Keresés

Részletes keresés

Alien Angel Creative Commons License 2024.04.06 0 0 178911
Előzmény: 18-09 (178910)
18-09 Creative Commons License 2024.04.05 0 0 178910

Ezt tanulmányozták az Erzsébet híd újjáépítésekor. 

Előzmény: NAR (178909)
NAR Creative Commons License 2024.04.05 -1 0 178909

Ez az Erzsébet híd "eredetije"?

Előzmény: attus germanicus (178907)
trizs77 Creative Commons License 2024.04.05 -8 3 178908

Mindíg egyirányú villamos párti voltam és maradtam.

Szerintem ez az utasbarátibb megoldás.

Amikor 197x-től elkezdték a hurkokat, háztömkörüli végállomásokat megszüntetni, nem örültem neki.

 

De tudomásul vettem, mint egy rossz döntést.

Ma visszaépíteni a végállomási hurok rendszert nagyon sok pénzbe, sok időbe tellene.

 

 

attus germanicus Creative Commons License 2024.04.05 0 5 178907

Évtizedeken keresztül a budapesti villamoshálózat is nagyrészt egyirányú járművekre volt berendezkedve, az M+P vagy M+P+P összeállítású szerelvények csakk hurokban tudtak fordulni (a körüljárás a hőskor után azért elég hamar kiveszett a napi használatból), a szóló motor meg az ikerkocsik tudtak helyben is fordulni. De egyrészt ezek is kétoldali ajtósok voltak, másrészt az UV megjelenése (1956) óta Budapesten nem helyeztek forgalomba egyirányú szerelvényt, és a nyolcvanas évek eleje, az utolsó kéttengelyesek kivonása óta nincs is ilyen forgalomban. 

Az egyirányú Bengálit most tekintsük tévedésnek :-) 

Most a fél várost eszerint átépíteni, hát, nem tudom, szerintem eléggé agyament ötlet. Ennél még a Szabadság híd lebontása és újjáépítése is vállalhatóbbnak tűnik. 

Vagy megduplázni, mint a rodenkircheni hidat ;-)

Előzmény: Zugbegleiter (178906)
Zugbegleiter Creative Commons License 2024.04.05 0 6 178906

Nem lehet tudtommal a mai technikával (alacsonypadló, légkondi) ilyen villamost gyártani. A hidat, de legalábbis a pályaszerkezetét elöbb-utóbb át kell építeni, nincs mese. Vagy be kell zárni a kiskörúti vonalat, amit azért nem kéne.

 

Egyirányú jármüvek: rengeteg helyen van kétirányú, igaz nem a német és szláv területen. Egyes vonalakon lehetne próbálkozni vele, de nekem értelmetlen hálózati kötöttségnek látszik, és keveset lehet nyerni vele jármü oldalon, hiszen mindenhol nem fog menni nyilván.

Előzmény: zsig (178885)
négyszázas Creative Commons License 2024.04.05 -4 4 178905

Azért egy kibaszott villamos tengelyterhelése remélem minimum nemzetbiztonsági államtitok.

Előzmény: Il Leone (178892)
7-es troli Creative Commons License 2024.04.05 0 0 178904

Igen, ahogy irod, elférne kényelmesen egy hurok, akár a prágai, brnói példák alapján 3 vágányos kialakításban is. Persze egy félreállító csonka vágãny is lehetne. Ha többe kerülne, mint egy Etele téri  többvágányos fejvégãllomás, akkor is jóval egyszerűbb technikával megvalósítható 

 

A mért távolságok alapján:

- a leszallitó peron déli vége és a vasút között kb 130m,

- a felszálló peron közepétől a vasútig kb 90m széles a zöldterület.

 

Vagy ide van tervezve a soha meg nem valósuló M3 metró másik telephelye?

 

Előzmény: toto92 (178902)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178903

Ez kb. 138-adrangú kérdés a témában, de ott a mostani villamos-végállomásnál simán elférne egy villamos-hurok az út és a vasút közt. Szóval csak a másik 137 problémát kell megoldani. 

Előzmény: BX 59-76 (178900)
toto92 Creative Commons License 2024.04.05 -1 3 178902

Egyrészt a Megyeri út mellett nem fut semmilyen vasút, másrészt ki ne találjuk már hogy egy ekkora üres placcon nem fér el egy hurok.

 

Előzmény: BX 59-76 (178900)
Mr. SziD Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178901

Ezek a számítások (közúton is) jogszabály szerint egységes tömeggel számolnak minden utasra. Tehát nem veszi figyelembe, hogy egy kisgyerek lehet 20 kiló, míg egy felnőtt akár 150 kiló fölött is.

Előzmény: Gordon Zsigmond (178896)
BX 59-76 Creative Commons License 2024.04.05 -4 0 178900

Káposztásmegyeren a hurkot maximum a lakótelep köebeépítésével lehetne kovitelezni, mert a Megyeri mellett fut a vasút.

 

Előzmény: Gordon Zsigmond (178894)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 -2 1 178899

Igen, kellenének átépítések, ez egyértelmű.

 

Az egyik oldalon a serpenyőben ott van, hogy kellenének hurokvégállomások és nem csak a vonalak végein, hanem megfelelő helyek még tartalékban, pl. Móricz, Lehel tér, szerintem a minimum, ezen felül meg kellene oldani Angyalföld ksz.-nél is, természetesen úgy, hogy mindkét irányból meg lehessen fordulni, ha kell.

Igen, a középperonos megállókat ebben az esetben át kellene építeni, ami ott a legfájdalmasabb, ahol peronaluljáró van, Kálvin tér, Fővám tér, Újbuda-központ, és természetesen a Hengermalom utat is át kellene építeni.

 

Cserébe viszont nem kellene egyedi járművet gyártatni, aminek szerintem azért csak megkérnék az árát, hanem lehetne olyan típusban gondolkodni, ami szériagyártásban van, és/vagy nem kellene a Szabadság hidat megerősíteni, esetleg ismét egy komoly felújítás alá vetni.

 

Ezzel nem leszek túl népszerű, de azt is el tudnám képzelni, hogy inkább építsenek egy új Szabadság hidat a régi tervei alapján, korszerűbb anyagokból, és egy kicsit szélesebb kivitelben, ami miatt arányosan egy picit magasabb is lenne.

Ezzel újabb 150 évre meg lenne oldva ennek az átkelőnek a kérdése, ami a méreteit illeti, akkor már legyen olyan széles, hogy a vágánytengely távolság akkora legyen, hogy akár 2,65 méter széles villamosok is tudjanak rajta közlekedni, mellette pedig legyen hely mindkét oldalon széles kerékpársávnak, illetve a járdák is legyenek szélesebbek, mert bizony ez problémát okoz a sok piknikező akik kerékpárral vagy rollerrel jönnek a járda használható szélességét nagyon lecsökkentik.

Ráadásul onnantól kezdve nem lenne gond a villamosok tengelyterhelése, meg kell csinálni, hogy 12,5 tonnás tengelyterhelésű járművek akár 50 km/h-val is közlekedhessenek a hídon, és onnantól kezdve semmilyen speciális kialakítású villamosban nem kellene gondolkodni.

Előzmény: Gordon Zsigmond (178894)
sz_b Creative Commons License 2024.04.05 -2 1 178898

Jó, de akkor az ülőhelyeket is tessék már úgy számolni, hogy hárman ülnek egymás ölében...

Előzmény: Grgabácsi (178897)
Grgabácsi Creative Commons License 2024.04.05 -1 1 178897

Semennyire nem gyakori nálunk, Tokióban legfeljebb :D 4 fő/nm-nél már tele van a jármű, 5-nél meg púposodik az oldala.

Ettől még a járműszerkezet szilárdsági méretezését 8 fő/nm-es utasterheléssel KELL elvégezni.

Előzmény: Gordon Zsigmond (178896)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.05 0 0 178896

Megkérdezném, üzemi körülmények között mennyire gyakori a 8 fő/mutasterhelés, mert az már igen durva heringparty... tudom, hogy a worst case scenarioval kell számolni, de ez azért túlzás...

Előzmény: attus germanicus (178893)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178895

Sajnos nem feltételes módot használtam, ezért erősen félreérthető.

 

Arról van szó, hogy ahol a kétirányú kétoldali ajtós járművön ajtó van, oda a maximális terhelés számításánál ki fog jönni, hogy azon a kb. 1,5 nm2 alapterületen 12 utas fér el, és annak a terhét kell figyelembe venni, míg ha ott nincs ajtó, és teszel oda mondjuk két sor kettes ülést, akkor az a terhelés számításnál már csak 4 utast jelent, azaz harmad annyit.

 

Ez mondjuk egy oldalanként 6 ajtós villamosnál azt jelenti, hogy ha ott ajtó van és állóhely, akkor 72 fő terhelését kell figyelembe venni, ha ott nem állóhely, hanem 4 ülés van, akkor pedig 24 fő terhelésével kell számolni, azaz pontosan 2/3-al kisebb lesz annak a 9 nm2-re számolt terhelés, és ez tonnákban azért igen jelentős eltérés.

Előzmény: attus germanicus (178893)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178894

Egyirányú, egyoldali ajtós járművek... ez a mutatvány rögtön megbukik ott, hogy a Kálvinon és a Fővámon középperon van, és a Móricztól délre is van bal oldalra eső peron, ha jól rémlik (ÚBK és Etele/Fehérvári).

 

Az egyirányúság pedig ott, hogy egész Észak-Pesten és Dél-Budán nincs hurok (deltázni lehetne esetleg Budafok és Kelenföld kocsiszíneknél).

 

Ami a 2400 mm széles járműszekrényt illeti, biztos, hogy a járművet kell a hálózat szűk keresztmetszeteihez szabni...?

Előzmény: Il Leone (178891)
attus germanicus Creative Commons License 2024.04.05 -1 4 178893

>Vagy az is lehet egy út, hogy elfogadjuk, hogy egyirányú egyoldali ajtós járművek mennek a hídra, azoknak kisebb a terhelésük.

Ezt, remélem, komolyan gondoltad, mert viccnek durva lenne. :-)

Előzmény: Il Leone (178891)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 -1 0 178892

Ezt már egyszer végigtárgyaltuk, egyáltalán nem jók az értékek, amiket írsz.

 

A Ganz csuklósoknak a saját tömege 34 tonna.

Ha teljesen egyforma lenne a tengelytávolság, akkor minden tengelyen 4,25 tonnára jönne ki a tengelyterhelés. Csakhogy nem így van, a hajtott forgóvázakban lévő tengelyek terhelése nagyobb, a csukló alatti futó forgóvázaké pedig kisebb.

 

Na és akkor hozzá kell venni a villamos maximális terhelhetőségét, amit nem 4 vagy 5, hanem 8fő/nm2 állóhellyel kell számolni.

 

Ugyanez igaz a CAF-ra is, ahol teljes terheléssel megközelíti a 11 tonnát a tengelyterhelés.

 

Mielőtt belekötsz az adatot konkrétan az alábbi dokumentumból néztem meg:

 

Tesztjelentés: URBOS 3 rendszerek - A jármű tömegének mérése

 

Ebből természetesen nem tehetek be ide egyetlen kivágatot sem és semmilyen olyan adatot, ami teljesen pontos, de szerencsémre van hozzáférésem, hogy meg tudjam nézni.

Előzmény: Gordon Zsigmond (178888)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 -1 0 178891

Nagyjából ezek a lehetőségek vannak, időrendben viszont a sorrend más lenne.

 

Igazából az 5.-ös ponttal kellene kezdeni. Sajnos a korszerű biztonsági előírásoknak megfelelés csak növeli a járművek súlyát. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ezen kell spórolni, hanem azt, hogy az egyediséget felhasznált anyagokban kell keresni, hogy ugyanolyan szilárdságot érjenek el kisebb súllyal.

 

Nem tudom a típusnak sem az önsúlyát, sem a maximális terhelését, de a Skoda tud gyártani 29 méter hosszú kétirányú oldalankénti 5 ajtós csuklós villamost 8 tengellyel, lásd a Plzen-i Forcity Smart 40T-t, tény, hogy csak a dobogón tudtak üléseket elhelyezni, és az akadálymentes hely pont az ajtóba lett kijelölve, ami akkor nem baj, ha a peronok a vonalon, ahol alkalmazzák őket egységesen ugyanazon az oldalon vannak. Gondolom a gyártónak nem okozna gondot az, hogy 2400 mm széles kocsiszekrénnyel szállítsa ha úgy kérik.

 

Vagy az is lehet egy út, hogy elfogadjuk, hogy egyirányú egyoldali ajtós járművek mennek a hídra, azoknak kisebb a terhelésük.

Előzmény: Gordon Zsigmond (178884)
sz_b Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178890

Úgy tudom, a minimum ülés szám volt meghatározva, és emiatt döntött úgy a gyártó, hogy kevesebb ajtót tesz fel.

Előzmény: Tractron (178886)
torqmatic Creative Commons License 2024.04.05 0 2 178889

Majd a Credo gyárt ilyen kiskerekes, könnyűszerkezetes villamost :P

Előzmény: Gordon Zsigmond (178888)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178888

8-9 tonna?

A mostani CAF-é 7.5 tonna körül van, így is sokallják a hidak szakértői, az iparié 4.5 tonna. 

Olyan ap villamost mutass nekem, ami 4.5 t alatti tengelyterhelést produkál... 

Előzmény: zsig (178885)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178887
Előzmény: gallo (178876)
Tractron Creative Commons License 2024.04.05 0 2 178886

Volt valami konkrét indok arra, hogy a CAF-okat miért csak oldalanként egy ajtós befüggesztett modulokkal kérték? (Kivéve azt az egy dupla ajtós modult a 9 modulosban.)

zsig Creative Commons License 2024.04.05 0 5 178885

Az 5. opció jó, nem csak a híd miatt, hanem általánosan a pálya igénybevétele miatt is. A CAF berszerzésnél a Combino példája nyomán elvárás volt, hogy nem lehet dobogón ülés, én pl. nem lennék ebben annyira szigorú, ha néhány dogobós ülés árán lenne 8-9 tonnás tengelyterhelésű alacsonypadlós villamosunk. Tud a piac ma már jó villamost gyártani ilyen paraméterekkel. 

Előzmény: Gordon Zsigmond (178884)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.05 0 1 178884

Akkor vegyük a lehetséges opciókat.

 

1 - megszüntetjük a hídon a villamosközlekedést;

2 - építünk egy új hidat a Szabadság híd helyére;

3 - járatjuk a Ganz csuklósokat, míg világ a világ (és amíg ki nem fogyunk belőlük... ha kifogyunk, jöhetnek a Tevék);

4 - előszedjük a maradék UV-kat, azok még jobban kímélik a hidat;

5 - egyedileg gyártatunk olyan villamosokat, amelyeket elbír a híd;

6 - ?

Előzmény: Il Leone (178880)
Gordon Zsigmond Creative Commons License 2024.04.05 -1 0 178883

Ami a TW6000-et illeti, az tengelyterhelés tekintetében közel áll a Ganzhoz, viszont sajnos minden másban is, úgyhogy semmit nem nyernénk vele...

Előzmény: Grgabácsi (178881)
Il Leone Creative Commons License 2024.04.05 0 0 178882

Ahogy mondod, viszont a TW és a Tátra esetében én nagyobb kockázatot látok a nagy nyitható ablakfelületekben, ha nyáron nyitva van az ablak és valaki csak a könyökét dugja ki a T5C5-ből és ellenirányból is Tátra jön, akkor szerintem fennáll a csúnya baleset kockázata.

Mondjuk Tw-nél is fennáll, az a 10 centi már nem sokat számít szerintem.

Előzmény: Grgabácsi (178881)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!