Szabad neki vezetni, Ungvári Tamás mondta, hogy Vilmos leszállt valamelyik brit egyetem udvarán a gyepre helikopterrel, ami gyepre nem léphet mindenki (U. T. saját maga szerint igen), sokaknak körbe kell mennie az úton. Ezt is U. T. mondta.
De úgy tűnik, Vilmosnak megengedik a helikopter vezetést.
A milliárdosok családjukkal, tárgyalópartnereikkel együtt szeretnek utazni, amire nem elég a kicsi magánrepülő. Pár százmillióért van számukra megoldás. Tovább »
Vagy azt mondta, hogy "megvizsgáljuk a lehetőséget és majd értesítjük az eredményről". Ez nyári uborkaszezonban már elég egy a "minisztérium támogatja a hazai légitársaság alalpítását"
Szerintem komolyan nem ábrándozik senki, ez a mai kacsa, benne van az összes újságban. Leginákbb arról lehet szó, hogyha valaki bemegy a kormányzati illetékeshez és megkérdezi, hogy "ugye támogatják a Nemzeti Légitársaság megalakítását?" - akkor az illetékes szépen megsímogatja a kérdező buksi fejét és azt mondja neki: "Hát persze, ez nagyon fontos dolog és mi minden fontos kezdeményezést támogatunk!" És megvan az újabb kacsa...
Ja lehet, hogy ábránd de bocs felfoghatatlan nincs MALÉV, és úgy látom sokan már túlléptek ezen, beletörődtek. A Sólyom egy vicc volt....
Nem is nemzeti légitársaság ténye hiányzik csak a "márkanév", MALÉV ami németeknél Lufthansa, a franciáknál Air France, franciák biztos tökön szúrnák magukat ha eltűnne a jellegzetes francia trikolór CDG-ről és az égboltról örökre. Mi meg nem hiányoljuk "Lisztferiről a "kék orrú" a svancon magyar trikolort hordozó vasakat.
A kormány nyitott a tárgyalásokra minden komoly érdeklődővel, tőkeerős szakmai és külső befektetővel egy új nemzeti légitársaság megalapításáról, amelyben kisebbségi tulajdonosként akár az állam is részt vállalhatna - közölte a Napi Gazdasággal a fejlesztési tárca.
Az állami támogatás ötlete már csak azért is érdekes, mert a Malév épp azután állt le, hogy kiderült, a versenyt torzító volt az állami támogatás, és a szubvenciót vissza kellett fizetni.
Az Európai Bizottság 2012 elején hozott döntése szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásában az állami vagyon szerepe nem lehet meghatározó, és az állam vállalkozói szerepvállalása kizárólag üzleti alapon történhet.
Amikor Glasgowból Portsmouthba repültem a hajnali "munkásbusszal", egész úton ide-oda jobbra-balra, szárny elé-szárny mögé üldögéltem át a félig üres gépen, mert a GPS térképről tudtam, hogy mikor merre van érdekes. A sztyuvit nem zavartam, mert kaja nem volt, taxfree árusítás sem. Esetleg egy-két még alukáló utast ...
Kár, hogy nem sok látszik a képeken a reggeli köd miatt:-(
Meg merjem kérdezni vagy leb.... tok milyen repcsi (valami jet) röppent el Tököl felé vagy onnan jövet. Pár perce az érdi irodából csak a hangot hallottam, Igen tempós volt de hang nagyon gyengus (halk)
Lehetett business jet? Vagy valami "old style" jet L-29 esetleg L-39, bár szerintem azok hangosabbak lettek volna
Módjával. Nyilván van egy a típusra megadott maximális sebesség, ami abból kijön, annyi "mikrogravitációt' lehet csinálni. Én nem mondtam, hogy igazit. Saját bőrömön annyit éreztem, hogy kicsúszik a lábam alól a padló és seggreesem. De ez egy szunyogozós forduló volt 100-200 méter szintkülönbséggel. 3000 méter gyors süllyedésből többet ki lehet(ne) hozni. Ki kell számolni.
És azt hogy bírja az a drótokkal merevített szárny? :-))
Volt egy érdekes amerikai film arról, hogy kaszkadőrökkel fel akartak venni egy olyan jelenetet, amikor valaki egy hídról egy alatta lassan elhaladó repülőre ugrik. A repülő egy Ancsa lett, mert egyrészt elég lassan repül, másrészt elég stabil, nagyobb megbillenés nélkül kibírja, hogy ráugorjanak. Akkor (azt állították) Amerikában egy Ancsa volt egy gyűjtőnél, azt bérelték ki. Végülis a felvétel nem sikerült, mert nem repültek elég közel a hídhoz. A kaszkadőr ejtőernyővel szállt le.
Végig arra gondoltam, miért nem kerestek meg egy oroszt pilótát? Annak sokkal több gyakorlata lévén ezzel a típussal, bizonyára közelebb és lassabban tudott volna repülni.
De nem olyan nagy élmény, hogy érdemes legyen a világ végére elutazni érte. Inkább menj el olyan helyre, ahol ejtőernyőst ugratnak Ancsából. Amikor ledobja az ejéseket, úgy szoktak lefelé jönni 3000-4000ről mint a kulccsomó. Akkor lehet ezt igazán csinálni:-)
Csak a fordulóknál, amikor felhúzza a gépet, mert nincs értelme a füvet nyírne, ha nem kell szórni. Az új irányban meg le kell süllyedni. Mindkettőt lehet parabola pályán, csak a sebesség (centrifugális erő) meg az idő lesz kevesebb, mint egy Il-76nál, amivel pl. az oroszok csinálják 10ezer méterről indulva:-(
a xar azt a típusra (An-2) értettem, így elnézést kérek mindenki mástól aki félreértette - ez a típus nem igen hat meg már manapság.
Ja, hogy ez is sértő, bocsi...azoktól
OFF: Engem is sérteni szokott más topikban mikor a francia autókat egyéb dolgokat, (Hamster te érted mire gondolok általánosítva jó magyar szokás szerint ) savazzák, köpködik amikor 20 éve szolgálja (hiba nélkül) francia autó családunkat és nem igen volt panaszunk rá, sőt az az a xar francia autó többször megtette az 1500 km (oda-vissza 3000 km) utat Közép és Nyugat Európa között és még mindig (18. éve megy) hajtja faterom és nem válna meg tőle. Ennyit ki mit tart "xar"-nak.
On
Tudjátok nem az a csoda számomra, hogy egy An-2, egy Zlin, vagy akármilyen kis gép a magasba emelkedik, hanem egy 70 tonnás de egy 400 tonnás is. De hagyjuk a meleg általi "agylágyulásomnak" hogy ezt még most is csodának tartom
Igen, igen. Ha jól karban vannak tartva szuper kis gépek még mindig. Mondjuk életemben egyszer repültem AN-2-vel.
És ha már régi géptípus. Egy kollégámnak mutattam fényképeket amin a LI-2 esünk is szerepelt. Mondtam is, hogy ez nem DC-3-mas, hanem szovjet gyártmány. Volt Észak Koreában még tavaly, és látott repülni ilyet, még csodálkozott is. Ott is LI-2 volt, vagy esetleg Kína is gyárthatott ilyet más néven? Rákeresek a neten, meg ő még akkor tavaly nézett utána, de csak épphogy, mert annyira nem érdekelte.:-(
Főleg ha ismerős pilóta elvisz szúnyogozni. Mondjuk félóra után már kezd unalmas lenni a kémény- és toronyház kerülgetés, de menet közben nincs kiszállás:-)
Viszont lehet súlytalanságot is játszani a fordulóknál (ahol lehet hozzá magasság), ha a pilóta tudja, hogy kell. Ne igazi lebegésre gondoljatok, inkább seggreesésre, de érezhető, hogy ment ki alólad a padló :-)
Nem erről van szó. Van a hivatalos, irodalmi használat. Meg van a köznapi átlagemberé. A szabályozás szándéka ugyanis az, hogy aki a magyarra átírt szöveget olvassa fel a magyar fonetika szabályai szerint, az lehetőség szerint ugyanazt a hangot adja ki, mint az eredeti nyelven beszélő ember.
A kiadói vagy nyomdai korrektornak természetesen ott van a polcán a "szabálykönyv", már amelyik nyelvről van. De az is csak azt célozza, hogy ne vitatkozzanak, hogy vertalet vagy vertaljot. Vagyis megmondja, hogy hogyan ejti ezt a szót a művelt irodalmi orosz.
Hát ez nagyon furcsa hozzáállás pont ebben a topikban. Ha nincs kéznél a szabálykönyv, kitalálunk magunknak egy szabályt?
A 218. pont önmagában nem határoz meg átírást, csak azt, hogy van rá külön szabály, amit a 220. pontosít. A "nyelvenként szabályozott" nem azt mondja, hogy ha nem ismered a szabályt, akkor nem létezik. Ez már majdnem olyan, mint a másik topikban az a kérdés, hogy ha van repterv, akkor be szabad-e repülni a tiltott légtérbe. :-P (Persze nyilván más a következmény.)
1984 óta ezek a dolgok nemigen változtak.
Azért írtam be lentebb a Wikipédia átírási táblázatát, mert azt hozzáértők készítették ennek a könyvnek a figyelembe vételével, és még kéznél is van. Bátran támaszkodhatsz rá.
Erre a 218. pont vonatkozik. Eszerint a főszabály az, hogy "Átíráskor az idegen hangsort (pl. a kínai esetében) vagy az idegen betű- és hangsort együttvéve (pl. az orosz, az arab, a görög stb. esetében) nyelvenként szabályozott módonhelyettesítjük magyar hangokkal, illetőleg az ezeknek megfelelő magyar betűkkel."
A 220. pont specifikálja, hogy a nyelvenkénti szabályozásra van szakirodalom is, de pl. az orosz kiadvány 1984-es, elképzelhető, hogy menyire használható teljes körűként :-(
Mivel a "szabálykönyv" élő beszédként (általában) nincs kéznél, marad a főszabály, még ha a helikopter talán abban is benne van.
OFF: Nem tudom, hol járja angol módi, mifelénk nem. A sajtóban gyakran olvashatni indokolatlan, alaptalan angolos névátírásokat, de ez kizárólag az újságírók félműveltségének köszönhető. Aztán persze terjed, mint minden szemét.
Bocs, de nem. Te talán a 205. ponttal kevered össze, ami a magyar nyelvben meghonosodott idegen szavak írásáról szól: https://hu.wikisource.org/wiki/A_magyar_helyes%C3%ADr%C3%A1s_szab%C3%A1lyai/Az_idegen_k%C3%B6zszavak_%C3%A9s_tulajdonnevek_%C3%ADr%C3%A1sa#A_magyar_.C3.ADr.C3.A1sm.C3.B3d_szerinti_.C3.ADr.C3.A1s
Ott sem az adott nyelv hivatalos fonetikájáról beszélnek, mert az elég nehezen értelmezhető...
Ez viszont határozottan orosz szó, nem vettük át, erre a 220. pont vonatkozik ugyanott.
Nekem úgy rémlik, hogy van ilyen kettős szó, de most nem tudok példát. Más olyan szópár is van, ahol a hangsúly eltolódása másik jelentést okoz. Szerencsére kevés. :-)
Vertaljotot kellett volna írni, mert a magyar helyesírás szabályai szerint idegen ábécés írásnál a nyelv hivatalos fonetikáját kell magyar betűkombinációval átírni. Hogy azt honnan tudod meg, az a te gondod. Az orosz óra nem sokat segít, mert egymás közti használatra szánt szövegekben nem használják a "ё"-t (bár a 33 betűs ábécében benne van), ők tudják, mi van oda írva. Érdekes az lenne, ha lenne olyan eset, amikor külön értelme van egy szónak "e" vel és "ё"-val. Én ilyet nem láttam még, de orosz nyelvből nem vagyok büfé, még ha sokat forgolódtam is köztük.
Na jó, a kiejtésben igazad van, az átírás azonban ezt csak félig tükrözi.
Itt elég jól összefoglalták a cirill betűk átírási szabályait: https://hu.wikipedia.org/wiki/WP:CIRILL Eszerint a ё jo lesz, az o viszont a hangsúlytól függetlenül o marad, nem követi az ejtést. Tehát vertoljotot kellett volna írnom.
Amerre a külső dörzsölődés vitte. Még olyan is volt, hogy jó helyre. A DIN-beállító gyűrűben vannak bemélyedések, az ellendarabban meg egy kis golyó, ami a bemélyedések között tud átugrálni. Na a golyó volt kiesve, így oda ment, amerre neki tetszett. A dia valamivel türelmesebb, mint a negatív, mert így is jó, úgy ius jó lehet. De az egész diasor idegesítő, ha különböző fedettségű diák keverednek. És míg a negatívnál a laborgép +/- 3-4 rekeszt is korrigálni tud (ezért a "legokosabb" olcsó automata gépekben már semmilyen szabályozás nincs), a diánál nincs mit korrigálni utólag. Illetve ha vennék egy diaszkennert 10-12KFt-ért, és a kb 3000 diámat mind beszkennelném, akkor lehetne egy nagyon jó egységes galériám DVD-n vagy felhőben. De eddig még a lustaság győzött :-(
>A nagyrészt elszúrt (a DIN beállító kerék magától eltekeredett) diáim ...
OFF: Merre tekeredett? Mikor új volt a Chinon masinám, végigfényképeztem az állatkertet 21 DIN helyett tán 600-ra? (extrém nagyra) állított DIN értékkel, normál negatívra. Nem lettek rosszak a képek, egy picit fakóbbak. A dia meg rugalmasabb, mint a negatív. ON
Kb. 20 évvel ezelőtt Oslo központi parkjából bámultam a repcsiket, ott lehetett felettünk a leszállópálya, mert rengeteg gép jött. Köztük a legtöbbön az egész törzset beborító hawaii mintás festés. De most képtelen vagyok ilyet találni a neten, pedig az lenne a vizuális élmény. A mostani képeken a Norvégiannak piros az eleje, fehér a törzse, a SAS-nek fehér a törzse és sötétkék a svanca. Mit láthattam? A nagyrészt elszúrt (a DIN beállító kerék magától eltekeredett) diáim szétvágatlan tekercsekben vannak, azok között aligha találom meg, pedig biztos lefényképeztem :-(
Nekem be jön a mai Lufthansa szín (én ezzel ismerem mióta az eszemet tudom kb 35 éve), nem nagyon volt dizájnváltás azóta, ahogy az Air France is jó ideje azzal az arculattal repül ahogy megismertem. A retró Lufi és Air France színeket is csak filmekből, képekről ismerem, no meg a retrófestésű vasakról.
Más
Ma kint voltam a 2es terminálon, bár csak ne tettem volna, sajnáltam azt az 500 Ft-ot is a semmiért. a leredukált kilátó terasz terület az "üvegkalitkával", francba már semmi nem olyan mint 25-30 éve... :(
Egyébként érdekes volt míg kint voltam (egy jó fél órát 11 körül) szinte csak Airbus volt a betonon, na ja érkezett egy belga RJ100as (lehet 85ös volt, passzolom)
Én is láttam, egymotoros volt, piros svanc, mintha alsó szárnya lett volna, de erre nem esküdnék meg. 13/31 irányon jött ment felettünk (délpest), először azt hittem, hogy ferihegyi bevezetéseket csinál (ami önmagában őrült ötlet lenne az ottani árak és a forgalom miatt). Aztán ugyanezen az irányon mindig odébb (felétek) tette meg oda-vissza a menetet. Talán fotózott, vagy nézte, nő-e már a parlagfű :-))
Eközben a légimentők Mi-2esei rohadnak valahol. (Valamikor Debrecenben voltak, tán még most is ott vannak.) Vannak olyan pilóták, akiket az eurocopterre már nem képezték át "élemedett koruk miatt". Ezekhez most csatlakozik a két Ecureil (hol van a harmadik?). Ha még a Base üzemeltetné őket, már ott vernék a tamtamot, hogy majd ők megoldják.
Persze ahhoz az egészségügyi jobb kéznek tudnia kellene, mit csinál a belügyi bal kéz :-)
hülye a kérdés de "nagy a repkedés" itt Érd környékén az irodából csak hallom rendesen tolja valaki a gázkart és írja a köröket Tököl-Érd környékén. Valaki gyakorol, vagy valami munkarepülés (fotó, térképészet pld)?
Nem tudom eldönteni turbo-prop, vagy "mezei" dugattyús, de kb 10 óra óta hallom a "körfutásokat"
Az eredetileg becsült nettó 879 ezer euró helyett nettó 1 millió 397 ezer euróba kerül a szerbiai határszakaszon szolgálatot teljesítő rendőrségi helikopter féléves bérleti és üzemeltetési díja. Az eredmény a hétfői Közbeszerzési Értesítőben jelent meg.
MTI 2014.05.20.
A hirdetmény közzétételével indult tárgyalásos közbeszerzést az Országos Rendőr-főkapitányság írta ki. A helikopter a Készenléti Rendőrség, Különleges Szolgálatok Igazgatósága, Légirendészeti Parancsnokságának határrendészeti feladatai ellátásához szükséges.
A tendert egyetlen ajánlattevőként a budapesti székhelyű FLY4LESS Légiszolgáltató Kft. nyerte meg. A céginformáció adatai alapján a társaság 2009-ben alakult, főtevékenysége a légi személyszállítás, jegyzett tőkéje 3 millió forint.
1:15-nél szépen didaktikusan egymás mellé teszi a belső és a külső ventilátort. Véleményem szerint ugyanaz lehet a szerepük, hiszen ha bármelyik leáll, a pilótának melege lesz.
A podva utazója 110 körül lehet, a leszállója 65-70 körül. Csak gyanítom, hogy az ernyő kilobbanása után átesés alá ugrott a sebesség, különben billeghettek volna tovább (mint Rozmannék) amíg esetleg Mazán magához tér és levágja a főernyőt. Be is dugóztak, csak a szokásosnál kicsit lassabban. Pintér ugyan szintén kiugrott, de az ernyője beleakadt a szárnyba, a képen ő lóg alul, a Mazán ernyője meg felül szépen fékezi a gépet. Az ifjabb Pintér (Péter) szerint, aki szintén Malév pilóta lett és eljutott a legmagasabb szintig (oktató-berepülő) a papa elég sokat nyomta a gipszágyat, mégis mindent elkövetett, hogy újra repülhessen. A Mazán meg első osztályba sorolt oktató ernyősként dettó. Szóval nem voltak málnafaszú gyerekek, az más kérdés, hogy végül kinek, mit rendelt a sors
Valamikor az 50-es évek végén volt egy érdekes Po-2 eje baleset. Pintér János (1975-ben a Bejrutnál lezuhant HA-LCI kapitánya) Mazán Mátyás ejtőernyőst vitte fel Mátyásföldről, aki a hátsó ülésből a balszárnyra mászott ki, és még kapaszkodott a merevítő rúdban, amikor kilobbant az ernyője. Odarántotta a vezérsík dúcához, ahol az ütéstől elvesztette az eszméletét, közben az ernyő teljesen kilobbant, és végül a géppel együtt pörögtek le. Az ernyő csökkentette a zuhanás sebességét, ezért mindketten megúszták, és hosszú kórházi kezelésük után folytatták, Pintér újra repült (sőt rövidesen Malév pilóta lett), Mazán meg ugrott még jó sokat. A biztosító tüskék a szűk ülésben kihúzódtak a helyükről, ez okozta az eseményt, amit egy ügyes fotós meg is örökített a földről, nyilván feltűnt neki az ernyőn lógó gép.
A budaörsi nyílt nap után édesapámmal még átrándultunk a hármashatárhegyi reptérre, mert már vagy 25 éve nem jártunk arra együtt. Meg kellett állapítanom, hogy ez a hely még mindig gyönyörű:
Egész nagy élet volt itt is, persze a remek időjárás adott volt ahhoz, hogy[...] Bővebben!Tovább »
Po-2 ről nem tudok, de Li-2 farkára akadt ejtőernyőst én is láttam 196x-ben. Félórát keringtek a keszthelyi öböl felett, amíg egy hosszú rúddal, csákjával visszahúzták az utastérbe. A vízbeugrás me elmaradt. De hogy akdhatott oda. Bekötött ugrás lett volna? Vízbeugráshoz válogatott gyakorlott ugrókat szoktak kiválogytni.
Persze egy igazi hős szovjet repülő géppuskás kimászott volna a törzsön és visszahozza a zászlót.
Azért ez a mutatvány nem kis súlypontvándorlást okozott volna. Az álmoskönyv szerint pedig különösen a túl hátsó súlyponthelyzet az ami nagyon nem egészséges...
Egyébként Po-2 vs. ejtőernyős kapcsán rémlik valami hazai vezérsíkba gabalyodós esemény is.
Használni biztosan nem használt, bár az ejtőernyősök gömbölyded hátsója segíthet(ne):-)
Viszont így nem kellett külön 'termes' és bombázós változatokat gyártani. Sőt az ejtőernyős szállító gép némi bombával még be is segíthetett a vállalkozásba, illetve a bombakioldóba tehették a ledobandó felszerelést.
A hét elején egy "szakmai úton" voltam Zlin-ben és most 42 évesen tudtam meg hogy Tomas Bata-hoz nemcsak a cipőgyártás fűződik hanem a repülőgépgyártás illetve annak innovatív fejlesztése Csehországban.
Voltunk a "Bata múzeumban" is ott a cipők mellett ki van állítva annak a gépnek másolata mellyel egykor ő zuhant le (Zlin XII-es OK-BTB lajstrommal). Vagyis nem tudom ő volt-e aki lezuhant (csehből és angolból nehéz volt összetenni a történetet) :P
Amúgy útközben érdekes volt Érsekújvárnál (most jártam arra először) a főút mellett a város előtt volt a repülőtér egy "bazi nagy" kék Mi helikopter pihent a füvön (elsuhantunk nem tudtam beazonosítani ). Mondjuk nem sok mozgást véltem felfedezni
Bevett eljárás volt. A TB-3 teherbírása nagyobb volt, mint a befogadóképessége.
A jól beöltozött siakos-szemüveges ejtőernyősnek nem volt gond a 200 km/h menetszél. Ha mégis lefújta, volt ejtőernyője:-)
Persze egy igazi hős szovjet repülő géppuskás kimászott volna a törzsön és visszahozza a zászlót.
Láttam egy dokumentumfilmet, szovjet ejtőernyős deszantosok egy nagy repülőgép szárnyán hasaltak, az úgy szállt föl, aztán a cél fölött elengedték a belépőélet, lecsúsztak a szárnyon és ejtőernyőt nyitottak. Nagy repülős élmény lehetett.
Igen az. Szliácson fotóztam 2012-ben. Egy háborús jelenetben szerepelt a gép. A jelenet végén a lövész szokta lengetni a zászlót, mint a győzelem jelképét, de ekkor idő előtt kiesett a gépből a zászló és ott akadt fenn. Még jó hogy nem lett baj belőle.
Főleg mellette. Ez a teleobjektív zsúfoló hatása. Már a Margit hídnál felhúzta a gépet, a kifordulás már valahol a Szent István park felett lehetett. De a Lehel téri templom tornya azért sanszos :-)
Ezeket a gépeket elég könnyen "átépítették" akár a fronton is, ha a szükség úgy hozta. (A legendás Il-2-nek is így lett beépítve az első hátsó védőgéppuskája, a géppuskás primitív és védtelen ülésével együtt.
Az éjszakai bombázásra használt Po-2-es gépeken volt hátsó géppuska, a futár és sebesültszállítókon nem volt.
Az interneten ezt a képet találtam hátsó géppuskával. Na meg persze sok modellen, és néhány old-timer gépen is van.
De a lent említett könyben 20. oldalán is olyan kép van, ahol hátrafele meredezik a géppuska csöve. Sőt, az egyik navigátor meg is említi, hogy milyen nehéz volt kesztyűben használni télen. Úgyhogy nagyon is gyakorlati megoldás volt... :)
Tévedtem, lehetett. A kabin leghátsó része és a felső szárny kilépőéle között volt egy kis rés, ahol ki lehetett dugni egy géppuskát. Tehát utas(ok) helyett lehetett volna egy géppuskás, ha éppen vadászni akartak volna a podvákra. (Ha azok olyan hülyék lettek volna, hogy a géppuskás elé mennek.)
A fényképeken viszont nincs nyoma a géppuskának, tehát ez inkább elvi lehetőség volt, ami a háromnézeti rajzon szerepelt. Volt viszont egy 156C változat, aminek az oldalajtajaira lehetett (nyilván nem túl nehéz) géppuskát szerelni. De hogy ebből építettek-e...
Tudtommal a Storchnak nem volt állandó fegyverzete, a kabin utaszállításra volt kalakítva, oda hátratüzelő géppuskát nm lehetett beépíteni. A Po-2be elvileg tehettek volna, de a felső szárny és atartók erősen korlátozta volna a bevethetőségét. Emellett a Po-2-k többsége a repülőklubokból bevonultatott civil gép volt, előre néző, kormányokkal felépített hátsó fülkével. Újat aligha gyártottak.
De I.vh módra géppisztollyal elháboruskodhattak volna:-)
A villanyoszlop kerülgetésre nem azt mondtam, hogy megvédte mindig a podva-kat, csak azt, hogy ez volt a legjobb eszközük. A német pilóták többsége is kezdő volt, a gyakorlottak komoly ellenfelet kerestek maguknak.
Azt olvastam, hogy a svájci katasztrófa óta abban az esetben, ha a földi irányítás és a gépi irányítás ellentétes parancsot ad, a pilótának a gépit kell követnie.
Mivel mindkettő csak hátrafelé tüzelő fegyverzettel lehetett felszerelve, valóban érdekes lett volna az a légiharc :)
Amúgy a fordulékonyság csak az zöldfülű Messerschmitt 109-es pilótát tudott megcsúfolni, egy közepes vadászpilóta simán leszedte a lassú célpontot 3-4 rácsapással. Nappali repülés során sík, tagolatlan terület felett a legjobb védekezés az álcázófestés, a fák koronája feletti repülés volt, ha pedig észrevették őket, gyorsan leszálltak valahová, és elszaladtak a géptől...
A papám, aki szimpla sártaposó gyalogos volt, mesélte, hog onnan tudták, másnap orosz támadás jön, hogy mejelentek éjszaka a Marinénik és dobálták a kézigránátokat a lövészárokba. Nem tudtak aludni
A vadászgépek elleni legjobb fegyverük az volt, hogy kinéztek egy villanyoszlopot, és minimális sebességgel azt kerülgették, így a vadászgépek csak keresztező pályán tudtak rájuk lőni, úgy meg nagyon nehéz eltalálni. Érdekes lett volna látni egy Po-2 - Storch meccset.
"főleg éjszaka törtek velük sok borsot a németek orra alá, amikor leállított motorral bevitorláztak a táborok fölé, ledobtak pár bombát, majd hazapöfögtek - valószínűleg ez volt az első lopakodó bombázó :)"
Csak annyit pontosíthassak, hogy a említett éjszakai zavarórepüléseket a tábori repülőterek ellen szovjet lányok és asszonyok végezték. A motorleállítás nem volt jellemző, elég volt siklásban megközelíteni a célt. Eltalálniuk szinte semmit sem sikerült, de a német pilóták és karbantartókat épp eléggé lefárasztotta a minden éjszaka ismétlődő "műsor", a riadószirénák, a robbanások. A legnagyobb veszteségeket az okozta, amikor a németek bevetettek egy Me-110-es éjszakai vadászt ellenük. Egyébként szinte bárhol le tudott szállni, 1944-ig nem is használtak benne ejtőernyőt.
Kihagyhatatlan könyv a témáról (és más sok jó információ):
Nem tudom mennyire illik ide, vagy van-e rá jobb topik, de az biztos hogy az ilyen túrákon rengeteg repülős élmény keletkezik, ha esetleg valakit érdekel az aktív részvétel, megadom a szervezők elérhetőségét: http://www.kekeg.hu/kekeg/hirek/eszaki-vartura.html
Április végén ismét megrendezték a Goldtimer Nyílt Napot a budaörsi reptéren , én meg természetesen megint kimentem rá. Úgy sejtem, várható néhány bejegyzés a fűben látott régi autókról a közeljövőben, de most inkább a rendező Goldtimer Alapítvány régiségeit[...] Bővebben!Tovább »
Pontosan ez az. Ha netán tud is úgy adni a tenorista, hogy azt csak a pilóta hallja, akkor is readback-et már mindenképp hallja az irányító is, és rögtön reagálni fog rá. Máris lebukott a tenorista, merthogy mindenki tudni fogja, két dudás van egy csárdában. Az irányító meg jobban el fogja tudni adni magát, és a rádiója is jó eséllyel erősebb.
Lehet, hogy igazad van, de szeptember 11. is meghaladta volna a fantáziánkat egy héttel korábban. Biztos sok racionális válasz született volna rá, hogy ez miért nem lehetséges. Az ilyesmi megváltoztatja az ember látásmódját.
A rosszcsont elvben azt eljátszhatja, hogy úgy ad, hogy a gép hallja, az igazi torony ne. A gép és/vagy az igazi irányítás válaszát azért nem könnyű észrevétlenül zavarni, és ha a pilóta gyanút fog, hogy valami nem stimmel (esetleg az igazi irányító is mond valamit és azt is hallja), akkor azt gondolom laikusként, azért már jóval nehezebb hülyeségre rávinni.
Egy terroristának ez elég bizonytalan kimenetelű dolog lenne, nem olyan könnyű ám két gépet pont egymásnak vinni. Neki az nem elég, ha csak vaskosan sérül az elkülönítés. És akkor még a TCAS is ott van, utolsó védővonalként.
Ez azzal lehet összefüggésben, hogy ellenőrizetlen légtér felett repül? Az egyik ANEXA, a másik Esztergom felett volt. De ha jól sejtem, az ILS siklópálya úgysem tudná levinni sem az ellenőrizetlen légtérbe, sem a Pilis sziklás meredélyére, akkor meg minek?
Mi történik, ha egy lelkes rádióamatőr beszáll a vonalba, és irányítani kezd? Azt értem, hogy előbb-utóbb berakják a hűvösre a tagot, de ott és akkor honnan tudja a pilóta, hogy melyik az igazi Trebitsch?
Az ilyen szerencsére nagyon ritka. Technikailag ahogy a többiek írták, valóban nem nagy etwas a kalóz adás egy kiválasztott repfrekin. De, ahhoz, hogy a kalóz tudjon úgy rádiózni, hogy azt a pilóta jobban elhiggye, mint a rendes irányító utasításait, ahhoz már komolyabb szakmai ismeretek kellenek, amit nem lehet csak úgy felszedni. Aki pedig rendelkezik ezen ismeretekkel (tehát tudna szabályos fóniával rádiózni), az viszont már ismeri tettének a súlyát is, tehát nem fog ilyet tenni.
Ma kétszer is olyant hallottam, hogy cleared for localizer 31L. 100-ból 99-szer ILS-t mondanak. Mi a különbség?
A cleared for localizer csak az iránysáv követésére ad engedélyt, a siklópályán való süllyedés megkezdésére nem. És jól sejted, még egy engedélyre szüksége lesz annak a gépnek.
Nekem évekig itt állt a szekrényemben egy R860 reprádió AN-2 antennával. Igaz 100 kHz-es, de csak találtam volna valahol egy szép kerek számú frekit, ahol az FR24-et figyelve (mondjuk autóból dupla akkuval) érdekes dolgokat játszhattam volna :-)
Igen, ezt tudom. Rádióamatőr alatt az én időmben nem azt értették, aki vett egy kütyüt, és belebeszélt, hanem aki beleásta magát az elektronika rejtelmeibe, és magának építgette a készülékeket, és a forgalmazás már csak a hab volt a tortán. Abba meg simán belefér ez is.
Elég lelkesnek kell lenni, mert az átlagos rádióamatőr FM-ben dolgozik, a repülés irányítás pedig AM-ben. Persze egy kézi rádiót akárki vehet, és csak abban bízhatunk, hogy az gyenge a hivatalos csatornákba beszóláshoz.
Olvastam egy könyvet egy BA London-Bangkok-Sydney járat egy útjáról, ott a felszállás előtt figyelmeztették a pilótákat, hogy (akkor) Jugoszláviából valaki hamis irányítási adatokat rádiózik.
Mi történik, ha egy lelkes rádióamatőr beszáll a vonalba, és irányítani kezd? Azt értem, hogy előbb-utóbb berakják a hűvösre a tagot, de ott és akkor honnan tudja a pilóta, hogy melyik az igazi Trebitsch?
Ma kétszer is olyant hallottam, hogy cleared for localizer31L. 100-ból 99-szer ILS-t mondanak. Mi a különbség? Azt értem, hogy a localizert előbb kell megfogni, mint a glide-ot, meg messzebbről, de ez most azt jelenti, hogy később még egy engedélyre lesz szüksége?
a nyilvános reptereket - nyitvatartási időben - bárki bármikor használhatja (az AIP-ben meghatározott díjak megfizetésével). A nem nyilvánosak csak az üzemeltető előzetes engedélyével használhatók.
Ez sajnos nem elég napr:-( akész, mett az adatok a Maracskón keresztül kerülnek rá. Az meg nem hatóság, a reptérnyitásokat-zárásokat, adatmódosításokat senki se köteles nekik jelenteni. A hatóságnak van egy PDF formátumú adatlapja valamilyen .gov oldalon. Ha az naprakész lenne (a jelenleg letölthető tavaly őszi), abból lehetne egy automatikusan, közvetlenül frissülő hasonló weboldalt csinálni, akár ennek az általad mutatott www.hungaryairports.hu-nak a mintájára, illetve annak az automatiku frissítésére. Mert most kézzel csinálják, amikor ráérnek. Csakhát az pénzbe kerül
Amúgy a gugli meg ilyen fontos adatokat is kritikátlanul feltesz. Csak nehogy egyszer valaki ennek alapján válasszon kényszerleszálló helyet Túrkeve környékén.
Igen, csak ez a GoogleEarth-on szerepel. Ancsát akárhol láthatsz mezógazdasági placcokon. Valószínüleg ez is ilyen, csak valaki beküldte POI-ként, a Google meg nem tesz különbséget Ferihegy és eg libalegelő között. Pedig egyszerű lenne, van egy hatósági lista az engedéllyel rendelkező repterekről.
Ilyen kis repülőtérnek, ami gyakorlatilag letaposott gyep, szerintem se szeri, se száma. Tavaly még megvolt egy Jászapátin is, a vasútállomásnál, Ancsát is láttam ott.
A hét végén jártam arra, nem láttam repülőt, nem tudom, miért.
Hallott valaki túrkevei repülőtérről? Toszigáltam a GE-t, és mindjárt kettőt is találtam, egy Northot és egy Southwestet. Mindkettő mezőgazdasági parcellán van. Eközben olyan több éve működők, mint Atkár nincsenek rajta.
A hétvégén upgradeltek a Deltán Economyról Firstre vagy Bizniszre, mittomén, hogy nevezik. Vagy Prémium Class. Nem volt annyira kiemelkedő a dolog, de jól esett....
A Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Fóruma (NJSzT ITF), és a Gábor Dénes Főiskola tisztelettel meghívja a magyarországi informatikában különleges szerepet játszó területet bemutató konferenciára, amelynek címe:
A MALÉV és a magyar polgári repülés informatikai története
A rendezvény időpontja: 2014. május 12. hétfő 14:00-20:00
A rendezvény helyszíne: Gábor Dénes Főiskola (Budapest XI., Mérnök utca 39.) Neumann János terem
"A kölcsön kapott Extra 300 műrepülőgépet egyben folytatta Gábor előző este rendőri felvezetéssel egy kamionnal vittük be Budaörsről az Erzsébet híd budai lábához. Nem kellett a forgalmat sem leállíttatnunk, elfértünk a buszsávban, a környező kocsmákból kitódultak az érdeklődők, vagy kétszáz ember ünnepelte és fotózta a lerakodást, a repülőgépet a másnapi indulásig ott őrizték."
Történt egy autófeltörés, így elvesztettem az elérhetőségedet, kérlek keress meg, a thaiföldi kollégád elérhetősége végett. Köszönöm!
ON
Nyilvánosra is megírnám már ami publikus lehet. Nemrég családommal USA-ban jártunk, és egy fórumozótól kaptuk a legnagyobb repülős élményemet. Azt már az út előtt sejtettük feleségemmel, hogy a 10 éves fiamnak meg lesz a "mi szeretne lenni ha nagy leszel" kérdésre a válasza:-) Nem tévedtünk! Köszönöm, hogy láthattam láthattuk munka közben, és természetesen az egyéb segítségeket is.
Kipróbálom magam blogolásban is. Tavaly szereztem meg a PPL-t, azóta annyi jó repülős sztori gyűlt össze, hogy már nehéz fejbentartani. A mai a jubileumi első poszt, még friss, ropogós: http://funfly.hu
A magasság elosztási rendszer szerint azokon az útvonalakon, melyeknek iránya 0-179 fokba (keleti) esik a páratlan, a 180-359 fokba (nyugati) esőkön pedig a páros magasságokon kell repülni, ezzel kivédik, hogy az útvonal kereszteződéseket leszámítva ne kerülhessen azonos magasságon két gép szembe. Az említett esetben, például útvonal keresztezés idejére, olyan magasság használatára utasították a gépet, ami az ő repülési irányának figyelembevételével un. ellentétes magasságnak minősült, s ott forgalom nem volt.
Ritka esetben Párizsból van repjegy 500€ alatt is, ehhez számold hozzá a szállást+kaját+a repjegyet Párizsba és vissza. Ha jól rémlik ilyen szempontból már egyszerűbb hogy a Transavia megy ORY-ra.
A repülős képek topicban vannak linkelve jó képek a Wizzről is ;-)
Ha egyszer sok pénzem lesz elmegyek ide (St. Martin), ez az álmom amit megvalósítanék mielőtt túl öreg leszek :P
Mennyibe fájhat ide egy út? Csak a repülőjegy ár érdekel, nyilván az legnagyobb tétel.
Mondjuk Görögországban is (Skihatos? ) hasonló élményben lehet része a repmániásnak, bár az Görögország amit nem "szeressek" :D Meg aztán egy AF vagy KLM óriásgéppel szívesen repülnék. Gondolom a franciák és hollandok is több típust küldenek arra, bár KLM-nél inkább a Jumbo jellemző.
Tegnapi "repülőnaphoz" egy kérdést. Melyik vas volt Wizzairtől amelyik megmutatta magát? Azt láttam egy sharklet-es volt, de a lajstromát nem sikerült megsasolni.
Gondolom fel/le szálló gépek esetén, vagy más okból előfordulhat az azonos magasságon való keresztezés, ilyenkor ha jól tudom oldalirányban is történhet az elkülönítés.
Egyrészt kinn voltam egész nap, másrészt több száz fotót és videót néztem végig a tegnapi napról, de senki sem látott Budapesten L-29 Delfint a Duna felett. Vagy nagyon nem értem a kisbetűs és a nagybetűs delfin szóra vonatkozó poént?
A repülése előtt az Erzsébet híd budai hídfőjénél a déli oldalon láttam állni a gépet, bekerítve. Tényleg, hogy vitték oda? Mekkora a fesztávolsága? Elfér egy autós sávban? Vagy az orrára (függőleges vezérsíkjára) állítva vitték? :-)
Hogy Besenyő Pista bácsi fel tud szállni akár az Erzsébet-hídról is, abban (az ő ismeretében), kétségem nem volt.
Igazából aszittem a pesti pilon előtt kifordul jobbra (volt benne kihívás az emelkedő kábelköteg miatt), de valszeg a megfelelő felgyorsulás, s a biztonság okán átrebbent a pesti pilon alatt, osz' onnan szárnyalt (ahogy a tvben láttam). Megemelem a fejfedőmet előtte újra csak!
A delfin, bár emlős állat, a lábad alatt volt a Gellért-hegyi víztárolóban, Vakegér(!), azaz hogy világtalan rágcsáló, vagy éjszakai-sólyom, vagy mi a rosseb vagy?
Red Bull-os "produkció" (Nagy futam) lesz ma a Duna felett, a program szerint L-29 (Delfin) is lesz, utóbbi gondolom nem tartozik a Red Bull "kötelékhez"
A B25-re vagyok kíváncsi azt még élőben nem láttam
Az. Azaz repülős élmény. Én csak hallottam őket. (Azt hittem aug. 20 van.) Te meg láttad is, pedig csak pár száz méterre északra lakom tőled. Szal, örülj neki. Lenyomtál. :-)
Igazad van amit írsz a bezárkózás meg stb-stb... nem jó. Nem gondolnám annyira zárkózott lennék inkább nehezen jön a kapcsolatteremtés ismerkedés (akár a Cargo dombon beszélgetni - bár még odáig nem sétáltam el csak az Igló utca és a reptér kerítés sarkáig) vagy egy repülőnapon. Na szóval itt van a hiba bennem, és sokszor mostanában (utóbbi 3-4 év) szorongás is elfog (egyedül járkálni a városban) inkább ezért nem mozdulok ki. De nem off-olom a topikot tényleg
Most - hogy jön a jóidő próbálok többször kijutni Ferihegy mellé (is) - utasszállítók jobban érdekelnek ugye...
Nezd, a fizikai rokkantsagod egy allapot, amivel gondolom megtanultal egyutt elni. A lelkit meg mar te alakito es itt meg kell hogy jegyezzem nem tul jol. Nem lehet bezarkozni.
Ha jol tudom Gazdagreten vagy kornyeken laksz. En oda jartam suiba. Egy szep napon az egyik iskolatarsamat elutottek a szemunk lattara. Koma, korhaz, vegul derektol lefele lebenult. Viszont kepes volt agyban tullendulni a dolgon, elfogadta magat. Onnantol ment bandazni mindenhova a sracokkal, lanyokkal. A csajok felvaltva szaguldoztak vele az udvaron :)
Az elottem szolonak igaza van, nem tudjuk aterezni a helyzetedet, de a bezarkozassal csak magadnak artasz. Tedd meg az elso lepest. 43 evesen sem keso.
En sok embert megismertem a forumnak es a repulesnek koszonhetoen. Hidd el, egyik sem olyan, aki nem allna veled szoba!
Látod, pont te gondolod, hogy az emberek előítéletesek veled. Senki nem fog kicsúfolni, ha meg igen akkor az az ő szegénységi bizonyítványa! Bátran menj ki, senki nem fog beléd kötni.
a nők már nehezebb ügy, de az itt már nagyon OFF volna.
Sajnos itthon nem sokat tudnék neked felajánlani hobbid érdekében, de ha Münchenbe vet a sors, és előre egyeztetünk akkor az ottani reptéren körbevezetlek, és felmegyünk pár gépre.
szóval fel a fejjel! Tudom tele lehet ezzel a hócipőd, lévén mi egészségesek igazán soha nem fogjuk tudni átérezni azt amit ti.
csakhogy a régieket ne untassam, akik ismernek (talán személyesen is)
nem kifogások csak tények
- roki vagyok és bár járok-kelek a városban (tömegközlekedéssel), pont a rokkantságom (bicegek, egyik kezem béna) miatt szégyenlem magam mások előtt (repülős szakik előtt is, nemhogy a nők előtt). Pld, hogy ott ücsörögjek (cargo dombon) szótlanul félve hogy megszólítanak. :P
- nem sok önbizalmam van a fentiek miatt ezért inkább magányosan élek a hobbinak (messze elkerülve az embereket) megyek nézelődni a reptér környékére például
Nos ezért ismerkedem nehezen... és bár tisztelet az itteni többségnek, vannak "figurák" akiktől csak lekezelő stílust tapasztalok. Jó elismerem pluszban a többször feltett hülye kérdéseket...fárasztó lehet.... de régebben sokkal emberibb volt ez a topik is
Nézd, az látszik, hogy próbálsz kapcsolatokat létesíteni, barátkozni. Abból is kiderül, hogy régi kérdéseket, amiket megválaszoltak neked, újra felteszed. Próbálj meg nem a netten barátkozni. Ha érdekel a repülés, akkor menj ki pl. LHBP-re. Biztos sok azonos érdeklődésű emberrel találkozhatsz. Az meg végkép nem jó barátkozás, ha ismeretlen emberek kik nem válaszolnak, nyilvánosan besértődsz rájuk. Azért azt látom, hogy régi motoros vagy a fórumon, és mégse alakult ki közted, és sok más között valami, abban szerintem magadban is keresd az okokat. Mert amúgy sok régi fórumos jobban is megismerte egymást ám. Én nem rég fórumozok idehaza, az tény, hogy sokszor érdekes stílus üti fel a fejét.
Szóval, ha van lehetőség akkor mozogj emberek között, ne félj! A többség nem fog lenézni! És ha netán velem is összefutsz, akkor én mindentől függetlenül, szívesen elbeszélgetek veled. Nemrég például egy kissráccot kísértem el egy szimulátorba, és szívesen végig mutattam neki mindent benne. Ő indított mindent a gépen, és utána repült a segítségemmel.
Ja lehet, igazad van (gyerekes vagyok 43 évesen aláírom) , bár nem részletezném miért van így másrészt lassan a net az egyedüli hely ahol emberekkel kommunikálok barátok, ismerősök hiányában - egyéni szoc probléma tudom, de korábban itt tényleg "jobb fej" emberek is voltak, akik nem csak gugli a barátod válasszal elintézték :P
Az most vajon repülős (legnagyobb) élmény hogy ma reggel Érd felett láttam elhúzni egy Alpha Jet-et. Tudom holnap lesz valami "bohóckodás" a Duna parton, ma reggel meg az egyik rádióban volt "repkedés" és ennek kapcsán láthattam Tökölre visszatérni a jet-et.
Az a gond hogy nem érkezett reakció? A turkish reklámmal tele a net, a legtöbb embernek tetszik,de most ezt írja be mindenhova?!
A Másik meg eleve hülye kérdés (már bocsi) mivel tudomásom szerint csak külön engedéllyel rendelkező pilóták landolhatnak ott, így elég kicsi az esély hogy innen valakinek erre pontos rálátása lenne, viszont annyit laikusként én is mondhatok amennyit te is látsz: NEM túl gyors
Mivel a gépet nem baszta oda, nem futott túl.
Tényleg nem bántásként de néha a kérdéseid és a reakcióid olyanok mint egy 12 éves hisztis gyereknek.
kérném törölni ezt a hsz meg az előzőt (Turkish Airlines reklám). Úgy látszik ezek nem tartoznak repülésélményhez (ja nyilván nem saját). Belátom, tévedtem
2-3 motoros sárkány, 2-3 hátimotorozó ernyős, meg néha (évente 1-2 alkalommal) megjelenik 2-3 vitorla.
A "bennfentesek" szóba sem állnak az érdeklődővel. Amíg még volt minden hétvégén vitorla üzem, már akkor is elhajtottak, mondván sok az eszkimó kevés a fóka. Mindenki félti a kis összekuporgatottját. Tisztára mint az átkosban.
Válogatok? Igen, olyat válogatok aki hajlandó engem kiképezni PPL-ig.
Szerencsére visszakerült a gyártás már a csehekhez.
Van jó pár sörgyári csoport, így az egy tulajdonos kezében lévő márkákat szinte a tulaj bármelyik sörgyárában gyárthatják, természetesen licenc alapján, no de akkor is jelentősek a különbségek, már csak az alapanyagok miatt is.
Mikor a Kozelt elkezdte a Dreher gyártani, borzalmasan leromlott a minősége, most újra iható.
Érdekes most ránézni Róma Fiumicinóra, egymás hegyén-hátán állnak a felszállásra váró gépek, épp most húz el felettünk is egy névtelen. Nagy esemény egy pápa szentté avatása egy reptér életében. :-)
Beigazolódni látszik Szepesi György halhatatlan próféciája, miszerint jönnek a csehszlovákok, jönnek a csehszlovákok. A menetrend szerinti gép után most száll le egy másik cseh, ami nincs feltüntetve, hat körül meg egy katonai gép jött. Lehet, hogy most vették hírét a Kőbányai világosnak, és gyorsan mind idejönnek megízlelni?
Nem tudom mennyi a valóságtartalma, de valahol írták hogy Simicska villájának az ablaka épp arra néz, lehet zavarja szegényt a látvány, vagy a motoros gépek zaja.
Jó esetben itt csak az egyik fél hazudik. A rosszabb opció viszont az lenne, ha mindkettő. HHH-t (aminek a pályairánya ugyanaz, mint Ferihegyé 13/31) egyszer már a posta-kömi korszakot követően átmenetileg bezárták, talán most jön a második próbálkozás. Valahol olvastam, hogy a terület kb. 30 milliárd forintot érhet, de lehet hogy többet. Nem illik biztosra fogadni, már mint hogy a végén melyik fél lesz a nyertes
Bezzegországban ezen nem kel csodálkozni, lásd a Dunakeszi repülőtér esetét, és még sorolhatnánk jó pár dolgot, ami ezeknek kell azt egyszerűen elveszik.
A Szabó Pista bácsi egy igazán jó ember volt, amikor ez a napi rutin esemény történt vele, már nagyon közel volt a nyugdíjhoz. Ugyanúgy, ahogy a Takács Fegya, aki a szintén nyugdíj előtti pár órája előtt viszont valamiért hibázott ugyanott (PRG) csaknem egy héttel később, és a HA-LCF leamortizálódott.
1981. X. 15. Prága A célrepülőtéren uralkodott rossz időjárás miatt a repülőgép a levegőből viszszafordult Budapestre 46 utassal a fedélzeten. A parancsnok Szabó István volt.
Egyik CityLine Hungary "Ancsa" ha jól emlékszem filmszereplő volt a német Bohóc című produkcióban ("mozifilm" változat nem a sorozat). A filmbéli rosszfiúk ezzel (géppel) akartak menekülni de a "modern kori Zorro" a BOHÓC megakadályozta a menekülést és a gép grafikai trükkfelvétellel (vagy hogy mondják ezt) "megsemmisült, felrobbant"
A napokban volt műsoron az egyik TV csatornán a Nápolyt látni és meghalni c. 1972-es magyar film, amiben egy TU134-es repült. Rákerestem a a lajstromra és találtam egy jó hosszú esemény/hiba napló bejegyzést a gép életéből. Meg az is érdekes, hogy ez a gép ki van állítva Szolnokon.
Ezzel a képpel máris előrébb vinnéd a planespotters.netet meg a flightradart. :-)
A Swiss 223P is igen kedves és előzékeny volt ma hozzám, mert szokatlanul északra jött fel, közel hozzám. A DNY felől jövő gépek nem szoktak idáig eljönni.
A két mondatom egymástól független volt, csak földrajzilag voltak közel. :-) Az ATIS-t próbáltam megérteni, mert számomra szokatlan szövegeket mondott (ha jól értettem záporokról meg zivatarokról, de ezt is negyedszerre bírtam kivenni). Ilyenkor jó lenne egy kis segítség.
Gyakorlórepülést végzett, némileg szabálytalan fóniával (az irányító H-EW-nek rövidítette, ő meg majdnem végig H-AW-vel válaszolt, pedig tudtommal az irányító által használt formát kéne viszonoznia).
És mivel a flightradarnak csak típusrajza van róla, küldök egy fényképet is. Na jó, kissé szellemképes, de legalább illik a hívójeléhez. :-)
Van olyan oldal, ahol a ferihegyi ATIS szövegei visszamenőleg megtekinthetők?
Éppen most közeledik felém egy blocked gép, na de én majd jól megkukkolom. :-)
Ehhez inkább LHBP Approach-ot kéne visszahallgatnod, mert az ATIS-ból ez soha nem fog kiderülni. :)
Javaslom a liveatc.net-et, ott van archívum.
Nem lehet ez valami hekkelés, valaki bejuttatott a FR24 rendszerében egy hamis tracket?
Nem hack.
Van olyan szűrés, hogy bizonyos helyen levő forgalmat két külön vevőnek is észlelni kellene?
Nincs
A gép minden bizonnyal a lajstromát használja rádiózásra, csak vicces műszakiak/pilóták a gyagyást állították be Mode-S ID-nak, így a transzponder ezt a callsign-t sugározza.
A gép (HA-LEW) egyébként hosszú évek óta az egyetlen 737-200-as magyar lajstromban! Nagy öröm, hogy újra repül, nagyon sokat állt a betonon egy hajtóművel, és sok-sok hiányzó alkatrésszel.
Nem. Azt hiszem Goldeneagle (PGT) olvtárs volt aki a hazai légtérbe érve HI DORA callsign üzenettel jelent meg. A radarra ránézve ott repked még "gyagyás1" :-)
Nem lehet ez valami hekkelés, valaki bejuttatott a FR24 rendszerében egy hamis tracket? Van olyan szűrés, hogy bizonyos helyen levő forgalmat két külön vevőnek is észlelni kellene?
The Comac ARJ21 Xiangfeng is a new aircraft developed and produced in China. The aircraft is currently in flight testing phase and it has been spotted flying from Oslo to Vienna. It's using an incorrect transponder HEX-code so aircraft and picture information on Flightradar24 is not correct. After Vienna the aircraft will continue to Ankara. Follow the flight live on http://www.flightradar24.com/1110L/32cfd63
Nem lesz egyszerű pénzt csinálni belőle, mert a kornyezetvédők ott lesznek minden ürgelyuknál, de annál többet lehet kérni a mégis megvalósított luxus üdülőkért:-)
Elsore en is DC-9-nek neztem, aztan meg Fokker F28-nak.
A kinai szemelyzet egyebkent a tuzoltoszertarban lakik a tuzoltok egyik piheonjeben. Nem csak takarekossagbol, hanem eberen figyelik a gep korul olalkodo szemelyeket is.
Egyebkent ilyen panorama-kamerak vannak tobb helyen is a gepen :
Holnap reggel elrepulnek vele Iqualit-ba, tesztelesre. Penteken is ott voltak, valamiert minket hasznalnak bazisnak, innen jarnak fel. Csutortokig lesznek itt, utana visszarepulik kinaba.
Tudom az újszülöttnek minden dolog új, de hogy 30 év alatt egy Tu-154-et nem láttam ilyen megközelítéssel, ereszkedéssel a beton előtt mint ezen a felvételen 0:59-től
emlékeim közt csak a kilebegtetéssel érkező Tu 154 van a szemem előtt, azért is szúrt szemet a felvételen "mit csinál ez" :P
" Sugárhajtású mezőgazdasági repülőgép? Ez akkora hülyeség, hogy akkor legyen már rögtön kétfedelű is! " Körülbelül így is kezdődhetett volna ennek a típusnak a tervezése, de valójában komolyabb okok voltak mögötte. Vagy esetleg mégsem .
Március közepén[...] Bővebben!Tovább »
Ha jól karbantartják kb. 26-30 éves koráig fog repülni.
Ideális esetben még van benne 12 év.
A megrendelőknek bizonyára van tapasztalatuk öreg gépek üzemeltetésében, hisz a Fokker-27 gépeik se lehetnek valami fiatalok.
Mindíg nagy kérdés, egy ilyen átalakítás megrendelése ELŐTT, hogy megéri még így átalakíttatni, vagy nem?
Nem ismerem az átalakításra szakosodott cégeket, de gyanítom hogy csomagban olcsóbbak az ajánlataik. Az ajánlati csomagjukban meg benne lehet (nem biztos, hogy benne is van?) az ablakok befoltozása.
A cargóvá alakítás tóbbek között azt is, tartalmazza, hogy kiszedik az ablakokat? Utána bestoppolják? Vagy vannak az ablakkal csereszabatos burkolat elemek? A képen nem is látszik az eldolgozás.
Ez egy érdekes nap, egy finn gép olyan közel volt szíves repülni a házhoz, hogy 6000 lábon le tudtam olvasni a feliratát kukkerrel (még jó, hogy nem számháborúzott), egy svájcinak bemondták a keresztező forgalmat, és pont az ablakom előtt találkozott a kisgéppel, amelyik Gödöllő vagy Dunakeszi felé haladt, és már csak azt nem értem, hogy a norvégok Dubai-Stockholm járata miért száll le éppen Ferihegyen. A boeing.com 1000 km-rel többet ír a hatósugarára, mint amekkora utat jelez neki a flightradar, így talán nem tankolni jön. De hátha kiderül.
Kérdés persze, hogy a Kiskegyed tudományos magazin mennyire járt utána a dolog valóságértékének. A Távol-keleten vannak olyan bennszülött törzsek, amelyek elég jól élnek belőle, hogy mikor szól az összekötő, akkor levetik a pólót meg a nadrágot, és eljátsszák az elzárt népcsoportot, akik most látnak először fehér embert. Brazíliában is lehet ilyen... A képekről különben csak annyi derül ki, hogy felnéznek a repülőre, az nem, hogy hányadszor látnak ilyent és mit gondolnak. Én is kijönnék a pavilonból, és felnéznék, ha ilyen alacsonyan húzna át egy gép felettem.
Az én ismereteimbe még az 1945 előtti ismeretek is bekerültek, nehogy túl egyszerű legyen a kép. A "Szikla" becenév akkor került be a köztudatba, akkor a veszprémi országos harcállásponttal. (Legalábbis Budapest eleste után)
Miként azt a sajtóból a 90es évek második felében megtudhattuk, az új harcálláspont szintén országos hatáskörű, sőt ez a NATO rendszer hazai terminálja is. Azt nem tudom, hogy mi maradt Budán, a HM2-ben. (Vagy az a HM4?)
1987-ben jelentősen csökkentették a honi légvédelem erejét, személyi állományát, fegyverzetét, szervezetét, gép és harceszköz ellátottságát.
Ez volt a GERECSE fedőnevű intézkedés sorozat.
1987 után így állt fel a rendszer.
- a 2. honi légvédelmi hadosztály feloszlatták.
Így megszünt a Lillafüredi harcálláspont is.
az addig miskolci hadosztály alárendeltségben lévő kecskeméti vadászrepülő ezredet + a miskolci légvédelmi rakéta ezred még meglévő három légvédelmi rakéta osztályát Veszprém alárendeltségébe helyezték.
1987 után feloszlatták a budapesti harcálláspontot mint napi operatív feladat végrehajtót.
Még pár évig kicsi létszámmal vegetált, napi feladat nélkül, majd megszünt.
Na akkor nézzük az 1987 utáni állapotot.
Maradt egy alakulat, melynek ne : 1. honi légvédelmi hadtest lett, Veszprémben.
Alárendeltjei :
- 47, 31 és 59. vadászrepülő ezredek, Pápa, Taszár, Kecskemét,
A veszprémi volt az "igazi" Szikla, ott volt és van a légierő (bárhogy is hívták) főparancsnokságának (megújult) harcálláspontja. A budai szerintem inkább a a II. vh után nőtte ki magát, amikor az volt a civilekkel való közös játszótér. A lillafüredi (amennyit tudni lehetett róla) meg az egyik területi légvédelmi figyelőbázis és híradóközpont volt. Nem irányította a harci cselekményeket, az Veszprém dolga volt.
------------------
No akkor tegyük tisztába a dolgokat.
1./ a hazai légvédelem központja a civilül OLP-nek ( Országos Légvédelmi Parancsnokság)-nak hívott objektumban, Bp.XI.ker Steindl utcában volt.
Itt volt egy irodaház, és az irodaháztól nem messze, kb. 50 méterre egy felszíni kicsi irodaház, alatta több emeletnyi harcállásponttal, napi műveleti irányító központtal.
Katonaiul (nem civilül) ez volt az 1-honi légvédelmi hadsereg központja.
Idáig érthető?
-----------------------
2./ Az 1 honi légvédelmi hadseregnek (a hadsereg közvetleneket most NEM említve) kettő alárendeltje volt.
Első:
- 1. honi légvédelmi hadosztály Veszprém.
A Veszprémi hadosztály alárendeltjei :
- 47. Vadászrepülő ezred Pápa,
- 31. vadászrepülő ezred Taszár,
- 11 honi légvédelmi dandár Érd, 12 db légvédelmi osztállyal,
Nekem 75-76-ban, amikor katona voltam, szigorúan OLP-t mondtak. Teljes nevén 2. Honi Légvédelmi Hadsereg. Azért 2., mert az 1. a határokon túl teljesített volna szolgálatot ha lett volna.
Szóval ahogy mesélték (én nem voltam lent), a nagy meleg miatt a női PA-k fehér köpenyben dolgoztak, legtöbbször csak egy szál bugyi volt alatta. :-))
Úgy emlékszem, akik ott dolgoztak azt mondták, hogy a budai Szikla lefelé 7 emeletes volt. Lehet, hogy csak a legalsó szintek voltak minősítve...
Az OLP-t meddig hívták OLP-nek? Úgy emlékszem, valamikor átnevezték. Talán akkor, amikor a FRISz-ből (Földi Repülő Irányító Szolgálat) HiFRiMüRa (Hírforgalmi és Földi Repülőirányító Műszaki Anyagok és Raktárak) lett. Vagy csak egy részéből lett?
Valóban melegebb volt, mint máshol (bár nem volt alkalmam egy bányában is csekkelni, szerencsére), de az biztos, hogy a látásom egy egész dioptriát romlott a föld alatti műfényben töltött négy év alatt, ami magától helyreállt, mikor felkerültünk Isten ege alá. Nálunk (sajna) nem volt annyi nőnemű, aki megszépít(h)ette volna a különféle deformációk okozta negatívumokat, kuplerej szintet elérő nívón meg egyáltalán. Sajna. :-)
Az 1948-as párizsi békeszerződés tiltotta meg Magyarországnak a légierő, mint önálló fegyvernem fenntartását. Persze a VSZ ebbe nem nyugodott bele, volt itt nálunk akkora légierő (3 hadosztály?) , csak szét volt osztva légvédelem, csapatrepülő és vegyes szállító cimkékkel. De ez nem egyedülálló, az oroszoknál ma is hasonló a helyzet, csak ott még a távolsági, haditengerészeti és határvédelmi légierők is vannak.
De az USA-ban sem volt önálló sokáig az Air Force, a szárazföldi hadsereg része volt.
Nekünk az iskolában honvédelmi oktatáson úgy mondták, hogy öt haderőnem létezik: szárazföldi, tengerészet, légierő, honi légvédelem, rakétások, és nekünk nincs légierőnk, mert az egy fújfúj támadó agresszor haderőnem, hanem csak honi légvédelmünk, és szégyellje magát, aki összekeveri.
A lillafüredi szikla főleg a miskolci iparvidék körüli négy nagy rakétabázist irányította, így "harcolt" is.
A kósza hírekből úgy gondolom, hogy békében a veszprémi volt az Országos Légvédelmi Parancsnokság harci irányítópontja, de a budainak volt csak háború esetén használandó több (úgy emléxem, 3) szintje, amik már a II. Vh előtt kiépültek, meg is jelent az alaprajzuk egy svájci polgári magazinban :-)
Úgyhogy azt gondolom, háború esetén a budai lett volna a fontosabb, például sok Bp környéki rakétabázissal sokkal jobban meg volt védve.
A veszprémi volt az "igazi" Szikla, ott volt és van a légierő (bárhogy is hívták) főparancsnokságának (megújult) harcálláspontja. A budai szerintem inkább a a II. vh után nőtte ki magát, amikor az volt a civilekkel való közös játszótér. A lillafüredi (amennyit tudni lehetett róla) meg az egyik területi légvédelmi figyelőbázis és híradóközpont volt. Nem irányította a harci cselekményeket, az Veszprém dolga volt.
A vidéki sem egyforma volt. A hortobágyi gyakorló légtér környékén élők sokkal többet hallottak belőle, mert mindenki idejárt hangrobbantgatni. És a sok repülőtér miatt a környékbeliek már a tetteseket is ismerték.
Először is két Sziklának becézett objektum volt, a budai és a veszprémi. Abban megegyeztek, hogy nem a temérdek eltronikus munkahelyre tervezték őket, A sok számítógép, monitor és kábel, meg mag létszám növekedése kezelhtetlen vol. Amikor megépültek az új objektumok Veszprémbn és Pesten, az az építés idejének megfelelő. A továbbiakat majd 10év múlva meglátjuk :-)
bezzeg az átkosban b... tak a lakosokra Magyarország szerte (szovjetek, magyarok egyaránt) :P
Balaton környékén rendszeresen "durrogtattak" a MiG-ekkel, még jó, hogy "üdülő, pihenő vidék" volt már akkor is a Balcsi, de ott repesztettek a pápai MiG-ek és taszári Szuhojok, szezon közben is.
Igaz akkoriban az volt a nézet (duma) ez a béke hangja :D
Vajon a Gripenekkel hányszor lépték át (véletlen) a hangsebességet gyakorló repülés közben, vagy akár korábban 29-esekkel??
A Kádár titkárságnak írt egyik levelünk után elismerték, az atcok nem tudnak állam/katonai titkokat, de ha akarnák megtudhatnák. Ma már nincs jelentősége. Akkor nem esett jól.
Az igazságnak tartozunk annyival, hogy anno az OLP-vel voltunk egy területen, bár szeparálva. Értsd, nem volt bejárásunk a titkos helyekre, max. annyit tudtam volna mesélni ciának, hogy hány ezredessel ebédelek az ebédlőben. Valszeg ők név szerint ismerték valamennyit. :-)
Akkor még ezzel is túloztam, csak úgy általánosságban mondtam.
A munkád miatt vagy politikai okból?
Én egyébként 1980-ban jutottam el először külföldre (busszal egészen a Szlovák Paradicsomig), és 1990-ben nyugatra, de akkor olyan csóró voltam, hogy a hazaút utolsó három napján csak egy kenyéren és egy doboz margarinon éltem. Tőlem senki nem tagadta meg az útlevelet, csak pénzünk nem volt utazni.
Szerencsés voltál. Neked járt. Nekem nem. '79 és a világútlevél bevezetése közötti közel egy évtizedben a kék (nyugati) útlevélért folyamodásomat minden alkalommal "Az Ön kiutazása jelentős közérdeket sért" címmel utasították el a komcsik. Ezen időszak alatt a Malév stuvik bájait nézhettem (egyébként örömmel) kizárólag a béketábor viszonylataiban.
Neked pedig 3 évenként járt útlevél minimális valutakerettel, és nem röpködtél szabadon a világban, és az EU nem szabályozta az utasjogaidat mindenféle probléma esetére.
Nem hiszem, hogy értelme volna az ilyen összehasonlításnak. 2014-ben igenis szólhatnak az alkalmazottak, ha olyan öltözetet akarnak rájuk adni, ami sérti a női méltóságukat és a biztonságérzetüket.
Természetesen én is szívesen nézegetnék miniszoknyás sztyúikat átlátszó blúzban, ahogy fölém hajolnak kiszolgálás közben, na de mégis azt gondolom, hogy rájuk kell bízni annak az eldöntését, mi az, ami belefér. A munkáltató a munkaidejüket és a munkaerejüket vásárolja meg a fizetéssel, nem a combjukat.
Felháborodást keltett Japánban egy fapados légitársaság légiutas-kísérőinek túl rövid szoknyája. Internetes kommentek szerint a miniszoknyák szexisták.
------------------
akkor hogyan háborodtak volna fel 1970-ben, amikor majd mindegyik légitársaság lányai (a mai lányok nagymamái) ilyen rövid szoknyában dolgoztak a repülőgépeken.
Hamster, mit szólnál egy ilyen kezdeményezéshez a honlapodon. Szerintem ott lenne a legjobb helyen.
"Hi!
Mit szólnátok egy olyan kezdeményezéshez amihez spotterek segítségére is nagyban szükség van , hogy csináljunk egy képes adatbázist a FR24-en Ferihegyen látható nem repülő eszközökről.
Például most látszik a TRUCK50. Milyen jó lenne tudni, hogy az pontosan milyen jármű, különösen, ha kép is lenne hozzá."
Amúgy híresen rosszul mérem fel a távolságot még földi léptékben, hát még ha egy légijármű magasságát, távolságát kell felbecsülni.
A legbosszantóbb amikor lakótelep felett elsuhanó utasszállítók magasságát képtelen vagyok felbecsülni. (csak érdekesség képen lennék kíváncsi). Na persze ha nyitva fligthradar oldal meg tudom nézni :P
Ti milyen messziről láttatok már repülőt? A múltkor láttam egyet utazómagasságban, ahogy megcsillant az alkonyatban, a flightradaron azonosítva Pannonhalma fölött járt. Én meg Budapesten vagyok. Egészen Csornáig tudtam követni. Aztán eszembe jutott, hogy nincs ebben meglepő, ha jól veri vissza a fényt, hiszen a műholdakat ennél sokkal messzebbről is látni.
Budaörsön vannak csodák. Pár évvel ezelőtt egyszercsak hipp-hopp, ott termett egy Mi-8 kórházhelikopter. Ott állítólag még az érkezést sem látta senki. Tudja valaki, mi lett vele?
A cikk igazat írhat -- azt állítja, hogy "a reptéren legalábbis sokan ezt hiszik". Ez hihető, ennél nayobb ökörségeket is sokan hisznek. Janukovicsot már befogadta Oroszország, ahol jól érzi magát, jó kapcsolatai vannak, mi oka lenne hozzánk jönni? És mi köze ennek a repüléshez azon kívül, hogy szerepel benne a helikopter szó? Szerintem ezzel inkább a polfórumban lehetne kezdeni valamit,
Voltak olyan hirek többször is, hogy a pilótatáska súlycsökkentése érdekében minden, korábban papíralapú dokumentációkat (pl. műszaki dokumentációk) tabletre tesznek fel. Szerintem egy tablet zavarvizsgálata, szűrése egyszerűbb, mint fedélzeti számítógép adattartalmának megváltoztatása, amibe nagyon sokan beleszólnának.
Itt inkább az a kérdés, hogy ha mindent bepakoltak a tabletbe, kell-e (valahol) meglenni a papíralapú dokumentációnak is.
LOT531 -- valahol a final végén tűnt el, egész a reptér szájában (ezeket a kis Embraereket nagyon szeretem így este, olyan erős fénnyel villognak, mint 5 másik repülő együttvéve)
ROT233 -- Most ment el a ház fölött, és még láttam, hol fog jönni, 4700 lábig bírta, ott tűnt el.
Ezek most így egy képernyőn...
Egyiket sem láttam még soha 12-13 ezer láb alatt!
Emlékeim szerint még a ma reggeli LOT-járat is menetrendszerűen eltűnt a képernyőről.
Egy másik felvételen ugyanez a pali a másodtiszt érdekes azt látni, hogy a jobb oldalán egy tablet-en nézi az érkezési reptér térképét (gurulóutak, parkolóhely). Ez ilyen egyéni (pilóta magával viszi, feltölti a tablet-jére az adatokat) dolog? Elvileg a gép számítógépére is feltölthető nem?
Amúgy Korfun (még ott nem jártam) nem egy hatalmas az Apron így a felvételeket nézve. Nyilván élőben másképp látszik
Ami viszont érdekes, jónéhány ARP megváltozott párszáz méterrel (pl. LHFM, LHHO, LHKV). Vajon miért? És akkor minden repülőtérképet újra kell nyomni? És mi lesz a Maracskóval, meg a gyakorlatilag hivatalosnak tekintett oldallal?
Tegnap de. kipróbáltam a budaörsi reptéren lévő R44 szimulátort (http://szimulator.com/)
Tapasztalataimat a Facebook-on a következő képpen összegeztem.
Ma reggel 10 órától megtörtént a nyeremény repülésem. Nagyon érdekes volt merevszárnyú után a forgószárny, még ha szimulátor is. . A repülés még statikus állapotban is nagyon életszerű, annyira hogy a hátul ülő lányom, és kedvesem is megjegyezte, hogy kezdeti bénázásom (nagy bedöntésű fordulószerűre sikerült valami alatt igen furán érezték magukat. Meglepett, hogy milyen apró kormánymozdulatokra gyorsan reagál a szimulátor, teljesen mint az igazi. Voltunk Lugano-ban, valamint egy repülőmúzeumban is. Az esemény végén kipróbáltuk a mozgó üzemmódot is, mely által az élmény még jobban kiteljesült. Külön köszönet, hogy lányom is kipróbálhatta a mozgó üzemmódot is. Gratulálok a szimulátor.com csapatának nagyon jól sikerült R44 szimulátorhoz. Mindenkinek javaslom, hogy próbálja ki, nagyon nagy élmény, és aki kissé tart a repüléstől, itt megtapasztalhatja, hogy attól nem kell félni, és kellemes élménnyé lehet átalakítani a félelmet.
Ezt meg mi lelte szegényt? Egyszer történik valami érdekes, arról is lemaradok, mert lekapcsolódott a rádió. Csak arra lettem figyelmes, ahogy elhúz a ház fölött, épp most száll le.
Ravasz ez a flightradar, a bal sávból meg a menetrendből lehet összesakkozni a valóságot, hogy el ne tunyuljon az ember agya.
Sőt, még egy turpisságára rájöttem, miután pár percig hülyén néztem ki a fejemből, hogy a 11:10-es gép leszállása után hogy jelent meg egy 11:05-ös is, ami nem volt sehol. A flightradar ugyanis csak óra-percet ír a gépek mellé, napot nem, de ez addig nem tűnik fel, amíg nem LHDC-t kezded figyelni, ahol napi egy pár gép van. Felváltva Londonból meg Eindhovenből, mindig 11 körül. "Normális" reptéren fel sem tűnik a menetrendben a dátum hiánya, ugye? Na és miután leszállt a 11:10-es gép Debrecenben, a program úgy döntött, hogy ez a nap elmúlt, a gépet betett az earlier flights rovatba, és kiírta a másnapi menetrendet...
Az orosz légitársaságok erősödésében, terjeszkedésében érdekelt, nem pedig holmi ki nem próbált, ilyen-olyan működési biztonságú, de hazai termékek elterjesztésében.
Ezért mondtam, hogy "ha a Szuhojt gatyába rázzák". Az azért nem az ilyen-olyan kategóriájába tartozik. Az első generáció már selejtezés irányába tart - elsősorban az orosz gépek közismert "hosszú élettartama" irányába tart. Éppen ezt kellene javítani, 10 évre tervezett gépet nehéz eladni.
A mindenkori orosz elnök, miniszterelnök házi flottája is echte orosz gépekből fog állni.
Na az nem lesz egyszerű, mert igazi hosszútávú új gépről én nem tudok az oroszoknál, hacsak nem barkácsolnak valamit pl. az Il-476ból. Annó ezt csinálták az Il-18D-vel, a hasznos teher egy része helyére üzemanyagot tettek. Mikoján pl. azzal ment Mexikóba, amikor a francia vadászok elfogták a Földközi tenger felett.
Mire a mostani új gépek, Szuhoj, AN-148/158, IRKUT sorozat érettek lesznek (ez még sok év) addigra - szerintem - Oroszország közforgalmú repülőgép parkjának már több mint 90%-a nyugati gépből fog állni.
Akkor meg már bármilyen parancs alapú intézkedés nagy visszalépés lenne.
Putyin ugyan erőszakos diktátor fajta, de nem hülye.
Az orosz légitársaságok erősödésében, terjeszkedésében érdekelt, nem pedig holmi ki nem próbált, ilyen-olyan működési biztonságú, de hazai termékek elterjesztésében.
-----------------
Valószínűnek tartom, hogy az AN-148/158, a SZUHOJ, az IRKUT gépekből készül egy-két tucatnyi.
Sőőt.
A mindenkori orosz elnök, miniszterelnök házi flottája is echte orosz gépekből fog állni.
De úgy gondolom, hogy az oroszországi civil repülőgép piacon a harc már évekkel ezelőtt eldőlt.
Ha a gép ellen műszaki, szakmai kifogás nem lesz, tehát haználható lesz, akkor a pasa kiadhat egy rendeletet, ami pl. 10 évesnél régebbi külföldi gépket kitiltja a kereskedelmi forgalomból. Ha a nagyhatalmú társaságokat nem sérti túlságosan, a kicsikkel ki lehet cseszni :-)
1966-ban, amikor született, valószínűleg kis csoda volt.
Annak mégiscsak 48 éve.
Nem tudom mennyi igaz a legendából, hogy eredetileg nem repülőgépnek készült, hanem egy végzős repülőmérnöki osztály diploma munkája volt, de eltalálták a fijjuk.
Magányügy:
Életem egyetlen repült repülőgép típusa volt, melyen mellettem, az ülő utas mellett, ott álltak a közlekedő folyosóban az álló utasok, és kapaszkodtak mint a villamoson.
A CRJ és Embraer az ilyen kategóriájú gépeinek gyártását már évek óta befejezte.
Ezekkel tehát senki nem vált ki YAK-40-t.
Ráadásul nem is egy kategória a két nyugati és a Jak. A CRJ100/200 és az ERJ-135/145 nagyobb és sokkal gyorsabb. A Jak sebessége nagyon alacsony, egy komolyabb turboprop (pl. egy Dash-8 Q400 vagy egy Saab-2000) simán lenyomja.... Kb az ATR-ekkel, illetve a kisebb Dash-8-asokkal egyezik meg a sebessége. Viszont a három ősrégi sugárhajtóművel a fogyasztása valószínűleg összemérhetetlen a turbopropokkal. Az egygumis futókkal úgy tudom kereskedelmi forgalomban nem is repülhet az európai szabályok szerint. Az egyetlen előnye, hogy nem csak szilárd burkolatú pályáról üzemeltethető.
Igazából szerintem nincs is nyugati megfelelője a típusnak.
A flotta kilencvensok százaléka már régen nyugati gyártmány.
A megrendelt 194 új gépből is csak 20+50 lenne orosz gép. De úgy, hogy a 20 db Szuhojt az Aeroflot át se akarja venni, az 50 db IRKUT gépből meg még protó példány se készült el.
Viszont a 194-70= 124 új nyugati gépet, folyamatosa szállítják és veszik át.
Ha a Szuhoj SuperJet-et sikerül gatyába rázni, az már nagy eredmény lesz az orosz repülőiparnak, mert a darabszám szerinti igény szerintem az oroszoknál is ebből a legnagyobb. Most már csak a használt B737-eseket és A320-asokat kell kiszorítnai, ami koruk miatt nem lehetetlen.
Jak, node a lényegre ezt a méretű repcsit ma már a kanadai és brazil regionális jet-ek kiválóan kiválthatják, de javítsatok ha nem jól gondolom, mert két külön kategória az öreg Jak 40 és a CRJ EMB.
--------------------
Egy mondaton belül, megcáfolod saját magadat ?
Nem kis teljesítmény...............:-)))
--------------------
1./ A YAK-40-es, 33-40 személyes sugárhajtású gép.
A CRJ és Embraer az ilyen kategóriájú gépeinek gyártását már évek óta befejezte.
Ezekkel tehát senki nem vált ki YAK-40-t.
Maximum használt példányokkal.
--------------------
2./
A ma gyártott CRJ és Embraert sugárhajtású gépek pedig 75-90 személyesek, tehát kétszer akkorák mint a YAK-40 volt.
azokkal meg azért nem váltják ki.
----------------------
3./ Marad az, hogy valakinek ugyanakkora befogadóképességű, deújgép kell mint a YAK-40 volt, akkor újonnan már nem sugárhajtóműves hanem turbópropp gépet vesz.
"...Érdekes a helyzete a YAK40-es utolsó 45 példányának.
Ilyen kicsi sugárhajtóműves gépet, újonnan, tömegével, már valószínűleg nem helyeznek forgalomba, menetrendszerinti, közforgalmú járatokon..."
csak, hogy szőrszálhasogatásként az a Yak magyarul Jak, node a lényegre ezt a méretű repcsit ma már a kanadai és brazil regionális jet-ek kiválóan kiválthatják, de javítsatok ha nem jól gondolom, mert két külön kategória az öreg Jak 40 és a CRJ EMB.
gyanítom Putyin nem rajong azért, hogy az Aeroflot is Airbus-on szárnyal és orosz gépet akarnak Oroszországnak :)
A Tu-204 meg ugye nem vette át azt a szerepet (a Világ nagy részén) amire szánták, a 154-es utódtípusaként, így akkora sikert nem aratott mint a legendás három hajtóműves szépség.
Feltételezem ha nincs rendszerváltás 25 éve vagy csak akkor "barátok" maradunk FÁK-kal majd a későbbi Oroszországgal lehet ma a MALÉV Tu-204-en és 214-en repülne.
Bár ami a jelenlegi orosz barátságot illeti még lehet megszületik egy "új MALÉV" és orosz típusokkal emelkedik levegőbe :P :P
vagy csak "nem teccet" nekik ilyen alacsonyan és hangosan
Nyilván Bp-en is lenne óbégató lakos.
"Monnyuk" amikor első alkalommal gyakiztak az aug 20 tisztavatáshoz az áthúzást (2007 lehetett?) az Ancsák, Albatrosok, MiG-ek, plusz Gripenek és este negyed 8-kor elrepült (konkrétan a mi házunk felett Sasadnál a kertvárosi részen, akkor még ott laktam fateréknál) a kötelék nem rajongtam, mert fingom nem volt mit keres az Ancsa arrafelé, pláne az Albatros-szal MiG-ekkel plusz még 3 Gripen és szó szerint kiestem a fotelból :)
Azon a nyáron estére rakták a gyakorló áthúzást mert a akkora hőség volt a tisztavatásra készülő "újoncokat" nem akarták kiállítani 11-kor a 40 fokba. A baj ott volt útólag közölték gyakorló áthúzás volt
Sajnos egy Batman :-) nevű gép (EXH621) elveszett a képről, mielőtt lefotózhattam volna, pedig még sokkal érdekesebb mintája volt, nemkivált a radar alatt körözgetett egy Tarom-gép, amit csak hangról hallottam.
Ami érdekes, hogy a kis és nagy gépek is mind a 31L-et kérik, mert ott sokkal nagyobb az RVR, mint az R-en, de még arra is inkább várt egy csomó gép mostanáig, most szállnak le sorban balra.
Mindeközben Békásmegyeren szépen dereng a napfény a párán át, és tetemes az RVR. :-)
Azt írja a zúújság, hogy még állományban van (nem biztos, hogy repképesen):
- 10 db IL-18.................9 légitársaságnál 1-1.
- 9 db IL-62 4 légitársaságnál. Észak-Koreában repül már csak közforgalomban.
- 25 db TU-134.................9 légitársaságnál.
- 41 db TU-154................13 légitársaságnál,
- 27 db TU-204.................8 légitársaságnál.
----------------------
2./ Nem sokára típus gyűjtők fogják átutazni a világot (mint most az egyetlen bangladesi DC-10 miatt), hogy még egyszer repülhessenek közforgalmú, menetrendszerinti IL62-vel, TU-134-el, vagy TU-154-el.
-------------------
3./ Más a helyzet az AN-24/26/32-vel amiből még legalább 300 repül.
Itt viszont nem nyomulnak az ex szovjet gyártók új típussal.
Nagy a valószínűsége, hogy a hamarosan bekövetkező, szükséges, generáció váltáskor, itt, ebben a szegmensben az ATR és a Bombardier aratni fog.
---------------------
4./Érdekes a helyzete a YAK40-es utolsó 45 példányának.
Ilyen kicsi sugárhajtóműves gépet, újonnan, tömegével, már valószínűleg nem helyeznek forgalomba, menetrendszerinti, közforgalmú járatokon.
Ezeket a gépeket, turbopropp gépek fogják váltani.
---------------------------
5./ Ahol az idézett újságírói panel mondat igaz lehet, miszerint az új, orosz/ukrán stb. gép fejlesztések régi ex szovjet gépeket válthatnak az a 38 db-os YAK-42 lehet.
Ez meg túl kicsi piaci szegmens ahhoz, hogy ebből megéljenek az új orosz/ukrán utasszállító gépek, AN-148/158, IL-114, IRKUT MC-21.
Az a "bajom" már öreg vagyok ahhoz megértsemaz az oroszok ilyen típussal (típusmegjelöléssel) jelennek meg. Hol vannak a nagy gyártók tervezők mint Tupoljev, Iljusin? Az már a múlt és mindenki összedolgozik akár az Airbus.
Talán nem csak nekem égett az emlékezetembe az 1-es út mentén ácsorgó öreg repülőgép valahol Győr után . Amikor először jártam arra, még nem volt ott, aztán a tévéhíradóban mutatták, ahogy odaszállítják , onnantól kezdve mindig vártam, mikor látom meg, amikor[...] Bővebben!Tovább »
Valahol Dél-Németországban tűnt el a gép. Egyrészt nem láttam, pontosan hol, mert épp kimentem a szobából, másrészt meg ez a gép sem látszik alacsonyan.
............Az AN-26-os az a gép, mely a legjobb hatásfokkal alakítja át a kerozint zajjá................
de sajnos a humorosnak szánt mondatnak igen nagy (90%) a valóság alapja.
Ezért a fejeseink nem szeretik.
Persze ha a honvédelmi miniszternek egy másik honvédelmi miniszter társához kell utaznia és az a másik miniszter nem a saját fővárosában fogadja, hanem valami katonai gyakorlótér melletti nevesincs repülőtéren, akkor marad az AN-26.
Délután kellemes propellerhangot hallottam, de a felhőktől sajnos nem láttam semmit a felszálló gépből. Viszont a flightradar megmutatta, hogy egy An-26 a Hungarian Air Force légitársaság :-) állományából. Ezzel idáig még nem találkoztam. Jelenleg Prágától délkeletre halad 18000 láb utazómagasságon. Ilyenkor valami fejes utazik vajon?
Úgy tudom, kb. áprilistól a szerbek felhordó járatokat indítanak Budapestról Belgrádba, így könnyebben és gyorsabban (valamint elég olcsón) elérhetőek lesznek a balkáni városok. Eléggé növekvőben van az arrafelé irányuló - leginkább üzleti jellegű - forgalom.
De jó már, hogy az újdondász pontosan ezt a félmondatot tartotta cimben kiemelendőnek. Mintha a Budapest-Belgrád vasútvonalat a repülős konkurencia miatt kellene rendbehozni :-)
Jól halad a MÁV Zrt. átalakítása - jelentette ki a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója. Dávid Ilona, aki a társaság igazgatóságának elnöke is, az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta: a MÁV mostani vezetésének - 2012-es hivatalba lépése óta - 24 milliárdos megtakarítást sikerült elérnie, emellett új bevételi lehetőségeket is találtak.
Az elnök-vezérigazgató közölte: az idén 144 milliárd forintos költségvetési forrás áll a személyszállítás rendelkezésére, pályafenntartásra pedig 60 milliárd.
Hosszútávon a MÁV a légi közlekedéssel kívánja felvenni a versenyt a 300-500 km-es távolságon belül - mondta Dávid Ilona. Úgy fogalmazott: emberi léptékű utazási időt tudna ajánlani a MÁV, ha a közép-kelet európai régió országai határokon átnyúló fejlesztéseket kezdenének, hogy az egyes fővárosokat össze tudják kötni.
A MÁV Zrt. igazgatóságának elnöke arról tájékoztatott, Orbán Viktor jövő hétre tervezett kínai megbeszélésein szóba kerülhet, a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztése, felújítása.
Dávid Ilona azt is elárulta, hogy több alkalommal egyeztettek a szerb vasút képviselőivel arról, hogy összekössék a két ország fővárosát, és a jelenlegi csaknem nyolc órás menetidő helyett, akár három és fél, négy óra alatt el lehessen jutni Budapestről Belgrádba. A MÁV elnök-vezérigazgatója szerint ez alapvetően pálya-felújítási kérdés.
Az Aréna teljes műsorát meghallgathatja haide kattint.
Igazad van. Mondjuk én abban is különbséget látok, hogy valaki tudatosan oda építkezik, ott vesz házat, ahol közismerten nagy a zaj, vagy valakinek a már régen meglévő háza elé építenek egy kifutópályát. Ez utóbbi esetben még pénzben is jól kifejezhető az értékcsökkenés.
Na, ott sem egészen mindegy :) Kissé kellemetlen a gyászolóknak, amikor a gyászbeszédekből semmit sem lehet hallani az éppen eldübörgő 4-hajtóműves gép miatt. Az Új Köztemetőben 10-15 szertartás is folyik párhozamosan, a gyászolók egy része mindig megijed a hangtól és a látványtól is. De hát még mindig ez a kisebbik rossz!
Azért nagyon más a hangélmény Békásmegyeren, mint Vecsésen vagy Rákoskeresztúron. Mondjuk budapesti specialitás a zónában a temető. Azoknak már mindegy...
Köszi, de nem vagyok én hős, csak szeretem a repülőket.
Még egy élményemet el akartam mondani, hogy adjunk a topik címének is olykor. Ez nem egy konkrét dátumhoz kötődik, hanem éveken át tartott. Gyerekkoromban még Békásmegyer felett húztak el a repülők. És akkor még elég rendesen jártak a légcsavaros gépek, amiktől berezonált az egész épület, de még az ember belső szervei is. Ahogy elhúzott egy fölöttünk, ha például az ágyon feküdtem, a testemben éreztem a vibrálást. Azt nagyon szerettem. :-) Nem is kellett az ablak felé nézni, mindig tudtam, hogy légcsavaros vagy sugárhajtású gép jön... Hát ez is a múlt.
Mint ahogy az is, hogy még régebbi gyerekkoromban, a hetvenes évek első felében még hangrobbanást is lehetett hallani Budapesten.
1000 emberből 999,9 acsarogva ír be ilyen oldalakra,( Mentsük meg Tökölt stb.) ha kétszer-háromszor elhúz a háza fölött egy repülőgép. Te meg ünnepelsz!
Hát már meg kell ünnepelni, ha elmegy egy repülő a ház fölött, és közelről is láthatom! Szerencsére a QTR209 az imént kicsit szűkebben vette a fordulót a 13-as pályához, agy kaptam műsort. :-)
15 000 méterre gondoltam, ott kicsi a forgalom és hidegebb van, tovább tart a kondenzcsík. Végülis 5-10 percig kellene fenntartani az olvashatóságot. Nem egyszerú, de sokkal tóbben látnák, mint a radartrackot, amire a hozzá nem értő úgyis azt mondja, hogy hamisítvány :-)
Nyilván nem a Tu-95 50 éves hajtóművére gondolt az ötletelő, hanem a duplasrófos megoldásra, ami lehetővé teszi a kisebb lapátméretet ésezzel a nagyobb sebességet, ami rövid távon nem is annyira lényeges.
Az ötlet azon hiedelmen alapul, hogy az Lgt rövrdebb távon gazdaságosabb. Ez igaz is kb. 500-1000 km-re, kisebb méretű kimondottan regionális forgalmi gépekre. De aligha igaz 2000-3000 km-re és bálnákra.
Nyilván a műszaki problémákat meg lehetne oldani, ha volna rá fizetőképes kereslet.
A papír mindent elbír:-)
Még az A380 sikere sem lezárt dolog, majd akkor derül ki, ha az első garnitúra roncstelepre kerúl és ugyanezt veszik mégegyszer.
Regionális járaton szerintem sohasem lesz egyszerre ennyi utas (néhány nagyon frekventált helytól eltekintve). Ott a járatsűrîtés célszerűbbnek tünik.
De egy unatkozó müncheni repülőmérnok-hallgató megeresheti a cikkel az Oktoberfest-re valót :-)
Jól értettem a rádióból, hogy az a felcsúti repülőtér egy füves legelő, csak rendészeti okokból kell valami repülőtéri engedélyezés, és Besenyei Péter röpköd arra? Nem hallottam az egész riportot, a töredékből ezt értettem meg.
Szerintem az az ausztrál nem részeg, csak fáradt volt. Hosszú időn keresztül félóránként ingázott Ferihegy és Zágráb közt. De már egy ideje megszűnt a zágrábi másodállása, így kizárólag Ferihegyre koncentrálhat. Hátha javul majd a helyzet! :D
Felcsút mellett szálltak le Budaörs helyett a Justice for Hungary nevű géppel. Üzleti célú magánberuházást alapvetően nem támogathat anyagilag a kormányzat. Na de egy repüléstörténeti emlékhelyet :-)
Köszönöm, utánanéztem, nekem is ez a funkció lett volna az első tippem, csak olyan szűknek tűnt ahhoz képest, hogy mekkora köröket tesznek olykor a gépek leszállás előtt.
Újabb kérdés: tud segíteni valaki a ma esti budapesti Sierra információ megfejtésében? Nem tudom, hol lehet ezeket utólag visszahallgatni. Többször is meghallgattam, de nem bírtam dekódolni, és ez a géphang nem mindig érthető egyszerűen. Odáig megvolt, hogy runway 13R, departure 13 ... operation. Na a ..-ot nem értettem. Szóval nem azt mondta a 13 után, hogy L vagy R, hanem valami furcsát, mintha egy hárombetűs rövidítés lett volna.
A permetezőgépnek éppúgy nem kell épített reptér, mint BP műrepülőgépének. Kell viszont a felcsúti szántókra épülő új szállónak. Az önkori döntött az átminósítésről, most már csak a kormánynak kell dönteni (és ez nem szokott soká tartani) a 'Justice for Hungary' emlékrepülőtér felépítéséről. (Ott szálltak le Endreszék) Még csak nyilvános reptér sem kell, a szálloda majd ad engedélyt, mint a Hertelendy kastélyszállónál, vag Tápiószentmártonban.
Ja, olvasom nem is közforgalmú lesz, nyilván, arra helyre minek na mind1 végül is ők tudják minek oda reptér ha az elnöki Jumbo úgy se landolhat ott :)
Hisz nem ekkora madarakra tervezik gyaníthatóan :P
Gondolom egy lényeges stratégiai helye az országnak (az ismert okokon kívül) hogy ott repülőteret KELL feltétlenül építeni :P
Pedig ha nem hiányos a földrajzi tudásom oda legközelebb van egy elhagyott katonai reptér (Csákvár), talán nem azt lehetne fejleszteni ha a régióba (Fejér megye keleti szegletébe) annyira kell repülőtér
Nincs megállás Felcsúton: a szakhatóságok engedélyezték egy repülőtér kialakítását is a nem egészen kétezer fős településen.
Mivel a légügyi hatósági és környezetvédelmi felügyelőség is hozzájárult, így napirenden van egy IV. osztályú, saját használatú repülőtér le-és felszállópályájának kialakítása.
Persze egyelőre nem valamelyik fapados légitársaság tervez ide járatot: a repülőtér közforgalmon kívüli lesz és csak mezőgazdasági gép használja majd.
A lap a felcsúti önkormányzat településszerkezeti tervére hivatkozva azt írja, a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia terjeszkedése miatt további mezőgazdasági területeket vonnak ki a termelés alól. A Lévai Anikó háza alatti hathektáros szántó például rekreációs terület lett. A Népszabadság szerint ez azt jelentheti, hogy a tervben megnevezett szállodaépítés a szántó fölött elhelyezkedő négy házzal van összefüggésben, amelyek Lévai Anikó, Orbán Viktor, Orbán Győző és Mészáros Lőrinc tulajdonában vannak.
Orbán Viktor szeptemberben vásárolta meg a jelenlegivel szomszédos házat. Akkor azt mondta családi célra kell. Orbán Győző a 2010. évi választások után, Mészáros Lőrinc pedig 2013-ban vette az ingatlant.
Mi az az AIRSSDE1? Mintha valami reptértakarító gép vagy pályaellenőrző lenne. A múltkor többször körberajzolta mind a két futópályát, most meg összevissza húzgált vonalakat. Mindig 0 a magassága, és csak rövid időre jelenik meg.
Nem egyszerűbb lenne, ha megmondanád, mit kifogásolsz? Én azt mondtam, hogy miután bizjet kategóriájú gépeken van élő gyakorlati ideje is, a nagygépeken csak szimulátor. Ezért előbbin (a hr-es fejével gondolodnva) rögtön munkába állhat a ranglétra alján, az utasgépen meg jó alapokkal rendelkezik a gyakorlati képzéshez.
A smiley.t láttad a végén? Képzeld, én is tudom, hogy az ATPL egy hivatalos szakszófokozat. De hogy kitvesznek fel, azt a hr-es javaslatára dóntik el, megnézve, hogy hol és mit tanult a jelölt.
A második rész meg, hogy én mit olvasnék ki a tantervból. Pl. Hogy az ott végzett még nem kész A320 pilota, bár sokmindent tud. Viszont egy Falconon lehet másodpilóta.
Nem tudom, mitől ATPL pilóta a pilóta. Feltehetőleg attól, hogy az alkalmazó hr-ese elfogadta annak :-)
Amit én látok a részletezésben, a végzett, aszerint a végzett meglehetósen képzett egy bizjetre, és elengedhet neki a társaság valamennyit a saját A320 tanfolyamán. De hát bizjet pilóta is pilóta, tehát a hirdetés korrekt.
Nyilvan nem arra van ez kitalalva, hogy mi innen odaamenjunk javitani a hazai foglalkoztatasi statisztikat. 10-12 milkabol itthonis eleg messzire el lehet jutni, talan eleg egy muszeres kkethajtomuves CPL. Az ATPL nemigen fer bele, de szerintem a spanyoloknal sem. Benne van a hirdetesben, hogy milyen pilota a 35 000 euros?