Még 50 centinél is 200 m/s a kerületi sebesség, az majdnem hangsebesség. Egy bilivas késnél, trágya csapágyazásnál ha ez elszáll, még a szomszéd faluban is hosszában szúrja át a bikát az istállófalon keresztül, ez életveszélyes.
Kettő tengely lesz, mert a benzinmotorom pörög közel 4ezret. Amennyiben 1méteres kést tennék gyors lenne, így kettő ötven cm. körüli lesz.
Egyébként igen. Legjobb lenne egy esztergályost keresni és elkészíttetni egy ide való tengelyt. Tudnám, hogy találok normális szakit és sikerül is a dolog esetleg....
Sajnos a környékben nem igazán van olyan esztergályos akihez oda mennék, hogy ezt, vagy azt csináljon meg. Legutóbbi esztergályossal való dolgomat leírnám. Vas kereskedésbe ahol szoktam időnként ezt, azt venni kerestem vastag falu csövet a kertigép rúdjához amibe forog a vonószem. Nem volt pont passzoló. Mondja a főnök, hogy vegyem meg azt ami 1mm.rel kisebb átmérőjű és szól az esztergályosuknak, az belepiszkál és jó lesz. Majd adjak egy ezrest az esztergályosnak. Szólt is az esztergályosnak telefonon. Mondta, hogy menjek nyugodtan be a műhelybe lebeszélte az emberrel. Az esztergályos közölte, hogy ma nem jó neki, menjek vissza másnap, visszaautóztam, lemérte a csövet, majd kivette a vastag falu csőből amit kellett. Adtam neki egy ezrest, erre az volt a válasza, h kávézott ma már, mit képzelek, h egy ezressel kiszúrom a szemét. Kettő db. ezresembe került. Elvileg a főnök lebeszélte az egy ezrest, ez bosszantott. Nem próbáltam bele a hüvelybe a forgót. Otthon vettem észre, hogy nem megy bele. Visszaautóztam, megvettem a vastagabb csövet, végigvágtam flexxel, összeütöttem, ezt addig ismételtem amíg el nem értem a számomra megfelelő méretet, majd összevarrtam. Azóta is remekül szolgál. Ilyenek után nem szívesen megy az egyszerű halandó "szakemberhez"
Mondom ezt úgy, hogy én kb 20 éve már készítettem 5 késes, 3800mm vágószélességű vontatott fűnyírót, meg 3 méteres rz szárzúzó másolatot az utolsó csavarig bezárólag, nagyjából tudom miről beszélek.
Egy fűnyíró traktorban is van 8-10 le motor, de nem az a lényeg. Akár 1m-es kés is van alatta, ugyanez az agy. Az információ könnyen elérhető, ha tudjuk mit akarunk. Vannak dolgok, amiket már nem kell feltalálni, csak alkalmazni. Mondjuk nem tisztem meggyőzni senkit, meg fogja oldani valahogy.
Bennem az a kérdés merült fel, hogy a méreteket nem igazán tudjuk. A linkelt gyári késagyak kisebb fűnyírótraktorokra vonatkoznak. Ahogy látom ez egy vontatott szártépő lényegében, a félkések is erre utalnak és a kb 10 lóerő egy tengelyre jut, nem háromra. Én körül néznék youtube-on a DIY bushog build címszóval és meg lehet nézni milyen csapágyazással készülnek ezek.
Egy fűnyíróról van szó emberek! Az aljára feltapad a por, a sár, a (nedves)fű, a kutyaszar. Az y csapágynak itt nincs létjogosultsága. Egy könnyen szerelhető, viszonylag zárt alulról (labirint jellegű) fedéllel ellátott csapágyházra van szükség. Nem kell itt feltalálni semmit, semeddig nem tart elkészíteni egy a helyére passzoló talpas csapágyházat a megfelelő méretekben (persze ha van hozzá eszköz is). Aztán kell hozzá megfelelő minőségű tengely is, a fűnyírókésnek megfelelő vég kialakítással. Ja, hát az egyedi gyártásban már pénzbe kerül. Viszont gyakorlati tapasztalat, hogy a kísérletezés, az ismeretlen felfedezése még több pénzbe van.
Ezekből az Y csapágyazásokból minden méretnél van legalább három fél e tengelyre rögzítési mód -azaz csapágy belső gyűrű. Létezik olyan is, ahol nem hernyócsavarral rögzíted a csapágyban a tengelyt!
Nézz utána, mifélék vannak, a keresési kifejezés az "Y csapágyazás".
Egyébként miért kell egyszerre a rosszat feltételezni az általam felkeresett boltról?!
Bementem, kértem a csapágyat, kihozta, kérdezte, hogy mire lesz, mondtam. Erre az volt a válasza, hogy ő nem javasolja, gondoljak bele, hogy a normális szártépőkön is mekkora szöghajtás van, szerinte tartósan nem rögzítenék a hernyó csavarok, mert ha kap ütéseket is a tengely, akkor fellazulhatnak.
Mondjuk nekem sincs túl jó tapasztalatom az ilyen tengellyel, kúpos hasítóra tettem áttétel lassító tengelyhez, de többször igazán izomból utána kellett húznom, hogy beálljon, mert mindig lazult.
Az általad linkelt csapágyház igencsak a koppintott utánzata a svéd neves márkának! Nem tudom, hogy mennyibe kerülhet a gyári, de az ilyen oldalak által forgalmazott termékek minőségével képben vagyok. Tavaly nem egy henger szettet rendeltünk fűkaszára, lógtak a csapszegek a dugattyúkban. Több márkát is próbáltunk. Az ilyen oldalról rendelt főtengely hajtókarát megütve már új korában is csengett.
Egyébként olcsóbb is lenne egy ilyen tengely, egyszerűbb is beépíteni, de számomra rövidek.
"Lehet, h egyszerűen azt választom, én is akkor láttam ezeket, mikor már belefogtam a jelenlegi dologba. Illetve gyengéllem kissé őket. "
Ha egy svéd neves márka, nem fél a 80 centis késhez ezt beépíteni, akkor te miért? A kínai csapágyakat el kell felejteni, én már lassú fordulatú alkalmazásokhoz SEM veszem meg. Ha meg jó minőségű lenne, akkor az is drágább lenne. Amúgy a járatos méretű csapágyak a neves márkákból sem drágák. Nem igazán értem, ha van valamire kész megoldás elérhető áron miért kell feltalálni a spanyol viaszt?
Nem. A talpas kivitelben egyszerűbb építeni vele. (Ha már házibarkács, használjuk ki a lehetőségeket. Jól jegyezd meg: Nem függünk a kereskedő éppen aktuális árukészletétől - legyen szíves azt készleten tartani, amire az adott pillanatban szükségünk van... -megrendelni mi is megtudjuk! -máshonnan! :) )
Ilyent tettem volna, de a csapágyboltos lebeszélt róla, szerinte kilazulna a tengelyt rögzítő csavar ilyen jellegű gépezetnél.
Toothgaabor
Lehet, h egyszerűen azt választom, én is akkor láttam ezeket, mikor már belefogtam a jelenlegi dologba. Illetve gyengéllem kissé őket.
Ez egy lengőkéses RZ jellegű valami lesz ha összejön.
Egyébként úgy néz ki, h az első összerakást elkapkodtam.
Ma kicseréltem a ferde hatásvonalúakat mélyhornyúra.
Most nem melegszenek. Ezek se nagy számok KBS. névre hallgatnak. Majd kialakul, h mi, hogy sikerül...
Köszönöm mindenkinek a tanácsokat!
Ez egy egyedi monyák valami lesz. Egy 13lóerős Zongshen motort tervezek venni rá. Kettő lengőkéses tengellyel.
Hátulra kap kettő bolygó kereket, meg persze lemez borítást. A szüleimnél nagy a kert. A tavalyi évet végig damilosoztam, idén ezzel szeretném megoldani.
Aki ekkora gépet tart fenn az nem zsebkendőtelken nyírja a füvet, ezért célszerűen csak egyszezonos nagykarbantartási időintervallummal kalkulál. Annyit biztonsággal elfut egy ZKL vagy RADAX is, de következő szezonra a márkásabbat sem hagynám benne, mert tuti, hogy akkor fog beállni, amikor a leégetőbb szükség lenne rá... (célnak megfelel, költséghatékony, stb.)
Csapágy rendellenes melegedését sok minden okozhatja. Akár a túl sok kenőzsír is, de ha a felesleg tud valahova távozni, akkor az nem tartósan fennálló probléma.
Közös jelenség ilyenkor, hogy elvész a csapágyhézag és önmagát kezdi el tönkretenni a csapágy. Származhat beépítési pontatlanságból, egytengelyűségi hibából, üzem közbeni tengely kihajlásból és még ezernyi dologból.
Én biztosan nagyhézagú (C3) mélyhornyú (6000-es széria) golyóscsapággyal szerelném és biztosan nem venném meg bele a Koyo-t vagy az SKF-t... ( És nagy valószínűséggel a peremes csőcsapágyházat is mellőzném, mert nehéz jól elkészíteni - ilyen helyre a beálló Y-csapágyházat részesíteném előnyben.)
Készítettem lemezből jó passzos alátét szerű porvédőket, ezekre bíznám a por védelmet, illetve, hogy a csapágyakhoz menjen a benyomott zsír.
Lehet kóvályognak így a golyók és ezért zajos, bár kézzel mozgatva semmi kotyogást nem érzek, bár ettől még elképzelhető, vagy simán kinyomja a zsírt a csapágy ahogy elindul.
Lehet, hogy újra golyóscsapágyakat teszek és ezek mellé beteszem a most bent lévő általam készített lemez alátétet, hogy ha tényleg fű tekeredne oda akkor ne legyen gond. (Az e-mailjét megkaptam, köszönöm, de időm se nagyon volt visszaírni akkor, aztán meg ki is ment a fejemből)
Megmondom úgy ahogy van, hogy ez egy általam mókolt csapágyház, de sok időt szántam rá és még ennél is nagyobb lelkesedéssel készítettem :)
Azt mondjuk még mindig nem tudom, hogy a melegedés miért is lépett fel a mély hornyú csapágyaknál. Olyan könnyűnek éreztem összerakás után a tengely forgását kézzel, mintha ház nélkül forgattam volna őket. A tengely gyári körfűrészé volt 35.mm. A csapágyházat én készítettem rá, oly módon, hogy kupakokat eszkábáltam és ezek tartják bent a csapágyakat.
Egyik mélyhornyú lehetne csak fixen beépítve hossz irányban ,a másiknak kellene némi szabadságfok akár rúgóval terhelve mint az asszinkron motoroknál .
Nem szembe rakta őket, sem háttal. Olyan elrendezést használ, ahol mindkét csapágy egyfele néz. Ha nincs axiális erő, akkor nincs ami nyomás alatt tartsa a csapágyat, kóvályognak a golyók.
Nekem több hasonló gyári gépem van, sima golyóscsapággyal szerelve. Nem lép fel ott olyan axiális erő, ami miatt ne lenne jó az egyszerű csapágy! Én egy sokkal fontosabb dologra hívnám fel a figyelmet: szimmering+mechanikus védelem a szimmeringnek! Amelyiknek ez utóbbi nem volt gyárilag megfelelő, annak készítettem, mert a feltekeredett fű tönkre vágja a szimmeringet! A mechanikus védelmet úgy képzeld el, mint két szembefordított pohár, ami egymásba megy, így nem tud a fű bejutni a szimmeringhez!
Azért valamennyi axiális erő lesz, mert én lengőkés félét szeretnék tenni rá, annak meg ugye van combosabb tartója. Bár lehet, hogy ahhoz is elég a sima golyóscsapágy. Esetleg nem egyet tennék, hanem kettőt egymás mellé, tehát összesen négy darabot.
Először mikor összeraktam Koyo sima golyóscsapágyakkal pár perc forgatás után már olyan melegnek éreztem a tengelyt, hogy nem tudtam megfogni kézzel a csapágyak mellett. Vajon ez normális? Vagy bejárja magát és alakul? Akkor újra teszek sima golyóscsapágyakat.