A nemet pancelosokrol, inkabb a nemeteknel kellenne erdeklodni. Az altalad idezett Turcsanyi ur konyve altal idezett Horst Scheibert-et el kellenne olvasni, talan mar olvastam, csak most nem emlekszem, de ha a Pantherrol azt allitotta, hogy nehezharckocsi, akkor nem o a mervado.
A Bake nehezpancelos ezred az egy ideiglenes alakulat volt, es a nehez jelzot pont a Tigerekrol kapta.
De szerintem jobb, ha egy szakerto tesz rendet ezekben a kerdesekben.
Amugy a 44-ben felallitott Panther brigadok eppenhogy nem nehez pancelos osztaly alapjan lettek szervezve. Rovid regnalas utan be is olvasztottak oket a pancelos hadosztalyokba, es nem pedig nehezpancelos osztalyokba.
Ha mar lud, legyen kover. A Nashorn Nehez pancelvadaszokat hova sorolnad a kb. 25-26 tonnajukkal? De asszem ezt a kerdest nyugodtan fel lehetne tenni Turcsanyi urnak is, a konyve egyebbkent megvan.
"A nehéz harckocsik...elsősorban az állásharc eszközei voltak. Az erősen kiépített védelmi állások elleni támadásoknál, áttörő céllal, más típusú harckocsik és a gyalogság támogatására tervezték alkalmazásukat. ....Fő feladatuk az ellenség páncéltörő fegyvereinek tüzérségi eszközeinek és harckocsijainak leküzdése volt. Ugyanakkor a haditechnikai fejlődés (kis fajlagos tömegű öntvény páncélzat és nagy hatótávolságot lehetővé tevő dízelmotor elterjedése)...lehetővé tette, hogy a nehéz harckocsik az önálló mélységi alkalmazás területén is szerepet kaphassanak.
"A mozgáscentrikus hadikultúrát követő német haderő a Pz V típust -a távlati tervek szintjén- a páncéloshadosztályok alapvető harckocsijaként kívánta alkalmazni (ami részben sikerült is). Ilyen értelemben nevezték ezt a NEHÉZ harckocsit közepesnek. Ezzel a típussal teljes mértékben le kívánták váltani a Pz IV közepes harckocsit. Ugyanakkor sor került a Panther típus önálló osztályokban és dandárokban, NEHÉZ HARCKOCSIKÉNT történő alkalmazására is. Kezdetben, amikor a típus még csak kis számban került alkalmazásra, a németek a Pantherrel felszerelt alakulatokat nehézpáncélos -alakulatoknak jelölték. Így például a "Das Reich" páncéloshadosztály 1943 őszén még megnevezésében is egyértelműen nehézpáncélos szervezeti elemként alkalmazta hadrendjében a Panther nehéz harckocsikat. Hasonlóképpen egyértelműen nehéz szervezeti elemként kezelték, illetve nevesítették az ugyancsak e korai időszakban, döntő többségében Panther (és kis mennyiségben Tiger E) nehéz harckocsikból 1944 elején felállított Bäke nehézpáncélos-ezredet. 1943 végén, illetve 1944 elején tehát még túlnyomó részben nehéz harckocsiként kategorizálták a Panther harckocsit és az ebből felállított szervezeteket. Azonban egy évvel később, amikor a Panther gyártása már elérte a többezres darabszámot, és a típus széles körben vált a páncélos hadosztályok osztály szinten alkalmazott, általános rendeltetésű eszközévé, felhagytak a megkülönböztető nehéz harckocsi megnevezés alkalmazásával. Ez azzal függ össze, hogy 1944-re a német szakirodalom szerint a nehéz harckocsi kategóriába tartozó 'Panther vált a páncélos csapatok alap harckocsijává' (idézi Horst Scheibert, Kampf und Untergang der deutschen Panzertruppe 1939-1945, c. művét) (Hasonló kategóriaváltási jelenség volt tapasztalható közvetlenül a háború után az amerikai haderőnél, ahol a korábban egyértelműen nehéz harckocsinak tekintett M-26 -ból kifejlesztett M-46 harckocsit már közepes harckocsinak sorolták be, hiszen az vált alap harckocsivá. Ettől még a Panther és az M-26 is egyértelműen nehéz harckocsi). De miért nevezték volna az alap harckocsit könnyű harckocsinak a szovjetek, vagy nehéz harckocsinak akár a németek, akár a -korszerűsített M-26 nehéz harckocsit később M-46 jelzéssel alkalmazó -amerikaiak? Ettől azonban a Panther még a nehéz harckocsi kategóriába tartozott, ugyanúgy, ahogyan a BT könnyű, és a belőlük képzett (felállított) szervezetek nehéz, -illetve könnyűharckocsi osztályok, ezredek és dandárok voltak."
A Firefly és az Achilleus is Sherman vázra ráépített brit kanadai páncélvadászok voltak és az egyetlenek 1944 nyarán amelyek a szöviknél összemérhetőek voltak a Panther-TigerI-TigerII-jagdpanther sorozattal. Ezt posthumusz Wittman is elismerné!
"Helytelen lenne ugyanakkor a típust a T-34-es közepes harckocsival szorosabb összefüggésbe hozni, hiszen a méretét és tömegét tekintve a 45 tonnás Pz V egyértelműen a nehéz harckocsi képviselője volt."
Turcsányi Károly: Nehéz harckocsik, 22. p.
Ha az alapján döntjük el egy harckocsiról, hogy közepes-e vagy nehéz, hogy mekkora a tömege, akkor is nehéz harckocsi a Panther, mivel a közepes harckocsik tömeghatárát 40 tonna körül szokás meghúzni. Más kategória szerint is inkább a nehéz harckocsik közé tartozott, hiszen hossza 8,86 m, szélessége 3,43 m. A Sherman tömege (M1A1) alig 31 tonna, a T-34-é (76mm) alig 30 tonna. Az M1A1 hossza 6,16 m, a T-34-é 5,9m. Szélesség: 2,67 m ill. 3 m. Az ekvivalens páncélvédettséget tekintve a Panther -a toronypáncélzat kivételével-felülmúlta a Tigrist (Tiger I).
Az altalad annyira lebecsult Sherman ket valtozata tuzeroben kb. egyenerteku volt Pantherrel. A Firefly, ami ugyanazt a loveget hordozta, mint az Archer ( Ijjasz ), vagy a Comet, csak szemben a Comettel 44-ben mar rendelkezesre allt, es szemben az Archerrel nem volt bena kacsa.
Valamint az amerikaiak altal hasznalt Easy Eigh, amely tuzeroben szinten ugyanott volt kb, mint a Panther. Es akkor az aamcsi pancelvadaszokrol meg nem beszeltunk.
Szoval erdemes keresgelni tovabb.
Mondjuk a nemetek tuzvezeto rendszere valoszinuleg jobb volt, de ezt jobb lenne ha kifejtene egy szaki.
U.I. Meg a japanok is rendelkeztek egy Pz. IV -el osszevetheto harckocsival. :)
Pershing még Ardennekben sem volt, hasonlóan a Comethez.
A szovjet nehézpáncélosokról és péncélvadászokról jó összefoglalás Sztálin tankjai vagy valamilyen más címmel jelent meg a közelmultban. Igen a szovjetek tudtak a KV alvázát továbbfejleszteni a németeknél mozgékonyabb de nehezebben kezelhető lövegű nehézpáncélosok kifejlesztésére.
Természetesen a nyugati szövetségesek (az USA) megfelelelő harckocsi hiánya érdekes számomra. Shermann egy kissé elég gyenge volt a Panther-Tigris I.-TigrisII-Jagdpanther sorozathoz képest. A briteknek úgy látszik legalább 1944 nyarán és 1945 tavasza előtt volt néhány jó megoldása szemben az USA páncélosaival. Természetesen a Churchill-Cromwell hasonlóan gyenge megoldások voltak a Shermannhoz hasonlóan, de azért megpróbáltak néhány új megoldást korlátozottan a csapatokhoz eljuttatni..
Ami viszont érdekes számomra, az, hogy további Panther-Tigris tűzerejű vagy közel egyenértékü brit harckocsikkal találkoztam 1944 ből a Comet megérkezése előtt.
Akhilleusz és az Ijjász páncélvadászokkal. Néhány kanadai Akkhilleusz Normandiában 1944 nyarán 1 nap alatt a 12. SS páncéloshadosztályból kilőtt 14 db Panthert.
Az Ijjász 1944 oktoberében érkezett ki a brit-kanadai csapatokhoz, ebből vagy 600 db gyártottak.
Nem felejtkeztem meg róla, hiszen azt írtam majd mindegyik nagyhatalom kisérletezett a gázturbinával a repülésben. (a japánok és az olaszok kisérleteiről nem hallottam egyedül)
a korerai háború Mig-jeit a brit munkáspárti kormány ostobaságának köszönthetik az ENSZ csapatok. Egy brit sugárhajtású motort és terveit adták a még fegyvertársaknak számító britek ajándékba. Churchill maradt volna a miniszterelnök tuti, hogy ilyen nincs.
Az összes hatalom a II VH alatt vadul fejlesztette a sugárhajtású repülést, így brit sugárhajtású hajtómű is saját fejlesztés volt. A britek a V1 ellen használták a Gloster Meteort 1944 ben. Az uniqum a Willi Mecherscmidt találmánya a visszaszegett szárny volt amitől az azonos toloerejű motorok gyorsabb hajtásra növelték a német gépeket. Ez volt ami a győztesek lelkesen átvettek a fejlettebb rakétatechnikával együtt. ( A szöviknek repülőröl kilött rakéták voltak már a Tyfoon-ok ezzel lőtték ki a Tigriseket, csak a V2-höz hasonló méretű rakéta fejlesztésük nem volt)