Azért az is egy nagy talány számomra, hogy miért nincs még kisszériás kínálat (sem) a "Szentesi" kis-motorok modelljeiből (meg természetesen a mellék-kocsijaikból, kalauz - posta - pogyászkocsijaikból), amikor ezek is nagyon sokáig szaladgáltak a magyarországi mellékvonalakon és legalább ugyanolyan ismertek és népszerűek, ha nem népszerűbbek voltak, mint az ABb-, és a Bb "nagymotorok", amelyek
MTB-modelljei egyébként méltán sikeresek idehaza. Eközben a kismotorok modelljeiből legfeljebb csak egyedi darabok láthatók, én legalábbis eddig csak egyetlen kisszériás kísérletről tudok. Kár érte, mert egyébként kisebb, mellékvonalas házi terepasztalok igazi díszei, sztárjai lehetnének, ahogy a BZmot szerelvények is azok lehetnek, lesznek.
Nagyságrendekkel kisebb a kereslet a TT-s cuccokra, mint a H0-ra, mondta az egyik forgalmazó. Azt is, hogy ezt a gyártóval is tudatták párszor, mikor a TT-vel akar nyomulni, és nem teszik bele ebbe állni a vállalkozás pénzét.
Valahol érthető is, hogy a H0-nak átlagban nagyobb a forgási sebessége hiszen a legtöbben H0-ban utaznak, s ez nem csak idehaza értendő. Ebből kifolyólag nyilván kevesebb is a TT-s piac felvevőképessége. Ez viszont nem zárja ki azt, hogy egyszer-máskor hiány legyen valamiből.
Miből gondolod, hogy a legnagyobb TT gyártó, a BTTB örökébe lépő Tillig, ami jelenleg is a legnagyobb ilyen méretű modelleket kínáló gyár termékeit nem lehet eladni? Én lecsúsztam egy TT-s BR50-ről, ami III. korszakos, DR-es, és még a régi, nem REKO, és Wagner füstterelős. Egyik boltban sincs... Németországban sem.
Hidd el, tudják Sebnitz-ben, hogy mikor mit csinálnak!:-)
De ez iTT OFF, habár magyar modelleket azért gyártanak ők is.
A Tillig is több, mint "érdekes". Nem azt gyártja, amire fizetőképes kereslet lenne. Ezzel szemben nyomatja a nehezen eladható dolgokat. (A H0-ra sokkal nagyobb lenne az igény, mint a TT-re.)
Abban mi a jó a gyártónak, hogy legyárt x mennyiségű terméket és nem dobja piacra, hanem hagyja a raktárában "porosodni"? Így nem hogy haszna, de még költségmegtérülése sincs. Ebben én nem látok logikát, mert az üzleti világban a minél nagyobb forgási sebesség a cél, a raktárra gyártás helyett. Ez utóbbinak még plusz költsége is van.
IC szett is be lett jelentve az ACME-től tavalyra, már a legtöbb boltban előrendelhető is régóta, de sem ár, sem egy körülbelüli szállítási időpont nem ismert még mindig.
Gigantról(epV.) hivatalos információt én nem láttam még sehol.
Megcsúszó gumigyűrűs hajtásról újra: (Írtam korábban is). Van Roco krokodilom, új kora után nem sokkal elkezdett csúszni az O-gyűrű. Gondoltam kihajítom, csak előtte még lepisálom, aztán vettem autósboltban ékszíj csúszás gátló spray-t. Lefújtam kupakba, vékony ecsettel megkentem a szíjtárcsákat. Ennek 13 éve, azóta tökéletesen működik, nem csúszik meg egy pillanatra sem, újra kenni nem kellett. Van újabb (kardános) krokodilom is, annak a lassúmenete nem olyan szép (lágy, sima), mint a gumigyűrűsé. Jó az, csak néha foglalkozni kell vele, ha meg cserélni kell, akkor O-gyűrűt lehet kapni pár forintért, nem egy ökörcsorda ára. Szerintem válalható a gumigyűrűs hajtás, arra kell figyelni, hogy olaj, vagy zsír ne kerüljön rá, meg a fentit meg lehet próbálni, sokba nem kerül.
Sajnos nem emlékszem már, hogy az említett csavarokon kívül van-e még, ami tartja a kasznit.
A motor vezetékeit kell megfordítani, és jó lesz a menetirány.
A futással kapcsolatban először nézd meg, hogy párhuzamosak-e egymással a hajtott tengelyek? Bár viccnek szánnám, de sajnos komoly! Az is érdekes, hogy a rudazat miatt a forgócsapok hogyan állnak egymáshoz képest. Ugyanaz a szög?
Sajnos lemaradt a LED-kről a szűrés. Ha lehet (habár sajnos kontárok csinálták a világítását), akkor a LED-kel párhuzamosan kell kötni egy-egy kondenzátort.
Szerintem olyan kerekekből van, ami éppen volt a fiókban...:-(
Nehogy már szégyenkeznem kelljen azért, mert vállalni merem a véleményemet a szíjhajtással kapcsolatban! A személyeskedésnek még a látszatát is igyekeztem elkerülni. Tehát számomra nem értelmezhető, hogy hová is akarsz kilyukadni ezzel: "nem is értem miért kell ennyire beleállni valakibe!" Keress egyetlen mondatot tőlem, ami személyre vonatkozott és nem tárgyra! A két gyártó termékének a számomra pozitív és negatív jellemzőit állítottam egymással párhuzamba. Tetszik, vagy nem, de amíg a hobbim költségét én állom, addig a saját preferenciarendszerem szerint vásárolok. Ennyi.
"Sikerült vennem a múlthéten az ebay-en egy Félixbahn V40-et egy felszámolásra került osztrák
gyűjteményből. Nagyon szép darab... de, . . ."
Egyfelől örülök, mert egyáltalában sikerült hozzájutnod, másrészt az a fajta futásprobléma, amiről írsz, nálam nem is a régebbi, tisztán Félix - konstrukciójú V 40'-nél, hanem a testvérénél, a "malaclábú"-nál jelentkezett. Igaz valóban csakis a R 5/R 6 ívsugarakon illetve az ilyen R 5/6 kettős ívkiágazású kitérők belső ágain. A külső, R 9 / R 10 pálya-ívsugarakon mind a V 40', mind pedig a V 60' rendben, elakadás-mentesen fut. A tápfeszültség - felvételének polaritása nálam is fordított, de valóban csakis a régebbi, Krassy - féle konstrukciónál. Az újabb, a későbbi V 40' - nél (csak ez készült el) ilyen probléma nincs.
Biztos találkoztál a későbbi V 40' demo film-linkjével. Ott semmiféle elakadás - jellegű problémát nem láttam, igaz, hogy az egy új konstrukciójú V 40', illetve szemre elég nehéz megállapítani, hogy milyen ívsugarú pályán futtatta akkor a gazdája a modellt.
Minden olyan probléma, amiről írsz érdekes számomra is. Azóta is irogatom a leveleimet a László által megadott és az interneten is szereplő, eléhető mail postafiók címre, egyelőre eredménytelenúl, de nem adom fel. Azt meg már tippelni se tudom, hogy aki átvette a termékek gondozását Lászlóéktól, minden modellel kapcsolatos probléma kezelésére tud javaslatot, megoldást (így a két Kandó modell esetében a régebbi, Krassy-féle konstrukcióéra is, vagy csak a második generációséra. Majd meglátjuk, ha végre elérhető lesz. Akkor majd haladéktalan jelentkezem.
Egy picit továbbmegyek... Nálam a hab a tortán a Klein Modellbahn szíjjhajtása. Van két modzonyom is. a 0173, ami magyarosítva a MÁV 323-asa lett, illetve a 0165, amiből pedig 403 készült némi idő ráfordításával. Azonos szerkocsihajtással rendelkeznek. Ez is szijjhajtás, de Magister Oskar Klein (béke hamvaira) úgy tervez(tet)te, hogy a szerkocsiból áthajtnak a mozdonyba is. Ott egy kapcsolt kerékpárt hajtanak meg fogaskerékkel, ami a rudazaton keresztül meghajtja az összes kapcsolt kereket. Ráadásul a két kerékpáron áramszedés is van, ami ugye surlódással jár. A mozdonyok 15 - 18 évesek lehetnek. Használtan szereztem be őket, de kitűnő állapotban. Nálam már tizenegy éve állnak szolgálatban. A fent leírt meglehetősen bonyolult hajtáslánc ellenére minden gond nélkül megbirkóznak a Limit mozdonyokhoz nagyon hasonló szerelvényekkel. A 323 is öt kéttengelyes új Piko alapra készült vagont húz, a 403 pedig egy négytengelyes Brawa alapú csukát, egy négytengelyes Heris alapú MC4i-44-et és egy négytengelyes Roco "Centoporte" alapú vagont húz. Ezek a mozdonyok sem mutatnak öregedést eddig. Ők is gyakori szereplői a klubb terepasztalának és rájuk is vonatkozik az évi lagalább 50 óra.
Sikerült vennem a múlthéten az ebay-en egy Félixbahn V40-et egy felszámolásra került osztrák gyűjteményből. Nagyon szép darab... de,
- sajnos fordítva van bekötve, tehát a Kandó konzekvensen minden más mozdonnyal ellentétes irányban indul el. Ezt azért azthiszem lehet orvosolni. Megtaláltam az alján a négy rögzítő csavart. Esetleg van más trükkje is a kaszni eltávolításának ?
- nem nagyon szereti az íveket. Még az 547 mm-es ívben is valami esetenként megakad belül és egy hangosabb kattanással tovább ugrik. A rudazatra gyanakszom, pontosabban az erőátvitelt szolgáló részre, amely benyúlik a géptérbe. Onnét jön a kattanás az ívekben. Az ívbeállás is problémás lehet, mert a mérésem alapján 1 mm vastagságú a rudazat anyag, ami némileg azért rugalmas, de nem ez a fő jellemvonása.
- a világítása sárga LED-es, remekül üzemel a menetirány szerinti orr részen, ugyanakkor a hátsóoldali lámpák folyamatosan halványan és rendszertelenül pislognak. Ez mi lehet ?
Milyen gyártmányú kerekekkel szerelték ? Ezen a gépen a futókerekek normál karimájúak, a kapcsolt kerekek pedig RP25-ösek.
Mondjuk egyből írhattad volna így is mint most. Nem kellett volna tolmács hozzá, hogy mit akartál írni. Elsőre én is inkább fikának vettem. Ez a befőttes gumi téma annyiszor jött már elő, hogy nem lehet jóindulatú tréfás figyelemfelkeltésnek tekinteni. Nekem van egy 424-em, egy 324-em és egy Bobóm a Limittől. Semmi gond sincs a hajtásukkal. Mivel kiváncsi voltam mit bírnak, kirpóbáltam a két gőzöst nagy terhelés alatt is. Sima, emelkedő mentes, de két ellenívvel durvított Fleischmann Profigleis sínekből 497 és 547 mm-es ívekkel összeállított próbapályán gond nélkül gyorsított, folyamatosan haladt és lassított nyolc négytengelyes, világítással súlyosbított Sachsenmodelle Y vagonnal. Persze nem vadultam vele és nem fel a kupplung nagy gázzal indítottam. Ahhoz azért túl drága. Egyébként a Limit nem csinál titkot a hajtás gyengéiből. Nekem legalábbis részletesen elmondta mire vigyázzak. Persze ha valaki az ismert korlátok ellenére utána akaszt hat-hét vagont és folyamatosan azzal izzasztja a mozdonyt, az biztosan nem volt soha sem rendes tagja a tudós klubbnak.
Minden Limit mozdonyomat a megjelenést követően vásároltam, tehát azok abszolut az eredeti kivitelt prezentálják. Itt jegyzem meg, hogy a Limit időközben tájékoztatott, hogy a fejlesztéseket végzett a hajtásláncokon és térítésmentesen "updateli" a mozdonyaimat, ha igényt tartok rá. Nos erre eddig semmi szükség sincs.
A legidősebb az M44. Ő majd 14 éves, egy kéttengelyes Bramos illetve két négytengelyes Heris DDm autószállítóvagonnal szorgoskodik, amelyeket telepakoltam Trabanttal és Wartburggal, mintha éppen megérkeztek volna a kirakodó rámpákhoz. Évente kb 18-20 üzemórában használom a szerelvényt, esetenként emelkedőn, ami 160 cm hosszon 9,5 cm-t emelkedik. A 324-es a 12.-ik évében jár. Neki öt kéttengelyes 160 mm hosszú Roco alapra készült Quabla Bu vagont kell húznia az előzőekkel megegyező körülmények közt. A szerelvény az egyik kedvencem így évente 55 - 60 üzemóra is összejön. A 424 a legfiatalabb, a maga a hét év és pár hónapjával. Négy Fuggerth alapú, fémkerekes, világítás nélküli Quabla Bahv-t vontat. A pálya azonos. Ez is kedvenc, tehát az 55 - 60 óra itt is összejön. Könnyen kiszámítható, hogy a 324-es eddig valamivel több mint 600 órát, a 424 közel 400 órát, az M44 pedig majd 300 órát üzemelt. Ezalatt meghibásodás nem fordult elő. Nem tapasztaltam, hogy a hajtáslánc gyengült volna. Természetesen nálam a pálya rendszeresen tisztított, a mozdonyok kerekei szintén. (Az alkotasu féle felpolirozást csinálom én is. Meglepően lassan koszolódnak a kerekek.) Ezenkívül pedig mindig megfelelő kenést is kapnak a gépek. Én nem vagyok sem az olaj, sem a zsír híve. Én vazelint használok. Sima egyszerű, a gyógyszertárban kapható anyagot, mint tudva levő az élet rendkívül széles spektrumában használható.