Azért egy mozdony és egy személykocsi futásjóságát ne hasonlítsuk össze.... Még akkor sem ha az a mozdony a Szili vagy Traxx, és a kocsi Bhv vagy IC+...
Tök sima, egyenes pálya pedig nincs...
Azért azzal remélem tisztában vagy, hogy a V43-as egy fokozatkapcsolós mozdony, tehát gyorsításkor kényszerűen rángatja a vonatot az összehúzott csavarkapcsok révén (ha tudod mit jelent ez...)
Ami a Gigantot és a többi hattengelyes társát illeti: szerinted az ÖBB mért nem szerez/szerzett be eddig hattengelyes mozdonyokat? Na azért mert azok máshogy vannak olyan "jó" hatással a pályára, mint a Szili, de lehet őket dicsérni, persze...
A V43 - ha PÁLYA - van alatta, nem pattog, pláne a lengéscsillapítós, gumirugós, kígyózásgátlós forgóvázaival...
"Az egész a nyomorúságos szocialista hiánygazdaság eszed-nem-eszed terméke, amit kényszerűségből használunk 60 éve."
Te miről beszélsz, mondd? Nem tudom, hogy hogyan kell ezt a kijelentést értelmezni, de ha van régi MÁV-os mozdony, aminek a nohabon kívül semmi köze a keleti blokkhoz, az a Szili..
A V43 egy, az 50 Hz-es vasút villamosításért alakult nyugati munkaközösség terméke, teljesen nyugati mozdony és csak hogy tudd - elkészültének korában Európa egyik legmodernebb villamos mozdonyának számított!
Nem véletlen, hogy a keleti világ meg se tudta szagolni...ennek köszönhető hogy számos megoldása nem a mi fejlettségi szintünkhöz volt mérve, de erről nem a mozdony tehetett... Sajnos ennek egyik eklatáns példája a forgóváz konstrukciója, de erre azt mondták a franciák, hogy mi nem szántóföldre terveztük, hanem pályára...
Úgy hogy nem kell a Szilit pocskondiázni, az IC azért megy itthon még A-ból B-be, mert van a Szili és nem hogy ingyen, hanem "-5" forintból vontat szegény - és emellett még mindig ilyen megbízhatósággal... Ilyen körülmények között a Traxi-Maxi még a szedőjét sem tenni fel, nem hogy vontatna... Erről ennyit.
Persze, de ezt egy kicsit a kényszer is szülte, mert azóta sem igazán érkezett a leváltásukra alkalmas mozdony kellő darabszámban. Az elmúlt 10-15 évben kezdték a motorvonat-beszerzésekkel kiváltani a személyforgalomból, de mozdonyos vonathoz igazából most sincs más. Ez valamennyire dícséri a konstrukciót is, de a mai napig járó 200-as Ikaruszokhoz hasonlóan mostmár inkább gazdasági kortünet.
A 40-esen Ud-Su között a nemlétező veseköve is kirázódik az embernek a hokedlin.
Ott a Bz, Desiro, Flirt is randán fut, jó, nem annyira, mint a Szili. Gyalázatos a pályaállapot, végletekig elkopottak a sínek, mintha egy reszelőn futna a jármű.
Fel kell szállni ez első kocsiba, és megállni az előtérben, majd indulás után a kocsi mozdony felőli, zárt átjáróajtajának ablakán nézni, hogy mit művel a V43 a szerelvényével. Tök sima, egyenes pályán - pl. Cegléd és Abony között a 100-n - le-fel, jobbra-balra rángatja a vonatot, a mozdony vitustáncot jár a sínen.
Ez így csalóka, mert a mozdonyhoz képest a kocsi is mozog. És valóban sima egyenes pályán nincs is nagy mozgáskülönbség.
Ha kicsit jobban élesíti az ember a fenekét, akkor ez az utolsó kocsiban érezhető is, ha hátra mész leülni.
Majd ugyanez a figyelés, de egy olyan vonaton, amit nem egy ilyen "mozdony" húz, hanem mondjuk a 100-ason egy V63, vagy egy "Teszkós Taurus". Sokkal simábban, kényelmesebben lehet utazni, pl. az említett szakaszon a V63 meg se' rezdül a sínen, úgy húz.
Ez a fokozatkapcsolós vonóerő szabályozás okozta hosszirányú lengés, nem a pályán futás miatt van. Rövid főkeretes, "kis" vonókészülékes mozdonyoknál jobban érezhető, ugyanis azok lágyabbak, mint a későbbi változat.
A V43-as, már bocsánat, de pattog a sínen, mint kecskesz_r a deszkán.
Megfelelően karbantartott pályán nem pattog. Rosszabb pályán is a mozgás nagyban függ a lengéscsillapítók állapotától. Anno mikor bejöttek a hidraulikus lengéscsillapítók, sokat segítettek ezen. De a legjobb az volt, mikor ezek mellett a súrlódásos lengéscsillapítók is rendesen be voltak állítva, na egy ilyen mozdony egy átépítés előtti pályán sem pattogott mint a gumilabda.
Örömteli, hogy 20 évnyi Fugi-világ után valaki lát fantáziát a V43-ban :) Remélhetőleg a Bhv is követi majd (az igaz, hogy az 1:1-esek már igencsak kifutófélben vannak, viszont a meglévő 1:87-esek meg lényegesen kompromisszumosabbak, mint a Szili).
Jogos, végül is nem az 1:1-esre írtad, hogy népszerű, hanem az 1:87-esre. Az 1:1-esre azt írtad, hogy nagyszerű :)
A Szili és a Dácsia közé valóban nem illik egyenlőséget tenni. A Dácsia egy román förmedvény, amit Romániában kizárólag ipartelepeken használnak tilitolira. A MÁV csinált belőle vonali mozdonyt.
Én a Szili és a nagy-Ázea közé tettem valamiféle relációt (azért egyenlőséget erős lenne...). Kortárs gépek (ugye az "ős" ASEA Rb '62-es, ennek a 6-tengelyes változata '65-ös; a Szili meg '63-as), kortárs technológiával (fokozatkapcsoló, kefés motorok). Csak éppen az Ázea kb. egy tank hatásával bír, míg a Szili egy Citroën Kacsáéval -- járműszekrényt, teljesítményt, de főleg a forgóvázakat tekintve :) És ha már a Szilinek az egyszerű karbantarthatóság a nagyszerűsége: a nagy-Ázeák keményen állták a sarat a magyarnál is lepukkantabb román karbantartási-üzemeltetési viszonyok között is.
le-fel, jobbra-balra rángatja a vonatot, a mozdony vitustáncot jár a sínen -- arról nem is beszélve, hogy a pályát is szétszedi maga alatt. Szóval marha jó, hogy olcsón üzemeltethető...
Ó, a százason még hagyján. A 40-esen Ud-Su között a nemlétező veseköve is kirázódik az embernek a hokedlin. Viszont volt szerencsém gyakornokként az északiban utolsók között nagyjavított szilik egyikén utazni (1287 talán) . Vastag abroncs, friss lengéscsillapítók, minden burkolat rendesen rögzítve, stb. Ég és föld a különbség egy mezei lelakott 43-ashoz képest, mind futás, mind zaj szempontjából. Persze még így is messze állt mondjuk egy Giganthoz képest, de engem akkor ez meglepett, hogy mennyit jelent egy friss forgóváz. Nem véletlenül mondták az öregek, hogy a Szilinél egy forgóváz felújítás gyakorlatilag egy új mozdonyt jelent.
Ezt itt ugyan félig OFF, de mindenki elvégezhet egy kísérletet, ha akarja. Utazni kell egy V43-as húzta vonaton. Fel kell szállni ez első kocsiba, és megállni az előtérben, majd indulás után a kocsi mozdony felőli, zárt átjáróajtajának ablakán nézni, hogy mit művel a V43 a szerelvényével. Tök sima, egyenes pályán - pl. Cegléd és Abony között a 100-n - le-fel, jobbra-balra rángatja a vonatot, a mozdony vitustáncot jár a sínen. Ha kicsit jobban élesíti az ember a fenekét, akkor ez az utolsó kocsiban érezhető is, ha hátra mész leülni.
Majd ugyanez a figyelés, de egy olyan vonaton, amit nem egy ilyen "mozdony" húz, hanem mondjuk a 100-ason egy V63, vagy egy "Teszkós Taurus". Sokkal simábban, kényelmesebben lehet utazni, pl. az említett szakaszon a V63 meg se' rezdül a sínen, úgy húz.
Volt szerencsém pár menetet a bal egyben eltölteni különböző gépeken. (Mielőtt a vezérek itt felszisszennének: sosem menetem, csak, ha hívtak, és volt hozzá engedélyem!) A V43-as, már bocsánat, de pattog a sínen, mint kecskesz_r a deszkán. nagy darabszámban használja a magyar vasút, de ne nevezzük jó mozdonynak.
Hát azért szerintem relatív a jól összerakás. Sok van belőle, és nem volt más. Pl. a pályásoknak nem biztos hogy jó véleménye van róla, mert állítólag eléggé durván szétveri a forgóváza okán a pályát (legalábbis elég sokszor előkerül ez), de szerintem lehet más is van még, csak én nem vagyok szakmabeli.
Ugyan azt írtad le amit én, csak a szóhasználatod más, mégha az első mondatod arra is enged következtetni, hogy nem ez volt a célod!
A korszerűtlen nem egyenlő a használhatatlannal! Ha így lenne, a Szili már régen nem lenne forgalomban. Nem, hogy idestova 60 éve! Korszerűtlen, de jól össze lett rakva! S ne tegyünk a Szili és a Dácsia közé egyenlőségjelet!
Nem tudom, de szerintem azért népszerű, mert 1963-tól napjainkig fut belőle, és bárkinek aki ebben az időszakban találkozott a géppel, érdekes lehet. Meg gyakorlatilag 3 vagy 4 korszakban is létezett, szóval eléggé na, univerzális így is.
"Az 1/87-ed méretarányú változata nyilván idézőjel nélkül népszerű. De szvsz. egész egyszerűen azért, mert az igaziból is sok fut, nem pedig azért, mert annyira jó lenne az igazi"
Kíváncsi vagyok, a beharangozott Piko Szili is ki tudja-e majd használni ezt?...
Hát az Akiem mozdonyairól sokat nem tudok. 30 évvel fiatalabb, mint a magánosok körében népszerű Ázea, és majd' 40-nel, mint a Sulzi. Szóval más kategória (ami persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne elavult technológia...)
Ööö... hát azért a "korszerűtlensége okán népszerű" eléggé vicces megközelítés. Az egész a nyomorúságos szocialista hiánygazdaság eszed-nem-eszed terméke, amit kényszerűségből használunk 60 éve. Az, hogy milyen szintű karbantartást igényel, szintén relatív. Az emberek ugyanazok, amik Angliában, Németországban, Oroszországban. Az anyagi lehetőség, alkatrész-utánpótlás, műhelyek felszereltsége alakult sok évtized szocialista nyomora alatt olyanra, amilyen. Ha meglett volna a technológia, valószínűleg hozzáalakult volna a munkamorál is (és itt most nem a Gyík gyenge minőségű alapanyagokból összerakott túlbonyolított vezérlésének megbízható üzemeltetésére gondolok, hanem egy valóban korrekt, praktikus felépítésű mozdonyra -- buszos példával élve pl. egy 260-as Ikarusra).
Az 1/87-ed méretarányú változata nyilván idézőjel nélkül népszerű. De szvsz. egész egyszerűen azért, mert az igaziból is sok fut, nem pedig azért, mert annyira jó lenne az igazi. Az, hogy a Fugi Szili a korszerűtlensége ellenére népszerű, kb. ugyanaz az eszed-nem-eszed nyomor, ami az igazival is van.
A Szili korszerűtlensége ellenére ide, vagy oda, mégis csak emberöltők óta meghatározó -majdhogy nem kizárólagos- mozdonya a MÁV-nak. Az eltelt több, mint fél évszázad azt mutatja, hogy megbízhatóan tette, teszi a dolgát a vontatásban. Éppen a korszerűtlensége a nagyszerű benne, mert így igénytelenebb és kevésbé érzékeny a kellő szintű rendszeres karbantartás fogyatékosságára. Minél korszerűbb valami, annál több speciális eszközt igényel és zavarérzékeny a megfelelő karbantartás hiányára is.
Nem véletlen, hogy a valódi 87-ed része is eléggé népszerű, a "miniatűr" gyártásának "korszerűtlensége" ellenére is. Talán az a pár tucat modellező, akiknek sikerült hozzájutni a Digitools/Quabla limitált szériáinak 1-1 darabjához (1034 és 1071-es), a szerencsésebbek közé tartoznak.
Valószínűleg amikor kiadták a nevezett modelleket, az adott járművek még éppen szárnyukat bontogatták, és szépreményű jövő elé néztek... aztán nem egészen úgy alakultak a dolgok. Kb. mint az Eurocom-TRAXXok. Ugye az Eurocom volt az első olyan magáncég idehaza, aki nem mindenféle levetett szlovák/román lomokkal kezdett szolgáltatni, hanem nagyot álmodott :-/
A szinte senki által nem ismert, alig néhány példányban létező/létezett járművek sorozat-modellgyártójának királya szerintem a PIKO N-méretarányban. Aki ismerte, tudja mire gondolok, de ez nem is OFF-olok itt tovább, csak a mai napig nem értem, miért volt ez nekik jó.
Üdv, tudod mi tetszik nekem nagyon (azon kívül, hogy minden)?
A középső képen látható, a Gigant mögé harmadikként besoroztt 20-47.0 -ás kocsi modellje, azon is konkrétan a tető magasságának majdnem feléig felvitt kék szín! "Végigcsíkos" változatban ez dukál ehhez a típushoz!
Szvsz. egy ilyet dobhatna a Tillig H0-ban a(z Y-B70 változatból) 2018-as formaújdonságként kihozott Y modellből!