"sem kerülhet rá a közforgalmú személyszállítás" -> közforgalmú, _menetrend szerinti_ személyszállítás, természetesen így pontos. Hiszen a különjárati is közforgalmú, és annak záradéka persze szerepel is az engedélyeinken. Másképpen: nem kapjuk meg a személyszállító engedélyen a B sorokat, csak az A sorokat.
A válaszadást nehezítő összes pontot, amit akkor írtam, fenntartom.
Ami változott tavaly óta az összegzésben: sok nagybusz helyett jár midi- vagy kisbusz. A szerződéses járatok világa gyorsabban reagál a megrendelői igényekre, itt nem fognak 2-3 utassal vadiúj Econellek / Inovellek rohangálni, mert bizony nem lesz kipótolva az üres ülőhely költsége...
A móri Rejlek például, ami az előző listában még önállóan szerepel, először betársult az adientes járatokhoz, majd átszerződött a móri ipari parkos kollektívához. Mit jelent ez? Mínusz négy kisbusz, olyan értelemben, ahogy Te számolod, az utasaik elszállítása pedig bérletes elven, más cégek járatain történik.
Indult egy rakás úszónemzetes szerződéses járat, de ezek új buszt alig hoztak, mert más (honvédségi, ipari parki) szerződéses járatokkal vonták össze a feladatokat, vagyis a járatok száma jócskán nőtt, de a buszoké nem.
Ami változott még, és nagyobb horderejű, az iváncsai ipari park, arról nem rég esett szó, oda most sok nagybusz jár, de már cikkeztek járatlemondásokról, összevonásokról. Naprakész adatot, ahogy előttem is írták a Kollégák, nem igazán lehet adni.
A KSH nem csodálom, hogy elhajtott. Az adatgyűjtési módszerük komolytalan, ráadásul alkalmatlan a tevékenységek szétválogatására. Tőlünk, kismaszekoktól mindig 4 adatot kérnek: szállított utasok száma, utaskm, autóbuszkm (férőhelykm), bevétel, mindezt negyedévi összesítésben. Ha feltételezném is, hogy mindenki precíz, a valóságnak megfelelő adatokat küld be, sose dolgozik számla nélkül, stb., akkor sem alkalmas az adathalmaz a megfelelő kiértékelésre.
De hogy őket is védjem egy picit: a saját tevékenységemmel sem mindig vagyok tisztában. Írom ezt közlekedésmérnökként, igen. Mi például rendszeresen és sokat vonatpótlózunk. Eseti szerződések alapján tesszük, így tehát járati vagy vonali engedélyünk nincs, és nem is lehet. Tehát a mi engedélykivonatunkra sem kerülhet rá a közforgalmú személyszállítás, hiszen ahhoz szolgáltatói szerződéssel kellene rendelkezni, csatolt menetrenddel, stb., ami alapján mindez az autóbuszok forgalmi engedélyébe is bekerülne. De ilyenünk nincs, és nem is lehet, hiszen a szolgáltató a MÁV-Start, és erről semmilyen jogcímen nem mond le. Ugyanakkor a járat, amit teljesítünk, közforgalmú és menetrend szerinti. Nem mondhatom, hogy nem az, hiszen érvényes vonatjeggyel, bérlettel száll fel az utas, sőt, még értékesítenek is részére ilyen terméket, ha nincs neki, fent, a mi buszainkon. Szerződéses menetrend szerinti járatnak sem igazán nevezhetem, hiszen eseti, különjárati jellegű megrendelő alapján történik a szolgáltatás, ugyanakkor nem tudom annak kezelni, hiszen nem az, és az ahhoz szükséges utaslistát sem tudom mellékelni, mert bár ilyen értelemben nekem készíttetnem kellene, de az utas joggal mondja, hogy ő egy közforgalmú járaton utazik. Nem akarom túlragozni, főleg azért nem, mert maga a rendszer így is működik, sose volt se elszámolási, se NKH-ORFK probléma ezekből, és szívatnak minket amúgy is eleget, hogy ne keressem külön a bajt, de nem érzem egyértelműen és jól szabályozottnak a kérdést. Márpedig, vissza a Te kérdésedhez, akkor hova könyveljem ezeket a járatokat? Pályázaton valószínűleg elfogadnák az érvelésemet, ha közforgalmú járatok teljesítését próbálnám így referenciaként feltüntetni, de járati engedélyt és igazolást egy métert se tudok mellétenni, csak menetleveleket, abból több százat is.
Önmagában zavar az összes közlekedést érintő rendeletben a "menetrend szerinti járat" kifejezés, ugyanis nincs pontosan definiálva. Sejtem, mire gondolnak, de én másra is gondolhatok, ami ugyanúgy helyes. A "menetrend" szót pontosan értjük, bármilyen szakkönyvben megtaláljuk, minimális tartalmi eleme az indulás helye, ideje, az érintett megállók helye, ideje, az érkezés helye, ideje. Ez már egy menetrend, bár tudjuk, hogy rendeltetéstől függően ennél sokkal több információt is tartalmazhat. Na most a különjáratok, amelyek ugye elvileg nem menetrend szerinti járatok, éppen ilyen adattartalom alapján kerülnek megrendelésre. Hiszen mit ad meg a megrendelő? Kell neki egy busz, adott létszámhoz, és megadja, hogy mikor és hol szeretne lenni. Tartalmilag ezzel kész is a menetrend, tehát a különjárat ilyen értelemben ugyanúgy menetrend szerint közlekedik, amit a megrendelő ad a szolgáltató felé. Lehet-e rendszeres? Persze, egy rakás uszodás, korcsolyás, színházas járatunk ilyen, heti-havi rendszerességgel. Én a beszari fajta vagyok, nálunk ezek is tachográffal, szabályosan mennek, nem élek vissza az 50 km-es mentességekkel, bár több esetben érzem úgy, hogy megtehetném, hiszen nem nekem kellene magyarázkodnom a jogalkotói felületességekért. "7,5 tonnás teherautós össztömegkorlátozás, kivéve autóbusz" - ismerjük? Gyakori. Miért? Mert hanyag a megfogalmazás, és az utána következő mondatrészben "tehergépkocsi" helyett egy ponton "jármű" szerepel, emiatt sok útkezelő "jármű" alatt autóbuszt is ért. Félig-meddig jogosan, bár anno volt egy ITM-állásfoglalás, hogy ott nyilvánvalóan tehergépkocsit kell érteni...
És akkor van még az autóbuszbérlés és az autóbusszal végzett személyszállítási szolgáltatás nem kicsi összemosása... De az már messze mutat innen. :)
Remélem, találsz azért hasznosat akár az előzményben, akár a kiegészítésben, de az se baj, ha a Hozzád forduló jelöltek is képbe kerülnek egy kicsit. Mert a "szerződéses busz" egy nagyon felszínes, semmiképpen nem szakmai megközelítés, már csak azért is, mert a vonatkozó engedélykivonatokon eleve "szerződéses és különjárati" (saját számlás) tevékenység végzését együtt (egy sorban) engedélyezik, tehát az a legritkább eset (de van ilyen), hogy egy busz csak és kizárólag szerződéses busz. Mert még az is szokott évente legalább egyszer, ugyanannál a cégnél céges kirándulásra különjáratozni... :)
Az a JSZP alapján nekem is egyértelmű volt, viszont az idén volt egy tulajdonosváltás, tehát a költői kérdés, hogy azelőtt hol volt, mielőtt Algida-járatra került.
Számomra elég vad "szakmákból" amiknek csak perem területeik kapcsolódnak a közlekedéshez kapok mostanában felkérést diploma munkák konzulensi vagy bírálói szerepkörére.
Ez nem új nekem, hisz több mint 200 diploma munkát bíráltam már az elmúlt évtizedekben.
Ami új, hogy a szerződéses járatokat anno még a közlekedés mérnök szakos hallgatók se nagyon dolgozták fel, mostanában meg iparpolitikai és foglalkoztatás politikai szakmákban írnak erről - még ha csak érintőlegesen is - a jelöltek.
Próbálkoztam a KSH-nál hisz nekik - elvileg - kell erről lenniük adataiknak.
Fínoman de elhajtottak.
Szerintem nekik saccolásaik vannak ezekről.
Sehonnan nem kell pontos adat, hisz ez nem szükséges.
Nagyságrendekre viszont szükségem lenne.
Példa :
X megyében kb. 150 szerződéses busz dolgozik. közülük kb. 60 db 20 fő alatti, a többi 21 ülés fölötti.
Persze ha valakinek ennél részletesebb adata van, azt nem utasítom vissza.
Ebből is látszik, hogy számomra a rendszám és a busz típusa, évjárata érdektelen.
Ez nem szaktopik, ez egy "ki mit tud" topik. Aki amit lát, beírja. Aztán a másik meg elmegy arra, megnézi, kifotózza, örül. Szerződéses járatokról nem lehet (és nem is érdemes) olyan mélységben értekezni, mint közszolgáltatási szerződés alapján közlekedtetett, menetrend szerinti járatokról, mert két magáncég szerződése nem közadat. Ezt nem neked mondom, ezt te nagyon jól tudod. Csak arra akarok utalni, hogy dőreség vármegyei szinten számolgatni (cégek jönnek, cégek mennek, járatok megszűnnek vagy nulláról indulnak), mert ez egy folyamatosan mozgásban lévő szektor. A Volán buszait össze lehet számolni rengeteg szempont alapján, a magánszektorban ez nagyjából lehetetlen.
Egyszer azt hiszem, pont a te kérésedre elkezdtük összegyűjteni a listát, igaz, csak Fejér és Jász-Nagykun-Szolnok megyéig jutottunk. Ellenben egy amolyan közösségi összefogás nem lenne rossz ötlet; egy nyílt táblázat, amibe mindenki (vagy mindenki kérésére egy maréknyi admin) beleírhatja a saját gyűjtéseit. Egy frissített JNSZ megyét a közeljövőben egyébként tervezek felpakolni, mert vannak az előzőhöz mérve új infóim is, de immáron laza fél éve lusta vagyok többek közt a túrkevei vagy a kunszentmártoni ipari parkba is kilátogatni. :D
Vesz a Cento használtakat is folyamatosan. Ezen a 2022. márciusi utcaképen ott van 7 ex-francia Integro a svéd Tourismo mögött, és azok még akkor is ott álltak, amikor mentem tavaly Csíksomlyóra, Zilahon keresztül. Akkor csak a szélsőt lőttem ki, mert azt sütötte jól a Nap, a többi túl szorosan állt egymáson.
Októberben odakanyarodtam, két buszt láttam, az egyik a gyár előtti nagy körforgalom mögött kialakított parkolóban állt, a másik egy lekerített építési lerakaton belül. Ha van bármilyen járat, az szerintem a munkásszállókról viszi oda az építkezésen dolgozókat. Részleteket nem tudok.
A debreceni BMW gyár építésén dolgozó munkások munkaideje hogyan alakulhat?
Volt aki azt írta napi 12 órát dolgoznak.
Ezt 220 km-ről nem tudom megvizsgálni.
Az építkezésen dogozókat Berettyóújfaluból és más településekről oda szállító szerződéses autóbuszok úgy érkeznek és úgy távoznak, hogy a két időpont között van 13-14 óra ?
Nem tudod, ez a visontai móka mikor van, hány busszal?
És egyúttal javítanám magamat: nem V. Ber, hanem Riv Trans. A NEW-705 szürke Lion's Coach áll a Szent-Györgyi Albert Általános Iskola előtt, Törökszentmiklósról jár a TGECommerce Kft.-hez, Abonyba. Erről sem hallottam még.
Csoda történt: meglett az RCJ-717! :D Éppen, amikor a Vitescótól sétáltam az autóbontóhoz, és útközben volt egy telep. (Tehát most már nem Kovácsbusz.) Váltottam pár szót az emberrel, dicsérte a gépet. Abszolút nem számítottam semmilyen rendszámra, erre leesett az égből az egyik legnagyobb ex-francia hiányzóm.
Hamár szóba került az Inter-VM, kiderült pár régebbi kisbuszról, hogy hová kerültek: - LNR-425 >> NR-747LR Nitrans MG s.r.o. - LPK-634 Szalajkabusz - MAA-323 H&H majd Brabusz - MKA-443 H&H majd Tolmácsi Tibor e.v. - MKA-446 Czakó Busz - MKA-456 Kereszt-S Busz - MKA-457 H&H - NDP-968 R-Busz Travel Kft.