Keresés

Részletes keresés

tem01 Creative Commons License 2018.03.18 0 6 6235

Sziasztok

Képek a Bromorol

wanbo Creative Commons License 2018.03.07 0 6 6234

Utunk utolsó állomása Merauke, ahová elsősorban az olcsó repülőjegy (400 ezer rúpia) és az érdekes táj miatt jöttünk 3 napra. Itt annyira nincs külföldi, hogy a bevándorlási hivatalból is kijöttek a szállásunkra, érdeklődvén, hogy mit is keresünk itt.

 

Merauke pihenésre tökéletes volt, alighanem a legolcsóbb pápua város – rengeteg indonéz él itt és szerencsére hozzájuk igazodnak az árak. Remek kajákat lehet találni, olyan érdekességekkel, mint szarvas sate, illetve a város érdekessége, hogy nagyon közel fekszik a pápua új-guineai határhoz, ami itt kvázi turistalátványosság. Vízum nélkül is át lehet sétálni a határ túloldalára (bár az útlevelet le kell adni a határ indonéz oldalán), úgyhogy elmondhatom, hogy voltam Pápua Új-Guineában. :)

 

Merauke érdekessége továbbá, hogy Ausztrália közelsége miatt sokkal inkább inkább hasonlít a táj Ausztráliára, mint Indonézia többi részére – eukaliptuszerdők és hatalmas termeszvárak láthatók a városon kívül, a Wasur NP területén – amin keresztülhalad az út a határ felé menet.

 

A tengerpartja is érdekes, fürdésre alkalmatlan, de Szulavézire jellemző bugis falvak találhatók a part mentén, amelyek előtt hatalmas hajókat építenek. Itt a naplemente is szép lehet, de nekünk ottjártunkkor nem volt szerencsénk.

 

Számomra a legemlékezetesebb Meraukéból a kaja marad, itt találtuk meg utunk legjobb padang éttermét hatalmas választékkal nagyon olcsón, de az Indonézia többi részére jellemző, „sátras” warungokból is van bőven, ahol egy személy 20 ezer rúpia körül degeszre eheti magát. A szarvas satét (ami szintén nevetségesen olcsó, 2 ezer rúpia darabja) sem fogom elfelejteni, úgyhogy örülök, hogy eljöttünk, de Meraukét nem mondanám mindenképpen megnézendő látnivalónak.  

TGaborZ Creative Commons License 2018.03.07 0 2 6233

Csodás hely!


Tavaly februárban jártam ott, de visszahúz a szívem engem is! Igaz, csak Jiwikáig jutottam, de így is hatalmas élmény volt Marius kunyhójában 2 éjszakát eltölteni. Az első napon egymillió rúpiáért kaptam a privát show-t, onnantól kezdve engedélyezve volt, hogy annyit fotózhatok, amennyit csak szeretnék. Ki is használtam. Nyelvi korlátok ellenére is, esténként, vagy amikor nem jöttek csoportok a "ceremony"-ra vagy "kill pig"-re és nem színészkedtek, nagyon jól éreztem magam közöttük. Persze a cukrot, kávét, cigarettát elvárják! Náluk mindenben közösség van, ami a tiéd az az övék is. Na jó, nem tiszteletben tartják a dolgaidat, soha nem nyúltak a dolgaimhoz. Kivéve a gumicsizmámat, ami pillekönnyű anyagból készült. Az nagyon tetszett nekik. Már sajnálom, hogy nem hagytam ott. :)))) És minden nap többször megkérdezték, hogy ugye veszek szuvenírt!? :)

A múmiát volt, aki 200e rúpiáért nézte meg, én felmutattam 50e-et, hogy ennyi van rá, majd zsebre tettem a pénzt és negyed óra gondolkodás után belement... Az alku elég furcsán alakul, 150e-ről indult, és elég szabálytalanul követték egymást az ajánlatok, 70e után volt, hogy visszaugrott 90e-re. :)

A második napon elhunyt egy betegen született kisfiú és megengedték, hogy bemenjek a kunyhóba és megnézzem a szertartást és ahogy siratják. Aznap le is vágtak egy pici malacot. Azt is megengedték, hogy készítsek fotót a halott kisfiúról, de ezt nem tettem. Amikor jöttem el, akkor gyűltek a környékről a rokonok, hogy egy nagy disznót vágjanak a búcsuztatásra. Nagyon sokan jöttek. És voltak közöttük, az idősebb korosztály, saccra legalább 60-70 évesek, akik nem hordtak nyugati ruhákat nappal sem.

 

Aki teheti, azt csak bátorítani tudom, hogy menjen és élje át! :)

 

Az első kép a férfiak sátrában készült, ahol a törzs- illetve családfő doromb szerű hagszerrel zenél, ez még a ceremony keretében, a másik két kép a konyha- illetve közösségi kunyhó, ahol a társasági élet zajlik. Estére a férfiak a férfiak házába, a nők és gyerekek a nők kunyhójába vonulnak vissza. A házasok sem töltik együtt az éjszakát. 

 

Előzmény: wanbo (6231)
víztorony Creative Commons License 2018.03.05 -3 5 6232

köszi mindenkinek az útleírásokat és képeket!

mindig lehet találni érdekességeket (amiket legközelebb megnézek:)

 

íme pár kép egy tavaly novemberi kiscsoportos kajaktúráról. a helyszín Raja Ampat, ahol másfél évvel korábban is jártam, de muszáj volt visszamenni, és már megint tervezem a következőt, annyi minden látnivaló maradt (ki).

 

a homestay-ek pangtak az ürességtől, viszont elég sok eső esett, ilyen a november...

 

 

összesen úgy 100 kilométert eveztünk a két hét alatt. a kajak óriási előnye, hogy olyan helyekre is eljutsz, ahová motorcsónakkal kevésbé (lásd: gépkocsi vs. kerékpár), illetve kevésbé hangos, és van sportértéke :)

 

wanbo Creative Commons License 2018.03.04 0 8 6231

Sentaniból Wamenába repültünk, ami gyakorlatilag kultúrsokk volt másfél hónap Maluku és Raja Ampat után. Az elején szeretném megemlíteni, hogy W.L. segítsége nélkül – aki jött velünk – egy rendkívül nehezen utazható terület lett volna a Baliem-völgy. Utolsó napon például belefutottunk egy törzsi háborúba (ami abban nyilvánult meg, hogy lezárták az utakat – falvak között csak átszállásokkal lehetett a főúton utazni- na ez nyelvtudás nélkül elképesztő macera lett volna, és egy ilyen útonálló banda pénzt is követelt tőlünk, macsétával, de szerencsére ekkor ojeken ültünk és elhajtottunk.) A részegek egyébként komoly problémát jelentenek a völgyben, nyelvtudás és helyismeret nélkül igen komoly lehúzásokba lehet belefutni.

 

A völgyről elmondanám, hogy a kultúra természetesen érdekes és egy csomó helyen hagyományos módon élnek a helyiek – úgynevezett honaiokban, azaz kör alakú kis épületekben, viszont kivétel nélkül mindenki ruhában jár-kel. 1-2 öreget lehet látni itt-ott ruha nélkül, pénisztokban, de jellemzően ők is csak a turistákra „vadásznak”, akiktől jó nagy összegeket követelnek, ha netán lefényképezik őket.


Borzasztóan anyagias nép a völgyben élő dani törzs, mindent előre ki kell kötni, ha üzletről van szó – mert hajlamosak több pénzt kérni az előre megbeszéltnél, mindenféle hülye ürügyre vonatkozva.

 

A völgyben készült összes fénykép, ami az embereket ruha nélkül ábrázolja (mindenki ezekért jön a Baliem völgybe) megszervezett műsor keretében készült – úgyhogy én is befizettem egy ilyenre. 2 millió rúpia körüli összegért lehet kvázi egész napos programokat szervezni, rengeteg résztvevővel, s ilyenkor lehet fotózni-videózni (a résztvevőket) igény szerint. Kicsit drágának tűnik talán, de abszolút megéri – pláne akkor, ha „autentikus” fényképekre vágyik az ember. Nincs autentikus módon, ruha nélkül élő falu Pápuában, ilyeneket akkor lehet csak látni, ha befizetünk egy ilyen programra.

 

A program egyébként abszolút nem mű, a házak, amikben a mai napig élnek, valamint a kultúra és a táj minden eredeti, valóban így éltek nem is olyan régen, de az már a múlté. A program során bemutatnak egy harci játékot (eljátsszák, hogy két falu harcol egymással), valamit táncokat és énekeket mutatnak be, illetve a végén bemutatják a kövekkel való sütést is. Minden egyes részletre ki kell térni, ha az árról alkudozik az ember, nekünk még a falu múmiáját is sikerült a program részeként megtekinteni. 4-5 múmiával rendelkező falu is található a völgyben, és „természetesen” komoly összegeket kérhetnek el, ha csak szimplán besétálunk a faluba megtekinteni azt.

 

Arra is rájöttem a három nap alatt, hogy tévhit az, hogy minél távolabb túrázik az ember, annál hagyományosabb falvakat láthat. A völgyben vannak a leghagyományosabb – modern épület nélküli – falvak, a völgyön áttúrázva – gyönyörű környezetben – sok hagyományos falu látható, míg a hegyekben túrázva azért látszik a misszionáriusok munkássága – mindenhol templom és modern épületek láthatók.

 

Természetesen a hegyekben túrázni is érdemes – bár lehet, hogy nem törzsi nézeteltérés idején ... – főleg a táj miatt. Hagyományos falvakra jobb a völgy.

 

Érdekesség, hogy a völgyön belül rengeteg helyre el lehet jutni tömegközlekedve, szóval e szempontból nem feltétlenül kéne, hogy drága legyen a Baliem-völgy, viszont nem árt észben tartani, hogy Pápua többi részétől a magas hegyek miatt abszolút el van vágva ez a terület, úgyhogy ide mindent repülővel kellett behozni – a járműveket, a szállodákhoz az építőanyagot, mindent, ami nem helyben terem.

 

Falvakban meg lehet szállni 100-120 ezerért per fő (kaja nélkül) – nagyon egyszerű körülmények között, a városban érdemes a Pilamo hotelben megszállni 450-ért, ez ugyanis melegvizes szobával és svédasztalos reggelivel jár; míg más helyeken 350-ért vagy 400-ért nem jár se melegvíz, se bőséges reggeli, úgyhogy ár-érték arányban a legjobb. A városban a 350 ezer az kb. az árskála alja.

 

Rendkívül érdekes terület egyébként, nagyon szívesen visszamennék több napot túrázni, de csakis úgy, hogy vagy beszélem folyékonyan az indonéz nyelvet, vagy pedig segítséggel, mint ahogy most is összejött.


Wamenáról a blogomon is írtam, engedjétek meg, hogy megosszam a linket, ott több kép is látható (és még lesz szó Pápuáról a jövőben is): http://utazovagyoknemturista.blog.hu/2018/03/03/betekintes_egy_primitiv_torzs_eletebe 

wanbo Creative Commons License 2018.03.04 0 7 6230

Raja Ampatról Sorongon és Sentanin keresztül Wamenába vezetett az utunk – nagy szerencsémre összejött úgy, hogy W.L.-lel együtt tudtuk utunknak ezt a szakaszát megtenni.

 

Sorong semmi extra, egy éjszakát töltöttünk ott, a szállás jó volt, enni is lehet nagyon jókat főleg a kikötő melleti halsütödékben, de a város maga ezen kívül érdektelen.

 

Sentaniban viszont érdemes körbenézni, mi csináltunk egy teljes napos programot a Sentani tóval illetve Jayapurával (ahová az utazási engedély miatt kellett menni. Ingyen megcsinálják a rendőrségen, bár Jayapura kb. 50 kilométere fekszik Sentanitól – ahol a retér is van. Jó hír, hogy aki csak Wamenába megy (Baliem-völgy), az megcsináltathatja ott is. Viszont Jayapurában nagyon jó szuvenír boltok vannak, Pápua faragásokkal és minden egyébbel, úgyhogy érdemes lehet bemenni a városba. Arról nem is beszélve, hogy útbaejthető kettő múzeum (egy állami, ami nagy, de kicsit elhanyagolt; illetve egy egyetemi, ami nagyon szépen rendben tartott és nagyon szuper), amit érdemes megtekinteni, ha már erre jár az ember, a Pápua kultúra nagyon érdekes.

 

A Sentani tó is gyönyörű (főleg érkezéskor – vagy távozáskor – a repülőből, saját kultúrája van – a tóra települt falvak önálló nyelveket beszélnek!, gyönyörű fafaragásokkal. A tó szigetei gyönyörűek, igazán megéri 1-2 órát csónakázni a tavon (kb. 2-400 ezer rúpia, a távtól függ).

W.L. Creative Commons License 2018.03.04 0 1 6229

Wanbo egyik kepen ott az elteveszthetetlen Batu Pensil (ceruza szikla) is.

Nem az a Kabui-obol fo attrakcioja, viszont ha addig bevisznek az egyik oldalan, aztan vissza a masikon, akkor mar lattatok as obol legszebb reszeit is.

Ezt jovobeli latogatoknak is irom, mert ugy tunik megszokotta valt, hogy a szervezett kirandulasok csak a Kabui-obol Gam menti, legkevesbe szep reszen huznak at, ahol erdekes sziklakepzodmenyek alig vannak, bar egy kulonleges butoni halaszfalu ott is meger par fotot.

Előzmény: ázsiautazók (6228)
ázsiautazók Creative Commons License 2018.03.04 -2 1 6228

Wayagot Misool után ne sajnáld, hogy kimaradt, jó volt szép volt de Misool... nagyon örülök, hogy WL meggyőzött , hogy mindenképp menjünk el oda!De majd jövünk mi is a beszámolónkkal Kriről is.

Előzmény: wanbo (6227)
wanbo Creative Commons License 2018.03.03 -1 6 6227

Ami nem más, mint a Yendebabo HS szintén Gamon, viszont a sziget keleti oldalán, nem a nyugatin. Úgy jött ki a lépés, hogy W.L.-lel össze tudtunk futni Raja Ampaton – szóval én ez miatt direkt így alakítottam a raja ampati tartózkodást. Eredetileg a Diva HS-ban szálltunk volna meg, de bunkó volt a tulaj, foglalásunk ellenére nem volt hajlandó felszabadítani az egyik szobáját a részünkre, dehát mindegy, ő tudja. Vészmegoldást kerestünk és közösen a Yendebabo HS-ra tettük a voksunk, amiről vegyesek a vélemények.

 

Ami nagyon jó, az a szoba – tágas és a fürdőszoba is egybe van építve, áram is volt például reggel is, nem csak este, ugyanúgy 350ért, mint máshol, ami viszont negatívum, hogy a tulaj kicsit felkészületlennek tűnt – pl kaja adagok nagyon kicsik voltak, kicsit szervezetlennek tűnt az egész (pl. hajókirándulást lebeszéltük egyik nap másnapra, és csak reggel ment el a faluba üzemanyagért és hasonlók.) De a hely, a strand például szerintem nagyon szuper – bár W.L.-nek a Yenanas Paradise előtti szakasz jobban bejött – szerintem a miénk jobb volt, csendesebb, szép naplementével. Bár tény, hogy a Yenanas előtt tök jó a korall, míg a Yendebabo előtt sekély a víz – bár a többi HS felé sétálva vannak mély szakaszok, ahol nem sétálni kell a zátonyhoz, ha valaki sznorkelezni szeretne. Érdekesség továbbá, hogy a Yendebabo mólójáról a tulaj etetni szokta a cápákat, utolsó esténken négy jól megtermett cápa is összegyűlt. Ilyen amúgy több felé (pl. a Yenkoranuban is van), talán sokaknak nem tetszik, de hát ez van. Ha kicsit jobban odafigyelne a tulaj a vendégek igényeire, szerintem az egyik legjobb HS lehetne.

 

Innen mi a Kabui Bay és Hidden Bay kirándulást tettük meg egy nap, ami W.L. nélkül lehúzás lett volna (a legtöbben elhúznak az öböl nyugati partja mentén, a szép helyek viszont távol, a keleti oldalon és az északi részen vannak), így viszont gyönyörű helyeken hajóztunk, ráadásul egész napk tök egyedül voltunk mindenhol, már csak ez miatt is megérte.

 

Ezen túl továbbá sznorkeleztünk a Friwen wallnál (a HS tulaja is Friwen szigtéről való, közel van ide nagyon, szép kis sziget egy faluval) és a Batu Lima nevű helynél (ez nem nyújtott sok extrát), de a Friwen Wall sznorkel hely közelében delfineket is láttunk a hajóból – nem sznorkelezve.

 

Úgy jött ki a lépés, hogy utolsó kirándulásnak Mansuar szigetét és a Pasir Timbult választottuk. Mansuaron a sziget déli részéről átsétáltunk Sauwandarek faluba, ahol én már sznorkelezni voltam Kriről, de a falut nem néztem meg – óriási hiba volt (bár hozzáteszem, hogy anno időm se volt rá). A falu tényleg a legszebb falu, amit egyszerűen el lehet érni Raja Ampaton (W.L. szerint van két további szép, hagyományos falu valahol Batantán, de azok nehezen elérhetők), és itt láttuk a legszebb HS-t is, amiről W.L. korábban már tett fel képeket. Elképesztő az az energia, amit a HS csinosításába öltek (mint egy kis méretű múzeum és makulátlanul tiszta is), főleg úgy, hogy a szerencsétlen tulajnak még nem volt vendége, pedig már több, mint egy éve üzemel. Sajnos stayrajaampaton nem foglalható, de nem is szükséges előre foglalni, ugyanis a legtöbben csak a falu mólójáig jutnak el. Ha valaki egy gyönyörű strand közelében (nem közvetlenül a strandon, de kb. 10-20 méterre) szeretne az egyik legszebb falu szélén lakni, akkor szálljon meg itt 1-2 éjszakára – már csak a sznorkel miatt is megéri, nekem az egyik kedvenc sznorkel helyem. Kétségkívül a legigényesebb HS, amit láttam, pedig láttam sokat.

Pasir Timbul – a híres homokpad – pedig egész egyszerűen gyönyörű. Nem is egy homokpad látható csak – bár ez nyilván apály-függő, a szépségét leírni nem is lehet, inkább nézd meg képeken (a Krit részletező írásomnál).

 

Összességében úgy érzem, hogy bejártam Raja Ampat főbb látnivalóit (sőt, pl. Wai szigete a rájákkal még extra is), egyedül Wayag maradt ki, dehát ez van, nem lehet mindent egy úton megjárni – ez Indonézia.

 

wanbo Creative Commons License 2018.03.03 -2 1 6226

Most nézem, hogy nem mellékeltem Yebenről képet, pedig gyönyörű: 

Előzmény: wanbo (6225)
wanbo Creative Commons License 2018.03.03 -1 4 6225

Innen úgy alakult, hogy átmentünk Gamra a Mandarin Homestaybe két éjszakára, ugyanis tök jókat hallottam róla három honfitársunktól, akikkel a Yenbubában futottunk össze. A Mandarin HS-t egy nagyon aranyos helyi család vezeti és Sawingrai falu közvetlen közelében található, ahol érdekes belelátni a helyiek életébe. Ha valakit érdekel, akkor fel lehet iratkozni a helyi angol nyelvű programba, gyerekeket lehet tanítani angolra (vagy csak játszani velük) és akkor engednek a szállás árából is. A kirándulások innen nagyon jók és olcsók, Penemu pl. 3 millióból megjárható, mi viszont némi felárért hozzáadtuk Yeben szigetét, aminek strandja igazán gyönyörű, megérte. És sznorkeleztünk is a híres Melissa’s Gardennél Penemu mellett, de Kri után nem estem hanyatt tőle – bár rossz sem volt.

 

A Mandarin HS érdekessége továbbá, hogy közvetlenül a Nudibranch HS mellett található, aminek érdekessége, hogy mangrove között fekszik (a Mandarin a tengerre néz), ahol igazán különleges sznorkel kirándulásokat lehet szervezni. A mangrove gyökerein sok nudibranch (magyarul nem tudom, de igen apró, akár néhány miliméteres színes csigák,  stb.) él, illetve a közelben található két-három sznorkelhely, ahol a HS névadóját, a mandarin halakat (gyönyörűek) lehet megfigyelni. A mangrove kvázi labirintusában tett hajókirándulás nagyon jó kiegészítés Kri mellé, igazán egyedi a hangulata. Itt éreztem először igazán, hogy Pápuában vagyok. Innen akár madármegfigyelő kirándulások is szervezhetők, ezt viszont hagytam a következő helyszínre. Ja, és a Nudibranch HS-ben kettő kuszkusz is gyakori vendég (etetik őket), úgyhogy testközelből lehet őket megfigyelni.

wanbo Creative Commons License 2018.03.03 -1 4 6224

Eléggé el vagyok maradva, de most folytatnám utunk leírását. Misoolról Sorongon és Waisaion keresztül Krire mentünk. Az útról csak annyit, hogy itt a fórumon is elég sokat „idegeskedtünk”, hogy a missoli hajót bevárják-e Sorongban és a többi. Raja Ampaton minden a turisták kiszolgálásáról szól, a misooli hajó pár perccel dél után futott be Sorongba (ráadásul 8 óra helyett mi 8:40 körül szálltunk fel rá Yellu faluban.) Szóval feleseleges aggódni, már csak az miatt is, mert a Sorong-Waisai hajó is sokszor késve indul, nekünk pl 2 óra helyett kicsit 3 óra előtt.

 

Misool – Sorong 250 ezer rúpia, kb. 3 és fél óra az út (legalábbis Yellu faluból)

Sorong – Waisai – 100 vagy 125 ezer rúpia (hajótól függ), illetve van lassú hajó is 50ért

A menetrendek megegyeznek a korábban ide feltöltött menetrendekkel.

 

Kri: A Yenbuba Homestayben szálltunk meg, ami tökéletes választás Kri szigetén. Korábban a Mangkur Kodonba foglaltam, de érkezéskor tele volt (ennyit az előre foglalásról!), úgyhogy a szomszédos Yenbubába mentünk, ahol még néhány üres szoba és bungaló. A kaja a Yenbubában kiváló, bőséges és változatos, beszéltem olyanokkal, akik a Yenkoranuban szálltak meg (az egyik legnépszerűbb) és ott pl sosem volt maradék egy-egy étkezés után, szóval ott azért kellemetlen lehetett a kajánál sorbanállni..

 

A Yenbubával az egyetlen problémám az volt, hogy a vendégek fele (kb. 7-8 fő) visszajáró vendég volt, akiket a kirándulások nem igazán érdekeltek, mert már voltak mindenhol az évek alatt (ugyanakkor ez is azt bizonyítja, hogy a Yenbuba tök jó, mert oda visszajárnak sokan), de azért lehetett kirándulni a többiekkel. De pl. Wayagot reménytelen volt lebeszélni, kb. senkit nem érdekelt, amit én furcsálltam. Eljutottunk Pulau Waira (itt voltak ördögráják, míg a manta pointnál akkor éppen állítólag nem), Sauwandarek, Yenbuba jetty és Cape Kri körül sznoriztunk, valamint Pasir Timbul is megvolt (bár ezt Gamról, de Krihez tartozik).

 

Kri víz alatti világa verhetetlen, el sem mentem merülni, mert abszolút felesleges. Láttam több tucat cápát, ördögráját, teknőst rengeteget és gyakorlatilag minden egyebet, amit lehet, sznorkelezve. Szóval ha valakit ez érdekel, akkor Krin kell megszállni, a sziget körül gyakorlatilag mindenhol baromi jó a sznorkel. A sziget nyugati csücske a legszebb (Mangkur Kodon és Yenbuba van itt szállás), itt gyönyörű a strand és apály idején át lehet sétálni majdnem Mansuárig, ahol szintén remek a sznorkel.

 

Egyébként ami a szállásokat illeti, én úgy vettem észre, hogy standard árakon működnek (350 egy főre, vízen álló bungalók kicsit drágábbak, általában 450 egy főre), de a szobák mindenhol ugyanolyan egyszerűek. A kajában van különbség pl meg a vendégek számában, ebből a szempontból a Yenbuba tökéletes – már ha kirándulni is szeretne az ember erre-arra. (itt merülni nem lehet – legalábbis nem házon belül, szóval a hajót lehet használni kirándulásokra gond nélkül)

W.L. Creative Commons License 2018.03.02 0 3 6223

Es egy hasznos terkep az orokzold malaria-temahoz.

Ezt a terkepet a makassari repteren fotoztam, es ikyen reszletessegut meg sehol nem lattam korabban.

Nem tudom., az itteni meretben mennyire jol lathato majd, de a kovetkezoket jelentik a szinek:

 

Feher = nincs malaria

Zold = alacsony kockazat

Sarga = kozepes kockazat

Piros = magas kockazat

 

Tehat a sargaval es pirossal jelolt regiokba utazoknak erdemes gyogyszert szedni megelozesul.

 

W.L. Creative Commons License 2018.03.01 0 1 6222

Az itt mar tobbszor is emlegetett javai sofor, Ajib a minap uzente, hogy kocsijat lecserelte egy nagyobbra.

Ami persze tobbet fogyaszt. Igy a par eve mar allando 650ezres napidijat 700-ra emeli. Ebben tpvabbra is minden benne, kiveve a parkolo es autopalyadijakat.

Kepet is kuldott hozza:

 

 

tardi Creative Commons License 2018.02.22 -1 3 6221

Megjártuk Misoolt.

Nem lehet elmesélni, amit itt láttunk, nagyon szép, aki teheti, látogassa meg. Kétnapos utazás után hétfőn érkeztünk Yellu faluba, ahol a Yalapale (450000 Rp/fő/éj, transzfer Yelluból 200000/hajó) hajója már várt ránk, mivel sikerült előre foglalnunk, mert most pl. a Yaganan volt zárva. Szereztünk is egy másik elérhetőséget is: Ibrahim (ő volt most a főnök, nem tud angolul, a többiek sem, semennyire) 0821 9961 1122, ibrahimsapuas@gmail.com, Facebook: Baymbram.

Elégedettek vagyunk a szállással, minden jó volt, reggelire omlett, rizs, tészta volt, ebédre és vacsorára rizs, saláta és mindig volt hal is. du. sült banán is volt. Bőséges és finom volt. Utolsó este a vacsora különleges volt: langusztát is kaptunk a hal mellé.

Kedden megpróbáltunk társakat keresni a kiránduláshoz a Harfat Jayában, ami 15 perc séta, így még tudtuk nézni azt is (350000, mi nem ajánljuk), de nem sikerült, így ketten maradtunk.

A kirándulások árai: 

1 millió a hajó bérlés + 250 a guide + benzinktsg attól függően, hogy hova akarunk menni 12000/liter és olajktsg 45000/liter. Így, amit mi összeállítottunk, 3 millió lett, alkudni semmiből nem tudtunk.

A mi kirándulásunk így nézett ki:

Reggel 7-kor indultunk,

  1. Balbulol, ide kb. 8:20-ra értünk (gyönyörű, biztos mindenki ismeri képről, csak élőben szebb)
  2. Namlol (csipkés sziklák sekély vízben, körbe lehet sétálni)
  3. Putri Termenung (cseppkőbarlang, néha szinte kúszni kellett, bent egy óriási cseppkő, ami egy térdeplő hercegnőt ábrázol, akinek van rá ideje, nézze meg, nekünk tetszett, kb. negyed óra az egész.
  4. Puncak Love/Puncak Dafalen (kilátópont egyik oldalon egy szív alak rajzolódik ki a vízben, kb. 15 perc nehéz túra néhol faágakból készült létrával a földön, néhol sziklákon, de megéri a látvány)
  5. Yapap (szerintünk ez volt a karácsonyfa szikla, itt is lehetett sétálni a sziklák körül a sekély vízben)
  6. Puncak Harfat Jaya/Puncak Dapunlol (ez egy ismert kilátópont, ahonnan a sok kis sziklás tájat lehet belátni)
  7. Gua Keramat (barlang, amin keresztül lehet úszni néhol tök sötétben, és a végén ki lehet menni egy lagúnához, mondta is WL, hogy menjünk ki, de a guide-unk azt mondta, hogy nem lehet, mert bébi krokodilok vannak ott, elhittük :) Beúszni se nagyon akart velünk, utólag WL mondta, hogy a helyiek félnek ettől a barlangtól, valószínűleg ezért rémisztgetnek, szóval aki ott jár, menjen ki, ne legyen szófogadó, mint mi)
  8. Medúzás tó (ebből nem egy van, mi a barlanghoz közeliben voltunk, ide van belépő, érdekes volt a sok medúza között úszkálni, fura érzés, amikor hozzájuk érünk)

 

Összességében nagyon szép volt, leírhatatlan látvány, már csak hajókázni a sok kis sziget közt is. Nem számítottunk ilyen drága kirándulásra, de megérte, bejártuk az egészet. Amikor tudunk, töltünk fel képeket az egyes pontokról. Jelenleg a hajón vagyunk, utazunk Gamra.

 

W.L. Creative Commons License 2018.02.21 0 5 6220

Wanbo utleirasahoz kepest kicsit elore ugorva megjegyzem, hogy egyik kozos kiranduladunkon Mansuar szigeten egeszen kulonleges homestayre bukkantunk.

Sauwandarek falu Mansuar deli reszen mar regota egyik kedvencem Raja Ampat ezen reszen, mert gyonyoru feher homokos strandja van festoi hegyek kozt, mi tobb az egesz falu feher homokra epult es par hagyomanyos, leveltetos haz is van meg benne.

 

 

 

Itt korabban is probalkoztak mar homestayek nyitasaval, de a faluba turistak nem jarnak, a stayrajaampat honlap is mindig ignoralta oket, igy sosem jartak sikerrel.

A legujabb probalkozas azonban egeszen kulonleges, nemhogy Raja Ampaton, de egesz Indoneziaban nem lattam hozza foghatot.

A szokasos egyszeru bambuszbungalok helyett egy jokora hazat epitettek tobb terrel, 2 haloszobaval, hutoszekrennyel es sajat belso furdoszobaval, ami azonban igazan kulonleges, hogy az egesz tele van hagyomanyos papua faragasokkal, kezi szovesu matracokkal, kagylokkal. Eloszor megpillantva tavolabbrol azt hittem, muzeum epult a faluban, az egesz ugyanis inkabb az oceaniai szigetek hagyomanyos faluhazaira emlekeztet,mint a megszokott raja ampati homestayekre.

 

 

 

 

Tavaly nyilt meg, es egyelore sehol sincs fennt a neten igy persze uresen allt, ennek ellenere 2 idos papua nenike epp makulatlanul tisztara suvickolta padlojat, mikor beneztunk.

Szerintem egeszen kulonleges elmeny lenne itt tolteni par napot.

A szallas iranyara 500.000/fo volt, de gyorsan mondtak, hogy ebbol lehet alkudni is,igy gondolom inkabb 400.000 lesz.

 

Elerhetosege:

Asai Bori Homestay

Sakaria Mambrasar (a tulaj)

0823-9966-8923

 

A faluban csak elvetve van terero bizonyos helyeken, igy talan inkabb SMSben erhetok el, hivas eseten pedig angoltudasra ne szamitsunk! :-)

 

wanbo Creative Commons License 2018.02.21 -1 5 6219

Misool:

Bulából kb. hajnali fél 5kor sikerült csak elindulnunk (a tervezett éjfél helyett), a hajó ugyanis a már említett kisebb szigetekről érkezett - késve. A hajójegy 150 ezerbe került, itt viszont kivettünk egy kabint plusz 300 ezerért. Az út csak kb. 5 óra, éjjel viszont nem tudtunk aludni semmit, így megérte.

 

Fafanlapban szálltunk le, ami az első megálló (kb. délelőtt fél 10re értünk be) ide beszéltük ugyanis le a transzfert a Yaganan island homestayből. Eredetileg úgy volt, hogy itt már 4-en leszünk, de G4bro-ék végül lemondták Raja Ampatot, úgyhogy csak ketten maradtunk.

 

A Yaganan kicsit úgy tűnt, hogy nem igazán készültek fel az érkezésünkre (előzőleg elég sokat kellett változtatni a tervünkön, például az érkezésünk dátumán), nem lennék meglepve, ha azt hitték volna, hogy nem is jövünk. A kaja nagyon egyszerű volt (de éhezni sosem éheztünk és csak két napot voltunk, úgyhogy nekem mindegy is volt, bár a szállás ára azért húzós, szóval joggal lehetne követelni jobbat). A szállás 500 ezer egy főre egy éjszakára, de a szoba nagyon jó. És a strand sem rossz.

 

A kirándulás viszont itt a lényeg, két napunk volt csak és más a környéken sem volt, úgyhogy 3 és fél millióba került a másfél napi hajóbérlés, de abszolút megérte. Misool hihetetlenül gyönyörű és sehol senki nem volt rajtunk kívül, ami azért is furcsa, mert az utazás Soronból nagyon egyszerű. Nekem a Balbulol nevű öböl tetszett talán a legjobban, de a kilátó, a medúzás tó és a hatalmas barlang (amin sötétben átúszva egy hegyekkel körülvett tóhoz jutunk) is egészen egyedi hangulatot keltettek. De a táj mindenhol gyönyörű, nem győz az ember fényképezni a hajókirándulás során. 

 

A Yalepale HS-t közelről láttam, a Harfat Jayát távolról, ami a szobák komfortját illeti, a Yaganan nézett ki a legjobbnak. A strand is sokkal jobb a Yaganannál. A kaja nálunk nem volt nyerő, de szerintem ez egy olyan dolog, amit meg lehet velük beszélni. A faluba ingyen átvisznek, ha kell valami (pl. hideg ital, durian, vagy banán, stb.). Összességében meg vagyok elégedve a Yaganannal, a kaja lehetett volna jobb, de a kirándulások szuperek voltak, és ami még extra lehet, az az, hogy volt egy srác, aki jól beszélt angolul, ő jött velünk mindenhová. Merülni is lehet velük, viszont idő hiányában ez nekem kimaradt.

 

A merüléshez: a Misool – Sorong hajón találkoztam egy kínaival, aki hozzánk hasonlóan csak két napot töltött Misoolon, viszont kirándulások helyett csak búvárkodva, viszont csalódott Kri után. Képeimet látva megbánta, hogy merülés helyett nem kirándulni ment. Állítólag a Misool Resort környékén vannak szuper búvárhelyek, viszont a fő kirándulóhelyekhez közel (a resorttól távol) nincs semmi extra. A legtöbb sziget környékén homokos a tenger alja, korall alig van, úgyhogy sznorkelezni sem voltam. A víz feletti táj viszont kárpótol ezért.

wanbo Creative Commons License 2018.02.21 0 3 6218

Folytatnám az utunk leírását, immáron Sorongból, Raja Ampatot már megjártuk, de net csak össze-vissza volt, úgyhogy nem akartam idegesíteni magam a fényképek iszonyat lassú feltöltésével, na meg jobb dolgunk is volt, de erről majd később.

Legutóbb Burunál hagytuk abba:

 

Következő megállónk Sawai volt Ambonon keresztül. Bururól gyakorlatilag minden nap megy hajó Ambonba, reggelente, 165 ezer rúpiát fizettünk egy VIP jegyért (az út kb. 6-7 óra volt), a hajó VIP része egyébként egészen parádés lett volna (tágas ágyak, kevés ember), viszont elég sok csótány járt-kelt az ágyak végében.. Nem baj, kibírtuk. Ambonban eltöltöttünk egy éjszakát, Sawai ugyanis nagyon messze van, az utazás majdnem egy egész napot vesz igénybe Ambonból. Ambonban a tavalyi évhez hasonlóan a Penginapan The Royalban szálltunk meg, 225 ezerért egy forró vizes, légkondis szobát kaptunk, gyors wifivel, abszolút megérte. És a központhoz (pl. a piachoz, ahonnan a bemok indulnak minden felé) közel van, jó kajáldákkal a környéken, úgyhogy csak ajánlani tudom.

 

Másnap elindultunk Sawaiba, reggel 9kor indult kb az autó (addig utasokat keresett), kb. délután 4re értünk Sawaiba. Sawaiba egyébként autók nem mennek, némi felárért rá kell beszélni a sofőrt, hogy vigyen be a faluba a főútról. 400 ezer volt az Ambon – Sawai út fejenként, de tényleg nagyon hosszú a táv.

 

Sawaiban a Lisar Bahari már 300 ezerbe kerül fejenként, a korábbi leírásokhoz képest én úgy vettem észre, hogy erőteljesen bővítik, manapság már van vagy 20 szobájuk. Nem számoltam meg, de jó nagy a hely. Vendég is volt rajtunk kívül vagy 7-8 fő, ami persze nem a világ vége, de azért malukui mércével nem rossz, főleg úgy, hogy messze van mindentől. A kaja bőséges és finom volt (főleg hal, de különböző variácókban). Ami fura volt, hogy itt már „package”-ként árulják az egész napos hajókirándulást, mint mondjuk Thaiföldön vagy a Fülöp-szigeteken, fix megállókkal. Társaságnak baromi jó lehet, 800 ezer egész napra a hajó, ebéddel (bár ez a szálláson is járna). Elvileg 4 helyen kellett volna megállni, minket viszont csak 3 helyre vittek – az utolsó, egy közeli folyó falujánál mutatták volna meg elvileg a sago növény feldolgozását, kimaradt, de a kirándulás így is megérte. 2 sziget van benne (igény szerint sznorkelezéssel), illetve a híres Ora beach (Ora Beach Resort, belépő 25 ezer per fő), ahol mi eltöltöttünk vagy 4 órát, tényleg nagyon szép.

 

Nagyon szép a táj Sawai körül, viszont ezen a programon túl gyakorlatilag sok egyéb nincs – esetleg még a Manusela nemzeti park lehet érdekes, de az viszont időigényes. Nekünk tökéletes megálló volt Buru – Ambon és Misool között, ugyanis el sem tudom képzelni, hogy az Ambon – Bula (ahonnan a hajó indult Misoolra) táv mennyire fárasztó lehet. Csak Sawaiból Bula is volt egy jó 5 óra kocsival. Ezt mi ingyen tudtuk letudni, ugyanis szerencsénkre egy olyan autó vett fel, ami nem taxiként üzemelt, és szívesen elvittek magukkal. Mondjuk aki ide készül, hozzánk hasonlóan Bulába is elmenne, az készüljön fel arra, hogy a legtöbb autó Seram nyugati részén, pl Masohiban már megtelik, így útközben, pl. Sawai körül nehéz olyat leinteni, amiben még van hely. Mi pl. kb. 4 órát voltunk kénytelenek az út szélén várakozni.

 

Bula kelet-Seram központja, 1 napunk volt, mert a hajó csak éjfélkor indult (volna, e helyett csúszott egy kb. 4 és fél órát...). Itt annyira nincs turista, hogy minket felkeresett a helyi turistairoda két embere, és megajándékoztak egy helyi magazinnal és DVD-vel kelet Seram látnivalóiról. Seram keleti oldalán egy sor apró sziget található, képeken tök jól néznek ki, de az utazás itt azért időigényes. Bővebb infó W.L. honlapján található. Bulában van egy strand, aminek érdekessége, hogy pálmafák helyett fenyőre hajazó fák állnak a strand mögött, a homok viszont inkább barnás, és gondolom sokaknak ez nem túl impozáns. Egy képet azért felrakok róla. (Az utolsó lesz az.)

 

W.L. Creative Commons License 2018.02.21 0 0 6217

Mi pont 2 napja neztunk be a Yenenasba, es helyileg szerintem talan a legjobb Gamon strand es szep korall kombinaciojara, bar a szomszedos spanyol buvarudulovel valo viszony nemileg ront a hangulaton.

Prima helyileg a Kabui-obol es Hidden Bay kirandulas megkezdesere is, de jopar rovidebb sznorkelezokirandulashoz (Batu Lima, Friven Wall) is jo kiindulopont.

Előzmény: raaniko (6216)
raaniko Creative Commons License 2018.02.21 0 1 6216

Sziasztok! Mi is megerkeztunk Gamra 2 hosszu nap utan. Mar most latom,hogy megerte a hosszu utat. A  Yenanas nevu helyen szalltunk meg. Nincs osszehasonlitasi alapunk,de a hely tiszta, kozos a zuhanyzo, WC (szinten tiszta).Tegnapi vacsora eszmeletlen finom volt es boseges. A tulaj az elso benyomasok utan kedves,segitokesz. Kirandulasokra meg nem tudjuk honnan megyunk,korbekerdezunk.ITT csak kis hajo van (mi most oten vagyunk + 2 fo csatlakozna meg).

W.L.,ha meglatsz valahol egy 5 fos Magyar tarsasagot,szolits meg,meet vendegunk vagy par sorre. Sokat segitettel! :)

W.L. Creative Commons License 2018.02.19 0 0 6215

Orulok, hogy nektek is szimpatikus a Yalepale, nekem is bejott anno.

A kirandulasok pedig szuperek, megerik az arukat, itt eszakon sokkal tobbe kerulnek kevesebb es kevesbe erdekes helyre.

Előzmény: ázsiautazók (6214)
ázsiautazók Creative Commons License 2018.02.19 -1 2 6214

A Yalapale nekem nagyon tetszik! Hangulatos, kedves család, tiszta kis szoba asztallal ventillátorral, a fürdő is korrekt. Lelkesek, tegnap éjszaka is a parton kerestek nekünk setálócápát( lehet hülyeséget irok) kókuszrákot hozott ki, meg vmi táncoló halat keresett de az nem lett meg :)

Teltház van máig, ma megy el mindenki, nem várnak mást, viszont most a Yaganan van zárva napok óta, szóval szerintem erre érdemes az előre foglalás, sőt ajánlott szerintem.

Tegnap a teltház miatt nem itt főztek, de nagyon jó volt, bőséges nagy választék, hal csirke tofu saláták, minden volt.

Kirándulással még alkuban vagyunk, majd arról is irok, de a szállást tudom ajánlani.

Előzmény: W.L. (6211)
W.L. Creative Commons License 2018.02.19 0 0 6213

Oktober altalaban az egesz orszagban jo.

Előzmény: zalan98 (6212)
zalan98 Creative Commons License 2018.02.19 -1 0 6212

Szia W.L.

 

Csak egy gyors kérdés: felmerült október második felére tervezett úticélként Szumátra.

Novembertől már esős évszakot olvasok.

Szerinted gondolkozzunk-e rajta, vagy majd máskor szeptemberben menjünk.

 

Köszi

W.L. Creative Commons License 2018.02.19 0 0 6211

Irjatok majd, hogy tetszett Misool es a Yalapale.

Mi ma Kabui - Hidden Bay kirandulast tettuk meg, amibol a HB volt mindenki kedvence.

Előzmény: ázsiautazók (6210)
ázsiautazók Creative Commons License 2018.02.19 -1 0 6210

Most már mi is :)

Várjuk a misooli hajó indulását!

Előzmény: W.L. (6209)
W.L. Creative Commons License 2018.02.18 0 2 6209

 

Immar Raja Ampaton vagyok, ahol sikerult ugy egyeztetnunk, hogy osszefussunk es par napot egyutt toltsunk wanboekkal is. Ennek tervezett es 3-4 hete mar elore lefoglalt hehelyszine a regen bevalt Diva lett volna, am meglepo es roppant felhaborito modon az erkezesunk elotti ejszakan (!) lemondta foglalasunkat (ennyit az elore foglalas hasznarol) es helyete a Yendebabo Guesthouseban kotottunk ki, tole par km-re delre. Itt 350-ert szokatlanul tagas, furdoszobas bungalokat kaptunk ilyen strandon:

 

raaniko Creative Commons License 2018.02.18 -1 0 6208

Nagyon koszonom az ujabb megallo otletet! Megnezzuk. Beszeltunk Ajibbal. Mondta, hogy mar Mr. Laszi szolt, es var minket. :) Meg egyszer orok hala!

Előzmény: W.L. (6207)
W.L. Creative Commons License 2018.02.15 0 0 6207

Hivatkozhattok, de persze o nem WL-kent ismer. :-)

Egyszeru (!) angolt hasznalva irjatok es ha elakadtok, szolj es segitek.

 

Meg eszembe jutott egy erdekes megallo, Nganjuk es Solo kozott Trinil ostorteneti muzeuma a javai eloember egyik legfontosabb lelohelyen. Az uttol 3 km-es kitero, ha kicsit is erdekel, annyit meger.

Előzmény: raaniko (6206)
raaniko Creative Commons License 2018.02.13 -1 0 6206

Kedves W.L.!

 

Mi pedig ugy csinalnank, ahogy Te csinalnad. :) Oriasi segitseg vagy, egy ideje mar varialtuk ide-oda ezt a reszt. Ha irunk Ajibnak (WA), akkor hivatkozhatunk Rad, hogy errol mar beszeltetek? Koszonjuk!

Előzmény: W.L. (6205)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!