Keresés

Részletes keresés

_Berci Creative Commons License 2016.05.12 0 0 266175

A en papamnak meg hosszabb bicskaja van. :-)

Előzmény: Törölt nick (266173)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266174

Szén tüzelőanyag cella, azzal valóban lehetne autót hajtani.

Előzmény: Törölt nick (266173)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266173

A legnehezebb X5 (az X5M) is konnyebb mint a legkonnyebb Model X. 

 

Atlagban meg tobb szaz kiloval konnyebbek. 

Előzmény: _Berci (266172)
_Berci Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266172

 

A legkonnyebb X5 400 kiloval konnyebb mint a legkonnyebb Model X....

 

Oszt?

A beidezett X5 pedig annyit nyom, mint a Tesla ...

 

Előzmény: Törölt nick (266151)
_Berci Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266171

Olyannyira elavult marhasagokat hozol elö, hogy nincs ertelme ra erdemben reagalni. Ha nem tudod mi lesz, akkor vard ki, oszt +latod. :-)

Előzmény: QuantumSingularitas (266149)
_Berci Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266170

 

Egyébként, hogy megkockáztassak egy jóslást: pont a hibridek fognak elsőként háttérbe szorulni...

 

Mar irtam, hogy egy olcso kis auto gyartasi költsege 6-7000 €. Ebböl azt lehet kihamozni, hogy egy ICE_motor/EV_motor_generator legyartasi költsege ~2000 € körül lehet. Az EV-ba pedig eleg 100-150 km hatotavu akkut rakni (az 20-25 KWh es a sulya ~100 kg).

 

Ez minden. A kerdes az, hogy az autogyarak mikor lesznek hajlandoak ezt megvalositani.

 

Egy kethengeres egyszerü ICE-motor (monnyuk V2-es) ~60-80 LE-vel, egy (vagy kettö) elektromotor (mondjuk ~100 KW teljesitmennyel), ~20 KWh akku ... meg ami meg kell ... biztosan megvalosithato a mostani atlagnak szamito US ~28-30 000 $-os arabol. Csak akarni kell es a darabszamot felskalazni.

 

Ugy is lehet nezni, hogy elegge hülyeseg pl. egy Audi SQ7-et takolni egy V8-as, 465 LE-s dieselmotorral (biturboval, ahol a harmadik turbo egy 5 KW-os elektromotorral vezerelt turbo) ... a turbo miatt beletakolva egy 48 voltos mild-hybrid ize a harmadik turbohoz ... oszt az egesz nyom vagy 2,5 tonnat.

 

Ehelyett bele lehetne rakni pl. egy haromhengeres dieselmotort (sulykülönbseg a V8-hoz vagy 300-400 kg), monnyuk ~120 LE-vel, egy/kettö ~200 KW-os elektromotort ... ~40-50 KWh akkut ...

 

Valszeg ezt is ki lehetne hozni mar most a ~80 000 €-bol.

 

Nagyon szurkolok azert, hogy ne legyen ujonnan eladott PHEV 2030-ban ... de ugy gondolom, hogy lesz ... ami azt jelenti, hogy eleg sok fog letezni >2040-ben is.

 

Előzmény: advocatusdiaboli (266146)
XRive Creative Commons License 2016.05.11 0 1 266169

Semmi jó. De egyelőre valszeg semmi igazán látványos.

 

Ezzel a lépéssel most kiesik a német hálózatból egy igen komoly stabilizáló tényező (nem tudnak tovább élősködni a keleti hálózatok tartalékain) továbbá szűkül az észak-déli átviteli kapacitásuk.

 

Az elsőnek közvetlen következménye, hogy a hálózat érdekében végzett operátori beavatkozások amúgy is meredeken emelkedő száma hirtelen nagyon meg fog ugrani. Ennek komoly költségvonzatai is lesznek, de ezt részben még egy ideig valszeg el tudják majd tüntetni szem elől.

 

 

A második sokkal összetettebb. A jelen tervek mindenestül arra épülnek, hogy nagyjából két éven belül kész lesz az új észak-déli vezeték. Ehhez igazítottak egy rakat menetrendet. Erre egyrészt jön ez a kapacitáscsökkenés, másrészt az észak-déli vezeték ügyében az utolsó 'áttörés' arról szólt, hogy ha módosítják a tartóoszlopok terveit akkor valamivel kevésbé katasztrofális a dolog elutasítottsága. Ráadásul a PST-k üzembe állításával kapcsolatos közlemény a vezetékkel már csak 2020 környékén számol.

 

Szóval ezzel a résszel kapcsolatban nagyon sok a bizonytalan tényező. Főleg, hogy a terület befektetési mutatói az amortizációt alig fedezik, nem, hogy építéseket... Szóval itt majd' minden azon áll, hogy mennyit fog a német kormány beletolni. Az meg vastagon politika.

Előzmény: z_a_p (266157)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266168

A történelem pedig ilyesmit tanúsít, a technológia váltás ezúttal se lesz se gyorsabb se nyugodtabb mint 1500 évvel ezelőtt. Úgy látszik ez a dolgok rendje.

 

Előzmény: advocatusdiaboli (266166)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266167

Ez igaz gagyiságokra, a ludasmatyit lapozgatót felváltotta a telefonját taperáló a metróban. Amibe anyag kell az a problémás, mint pl a kolbász, ismerősöm a minap 10 000 ft-ért vett egy nagykalapácsot, egy darab vas fanyélen, de vedd csak észre, hogy pl az elektromos kerékpár mennyire lassan terjed.

Előzmény: advocatusdiaboli (266164)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 -1 0 266166

Te szíved szerint mindent és mindenkit elpusztítanád. Az egész világban saját kudarcodat látod, és gyűlölöd...

Bocsi, de egyértelműen ez van - téged ez vezérel.

Előzmény: zöldkomcsi. (266165)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266165

"Ugyanakkor épeszű ember már most látja, hogy az emberiség - és a kontinens - hosszú távú jövője nem kötődhet az olajhoz/gázhoz/szénhez, de jelenlegi formájában az atomhoz sem nagyon."

 

Eddig világos, de a váltás nem úgy történik, hogy egyszer csak más szagot érzel a benzinkúton. először ami van azt el kell pusztítani, de a lelkekben is.

Előzmény: advocatusdiaboli (266153)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 -1 0 266164

Persze, elektromos autó meg előbb volt, mint belsőégésű motorral hajtott. És?

 

Nézd, te egyfelől nem vagy képes a technika-technológia fejlődését a maga egészében nézni (bizonyos dolgok egyes technológiai áttörések előtt nem megvalósíthatók vagy teljesen irreális árúak - utána meg minden homelessnek jut belőlük három...) - másrészt teljesen egyértelműen ezen "rendszer" de méginkább az egész emberiség bukásának szurkolsz, és ennek megfelelően görcsösen tagadsz minden olyasmit, ami ennek keresztbe tenne...

Előzmény: zöldkomcsi. (266163)
zöldkomcsi. Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266163

"Viszont induljunk ki abból, hogy 15 éve nem volt utcán használható EV. Semmilyen. Most meg ott tartunk, hogy csak Leafból átlépték a 100 ezres eladott darabszámot. Én ezt folyamatként nézem - és így nézve azért az ezredforduló utáni időszak már akár egyértelmű áttörésnek is tűnhet."

 

De úgy is nézheted, hogy 1860 ban csinálták az első tűzelőanyag elemet.

 

Logika volna benne, mert nem a legelső de az első autók egyike is elektromos volt, egy lehetséges megoldás ez is.

Előzmény: advocatusdiaboli (266159)
Auralianus Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266162
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266159

Tiszta sor, böhömök még az akkuk, tudjuk. Faragni kell rajta. Tudjuk.

 

Viszont induljunk ki abból, hogy 15 éve nem volt utcán használható EV. Semmilyen. Most meg ott tartunk, hogy csak Leafból átlépték a 100 ezres eladott darabszámot. Én ezt folyamatként nézem - és így nézve azért az ezredforduló utáni időszak már akár egyértelmű áttörésnek is tűnhet. Ahogy a napelemes vonal is - elég csak megnézni, hogy alakultak a fajlagos költségek csak az elmúlt tíz évben. A változás drámai - méregdrága hobbiból teljesen versenyképes alternatívává vált mára, és ha ez a trend töretlenül folytatódik, akkor az egészen belátható, közeli jövőben (5-10 éven belül!) magasan ez lesz a legolcsóbb energiatermelési mód.

Egyébként ezért is gondolom, hogy Paks2 jellegű döntéseket itt és most nem is szabad meghozni, riasztóan nagy az esélye annak, hogy mire elkészül - akár okafogyottá is válhat...

Előzmény: Törölt nick (266158)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266158

A Modell X nem azért nehéz mert nagy a teljesítménye, ez egy teljesen félrevezető összehasonlítás. A 600 kilónyi akku miatt nehéz. Úgy sem válna jelentősen könnyebbé ha kisebb villanymotor lenne benne.

 

Az eGolf 1585 kiló, egy  sima Golf meg 1200 kilónál kezdődik.

Előzmény: advocatusdiaboli (266155)
z_a_p Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266157

Ennek mi lesz (lehet) a kovetkezmenye a nemet halozatra?

Előzmény: XRive (266150)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266156

A kutat ne úgy képzeld, hogy víz van benne, errefelé mind kiszáradt úgy ötven évvel ezelőtt, sajnos rendszeres volt, hogy ezt alakították át úgy ahogy emésztőnek, persze hagyva némi vészkijáratot.

 

ehhez kepest az okori romaiak utcara uritett ejjeliedenye egeszen kulturalt megoldasnak tunik :-)

Előzmény: szilvatövis (266154)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266155

De egy Nissan Leaf már "csak" 1493 kg (és ez a leggyakoribb EV), az i3 pedig még sokkal könnyebb. A Teslák meg elég nehezek, de azért saját teljesítmény- és méret-kategóriájukban bőven van hasonló tömegű hagyományos kocsi. Mellesleg a legkönnyebb X5 sokkal gyengébb autó, mint a legkönnyebb Model X, de ennek szerintem még így sincs jelentősége - a jövőt nem ez fogja jelenteni.

Előzmény: Törölt nick (266151)
szilvatövis Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266154

A kutat ne úgy képzeld, hogy víz van benne, errefelé mind kiszáradt úgy ötven évvel ezelőtt, sajnos rendszeres volt, hogy ezt alakították át úgy ahogy emésztőnek, persze hagyva némi vészkijáratot.

Csak már 20-30 éve mindenhol csatorna van.

 

Előzmény: lakol3 (266148)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266153

Tisztára olyan benneteket olvasni, mint ha a XIX. század végén a Tesla/Westinghouse-féle váltóáram ellen sikítva kapálózó (és már vastagon ellenérdekelt) Edisont hallanám... Valójában már akkor eldőlt az a kérdés is, mert nem is volt vitás, hogy nem lehet országos elektromos ellátási hálózatot létrehozni kisfeszültségű egyenárammal - de ugyebár az ellenérdekeltség, meg a jól megfizetett jogászok azért még sokáig keresztbe tudtak tenni...

 

Igen, az egész kontinentális áramhálózatot, az energiaellátást-termelést - mindent újra kell gondolni. Valóban.

 

Ugyanakkor épeszű ember már most látja, hogy az emberiség - és a kontinens - hosszú távú jövője nem kötődhet az olajhoz/gázhoz/szénhez, de jelenlegi formájában az atomhoz sem nagyon.

Előzmény: XRive (266150)
szilvatövis Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266152

Mentségére legyen mondva magyarázott valamit valami septifos-, vagy hasonlóról, és tényleg szivornyázni szokta a vizet a gyepre egy búvárszivattyúval, dicsekedett egyszer vele, hogy olyan átlátszó mint a tiszta víz.

Előzmény: lakol3 (266148)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266151

A legkonnyebb X5 400 kiloval konnyebb mint a legkonnyebb Model X....

Előzmény: _Berci (266145)
XRive Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266150

A lengyelek azért telepítenek fázisváltót a határra...

 

Ja, izé. Jut eszembe. Ezek ebben a hónapban üzembe állnak, júniusban pedig az összes olyan német-lengyel kapcsolat le lesz állítva, amelyik nincs PST-n.

 

Német megfogalmazásban ez úgy hangzik, hogy 'ezzel lehetővé válik a kereskedelmi áramszállítás a két ország hálózatai között', lengyel oldalról viszont úgy, hogy 'b@szki, évekig ott volt az a drót és nem lehetett ütemezni, mert mindig tele volt valami szeméttel'.

 

Előzmény: QuantumSingularitas (266149)
QuantumSingularitas Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266149

Á tényleg nem probléma. A lengyelek azért telepítenek fázisváltót a határra mert nem probléma hogy nyáron a káposztazabálók fölös árama szétcseszi a lengyel hálózatot. 

Vagyis, jelenleg all a megujulo ~30%-on ... mondjuk tovabbi ~40-50% elerhetö lenne egy evtizeden belül. Akkor allna a törtenet összesen 70-80%-on.

 

De, ilyen rohamtempo nagy valoszinüsegggel nem lenne tul gazdasagos. A kiegyenlitett fejlödeshez eleg lesz szerintem, ha ~2040-re elerhetö a delejgyartasban a 70-80%.

Hosszútávú gazdaságos elektromos energia tárolók nélkül (amibe hónapokra TWh lehet fillérekért betölteni és kivenni) csak a zöldlibbantak nedves vágyálmaiban.

Előzmény: _Berci (266144)
lakol3 Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266148

Ezt a kútbaeresztem dolgot elég durvának tartom, és a butaság szép példájának.

Teljesen jól megoldható a dolog némi odafigyeléssel ( milyen vegyszart használsz, mert a kaksi szépen lebomlik magától ) és egy 3 lépcsős derítéssel. Az tényleg kilocsolható a végén.

Előzmény: szilvatövis (266110)
Törölt nick Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266147

Egyébként, hogy megkockáztassak egy jóslást: pont a hibridek fognak elsőként háttérbe szorulni...

 

ha lesz fasza akku, akkor igen

 

ha nem, akkor nem :-) mert a mostani akku-nagysagrendeknel a hibrid, plane a plugin hibrid tudja az elvarasokat teljesiteni, mas meg nem

 

 

Előzmény: advocatusdiaboli (266146)
advocatusdiaboli Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266146

A saját méret- és teljesítmény-kategóriájukban nézve az EV-k kimondottan kíméletesen bánnak a gumikkal, és végképp minden mást (a hibrideket is) lekörözve a fékekkel. A cikk felvetései egyszerűen nem igazak - almát a körtével hasonlítottak össze.

Ráadásul értelmetlenül, mert az EV még mindig nem tekinthető teljesen kiforrott és piac-érett dolognak.

 

Egyébként, hogy megkockáztassak egy jóslást: pont a hibridek fognak elsőként háttérbe szorulni...

Előzmény: _Berci (266145)
_Berci Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266145

 

 

viszont az all hogy a gumit meg jobban koptatjak a nehezebb autok.

 

Jol hangzik, de ez igy nem ellenerv.

 

Az USA-ban pl. vagy 50 even keresztül az autok atlagsulya messze 2 tonna fölött volt. Az Audi Q7 is nyom a mai napon vagy 2,5 tonnat. Ugyhogy eddig inkabb ez volt a gyakorlat, nem pedig a kivetel.

 

Ez pl. a BMW X5 adatlapja. Igencsak a Tesla "sulycsoportjaban" mozog. Ugyhogy gumikopas .... nem tünik tul ütös ervnek.

 

Előzmény: Törölt nick (266133)
_Berci Creative Commons License 2016.05.11 0 0 266144

 

Ha lehetne, akkor mire lenne hozzá szükség?

 

Az Energiewende++-ra. :-)

 

No. mar bebizonyitotta, hogy evi ~7 GW napelem telepitese nem problema. 200-3000 selkelep felrakasa se (es mostanaban köszönt be mertekadon az offshore-wind).

 

Jelenleg az inveszticio a megujulokba a nemet GDP ~0,6-0,7%-a. Ezt meg lehetne pl. haromszorozni ... akkor pedig a letrejövö uj megujulo potencial evente kb. a delejfelhasznalas 4-5%-t jelentene.

Az ~600 TWh/ev eseteben 25-30 TWh lenne. Jelenleg olyan 10-12 TWh/ev (nem nevleges teljesitmenyre, hanem valoban megtermelt mennyisegre szamitva).

 

Vagyis, jelenleg all a megujulo ~30%-on ... mondjuk tovabbi ~40-50% elerhetö lenne egy evtizeden belül. Akkor allna a törtenet összesen 70-80%-on.

 

De, ilyen rohamtempo nagy valoszinüsegggel nem lenne tul gazdasagos. A kiegyenlitett fejlödeshez eleg lesz szerintem, ha ~2040-re elerhetö a delejgyartasban a 70-80%.

 

Különben erös fekezöerö az EU-tagok örökös ellenkezese ... az, hogy ök valojaban az atmenetet nem akarjak, hanem allandoan kekeckednek, tiltakoznak ellene (nyilvanvaloan ök meginkabb a minimalis energiabefektetes/tökeinveszticio menten kivanjak megközeliteni a törtenetet).

 

Most folyik az EEG ujrakoncipialasa. Egy rakas gond van a regivel ... majd kiderül, hogy mi jön ki a lobbicsatarozasokbol.

 

Egyebkent az Energiewende, ugy ahogy van, többe-kevesbe rendben van. Nem csak a delejtermeles letezik (az is eleg megfeszitö, hogy a delejfogyasztas ne nöjön, vagyis a gazdasag növekedesi kepessege ne függjön közvetlenül az energiatol), hanem az epületek fütese es a mobilizacio atallitasa is (az epületeket sem lehet marol holnapra szanalni ... a mobilizacio "helyzetet" meg ezen topik hozzaallasan is valamennyire le lehet merni).

 

Az összkibocsatas (a szennyezesek is beleertve) szamit, nem csak az egyes "önallo" feladvanyok.

 

Előzmény: Auralianus (266123)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!