És Bruckner egyházi művei? Ezekről mi a véleményed?
Itt nincs kedvenc? Igaz-e, hogy a házából kilépve, a hegyoldalban egy hatalmas katedrálist pillantott meg nap, mint nap?
2persze, hogy ne kapjunk ki
irhatsz a tann-zene topikba, és akkor ez-kizárólag- lehet a tied
rákattintasz a Tann-hobbyk
ra, és elöjön a felhasználói név,oda beirod:Tann-zene és a jelszó hat db egyes / kurva komlikált, mi ?
és akkor -OFF nélkül- mehet a Bruckner topikba a Bruckner topik
nem kötelezö csak Brrucknerról beszélgetnünk. lehet akárkiröl
s ha nem tudom, akkor megkeressük a kompetenset
szóval- a Tann-zene-----t
neked tudom adni ? elfogadod
azért van igy megcsinálva, mert egyesek allergiásak a topik-nyitásaimra. ezért a témákat
"házon belül " nrendezzükbocs : hat kettes kell, nem az eggyes !
nekem jó itt, de ha szólsz, oda(?) átpattanok
A dologban (Bruckner) nekem kicsit egyoldalú továbbá, hogy szimfónia, mindig csak nagyzenekar. Hogy is van ez?
nna azért nem annyira nagy a baj,mert ez nem tolószéék, hanem normális szék
három éve operáltak, s azóta ha megyek-igen lassan, akkor nagy fájdalmaim vannak
de nem törödök vele, amennxire lehet, tartom magam
az igaz,hogy mikor nem netezek, akkor fekszek
azelött a lépcsöket kettesével szedtem, most minden lépést meg kell tervezni
nomeg az öltözködés, az még egy csuda nálam
ugyhogy ha megyünk valahová, csak a puntommal
a kocsit én vettem, csak jogsim nincs
két gyógyszer kell: sok ilyen barát, mint te, és
nem foglalkozni vele
ugyhogy amikor a betegségemröl van szó, akkor hasznnáálom a szerencsére /sajnos kifejezést
mikor már egyértelmüvé váltak a gondok, akkor szólt a fönököm, hogy eggyel csökkenteni kéne a mesterek számát, nem akarok é
eltávozni, "csekély félmillió korona végkielégitéssel ?
azért ennyi mert a 25 évem le volt dolgozva
nem a fenét,
már másnap nyugdijba tettek, emelt fövel "távoztam
utána kezdtem a netet tanulni, majd megkevertem ugy a dolgokat, hogy szegény moderátoraink hajaszála az égnek áll s azóta :teszenm veszem, kicsi eszem
beszélgethetünk másról is, nem muszály Brucknerröl, de akkor szólj,és átmegyünk egy másik topikba,,,,
Sajnos Bruckner a Te Brucknered és ez így van jól, miért vegyem el Tőled?
Ám nincs ezzel semmi gond. Nekem Brucknerből egyenlőre elegendő, ami van, mondom: 4/1 és énekeltem még tőle az Ave Maria-t, az nagyon szép.
Egyetlen hibája: kicsit rövid. Vagy pedig: túl szép, túl jó ahhoz énekelni, hogy ilyen rövid legyen.
Ha nem keserítlek vele: Mióta és mennyire vagy jobban székhez kötve?
szóval a negyedik finaleját -eddig- a pozsonyiaktól hallottam a legjobban, ha ez 100, akkor cselié meg 99.
anyámmal összevesztünk egyszer /dániában él/ dult-fult majd berobogott valahova, és levág elém valamit, s ezt morogja :
itt az engesztelés
hát a drezdai Bruckner összeállitás
a negyedik mellett nem muszály feszülten figyelni, a hetediken már nem,ez a mü megköveteli, hogy ülj ott,és csakis a zenére összpontosits, minden idegszáladal
ez a második tételre vonatkozik
a harmadik, már enyhébb, ott már nem kell feszülten figyelni
a negyedik tétel pedig már egy aranyos tétel, ezalatt már vagg
csorázni is lehet
de a második tételt-félszivvel- nem lehet hallgatni
Bruckner apu szerette az embereket, és ha jóindulatu véleményt kapott, meg is szivlelte
pld a második szimfónia eredetije nálam 74 perc, mig a végglegesitett mü 55 perces
nnos, igen sokat használt a rövidités
pesze ez varázs-zene, mert másfél óra után mérges vagy, hogy miért van vége a kilencven perces nyolcadiknak
én nem tudom, az oroszok hogy csinálták. de a rozsgyestvensky felvételeknek valami földöntuli akusztikájuk van
szerintem ne a drezdaiaktól hallgasd elsönek, hanem a müncheniektöl:Cseli
és az oroszoktól
rengeteg Bachos motivum van apu müveiben
pld az ötödik , második tételében, és a nulladikban is
de ez egy katolikus kántortól nem különlegesség
szerintem a hetedikkel várjál, arra lelkileg fel kel készülni
sokat segithet a TE DEUM, majd meg fogod látni
nna, ha van gond irjál, sokat ülök a gépnmél, mert rokkant vagyok /nyugdijas
jja,és mégegy
a negyediknek is két változata volt, a harmadik tétellel még maga apu sem volt elégedett,és akkor szöletett a gyönyörü vadász-scerco
ugyanez volt a Mózes imájával, ez is utólagos,
rossini jól számitott
az ima a legszenbb,és legnépszerübb részlete lett a Mózesnek
csak most vettem észre, hhogy irtál, bocs
a villamosokkal voltam elfoglalva, meg rosszinivel
nno az az igazság, hogy 1970-78 között, amikor még apu nem volt ennyire népszerü, akkor nehéz volt szerezni Brucknert, a második lemez, amit
lovro von Matascs vezényelt, az volt az ötödik, s utána meg már kazettákon vásároltam, meg CD-n
persze mérgelödtem sokat, mikor nagyon gyors volt a tempó, de azután-véletlenül- hallottam a Bartokon, hogy celibidache vezényel, méghozzá egy sorozatot
ekkor a harmadik ment
a nejem azt hitte, bezsongtam, mert -hangszoróval a fejemen / a család nem engedi naturba hallgatni,én meg- nem törödve a világgal, meg az apósommal, énekeltem a szólamokat
többször halloottam már, mikor elöször hallottam cselivel, akkor reménykedtem, hogy az én izlésem szerint lesz,és nem Boulezosan
persze cseli ugy vezényelt, ahogy elképzeltem
persze cseli sem Isten, volt olyaan :csajkovszki hatodik, ami kerek órát tartott
erre- szerintem is, elég 50 perc, de aput nagyon érti, fantasztikusan
bizonyosan hallgattad most a negyedik fináléját, a hatnyolcados vonós hangokkal
hát, ahány, annyiféle
... az az igazság, hogy már ismertem ezt a művet, ismeretlenül is
Az első tétel ahogy indul és maga az első tétel, szerintem az nagyon jó.
Jó ötlet, természetes feszültség, ha van ilyen, talán túlontúl gyors, viharos kibontakozás. Mintha még mindig egy nagyon ifjú szerző hevességével kellene szembesűlnie a hallgató-befogadónak. Ez .. idáig mind a szerző, mind a hallgató oldaláról nagyon jó választás. Azonban az utána lévőket már erőltetettnek érzem inkább, mint eltaláltnak.
1970-ben, ott a boltban dőlt el, hogy Brucknert fogod szeretni?
Hogy volt ez a kicsúcsosodás?
én a legjobban szeretném, ha celibidache vel hallgatnád meg nno, nem Boulez, de nekem a kdvencem
ha esetleg nincs kénél neked celibidache, akkor arra kérlek,hogy legalább 25 perc legyen a második tétel /Wagner gyászzene idötartama
én, ha megengeded javasolnám cselivel a követkzöt
elöször a harmadik szimfónia negyedik tételét
apu sétál a Linzi utcán, egyik ázba temetnek, a másikba esküvöt jewlez a polka
bemelegitésnek javasolnám a negyediket
1, álmodozás
2, séta az erdöben
vadászat
öszi esö
bár ez eléggé programmmszimfónia, de ezeet a tételneveket én találtam ki, a valóságban nincs igy megjelölve
és utána a hetediket,,
oersze één ebbe nem szólhatok bele
kérlek, ha a negyediket veszed, akkor a negyedik tétel végére kapcsolódi be
vannak akik oly gyorsan játszák, hogy a fuvósok alig érkeznek a szólamaikat kifujni
elfogult vagyok, de én -megintcsak.celibidachet javaslom
emlitetted Bartókot nno azért nem annyira reménytelen a helyzet, mivel a harnadik zongoraversenyt,a koncsertót, meg a három ifjukori müvét, azt szeretem
persze, hogy én mit mondok, nem mérvadó
kérded:csak Bruckner ?
beszélhetünk másokról is
akkor átmegyünk a párbeszédek topikba, melyet
minö véletlen- ugyancsak én nyitottam
amit nem tudok ?? nos, van itt rengeteg kiváló tag, akik biztosan segiteni fognak
Tann
Hát igen, mi emberek ,különleges lények vagyunk, hajlamosak vagyunk megggondolatlanul itélkezni,és arra nem vesszük a fáradtságot, a helyes értékitéletre
nem titok,én dolgoztam BKV ellenörként, de nem az utasok érdekeltek, hanem egy egy komplikált forgalmi helyzet (pld Amstrong koncert a népstadionban :103000 emberrel . érdekelt
a népszinház utca torkolatában, ahhol a 28,37,62 végetér
ma is van szeélyi tartozkodó, s odajártam kávézni
hát, amint ülök.jön egy vonallakatos,és elkezd éktelenül szidalmazni
fogtam magam kimentem
akkoriban kezdtemmm el ujságcikkeket irni a BKV hirlapba, öreg villamosokról,képekkel együtt
nna jön a lakatos, leül mellém,indul a duma, majd váltás,és elöszed egy cikket,
az én cikkemet,és elkezdi
Gyerekek, ki ez a Végh Dezsö ? nem ismeritek,
(én meg ott ülök.és iszom a kávém
jónééhányan- akik ismertek felröhögtek
ott ül melletted te süket. mondja a fömester fuldokolva a röhögéstöl
a pasi szembenéz velem, lemeredve, dadogva,, te ????
hát én--mondja- mindig hülyéztelek, csufoltalak
én: vettem észre,,mit ohajtasz :
- tényleg te irod ezeket a cikkeket ? dadogja a "haverom" mire a vonallakatos
persze hogy ö, te marha !!!! nem hiszed
nno, 180 fokos fordulat következett
ö : miért nem vágtálle egy pofont
én :vannak nekem fontosabb dolgaim is
tehát, addig ne itéljünk, amig az illetötnem ismerjük
én Brucknert kezdem most "izlelgetni- mondom ezt negyven év után.
a kutya ugat, karaván halad,
mindennek eljön az ideje
Bruckner nem fog átverni, szidhatod, leülhetsz mmellé, mekérdheted
"ki irta e cikkeket?" ö nem szól, de másoktol fog kiderülni,hogy
" TE HÜLYE !!! OTT ÜLSZ MELLETTE
a többit meglátjuk
hát igen. érdekes az élet,én ahhoz, hogy ki merem jelenteni,hogy szeretem Brucknert, ahhoz folyamatos tanulás kellett 1970 óta
tisztáznom kellett elöször is:
ki az a Bruckner ?
mit akarok én ötöle,és ö mit akar tölem,
én pld nem jelentem ki határozottan, hogy utálom Bartókot
pedig a Kossuth szimfónián kivül nemigen szeretem a müveit
viszont-megvallom- Bartókkal egy percig sem foglalkoztam, se a zenéjével, se a személyével, ezért csak annyit mondok
egyenlöre NEM értem, Bartókot
Brucknerrel más a helyzet, övele éjjel-nappal" foglalkozom
pld majdnem negyven év után-gondban vagyok !!!!!
irom a Bruckneriánát (talán beleolvastál, és
egész egyszerüen- a hatodik szimfónia negyedik tételénél leblokkoltam...
semmi lelki tartalom nincs benne, egy Bravuros "mestermü, de nem müvészi mü
szerintem ennek a münek a fináléja össze van csapva
Bruckner, mintha sietett volna, mert érezte ? hogy Wagnerral történik valami, és már félszivvel, a hetediknek a második tételére gondolt,és
mesterségbeli tudására támaszkodva--összecsapta a hatodikat
én a hatodikat RAJKIN szimfóniának hivom, a negyedik tétel miatt :
VÁLÁMI VÁN !!!!
DE !!!!
NEM AZ IGAZI.
persze mikor megjelent a hetedik, akkor az emberek gymásranéztek :"Hol volt ez az ember idáig ""
nno, erre próbálok én is választ kapni,csaknem negyven éve,,,
nem is tudtam, hogy Bruckner a nőnél ilyen mellőzött volt, ahogyan én nem
Ám csak nem vezérmotívum ez az ő életében?
Még nem hallottam róla.
És hány éve vagy a messzi völgyekben?
Milyen ott? Milyen volt itt?
Bruckner és más semmi?
Bruckner, mint remete, ahogyan te, vagy pedig?
nna de térjünk vissza a mesterhez aki magányos sétáit rója az erdei ösvényen /mint én a Jánoshegy,és ságvári liget szakaszon, az öserdöben
remélem te nem vagy magányos, van párod is, meg egzistenciád is
viszont Brucknernek nem volt, e azért szomoru müvei nincsenek, ezt optimizmusának köszönheti, bár voltak neki is vágyai,de a saját magára kényszeritett szerzetesi életforma, egy egész életre megnyomoritotta
egy ember sétál az erdőn szeretne barátságból mindenkit átkarolni, de elutasitással találkozik mindenütt,a világ- már az akkori is- nem erre a lelkizös stilusra vol beállva, hanem a Brahms féle tekintélyes emberekkel
én ha filmet forgatnék, Havas Henrik játszaná Brahmsot
lehet, hogy most többen nekem ugranak, de Brahms egy mindent elöre kiszámitó, az akadémiai pályályán tudatosan elöretörö,és a szükségesnél többet egy méterrel nem lépö alak volt
össze kellett volna öket puccinival kötni,és ledobni a taigetoszról
egyetlen egy müvet tartok Brahmstól öszintének, és nem .tudatosn, elöre kiszámitott hatásu müvet
ez a d moll zongoraverseny
ennél a münél a gőg.és az elöre kiszámitott, irányitott hatás nyomai nem látszanak, mert nincsenek
de ezen kivül ?
anyám akarta hogy szeressem a négy szimfóniát,elküldte celivel
még az elsöben,, talán ott még dereng az alázat és az emberiesség nyoma
de a többi ?? nna
de inkább térjünk vissza Brucknerhez. Brahmsról szubjektiv a véleményem, de másokat nem akarok megsérteni, ezért Brahmsról nem tárgyalunk
Brahms tul sokat gunyolta Brucknert, ezért nyert az"akadémikus ur- nálam
nickneved alapján nem derül ki, högy vagy e, vagy srác, ez csak azért tünik fontosnak, mert sok olyan srác van -én is köztük voltam !- akiknek nagy gond a párkapcsolat, magyarul : nem értenek a hölgyekhez
nna az én Bruckner apám is ilyen lehetett
ebben talán szerepet játszik, hogy egy katolikus dóm orgonistája nem engedheti meg ugyanazt, amit pld Puccini a hölgyekkel kapcsolatban megengedett / nem is szeretem Puccinit /
szóval Bruckner rendkivül sérülékeny ember volt,és természetes emberi igényeit azzal palástolta, hogy nagyon sok barátja lehetett
én pld a falra tudok mászni, hogyha egy hölgytöl ezt hallom :
"maradjunk inkább csak jóbarátok "
hát ez a mondat egy szuper kegyetlen mondat
lehet barátság férfi és nö között
ha mindkettem hatvan éééévesek,
de egyébként ilyen nincs, mert vagy többet akar a férfi, vagy sikertelensége miatt behuzódik
láttam egy filmet, Bruckner életéröl, ott is azon csámcsogtak, hogy milyen kapcsolata volt Brucknernek a hölgyekkel
s a müvei meg mind arról mesélnek, hogy amit elvesztett a sexben
azt fokozott munkával igyekezett pótolni
én hasonló természet vagyok, vagy állok mint egy kuka
persze 31 éves házas vagyok, ugyhogy ez nem érvényes- vagypedig
próbálkozom azzal, hogy bebeszélem, hogy fontos ember vagyok
egy frászt vagyok fontos, de nem vallom be, hogy a
SCHuberti bambaság " nekem is kijutott
volt olyan, hogy az egyik "haver" verset kért tölem, amit -mint sajátját- felolvasott a csajnak
hát-meg kell mondani- nem sokáig vacakooooooooooooooltak"
persze- talán bosszuból- megmondtam a csajnak, hogy én irtama verset
erre fel mi történt
nekem támadt a haver"//egyébként orgonamüvész !! hogy mirt árultam el
ilyen Schubertitiszünk volt nekem is, meg Brucknerne is
hogy kerültem a felvidékre ?hogy a rengetegsikertelen kisérlet után, az elsö,aki jó lesz hozzám
lakjon a világ végén, de elveszem
én , a régi "nyóckeres" ezért élek 350 km-re pesttöl,és hogy a szinen
tudtam maradni, azt cskély kántori tudásomnak köszönhetem
nna, itt vannak nekem különféle dolgok az apámról, azt most ne vegyük figyelembe
az a bizonyos hangversenykalauz.az ötvenes évek végén kapta anyám- nem sokat ir,viszont ki kell emelni, hogy a negyedikkel kapcsolatban emliti :"értékesebb a negyedik, mivel itt Brucknek kapcsolatot teremt a természettel,és az emberekkel
nézzük az ötödiket :
a fináléban Bruckner külön fuvóskart is felléptet. ennyi
hatodik- leértékesebb az adaggio tétel, leggyengébb a saját,és Wagner idézetekkel teletüzdelt finale
hát, ezt tapasztalatból mondom, próbálkozom egy versciklussal BRuckneriána névvel, s tény
hogy a hatodiknak a fináléjárólnincs mit mondani
Bruckner ebbe a tételbe süritette az összes romantikus közhelyet
nem véletlen, hogy igen ritkán játszák
a hatodiknak itt nehéz a helyzete,két olyan szomszéddal, mint az ötödik,és a hetedik.
ugyanaz ismétlödik, mint ami Beethoven negyedikjével
nem könnyü neki a harmadik/eroica/és az ötödik /sors között
nem tudom mikor halt meg Wagner, és Bruckner mikor fejezte be a hatodikat
de - gyanitom- hogy a hetedik kedvéért a hatodikat félretette
nade vannak nálam sokkal kitünöbb Brucknerosok,ök erre is választ adnak
" Bruckner késön érő müvész, aki késöbb a legtöbb szimfóniát átdolgzta
hát.. igen, ez tény....
Javitás
a lelket szaggatnak e müben a dom / a dom helyett dobokat kell érteni
a scercó,mintha az elözö folytatása lenne
feltünnek a kis tündérek, ebben is
szerette ezt a témát maga,
az áldott mester is
az elözöhöz hasonlit, a tétel szerkezete
elöször végigmegy,majd jön egy közzene
és im, ujra ittvan, a scerconak a helye
ez a mü-aránylag-még rövid, egységes
nincsenek dallam-monstrumok, ez nem kétséges
csak ami probléma, s máig él hatása
emünek,két nagy mü közt van állomása
de most a lirai tételt vesszük át
mi megérinti a sziv, labirintusát
szóval, e scercóban ,nincsen uj.s lényeges
a szabályos szerkezeti feléptés, itt végleges
TANN: Hát, apu,,,zseni vagy, eláll a szavam
már könnyen mondom, ezt én irtam, magam/?/
Bruckner : persze hogy te irtad !!pupák lélek,
már majdnem egy napja, hogy erröl beszélek
......... hogy ezt a müved "megtaláltam"
csakis az idövel manipuláltam
még a tarsolyomba, pár müved megakad
de itt, szigoru törvény, segitni nem szabad
csakis, ha reménytelen, már a helyzeted
nálunk ilyen nagyot bukni:
hidd el, hogy nem lehet..
de Pali, már megint az ajtóban toporog
látszik, ez embernek, a zene,szent dolog
mostan Palikánkhoz, a hatos beoson
már mindjárt robban, látszik a főorvoson
de Pali nem enged, és jólis teszi !
a világot elöre, az ily ember viszi
de felforrt kedve, a dokira is kihat
.................lássuk tehát, hogy elemzik majd, a hatodikat !?!?
megyek, megyek, nyitol, légy már türelemmel
( már egy kicsit se mélázhat az ember
(kinyitja a zárat,Hont Pali áll az ajtóban)
Pali, a Dokinak : Figyelj csak, éjszaka nem tudtam aludni
éjfél felé le kellett a gépemhez ülni,
ez jött ki belöle, ..nincsrá most indokom
hogy mért ilyenre irtam,, magam sem tudom
már nem lep meg semmi, nincs uj a nap alatt
Talán Bruckner volt az,,ki vezette tollamat
majd csak mmegcsináljuk, ezt a müvet készre
nincs kizárva, hogy ma, a hatost veszem kézbe !!!!
feldübörög a finálé,kettös fúvoskaron
jegyezd meg ember, Isten nagy hatalom,
ö vezérli a világot, eleitöl fogva
segitsége nélkül nem mehetnénk sokra
bölcs és nemes,mindegyik döntése
igy volt ez eldöntve, sok sok ezer éve,
zenészek és költők, szüntelen dicsérik
az imák hangzanak fel, a magas égig
a dupla fuvóskar kevésnek bizonyul
zengjük hát örökre,az Isten itt az úr
ezt meséli Bruckner, nagy szimfóniája
hogy mily szánalmas az ember imája
az esedezésünk,imánk,
szánalmas és kevés,de van rá reményed
hogy majd egyszer tiéd lehet
a mennyei örökélet,
oh társak, társak, mostmár más kell nekünk
mostanra elavult elsö tételünk
a második tételnek sicsen már h elye
s lejárt a tündérek keringö-ideje
Bizony ez Beethoven mester hatása
kell hogy az ember, tisztán meglássa
mostmár feladatunk, csupán csak egy lehet
....................lelkünkbe zárni az örök örömet
közeleg hozzánk a mennyei fötéma
..... javituk életünk, ha lehet,hát még ma
a menny felé tartunk, ott lesz majd otthonunk
zokogni és sirni,ott már nem lessz okunk
oh társ, most teát, másképp szól az ének
adjunk nagy hálát a föld teremtöének
Itt teljess az ember ,Isten várása
zengi a finálé hatalmas zárása
aranyhaj tündérkék,vig táncot ejtenek
erröl szól a scercó, e csodásmüremek
tündérszép szemekkel,és formás alakkal
dicsö teremtés ez, most le a kalappal
a szomoru szivüt halkan körülfogják
és szelid szavakkal,szépen ápolgatják
egy-két-hár, egy-két-hár tudják a dolgukat
ahhol megjelennek.öröm, s derü fakad
egykét hár, egykét hár cseng bong a muzsika
a tündérkirálynö is eljött saját maga
egykéthár,egykéthár,,csodás e alkotáb
boldog lesz az ember, nem is kell semmi más
és mire elérnek a körtánc végire
vidám lesz majd a siróknak kétszeme
s mivel látják. hogy ez mindenkinek tetszik
hát gondolnak egyet, s aztán ujrakezdik
ismétlödnek most a témák, ez nem lustaság
ha sokasodnak a feddések,csökkennek a hibák
mert mitöl óv minket, jó Bruckner atyánk
jó lnne, ha az utmutatokat, be is tartanánk
TE DEUM LAUDAMUS igy élte életét
ajándékba adva, a drága sok szép zenét
több szöri ismétlés, az óva intés helye
maradjon meg tisztán, az ember szive
ezt szólják hegedük, ezt zengik trombiták
örizzük magunkat tisztán, tudjon szeretni a világ
e gondos féltés, nem felesleges
ha bánjuk bününket, az nagyon helyes
Bruckner és Isten, összefüggenek
csak ki nem akarja, az nem érti meg
ne legyen szivünkben, bizonytalan kétely
ezt meséli nékünk a második tétel