Egyébként meg továbra is a dípörpül. Liberecet Karel Gott-al szerintem max egy gyözike szintű "zenész/zenekar" vállalt volna... Persze ezeknek, Medvegyev, Putyin után ez is elfogadható (: UNDORÍTÓAK, SZÁNALMASAK, ÉRTÉKELHETETLENEK. Ezek közt, még az az i'''''' és e'''''' b'''''', savanya, megvezetett, nárcisztikus blekmúr is egy egyenes gerinc, a maga igencsak feldhető produkcióival...
Nem hiányolom ezeket a hangokat, csak az ember alapvetően kiváncsi, így felteszi magának a kérdést, hogy miért így, miért úgy. Attól, hogy sok zeneszerző hazsnálta, még nem szentírás a dolog. Ott van p. a matematika. Sok matematikus tényként elfogadta a geometriát, úgy ahogy van. De Bólyai pl. nem. Vagy ott van az Akadémia (MTA). Ha te másképp közelíted meg a dolgokat mint a bevett módszer, akkor igen hamar lehurrognak. Vannak tabuként kezelt dolgok, amelyeknek nem kellene tabunak lenniük. Persze ez nem jelenti azt, hogy egy 16 vagy 24 hangból álló skála jó lenne, csak azt, hogyha 100 emberből 99 egy utat jár, attól még nem biztos, hogy a 100. ember, aki külön utakon jár, az ostoba.
Ha mondjuk, Bach, Chopin, Wagner, vagy akár az elmúlt századból Piazzola. netán Chocreau nem érezte ezt a logikus "kalodát" a zenei kifejezésük ellehetetlenítésének, te miért érzed így? Vagy netán már már megint valami megélhetési ...Brit... (már a szó láttán is hánynom kell) akusztikai szakember mondott valami nagyon frankót??? ...Persze,... tudom, hogy ez a kérdés már, a tandíj hitel visszafizetési kényszer, figyelemfelkeltő, szánalmas akciói előtt is terítéken volt, de ez a jelenség napi rendszerességgel már elviselhetetlen. A zene a léleknek szól!!! Ha az ráció felől közelítesz az olyan, mintha egy gyönyörű hölgy csontvázára, vagy épp a vérképére lennél kiváncsi. Biztos ismered a viccet: a nőgyógyász ( és a zenekritikus) ott keresi a bajt ahol más a gyönyört. Ha viszont a konkrét kérdésedre keresel választ, akkor sem érezheted magad kifosztottnak, az európai zene sem mentes a nyolcad hangoktól! Gondolj csak pl. a nyújtásokra (gitár). Egy egész, vagy akár egy kéthangos nyújtás esetén itt is megkaphatsz mindent ami talán kielégiti a kiváncsiságod. Csak jó helyen keress...
Állítólag Ázsiában használnak más hangokat is. (továbbosztva a 12-t 24-re, ha jól tudom)
Amúgy meg miért van az, hogy 12 nem is 12, hanem inkább 11,5 vagy 11,75. (nem tudom pontosan) De ha tiszta hangokat akarok, akkor az utolsó hangköz kisebb lesz, mint egy fél, ha meg egyenletes hangközt akarok, akkor meg nem lesznek egészen tiszták a hangok. Meg olvastam, hogy a normál Á sem 440 Hz volt annó, hanem valamivel kisebb. Azaz mégsem annyira szent és sérthetetlen a hangrendszer.
A megoldás nagyon egyszerű: mondjuk ülj le egy nagybőgőhöz, és húzz egy-egy rovást az oktávon belül ami a fülnek kellemes. Lehet véső, toll vagy bármi ami a tulaj tűrőképességén belül marad :) Nem igazán fogsz meglepődni ha elkezdesz számlálni...
Persze voltak kisérletek európában is azok részéről akik ezt a keretet szűknek érezték, viszont talán nem véletlen, hogy nem őket emlegetjük a zene megújítóiként!
Nyilván tudod, hogy néhány kultúra másként bánik ezzel a felosztással, globálisan hasonló sikerrel.
"A szobrásznak a márvány, a zenésznek az a 12 hang az alapanyaga. "
Néha elgondolkozom azon, hogy mi lenne, ha nem a 12 hangra épülő skálát használná valaki? Tényleg fülsértő lenne, vagy egy idő után megszokná az ember, ha mondjuk 16 hangra lenne felbontva a skála, és úgy írna valaki műveket?
Engem talán ezen felismerés miatt nem is bosszant, ha valamely kedvencemről kiderül, hogy bizony "mutat némi hasonlóságot valamely elődödel"
Milyen furcsa is lett volna ha pl. Michelangelo Pieta-ját a kortársak akként minősítik hogy; jó-jó, de láttunk már annyi szobrot .
A szobrásznak a márvány, a zenésznek az a 12 hang az alapanyaga. A lehetséges témák is elég behatároltak. És ezen a ponton kell mindig a ZSENI, aki újra gyúrja az addig lévőket...határokat feszeget...ha kell dinamittal, vagy esetleg körömmel bont hegyet, hogy eléd tárja az új csodát!
No ebben a DEEP PURPLE és természetesen a LED ZEPPELIN utolérhetetlen! :)))
- 1980-as évek gagyipopja (Modern Talking, Sandra és társai). Amióta B. Tóth távozott a Sztár FM-ből, hallgatható lett az a rádió, mert az ilyenek is kikerültek belőle!
- nyávogós-hajlítgatós afro-amerikai énekesnők + fehérek, akik őket akarják majmolni
- avantgardnak, "alternatívnak" látszani akaró, művészieskedő, de mesterkélt magyar előadók (Kispál, Ákos, Eszter és a Gumizsuzsi, stb.)
- etnopop-zenekarok
Kiegészítés:
- jazzpop-szerű unalmas, álmosító "plázazenék" (ált. bevásárlóközpontokban megy ilyen aláfestő zene)
- Boney M, Goombay Dance Band, Saragossa Band, Kool & the Gang és hasonlók