Egyebkent gondolj bele, hogy robotaggyal mennyivel egyszerubb programozni (vilagos szabalyok vannak es minden leirhato algoritmusokkal, merthat igy lett megalkotva a rendszer), mint autot vezetni (ami alapvetoen egy kaotikus ize).
Az onvezerlo rendszerben ott a becsapas, hogy azt is egy ember vezeti, csak nem ott a helyszinen, hanem valahol egy szobaban megirta. Ha majd a robot irja a kodot mas lesz. ;)
Szoval elso korben a szamitogepprogramozot kell robotizalni, utana majd johet a sofor is.
"Sokkal egyszerubb, ha az autok siman erzekelik egymast.. meg csak nem is bonyolult megoldani technikailag... leprogramozni
is konnyebb.."
Onmagaban ez tenyleg nem megoldhatatlan feladat. Problema az, hogy miutan a ket auto erzekelte egymast elmondtak hogy mit akarnak (esetleg meg dulore is jutnak) akkor mindezt tovabb kell adniuk a motor- es kormanyvezerlo programnak. Amelyek valoszinuleg hazon belul taknyolt izek es nem a kompatibilitas, hanem a kiprobalt megbizhatosag volt a fo szempont.
Akkor lesz onvezerlo auto, ha lesz szabvany autovezerlo rendszer... vagy drasztikusan megvaltoznak a programkodolasra alkalmazott modszerek. Addig marad az, hogy a forgalmistanak neha ki kell iktatnia a vonatvezerlo automatikat, mert ezt a helyzetet nem lattak elore 30 evre, ma meg mar nem tudja beleirni a regi szar kodba.
De oldalra-hátra nem is kell nagy hatótávolság. Egy sávváltásnál elég azt érzékelni, hogy a szomszéd sávban mi van. Mondjuk hátrafelé már célszerű messzebbre is látni, nem jön-e nagy sebességkülönbséggel valami onnan, ez tény.
Tesla models with the Autopilot can steer within a lane, drive autonomously on the road, avoid collisions by using the braking and steering systems, find a parking spot and park itself, adjust its speed according to traffic (stop and go function included), and change lanes with a touch of the signal stalk. While some cars on the market can do some of these things, Tesla managed to fit everything mentioned above into a single package.
Sokkal egyszerubb, ha az autok siman erzekelik egymast.. meg csak nem is bonyolult megoldani technikailag... leprogramozni
is konnyebb.. de ehhez szemleletvaltas kell... az meg nincs.. ertelmetlen megprobalni meggyozni valakit arrol, hogy mennyivel
ertelmesebb lenne "onvezerlobaratta" tenni a kozlekedest, ha az illetonek szent meggyozodese, hogy o okosabb, jobb, gyorsabb
es hatekonyabb "volt mindig is es lesz is mint egy automata"...
Belathato idon belul az ember alkotta rendszerek korlatosak maradnak. Optimumot mindig is a sajat korlatossagukat figyelembe vevo rendszeren belul tudnak nyujtani. A mostani kozlekedes nem ilyen rendszer...
Az autopilot nem mas mint egy mar evek ota mashol meglevo rendszer amibol kiiktattak a biztonsagi funkciokat. Azert vezeti magat az auto mert kivettek belole azt hogy a kezednek a kormanyon kell lenni. Azert valt savot mert siman beleirtak ket sort a szoftverbe, de a hardver nem alkalmas a biztonsagos savvaltasra mert nem lat hatra sem eleg messze oldalra.
Nem, nem kell feltétlenül kamera hozzá. Körbe-radarozva viszont ma már sok, akár középkategóriás kocsi is körbe van. A kamera és képfelismerő rendszerek csak az érzékelési lehetőségek egyikét jelentik. Van, ahol ez nélkülözhetetlen (útjelek, táblák felismerése), de mondjuk egy másik autó érzékelésére még csak nem is biztos, hogy a kamera a legjobb módszer, sőt... Szilárd alakzatoknál a radar észre fog venni olyasmit is - amit a kamera esetleg nem.
Ez mar csak azert is lesz erdekes, mert igy fejbol nem tudnek mondani 2-3 masik gyartot, akinek szinten szenzorok vannak az ajtoiban. Azaz 99%, hogy sajat fejlesztes, es nem egy tapasztalt beszallitotol vettek.
Igen a vezetes az nyug, szemben a programozassal. :P
Akkor jon el a teljesen automatizalt kocsik korszaka, amikor a nagy megbizhatosagi igenyu szoftvereke inkabb ujrairjak es nem emulalnak kore egy ZX Spektrumot, merthat mukodik es mukodo kodhoz nem piszkalunk hozza.
ez miben is cafolja meg azt amit mondtam? Ott van a tablazatodban is feketen feheren.
Mi van ott? Szerintem az van ott, hogy az egyetlen a Tesla, amely önalloan savvaltasra kepes. A többiek meg eleve nem kepesek ra. A te reakciod meg annyi volt, hogy hülye a Tesla.
Csodas a hited abban, hogy a jovo az egymassal inkompatibilis szoftvereke... es az autovezetest, dugoban uldogelest
"vezetesi elmeny"-nek tekintoke...
Az onvezeto jarmuvek kora akkor jon majd el, amikor "kihal" az a generacio aki szerint az autovezetes elmeny es nem pup a hatan amitol szabadulni szeretne... addig lehet "korlatozott funkcioju" onvezerlo rendszereket alkotni.. viszont sosem tud majd elterjedni a dolog.. ha masert nem, mert majd mindig akad par "onjelolt profeta" aki mar csak trollsagbol is demonstralni fogja, hogy mennyire tokeletlen az aktualis megoldas... a neoludditak
lelkes csapata pedig majd korusban koveteli a technologia vesztet..
.. ha engem kerdezel.. a vezetes nyug.. utalom, hgoy nem ihatok 3-4-5 sort, mert vezetnem kell haza.. utalom, hogy egy 8 oras autoutat vegig kell ulnom, mikozben alhatnek is... mas szerint meg ez maga a megtestesult
"vezetesi elmeny".. demokraciabn elunk, ok vannak tobben.. egyszer meg majd nem lesznek :)
Volt egy két jó ötlete az Ikarus fejlesztőinek, jó-jobb önhordó rendszert, jobb geometriájú kormányművet tudtak kitalálni - de ez édeskevés volt azért valójában a "világhírre". Valójában csak a KGST-n belül számítottak az Ikarusok élvonalbelinek, nyugatra már igen kevés tudott eljutni, az is csak erős export-támogatással olcsóvá téve, tehát végeredményben az országnak veszteségesen.
Az egész szocialista gazdálkodás egy gigantikus önbecsapás volt, mert valójában drágán és hatékonytalanul termelt, a látszólagos olcsóság művi volt - és a pénzügyi csőd lett a következménye.
Igazándiból nem próbálják rábízni - a Tesla maga sem mondja azt, hogy a kocsija önvezető lenne. Vezetés-segítő rendszerként adják az "autopilotot", viszont az összes teszt alapján az ő rendszerük egyértelműen jobban teljesít, mint más gyártók szerinted kifinomultabb rendszerei. Például a BMW rendszeréhez képest fele annyiszor sem adja vissza a vezérlést a sofőrnek.
Arra ugyan sose jöttem rá, hogy az akkori német-francia-olasz-brit-stb. ipar mi a fenét nem tudhatott buszgyártás-ügyben - amit mi tudtunk?
Kitaláltak egy trükkös első futómű geometriát, ami akkor világújdonság volt. Nagyon jól kormányozható volt a busz és szűk helyen is meg tudott fordulni. Aztán a külföld pikk-pakk lelépett minket ezen a téren is.