Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34270

Akkor én voltam lemaradva,de nagyon.

 

Semmi gond  , azért vagyunk, hogy segítsünk egymáson . De amikor a rendőrök .... Pár éve kölcsönadtam egy barátomnak a Sulkyt és ő vitte vele haza a buszpályaudvarról a barátnőjét , lecsaptak rá a rendőrök , mert szerintük segédmotorral ( semmilyennel) nem lehet utast vinni -- akkor már két éve más volt a jogszabály .

 

Aztán eltelt megint pár év -- erre idén április 28-án jelentették fel egyik fórumtársunkat , mert "M"-es jogsival vezette a rendszámos Aixamet . Úgyhogy kénytelenek vagyunk mi naprakészek lenni jogi vonalon .

Szigethy83 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34269

Akkor én voltam lemaradva,de nagyon.

 

Köszönöm az infókat.

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34268

 

Nemzeti kategóriák

„M” kategória – segédmotoros kerékpár (a négykerekû segédmotoros kerékpár
kivételével)
– állati erõvel vont jármû hajtására
– kerti traktor (16. életév betöltése után)

 

Ebben is változás van . Ugyanis aki most szerez segédmotor jogsit , az értelemszerűen "AM"-et kap , amivel viszont RÖGTÖN száguldozhat a kerti traktorral a forgalomban . Ugyanakkor : az "AM" kategória nemzetközi kategória ( igaz 16 éves korig csak Magyarországon , illetve azokban az országokban érvényes amire van külön egyezmény)  és arra pedig azt írja a jogszabály :

 

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról

4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)

– lassú jármű és pótkocsija

– kerti traktor

– állati erővel vont jármű

 

Vagyis levizsgázik a nyolcadikos kislány 14 évesen egy Simsonnal* és a kapott "AM"-mel kiveret a forgalomba a vidéki nagypapája piros rendszámos MTZ-80-as traktorjával , amire ráakasztja az 5 tonnás pótkocsit... Az itteni autósiskolában arra felhívták a vizsgázó gyerekek figyelmét , hogy a kerti traktorral ( Robi kapa pótkocsival ) nem kell 16 éves korukig várni , de a lassú járművet , vagy a 3-4 kerekű segédmotorokat nem mondták nekik . Szerintem azért majd félszázezer forintért amit az iskolának fizetnek ennyi tájékoztatás is járna .

 

*Azért írtam Simsont , mert az "AM" kategóriánál is jelölni kéne a jogosítványban : mechanikus vagy automata váltóval vizsgázott-e az illető ? Mert ha variomatikus robogóval vizsgázik valaki , akkor nem vezethet a jogsiával semmilyen váltós masinát . Traktorban pedig ritka az autoamta....

 

A jogosítványba írandó kódszámok :

 

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról

 

8. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke

 

10

Erőátvitel átalakítása

10. 01.

kézi működtetésű erőátvitel

10. 02.

tengelykapcsoló-pedál (vagy A és A1 kategória esetében kézzel működtetett sebességváltókar) nélküli járművek

10. 03.

elektronikus vezérlésű erőátvitel

10. 04.

átalakított sebességváltókar

10. 05.

szekunder sebességváltómű nélkül

15

Tengelykapcsoló átalakítása

15. 01.

átalakított tengelykapcsoló-pedál

15. 02.

kézi működtetésű tengelykapcsoló

15. 03.

automata tengelykapcsoló

15. 04.

kiiktatható/lehajtható tengelykapcsoló-pedál

 

Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34267

Viszont innentől nem értem itt lakik egy nénike kinek csak M van ,még anno babettával vizsgázott és  egy aixam 400 közlekedik,állították már meg rendőrök de semmi autó papírjait kérték azt mehetett tovább.

Akkor most hogy van ez??

 

 

A magyarázat rendkívül egyszerű : az általad idézett jogszabályok felett eljárt az idő , azóta többször módosították -- volt , hogy  a hatályba lépés előtti napon (!) , és mindig a mopedautósok javára -- ezért idetűzöm a jelenleg hatályost .

 

 

326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról
és visszavonásáról

1. Vezetői engedély

4. § A vezetői engedély különböző kategóriákba, alkategóriákba és kombinált kategóriákba sorolt járművek vezetésére jogosít, amelyeket az 1. és a 2. melléklet tartalmaz.

5. § (1) A nemzetközi kategóriára, valamint a „TR” és „V” nemzeti kategóriára megszerzett vizsga a vezetői engedélybe bejegyzett egészségi alkalmasság határidejének lejárta után is – amennyiben közúti járművezetők egészségi alkalmasságáról szóló miniszteri rendelet egészségi alkalmasságot nem ír elő – jogosít a 3. és a 4. mellékletben meghatározott járművek vezetésére.

 

III. FEJEZET

JÁRMŰVEZETÉSRE JOGOSÍTÓ OKMÁNYOK KIADÁSA, ÉRVÉNYESSÉGE, ÉRVÉNYESÍTÉSE VAGY CSERÉJE,
PÓTLÁSA, VALAMINT AZ AZZAL KAPCSOLATOS INTÉZKEDÉSEK

 

28. Átmeneti rendelkezések

120. § (1) E rendelet hatálybalépése előtt kiadott járművezetésére jogosító, valamint járműokmányok a rendelet hatálybalépését követően is érvényesek.

(4a)22 Az „M” kategóriában érvényes vezetői jogosultságot igazoló vezetői engedélyt (járművezetői igazolványt) a közlekedési igazgatási hatóság 2013. január 19-ét követően kérelemre „AM” kategóriára érvényes vezetői engedélyre cseréli.

 

2. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez25

Nemzetközi kategóriák

a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

(Az "AM"-ben nem volt változás , azt nem idézem )

Nemzeti kategóriák

„K” kategória

– kerti traktor
– állati erővel vont jármű

„T” kategória

– mezőgazdasági vontató (mezőgazdasági és erdészeti traktor) és két nehéz pótkocsi
– lassú jármű és pótkocsi
– kerti traktor
– állati erővel vont jármű hajtására

„M” kategória

– segédmotoros kerékpár (ide értve a „mopedautót is”)
– állati erővel vont jármű hajtására
– kerti traktor (16. életév betöltése után)

 

4. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

A vezetői engedély egészségügyi érvényességének lejártát követően is vezethető járművek
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)

– lassú jármű és pótkocsija

– kerti traktor

– állati erővel vont jármű

 

7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez

Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től

I. Életkori feltételek

1. 14. életév az „M” kategóriába tartozó jármű vezetésére.

2.135 14. életév az „AM” kategóriába tartozó jármű vezetésére

 

 

 

Az utasszállításra már Kiwi válaszolt , tehát szerintem is vihetsz utast , és mehetsz külföldre is .

Szigethy83 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34266

Így már minden érthető.

Köszönöm a gyors választ.

Előzmény: Törölt nick (34265)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34265

Az M és az AM ugyan az, csak az M nemzeti, az AM nemzetközi jogosítvány. AM-mel elmehetsz külföldre, és vezethetsz határon kívül is mopedautót, mert külföldön is AM-et használnak. Ha Magyarországon belül használod, akkor mindegy hogy M vagy AM, mert ugyan az a kettő. 

17 éves kor felett szállítható utas 3 és 4 kerekűvel is. Kresz 54. paragrafus 9.bekezdés. 

Előzmény: Szigethy83 (34263)
Mnagy Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34264

A végletekig leegyszerüsítve, az "AM" kategóriával mehetsz külföldön is,az "M" , csak belföldi "nemzeti" kategória.

Előzmény: Szigethy83 (34263)
Szigethy83 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34263

Sziasztok!

 

Szállíthatok  e személyt 3 vagy akár 4 kerekű  mopedautóval pl. Aixam crossline  ha  AM jogsim van és  lassan 35éves leszek.Ha igen,melyik törvény írja,hol találom?

 

A vezetését sem értem ,mert elvileg ezek szerint sima M-el  nem lehetne vezetni ez szerint ni. :

326-2011 (XII. 28.) Korm. rendelet

 

 

Nemzetközi kategóriák
a 2006/126/EK irányelvnek megfelelõen 2013. január 19-tõl

 

„AM” kategória Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekû segédmotoros
kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekû segédmotoros kerékpárok
(L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve
azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy
azzal megegyezik), és az alábbi jellemzõkkel rendelkeznek:
a) kétkerekû típusnál a motor:
– hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a belsõégésû motorok
esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több
4 kW-nál elektromos motor esetében;
b) háromkerekû típusnál a motor:
– hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külsõ gyújtású motorok
esetében,
– legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsõégésû
motorok esetében, vagy
– folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több
4 kW-nál elektromos motorok esetében;
Könnyû négykerekû motorkerékpárok, amelyek terheletlen tömege
kevesebb 350 kg-nál (L6e kategória), a 45 km/h-t meg nem haladó
legnagyobb tervezési sebességû elektromos jármûvek esetében az
akkumulátorok tömegét nem számítva, és amelyek
– hengerûrtartalma nem nagyobb 50 cm3-nél a külsõ gyújtású motorok
esetében;
– legnagyobb hasznos teljesítménye nem több 4 kW-nál egyéb belsõégésû
motorok esetében, vagy
folyamatosan leadott legnagyobb névleges teljesítménye nem több
4 kW-nál elektromos motorok esetében

 

 

Nemzeti kategóriák

„M” kategória – segédmotoros kerékpár (a négykerekû segédmotoros kerékpár
kivételével)
– állati erõvel vont jármû hajtására
– kerti traktor (16. életév betöltése után)

 

Tehát itt elvileg azt írja hogy M nem lehet 4 kerekű segédmort vezetni.

 

Viszont AM-el igen.

A vezetõi engedély egészségügyi érvényességének lejártát követõen is vezethetõ jármûvek

 

Bármely nemzetközi kategóriában megszerzett vizsga alapján:

 

– segédmotoros kerékpár (ideértve a „mopedautót” is)
– lassú jármû és pótkocsija
– kerti traktor
– állati erõvel vont jármû

 

Viszont innentől nem értem itt lakik egy nénike kinek csak M van ,még anno babettával vizsgázott és  egy aixam 400 közlekedik,állították már meg rendőrök de semmi autó papírjait kérték azt mehetett tovább.

Akkor most hogy van ez??

 

 

Poc2 Creative Commons License 2014.06.21 0 0 34262

Így már értem!

Köszönöm!

Előzmény: Bakancs4 (34261)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.20 0 0 34261

Ezeket a járműveket nem tőle vették , ő másképp került a képbe .

 

A tematika az ismereteim szerint a következő volt : az egyik jogszabályban van egy olyanféle mondat , hogy a segédmotoros kerékpárok  megfelelőségét (tehát hogy egyáltalán valóban segédmotoros kerékpár , illetve szerkezetileg megfelelő )  a gyártó , vagy a forgalmazó tanúsítja ; ezek híján igazolja  a jözlekedési hatóság . Bander Feri -- saját állítás szerint -- kötött valami megállapodást a francia gyárral-forgalmazóval , hogy ő magyarországi  Aixam vezérképviselet . Egyes vélemények szerint erről Franciaországban nem is tudtak .

Mindenesetre Feri alapított egy céget majd nekilátott a tanúsítványokkal bizniszelni ; az volt ugyanis a helyzet , hogy bekerült Magyarországra a mopedautó ( jobbára Ausztriából ) és meg is volt hozzá a kinti papírja , de az nem magyarul volt írva . És ment a polgár az autószerű járgányal rendszám nélkül "M"-es jogsival -- állt a balhé az utakon .  Ha valaki leadta Ferinek a külföldi okmányt és kicsngetett 50.000 Ft + ÁFA-t akkor kapott egy magyar nyelvű tanúsítványt arról , hogy az ilyen-olyan alvázszámú , nevű-típusú mopedautó a hivatkozott magyar szabályok szerint segédmotoros kerékpár . Pecsét aláírás , ahogy kell . Magyarul , érthetően .

 

Sokan ráharaptak , mert ez kézzelfoghatóbb volt , mint egy olasz vagy német nyelvű forgalmi .  Feri mentségére szóljon , hogy a félszázezer forintos cetlihez jogvédelem is járt , vagyis ha a rendőr mégis kevesellte ezt az erősen megkérdőjelezhető értékű papírt a rendszám helyett és feljelentette az illetőt akkor valamilyen szinten részt vett az ügyben : megírta az ellenvetést , elment a bírósági tárgyalásra stb.  Ezzel együtt sok kisnyugdíjasról lehúzta ezt a pénz -- és azonfelül az eredeti külföldi okmányok nála maradtak , azokat nem adta ki a tanúsítványhoz . Vagy külföldi papír , vagy tanúsítvány : ez a kérdés , válasszatok !

 

Aztán jött 2009 , be lehetett rendszámozni lényegében a mai rendszer szerint -- egyetlen lényeges változás a 'B'-s előírás elmaradása volt  azóta --  de ehhez kellett az eredeti külföldi okmány .  Anélkül rendszámhoz jutni nem lehetett , mert a BAnder-féle irományt kiröhögték a vizsgabázison -- lényegében joggal . Feri pedig erősen támadta ezt a fajta nyilványtartásba vételt , egyrészt mert sértette az üzleti érdekeit , másrészt mert jogtalannak tartotta a regadót és úgy általában drágának ez eljárást , harmadrészt mert nem tudta elfogadni a "B"-s jogsi megkövetelését .  Emiatt nem volt túl együttműködő ezzel a fajta berendszámozási rendszerrel , de állítása szerint  nem szabotált , aki visszakérte a berendszámozáshoz az eredeti okmányokat azoknak visszaadta -- ha lemondtak minden további követelésről ( jogi képviselet , pénz )  . Tovább árnyalja a képet , hogy néhány látványos , de sikertelen mopeautós akció után több évre  külföldre ( asszem Németországba) ment és gyakorlatilag elérhetetlenné vált .

Hogy hány tanúsítványt adott ki , illetve hány külföldi forgalmi eltűnése szárad a lelkén azt ember nem tudja . Azt sem tudom , hogy adott-e ki tanúsítványt külföldi okmányok nélkül , végülis azt leírni egy Microcarról , hogy 349 kg-os és 4 kW-os , emiatt segédmotor nem egy nagy kockázat .

Egyébként ez a tabúsítvány a heppje ,  2007-ben és 2008-ban  Bakaliban a találkozón is folyton ezzel fűzött minket .

 

Előzmény: Poc2 (34260)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.20 0 0 34260

Nem arra!

Ez lenne az:

Hoztam pár hónapja egy zöld Ligier Nova-t Lökösházáról -- aminek az enyémhez hasonlóan be volt forgatva a hátulsó kereke -- annak is csak adásvételije és Bander-féle tanúsítványa van . Ennek kapcsán érdemes lehet saccolásokba bocsátkozni , hogy Feri vajon hány tanúsítványt adott ki ( Kiwi szerint sokat ) és vajon hány Typescheint  adott vissza -- merthogy állítása szerint aki lemondott a további követeléseiről azoknak visszadta-visszadja 

Előzmény: Bakancs4 (34259)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.20 0 0 34259

Én 2005 májusában vettem egy háromkerekű Sulkyt osztrák papírral , majd pár év múlva továbbadtam T.T-nek E-be ; én még adtam hozzá a Typesheint (fénymásolatom maradt is róla ) , ő is azzal adta tovább , de a következő vevőhöz már okmányok nélkül érkezett

 

 

Erre gondolsz ?

 

Előzmény: Poc2 (34258)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.20 0 0 34258

Ezt nem értem!

Miért vette el,illetve eladáskor miért nem adta oda a Typescheint?

Röviden érdekelne a dolog,hogy milyen követelésről kellett lemondani?

Előzmény: Bakancs4 (34248)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34257

Igen. így nehéz beszélgetni....

 

Valóban nehéz . Legalább megtudtam magamról , hogy összeférhetetlen , közösségromboló alak vagyok aki soha nem tett semmit a mopedautózásért és a mopedautósokért .

 

Soha annyit nem írtál erre neki, hogy bú.

 

Egyszer korrepetáltam a szomszéd gyereket -- azóta már felnőtt férf letti . Párszor átjött , nagyon nem ment neki több tantárgy . Aztán elmaradt a dolog . Hónapokkal később megtudtam , hogy nem bukott meg év végén . A következő ősszel egy turisztikai rendezvényen a gyerekeket kísérő pedagógusokkal beszélgettem , és az egyik tanárnőről kiderült  : Zsoltikának ő oktatja ( oktaná ) a történelmet . Mire én : nem akarok beleszólni a dolgába , de megítélésem szerint Zsoltika nem tudja kettesre a történelmet . Erre azt mondja : tisztában van ő a gyerek képeségeivel , valóban nem tudja kettesre , és soha nem is fogja tudni .  Mondom én : nem kellett volna megbuktatni ?  Akkor megmagyarázta : csak azt van értelme elhúzni , aki ennek hatására vagy a pótvizsgára , vagy az évismétélés során megtanulja legalább kettesre -- de egy bizonyos szint alatt nem kell semmilyen intézkedést tenni .

 

Ettől függetlenül volt reagálásom ezen ügyek valamelyikében is .

 

 

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34256

".....borzolja az idegeimet"

 

Az enyémet is az a hozzáállásod, amikor az alkatrészek olcsó helyettesítése a téma a fórumon, és a kedvelt ismerősöd megírja, hogy mennyire szarrágó banda ez hogy ennyire spórolunk, és még hasonló kijelentések. Soha annyit nem írtál erre neki, hogy bú. És soha nem védted meg a csapatot. De ha én írok olyat, hogy legyen már alap hogy a saját nevünkre íratunk egy autót ha megvásároltuk, és nem üzembentartóival simliskedünk, akkor már azonnal indítod a lavinát. Az én idegeimet meg ez borzolja. Ezért nem mentem a találkozóra se. 

Előzmény: Bakancs4 (34254)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34255

Ez inkább szerencse volt mintsem garancia, hogy mindig minden esetben mindenkinél ilyen kedvezően tudnak következtetni az évjáratra. Mi van ha nem lett volna meg a szervizkönyv, ha nem lett volna egy másik autóból típusazonos Typenschein-ed, ... ? Gyanítom, hogy az alvázszám szerinti rendszerhez ők nem férnek hozzá, különben már nálad is onnan megnézték volna az évjáratot. 

 

Egyébként tovább kombinálod a mondataimat, és hozzáteszel olyat amin én soha nem állítottam. 

Az a két dolog, hogy soha senki nem fog Ligiert venni Magyarországon, és az hogy szánt szándékkal kifejezetten Ligiert nem keresnek az emberek, egész más jelentésű. Én utóbbit mondtam. 

Typenschein pótlási kötelezettséghez odaírtam, hogy kötelessége pótolni, ha forgalomban akarja tartani. Erre kisarkítod, hogy mégis eladhatja papír nélkül, ha véglegesen kivonatja a forgalomból. Igen, de tudja akkor használni? Nem. Tehát lett volna pótlási kötelezettsége, ha forgalomban akarja tartani? Igen. így nehéz beszélgetni....

Előzmény: Bakancs4 (34254)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34254

Ami az évjárat megállapítását illeti :

  • az egyik járművön volt egy gyári matrica amelyik tartalmazta a súlyadatokat és a gyártási évet , hónapot
  • a másik járműnél volt ugyanolyan típusú másik masinánk , aminek megvan a Typenscheinje . Azt lemásoltuk és vittük a vizsgára , mondván , nem ezé a kocsié , de ugyanolyan , vagyis a szükséges adatok kihalászhatók belőle . A papírtalan alvázszámának a végződése 1051-gyel volt nagyobb a papíros -- és eképp ismert gyártási évű -- példánytól . Vagyis a gyártási évük vagy azonos , vagy egy évvel lehet fiatalabb . A vizsgabiztos végülis azonos évjáratúnak vette ; hogy ebből dolgozott , vagy a központi nyilvántartón keresztül hozzáfért-e a gyári adatállományhoz azt nem tudom . Lelke rajta .
  • a harmadik járműnél megvolt a szervizkönyv , valószínűleg az volt a számítási alap

Hogy ez mennyire általános , vagy szabályos azt nem tudom -- de ezek személyes , valós tapasztalatok , amik egybevethetők a jogszabályokkal .

 

Mindenesetre erre a három járműre van rálátásom , és egyiknél se tekintették újnak a regadó szempontjából , és mégcsak nem is az adásvételi keltezését tekintették első forgalombahylezési időnek . Ezért bosszantónak tartom , ha valaki egészen mást ír , miközben ő maga  soha egyetlen ilyen járművet nem rendszámozott be , és nem is tud személyes példát hozni ilyen esetre az ismerősi köréből .

 

Hogy az Aixamok jobban eladhatók azt én is tudom .

 

Cinikus hangnem ? Lehet kissé epésen írok , mert a ilyen konkrét , egyoldalú , isteni kinyilatkoztatásra emlékeztető stilus borzolja az idegeimet . Az élet , a vélemények mindig kissé árnylatabbak .

 

Azt le lehet írni , hogy én nem vennék Ligier Ambrát . Azt is , hogy nem tanácsolom másoknak , hogy vegyenek . De azt  , hogy soha senki nem fog MAgyarországon megvenni normál áron  ilyen kocsit , mert egy internetes oldalon valaki a minősítésében problémásnak ítélte -- hát ez kissé túlzás .

 

Az is sarkítás , hogy az osztrák tulajdonos mindig minden körülmények között pótolja a törzskönyvet  ( Ha mégis elviszi a lakásból a fogtündér, akkor a tulajdonos bemegy a márkakereskedésbe, bemutatja a forgalmi engedélyt amivel igazolja, hogy a saját járművéről van szó, és megigényli az új Typ.-t. másrészt ha tegyük fel mégis elveszti valahogy a tulajdonos, vagy lepisili a kutya, vagy a gyerek szétvágja ollóval, akkor a tulajdonosnak kötelessége pótolni. )  Ugyanis volt aki ilyet írt : Ha nincs terve a járművel ahogy te írod, akkor kivonatja véglegesen a forgalomból és alkatrészként eladhatja papír nélkül, ennyi.

 

Márpedig akkor teljes a kép .  Berger Hanzi nem akart veszkődni a Microcarral  kivonta végleg a forgalmból ( Typenschein ugrott ) és  eladta a devecseri Kurázsi Mama KFT-nek . Aki továbbadta Bivalyhertelendre Árvaházi Béla bácsinak . Aki egy szimpla adásvételivel nagy megelégedéssel használta évekig , csakhogy bejött 2009-ben a berendszámozás ... és ugye ekkor jöttek a gondok . Amit szerencsére a jogszabályi engedmény megoldott . Nem értem mi ebben a tisztességtelen , mert úgy tűnik , hogy mindenki akinek papírtalan mopedautója van az autótolvaj orgazda apagyilkos . 

 

Nem vitatom , hogy biztos van köztük gyanús előéletű , de kategórikusan kijelenteni az összes papírtalan járműről , hogy problémás , nem szabad vele foglalkozni , és vesszen mindenki ( hetedíziglen az ivadékaival együtt ) aki hozzányúl ...

 

Azért van némi fogalmam az ausztriai életvisznyokról -- és személyes tapasztalatom is valamennyi -- és éppen ezért tartok túlzónak bizonyos kijelentéseket .

 

 

 

 

Előzmény: Törölt nick (34251)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34253

A 17 karakteres alvázszámokból ezek valóban megállapíthatók , még az is , hogy az autót milyen ( dízel , benzines ) és mekkora motorral szerelték , jobb vagy baloldali kormányos változat-e és 3 vagy 5 ajtós . És nyilvánvalóan az évjárat is -- hogy egy megyei vizsgabázis hozzáfér-e ( pláne mopedautó esetében ) a gyári adatállományhoz azt nem tudom .

A régebbi háromkerekűek izgalmasabbak lesznek ( esetleges berendszámozásukkor )  , azoknak nem ilyen szabványos alvázszáma van .

 

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről

B. Függelék a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez1239

A B. Függelék B/7. számú melléklete a 6/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelethez1274

A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok gyári adattábláira vonatkozó követelmények

2. Általános követelmények

2.1. Minden járművet el kell látni egy, a következő pontokban meghatározott gyári adattáblával és jelzésekkel. Az adattáblát és a jelzéseket a gyártónak vagy meghatalmazottjának kell felhelyeznie.

3. Gyári adattábla

3.1. A gyári adattáblát az 1. alfüggelékben bemutatott példa alapján a jármű egyik könnyen hozzáférhető, olyan részén kell szilárdan rögzíteni, amelyet a jármű használata során normál körülmények között nem kell kicserélni. A gyári adattábla jól olvasható és kitörölhetetlen formában tartalmazza az alábbi adatokat a megadott sorrendben:

3.1.1. a gyártó neve;

3.1.2. az EK-típus-jóváhagyási jel az ER. B Függelék 8. cikke szerint;

3.1.3. a jármű azonosító száma (VIN);

3.1.4. állóhelyi zaj: ... dB(A) ... ford/perc.

4. A jármű azonosító száma

A jármű azonosító száma azoknak a karaktereknek a meghatározott kombinációjából áll, amelyeket a gyártó rendel minden egyes járműhöz. A kombinációnak lehetővé kell tennie azt, hogy minden jármű - más adatok igénybevétele nélkül - 30 éven át a gyártóján keresztül egyértelműen azonosítható legyen. Az azonosító számra az alábbi előírások érvényesek:

4.1. A jármű azonosító számát fel kell tüntetni a gyári adattáblán. Az alvázra vagy a vázkeretre a jármű jobb oldali részén is fel kell vinni, jól hozzáférhető helyen kell az olyan megfelelő eljárás - beütés vagy benyomás - segítségével felvinni, amely megakadályozza a szám kitörlését vagy megváltoztatását.

4.1.1. A jármű azonosító száma három részből áll, az alábbiaknak megfelelően:

4.1.1.1. Az első rész a jármű gyártójához, az annak azonosítására rendelt kódból áll. Ez a kód három karakterből áll (betűk vagy számok), amelyeket a gyártó bejegyzett székhelye szerinti ország illetékes hatóságai a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) engedélyével működő nemzetközi ügynökséggel egyetértésben adnak ki. Az első karakter egy földrajzi övezetet, a második karakter az övezeten belül egy országot, és a harmadik karakter egy meghatározott gyártót jelöl. Ha a gyártó évenként 500-nál kevesebb járművet gyárt, a harmadik karakter mindig „9”. Az ilyen gyártó azonosításához a fent nevezett hatóság kiadja az azonosító szám harmadik részének harmadik, negyedik és ötödik karakterét is.

4.1.1.2. A második rész hat karakterből áll (betűk vagy számok), amelyek a jármű általános jellemzőit adják meg (típus, változat és a robogók esetén modell); a három jellemző mindegyike több karakterrel adható meg. Ha a gyártó e karakterek közül egyet vagy többet nem használ fel, a felhasználatlan helyeket betűkkel vagy számokkal kell kitölteni az egyes járművek gyártóinak választása szerint.

4.1.1.3. A harmadik rész nyolc karakterből áll, amelyekből az utolsó négynek számnak kell lennie; ennek a résznek a másik két résszel együtt lehetővé kell tennie egy meghatározott jármű egyértelmű azonosítását. Minden felhasználatlan helyet 0-val kell kitölteni, hogy meglegyen a karakterek előírt teljes száma.

1. alfüggelék

Példa egy gyári adattáblára

Az alábbi példa nem jelenti azt, hogy ezeknek az adatoknak ténylegesen szerepelniük kell a gyári adattáblán, valamint a tábla méretét, a számokat és a betűket illetően sem irányadó; kizárólag példaként szolgál.

A 3.3. pontban említett kiegészítő adatok az alább látható négyszögben előírt adatok alá vagy mellé toldhatók.

STELLA FABBRICA MOTOCICLI
e3 5364
3 G S K L M 3 A C 8 B 1 2 0 0 0 0
80 dB(A) - 3 750 rev/min

Jelmagyarázat:

A fent bemutatott példában az illető járművet a „Stella Fabbrica Motocicli” gyártotta; típusjóváhagyás Olaszországban (e3) az 5364 szám alatt.

Az azonosító szám (3GSKLM3AC8B120000) a következő tájékoztatást nyújtja:

- első rész (3GS):

- 3: földrajzi övezet (Európa),

- G: ország az övezeten belül (Németország),

- S: gyártó (Stella Fabbrica Motocicli),

- második rész: (KLM3AC):

- KL: járműtípus,

- M3: változat (jármű-karosszéria),

- AC: kivitel (járműmotor),

- harmadik rész: (8B120000):

- 8B12: a jármű azonosítása az azonosító szám másik két részével együtt,

- 0000: felhasználatlan helyek, amelyeket 0-val kell kitölteni, az előírt teljes karakterszám eléréséhez.

Az állóhelyi zaj 80 dB(A) 3 750 ford/percnél.

 

Előzmény: Poc2 (34252)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34252

Szerintem a vázszámból biztosan meg tudják mondani mikori.Legalábbis évre tuti,ha hónapra vagy napra nem is.Bármilyen járműhöz ha venni akarsz alkatrészt azért kell a motor illetve alvázszám,mert abból a tényleges gyártási idő megállapítható.Sok esetben van olyan hogy egy autót év elején más alkatrészekkel gyártják mint év végén.Ha nem adod meg az alvázszámot,nem tudják melyik alkatrész való bele.De van ez így motoroknál, robogóknál is.Ebből gondolom hogy a kisautók alvázszámából is kideríthető az évjáratuk.Persze nem konkrétan tartalmazza a számsor,hanem táblázatból visszakereshető.

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34251

Elmondod nekem, hogy egy 2001.03.14-én Ausztriában forgalomba helyezett mopedautót, aminek jelenleg nincsenek meg a papírjai - így az évjárat nem ismert - , mi alapján tudják leavultatni 2001/3. haviként, ha csak tegyük fel egy 2008-as adásvételi szerződés áll rendelkezésre? Én úgy gondoltam, hogy ilyenkor a 2008-as adásvételi dátumot tudják csak figyelembe venni. De ha nem így van, akkor nem lehülyézni kell, hanem KONKRÉTAN leírni, hogy ezt a gyakorlatban így és így csinálják. Amit pár napja írtál erről, abból nem derül ki hogy VALÓJÁBAN a tiednél hogy állapították ezt meg. Általános dolgokat írtál, hogyha nem ismert az első forg.hely. dátuma, akkor a gyártási év... na és azt honnan tudod, ha nincs papírja? Szeretném tudni, hogy a 2001.03.14-én Ausztriában forgalomba helyzett papír nélküli mopedautóból hogyan lesz a vámhivatalnál 2001.03. havi... KONKRÉTAN....

 

A Ligierek kapcsán pedig lehet hogy van abban valami amit írok, még alkatrészáron se tudtad eladni a zöld motorháztetőset, ha Aixam lenne, 150-ért már rég elkelt volna vsznűleg. Aki az interneten utánaolvas, az nem akar Ligiert venni, se Chatenetet. Ha brutálisan olcsón adod, akkor persze csábító lehet. A JDM-re viszont van kereslet, a motor miatt. 

 

"Az azért megnyugtató , hogy Ausztriában soha senkinél nem tűnt el még semmilyen okirat , és ha eltűnt akkor költséget és fáradtságot nem kímélve pótolta , akkor is ha semmi különösebb további terve a járművel már nem volt ..."



Felesleges ez a cinizmus, jó lenne ha megpróbálnál elvonatkoztatni néha Tolna megyétől. Egyrészt 190 euró nekik nem nagy szám, tudod mennyibe kerül a legolcsóbb mopedautó biztosítás? 300 euró körül, és ez kint nagyon kevésnek számít. Úgy is hirdetik a kereskedők, hogy ezeknek csak 300 euró az éves biztosítása. Próbáld meg elfogadni, hogy kint más költségvetés szerint élnek az emberek, és nem szekszárdi kisnyugdíjasokról van szó, akik összespórolják a villanyszámlát. Másrészt elmondtam, hogyha forgalomban akarja tartani a járművet, akkor KÖTELESSÉGE pótolni. Láttál már pár Typenschein-t, abba van belevezetve a forgalomból való kivonás is, és minden. Ha nincs terve a járművel ahogy te írod, akkor kivonatja véglegesen a forgalomból és alkatrészként eladhatja papír nélkül, ennyi. 

Előzmény: Bakancs4 (34250)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34250

Banderrel már beszéltem  ( erről is , másról is ) , de a forgalmi egyelőre nem került elő -- nagy reményeket nem fűzök hozzá , hogy megkapom .

 

Amikor te berendszámoztál olyan L6e-se járművet amelyiknek nem voltak meg az eredeti okmányai és a regadónál a teljes összeggel lehúztak -- hát sajnálom , hogy így jártál , mert nálunk a hatályos jogszabályok alapján ezeket a járműveket is leavultatják , vagyis ugyanannyi regadót fizetsz , mintha meg lennének az eredeti papírjai . Peched volt .

 

Hogy senki nem akar Ligier venni az azért túlzás -- valóban kevésvé keresett , de van néhány kevező tulajdonsága is .  Valamilyen áron minden eladható .

 

A Typeshein ausztriai pótlásáról szóló infót köszönöm , elmentem a tudivalók közé  , ha valakinek szüksége lesz rá akkor tudja , hogy mivel jár ha mégis megpróbálkozik vele .

 

Azért valahol zavaró : egy létező és értékes jármű iratai nem pótolhatók Európában rendszám-alvázszám alapján .

 

A mopedautó jelenlegi magyar tulajdonosát nem különösebben foglalkoztatja , hogy mikor , miért és hol tűnt el a papírja a járgánynak. Az ő szempontjából mindegy , hogy Bander nyelte el , vagy végleg kivonták Ausztriában a kocsit a forgalomból , őt az érdekli : ne találják ki , hogy lopta a masinát és  itt most Magyarországon rendszámot tudjon rá  tenni .

 

Az azért megnyugtató , hogy Ausztriában soha senkinél nem tűnt el még semmilyen okirat , és ha eltűnt akkor költséget és fáradtságot nem kímélve pótolta , akkor is ha semmi különösebb további terve a járművel már nem volt ...

 

 

Előzmény: Törölt nick (34249)
Törölt nick Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34249

Bander már jóideje elérhető telefonon, és újra aktivizálta is magát ebben a szinvonalas magyar mopedautó bizniszben. Hirdet is az OLX-en, miért nem hívod fel, hogy adja vissza a Typenschein-t? Hiába fogod tudni lerendszámozni, a regisztrációs adóval rosszabbul jársz a Typenschein hiánya miatt. A Ligier Novák nagyrésze 2001-2002-es, nem annyinak fogják számítani, de ezt Te pont nagyon jól tudod. 

 

Ha interneten keresztül akarod eladni azt a Ligiert, akkor simán bukhatsz is rajta, mert szánt szándékkal senki nem akar Ligiert venni, aki kicsit is utánaolvas. Ha többe kerül a forgalombahelyezés a regisztrációs adó többlet miatt, akkor csak növeli a kockázatot hogy rosszul jössz ki belőle. Ha nem interneten keresztül akarod eladni, hanem falun belül elsózni valakinek, akinek nincs internete és nem tud utánaolvasni, az más. Én felhívnám Bandert a helyedben. 

 

Az osztrák Typenschein-t nem tudom hogy akarnád pótolni az utolsó osztrák tulajdonoson keresztül, ha nincs meg a Typenschein, akkor az utolsó tulajdonos adatait sem tudod, hiszen abban van benne. Kivéve, ha a sárga forgalmi engedély megvan. De ha már a Typenschein sincs, akkor az aztán főleg nem szokott meglenni.

 

A Typenshein-t a hivatalos márkakereskedőnél kell igényelni, 190 Euro. Az osztrákok nem szokták elveszteni, kint ez egy nagyon fontos okirat, amit nem is szabad az autóban tartani, se magával vinni, ez külön ki van hangsúlyozva. Ha mégis elviszi a lakásból a fogtündér, akkor a tulajdonos bemegy a márkakereskedésbe, bemutatja a forgalmi engedélyt amivel igazolja, hogy a saját járművéről van szó, és megigényli az új Typ.-t.

Te ugyan ezt megcsinálhatod ha odamész az Aixamod magyar forgalmi engedélyével, igényelhetsz Typenscheint ha tegyük fel Ausztriába akarsz költözni, és elindítod a honosítást. Pontosabban köteles is vagy igényelni és honosítani.

 

Tehát ha magyar forgalmival odamész, akkor szóba állnak veled. De ha beállítasz egy Devecserből - Rácalmásból frissen vásárolt suttyó adásvételivel, amin se rendszám, se évjárat, se motorszám (Aixam esetében csak tükörrel látod nagynehezen a beütött motorszámot a hátulján, a kis felragasztott matrica már vagy rajta sincs, vagy ha rajta is van olvashatatlan).....tehát ha egy olyan adásvételivel állítasz be, amin jóesetben csak az alvázszám szerepel pontosan, valószínűleg elhajtanak. Esetleg egy fél fokkal jobb lenne a helyzet, ha vinnéd magaddal a devecseri - rácalmási adásvételi szerződését is, hogy ők hol és mikor, milyen módon vásárolták Ausztriában, de ezt az adásvételi szerződést ők nem fogják neked odaadni ez szinte biztos.

Nem szabad összekeverni a Sulky-d papírjának itthoni eltűnését az osztrák renddel, mert ez Magyarország és nem Ausztria. Kint ez nagyon fontos okirat, itt lehet hogy a volt tulajdonos unokája szinezgeti éppen a Sulky-d papírjait, mert nem értékelik hogy mire való és mennyire fontos irat. Kint ha nincs meg a Typenschein annak oka van. Totálkár, Forgalomból való végleges kivonás.... másrészt ha tegyük fel mégis elveszti valahogy a tulajdonos, vagy lepisili a kutya, vagy a gyerek szétvágja ollóval, akkor a tulajdonosnak kötelessége pótolni. 

Előzmény: Bakancs4 (34248)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.19 0 0 34248

talán sose lesz aktuális

 

Ezt a nézetet nem osztom , hatlamas látencia .

 

Hány olyan papir nélküli lehet ami 2009 előtt lett importálva és rendelkezésre is áll az összes adásvételi hozzá? Nagy az esély,hogy ezen a JDM -en kívül 0db

 

Hát nézzük csak .  Hoztam pár hónapja egy zöld Ligier Nova-t Lökösházáról -- aminek az enyémhez hasonlóan be volt forgatva a hátulsó kereke -- annak is csak adásvételije és Bander-féle tanúsítványa van . Ennek kapcsán érdemes lehet saccolásokba bocsátkozni , hogy Feri vajon hány tanúsítványt adott ki ( Kiwi szerint sokat ) és vajon hány Typescheint  adott vissza -- merthogy állítása szerint aki lemondott a további követeléseiről azoknak visszadta-visszadja . Ezzel szemben a zöld Ligier tulajdonosa elérni se nagyon tudta , igaz amikor aktivizálta magát ez ügyben akkor volt Feri  külföldön . Korábban az illető se kapkodott a dolog után , mert nem lévén "B"-s jogsija hiába rendszámozta volna be 2009-2011-ben a gépet nem vezethette volna ; pár évig kihúzta ezzel az átépítéses félmegoldással . Mostanra rendeződött a jogi  helyzet , de az eredeti papír nem akart előkerülni a 2008-ban igen drágán  vett járgányra , úgyhogy végülis vett egy rendszámos  Aixam 500.4-est majd háromnegyedmillióért . A Ligier Nova nem kellett senkinek : hozzám került lényegében bontási áron . Teljesen legálisan rendszámozható -- de a jogi ügyekben járatlan előző tulaj nem tudta-akarta-merte megcsinálni -- de nekem csak akkor éri meg anyagilag , ha rendszámozom .


Szóval vannak a Bander-féle tanúsítvánnyal sújtott gépek , azoknak ez az  egyetlen megoldás .

 

Én 2005 májusában vettem egy háromkerekű Sulkyt osztrák papírral , majd pár év múlva továbbadtam T.T-nek E-be ; én még adtam hozzá a Typesheint (fénymásolatom maradt is róla ) , ő is azzal adta tovább , de a következő vevőhöz már okmányok nélkül érkezett . Végülis az a papír sehova nem kellett , a biztosítónak is , az esetlegesen igazoltató rendőrnek is elég az adásvételi -- és egy Microcarra is elég volt annak idején . Ettől függetlenül nagyon bosszantó : hogy nem lehet egy majd autónyi járműhöz egy kis füzetecskét megőrizni -- és mi a bánatnak kell lenyúlni , semmire nem lehet használni -- de vannak ilyen tulajok . Ha valamikor berendszámozzák a 3 kerekűeket is akkor annak a Sulkynak ( ha még megéri ) egyetlen okmánya az adásvételi lesz , illetve a nálam fellelhető ( bár erről a mostani tulaj nem tud)  fénymásolat .

Az külön bosszantó , hogy lényegében pótolhatatlan papírról van szó  : ha eltűnne a Volvom , a Renaultom vagy Hondám forgalmija , vagy akár  a törzskönyve akkor bemegyek az Okmányirodába , viszem a személyimet és párezer forint kifizetése (esetleg pár hét várakozás ) után  kapok másikat . Ha a Ligier vagy a Sulky Typesheinje tűnne el -- ugyanabban a fiókban tartom , mit a fenti járgányok okmányait -- akkor elvileg fel kéne keresnek az utolsó osztrák tulajt ( ha még él ) és rávenni , hogy szerezze be . Nem is olcsó hallottam már  170 , de 300 euróról is . Persze ha lenne valaki a fórumon aki jártas az osztrák viszonyokban legalább a tájékoztatás szintjén írhatna erről ...

Úgyhogy tisztességes körülmények között is el tud tűnni papír . Itthon is , külföldön is. Főleg olyan , ami lényegében véve a magyarországi használathoz -- de még a tulajdonosváltáshoz sem -- kellett . A mopedautók tulajdona gyakran idős ember , vélelmezem a járgányok egy része Ausztriában is  öröklésre kerül . Hogy mindig minden esetben rendesen lehagyatékolják az ( esetlegesen az ország túlsó felében élő )  örökösök és komolyan őrizgetik a papírjait a bontásra szánt , csak gondot jelentő masinának ez szerintem túlzás .

 

Másrészt a mopedautók száma . Mr. Ligier fél éve közzétette a járműnyilvántartóból lekért adatokat , ezek szerint másfélezer ilyen kis műanyag traktor borzolja a magyar autós társadalom idegeit . Berendszámozva legalábbis ennyi van -- mégha az Eradok ki is maradtak a merítésből . Ezt a mennyiséget a mopedautós piacot évek óta nagyon precízen figyelő Kiwi kevésnek találta . Jegyzem meg én is .

 

Azonfelül a hírdetésekben sokkal több rendszámtalan gépet hírdetnek , mint magyar okmányost -- és a hírdetők egy része azt állítja régóta nála van a gép . Hogy mindannyian mindig hazudnának az nagyon rosszindulatú feltételezés .

 

Pár hónapja hírdettek egy sérült  Aixamet Homorúdon -- az a bizonyos kutyarágta kocsi -- érdeklődtem rá , beszéltem az eladóval . Szóval az ő gépének volt ugyan külföldi papírja , de elmondása szerint a környékük 5-6 mopedautója küzül csak egynek van rendszáma ( azt úgy vették )  , mert a helybeli rendőrök elfogadják rendszámtalannak az ilyen segédmotorokat . Ugyanilyen rendőri hozzáállásról jött hír a szomszéd városból , Bonyhádról is .

Azonfelül itt a fórumon is szokott lenni ilyen hozzászólás : itt láttak , ott láttak rendszámtalanul elberregni valamit ...

Szóval abban megegyezhetünk : nagyon jelentős létszámú járműállományon nincs rendszám , és ezek egy része régóta az országban lehet .

Hogy mennyinek van papírja , mennyinek nincs azt rejtély .

 

De hogy nem nulla a számuk a zicher   -- én is tudok a környéken több rendszámtalan , kertek végében évek óta álldogáló mopedautóról . Valamennyit bontásra ítélni nem lenne értelmes dolog -- nem tudom mennyit érdemes közülük felhozni a vizsga műszaki szintjére , de egy részüket  biztosan .

 

Ha valaki nem riad vissza a munkától és az ügyintézéstől a részint egy kis pénzhez juthat , illetve olcsóbban egy mopedautóhoz .  Bár jelenleg szinte ugyanannyiért árulják a tájékozatlanabbak a papírtalant mint a rendszámosat , de apránként majd rájönnek ... Ha a rendőrök kiszedik a forgalomból a több éve háborítatlanul használt rendszámtalanokat , akkor majd megjelenik a hírdetésekben egy részük bontási áron. Aki megveszi és megcsinálja magának az annyiért juthat mopedautóhoz , amennyiért némelyik drágább 3 kerekűt jelenleg hírdetik .

 

És ebben nincs semmi tisztességtelen . Nem olyan meddő dolog ez , százezer forintok múlnak rajta .

 

És persze nézzük az örök mumust , a lopott és alvázszámátütött masinákat . Biztos van ilyen is , de valóban kinyomozott magyarországi ügyről még senki sem tudósított. Szóval ha valaki be meri vinni a saját neve alatt vizsgáztatni a lopott -- és külföldön emiatt körözött -- mopedautót az eredeti alvázszámával az HÜLYE , az nem büntetőjogi, hanem orvosi kérdés . Ha meg előtte átütötte az alvázszámot és szerzett hozzá valami másik papírt ( amivel egyezik az alvázszám )  az megint nem a berendszámozoma2008-banadásvételivelvettLigieremet kategória .

Törölt nick Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34247

Ezen kár rágódnotok,olyan témán kaptatok össze ami már talán sose lesz aktuális. Hány olyan papir nélküli lehet ami 2009 előtt lett importálva és rendelkezésre is áll az összes adásvételi hozzá? Nagy az esély,hogy ezen a JDM -en kívül 0db…ezen kár összeveszni! 

Én is azon a véleményen vagyok,hogy kerülni kellene a papir nélkülieket,(pláne ennyiért??) hiszen van bőven választék és nem éri meg kockáztatni. Tisztességes körülmények között nem tűnik el a papírja csak úgy nem? Vagy nem cserélődik ki olaszra 

 

A lovas mopedautó csere hirdetés kapcsán beugrott ez a Dorogon készült fénykép. Egyszerűbb tárolni az erkélyen,mint egy mopedautót,lehet érdemes lenne elgondolkodni :-)

Előzmény: Bakancs4 (34233)
WooDoo Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34246

Se a bronz, se az alu persely nem kopott meg egyik variómban sem, pedig már jó régen át lettek alakítva. Bronzból kb. 10e Ft lett volna legutóbb az anyag a perselyhez, azt meg sokallottam, ezért vettem aztán inkább alumínium rúdanyagot, az sokkal olcsóbb, még akkor is, ha abból csak tömör rudat lehet csak kapni. De jó lenne a rozsdamentes acél is, csak azt nehéz forgácsolni. Volt aki szerszámacélból csinálta a perselyt, azzal is jól működik a varió, csak félő hogy megrozsdásodik...

 

A rugó külső átmérője kb. 46 mm, pont bele csúszik a 47-es furatú perselybe. A belső szénkarikát le kell esztergálni 46,5 mm-re, annak csak annyi feladata lesz az átalakítás után, hogy a rugót megtámassza. De én inkább esztergálni szoktam egy kalapos perselyt, a belső szénkarika helyett, hogy a külső szénkarika ne a tengely vállának ütközzön, hanem a perselynek. Ha a tengely vállának támaszkodik a külső szénkarika, hamar kikoptatja  váll, és összemaródhatnak a tárcsák, a szíj meg kiemelkedik a tárcsából, és leválik a külső rétege. Nemrég lefotóztam a kalapos perselyt, a méretét nem tudom, mert azt a varió hézagolásánál mérem ki.

Előzmény: Poc2 (34242)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34245

Köszi!

Ez jó hír,mert csupa rozsda az a rugó,és nem is egyformán áll ki a 3.De ez alapján akár egy toll rugójával is helyettesíthetem.

Előzmény: Bakancs4 (34244)
Bakancs4 Creative Commons License 2014.06.18 0 0 34244

Tudtommal csak annyi szerepe van , hogy alapjáraton ne zörögjön .

Előzmény: Poc2 (34243)
Poc2 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34243

Még azt akartam kérdezni úgy mindenkitől,illetve bárkitől aki tudja,hogy a röpsúlyokban az a kis rugó a közepén mi célt szolgál?Kicsit kilóg a közepéből hátrafelé nekem,a varió közepe felé!

Poc2 Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34242

Az is jó,de valószínűleg van olcsóért bronz is ahol csináltatnám.A bronz kikopott,vagy ez ár másik varió és csak a költség miatt lett aluból?Illetve jól értelmezem hogy a rugó a perselybe csúszik bele,és nem kívülről öleli át?Valamint a szénpersely lett alakítva hogy csak a csapágy külső gyűrűjén feküdjön fel,vagy hamar bekopik a belső gyűrűvel és nem lesz utána további nyűg vele.

Előzmény: WooDoo (34241)
WooDoo Creative Commons License 2014.06.17 0 0 34241

Legutóbb már nem bronzból, hanem alumíniumból csináltattam a perselyt, 3 év alatt annak sem kopott ki a furata.  AlMgSi-1 ötvözet szokott lenni a színesfém szaküzletekben, az már megfelel a persely anyagának, és sokkal olcsóbb mint a bronz...

Előzmény: Poc2 (34236)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!