Idestova már két hete, hogy az utolsó építőmunkás is levonult a a 47-es főút hódmezővásárhelyi elkerülőjének építési területéről. Kialakult a végleges forgalmi rend is. Laikusként, az eddigi tapasztalataimról megosztanék néhány sort itt a fórumban.
Alapjában véve úgy látom, hogy az elkerülő beváltotta azokat a reményeket, amelyek a forgalom átrendeződését várták. Érezhetően kevesebb a járművek száma a 47-es régi szakaszán. Természetesen ehhez nagyban hozzájárul az is, hogy a tramtrain építése miatt Vásárhely főbb útvonalain gyakorlatilag alig lehet közlekedni. Ez pedig jelentős ösztönzőerő a város elkerüléséhez és a város északi vagy keleti részeinek megközelítéséhez, az elkerülőn át.
Néhány dolog mellett azonban nem tudok elmenni szó nélkül.
Az egyik ilyen a sebességkorlátozó táblák elhelyezése, amelynek nem igazán értem a koncepcióját.
Miről is van szó? Mint ahogyan itt már szóba került, a forgalmi főirány a 47-es főút vonala. Ennek a megoldása úgy valósult meg, hogy a Szeged (nyugat) felől a körhíd irányába a 2x2 sávos útnak a külső sávja kanyarodó sávvá válik, míg a belső halad Vásárhely irányába majd újra 2x2 sávossá válik a most már 472-es út.
Visszirányba a körhídról (nyugat felé) lehajtva szintén a külső sáv van fenntartva a Szeged felé haladóknak úgy, hogy a Vásárhely (kelet) felől érkezőknek a 2x2 sávból egyszer csak elfogy a külső sáv.
Ennek a forgalmi rendnek sebességkorlátozó táblázása viszont érdekesen van megoldva. Szegedről Vásárhely felé haladva semmilyen sebességkorlátozás nincs.
Vásárhely felől Szeged felé, viszont a körhíd keleti oldalán lévő felhajtótól 70-es tábla van kitéve. Ez újra ismétlődik a Sun Cityhez - bányatavakhoz - bevezető útnál, majd innen kb. száz méterre egy 60-as tábla van kitéve, amelynek a feloldó táblája a lehajtó becsatlakozása után van kihelyezve.
"Sokat" gondolkodtam, hogy mit is akartak ezzel elérni. Azt, hogy a Sun City-től könnyen ki lehessen hajtani a régi 47-esre? De akkor a Szeged felől érkezőknek miért nem tettek ki ugyanilyen táblát?
Vagy talán azt hogy a körhídról Szeged felé biztonságosan le lehessen hajtani? No, de ott mindenki a saját sávjába érkezik! Szóval nem értem!
Egy valamit viszont elértek ezzel, hogy a szegedi oldalon a külső sávok lettek a kanyarodó ill besoroló sávok. Azt, hogy aki kénytelen a belső sávokba sorolni Vásárhely vagy Szeged felé haladtában, az általában utána bent is felejtkezik és nem is nagyon akar onnan kimenni.
Az már csak hab a tortán, hogy a körhíd nyugati lehajtóága után a külső és belső sáv nincs záróvonallal elválasztva pár tíz méter hosszan. Ez pedig volt már akit arra ösztönzött, hogy a
körhídról lehajtva, egyből a 2x2 sáv belső sávjába soroljon be. Ilyen forgalmi helyzetnek sajnos már többször is szemtanúja voltam.
Ugyancsak sebességkorlátozás témájához tartozik, hogy a körhídról lehajtva Orosháza (észak) felé, - 1,1 kilométerre - az egyik nagyívű kanyarban lévő földút átvezetésnél is 70-es tábla van kirakva. Nem tudom megfejteni az okát. A kereszteződés minden irányból remekül belátható.
A Szentes-Hódmezővásárhely vasútvonal feletti felüljárón az előzési tilalom feloldó tábláinak és ezzel együtt az útburkolati jelek festését tartom problémásnak. A felüljáró nyugati oldalán már azelőtt megtörténik a feloldás és engedélyezi a felfestés az előzést, még mielőtt elérnénk a felüljáró legmagasabb pontját. Éppen ma figyeltem meg, hogy még legalább száz métert kellene tartani az előzési tilalomnak, hogy biztonságosan beláthatóak legyenek a keleti oldalon felfelé igyekvő járművek. Visszirányba - keletről nyugat felé - ugyanez a helyzet, csak ott a duplázott szalagkorlát akadályozza a kilátást a balos kanyarban.
A körforgalmak előtt akusztikus bordák - hat darab - vannak a burkolatban. Nem irigylem azoknak a tanyáknak a lakóit akik ezek mellett élnek. Irtó zavaró lehet naponta több ezerszer végighallgatni a pattogásukat.
A körhíd nyugati lehajtójához (205-ös km tábla) kitett km távolságokat mutató táblának mindkét számértéke hibás. Szegedet 20 km-re jelöli, ami 6 km-rel több mint a valóság. A M43 esetében "csak" egy km a tévedés. Szeged határa egyébként a 219-es km táblánál van.
A körhíd alatt a vízelvezető árkok is érdekesen vannak megtervezve és megépítve. Egészen pontosan a betonlapokkal bélelt árkok kitakaríthatatlanok lesznek mert "V" alakú azok szelvénye, a másutt alkalmazott "U"-val szemben. Az "U" alakúba pont belefért egy lapát. A "V" szelvényűbe max. egy seprű. De az meg nem sokat ér majd az esők által belemosott földdel szemben. A múltkori nagy esők szerintem hamarosan próba elé is állítják a Közút embereit mert van olyan
vízelvezető amelyik majdnem tele van földdel.
Nem igazán fordítottak gondot a víz szikkasztására szolgáló "medence" normális megépítésére sem. A nyugati oldal felhajtójának elején lévő "építményhez" vezető vizes árok nincs bélelve és az árok és a szikkasztó találkozási pontjánál a partfal már le van szakadva.
Nem teljesen értem a tervezőt a kerékpárút korlátjainak tekintetében sem. A körhíd nyugati oldalán lévő felhajtó alatt kanyargó kerékpárút mellett fut a vízelvezető árok is. Itt nincs korlát, bár az árok felőli oldalon szerintem elférne. De miután a kerékpárút kiér a felhajtó alól és a felhajtó mellett megy tovább Szeged felé, bal oldalon - a bányatavak oldalán - egyszer csak lesz korlát is. Viszont jobb oldalon az árok mellett továbbra sincs, cserébe a beton bélelésű árok olyan mély, hogy ha abba valaki véletlenül bele csellen, az ott is hal meg. Még nézni is rossz.
Az elkerülő megépültével elkezdődött a régi 47-esen is a táblák cseréje. Az út új száma 472 lesz. Más városokkal szemben - pl. Orosháza - itt nem a városon átvezető régi út kapta meg ezt a számot, hanem a már meglévő déli elkerülő, valamint a most épülő keleti elkerülő lesz a 472-es út.
A táblacseréket egyes helyeken elég érdekesen oldották meg. A maroslelei útnál konkrétan ahelyett, hogy felragasztottak volna egy-egy számpajzsot a régi táblákra, tartóoszlopostul
új táblákat telepítettek. Másutt viszont nem voltak ennyire pazarlóak, csak leragasztották a régi 47-es feliratokat.
Mindent összefoglalva: nem lett haszontalan dolog az elkerülő. A régi (négysávos) 47-esen látványosan kisebb a forgalom, sokkal könnyebb kihajtani rá, de ennek okára az elején utaltam már.
Az elkerülő forgalmi adatairól, remélhetőleg a 204 és 204+1-es km tábla közötti forgalomszámlálási pont fog megbízható adatokat szolgáltatni a jövőben.