A BALATON nem lehet, mert 56-57-ben nem állt Mahart szolgálatban, már nem is létezett, 50-ben szétbontották. A MÁTRA is csak egy tipp, de ha megnézed ezt a fotót, nagy a hasonlóság, pl. ajtó-ablak kiosztás a jobb oldali kerékdob felépítmény hátsó falán, stb:
Ezen a Mátra g/s-ön én is gondolkodtam, de nem egyértelmű.
Az biztos, hogy ott és akkor a Matróznál a képen érdekesen asszimetrikus a kerékdobok feletti kabinok ajtózása, meg furcsán mélyen ül a kerékállás és ez hasonlít a Mátrás képekre.
De nézzünk körül a testvérhajóknál:
Persze mint az itt ismert, a Vértesnek volt némi zászlóafférja.
Vagy épp a Balatont "átpáncélozták", S pont olyan furcsán, ahogy az fentebb írtam. Aszsimetrikus a dob menti kabinok hátsó ajtózása.
A látószög miatt tűnik úgy, mintha a kólingnak lenne döntve, de valójában előrébb a kötéltartónál /kötélvezetőnél (nem tudom mi a pontos terminus technicus) van, ahol nem kaszálhatja el a vontatókötél. Szerintem egyébként ez a MÁTRA gőzös.
Vajon mit tekintünk az építés évének: gerincfektetést, vízrebocsátást, átadást...? Az építés több hónapig, de akár évekig is tarthat, a SZEMES esetében így akár 56, de 57 is lehet helyes évszám szerintem.
Teljesen megszokott volt a hátsó kéményes gőzösöknél, mert a kéménydöntést akadályozta volna a középtengelybe helyezett lobogó, ezért eltolták oldalra. Ld. pl. első MHE gőzhajós naptár KALOCSA-:)
A Csikós regiszter szerint Óbudán 1914-től 1917 végéig a hadsereg számára 116 vontató egység készült, mindegyik 2 csavarral. Ezek voltak az első Vazalowszky Diamont terv szerinti állítható propellerek.
Véleményem szerint a fotó az egyik ilyen egységet ábrázolja.
1917-ben 6 db Albatros típusú motorcsónak is készült a hadsereg vagy a tengerészet számára.
Szerinetm azonban azok nem az Albatrosz, hanem a 116 db Vazalowsky motorcsónak típus néhány darabját ábrázolják, tekintve, hogy számozásuk jóval 6 fölötti.
Előtte hivatalos volt a Rákosi címer. Illetve 56. okt 23-nov 4 között Kossuth címert használtak. A Szemes sorszáma a regiszterben 5. Az 1.2,3 Tihany... 1956-os. Nagyon nem húzták a címer cserét, mert Kádár féle címer annyiban békülés, hogy a Rkosit eltörölte.
Én láttam 1957 tanévi azaz március-juniusi iskolai fotót Kossuth címerrel is.
Azt latom, persze nem oldalrol van a kep, igy torzit a perspektica, de a kemenyhez kapcsolodo 4 rudbol ketto a hajo kozelebbi vege felol van, egy meg nekunk bal oldalon. Bar soha mem lattam kemenydontest. Feltetelezem hatra dontottek es a ket kozeli fele mert a kemenyen keresztul nem lehet atvezetni dontott allapotban a rudazatot.
a rudazatokhoz viszonyitva felemk dol a kemeny, es a kurtok a hid fele mezneK. Most telefonon nezem, jgy keves kepet latram a vontato gozosokrol, de a szellozo kurtok mindegyiken elore fele allnaK. A nipperek elhelyezkedeseben sincs tapasztalatom, de mintha ott sokkal tobb elrendezes lenne mint a csavaros vontatokon. Szakertok es oreg hajosok?
És egy kis magyarázkodás: azért szerepelt 1956 mint építési év, mert Várfalvynál így szerepel. Felteszem a nálam jobban hozzáértők kiderítették, hogy Várfalvy tévedett, és 1957 a helyes évszám. Nos ezt három helyen kell javítani a regiszterben: a gyári adatlapon építés éve mezőnél, a hajótörténetben az első üzembehelyezésnél, ugye ez a kettő akár el is térhet, ill. opcionálisan az ismert tulajdonosok soron. Ebből csak egyet javított a szerkesztő, ebből adódott a zavar.