A keletbélyegzés nélküli jegyeket a pénztárban kellett korábban érvényesíttetni, már ahol volt erre a lehetőség. A többi helyen a "tm" szabályai voltak érvényben.
A lehetőség "tm"-en felszállva továbbra is adott egy kis bújócskára.
Egy kivétel jutott eszembe.
A 100a kisebb megállóiban is van már automata, tehát felszállni jegy nélkül nem szabad.
Ugyanakkor az automata bélyegezni nem tud.
A peronon sincs érvényesítő. :-(
Itt az utas kötelessége volt tollal érvényesíteni a "B"-jegyét utazás előtt?
A biankó jegyekkel való visszaélés jellemzőbb formája inkább az hogy szándékosan kerülik a jegyvizsgálatot (WC, ide-oda séta, stb), de ha mégsem tudnak kitérni előle, akkor is érvényes jegyük van, büntetéssel nem kell számolniuk. És amíg ez megtörténik, addig is lehet hogy már többször utaztak vele. "Legrosszabb" esetben annyit fizetnek, mintha nem trükköznének. Feltételezem hogy ezt a lehetőséget szándékozik megszüntetni a szabályalkotó.
Hasonló megfontolás vezetett a 100km alatti mtti (=többanpos érvényességű) jegyek megszüntetéséhez is. Ott is jellemző volt hogy egy-két menettérti jegyet gyakorlatilag hetibérletként használtak.
Persze ez mind nem von le semmit abból amit te írsz, de az sem érvényteleníti a fent írtakat. A szabályalkotónak - gondolom - az ÜSZ-ra több ráhatása van mint a jegyvizsgálók munkafegyelmére, utóbbira esetleg nincs is. Ha pedig így van, akkor szerintem teljesen jogos - mi több, elvárható - hogy a szabályalkotó a hatáskörében álló utolsó kiskapuk bezárásával foglalkozzon és ne másban reménykedjen.
Kérdés, hogy az új ÜSZ megfogalmazója szerint mi a visszaélés és ki részéről.
Ha én a biankó menetjegyemmel felszállok egy táblás megállóhelyen és a jegyvizsgáló bármely okból nem jön lekezelni az érvényes biankó menetjegyemet, ami ezáltal továbbra is felhasználható marad, vajon az én részemről visszaélés vagy a jegyvizsgáló részéről, aki sok esetben kényelemből nem végez jegyvizsgálatot? (Szerintem inkább az utóbbi, hiszen ezáltal visszaél a munkáltatója bizalmával.)
Egyébként is tíz- vagy százezrelékben (abban sem?) mérhető a biankóban kiadott jegyek száma, és a fent említett jelenség nem csak a biankó jegyekkel fordulhat elő, tehát elsődlegesen nem a biankó jegyek miatt lehet emiatt bevételkiesés. Hiszen ha nem rendelkezem biankó menetjeggyel, akkor is ugyanilyen módon felszállva ugyanúgy le tudok utazni egy kisebb szakaszt, úgy, hogy még a biankó jegy árát sem fizettem meg előzetesen.
Csak saját példánál maradva, Kisvácon felszállva az esetek többségében a jegyvizsgálók nem végeznek munkát Vác irányába, pedig Kisvác a pénztáram megszüntetése óta újra TM, és felszálló utas majdnem mindig van. Vác felől érkezve szintén sokszor - de kevesebbszer - előforduló eset, hogy Kisvácig nem foglalkoznak az utazási jogosultság ellenőrzésével. Lehet, hogy ezt azzal indokolják, hogy a bizonyos időszakokban jellemző sok diák miatt fél kocsit sem tudnának haladni, de hogy meg sem próbálják?
Sajnos amíg a jegyvizsgálók között sokan nem tekintik magukat a vonat házigazdájának, addig ezen a területen mindig jelentős bevételkiesés lesz, és nem a konkrét esetre gondolok, hanem általánosan.
Vagy nem ezt kell érteni a visszaélés témaköre alatt?
Lehet, de csak a viszonylat feltüntetésével. Ezt az ottani egyik pénztáros mondta, nemrég kaptak erről oktatást. Nekem ez új, de hát 2010, a kisváci pénztár bezárása óta történtek változások, amit nem követtem. Nekem is utána kéne néznem, hogyan van ez most leszabályozva (többek között). Kb. fél éve még vettem Diósjenőn biankó reformjegyet viszonylatmegjelölés nélkül is, azóta történhetett a változás.
Inkább a lassúságával van probléma, jóval tovább tart vele kiadni egy jegyet és olyan alapvető funkciók hiányoznak belőle, mint az útirány megfordítása, stb....
(a MÁV honlap állomáslistájában kikeresheted, néhány funkcióra nem képes - ezt ott feltüntetik a szolgáltatásoknál).
Megnyitottam a Jegygyűjtemény című Facebook-oldalamat! Egyelőre a helyi járatos vonaljegyek láthatók benne, de folyamatosan bővülni fog a beszkennelt jegyek mennyisége! Lájkolni, osztani ér :)