Valóban nem fogalmaztam elég pontosan, ezzel csak azt akartam mondani, hogy melegen olyan kis különbségeket láttam, ami nem jelentős. Melegen szinte összeérnek a görbék, de minél hűvösebb annál jobban nyílik.
Csak azt tudom olvasni amit találok. A gyártói adatlapok meg olyanok mint a tecsós polcon a kólák, az egyik 1,25 literes, a másik 1,75, nehogy kapásból össze tudd hasonlítani.
Az olajos flakonokon pedig nincs más, mint a SAE viszkozitási osztály, az API meg az ACEA fokozat, esetleg néhány nagyobb autógyárnak a megfelelősége...
Ha minden más paramétert elfelejtünk, akkor a SAE viszkozitási osztályok alapján sem mondhatod ki így. Ezek a viszkozitási osztályok tartományokat jelentenek, akár még az is lehet, hogy egy konkrét 5W-40 olaj melegen sűrűbb, mint egy másik konkrét 10W-40-es. (Nem, nem tudok fejből ilyet mondani!) Ezt csak akkor tudod pontosan eldönteni, ha megnézed a termékadatlapokon közzé tett viszkozitási adatokat. Ott rögtön találsz egyébként néhány más adatot is, ami alapján még mérlegelhetsz.
Aztán ott van még a tibbike által (rosszul és általánosítva) megfogalmazott szempont, miszerint sokszor már az alapolajban is nagy különbség van egy adott 10W-40 és egy adott 5W-40 között, annak adalékolásban meg pláne. Persze ebben sem lehet általánosítani, hiszen - megint csak elméletileg - előfordulhat, hogy bizonyos 10W-40 alapanyagai minőségibbek (persze ezt is mi alapján lehet mérni?), mint egy másik 5W-40 olajnak.
A tanulság, hogy összehasonlítani nem viszkozitási osztályokat, hanem konkrét termékeket lehet, és még ott sem leszel feltétlen minden szükséges adat birtokában.
Amúgy mantec is nagyjából ezt mondja, de mivel ő itt a főnök, jóval nyersebben szólítja meg a jobbágyokat, mint ami általában szokás. Ettől még persze most épp igaza van.
Hát nem nagyon néztem a számokat, meg biztos legközelebbre megint el fogom felejteni :( de most hogy utánanéztem, valóban a 10W40 API-SN és az 5W40 API-SN között csak hidegben van különbség, tehát télen inkább az 5W az indokolt.
"simán beleraknám az 5W-t is, de nyárra semmiféleképp (annyira nem ismerem, hogy a nyári kánikulában a vékony olajjal is tudna megfelelő nyomást csinálni az olajszivattyú)."
Az 5W-xx és 10W-xx nem tartalmaz semmilyen információt arról, hogy nyáron hogyan alakul a két olaj viszkozitása egymáshoz képest, ugye ezt tudod?
Nem tekertem vissza, hogy megnézzem, van-e konkrét autóadat, de ahogy a kivágásokat nézem, ez valami késő 90-es években írodott manuál. Az ok, ami miatt a gyártó a 10W-40-es olajat írta elő, az, hogy akkor ez volt az általános, mindenhol beszerezhető, relatíve jó áron kapható olajkategória.
Az 5W-s olajak akkoriban jóval drágábbak voltak, egy viszonylag olcsó, egyszerűbb, kevésbé igényes motorba irreális lett volna előírni egy ilyen olaj használatát.
Mára azonban a 10W-40 és az 5W-xx olajak között árkülönbség annyira elvékonyodott, hogy nincs igazán értelme mérlegelni az ár alapján. Az egyetlen, ami dönt, hogy az 5W-s olajak szinte minden átlagos, utcai gyakorlati alkalmazásban műszakilag csak előnyökkel szolgálhatnak a 10W-s olajokhoz képest. Mivel az árkülönbség mára nem számottevő egy olajcsere-periódusra leosztva, nincs igazán olyan érv, ami mentén a 10W-40-es olajak alkalmazhatósága ma védhető.
Valószínűleg azt a "júzermanualt" a világ összes felhasználójának írták, és azért került bele minden (a forró égövben sűrűbb olaj, a skandinávoknál meg az átlagnál hígabb), és egy az egyben lefordították, pedig a magyar nyelvűbe elég lett volna csak a mérsékelt égövre ajánlottat írni.
A 20000km-t meg senki nem veszi komolyan, aki szereti az autóját...
Hát akkor rosszul teszem, ha nem hagyom rá a szerelőre, hogy sűrűbb olajat töltsön bele?
Ha 5W az előírás, akkor olyat viszek, hiába mondja, hogy öreg autó, ebbe már 10W kellene...
De visszafelé se csinálom: ha 10W a gyári előírás, akkor olyat rakok bele. Mondjuk ha úgy épp a tél elejére esne az olajcsere, hogy márciusig belemegy a 8-10 ezer, akkor simán beleraknám az 5W-t is, de nyárra semmiféleképp (annyira nem ismerem, hogy a nyári kánikulában a vékony olajjal is tudna megfelelő nyomást csinálni az olajszivattyú).
Csak azért írtam, hogy nem kockáztatnék, mert nem tudni, hogy azért volt-e a GL4 előírás, mert akkor még nem volt GL5, vagy azért, mert a GL5-nek nem ellenálló alkatrészek is vannak a váltóban.
Az adatlapokat elemezve a B 75W jobb minőségű. Érdekes, hogy kis eltérések vannak, mégis valamilyen okból az egyik BMW a másik meg Ford jóváhagyással rendelkezik.
Régebben is inkább olvasó voltam, mint hozzászóló. Akkor a böngészőmben kedvencek között volt a fórum, napi szinten elolvastam az engem érdeklő topicocat. Sajnos már nincs annyi időm, most is google kereső hozta fel az oldalt mikor a Castrol FE 75W-vel kapcsolatban keresgéltem.
Köszönöm a gyors válaszodat. Lehet túllihegem a témát, de szeretnék jól dönteni. Pl Bárdinál az eladó megkereste a programjuk milyen olajat ajánl, és a 75W-90 is köztük volt. A Toyota fórumon sem volt egyértelmű ajánlás ( volt, konkrétan a márkaszervizt javasolták ).
Nagy megtiszteltetés, hogy több mint öt (5) év szünet után ismét hozzászólsz. Az meg külön öröm, hogy ebben - az általad soha nem használt - topicban kezded újra. Remélem nem tűnsz tova mint a többi: Richárd Banga, Cyberslider, Polly-pudli-pötty ... - az üzemeltető által reciklált - egyszeri, egyszerű user.
Nem motorolaj, de sajnos nem találtam hajtőmű olajjal kapcsolatos topicot.
Toyota Avensis T27 2011-es évjárat 3ZR FE motor 2.0 benzin 152 LE, manuális váltó 180e km. Van egy kis hangja a váltónak, szeretném lecserélni benne az olajat, remélve, hogy csökkenni fog a zaj. Utastérbe nem hallatszik be.
A kézikönyve 75W GL4-es olajat ír hozzá. Szerviz messze van, ennyiért nem szeretném elvinni. Külföldi autó volt, a szervizszámlák szerint nem volt még cserélve az olaj, és érthetetlen módon a Toyota nem is ír elő cserét, csak ellenőrzést.
Egy helyen találtam ilyen olajat Toyota márkanévvel, de nem tűnik bizalomgerjesztőnek.
A Castrol is gyárt ilyet de többféle típus van. Syntrans FE 75W, Syntrans B 75W, van különbség közöttük? Ilyen olajat nyugodtan tehetek a váltóba?
Ezt nem kimondottan "tudományos" megközelítésből írtam.
A régebbi Toyota user manualban minden féle viszkozitási osztály fel van sorolva egy diagramban.
A felhasználók többsége ebből azt szűri le, hogy abba a motorba minden jó lesz, és a 15w40 is gond nélkül megy 20 000 km-t, pedig már 20 éve is valszeg 10w30 vagy 5w30 volt a javasolt viszk. osztály.
"Ha lehet töröljük a látótérből a 10w40, 15w40, 20w50 viszkozitási osztályú olajokat."
Ezt a gyakorlatban bármely 1990 utáni személyautóra érvényesnek lehetne tekinteni. Nem tudnék olyan műszaki-technikai szempontot, amely alapján ne volna jobb választás egy 5W-40 vagy 5W-30 olaj, mint egy 10W-40, 15W-40, 20W-50 olaj egy relatíve modern motor esetén.
Olyan is létezik, hogy GL-4 vagy GL-5 is használható. Gyakorlatilag minden olyan váltóra igaz ez, ahol GL-4 az előírás, és a.szinkrongyűrűk nem olyan ötvözetből készültek, amit rongálna a GL-5 olajak adalékanyaga.
Ezeknél a gyártók általában akár utólag is megengedik a GL-5 használatát.
Abban igazad van, hogy ahol a gyártó csak GL-4-et írt elő, és nem nyilatkozott a GL-5-ròl, vagy tiltja azt, ott gond lehet.
Nem kerestem ki a típust, de ha a számnevú kolléga így leírta, elhiheted, hogy nem hasból mondta, nem az a fajta ő :)%
Azért törölni nem kell, mert az én autómba 10W40 kell, és Magyarországon vannak még öreg autók...
Azt a szemléletet viszont meg kellene szüntetni amit néhány szerelő vall, hogy minél öregebb autó annál sűrűbb olajat bele... Akármilyen öreg az autó, ha az eredeti előírás szerint 5W-s olaj kellett bele, akkor 20 éves korában is az kell bele.
Kollégám feleségének 2002-es 1.3-as Yarisa van, kb. 300.000 km-el, keményen használva. Total Quartz 0W-30-at kap már közel tíz éve. Az autó lassan szétesik, de a motor még mindig hibátlan.
Tud az Orlen Ford WSS-M2C913-C elfogadással rendelkező olajat is gyártani, forgalmazni. Sőt, megtudja a terméken/dokumentációban különböztetni, hogy melyik elfogadással rendelkezik (approval) és melyiket csak teljesíti (meets requirement).
A korrekt ügyfél tájékoztatás minden csomagoló/gyártó cég számára lehetőség. Van aki/amely él is vele.
Ezzel elkerülhető, hogy a csomagolót szélhámosnak, a vásárlót baleknak (funkcionálisanalfabétának) tekintsék.
Gondolom nincs, vagy nem lenyomozható. 😁 De itt olyan kis árkülönbségek vannak már, hogy nem értem, hogy ki választana amúgy ilyen olajat egy neves márka helyett. 😁
Ha csak a speckókat nézzük, nem a márkát, akkor bizony ennek is egy teljesen jó olajnak kéne lennie, gondolom az is. Az Orlen gyártja nekik. Igaz van is ára. Ugyanez a speckó mondjuk a Mannol Combi LL-nél 7 ezer a filterabc-ról (bár egy kisebb vita alakult ki azzal kapcsolatban itt). 😁