A titán estében még igazad is van, de az alu esetén kurvára nincs. Az alumínium mind savban és lúgban oldódik, a vasnál, réznél negatívabb elektród potenciálja miatt ha vassal, rézzel tartósan érintkezik akkor helyi galvánelem jön létre és az alu elporlad.
Gazdaságilag az óceánok lehalászása, az esőerdők kiirtása, a kábítószer és szervkereskedelem a fenntartható, a többi csak állami beavatkozással életképes.
Ez a hivatalos tudományos statisztika az USA Geológiai szolgálatától. Tetszik vagy sem ez a helyzet és ezen bulvár lapok cikkei nem fognak változtatni. A föld jelenleg ismert kitermelhető lítium tartaléka 14 millió tonna, ami messze messze nem elég. Lehet persze tengervízből is ha luxusautó helyett repülőgép árban akarod árulni az EV-t.
Amerikában nagy divatja van az élettartam garanciának, más termékek esetében, de autógyár is vállal ilyet.
Általában ezek speciális garanciák, nem vonatkoznak a természetes elhasználódásra, csak a gyártói felelősséget terjesztik ki.
Különben nem élettartam, hanem végtelen garancia lenne. :-)
Amúgy biztosra vehető, hogy a Teslák az autókor legvégső határáig használva lesznek, amilyen korban az ajudik, bémvék, merdzsók már rég újrahasznosításra kerültek.
A kezdeti apróbb hibák kiforrják magukat mire lejár a garanciális idő, az alumínium és a titán viszont nem rohad el soha, a belsőégésűek azonban egyre hamarabb válnak gazdasági totálkárossá, ahogy egyre percíziósabb gyártástechnológiákat fejlesztenek ki..
A fenntarthatóságnak, a profitnak és a gazdaságosságnak semmi köze sincs egymáshoz.. az égadta egy világon semmi köze.
"Fenntartható" az, ami olyan erősforrásokra támaszkodik, ami "sosem fogy el" a gazdaságos az, ami a legkevesebb energiabefektetést igényli. Profitot meg az termel, ami adott pillanatban, adott piaci környezetben több pénz képes termelni, mint amennyibe az előállítása került (pénzről
beszélünk).
Ne csináljunk már úgy, mintha a három dolog valami "eleve elrendeltetés alapján" működne. Nem úgy működik. Vannak olyan országok, ahol ocsó
az emberélet és vannak olyan országok, ahol nem az. Olyan országok is vannak, ahol egy "katona életben tartására" ráköltenek ismán 1-2 milliót,
aztán ha fél év múlva leszerelt, akkor meg évi tízezret sem költ rá a kutya se... "mert csak"... persze ha mi a jelenlegi piaci és politikai környeztet "állandó"-nak tekintjük, akkor igazad van.. egyébként meg nincs. Az lesz fenntartható ami megújuló erőforrásokra támaszkodik ÉS a mi politikai akaratunk és pőreferenciáink által kialakított piaci környezet kedvez neki.
Lásd: atomenegia vagy dízelmotorok... akármennyire is kedvezett a lobbiknak X időszakban az államilag befolyásolt piaci környezet, nem igazán
fenntartható egyik sem (mármint, ha valódi időtávokban gondolkodsz, nem 15-20 évben)
Nem biztos, más politikai dumával de jön a szocializmus. Az ne zavarjon, hogy nem állam államosít tőkét hanem tőke privatizál államot, ebből a szempontból az mindegy.
Nem fogy el a lítium, nem fog el az olaj se, csak nehezebben lesz hozzáféhető. Tulajdonképpen nem is feltétlenül az ára miatt, most hiába olcsó az olaj ha nem tudod megfizetni.
A lítiumért usa szintre kell (illetve kellene) emelj milliárd ember de nem feltétlenül úgy, hogy magáért a lítiumért kell magasabb árat fizetni.
Ahány ember anyi statisztika ugyhogy mindenki talál saját vérmérséklete szerint, majd elvállik, hogy mirokor fogy el (litium) és leáll a EV gyártás egyböl. mindenki bámul, jaj elfogyott a litium, hehe
de ebbe a liion 18650 akuba kell cobolt is, ami csak afrikába van (Congo) csakhogy azt már szintétikussan is elöállitsák, igy van ez.
Én egy dolgot nem értek (de tényleg)... miért aggódtok azon, hogy ki mire vállal garanciát egy sorozatgyártott termék esetében?
Mennyivel nagyobb netto kuruzslás élettartam-garanciát vállalni, mint azt állítani, hogy az én termékem X teljesítmény mellett is képes
Y környezetvédelmi szabványnak megfelelni, ha ez nem igaz? Most őszintén.... EZEN múlik? Szerintem KIT ÉRDEKEL? Ha olyasmit vállalt
ami betarthatatlan, akkor be fog bukni.. de legalábbis sokba fog neki kerüln, mint ahogy éppen sokba kerül a VW-nek a dízel botrány.
Ha pedig mégis be tudja tartani, akkor bizony ez egy win-win szitu (kivéve a konkurenciát aki erre nem hajlandó). Most ti TÉNYLEG azon aggódtok, hogy miként lehet valamit nyereségesen gyártani? KIT érdekel.. őszintén... aggódjanak rajta az autógyárak... így-is úgy-is pénzünkbe kerül a mobilizáció fenntartása.. nem is kevésbe... részemről pont beleszarok, hogy a költségeket miként viseljük... sokkal inkább az izgat(bár tudom, hogy ebbe meg mások szarnak bele, akik az autógyárak profitrátáját nézegetik, mintha ettől függne az emberiség jövője) ,hogy meg tudjuk-e úszni a katasztrofális klímaváltozást amihez magunk is erősen hozzájárulunk. engem az érdekel, hogyha a
globalizáció jelenlegi szintje nem marad fenntartható, akkor miként tudjuk lokális erőforrásokra támaszkodva fenntartani a jelenlegi életformánkat.
Kőlolajra és földgázra támaszkodva ez lehetetlen
Az elektromos autókra meg a megújuló energiára alapozva meg lehetséges. Ráadásul (csak, hogy érzékeljük a nagyságrendeket) itt ti most azon szaroztok, hogy érdemes-e a cél érdekében annyi pénzt kockáztatni, ami mondjuk az NBA jelenlegi becsült értékének a felére
rúg.... de most komolyan gyerekek.... nem nevetséges ez egy kicsit?
És NEM arról beszéltem, hogy mi megvalósítható és mi nem műszakilag, ott meg sem próbálok veletek vitázni, nem is értek hozzá.. de ez
a pénzről szól... egész egyszerűen arról, hogy "megéri-e" anyagilag élettartam garanciát vállalni egy elektromos autó fő komponensére, vagy sem.....
tudjátok mit? leszarom megéri-e... ha vállalják (ők vállalták) akkor nekem pont ennyi elég is.
(........... tegnap a kocsmában beszélgettem valakivel, mondja, hogy szét nézett a városban egyik este és fura küllemű, hajviseletű fiatalokat látott szórakozó helyek környékén. Azt hitte azok a migránsok ...............)
Igazából nincs élettartam garancia. 8 év van, de az a kapacitásra nem vonatkozik.
Az élettartam-garancia egy sorozat-jármű (!) esetében - nettó baromság. Nonszensz.
Hogy (komoly számítások alapján) adnak x év garanciát az egészre, vagy egy-egy fődarabra (és azt sem ajándékba, hanem jól bekalkulálva az árba) - az még rendben is van. Az prognosztizálható - kiszámítható.
De élettartam-garanciát adni ilyesmire - az nettó kuruzslás.
Még akkor is az, ha egy EV meghibásodási lehetősége kisebb mint egy mai, über-komplikált IC-motorosnál.
A fegyvertartási jogot féltené Hillary Clinton győzelme esetén. Már a titkosszolgálat is jelezte, hogy figyelemmel kíséri. Egészen pontosan egy napig tartott Amerikában a mérsékelt kampány. Tovább »
Lehet vákuum vagy aerogél ami majdnem olyan, nem is elviselhetetlen az ára, épületnek persze sok, úgy 10 000ft /m2. A nátrium kén probléma ugyan az mint a tüzelőanyag elemek, azoknak proton áteresztő membránja nem lett, ennek olyan kerámia kellene ami a nátrium ionokat (ez a lényeg, nem atomokat ionokat) engedi át. Van, de végül nem sikerült olcsó tömegcikket csinálni belőle. Veszélyes is, a nátrium és az olvadt kén nagyon hevesen reagál, lényebében robban.
Olyan elektromos autó soha nem lesz ami a lemerült akkumulátort kipufogja a nagy kék égbe a fene ott egye meg és az energia felét a levegőből szívja be csak úgy ingyen, mert a belsőégésű ezt csinálja, a hatásfoka meg lehet majdnem annyi mint egy elektromos. Sőt, az erőmű kazánjától a kerekekig nem éri az el a 10% ot se. Na igen, áramot lehet napból is, szélből is. Na de ha naponta (nem havonta! naponta) helyezne a világ valahol üzembe egy atomerőműnyi valamit, akkor is 100 évig tartana a fosszilisek leváltása.
Nem....nem...... ezt a világot úgy ette meg a fene ahogy van. A kapitalizmus most már fékezés nélkül rohan a kimerülő természeti erőforrások betonfalának.
Se a költségekre nem gondolsz, se a nyersanyagokra se az infrastrukturális kiadásokra, se a fizetőképes kereslet hiányára.
Gyakorlatilag luxuscikkre akartok lecserélni egy mindennapi használati eszközt. Ami még akkor si luxus ha a járulékos költségeket nem számoljuk, azokkal együtt pedig megfizethetetlen.
Nem biztos, lehet jó hőszigetelése, a fém hamar átmelegedik. Nem volt azokkal semmi probléma, az az egy amit írtam, hogy csak luxus kategóriában jöhetett szóba.
Te és shadow talán túlságosan, allergiásan reagáltok az elfogultságra. (-:
Lehet csinálni ma már elektromos autót is, alumínium karosszériával is, tehát kell is csinálni.
Lesz is, korszak váltás is, de ahoz ezt ami van először el kell pusztítani, amíg ezek megvannak addig az új nem tud teret nyerni úgy se. Olyan persze, hogy soha nem lesz, hogy a család ott dilemmázik egy autó kereskedésben, hogy az olcsó elektromos autót vegye vagy inkább egy benzinest. (-:
Próbáltam magyarázni nekik, hogy hát az akkumulátor és a töltője költségén lehetne egy gázturbina-gőzturbina kombinált ciklus is egy autóban és 70% hatásfok. Vagy egyszerűen gőzgép valami szabványosított cellulóz szilárd üzemanyaggal. Luxus autó célra több nagy autógyár is csinált gőzhajtást, jó is az, csak éppen a motor ára 5-6 szorosa egy belsőégésűhöz képest. Érdekes, hogy az is mindent tud amit egy elektromos, vagy többet is, de érdekes az nem lett így felkapva soha, néhány prototípus és annyi.
Azt lehet, nem elvben sok mindent lehetne cserélgetni. csak hát ez van, akkor a tankolásnál nem csak bele töltünk hanem kifele is kell venni valamit.
Nem fogy el, az olaj se fogy el, a korszaka másért ér véget, attól, hogy nem lehet a termeléének a sebességét fokozni minden határon túl, a készlet fele legalább ami politikai okból lesz hozzáférhetetlen. A lítiummal már látszik a probléma, d-Amerikával elképzelhetetlen megcsinálni amit az arabokkal, hogy a lakosság egy nagyon kicsi hányadának osztani le a vele való rendelkezési jogot. Ha viszont a lítiumért milliárdos népesség életszínvonalát kell usa szintre emeljed????? akkor már drága lesz az is.