Nem panaszkodtam, csak a gyerekek miatt írtam,hogy adott esetben ez hosszú lehet. De a hely egyre jobban tetszik...:)Jófejek ezek a crnogoracok...Sok a közös bennünk...
Kútja válogatja. Én csak Neumban szoktam járni a parti átmenő országúton és mindig a déli városhatáron lévő kúton (asszem INA) tankolok a domboldalon, ott elfogadják a kártyát, minden úton tankolok ott (oda is, vissza is), mert sokkal olcsóbb, mint a két szomszédnál. Viszont a városközpontban lévő kúton nincs kártyás fizetés, euróból meg nagyon szarul adnak vissza, egy barátom egyszer csúnyán megszívta (annyira azért talán nem, hogy drágább lett volna összesen, mint a horvátoknál, legfeljebb a visszakapott marék márkával nem tudott mit kezdeni).
Szóval csekkold tankolás _előtt_, hogy jó-e oda a kártyád, és ha jó, akkor nyugodtanb fizess azzal, úgy jársz a legjobban.
Mi tavaly augusztusban voltunk ott, talán azóta betömtek pár kátyút. Volt konkrétan egy rész, ahol valami betonból vízelvezető-szerűség feküdt keresztben az úton, szemmel láthatóan nem működött, mivel a víz mellette mosta ki a földet, megnehezítve az átkelést. Ezen alig bírtam átmenni, koppant is a kocsi alja.
De tényleg nem is emlékszem ilyen rossz szakaszra. Lehet, hogy javították már az utat. Kettesnél lassabban nem mentem, azt is csak kanyaroknál, pedig nem vagyok én őrült száguldozó. Előtte olvastam, hogy ez a 20 km-es szakasz egy óra alatt teljesíthető. Ezzel szemben kb fél óra alatt tettem meg. Három szerb rendszámú autó ment előttem végig, őket engedtem úgy előre, hogy még lássam a féklámpáit és mentem utánuk. Csak a szembejövő forgalom és mérő rendőr miatt aggódtam, az út állapota jó volt.
Szia! Zabljak, Piva kanyon lejárat, kényelmes tempóban nagyjából egy óra. Nem nagyon lehet száguldozni, mert az út nem alkalmas rá. Ráadásul csak bámul az ember a sok szépség láttán. Zabljak - Trsa kb 30-45 perc lehet.
Tanácsot szeretnék kérni, hogy A Trsa-Zabljak utat kb. mennyi idő megtenni? Előtte elmegyünk Visegrad felé Boszniában, tehát onnan célozzuk meg Zabljakot. És mivel úgy hallottam nagyon szép a Trsa-zabljak közötti út, ha marad rá idő akkor elmennénk Visegradról Foca felé és úgy Zabljakba. Ha nagyon sok idő ez a hegyi szakasz pluzine után, akkor marad a Priboj-Jabuka útirány.
Sziasztok! Aug. közepén egy 8 fős társasággal akarunk Montenegroba utazni. Ha tudtok kipróbált apartmant ajánlani Dubrovnik ill. Budva környékén, azt nagyon megköszönném. Lehet olyan is, ahol vacsorát is kérhetünk hozzá. Az se baj,ha magyarul beszélnek,de nem feltétel! Köszönök minden tanácsot! ( Tudom,hogy az interneten sok van,de kipróbált-bevált ajánlatokat várok)
Nem állt szándékomban ijesztgetni senkit, de hidd el, autófüggő a dolog: nekem PUG 407-em van, azzal bizony rémálom volt az az út. (a Xsarát nem ismerem, hogy mennyire magas) Ugyanakkor az is tény, hogy itthon is szívás vele egy-két fekvőrendőr, pedig nem "hülyegyerek-autó", nincs leültetve vagy ilyesmi, de ott Boszniában legszívesebben visszafordultam volna. 1-esben araszoltunk, páran meg is előztek, pedig a rutin megvan, csak tavaly 60e km felett mentem, jellemzően én előzök, nem engem. Így is leért egyszer-kétszer az alja, ha tudom, hogy olyan az aút, amilyen, tuti, hogy nem arra megyünk.
Szóval, nem a rutinon múlik, hanem sokkal inkább a kocsin.
A helyiek toleránsabbak a közlekedésben (is), ez tény. Úgy általában véve nyugodtabbak, kevésbé stresszelik magukat. Halálos nyugalommal kezdenek reménytelen előzésekbe huszonéves Golfokkal a beláthatatlan kanyar előtt. :))
Hát ezért ez nem teljesen igaz. Ne ilyesszük meg Liat.
Nekem egy citroen xsara break 1.4HDI kocsim van. Na, ez nem magas építésű az biztos. Semmi problémám nem volt. Még csak aggódni sem volt alkalmam, pedig hajlamos vagyok rá és nagyon vigyázok a kocsira. Ráadásul ez a kocsi sajnos meglehetősen /Stevie szavaival élve/ alulmotorizált. Az 1.4-es dízel motor, négy személlyel (két gyerek) és telipakolt csomagtartóval ... Képzeld el, végig a kanyonokon (Moraca, Tara, Piva) és a Durmitor fennsíkon (Zabljak-Pluzsine). Néha csak cammogtam, ahol lehetett elengedtem a mögöttem lévő kocsisort. Dicséretükre legyen mondva toleránsak voltak mind a montenegrói, mind a bosnyák autósok. Egy dudálás, villogás, ideges sofőr sem volt. Pesten megöltek volna, az biztos /sajnos/.
Még azt is hozzáteszem, hogy a vezetési gyakorlatom sem túl nagy. Évente két-három hosszú (2-3000Km) út, aztán évközben heti egy városi vezetés és kész. Tehát ha én végig mentem ott, akkor ő is végig tud menni, simán.
Nekem is korrekten váltották teljesen az euro-t benzinkútnál. Annyira korrekten, hogy teljesen a hivatalos 1.95-el számoltak. Hála Istennek és csak korrekt és barátságos emberekkel találkoztam az ott töltött három nap alatt.
/Azért is meglepett mert korábban Bulgáriában első utamon csúnyán lehúztak egy Lukoil benzinkútnál, eljátszották, hogy nem jó a kártya terminál és én meg már megtankoltam ugye. Erre nagy kegyesen elfogadták az euro-t, adtak is vissza leva-t, amit utólag átszámoltam 1.6- körüli árfolyamon váltottak át./
Szerintem Neked is csak az a lehetőséged van,ami nekünk: Belgrád (idáig kb.1500 huf-ért elég gyorsan leérsz az "autópályán" aminek a minőségétől csodát ne várj azért) utána Cacak, ( szinte egybeérő települések,legalábbis az első száz kilométeren, és párkilométerenként különböző cégek kútjainak tömkelege-autógáz mindenhol) az ezt követő városkánál -Uzice- döntheted el hogy Crna Gora belseje felé veszed-e az irányt,vagy inkább nyugatnak fordulsz a bosnyákokhoz.(ez utóbbi elsősorban azoknak,akiknek Dubrovnik vagy a kotori öböl az úticél) Jó utat..
Egy szóval nem írtam, hogy kihívás lenne nyitva lévő kutat találni, de tény, hogy vannak éjszaka zárva tartó kutak. Ezt azért tartom fontosnak megemlíteni, mert ha valaki Boszniában szűzként "kicentizi" a naftát és esetleg a GPS-re hagyatkozva számít a következő kútra, nagyot koppanhat.
EURO: évek óta járok Bosznia-Hercegovinába, eddig mindig, mindenhol elfogadták tőlem az Eurót, az RS-ben is és a Föderációban is. Ettől független hiszek Neked, lehet, hogy csak szerencsém volt. A váltással is mindig korrektek voltak, ugyanezt elmondhatom Szerbiáról is, ott is sokszor fizettem az unió fizetőeszközével és sosem próbáltak meg lehúzni. Mondjuk, ma délelőtt Donji Vakufnál KM-ben kellett "megtérítenem" egy záróvonalas előzést. :))
Érdekes, amit a Petrolról írsz, bár nekem dízelem van, de benzinessel is megfordulok néha Horvátországban, szóval majd letesztelem a 100-ast!
Elfogadják az Eurot is, de kártyával is tudsz fizetni. Van, amelyik nyitva van éjjel, van, amelyik nincs.
Azért nem túl nagy kihívás nyitva lévő kutat találni éjszaka sem, pláne a nemzetközi főutak mellett :-)
Viszont az eurós fizetés már nem annyira egyértelmű, újabban egyre kevesebb helyen fogadják el, ott is balhéznak, és szar árfolyamon számolják- Feltehetően az van, hogy a kasszában csak KM lehet, így a pénztáros maga "váltja" az eurót, és mivel azzal neki plusz gondja van, ugye el kell slattyognia a bankba (mert ellentétben mondjuk Szerbiával, Boszniában pénzt váltani szinte csak bankban lehet, nyitvatartási időben, mindenféle dokumentáció mellett), tehát ezért úgy érzi, jár neki egy kis baksis. Ami a fentieket figyelembevéve teljesen reális elvárás szerintem.
Szóval kártyával érdemes fizetni :-)
Még egy apróság, ha már a boszniai tankolásnál tartunk: érdemes a szlovén Petrol kútjainál tankolni, méghozzá a prémium benzinjüket. Úgy tudom, azt Rovinjból hozzák, ott pedig nem a mifelénk általános, elég vacak minőségű Ural-típusú orosz nyersolajat fiomítják, hanem a tankerekben egyenesen a Közel-Keletről importált naftát. Én itthon is próbálgatom a prémium üzemanyagokat, de egyikük sincs még csak a közelében sem a Petrol-féle Q-Max 100-nak. Ez persze drágább, 2.35 helyett 2.50-be kerül literenként, azaz átszámítva rettenetes 380 forintba, de fenékkel is érezhetően jobban megy tőle az autó...
Fontos, hogy tudjad: egyik útvonal sem gyors, de ahogy itt korábban írták, "a tenger megvár". Abszolút igaz, tisztában kell lenni a menetidővel, felesleges idegeskedésre, kapkodásra nincs szükség az úton. 2006-ban mi 19 óra alatt tettük meg a Bp-Kotor utat, de abban minden volt: hosszas várakozás útfelújításoknál Szerbiában, leszakadt útpálya a hegyoldalban Montenegróban, stb...:) Bármelyik útvonalat válaszd is, kb. 13-14 órával számolj, ebben egy ebéd is benne van.
sokat nem értettem belőle, de a videó szerint a Bosznián keresztül sem egyszerű eljutni Herceg Noviba, pedig vasárnap indulnom kellene, csak magam sem tudom merre induljak :)
a tengerinfo oldalon lévő Satova Patrola video műsorában a szerb-montenegrói határon való átlépéskor beszélnek arról, hogy gázüzemű jármű esetében valami "ateszt" papírokat nem árt magunkkal vinni? az mi a fene? Nekem az átalakításról van egy mappányi papírom azt elviszem és nézzék ha akrják...