Alapításkori gondolatok!
Úgy gondoltam, és ez egyre többekben is megfogalmazódott, hogy Budafok - Téténynek szüksége lenne egy valódi, gyűjtő, befogadó, pozitív szemléletű törzsasztalra, ahol mindennapjaink apró-cseprő ügyei mellett megbeszélhetjük a közélet eseményeit éppúgy, mint megismerkedhetünk kerületünk értékeivel, helytörténetével, hagyományaival, kultúrájával, de beszélhetünk a város alakulásáról, fejlődéséről és neuralgikus témáinkról, így környezetünk állapotáról, teendőinkről. Mindez egy hosszú mondatba foglalva, persze nem fért bele a topic címbe, de elsősorban ezeket gondolom, javaslom itt napirendre venni és ezzel kapcsolatban álló embereket meghívni, és persze sok mindenki mást, kerületieket, vagy akik csak érdeklődnek utánunk, korábban itt laktak, emlékeik vannak.
Szeretném tehát, ha beindulna itt egy igazi fórum, nem feltétlenül napi hozzászólások százaival, vagy csevegéssel, de néhány aktuális, fajsúlyos vagy kevésbé, de sokakat foglalkoztató ügy áttekintésével és folyamatosan helyi kulturális, történeti értékeink bemutatásával. Utóbbi szempontból is nagy kincsestár kerületünk és messze nincs kihasználva, bemutatva a már feltárt sok érték, anyag.
Persze várom a javaslatokat, az észrevételeket, merre menjünk, és azok csatlakozását, akik eddig is nézegették a kerületi vonatkozású topicokat, de belépni, hozzászólni nem akartak.
Moderációval kapcsolatos kérdéseknek a helye:
http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186758 itt található!
Ennél a busz akku valójában jobbnak tűnik, de ha csak akku van a kocsin, akkor az élettartama rövidebb lesz. Ezen lehet segíteni azzal, hogy egy fékezési ciklus energiájára méretezett SC-t tesznek mellé, bonyolultabb lesz, nehezebb lesz, de sokkal hosszabb életű, és kevesebb probléma lesz a melegedéssel is.
Én nem tudom mi az igazság, de azt talán még a kínaiak sem engedhetik meg maguknak, hogy olyan nagy értékű villany autóbuszokat adjanak el a világpiacon, amelyek akkumulátorait legfeljebb 2-300-szori feltöltés után ki lehet dobni. Ha mégis, az nagyon hamar kiderülhet az ilyen próbák alkalmával, és nemigen akad olyan hülye aki megvegye.
Köztudott, hogy a gyártók a cella élettartamán azt értik amikor a tárolókapacitásának 15 %-át elveszti. Ez függ a kisütés mértékétől Li-ion esetében, ahogy ez szintén köztudott. :))))
Egy jónevű gyártó adatai példának:
kisütés mértéke hányszor tölthető
80 % 3200
70 % 2000
50 % 1100
10 % 350
(itt a kezemben a doksi, onnan puskáztam)
Azaz, ha rendszeresen kihasználjuk az aksi teljes kapacitását, az élettartama elég drasztikusan lecsökken
Igen, erre ("Li-ion", vas sót is tartalmazó ú.n. harmadfajú Li elektróddal) gondoltam, ez a jelenleg ismert legjobb kapacitás/tömeg arányú aksi. Két baja van, egyrészt hogy embertelenül drága, másrészt hogy az ismételt töltések során drasztikusan veszíti el a tárolóképességét. Telefonokban és notebookban ezért elég sűrűn kell cserélni, ipari cuccokban meg többszörösen túlméretezik hogy a megmaradt 20-30 % kapacitás is elég legyen. Az előnytelen tulajdonságok miatt nem terjedtek el a villanyautókban. A dolog érdekessége hogy a gyártáshoz szükséges litium 3 helyen bányászható. Kínában, Dél-Amerikában és Németországban. A kínaiak az amerikai bányát megvették, és a lítum árát az egekbe verték fel. A német bányát a zöldek nyomására pár éve bezárták. Éljen a megbonthatatlan kínai nyersanyagmonopólium!
Csak a szakmaiság érdekében (ezt még a néhai villamosmérnököknek sem kell tudni).
A folyamat lényege az Fe2= Fe3+-e- megfordítható elektrokémiiai reakció, tehát a "csak a megkülönböztetés érdekében emelik ki a vasat" megállapítás csak a politikában állná meg a helyét :-)
Amilyen szinten megy a szakmai társalgás, az egyenesen lenyűgöző!
Én a tyúk-témához tudok hozzászólni. A nehéz testű kakas sohasem érné utól a tyúkot, ha abban nem keletkezne egy olyan hormon(?) ami lelassítja a futását.
Nem Li-polimer, hanem vas-foszfát. Nem 2-300, de nem is tízezer, hanem "hatezernél több" töltési ciklust garantálnak. (Forrás: a gyáró honlapja, http://www.byd.com/FeBattery.html)
Városban a jelentős visszatáplálás miatt szerintem ez a kijelentés reális. Orszáúti forgalomban nem.
Ami problémás lehet, az az akkucsomagok ára. A paraméterek alapján hatalmas Li-polimer aksikkal szerelik, amelyek ára sokmillió forint. A hatótáv alapján napi 2 feltöltés lehet szükséges egy kihasznált járat esetén. Mivel 200-300 töltés után cserélni kell, horrorisztikus üzemköltségre lehet számítani. Az ilyen busznak ott látom értelmét ahol kicsi a napi kilométer, városi a forgalom, és a nulla emisszió valamiért fontosabb mint a gazdaságosság. Tipikusan ez a Margitsziget, a Vár, a szűk Belváros. Ilyen a 15, 16, 25-os járat. Ennek ellenére a budai hegyi vonalakon tesztelik, ami érdekes.
"amellett, hogy rendkívül környezetkímélő, energiahatékonysága is kiváló: az áramot előállító erőművek veszteségét is figyelembe véve fele annyi energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű dízel busz,"