A KsOD rendelt még a háború alatt 35 db gépet Brotan-Deffner kazánnal, R-jellegű szerkocsival 451–485 tervezett pályaszámokkal. A háború eseményei miatt azonban végül csak a Floridsdorfi Mozdonygyár építette meg a rá eső tizenhárom példányt 216/2 rendelési számon, de ezeket már a CSD vette át (a KsOd akkor már nem volt abban a helyzetben, hogy kifizesse őket) átmenetileg 651.501–13 pályaszámokon, majd átszámozta a mozdonyokat 623.004–16 számokra, a szerkocsikat 920.201–13 pályaszámokra. Később átvette őket a DRB és az 51.0 sorozatba sorolta be.
Sosem modelleztem, de jártam a modellező klubba egy ideig a '80-as évek elejétől! Később összebarátkoztam Lányi Ernővel, Károly Imrével, Fekete Lajossal és másokkal az akkor (el)ismert, a mozdonyok történetét kutató és azok modelljeit építgető társaság tagjai közül. Emlékszem még rá, ha valaki kijutott nyugatra, mekkora örömmel hozta és mutatta az ottani modellboltban vásárolt apró mütyűröket (pl. kerékpárok), de arra is, hogy Fekete Lajos - neki, mivel cirkuszosként sokat járt nyugaton, volt lehetősége akkoriban venni egy kis esztergát -, gyártotta a kerékpárokat, kéményeket, mindenféléket, amit esztegálni kellett a többiek modelljeihez is. Könnyű most kijelenteni, hogy ez, meg az már akkor is létezett és könnyű leszólni az akkoriban a témával foglalkozók teljesítményét is a mai viszonyok közepette, az akkori körülmények ismerete nélkül!
Mivel az olvtárs magyar vonatkozású DV 60-ast keresett, a Südbahn könyvből mindössze kettő képét el is küldtem neki privátban. Plusz egy képet az 1149-esről. Íme egy részlet:
Kedves k. novotny! Egy 2010-es bejegyzésében írta, hogy van gyári fotója DV 60-as mozdonyról. Tudunk erről esetleg privátban beszélni, ha itt nem megosztható? Az emai címem publikus. Tisztelettel:9393
Szerintem hagyjuk! A jelenlegi körülmények között is csak egy macskát tudna csinálni a saját bevallása szerint. Nem csoda, hogy savanyú neki a szőlő, ha nem éri el.
RP-25 kerékpár nem létezik, mint profilszabvány már inkább, ha már ugye pontosak akarunk lenni, és nem a '60-as évek közepe óta hanem már régebb óta, és nem nem volt olyan gyors az elterjedése mint azt hiszitek.
Azokat a MODELLEZŐKET akiket szidtok, nullából teremtettek értéket. Te is nagyon könnyen szólod le Őket, de vajon ha neked kellene azt a kutató munkát végigcsinálnod amit Lányi Ernő és társai végeztek, minden elektronikus segédeszköz nélkül vajon Te képes lennél megcsinálni? Könnyű felböfögni azt hogy de bezzeg volt már RP-25-ös szabványhoz illeszkedő kerékpár nyugaton, miközben itthon egy Piko katalógus is kincs volt, nem beszélve normális szerszámokról.
Úgyhogy illene lemászni a kilométer magas lóról mert arról lehet nagyon magasat bukni.
Egyszerűbb semmit sem csinálni, nemlétező értékrendre hivatkozva, igaz? A hozzászólásodból következtetve nem sok közöd van a modellezéshez, ami nem baj. Csak azt nem értem, hogy akkor miért okoskodsz?
RP 25-ös kerék a KGST-ben? Te hány éves vagy??? :D
Egyébként ha már felvetetted: RP 25-ös kerék esetén két nyomkarima is el fog férni kb. 0,8 mm-en? Nemá' :D
És akkor még a szélességi torzításról nem is beszéltünk (RP 25-ös kerekek esetén H0-ban kereken 20 mm széles egy komplett kerékpár. A G8 dugattyúinak tengelytávolsága 2040 mm, H0-ban 23,4 mm. Ja, ezt is megoldod macskával...)
Valahogy sejtettem, hogy György barátnak vagy modelljei, vagy dokumentumai, vagy tolómérője nincsen. De az is lehet, hogy a saját modelljeivel nem kritikus, vagy nem tud rajzot olvasni, vagy nem tudja használni a tolómérőt...
Igen, valószínűleg sokkal korábban elkészültek a 410-es modellek, mint 30-40 éve, hiszen az 1986-ban megjelent Károly Imre: Vasútmodellezés c. könyvben már szerepel kép az egyikről, és emlékeim szerint a 80-as években is közöltek képet a narancssárga Modellezés újság Vasútmodellezés rovatában is képeket Dr. Károly Imre modellekről.
Ez még abban az időben volt, amikor Veller pákához a német nagybácsin keresztül lehetett hozzájutni, rajzokhoz, dokumentumokhoz, fényképekhez hosszas levelezéssel a MAVOE-től, alkatrészekhez bontott mozdonyokból, kocsikból. Egy nyugati gyártmányú gőzmozdony az ára, és a beszerezhetetlensége miatt szóba sem jöhetett alapnak.
Az a 30-40 év jó lesz 55-nek is mivel akkor jelent meg a Piko gépe (az akkortájt megjelent FLM is hasonló adottságokkal bír). Bár ugye az igazi szagemberek szerint aki akkor már nem 3D nyomtatott meg CNC esztergált/mart az igénytelen...
Akkor csak kíváncsiságképpen: mint aktív modellező, Te hogyan oldottad volna meg 30-40 éve kompromisszum nélkül a lenti modellt bejelölt részét, H0-ban?
Aktív modellezőként írom, hogy ez nem igaz. A kompromisszumokra történő állandó hivatkozás a lusta modellező mentsvára, hogy mit miért nem akar normálisan megcsinálni...
”A 410.614 kizárható. Annak a védház tetején nincs szellőzője.”
Mivel eredetileg valószínűleg volt szellőző a védház tetején (a fellelhető G8-as képek, és rajzok alapján), és feltehetően így is érkezett az országba (a neten található PKP Tp3-as képek alapján), én nem zárnám ki. A linkelt hsz. két képe a 410,614-es élete utolsó szakaszában készült a diósgyőri LKM-ben, ahol valamilyen helyi ok miatt az A25-ösök tetejéről is lekerült a söntellenállás. Azért, mert a hatvanas évek iparvasúti használatában már nincs meg, 1948 előtt (a máriabesnyői fortepanos kép készítésének idején) még bőven meglehetett az eredetileg a gyárban felszerelt szellőző.