint 200 km/h-val hajtottál, és ha ezek után röpülni fog a jogosítványod, akkor ne sírjál érte! :-O!