Ez is Hollandia, egy érdekes megoldás. Az A12 ezen szakasza elég forgalmas, de a beépítettség miatt (jó, pont ezen a képen nem látszik, de amúgy tényleg :-)) korlátozottan volt bővíthető (a kép amúgy INNEN van). A belső sáv mindkét irányban keskenyebb, csak 2,0 méter széles. Csúcsidőn kívül nem használható (ez a piros X a sáv felett), csúcsidőben használható (ekkor zöld nyíl világít). Olyankor viszont, mivel a keskenyebb sávban kevésbé biztonságos a közlekedés, az egész autópályára 100 km/h a sebességkorlátozás.
Nyolc, vagy többsávos autópályából viszonylag kevés van Európában, legalábbis, ha csak azokat számolom, amik legalább öt-hat kilométer hosszan ilyen szélesek. Mert ugye rövid távon ilyen még Magyarországon is van több helyen is, a Deák Ferenc hídon például (jó, most a felújítás miatt éppen nem). Hosszabb távon ilyen a német A3 Frankfurt - Offenbach, az A5 Frankfurt - Darmstadt, de Magyarországhoz közelebb az osztrák A2 (Süd Autobahn) Bécstől. Ismerem még a Køge Bugt Motorvejent Dániában, az is kb. harminc kilométeren át nyolcsávos.
A spanyol M30 is hosszan akár tíz-tizenkét sávos is, de azon a többség nem megy messzire.
Hollandiában is van akár tizenhat sáv is az A4-en Hágánál, de az a szakasz csak két kilométer, mindenki aszerint sorol be a sávokba, hogy merre akar utána továbbmenni.
De ott, ahol hosszabban, akár többtíz kilométer hosszan van négy sáv egy irányba, egészen érdekes autózni. A holland A12-n azért érdekes volt látni, hogy tempomattal mentem 130-cal (ennyi a megengedett), pedig elég erős forgalom volt. Jó, ehhez az is hozzátartozik, hogy a sebességkorlátozást azért ellenőrzik is, szóval a legvagányabbak se mentek 140 feletti sebességgel.
Ilyen úton kicsit másként működik már a közlekedés. A Jobbra tartsot nem lehet, de nem is kell olyan szigorúan venni. Jobb is a külsőt csak óvatosan használni, mert viszonylag nagy a le- és felhajtó forgalom a csomópontoknál. Viszont aki nincs szokva hozzá, eléggé figyelnie kell, főleg sávváltásoknál.
Ahol ilyen hamar elkezd nyomvályúsodni a burkolat a javítás után, ott csakis az út alapjával lehet a baj. Ott nem elég rátenni 1-2 réteget a burkolatra, hanem az alatta lévő beton- és kőzetalapot kell gyökeresen rend betenni, azaz az út töltésének a belsejében lévő részt kell szilárdítani, tömöríteni. Sok helyen oldalról meg is támasztják az út töltését egy, az útpadka felső élétől lefelé az árok legalsó magasságszintje alá is bemélyedő, félig függőleges, félig rézsútosan döntött beton-támfallal.
Az első hírhez pontosítás: Nem újul,hanem újult. Egy-két hónapja kész,csak most adták át. De már olyan hullámos sok helyen mint egy hullámvasút,plusz repedezik pár helyen. Fél év múlva lehet hogy rosszabb lesz mint mielőtt felújították. Az igazán rossz rész,az m4 Szolnok észak elkerülő építése alatt tönkrement szakasz , annak a rendbetételére és az elkerülő folytatására konkrét dátum ezek szerint nincs.
Találtam egy 2017-es kiadású dokumentumot. A címe: Füzesgyarmat város integrált településfejlesztési stratégiájának megalapozó vizsgálata. Sok egyében kívül találtam benne egy térképrészletet. AZ utat ugyan nem nevesítik benne,m de a jelmagyarázatnál gyorsforgalmi úthálózatként van feltüntetve. Ez nagyban hasonlít a pár napja felrakott térképrészletre, ami az M47-es lehetséges nyomvonalát mutatja. Az azon a térképen sárgával jelölt nyomvonalhoz hasonlít kísértetiesen.
Ami érdekes, a dokumentumban több térképrészlet is van és ugyanez a nyomvonal kerül feltüntetésre. A térképrészlet Békés megye területrendezési terve térképből származik.
Itt egy másik, ez az országos területrendezési terv része. Az út itt is ugyanott szerepel mint az előző képen. A Füzesgyarmat felirat egy kicsit délebbre esett, valójában a piros ponttal jelölt területen van. Akkor ezek szerint a három nyomvonalból már eldöntött tény, hogy melyiket valósítsák meg?
Szívesen tereferélnék új tenderek nyerteseiről, ajánlati árakról, határidőkről, de - bár már térdig gázolunk a IV. negyedévben, - valamiért nagy a csend...
Néhány hete írtam a Sárrétudvari-Szerep 4 km útszakasz 1,5 milliárdos költségéről.
Most itt egy másik faramuci példa, a 4212. út amelynek a 42. úttól Sárrétudvaré felé vivő 2 km-es szakaszát 2014-ben sikerült "kifelejteni" a felújításból.
S.udvari "nagyembere" gondolt a földiekre (a választások előtt)
2018-ban már jó előre kikerült a reményt keltő tábla. Emlékem szerint július elején már kint volt, hirdetve a felújítást.
Október közepén még munkavégzés nincs.
A Streetview 2012 állapotához képest a szakaszon már folt-hátán-folt...
A 4 számjegyű utak felújításairól, javításairól, és javítási hiányosságairól (észrevételek és tapasztalatok)
Pár napja a (41233)-ban arról tettem említést, hogy a mi környékünkön, Hajdú-Bihar megyében, ill. annak 100 km-es környékén belül hol mennyit haladt az összekötő utak felújítása vagy kijavítása.
Most viszont arról írok, hogy hol van elmaradás vagy súlyos útkarbantartási elhanyagolt állapot az összekötő utakat illetően.
Az egyik rossz és nagyon szomorú példa erre a Hajdú-Bihar megyében lévő Hajdúdorog városához tartozó 3503-as bekötő út siralmasan rossz állapota annak ellenére, hogy mellette fontos munkahelyek fekszenek, melyeket csak ez az egy út köt be.
Ez az út a 3317-es (Hajdúnánás-Nyíregyháza) összekötő útból nyílik a mellékelt térképen látható helyen délre Hajdúdorog, északra pedig a megyehatár és Tamásbokor irányában (a térképen az itt most fontos utak számozását feltüntettem). A 3317-es úttól D-re eső része elfogadható minőségű, bár kissé keskeny (5,5 m széles).
A sokkal nagyobb baj a 3503-as útnak a 3317-es úttól É-ra eső szakaszával van. Ezen a szakaszon -- a 3317-es út kereszteződésétől É felé számítva -- a 0,0 -- 0,5 km-ek közti (0,5 km-es) szakaszon 2×1 sávos, majd ettől É-ra a 0,5 -- 8,0 km-ek közti (7,5 km-es) szakaszon már csak 1×1 sávosra szűkül le, míg végül a 8,0 -- 10,5 km-ek közti (2,5 km-es) szakaszon már csak egy egykor aszfaltútból útburkolat-szétmorzsolódással földúttá leromlott állapotú földút maradt meg belőle. ((A 0,0 -- 8,0 km-ek közé eső (8,0 km-es) aszfaltúti szakasza Hajdú-Bihar megyébe, míg a 8,0 -- 10,5 km-ek közé eső (2,5 km-es) szakasza pedig már Szabolcs-Szatmár-Bereg megyébe esik. Itt ezen a Sz.-Sz.-Bg. megyei oldalon már a 36-os főútba torkollik bele.))
Ez itt látható:
Az vele a fő gond, hogy nagyon kritikus, szinte már katasztrofális mértékben el van hanyagolva a 3503-as út H.-B. megyei szakasza, mely éppen az az útszakasz, mely mentén a Hajdúdorog közigazgatási területén lévő munkaadó helyek (az ipari termelésben aktívan részt vevő fontos kis- és középüzemek, és kisebb-nagyobb gazdaságok) sorakoznak.
A baj az, hogy az út további elhanyagolása és leromlása miatt ezek a munkaadó helyek esetleg veszélybe kerülhetnek (hol, milyen úton szállítsa a termékét??!). Nem egy itt lévő munkahely olyan, másfél évtized óta sikeresen és nyereségesen működő ipari kis- vagy középüzem, amelynek termékei már nemegyszer országos díjakat nyertek, és amelyek fontos élelmiszeripari és festékipari boltegységeket szolgálnak ki elsőrangú termékeikkel, és ezáltal Hajdúdorog és Hajdúnánás városok lakói egy részének immár másfél évtizede biztos megélhetést(!!!) biztosítanak.
Emiatt jó lenne, ha ezt az írást a Közlekedési Minisztérium szakemberei is észrevennék, és időben rájönnének arra, hogy a 3503-as út felújításával milyen bajt előzhetnek meg, ha még időben(!) lesznek képesek cselekedni.
A 3503-as bekötő út jelenlegi állapotát bemutató képek:
A 3503-as út előjelző táblája a 3317-es útról lekanyarodás előtt
A 3503-as út kezdőpontja (0,0. km-e) a 3317-es út kereszteződésénél
A 3503-as út a 0,5. km-e előtt, ill. a 0,5. km-e után
A 3503-as út a 8,0. km-énél, azaz a H.-B. megye és a Sz.-Sz.-Bg. megye közötti megyehatáron (ahol az addig aszfaltútból ettől a ponttól É-ra már csak egy kis földút marad)
A 3503-as út végpontja (10,5. km-e) a 36-os főút kereszteződésénél
Hogy miért nem képesek egy térképet is mellékelni a hír mellé, azt sose fogom megérteni...
Átadták Somogy megyében a 6819-es jelű Berzence-Csurgó-Iharosberény összekötő utat, melyet 2,1 milliárd forintból újított fel a STRABAG Általános Építő Kft. és a Soltút Kft.
Na itt cirka 120 milliárdba került az 1km út felújítás...
Szamold ujra kerlek. De Aladar terkepen es ne azon, amit te belinkeltel. Mert a tieden a piros-feher-piros nyomvonal kitakar 2 hidat a B nyomvonalon (sarga).
Segitsegkent itt piros pöttyöket raktam fel a sarga nyomvonalra, ahol hid szükseges.