Keresés

Részletes keresés

Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 1 882

kevéssé érthető, miért nem történtek V40 -> V60 "agyátültetések".

 

Menj ki a Füstibe és nézd meg a gépet közelebbről, alaposan. Rá fogsz jönni, nem arról van szó, hogy leakasztom a szerkocsit és átteszem egy másik gép mögé...

 

Nem voltak még Rákosi idejében olyan öregek a Kandók, hogy ne érte volna meg átszabni őket.

 

Több, mint húsz évesek voltak és a gépre osztott személyzet megszüntetésével sokat romlott a megbízhatóságuk...

 

a V55 kezdettől problémás volt

 

Igen. Az egyik ok az volt, hogy nem lehetett CoCo, mert akkor nem fért volna rá az Északiban a tolópadra (!!!), ezért volt hajlamos csámpázni, lengeni.

A másik baj a Rónai-tám volt, ami ha száraz volt, jól teljesített, de kegyetlenül csikorgott és sűrűn kellett cserélni, ha viszont megolajozták, akkor nem csikorgott, viszont nem is csillapította a gép lengéseit...

Előzmény: etomcat (874)
zsiráftotya Creative Commons License 2016.05.03 0 0 881

Nálad a pont kiesett a fejemből az új mozdonyozás közben.....

 

Előzmény: Qqberci (880)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 0 880

ha egy V40 es keretét V60 as keretre cserélték volna.akkor az egy új mozdony

 

Így igaz...

Előzmény: zsiráftotya (878)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 1 879

Előzmény: zsiráftotya (878)
zsiráftotya Creative Commons License 2016.05.03 0 0 878

talán az emlegetett V60-hoz nem annyira volt rá szükség,de én arra gondoltam hogy ha egy V40 es keretét V60 as keretre cserélték volna.akkor az egy új mozdony, Javíts ki ha tévedek.különben meg erősen gyártották még a Bivalyokat stb úgyhogy a keret gyártás ilymódon való meghatározása sántít

Előzmény: Qqberci (877)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 1 877

Forgóváz nélküli mozdonyhoz való főkeretet pedig jól tudtak sorozatban gyártani,

 

Az lehet, de mit szólsz a Krausz-Helmholz féle forgókerethez? Már megint fakerekű talyigának nézed a villamosmozdonyt...

Előzmény: etomcat (874)
zsiráftotya Creative Commons License 2016.05.03 0 0 876

Na de ha egy V40-ből egy V60 ast csinálsz,akkor az egy új V60.as és egyel kevesebb V40 es nem ?

Előzmény: etomcat (874)
k.novotny Creative Commons License 2016.05.03 0 1 875

Ennek alapján, ha az 50-es évek elején tényleg nagy hazai igény volt 900 tonna feletti méretű, nehéz tehervonatokra

 

A MÁV ezért szerezte be a Trumanokat, és nem is keveset, tehát nem volt egyáltalán reális a V40-ek felé bármilyen beavatkozás

Előzmény: etomcat (874)
etomcat Creative Commons License 2016.05.03 -1 0 874

> Kezdve elsőnek a főkerettel. De az már egy új mozdony...

 

Kandó eleve úgy tervezte, hogy a V40 és V60 villany berendezése azonos, ami az érték túlnyomó nagy része. Forgóváz nélküli mozdonyhoz való főkeretet pedig jól tudtak sorozatban gyártani, a MÁVAG 1959-ig termelte az új gyártású gőzösöket.

 

Néhány kommunista szombat alatt csinálhattak volna V60 utángyártott főkereteket - malaclábú rudazat és kerékpár gyártási képesség pedig vélhetően megvolt, ha azok fogyóeszközök.

 

Ennek alapján, ha az 50-es évek elején tényleg nagy hazai igény volt 900 tonna feletti méretű, nehéz tehervonatokra, akkor reális lett volna a V40-esek "agy átültetése" F jellegű alvázba és úgy mehetett volna 1400 tonnával emelkedőn is.

 

Nem voltak még Rákosi idejében olyan öregek a Kandók, hogy ne érte volna meg átszabni őket. Figyelembe véve, hogy a V55 kezdettől problémás volt, de a nehéz-iparosításhoz a teher vonatoknak menniük kellett, tulajdonképpen kevéssé érthető, miért nem történtek V40 -> V60 "agyátültetések".

Előzmény: zsiráftotya (873)
zsiráftotya Creative Commons License 2016.05.03 0 0 873

Kezdve elsőnek a főkerettel. De az már egy új mozdony......

Előzmény: Qqberci (872)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 1 872

miért nem alakították át a V40-esek egy részét V60-ra,

 

Trabantból is lehet Mercedest csinálni, csak egy-két dolgot ki kell cserélni rajta/benne...

Előzmény: etomcat (869)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 1 871

Az 50-es években valaki valamit elszaboltált volna???

 

Igen. Ott állt az AVH-s a vezér mellett, látta, hogy mennyire óvatosan, vigyázva bánik a vezér a géppel, 'oszt mégsem megy...

 

Azt persze nem tudta, hogy ha teljesen ráhúzta volna a terhelésszabályzót, akkor szépen "megfogta" volna a vonatot és bőven a 3 percen belül behúzta volna szinkron sebességre...

Előzmény: etomcat (869)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.05.03 0 1 870

Magad írtad a választ: univerzális mozdony - a feladatok 95 %-ára.

Nyilván terhelési próbaként a maradék 5%-ba tartozó vonattal is próbálták, de arra ott volt a V60.

Úgy tudom, a tatabányai szénosztályozóból indulás volt a kritikus; ott jöhetett szóba a két részben továbbítás, és mondjuk Tatabánya-felsőtől már egyesítve a két vonatrészt.

Előzmény: etomcat (868)
etomcat Creative Commons License 2016.05.03 -1 0 869

> Az '50-es évek elején 1200 tonnás tehervonatokat akartak továbbítani a V40-nel. Több kísérlet is volt, de a vezérek rendre elszabotálták: induláskor szép lassan, óvatosan gyorsítottak, így a főmotor védelme (a "kakukkosóra") leoldott... Ez nem a motor vastest hőmérsékletét figyelte, hanem egy sima bimetálos relé volt, amit a főmotor árama fűtött egy áramváltón keresztül. Nagyjából 3 percet engedett indulási árammal vontatni, aztán kilökte a főkapcsolócsoportot... <

 

Az 50-es években valaki valamit elszaboltált volna??? Inkább táskát akasztanak rá, minthogy őket akassza az ÁVH!

 

Egyébként miért nem alakították át a V40-esek egy részét V60-ra, ha igény volt nehezebb tehervonatokra? A villany rész elvileg közös, acélt hajlítani meg rákosi idején is tudtak - sőt főleg azt követelte a szovjet rendszer, hogy a "vas- és acél országa" legyünk.

(Ráadásul amilyen állapotban voltak akkoriban a teherkocsik, ahhoz még a V60-as 67km/h csúcs sebessége is luxus, a legtöbb tehervonat csak 50km/h vagy az alatt közlekedett.)

Előzmény: Qqberci (867)
etomcat Creative Commons License 2016.05.03 -1 0 868

> a tekercsekbe beépített hőmérő oldotta a főkapcsolót

 

A Fojtán könyv szerint ez az angolok sara volt. Kandó még életében végleges jelzéssel látott el egy olyan tekercselésű főmotor tervet, amely az alsó két sebességi fokozaton is tartós üzemet biztosított volna túlmelegedés nélkül. A Metropolitan Vickers ezt a konstrukciót túl bonyolultnak találta legyártani és a korábbi vázlatok közül választottak egy egyszerűbbet, ami viszont nagyon melegedett.

 

> A V44-et nem is tehervonati mozdonynak gondolták/tervezték.

 

Ez számomra értelmezhetetlen. A 424-es is univerzális mozdonynak készült és a V60-ból sem gyártottak sorozatot, mondván, hogy a V40 megfelel a feladatok 95%-ra. Egy olyan szegény országban, mint a Trianonban körbenyírt kishazánk, valószínűtlen, hogy ős-Gigantot gyártottak volna kizárólag expressz célra, ami óriási luxus.

 

(Arról nem is beszélve, hogy amikor 1939. végén elkezdték építeni a v44-est, már zajlott a II. vh., így sejthették, hogy turisták helyett tankok szállítása a prioritás.)

Előzmény: kihúzóvágány (866)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.03 0 0 867

Az '50-es évek elején 1200 tonnás tehervonatokat akartak továbbítani a V40-nel. Több kísérlet is volt, de a vezérek rendre elszabotálták: induláskor szép lassan, óvatosan gyorsítottak, így a főmotor védelme (a "kakukkosóra") leoldott... Ez nem a motor vastest hőmérsékletét figyelte, hanem egy sima bimetálos relé volt, amit a főmotor árama fűtött egy áramváltón keresztül. Nagyjából 3 percet engedett indulási árammal vontatni, aztán kilökte a főkapcsolócsoportot...

Előzmény: kihúzóvágány (866)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.05.02 0 0 866

A V40 Kandó-mozdonyoknál is gond volt, ha az első fokozaton nem tudta elérni elég hamar az átkapcsolási sebességet (a tekercsekbe beépített hőmérő oldotta a főkapcsolót (ha jól emlékszem)), ezért nehéz tehervonatot csak megosztva tudott továbbítani.

A V44-et nem is tehervonati mozdonynak gondolták/tervezték.

Előzmény: etomcat (848)
kihúzóvágány Creative Commons License 2016.05.02 0 0 865

Doktori disszertációt írt.

 

Előzmény: Qqberci (849)
tom sawyer Creative Commons License 2016.05.02 0 1 864

Az se ma volt :-) . Kezelés technikai szempontból a knorr 3 állású helyett felszerelt Zbr 3,7 típusú fékezőszelepet én személy szerint jobbnak találtam viszont érzékenyebb, meghibásodásra hajlamosabb szerkezet.

Előzmény: Qqberci (861)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.02 0 1 863

az ország akkori gazdasági és háborús helyzete mellett rögtön 144 tonnás, vélhetően igen drága kísérleti mozdonyokat építettek

 

Off:

Ratkovszky egy zseni volt, 45 után meg egy megkeseredett zseni, ennek ellenére 1960-ig az ELMŰ vezérigazgatója volt és Pest megye teljes körű villamosítása az Ö felügyelete alatt készült el. Napi másfél órát volt hajlandó az ELMŰ-ben tölteni, de ez alatt az idó alatt el is végezte az irányítási munkákat. Szokása volt, hogy a beérkezett iratokat pár perc alatt kiszignálta, de amihez személyesen hozzá akart szólni, arra szignálás után a jobb oldalra odaírta, hogy "Velem! R.". Az egyik főelosztóhálózati mérnök, akit valamiért rendesen letolt, amikor egy ilyen papírt kapott, dühében a "Velem!" szó fölé odaírta, hogy "Kivel nyalassam ki a s*ggem?"... További sorsa ismeretlen, de az ELMŰ-n belül maradhatott...

Előzmény: etomcat (856)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.02 0 0 862

a V50-esből nem lehetett volna egy második teljes átépítéssel fázis-periódus váltós próba mozdonyt csinálni?

 

Nem lett volna hely a periódusváltónak... Rendszertechnikailag Ratkovszky elképzelése jó volt, csak a technológiai igények az akkori technikával nem voltak kielégíthetők...

Előzmény: etomcat (856)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.02 0 1 861

Én '71-ben jöttem el az Északiból, a V43 1086 volt az utolsó, amivel próbáztam...

Előzmény: tom sawyer (859)
m61-008 maki Creative Commons License 2016.05.02 0 0 860
Előzmény: tom sawyer (859)
tom sawyer Creative Commons License 2016.05.02 0 1 859

Jancsiféknek leginkább csak a knorr 3 állású fékezőszelepet szoktuk nevezni. A V43-nál maradva ma már csak elvétve lehet ilyet találni. Miskolcon csak az 1039-esen maradt meg, nem tudom megy e még egyáltalán az a mozdony.

Előzmény: Qqberci (853)
etomcat Creative Commons License 2016.05.02 -1 1 858

Egy érdekes ellentmondás a közismert helyzettel:

 

> A két kötetre tervezett Verebélÿ László–Sztrókay Pál Villamos vasutak című tankönyvnek csak az I. kötete jelent meg, amely a vasúti járművek általános kérdéseit, a motorokat, a szabályozást, a villamos mozdonyokon használt rudazatos és fogaskerekes hajtóműveket tárgyalja. A vasúti rendszerekkel és a ténylegesen magvalósított villamosvasutakkal foglalkozó második kötet NEM KÉSZÜLT EL. <

 

Másrészről, a Hernyó motorvonat üzembe állását bejelentő cikk végén a szerzők, lábjegyzetben hivatkoznak arra, hogy:

[5] Sztrókay P.: Villamos vasutak II. kötet kézirat

 

Lásd:

http://www.omikk.bme.hu:8080/cikkadat/bitstream/123456789/2233/1/ET_1989_11t.pdf

 

Rajháty Gulya - Stráner Pál: MÁV négy részes aszinkron motoros motorvonatának villamos berendezése, 407. oldal

 

Ezek szerint 1988-89-ben még megvolt a kézirat?

tom sawyer Creative Commons License 2016.05.02 0 0 857

Bizony nem, ugyanis a kettős visszacsapószelep választja el egymástól a két rendszert.

Előzmény: Qqberci (855)
etomcat Creative Commons License 2016.05.02 0 0 856

> A Radonynak kalickás motorjai voltak, tehát nem lett volna hova kötni a szabályzót

 

Tényleg hülyeséget írtam, mert a V44 esetén a pörgető motorra volt kötve a vízindító.

 

Egyéb: a V50-esből nem lehetett volna egy második teljes átépítéssel fázis-periódus váltós próba mozdonyt csinálni? Számomra meglepő, hogy az ország akkori gazdasági és háborús helyzete mellett rögtön 144 tonnás, vélhetően igen drága kísérleti mozdonyokat építettek?

Előzmény: Qqberci (849)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.02 0 1 855

Utána kell nézzek, ugyanis a jancsifék a D2-vel nem oldható...

Előzmény: 1047 005-2 (854)
1047 005-2 Creative Commons License 2016.05.02 -1 0 854

Ettől függetlenül nincs külön fékhengere a jancsi/kiegészítő féknek és az átmenő/folytatólagos féknek.

Előzmény: Qqberci (853)
Qqberci Creative Commons License 2016.05.02 0 1 853

Jancsifék = kiegészító mozdonyfék. Ha a Szilinél benyomod a köszörülésgátlót és kicsit megmozdítod a jancsifék karját majd rögtön semleges állásba teszed és a köszörülésgátlót is elengeded, akkor nyomás alatt maradnak a munkahengerek, innen (is) lehet tudni, hogy ugyanoda hat...

Előzmény: 1047 005-2 (852)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!