Komoly riasztórendszer kiépítése egy külön szakma, azonban házilag különféle modulokból építve is nyilván sokmindent el lehet készíteni.
A tervezéssel, összeállítással, kiépítéssel kapcsolatos infókat, tapasztalatokat, megoldásokat nagy érdeklődéssel fgadja a topik.
Köszönöm az infót, szakember cserélte ki a szirénát. Lepróbáltuk, működött rendben, csak ez a random szignál hang megmaradt.
Most abban maradtunk, hogy kikötöm pár napra próbaképpen. Tőlünk 5 m-re van a szomszéd szirénája és nem zárnám ki teljesen, hogy nem-e onnan jön a hang...kezd kicsit bosszantó lenni. :)
Vagy vezetékhiba a szabotázskörben vagy a tápellátásban, vagy a sziréna alatti falfelület nem nyomja eléggé a kapcsoló nyelvét, vagy lazák a szirénarögzítő csavarok.
Kis segítséget szeretnék kérni, hátha találkozott itt valaki hasonlóval.
Van egy kb. 18 éves gemini rendszer ami eddig gond nélkül üzemelt.
Nagy baj most sincs, de időnként a sziréna random trillázik egyet. Akksi kiiktatása, majd mivel utána is csinálta, komplett sziréna csere újra megtörtént. Tovább szignálozott, kapott az egész rendszer egy új akkumulátort, de sajnos még mindig csinálja. Hibakód semmi. Van Valakinek ötlete? Érdemes az egész rendszert lecserélni? Van még rajta rádiós érzékelő, nem tudom nem e annak az akksija csinálhatja, viszont az korábban hiba kódot írt ki. Ez a hang 2-3 másodperc napi kb 1 alkalommal bármikor lehet...
Ugye a sziréna akku kint van az egységben a falon. Van valakinek rajza arról vagy esetleg YouTube video, hogy miként lehet ezt bontani? Erre nincs gyakorlatom. Központba cseréltem már akksit.
Tehát a vezetékek vágása és elbontása előtt:
akksi központé deaktiválva, szirénáé is, majd a központ 220V betáp leválaszt és minden bontható. Stimmel?
"sziréna számára az első pillanattól kezdve nem állt rendelkezésre kb 12V"
Hát ha 12V áll rendelkezésre, az már szívja is az akksit lefelé. A rendesen feltöltött akku nyugalmi feszültsége (legalább) 12,6V, ha 12V áll rendelkezésre, akkor már nem az akku felé fog áram folyni, hanem onnan elfele. Legalább 13V álljon rendelkezésre, de inkább több, addig nem igazán fog tudni töltődni.
Az persze nem valószínű, hogy a SOLO szirénában ennyire intelligens töltő lenne, valószínűleg egyszerű két-sebességes töltést alkalmaz: gyorstöltés "nagy" árammal (mondjuk 0,5 A) és szinten tartás (csepptöltés) kis árammal.
A r. központokban már okosabb töltő szokik lenni: pl néhány másodpercenként leállítja a a töltést, rákapcsol az aksira egy terhelő ellenállást és eközben méri az aksi feszültségét, hogy milyen állapotban van (ekkor dönti el, hogy kell-e már akkut cserélni -> figyelmeztetés a kezelő billentyűzeten).
A fent említett állapot-tesztelő ellenállás helyett javasoltam itt nemrég a 12V 5-10 wattos autó izzót az akku feszültség mérés idejére.
Ráadásul a korszerű csepptöltés nem úgy néz ki, hogy nagyon kevés áramot tolnak az aksiba hónapokig, hanem úgy, hogy az aksi nagy (a szokásos) áramot kap, de nagyon rövid ideig, folyamatosan megismételve (impulzus töltés). Ha valami barkács módszerrel (soros ellenállás/izzó) önhatalmúlag lekorlátozod az aksi töltőáramát, akkor ezt a fajta csepptöltést is lehetetlenné teszed.
...szóval ne akarj okosabb lenni a profi gyári akkuitöltő áramköröknél.
"Elég szomorú leszek ha kidobtam 8e Ft-ot egy sz.r aksiért"
Ha a SOLO sziréna számára az első pillanattól kezdve nem állt rendelkezésre kb 12V és (tapasztalatom szerint) legalább 0,6 amper, akkor az azt az aksit valószínűleg te tetted tönkre a "csepptöltős" trükkel.
Mert folyton csak merítetted, de nem engedted, hogy a sziréna töltő áramköre rendesen feltöltse.
Tehát valószínűleg nem volt szar az aksi, habár ezt a márkát én soha ne használtam.
Ha egy 12 voltos ólom alapú akkumulátor feszültsége hosszabb időre (több percre) kb 10,5V alá csökken, az az akkumulátor már soha többé nem lesz képes annyi energiát tárolni, mint ami rá van írva, hiába töltöd akárhány amperrel akár ezer éven át.
"az akku felé irányuló töltőfeszültség, csupán erre utaltam. Sejtettem, hogy az csupán épp csak szinten tartó áramocska lehet az akku védelmében"
Az akkut ne te akard védeni, védi azt helyetted a szirénában lévő akkutöltő áramkör.
Egy akku töltő csak az UTÁN vált át csepptöltésre, amikor az akku feszültsége elérte a tervezett maximumot (pl 13,8V), amíg az akku ezt nem éri el, addig a töltő akár 0,5-1 amperrel is töltheti.
És amíg a töltő áramkör ilyen "sok" amperrel tölti az akkut, addig sok ampernyi energiát is kér a r.központ felől, ha eközben a töltő áramkör ennyi ampert nem kap meg, akkor az az akku talán soha az életben nem lesz feltöltve, az akku mehet a szemétbe mélykisülés miatt (és jöhetnek a betörők mert döglött a sziréna).
Tehát ahányszor a szirénába beteszel egy akkut, az első pillanatban nagy árammal (pl.0,5-1A) kezdi tölteni és lehet, hogy csak órák múlva vált át csepptöltésre. Ugyanez történik ahányszor abbahagyja a szirénázást: az ordítozás közben részben lemerült akkut a töltő áramkör igyekszik minél gyorsabban (tehát NEM csepptöltéssel!!!) újra csúcs állapotba hozni, mert lehet, hogy mindössze pár perc múlva újra szirénáznia kell.
Újfent köszönöm az észrevételeket! Messze nem vagyok elektroműszerész. Multiméterrel néztem át a kritikus pontokat, a sziréna leírását előzetesen többször átolvastam.
A sziréna alaplapján mérhető volt az akku felé irányuló töltőfeszültség, csupán erre utaltam. Sejtettem, hogy az csupán épp csak szinten tartó áramocska lehet az akku védelmében, ezért fogalmaztam a csepegtető kifejezéssel. Ezek után kíváncsiságból rámérek az áramerősségére is. Az autó izzós tesztet megcsinálom az aksival. Elég szomorú leszek ha kidobtam 8e Ft-ot egy sz.r aksiért. (Amit valsz. már nem is tudok visszacserélni) Pedig esélyes, hogy az lesz a hunyó mert az égész nyikkanósdi az akkucsere után kezdődött. Természetesen rögtön az akkufeszültséget ellenőriztem, de az rendben volt.. Szóval ha ezzel be tudom határolni a problémát akkor tényleg hálás köszönet.
Ha a sziréna saját aksitöltője számára nem áll rendelkezésre 12V 2-2,5 amper, akkor a sziréna aksija talán soha az életben nem lesz feltöltve, szép lassan lemerül és mehet az aksi a szemétbe. Tehát nem javasolnám, hogy a szirénát valamiféle 0,0000001 amperes házibarkács "csepptöltőről" próbáld életben tartani.
"Vad.i új(Ultracell) aksival(13V)"
Az aksiban lévő energia mennyisége nem a számla dátumától függ. Lehet vadiúj aksit is kapni közel nulla energiával.
Sőt, lehet egy aksi feszültsége akár 13V is, miközben a benne lévő energia nem több, mint 0,01 amperóra. Ha nincs 12V energiamenyiség mérőd, akkor köss az aksira egy 5-10 wattos autó izzót és EKÖZBEN mérd meg az akku feszültségét.
Nagyon köszönöm a segítséget és a javaslatokat! Csak a szirénában kutakodtam eddig, mert a zónájának bypass-ra tétele miatt kizárólag őt véltem ludasnak. De igazad van, amikor a vezérlő szekrényben is lehet táp érintkezés hiba. Megnézem. A szirénában összes forrasztást átnéztem a nyák hátlapján egyik sem volt megpattanva. A csavaros vezetékaljzatok szorosan tartanak. Amikor még nem iktattam ki a sziréna zónáját, akkor is csak ezeket a rövid nyikkanásokat produkálta, sosem vitte végig a hivatalos, teljes 3 perces riasztást, amit egy szabályos sziréna szabotázs indukált volna a vezérlőben. Így szabotázs kábelt is kizártam. Így, ezekkel tudtam szűkíteni a kört a sziréna saját szabotázsára. Na meg a zóna bypass-al is, hogy azt követően is jött a spontán ébresztő. Megfeszigetem azokat a jumpereket. És ha nem lesz más befektetek egy új tamper kapcsolóba, nem egy nagy tétel. Amúgy a dryvit hálót kilyukasztotta a kapcsoló hátsó nyúlványa, úgy hogy átütötte a nemes vakolatot a falon, de már azt is orvosoltam korábban, alátalpaltam a sziréna ház hátsó furatát, hogy ne tudjon túlságosan hátracsúszni a kapcsoló és biztosan kapcsoljon. Inkább attól tartok hogy tovább borzolja majd az idegeimet ez az "állatorvosi Ló". Visszajelzek sikerrel jártam-e.
A lötyögő jumper dugók okozhatnak ilyet, de a panelba forrasztott tüskék is kilazulhatnak, elengedhet forrasztás, és a csavaros csatlakozósorban is lehet laza vezeték.
Amit tehetsz:
A riasztóközpontban ellenőrzöd hogy a sziréna tápvezetéke és a szabotázs vezetéke nincs e meglazulva. (Megrángatod, ha nem jön ki a csatlakozóból akkor jó.)
A sziréna kinyitása után ellenőrzöd a hogy a bekötött vezetékek nem lazák/korrodáltak e. (Magyarán újrakötöd őket, és jól meghúzod a csavarokat.)
Ellenőrzöd hogy mennyire kell benyomni a tamperkapcsolót a jelzés megszűnéséhez, ha nagyon (tövig), akkor nem jó.
A lötyögő jumperek tüskéit kissé széthúzod, hogy szoruljon rajta a dugó.
Mindezek elvégzése után pár napig figyeled. Ha a szirénapanelon a táp jó, akkor meg kell szűnnie a véletlenszerű jelzésnek.
(Tamperkapcsoló hibája szeles időben. illetve nagy hőingás mellett szokott ilyet okozni.)
Sziasztok! Solo (műgyantába öntött nyákos) kültéri szirénám spontán nyikkan egyet az éjszaka közepén, vagy max. 1-2 mp-re szólal meg. Vadi új(Ultracell) aksival(13V), a nyákon is ellenőrzött sarukkal, kimért, szakadásmentes vezetékekkel és helyes (12,6-12,8 V)-os táp, valamint azonos csepegtető akkutöltés megléte mellett is. Elvileg a tamper kapcsoló is jól tart, akkor és arra a lábára kapcsol amire kell(és a fedlap visszacsukásakor is hallhatóan kapcsol). A sziréna zónáját bypass-ra téve is csinálja. Egy DSC 864-es vezérli, de ez így már lényegtelen. Abban is fél éves az aksi, a trafója azt adja le amit kell. Természetesen nincs hibajel, nincs zónajel riasztáskor, ami nem is hatástalanítható. A sziréna saját szabotázsa rakoncátlankodik. A tamper kapcsolót akár rövidre is zárhatnám, de mivel már kimértem és azt olvastam róla, hogy nagyon kis eséllyel szokott elromlani, nem akarom tovább ébresztgetni a szomszédokat vakon próbálkozásokkal. Egyelőre lekötöttem a szirénát. Amire felfigyeltem az az, hogy a jumperek kissé lötyögnek a nyák kapcsain. Nem tudtam értelmezni a sziréna leírást a pozicionálásukat illetőlen, ezért inkább nem nyúltam hozzájuk, eddigi beállításaikkal 14 évig jól működtek. Vajon mi billeghet? Mi ingadozhat, ami ilyen rövid, azonnal megszűnő riasztásokat okoz? Lehetetlen elcsípni azt a pillanatot amikor megszólal, így nem tudom kimérni, hogy esetlegesen a táp ingadozása miatt van-e saját szabotázsa a szirénának. Mit érdemes megnézni, van-e valakinek hasonló tapasztalata? Minden (nem cinikus) javaslatot hálásan veszek, köszönöm.
Azért az elkövetők mozgásából nem az jön le, hogy ismeretlenül mozogtak volna a helyszínen. Vajon azt is tudták, hogy hol vannak a kulcsok, vagy esetleg valaki mindegyikben benne 'felejtette' a munkanap végén?
Mondjuk az is egy 'zseni' volt, aki a lufikat így elhelyezte a kamera előtt.
Több sebből vérzik a sztori, azt is el tudom képzelni, hogy csak megrendezték az egészet, mindent a nézettségért...
A fillérekért árult "okos" vezetéknélküli rendszerekben soha nem bíztam, ezután sem fogok. A gyártók a megbízhatóságot (sőt, talán a biztonságot is) feláldozzák az olcsóság oltárán.
Így jár, aki a bejárathoz nevetségesen hosszú (itt: 1 perc) belépési késleltetést állít be: mire megszólal a sziréna, addigra kitakarítják a helyiséget:
Nemrég vettem egy "okos" vezeték nélküli riasztó rendszert.
Pár nap alatt végeztem a felszereléssel és a finom hangolással.
Már minden része jól működik, kivéve egy bosszantó jelenséget.
A kültéri sziréna is vezeték nélküli és naponta többször előfordul, hogy a bejárati ajtó nyitására (ilyenkor ad egy jelet a nyitás érzékelő) ,bekapcsol a sziréna.
A riasztó központ nem riaszt, csak a sziréna szól. Mintha rosszul értelmezné az ajtónyitás érzékelő jelét.
Van esetleg valami megoldás erre? Találkozott már valaki ilyen hibával?