Figyelj, egy példán keresztül értetem meg veled, hogy milyen egy átlagos autó, és hogy hogyan is fér az el az úton:
Nekem egy viszonylag régi, koda Favorit (1988)-as évjáratú személyautóm van. Ennek a műszaki adatai (amit a linkre kattintva is ellenőrizhetsz!) a következők:
Méret és tömegadatok:
Hossz:
3815 mm (Favorit) 4160 mm (Forman) 4065 mm (Pick-up)
1. Ennek az autónak a szélessége, egy kis kiegészítéssel:
Szélesség: 1620 mm; V.-pill. tükör kiállás a legszélesebb ponttól mérve: 125 mm; Teljes szélesség v.-pill. tükrökkel együtt: 1870 mm;. ((Ezeket a saját autómon az előbb mértem le mm-es mérőszalaggal, a tükrök és a legszélesebb pont külső síkjaihoz az autó szélével párhuzamosan vezetett vékony faléceket tettem, hogy ne alakulhasson ki parallaxis-(= leolvasási) hiba.))
2. A mai és ettől modernebb autóknak ettől csak nagyobb a teljes szélessége. (Itt általában a koda Favorit-tól szélesebb, ún. luxus-autókra gondolok.)
Előbbi két dologból (1. pontból, és 2. pontból) következik, hogy egy 1870 mm teljes szélességű szgk.-nak a 2 m-es forg. sáv nem elég biztonságosan széles, mivel az autók oldalszéléhez még oldalanként 70-70 cm oldaltávolságot kell ráhagyni az autó egyik (pl. a bal) szélétől a sáv egyik (bal) széléig, és ugyanez igaz a másik (a jobb) szélek esetében is!! Így tehát: 1870 mm + (2×700) mm = 3270 mm (---> = 3,270 m) széles forgalmi sáv szükséges min.(!) egy átlagos személyautónak. Ehhez jön még, hogy mivel a luxusautók és a kamionok az enyémtől szélesebbek, így ezeknek még valamivel több kell, mint a 3,270 m sávszélesség, és hogy egy gyorsforgalmi autópályán a biztonsági oldaltávnak még ettől is egy kicsit nagyobbnak kell lennie. Azaz, ha mindent összevetünk, akkor a 2×1 sávos főutakon és összekötő utakon is meg kell lennie a 3,5 m/forg.-sáv sávszélességnek, amit autópálya esetében -- a jóval nagyobb megengedett sebességek miatt! -- 3,75 m kell, hogy legyen!
Köszönjük hogy végre Magyarországon is tartós útburkolati jelekkel tisztelik meg a népet. Nehéz születés volt, nem volt könnyü eljutni eddig a felismerésig.
Nos azt tudom, hogy itt Nemetorszagban mi a szabvany. A legkisebb megengedett savszelesseg az 2,5m. A 2 meteres korlatozas ügy jön ki, hogy mindket oldalt 25 cm-es biztonsagi oldaltavolsag (a sav szelehez, nem a következö autoig) van elöirva. Normal autopalya sav szelessege 3,5m vagy 3,75m, attol függöen, milyen erös forgalomra terveztek. Ha valakit erdekel, itt talal rola infot, mikor milyen szeles egy sav Nemetorszagban: https://de.wikipedia.org/wiki/Richtlinien_f%C3%BCr_die_Anlage_von_Stra%C3%9Fen_%E2%80%93_Querschnitt
Azt csak halkan merem megkerdezni, mert a vegen megint kitiltanak, hogy mennyi minusz es hülyeseg leirasa kell ahhoz, hogy valakit kitiltsanak egy idöre?
Te nagyon jól tudod -- mint ahogy minden autós -- , hogy mit kell érteni az alatt a kifejezés alatt, hogy "érzik az autó teljes szélességét", vagy hogy "érzi hogy hol fut a járműve és ott mennyi a helyigénye", mégis úgy teszel mintha nem tudnád... . :))
Ez alatt a kifejezés alatt azt értjük, hogy az út szegélyéhez, széléhez, felezővonalához, a kereszteződések, garázsbejáratok sarkához képest, meg a más autókhoz képest is tisztán látja és tisztán érzékeli (=érzi!), hogy hol fut az autója, a garázsba tolatásnál mikor kell megkezdeni a kormány alászedését, az út széléhez képest jól érzékeli hogy mennyivel fut az út szegélyétől beljebb, meg hasonlók. Magyarán szólva ez már egy komoly és nagyon rutinos gyakorlati vezetéstechnikai jártasságot jelent. -- (És ehhez nem kell lexikális tudás, hogy pontosan hány mm széles az autója; az kell hozzá, hogy mindig(!!!) jól és pontosan érzékelje az autója helyét mozgás és vezetés közben.
Az említett holland autópályához ez úgy kötődik, hogy ott a belső sáv balesetveszélyesen keskeny, mert az oldaltávolságnak ott nincsen meg a biztonsági ráhagyása. Emiatt ui. a kevésbé rutinos kezdő és tanuló autóvezetők nagyon könnyen eshetnek áldozatául egy balesetnek!!!! És ha már rendőr: ha én egy holland rendőrfőnök lennék, akkor lezáratnám az autópályának az érintett keskeny sávját mindaddig, amíg nem szélesítik ki biztonságosra, vagy pedig ha mindenképpen muszáj nyitva hagyni, akkor arra az autópályára az útszélesítésig állandó rendőrjárőri felügyeletet és esetleg a "dugósabb" időszakokban rendőri forgalomirányítást vezetnék be mindaddig, míg ki nem szélesítik a kritikus szakaszt!!
Továbbra is az a véleményem: azt a holland autópályát ki kell szélesíteni, amíg ott be nem következik egy súlyosabb baleset!!!
Nem érzésről van szó, nem vezetésről, hanem tudásról.
Ex környei ismerősöm már tizen éve német rendőr.
Meséli , hogy amikor valakit ilyenért vegzálnak, az autós 10 esetből kilencszer előkapja a típuskönyvet és bizonygatja az ottani jellegrajz számaival, hogy az Ő autója csak 1910 mm, vagy csak 1950 mm.
Azért a civil autósok is érzik az autó teljes szélességét, amelyben a visszapillantó tükrök külső éle is benne van. Ahogyan te sem szeretnéd a garázsfallal letörni a tükrödet, éppúgy nem szeretné ezt a cukrász és a fodrásznő sem... . És különben is: ennyit az autósoktatóktól ők is megtanultak, azaz az autó méreteit "érezni hogy hol megy épp el". Tehát: őket se nézd bolondnak!
"Az 2310 milliméter széles autót miért nem egy lépésben kerekíted fel 2,5 méterre?"
Ha az autó méretét nézem, akkor csak 2,4 m-ig kerekítem fel a 2310 mm-t, mert ha csak egy szűk garázsba akarok vele beállni, és a garázst úgy akarom elrendezni, hogy oldalt azért ki tudjak szállni az autóból, akkor elég csak a minimálisan feljebb kerekített méretet figyelembe venni, hogy a garázsban másnak is helye legyen (polc, autóápolási cuccok, pár javítószerszámnak egy láda, tgartalék kerekek és felnik, stb. ...).
Ha viszont az autót az autópályán vagy bármely úton használom, akkor ott az ember már több biztonsági ráhagyást hagy rá az oldaltávolságra. Ha a mellettem lévő sávban haladó autók mellett megyek akkor őmiattuk (ne legyen ütközés vagy más baleset, ha meg a szalagkorlát mellett, akkor azért hogy nehogy a szalagkorláton húzzam meg az autóm oldalát.
Az autópálya forgalmi sávjainak jóval szélesebbeknek kell lenniük mint egy autó szélessége, így ott jóval többet kell ráhagyni, mint egy garázs berendezésekor, és akkor már az autópályán eleve többet kell ráhagyni úgy, hogy nem a 2310 mm-re, hanem az ebből felfelé kerekített 2,4 m-re kell ráhagyni a biztonsági oldaltávolságot, ami min. 2,5 m legyen, de inkább 3,0 m, ami egy normál szélességű forgalmi sáv szélességének felel meg. Biztonsági ráhagyásból inkább több legyen mert kevesebb. (A holland autópálya 2,0 m-es sávját eleve balesetveszélyesnek tartom: szabályszegők úgyis lesznek mindig, a rendőr meg nem minden esetet tud meglátni, ha meg megvan a baj, akkor már régen késő... .. !!!
"Az oldaltávolság meg két autó között kell, nem az autó és a sáv széle között, szóval duplán számolod."
De szükséges duplán számolni az oldaltávolságot! A tőled jobbra eső sávban a melletted lévő autóknak mehetsz neki ha szűk a hely, tőled balra meg a szalagkorláttal húzhatod meg az autódat!!! És: mindegyiket jobb elkerülni.. !!
Autópályánál meg pláne vigyázni kell, mert eleve gyors forgalomra van szánva, és ha csak egy rövidebb szakasz szűkebb de a többi útszakasz viszont jó széles, akkor a szűk sávban is meg fognak jelenni a gyorshajtók (nem akar elkésni, sürgős dolga van, halaszthatatlan dolga van, stb. ... . És a gyorshajtásból meg hamar készen van a baj.
Az 2310 milliméter széles autót miért nem egy lépésben kerekíted fel 2,5 méterre? Az oldaltávolság meg két autó között kell, nem az autó és a sáv széle között, szóval duplán számolod. Németországban útfelújításnál mentem kilométereket 2 méter széles sávban, mellettem kamionnal - megoldható 80-as tempónál, bár tényleg nem szívesen csinálnám rendszeresen.
A tükör is éppúgy az autó szerves része, mint az autó szélét alkotó lemezborítások, pl. a sárvédőlemezek vagy az ajtólemezek. Magyarán szólva a szélességbe ezt is számítsa bele a sofőr, és akkor nem lesz bukta. Mert ha tükör nélkül 1950 mm, akkor az a mindkét oldali tükrökkel együtt mérve már 2310 mm széles lesz, ha mindkét oldalsó tükör oldalra 180 mm-el áll ki az autó külső oldalsíkjából.
Így ha a 2310 mm-t felkerekítjük 2400 mm-re, azaz 2,4 m-re, akkor az ennek az autónak a biztonságos oldaltávolság beszámításával ettől legalább 50-50cm szükséges mindkét oldalon, azaz ha a 2,4 m helyett óvatosságból 2,5 m-rel számolok, és erre teszem rá a még plusz 2×50 cm-et [=0,5 m!], akkor az autó helyigénye: 2,5 m + (2×0,5 m) = 3,5 m szükséges. Azaz, ennyi ennek az autónak a legkisebb, de már biztonságos sávja, amelyben az autónk már biztonságosan elfér.
Látom az 1 mínuszból, hogy nem nyerte valakinek az ötletét az ötletem.
A (41311)-es szövegébe becsúszott elírás:
"[...] és a füvesített elválasztósáv mindkét széléből ekként elvett 2×70 cm-es sávokra lenne rászélesítve a jobb szélső sáv, pályatestenként mindkét oldalon szimmetrikusan. [...]
Javítva: "[...] és a füvesített elválasztósáv mindkét széléből ekként elvett 2×70 cm-es sávokra lenne rászélesítve az elválasztósáv melletti legbelső sáv, pályatestenként mindkét oldalon szimmetrikusan. [...]"
Talán ha képpel illusztrálom a sávszélesítés mértékét, akkor jobban látszani fog az, hogy milyen kevés korrekcióra is gondoltam. Itt van a kép:
Eredeti állapot:--> Általam javasolt módosított állapot:-->
A módosítottat ITT most ki is nagyítom nektek :>>
1. A képen a piros vonalakon belüli pirossal festékszórózott sávszerű részek az új szalagkorlátok helyei;
2. A képen a lila vonalak jelölik az új, kiszélesített belső sávok határait mindkét pályatestnél;
3. A képen a régi szegélvonal le van szürkével festékszórózva, továbbá ugyanilyen szürke festékszórást kapott az az új aszfaltburkolat-rész, amennyivel kiszélesül a két belső sáv;
4. A képen tiszta fehér vonallal vannak megjelölve az új, kiszélesített belső sávok belső szegélyvonalai;
5. A képen -- végül -- zöld vonallal van megjelölve az elválasztósávok korláton belüli, füvesen maradó része;.
Így épp annyit lehet "lopni" az elválasztósávból, hogy a jelenlegi veszélyesen keskeny belső sávok biztonságosra szélesíthetőek legyenek, de azért még a szalagkorlátoknak és az elválasztósávnak is marad -- igaz, némileg kissé szűkösebb! -- helye.
(A szűkösebb helyre szorított elválasztósávért cserébe a szalagkorlátokat magasabbra és erősebb, vastagabb anyagú, megerősített acélkorlátra változtatnám meg.)
Kérdés (a mínusszal kapcsolatban): Miért kaptam a mínuszt, talán azért mert az elválasztósávot keskenyebbre vettem a szabványban megállapítottnál??? Mennyi szélességet ír elő minimum az autópálya-építési szabvány az elválasztósávra, és minimum milyen magas korlát kell oda???
Világos, a normális autópálya forgalmi sáv szélessége 3.75m, ahhoz képest már a 3.00 is nagyon keskenynek érződik. A mostani Polo is 1964mm széles tükrökkel, nem lenne könnyű egy 2 méteres sávban vele a csökkentett sebességnél sem :).
"Ez azért túlzás. A középkategóriás autók vannak tükörrel 2m körül. "
Szerintem az 5 teljes értékű üléssel rendelkező autók vannak 2 méter körül. Azt nem tudom, hogy pl. az aktuális Golf kis- vagy középkategóriásnak számít, de a Wikipédia szerint 180 centi széles, ha ahhoz hozzáadjuk a tükröket, az bizony megvan két méter...
Hogy a sáv pontosan milyen széles, nem tudom, nem mértem le. Azt tudom, hogy párszáz méterenként vannak 2,0 méteres szélességkorlátozó táblák kihelyezve. Igazad lehet, ha 2,0 széles utóval be szabad hajtani, akkor a sáv valószínűleg ennél valamivel szélesebb.
- Mindkét oldalon a szürke, üres tábla. Amikor a belső sávban szabad közlekedni, akkor azokon kék alapon három fehér, felfelé mutató egyenes nyíl látható, a bal oldalon a 2,0 méteres szélességkorlátozással, valamint egy 100 km/h sebességkorlátozó tábla.
- A belső sáv sokkal keskenyebb, mint a másik kettő, egy átlagos személyautóval is elég szűk.
>2 méterből ma már egy kisautó tükrei is kilógnak
Ez azért túlzás. A középkategóriás autók vannak tükörrel 2m körül.
Na, közben találtam egy ilyen képet is, nem túl jó minőségű, de látszik rajta a lényeg. Nem ott készült, hanem egy másik szakaszon, ahol 3+1 sáv van. A szélességkorlátozás nem olvasható le, de épp elégszer láttam ahhoz, hogy biztos legyek abban, 2,0 méter van kiírva.
Én egy módját látom a külső sáv biztonságosra történő szélesítésnek mindkét pályatesten egyszerre, igaz, eléggé szokatlan megoldást fogok most javasolni:
Ki kell bontani a füvesített elválasztósávból a pályatestenkénti 1-1 (össz. 2) szalagkorlátot, és helyette az elválasztást úgy megoldani, hogy egy középső szalagkorlát fusson végig az elválasztósáv középvonalában, amely a lámpaoszlopok melletti 1 méteres rövidke szakaszocskákon egy egészen picit, 30-30 centivel megkerülné az lámpaoszlopokat mindkét pályatest oldaláról, és a füvesített elválasztósáv mindkét széléből ekként elvett 2×70 cm-es sávokra lenne rászélesítve a jobb szélső sáv, pályatestenként mindkét oldalon szimmetrikusan. 70 centit az egyik, és szintén 70 centit a másik pályatest menetirány szerinti jobb szélső sávjának javára.