la chaux de fonds-ban nagyon odavoltak a fiúk akik csinálták a B01-et... Egészen biztosra mondták, hogy az egyik legjobb kronográf szerk ami most kapható. Ha a fele igaz amiket lelkendeztek, már nem lehet nagyon rossz.
Jogos teljesen. Gyermekbetegségei még a legjobb gyárak teljesen önálló, friss fejlesztéseinek is lehetnek. Elég megnézni, mi zajlik a forma 1-ben ( bár nem nézem, csak látok híreket... ). Nagymúltú gyártók fogják a fejüket, pedig biztos nem úgy álltak neki a mérnökök, hogy "na majd most akkor jól leégünk".
És ráadásul azt sem tudni, ki kinek fejleszt. Mert az adott márka új in house szerkezete lehet ugyanúhy Soprod fejlesztés, mint Renaud & Papi, vagy nyugodhat épp Seiko alapokon is.
Úgyhogy a zsákbamacska is több szempontból megáll.
Ez már régen nem a "jóságról" szól, hanem az exkluzívitásról. Nem kell, hogy tökéletes legyen, hogy nagyon pontos legyen (bár egyik sem ártana). Az kell, hogy ne jöjjön szembe az utcán más egy ilyennel. És legyen drága...
Az azért nagyban függ attól, hogy melyik saját szerkezetes, nem? Nyilván nem egy kategória mind, attól, hogy saját...
Egy Jaeger Le Coutre, Breguet esetleg egy Rolex, már csak a múltja, tapasztalatai, saját fejlesztései és a hagyományai alapján sem hiszem, hogy versenyezhetne egy-egy korábban ETA-val dolgozó gyártó újonnan fejlesztett termékeivel (mondjuk az új Breitling szerkezetekkel, esetleg ezzel az Oris-szal...). Ezek is biztos jók, hiszen 2014-et írunk, egészen más ma már a tervezés, a technikai háttér, minden, de egy 20-30 éve csiszolgatott, bevált, mindig csak egy-egy innovációval továbbfejlesztett werk nyilván nem ugyanazon a megbízhatósági szinten áll, mint egy olyan, amit most terveztek... Legalábbis valószínűleg...
Ezért tartom viccesnek, hogy a saját werk miatt azonnal ugrik félmillát az árcédula, miközben lényegében zsákbamacskát veszünk. Hiszen, ahogyan már erről sokat értekeztünk itt, egy karóra ékszer, presztízs, tradíció nem feltétlenül vetíthető le a népszerű ár-érték képlettel... És nyilván a presztízshez nagyon sokat ad, hogy mi van benne. Most ez a "saját werk"-divat fut, de egyértelmű, hogy egy régi, jól bevált saját, vagy egy ötven-száz éve ilyeneket fejlesztő cég új terméke egészen más kategória, mint egy újonnan érkező játékosé... Hogy melyik a jobb? Ki tudja. Szerintem objektíven ezt már nem is lehet megítélni...
Oda-vissza húzó automata, legalább 70 (max72, de a rugótörés elleni védelem...) órás járástartalék, nincs ez a dátumállítási mizéria mint sok másiknál, meg az etáknál, vertikális kuplung, hogy minden felesleges dolgot pontosan mérhessünk :D (indítsunk), öt év gari...
Stallone '95-ben vett Rómában egy Panerai-t egy ékszerüzletben, mert megtetszett neki és viselte a következő filmjében, tehát az óragyártás már megindult korábban a civil szféra számára. Majd vett még néhányat és a barátainak osztogatta a névjegyével ellátva. '97-ben vette meg a gyárat a híres Richemont cég és virágoztatta fel, elsősorban úgy, hogy jó drágán árulta az órákat. Ezeknek az óráknak nem sok közük van a 40-50-es években gyártottakhoz, de a marketinghez ez kell.
Megmondom őszintén, nem nagyon volt olyan ügyfél, aki látva az árkülönbséget is, azt mondta, hogy neki nem kell egyszerű eta alapú, akkor már legyen a drágább (jobb) sajátszerkes. Olyan megesik, hogy ha én elmondom miért, és mennyivel jobb a saját szerk, akkor úgy dönt, hogy megéri a plusz pénzt. Persze szemmel vásárlós van sok, aki fitymálja, hogy az olcsóbbakban vásárolt alapú szerkezet van, de ők jellemzően nem húznak habzó szájjal két sajátosat a csuklójukra, és égetik ki készpénzben őket. :)
A Panerai-ról a 90-es évekig azt se tudták, hogy létezik. Ismert volt régen a katonaság berkeiben, amikor búvár célú órákat készített Rolex- Cortebert szerkezetekkel. Aztán valaki jó érzékkel feltámasztotta és hétköznapi Unitas werkkel szerelt egyedi, jó nagy tokos órákat gyártott, de igazán ismert akkor lett, amikor Stallone is felcsatolta.
Árban semmi estre sem, viszont minőségben nagy különbséget nem fogsz látni. Sőt lássuk be, hogy egy Panerai tok, csat, szíj, vagy számlap nem egy nagy technikai bravúr egyáltalán. A Panerai egy kivételesen jó design, ősrégi, de szinte örök életű Unitas illetve még kiforratlan és megbízhatatlan saját verk, nagyon sok marketing és még valami tengeralattjárós, torpedós hókusz pókusz s aztán semmi több.
Egyébként meg egy szerethető és jó óra, de nem kell tőle hanyatt esni. Esetleg az árától csak.
Képzeld, mikor pont nyaralás közben adja meg magát a kedvenc kvarc. Legyen az egy hőkompenzált Breitling, egy oysterquartz, vagy akár egy Citizen. Biztosan húznám a számat. :)
Az üveghátlap 300 méterig simán jó amúgy. ( Lehet, hogy tovább is, de hirtelen ilyen modell nem jut eszembe ). Pont az Oris csinál szép üveghátlapos búvárokat. Illetve a regulátoruk si jól sikerült darab.
A sima kis másodperces annyira mondjuk nem tetszik.
Az, hogy egy márka hova van pozicionálva, a vezetés dolga, nem a mi dolgunk itt. Ha ők a prémium szegmensben nyomulnak, akkor igenis, ott virítani kell valamit.
Vajon mennyivel szégyenteljesebb egy másik prémium gyártónak, hogy ezt eddig nem tette meg...? Szerintem semennyivel...
Meg azt azért látni kell, hogy ezek között a gyártók között minimális minőségbeli különbségek vannak. Talán nem is léteznek, vagy egyik-másik hiba itt is-ott is kiejti ezeket.
A többi marketing agymosás, és némi filozófia kérdése: ha egy gyártó el akarja hitetni veled, hogy a takony is jó számlapnak, egy idő után el fogod hinni. Legalábbis az emberek 99 %-a bizonyosan. Ha meg a másik azt akarja veled elhitetni, hogy ő csak tradicionálisan bevált anyagokkal dolgozik, és ő ezért jó, hát azt is el fogod hinni. ;-)
A Breitling és a Panerai azért más kategória, mint az Oris. Nekik az is szégyen volt, hogy eddig "tucat" werket használtak és adták annyért amennyiért. Az FC-ről nem tudtam, hogy ők is saját werkkel dolgoznak.