Húú.. köszönöm szépen a részletes eligazítást! :-) Igazán jó ötletet adtál ezzel az autóúttal a várig, az biztos nem annyira csúszósan járhatatlan, mint a másik meredek kaptató! :-)
Így már mindjárt másképp fest :-)
Az idokep.hu szerint ködös/párás időnk lesz, de azért hátha tudok 1-2 képet csinálni odafentről. :-)
Ha visszaértünk, majd jelentkezek egy nagyon rövid beszámolóval. :-)
Szerintem érdemes felmenni, a hó ne tartson vissza, élmény lesz.
Ha elfogadod a tanácsom:
Érdemes a régi kéken felmenned a várig, ott mennek kocsival is minden nap felfelé a pénztárhoz/várhoz a helyiek, le lesz taposva az út, de nem gondolom hogy jegesre.
A hóval meg nincsen semmi gond, nem olyan nagy táv ez.
Parkolni tudsz az aszfaltról éppen lehajtva, a rét szélén, de akár a faluban is, nincsen messze.
piros körrel jeleztem azt ahol parkolni szoktam, piros szaggatott a régi kék, ma biciklis és főleg autós földút.
Az is egy jó kis körtúra tud lenni ha felmentek a régi kéken, és a vár megnézése után lejöttök a mai kéken a faluba.
Dokumentálom neked képekkel is, a "parkolótól" a várig egyszerűen nem lehet probléma, végig autós út:
1. Egyszer Széll úrral is itt kezdtünk, fel a várba, majd a Vándorlás útján le a Huták-völgyébe
2. ott a várhegy!
3. Csodálatos kék jelek (és a Rákóczi piros is) kb 1km után van ez az erdőhatár
1.-2. út a várig, a piros rom jel már közvetlenül a vár alatti részen van
Megvettem őket laponként, vagy éppen egybe kötve évfolyamonként. Én így szeretem olvasni, digitálisan nem annyira.
Ugyanakkor elérhető ha jól tudom interneten is, valamelyik könyvtár digitalizálta őket, a Bükkös fórumba nemrégen bekerült egy írás 1930-ból digitalizálva:
Kicsit "beleoffolok" Hobo-bobo (offos? - de számomra élvezetes!) visszaemlékezéseibe, a gyerekkorából, amikor még papíralapú volt a Kéktúra fórum :-) :-)
Egy kérdésem lenne:
holnap, vasárnap kirándulást tervezünk Regécre (kocsival). Onnan egy kellemesen rövid túra a cél: Regéc - Regéc Vára - Mogyoróska - Regéc. A táv pont ideális ilyen téli kimozdulásnak és olyanoknak, akik nem igazán túráznak. (így gondolom, 8 km kb.) Viszont én havas/jeges téli időben még nem túráztam hegyen. Van valakinek valamilyen elképzelése vagy konkrét tapasztalata, hogy ilyenkor ott Regéc és (szerintem jól ismert/nagy forgalmú) turistaútja (picit Kék, picit egyéb színű) mennyire lehet járható/jeges/csúszós/nem ajánlott?
Mert ha nem ajánljátok, akkor inkább viszem őket szánkózni valami pályára a "környéken", én meg addig "hüttézek" (jó sok teával) :-)
De jellemző a közhangulatra hogy nagyjából az augusztusi számtól (II. Bécsi Döntés, Észak-Erdélyről)
Ne felejtsük el hogy 1940-et írunk, ne ítéljük meg a közhangulatot a sajtótermékek alapján. ((Ettől még akár lehetett is ez a közhangulat, sőt a "turistaság" túlnyomó része valószínűleg tényleg felhőtlenül örült, de ennek a kijelentésnek alátámasztására a sajtó cikkei - sajtószabadság hiányában - nemigen alkalmasak))
"Az 1938. július 16-án kiadott 4950/M. E. sz. rendelet most már a törvényre, s nem a kivételes hatalomra hivatkozva előírta, hogy az időszaki lapok és hasonló kiadványok megjelentetéséhez miniszterelnöki engedély szükséges. A szintén július 16-án hatályba lépett 4960/M. E. sz. rendelet az első zsidótörvényre hivatkozva előírta, hogy a lapok csak 20%-os arányban alkalmazhatnak zsidó munkatársakat. Az 1938. november 2-án kibocsátott 7900/1938. M. E. sz. rendelet szerint, amennyiben a már megjelenő lapok december 31-ig nem kapják meg újra a megjelenési engedélyt, kiadásukat be kell szüntetni. Az irtóhadjárat méreteire jellemző, hogy a kb. 1300 lap közül 410-től (kb. 31,5%) vonták meg a megjelenési jogot."
Ha 70-80 év múlva archívumokban a mai Turista Magazint illetve a napilapokat olvasod, megállapíthatod hogy a közhangulat szerint (?!) az országban minden csodálatos mértékben fejlődött, a kéktúra talán addigi legvirágzóbb éveit élte, egyedül a migránsok jelentettek problémát néhány határhoz közeli turistaúton, de szerencsére ezt is jól kezelték.
1. az örök probléma, a tilos területek manapság sajnos újra, egyre inkább előtérbe kerül.
Érdemes megnézni a felsorolást, gyakorlatilag a legfelkapottabb helyek is le voltak zárva a turisták elől akkoriban, ugyanakkor a romániai helyzetet ecsetelő rész szintén tanulságos.
2. egy négyoldalas írás, egy több napos kajakos Ipoly-túra bevezető, része, az éppen akkor visszacsatolt Felvidéki területekről indították a túrát, végig az Ipolymenti kis falukon keresztül bemutatva az akkori életet. Érdekes lehet annak aki már volt az Ipolyon ilyen túrán. (Jzp2107, ha jól emlékszem)
3. Amiről a múltkor beszéltem. Egyszerűen nem volt más út akkoriban, és tényleg így éreztek az emberek.
És nem, ez nem kötelező dicshimnusz volt, a Turisták Lapjának meg pláne nem volt ez feladata. De jellemző a közhangulatra hogy nagyjából az augusztusi számtól (II. Bécsi Döntés, Észak-Erdélyről) szinte semmi másról nem írnak mint a visszakapott Erdélyi területekről, azok turistaságáról, állat- és növényvilágáról, az ottani turistaság új feladatairól.
4. a forrás: Turisták Lapja 1940
Hangsúlyozom, ezek csak ízelítő, kiragadott írások, nagyon sok jó cikk, novella, tanulmány van még a Turisták Lapja korabeli számaiban.
Tátra, Alpok, túrabeszámolók, Himalája, Kárpátaljai síelések, melynek központja Volóc volt, sok-sok Pilis, Dobogókő, és az akkoriban legfelkapottabb magyar hegyvidék Csonka-Magyarországon, a Bükk.
2. Az 1930-ban átadott Bánkúti menedékház már szinte az átadás után kicsinek bizonyult, évekig gyűjtöttek a bővítésére. Gróf Pallavicini Alfonz erdőbirtokos hozzájárulásának és a gyűjtéseknek köszönhetően 1940-re már szinte teljesen kész volt a bővítés, kezdett a mai formájára hasonlítani a ház.
Tudni kell róla hogy az ország talán legnépszerűbb turistaháza volt akkoriban, nagyon felkapott nyaralási és téli üdülési célpont, hónapokkal előre kellett foglalni, konyhája messze földön híres volt.
3. Vitányvár 1933-ban, lényegesen több falrészlettel
4. Vitányvár az egykori mélyútról, régebben ebben, ma mellette megy a kéktúra. Becslésem szerint kb a Rockenbauer-emlékfa környékén készülhetett a fotó, az akkor még jóval fátlanabb várhegyről.
No, azért a humor nem veszett ki a két világháború sodrában sem a magyar turistából, akkora dumát találtam az 1940-es Turisták Lapjában hogy még második olvasásra is szakadtam!
Általában kissé szofisztikusan, de mindenképpen nagyon választékosan és kulturáltan beszéltek akkoriban, ez a filmekben és az újságokban is tetten érhető, a Turisták Lapjában is.
Ezzel együtt és ezt nem sutba dobva született ez a kis paródia, így is lehet humorizálni.
Így írtunk mi anno 1940:
(piros vonaltól lefelé, klikkelésre még nagyobban)
Lassan fél éve, hogy közzétettem a Tartalomjegyzék 1.2 verzióját, de azóta is folyamatos az útvonalak azonosítása, és nyilvántartásba vétele.
Csak emlékeztetőül.
Akkor volt 1.536 útvonal, a bruttó hosszuk 14.980.346 m.
Ma átléptem egy újabb határt.
A pillanatnyi állapot:
1.604 útvonal, 15.066.392 méter.
A szám folyamatosan emelkedik.
Ha befejezem a Börzsöny tájegység átnézését, és a hiányosságok pótlását, akkor reményeim szerint közel 50 lesz a "növekmény".
Igen sok a 10-20 méteres kiágazó útvonal, ezek beazonosítása, és "berendezése" aprólékos munka, de úgy vagyok vele, hogy ha rendszeresen bütykölök, akkor előbb-utóbb eredmény is lesz.
Arról tudtam, hogy az útvonal hosszabb lett, be is jártuk a Tápé - HÍD közötti szakaszt, a trekket fel is szerkesztettük a TUHU térképére, de arról nem tudtam, hogy Röszke felé változott az útvonal.
Amint lehet, megyek Szegedre és felmérem az útvonalat.
Nekem is van gps es eleg fiatal vagyok ahhoz, hogy termeszetes legyen ezeknek a hasznalata. Azonban ha valaki azon mergelodik, hogy 100-200 meterrel hosszabb vagy rovidebb egy szakasz, azt csak sajnalni tudom. 20km-nel ez egy szazalek, hosszabb tavon meg elhanyagolhato.
Ha már http://turistaterkepek.hu/, és a hangsúly a "sárga gilisztákon" van, nekem Csongrád megyeiként annyi lenne a hozzászólásom, hogy megnéztem a 2016-os felújításokat a térképen.
Két felújítást látok a térképen, de sajnos a megjelenített -idén felújított- sárga nyomvonal (Tápé és Röszke között) köszönőviszonyban sincs a valósággal. Valóságban a sárga lejött a Tisza gátjáról és Szentmihálynál a holt Tisza mellett megy.
Úgy gondolom, ha valamit közzé teszünk akkor, jó lenne ha az a valóságot mutatná.
Szerintem volt infó Csongrád megyéből az nyomvonal változtatásról, mielőtt a projekt elindult!
A torzított hatvanezres térképek idején nem számított, ma az öt, tíz méteres pontosságú gps-ek korában már nagyon ciki volna. Az unokával kiránduló nagymamának mindegy, de a kütyükedvelő turista mérgelődik ha nem ott van a felfestés mint ahol a térkép mutatja.
nem nézlek le, sosem vitattam, hogy képben vagy a témában. Sokszor fogalmazol meg elgondolkodtató kritikákat és hasznos felhasználói visszajelzéseket, de olykor megesik, (lássuk be;) ) hogy elveted a sulykot.
A legutóbbi hsz-ben most nem tudtam hirtelen elmenni emellett, de engedjük el ezt a kérdést, idén is lesz jelzésfestés, biztos fejlődik tovább majd az app is a gyakorlatban (és lesz majd több alkalmazás is).
Meg több vonal lesz rajta. A hangsúly amúgy is a "sárga gilisztákon" van.
A mai versenyen 11 induló volt (ebből 2 versenyen kívül). Mai nyertesünk ismét djkecmec... lett volna a szokásos 5000 ponttal, ha két hónapja nem ő vitte volna el a pálmát. Így viszont új győztest avathatunk:
- tehát két bronzérem után ma donjuan1984 nyert remek 4745 ponttal,
Már ne haragudj, igaz, a pályázat szót nem használtad, de épp Te írtad le ide a térkép címét, amiből egyértelműen kiderül, hogy az nem más, mint a 2016 évi felújítási pályázat teljesítésének a dokumentálása a nyilvánosság felé. Tehát a kettő egymástól elválaszthatatlan.
Ja, hogy a térkép adatai nem a Te kívánságaid, elvárásaid szerint hozzáférhetők? A nagy többségnek szerintem ez tökéletesen megfelel. Szerintem elenyésző kisebbség az, aki külön statisztikákat és mélyelemzéseket kíván ezekből kihozni, hogy az elismerés, netán a közömbös tudomásul vétel helyett kritizálhasson, áskálódhasson. Mert írásodnak sajnos ez a hangneme. Csak ez utóbbi soraidból kiemelve: "csodájáról"; Hurrá!; csak arra tudom használni, hogy nézegessem.; többet vártam ennyi pénzért.
A legutolsó szavakra azért rákérdeznék, mennyi pénzért? Tudod egyáltalán, mennyibe került ez a festési munka? Vagy netán Te fizettél be valamennyit, amiért nem kaptad meg az ellenértéket? Az évek óta húzódó savanyú a szőlő taktikát végre feladhatnád és élvezd annak a lehetőségét, hogy végre a túrautak egyre több részén kulturált jelzésekkel találkozhatsz. Tenni is kéne ezért, nem csak kritizálni!
"Ezeknek az információknak az elérhetősége fontos, de azt pl., hogy kigyűjthessem felújító szervezetenként, vagy megtudjam, hogy a felújítás együtt járt-e útvonal módosulással, és sorolhatnám, szóval csak arra tudom használni a térképet, hogy nézegessem."
Kapcsold be a réteglistában az OSM Turistautakat, alaptérképként add hozzá a TuHu-t.
Egyből látod mindhárom különbségeit, amiből kiderül, hol volt változás, hol nem.
A tagegyesületek szerint is tudod listázni a szakaszokat.
Igen, alapvetően úgy fest, az a cél, hogy nézegesd a térképet;)
Én is úgy látom, hogy kicsit túlkonteózod ezt a problémát.
A térkép használhatósága és pontossága az, ami arra késztetett, hogy írjak az MTSZ geoinformatikai "csodájáról", miszerint egy önálló rétegként feltették a felújított útvonalakat, majd egy táblázat néhány adatát elérhetővé tették olymódon, hogy nyomhatok egy klikket a sárga vonalon, és leolvashatom a felújított útvonal hosszát, az útvonal jelzését, a felújítót és a felújító szervezetet. Hurrá!
Ezeknek az információknak az elérhetősége fontos, de azt pl., hogy kigyűjthessem felújító szervezetenként, vagy megtudjam, hogy a felújítás együtt járt-e útvonal módosulással, és sorolhatnám, szóval csak arra tudom használni a térképet, hogy nézegessem.
Bebizonyosodott, hogy a felújított útvonal hossza nem az MTSZ adatbázisából számítódik, ami ezek szerint tény, de én ennél többre gondoltam.
Azzal egyetértek, hogy ez egy lépés volt előre, de ennél én többet vártam ennyi pénzért. Ennyi történt.