A FAKARUSSZAL kapcsolatba csak annyit ,hogy gyerekkoromba azzal jártunk Tass és Kunszentmiklós között 1957-59 között,ha jól sejtem az időpontot.Egyedüli nagy bánatom,hogy a polgári TEFUS-AKÖVÖS világ civil ,polgári kocsijai közül keveset mentettek .meg.Mindenki a Honvédségi Csepelektől van elájulva,mert csak azt ismerhették./Tiszteletteljes bocsánatot kérek akit illet attól,nekik is minden elismerésem,mert legalább megmentik az utókor számára a lángvágóktól ,az ócskavaskereskedőktől akiknek semmi se szent ,csak a tonnák szaporodjanak/.
A fűtéssel kapcsolatba /amire emlékszem/nem véletlenül találták ki és használták a sofőrbundát. a fűtőtest azt hiszem kőr alakú volt ,az ablakokhoz két gégecsövön ment a meleglevegő,utastér felé pedig két fél ajtó volt. azt nyitottad ki amelyik irányba akartad,hogy meleget fujjon az a kis ventillátor motor,amelyikből olyan klassz km.óra pörgetőt csináltak a leleményes sofőrök.Összegezve tehát mindenféle kis lyukat bekellett tömni rongyal vagy mással,hogy a menetszél még kevésbé tudjon a fülkébe jutni. Gondolok arra mikor már hiányosságok voltak a vezetőfülke szigetelésénél./ pl:kuplung-fék-gáz pedáloknál,vagy sebváltó karnál/Az sem ártott meg ha jó meleg csizmája volt a gk.-vezetőnek. Nem vagyok már ennyi idő eltelte után biztos benne ,de mintha belehetett volna a motorházat és az oldallemezeket műbőr takaróval fedni,hogy a motortérből is áramolhasson be esetleg némi meleg,meg aztán a hűtő elé is lehetett tenni valamit,míg nem melegedett túl motor.Képet majd halászok elő,nemrég volt lakásfestés azt megtalálni művészet lesz.Emlegettél Gazt is .Van Csepel fülkés Gaz fényképem is,de az majd egy másik történet lesz,ha érdekel valakit.
A mese folytatódik.... Képzeljétek abba szerencsés helyzetbe voltunk,hogy, az említett tgk.-it szinte úgy használhattuk mintha sajátunk lett volna./ Volt is becsülete/.Apukám szinte mindennep hazajárhatott vele,otthon parkolt,így aztán hétvégeken oda mentünk vele ahova éppen akartunk,rokonlátogatás,szüretelés stb stb...Kilóméteróra kikötve aztán már csak a rendőröket kellett kerülni.Igaz mindez idestova 42 éve történt ,már bevallhatom,gondolom már nem jár érte megtorlás.Tanyán laktunk így mindig időbe kellett apukámnak kelni ,hogy beérjen a munkahelyre. Gondoljátok a 60-as évekbeli téli idők,téli éjszakák milyenek lehettek,mikor a jó hideg tanyasi szél hordta a havat,meg mínuszok röpködtek és akkor is kellett indulni és menni.Láss csodát indult és ment .Este kiszedtük az akkumulátorokat bevittük a kályha mellé,reggel pedig volt egy kis faszenes 4 lábon álló kis előmelegítő kályha amit alátett apu az olajteknő alá.Mikor már jó meleg volt a motorolaj meg az egész motorháztető alatt, betettük az akksikat -izzítás-és start. / Akkor még nem volt elektromos előmelegítő/Emlékszem az akkori mechanikus párhuzamkapcsolóra amit lábbal kellett megmyomni,a tüzfalra volt felfogatva,aztán egy "nagy"újítással betették az ülés alá és egy kétkarú emelő elvén működő karral kellett kézzel meggörnyedve húzni.De hol vagyunk már ehhez? Valahogy így kezdődött....,de ez már a múlté, a "jővő pedig mindig bejelentés nélkül jön el"-Ezt nem én találtam ki!
Kérdésedre "mesélek" neked.Nem értek hozzá,de mesélni azt tudok,mint minden jó magyar.Tehát egyszer volt,hol nem volt.... ,de nem az óperenciás tengeren túl,hanem a CsA.-ban annak idején megcsinálták annak aD-350-es fékjét ami az ő paramétereinek megfelelt.Én elfogult vagyok vele mert apukám valamikor nagyon sok kilómétert vezetett le vele balesetmentesen/YA-57-37 frsz-mal/Gyerekkoromban szünidőben elvitt sokszor magával és megtanított vezetni.Igaz először csak mint afféle kisgyerek az ölében ülve kormányozhattam. nekem az akkori méretem és súlyom miatt kellett a kormányt húzni magam felé.De normális felnőttnek nem volt vele semmi gondja.meglehetett azzal állni,hisz okos módszerrel-a főfékhenger és kekékfékhengerek áttételi viszonyának kialakításával,valamint a fékpofák méretezése kialakításával és működés módjával úgy oldották meg,hogy az első fékpofa rásegített a háto fékpofa fékező erejének növelésére.Tehát a fékdobba rejtve oldották meg a rásegítést. a ráfutó pofa rásegített a lefutó pofára.Kicsit úgy néz ki mintha mechanikus féknek állítanátok be,mintha valami UE-28-as fékje lett volna. Ha olyan tiprós lett volna gondoljátok,hogy engedtek volna vele még pótkocsit is vontatni?Igaz,hogy ráfutófékesset,de az sem semmi.Ami húzossabbnak volt értékelhető az a kormány volt talán,de abba az időbe nemigen volt a magyar sofőröknek etalonképpen más világbajnok gépkocsi,meg akkor még más ceruzával írtak!!Kérlek ne rójatok meg,de mondtam hogy elfogult vagyok vele szembe,no meg a nosztalgia is közrejátszik. Meséltem mert kértél rá,ilyenre sikerült a mese.A mese szereplőiből édesapám is él ,én is megvagyok csak a régi jó D-350-es emléke él bennünk meg a családi fényképesdoboz aljába a jővőnek hírmondóul. Üdv mindenkinek. Remélem majd más is mesél valami/jót/.
Nem vezettem ilyet, de ha a fékfelület szélessége 80mm, a dob 400mm, akkor 3,5 tonnás autó megállításához rásegítő nélkül igen nagy erőre lehetett szükség.
(Összehasonlításul: a faros busznak elöl már 140mm-es fékje volt, hátul meg 180mm, igaz, légfékes kivitelben.
Meséljen nekem valaki a D-350 hidraulikus fékjéről, ha vezetett már ilyet. Mennyire rettenet? Egy vagy két lábbal kell taposnni? Fékút? Mai forgalomban?
allitolag az apollo 13-ban a film elejen levo fordmustang rendszamja sem felel meg a kornak, pontosabbat nem tudok rola, de ha minden film amiben idobeli/tortenelmi hiba van eltunne a vilagbol akkor csak a sakk meg az ulti maradna...
Jut eszembe van egy pár perces VHS videofelvételem úgy kb. 1995 tájékáról, amikor a Hungarocamion felújította ezt a Csepel-t, a Scania 140-est és az F89-es Volvo-t. Anno egy A2-es műsor volt amiben a HC valamelyik főnökével beszéltek, közben mutattak a felújításról pár részletet. Akkor téma volt a cégnél néhány öreg vas felújítása, meg kerestek Saurer-t és elölről nyíló ajtós Csepelt is. Azután jött a privatizáció és a "lelkesedés" alábbhagyott.
Beteszem ide is: Csütörtökön (aug.13.) 12:15-kor az RTL Klub megismétli a XXI. század műsort ami a Csepel teherautók Tibeti útjáról szólt. (a másik téma a Puli kisautók) Ha valaki lemaradt róla korábban most bepótolhatja.
UPIUPI biztosan tud róla valamit (lehet rosszul emlékszem, de mintha írt volna korábban a gépről). A képtár-án van róla pár fotó. http://kep.tar.hu/upiupi/27676406#2
Viszonylag sürgősen segítségre volna szükségem, tudtok Budapesthez relatíve közel jó állapotú 344-est vagy 350-est (lehetőleg dobozost), ami képes elmenni előzetes nagyjavítás nélkül Stuttgart-ig? :) Egy német ismerősöm érkezik hamarosan vendégségbe, és - mivel nagyon szereti a "keleti" technikát, otthon van már többek közt Robur-ja és IFA S 4000-ese is autódarus felépítménnyel - nagyon megtetszettek neki a Csepelek, szívesen vásárolna egyet, ha akad elérhető áron. Előre is köszönöm a segítségeteket!
Ezt a csepelt ,2005-ben a 100-éves magyar autókiállitáson láttuk.Csodálatosan renbe volt rakva.Sajnos többet nem tudunk rola.Egy "kázmér" a 700-as szériábol.