Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
mindenesetre, akik epithettek anno, azoknak elhinthettek azt a meset, hogy ez is a metro alagutja lesz, pont olyan elemekbol raktak ossze....senki nem gondolt volna ra hogy ez bunker lesz...
T-7 típusu atomfejtároló Stolzenhainban.Gyakorlatilag ugyanaz mint a mi Tótvázsonyunk,nagyjából egyforma állapotban azzal a különbséggel,hogy ezt nem őrzik...Az erdőben megkerültük az egész bázist és a hátsó bejáraton mentünk be,kapu sehol.Itt is két bunker van,szerencsére az egyik ajtaját nyitva találtuk:
Csongrád megyében is sok az elhagyott és pusztulóban (azaz bontáson) lévő Szovjet bázis. Szeged és Kiskunmajsán kívűl kívűl egy ízben még jártam a Tököli reptéren is.
Sok jó minőségű fotót feltettem ezekről a helyekről ide. A képek nemcsak nézhetőek, hanem szabadon le is tölthetőek.
Igen,tényleg elképesztő a pusztítás,hatalmas méretű beton és kő darabok szerteszét,nem spóroltak a robbanóanyaggal és a lőszerekkel.Szívesen megnézem volna anno eredeti állapotában!Ezek friss képek,egy hete készültek:
Az erődöt az első VH idején építették, az olasz erődök mintájára, hogy a tüzérségi eszközök hatását tesztelhessék. Azért megnéztem volna, mielőtt ivánék "búcsúajándékként" felrobbantották. És megnéztem volna a robbantást is, ami a több tonnás darabokat több száz méterre dobta.
"Meg kell tanulnunk: ha a bányában leáll a szivattyú, akkor megszólal a sziréna, meg azt is, hogy az erdő az ország egyik legnagyobb katonai gyakorlóterét rejti "
Azért készülj fel rá, hogy nem egyszerű dolog kibányászni egy ilyet. A képen láthatóhoz pl. utat kellett robbantani a fák között, hogy a 8x8 MAN hozzáférjen és ki tudja húzni :D
Köszi Hadsz az info-kat,így a túra útvonalát némileg módosítanom kell.Az alapkoncepció az volt,hogy Csórnál le a 8-asról,irány a Baglyas (DHDSCS bunker megkeresése + fotózás),onnan Inota ée Várpalota fölött (terepen) Bátorkő vára,Mórocz-tető,majd Olasz erőd,onnan Gyulafirátót. Ezek után viszont inkább Öskü felől indulunk,és fordított sorrendben járjuk be a helyeket.(persze,ha nem megy el rengeteg idő a Mórocz környékén az álítólag fellelhető Luna-M darabok hajkurászásával.ami egyébként a túra fő célja!)
A Mórocz-zal a következő a helyzet: vasárnap jártunk arra,igaz mi gyalog voltunk.Tésről indultunk a piroson majd a kőkunyhó romnál mentünk be az erdőbe.Röhej,de a leágazóknál kinn van a magánterület tábla,talán Sweethome le is fényképezte.Ha jól emlékszem,ahol mi letértünk róla ott csak szimpla behajtani tilos tábla van...A Tompa-völgynél értünk le a lőtérre,megkerestük az Olasz erődöt a PSZH-kat majd elsétáltunk Ösküre.Táblát sehol sem láttunk,még a falu határában a lőtérre vezető úton sem,arra direkt kiváncsiak voltunk.Szóval a lőtér felől talán "legálisan" is megközelíthető.Egy rakás ilyen-olyan út van arrafelé az erdőben is,mindehová csak nem raktak táblákat.
Sajnos mostanában nagyon sok helyre kiraktak táblákat /pl Hajag,tábla + sorompó/,és mintha fél füllel Galgamácsáról is hallottam volna.De ezek szerint ott még szabad az út.
Erre szokták azt mondani hogy a tv. nem ismerete.... tábla nem volt, lehet hogy a Mátyás Király erdejében jártunk némi birtokháborítást elkövetve, ha "opciós" a rendszámod az nem rossz :)))
Galgamácsa,de ezen kívül nem sokat.Sajnos nem lehet bejutni,félig-meddig aktív,vmi fenntartó személyzet dolgozik ott + őr van,ha jól tudom.Emellett most már a szigorúbb törvények miatt kocsival sem célszerű megközelíteni /hatszámjegyű büntetést nem érdemes kockáztatni /.Charlie21 és Sweethome képtáraiban találhatsz képeket,de ezek is kerítésen kívülről készültek.
Szia! Szerintem minden gk vezetönek el kellene menni egy ilyen tanpályára, mert borzalmas látni a pánikot amikor télen nem áll meg az autó a sarkon!!!Miért mondasz olyat ,hogy 57évesen vén vagy az irásaidból nem talállak annak ! Mindenki annyi amennyinek érzi magát! Én 68 vagyok de jól érzem magam gondok mindenhol vannak főleg a mai világban! Üdv.Gyula bácsi!
Örülök,amikor értelmes dologra használják a laktanyát (pl:Waldorf iskola a mi volt épületünkben, vagy munkásszálló),mert az azt jelenti,hogy foglalkoznak legalább az épületekkel.Viszont határozottan zavar az,amikor az új bérlők nem hogy az állagmegóvásra,de a környezetük tisztán tartására sem fordítanak energiát,időt,pénzt stb.
A képtáramba szándékosan csak a jobb állapotú épületeket tettem be.
azt jelenti, hogy 50-60 km/h sebességgel kell végrehajtani a gyakorlatokat a vizes betonon. Vészfékezés, fékezés közbeni kormánytekergetés, egyéb ilyen finom gyakorlatok. közben két csőből locsolják a pályát. A tököli betont.
http://www.videosmart.hu/profile/vezetestechnika
ezt találtam hirtelen a neten. Van honlapja, de nem tudom most fejből, sajnos. Holnap megírom, a kollégák tudják, én már vén vagyok (57).
Kurva jó volt, de elfáradtam. Viszont gondolkodás nélkül visszamennék még egy napra. Kellemes volt a nap végén nyugtázni, hogy minden feladatot sikerült hibamentesre begyakorolni.
Van nagysebességű tréning is, amit 100 km/h sebességgel kell végrehajtani, de arra az én hivatali autóm nem alkalmas, oda én nem leszek benevezve (Citroen Berlingo). A háztáji négyütemű Trabantom meg pláne :-)))
Én a mai munkanapomat a tököli reptéren töltöttem, közepes sebességű gkv. tréningen. Sajnos egész nap izzasztott GYula úr, nem volt módom barangolni, csak a kettes kaputól beautózva elhajtani néhány málló épület mellett. Szégyen. Én hanyag kezelés miatt megb@sznám a tulajdonost, ha én lennék a törvény. Csak ennyi.
87-90 között hivatalból jártam a dunántúl elég sok laktanyájában, azóta sok helyen jártam a "maradékokban", elkeserítő. Ahol valami értelmes épült az még hagyján, de aholcsak az enyészet nyomai vannak.... hát.. nem túl épületes. Jó példa a bajai vaskúti úti laktanya, teljes renoválás, sokszáz millió után egyik napról a másikra hagyták ott, kihasználatlanul áll és pusztul, míg sok-sok pénzből építettek bérlakásokat a pályakezdőknek, kis átalakítással többszörös mennyiség lehetett volna ott.
Kösz a képeket, ugyan a közelben lakom, de nem volt bátorságom bemenni. Nagy ritkán, ha arra járok a villamosból szoktam kukkolni... én 85-ben voltam ott utoljára...
Ma délután,tizenhét év után először meglátogattam a Vasvári laktanyát. Bár ne tettem volna...Egy teljesen kifosztott,elhagyott,romos laktanya képe talán kevésbé viselt volna meg,mint ez a "ipari park",amit csináltal belőle.Van itt aztán minden: autóbontó,szervíz,munkásszálló stb...nem is folytatom.
Még a fényképezéstől is elment a kedvem. Pár képet azért betettem a galériámba,ha valakit érdekel,itt megtalálja. http://www.panoramio.com/user/2016349
Mivel arrafelé nyaraltam gondoltam megnézem közelebbről is. Magánkézben van,de csak úgy belógtam a főbejáraton. Illetve a kapu sarkánál,ott hiányzott a drót egy 40 cm-en. Nem találkoztam senkivel igaz 15 percet futottam bent. Másnap is odamentem akkor már voltak bennt autók. Szépen rejtőzködve kijöttem. A faluban megkérdeztem egy férfit hogy mi a helyzet az objektummal. Szerencsém volt ő anno ott dolgozott. Ő mondta hogy őrzik.
Fizikailag a valós szikla tetején egy nagy telek+családi ház, egy mellékutcában, a kommunikációs rendszer antennái voltak/vannak? ott. Utoljára 87-ben voltam ott( Veszprémban többször is), igazán az akkoriban ott szolgáló VUK nevű örkutyáról sztorizva ugrott be a dolog. Aki esetleg ismerte a kutyát, tudja miről volt szó, ez a kutya volt az , aki a hólapátos etetésről híresült el.
Meg mukodik, Kozponti Legiero Parancsnoksag atom-bilogoiai-vegyi vedett (ABV)Harcallaspontja van lennt.Az antennatetovel, nem tudom mi van, azt sem hogy merre van.
Ami M.földi orosz laktanyákból kijövő seftelést illeti, az nem volt semmi ! Az akkori időkben mindent árultak ! 70 kilós színes tv-től a benzinig minden volt még be is csöngettek hogy mi kellene megszerzik! A frász jött ránk mikor az autóról le akarta lökni a 200 literes benzines hordót , vegyem meg mert nem tudja vissza vinni!Voltak is lebukások! De a környék tele volt orosz színes tv -vel meg porszívóval!Üdv Gyula bácsi!
A hely a volt Ikarus alatti orosz laktanya déli csücskében van. Ez az orosz helikopter repülőtér mellett volt. Néhány éve láttam, de már akkor is nagyon gyalázatos állapotban volt. Eleve nem volt annyira kiépítve, mint egy mai magyar század, de addigra mindent benőtt a gaz, így alig lehetett felfedezni.
Szeptember egyik hétvégéjén tervezek menni, akkor megnézhetitek a gyűjteményt, no meg a lőtérre is kimehetünk együtt. Amnúgy annyira elvadult már, semmit sem találni meg elsőre.
Nekem vannak "bejáratott" útjaim, azok mellett még lehetnek érdekességek, de a baj, hogy az utak minősége az egyéb használat (kaszálás, traktorok) miatt kiszámíthatatlan. Régen biciklivel is sokat kimentem oda. Orosz barátaink nagy örömére:))
Székesfehérvár, Tarany, Szolnok, Piliscsaba, Komárom, Kondorfa, Vát, Fertőd, Budapest Széchenyi hegy, stb. Győrben két század volt, az egyik az RT dandár egyik zászlóaljának egyik százda, a másik az önálló szolnoki/majd piliscsabai RT zászlóalj egyik százada. Kondoerfa korábban az egyik zászlóaljé volt, aztán átkerült a másikhoz. A dandár előbb Tökölön, majd Mátyásföldön volt.
1985 előtt Pécs, Veszprém, Dunaföldvárt is említik az oroszok.
Korábban pl. a taranyi is zászlóalj volt, és az andráshidai is, aztán úgy tűnik, egyesek megszűntek, egyesültek. lásd a taranyi és az andráshidai zászlóaljak.
a korábbi időszakból hiányoznak még, ill. a DHDSCS irányító RT zászlóalja (ilyen is volt, hadrendi szám nélkül, a dandár alárendeltségében, itt volt a mátyásföldi, a széchenyi hegyi ill, a tököli kiképző század).
Húúú! Érdekes! Szóval volt itt egy önálló RT DD. Akkor az oroszoknak annyi századuk volt majdnem mint nekünk... Max nem ment annyi technika náluk mint nálunk egy századnál. A google gyűjteménybe (hála kedves topictársunknak) van jó pár, de pl ez a taranyi nem. Vannak infóid merre voltak a századok? Üdv, Zsolt
egy önálló RT dandár volt, annak volt több RT zászlóalja, ált. 4-4 RT századdal (+a járulékos egyéb alegységek).
1985 után már csak 3 zászóalja volt, tehát 3x4=12 század. Ebből az egyik zászlóalj a zalaegerszegi-andráshidai. Ennek egy százada a taranyi. technika ott: P-14, PRV-17, ill. ZSU-23-2
1985 előtti helyzetet még nem sikerült teljesen kikutatnom, de legalább 6, max 8. zászlóalja volt a fent említett dandárnak.
De e mellett volt még egy önálló RT zászlóalj is, szintén 4 századdal, de ezt kivonták 1986-ban Csehszlovákiába, Olomouc-be.
A DHDSCs Légierő alakulatai itt gyakorlatoztak földi célok ellen, de elsősorban
a kunmadarasi és debreceni ezredek. A vadászok inkább Wiener-Neustadt mell (1952-ig), majd Mosonszolnok mellé, majd Kunszentmiklósra jártak, akárcsak a helikopterek.
Néha magyar Szu-22-k illetve MiG-21-ket is láttam, ők nem használták az egészet, cak volt nekik egy saját kis terület, s ott gyakoroltak.
szerintem a hpasp fotója korábbi lehet. 1972-es légifotómon még 11 célgép van (Li-2, Jak-25RV, Il-28, Mig-15/17). Van fotógéppuska felvétel-sor is.
Az iránytótorony Nádudvar-Mihályhalmán van, s ott van tőle kb. 800 méterre a laktanya is. Az ellenőrző tornyok körben voltak (vastorony), ill. volt bevezető fénysor is.
volt szerencsém ott tölteni pár évet, tőle 6 km-re, Nagyivánon.
Most is van ott egy házam, egy DHDSCs Légierő gyűjteménnyel.
Akit érdekel, meg lehet tekinteni egyeztetés után:)
Szerintem nyugodtan "pontot lehet tenni" a Tab-Császár-Nagyvázsony-stb. kérdéskörben elhangzott mondatok után. Íme az eléggé részletes, egészében hihető, tényekkel alátámasztott változat:
Sweethome barátommal a múlt héten bejártunk néhány volt K.Német objektumot.Elsősorban a Honecker bunker miatt mentünk de amellett azért néhány egyéb jelentős bunkerbe,atomtárolóba,reptérre is sikerült eljutni.Képeket hamarosan rakok fel.
Rendben,csak tudod jónéhányszor előfordult már,hogy holtbiztos,tuti infóról derült ki,hogy köze nem volt a valósághoz,amikor az ember kicsit utánajárt a dolgoknak...
:-)
Nem csak nyeretlen kétéves beszélhet össze-vissza,ráadásul néhány esetben valóban csak nagyon keveseknek volt hiteles ismerete bizonyos tényekről.Nem kételkedem a szakmabeli ismerősöd hozzáértésében,de először inkább némi fenntartással fogadom a híreket.Természetesen a vélemény szubjektív. :-)
Azt lehet tudni,hogy az ismerős szerint hol volt az a bizonyos 5 hasonló objektum az országban?Ugye van Császár,Tab,...? Gránitok voltak-vannak még több reptéren is,lehet,hogy azokat is beleszámították?
Sok %-a. Szakmabelivel beszélgettem erről, aki nem a nyeretlen kétévesek közül való... aztán maradjunk ennyiben. Ettől függetlenül a vélemény persze szabad. :)
Baj és Komárom között régen sztrádányi katonai forgalom volt. A legtöbb autó üzemenyagos volt, gondolom a Molaj-tól hozták a naftát. De akkoriban Tatán furikázott az utcán mindenféle baji fegyvernem.
Röviden (a DHDSCS légierő és Légvédelem alakulataival foglalkozom).
- a Zalaegerszeg-Andráshidán települő 406. önálló rt. zászlóalj, 4. rádiólokátoros százada települt Taranyban a falu végén. Laktanyájuk viszont Nagyatádon volt, a magyar határőrökkel egy épületben. A szovjet század a földszinten, a magyarok az elsőn és a másodikon (orosz visszaemlékezés, 1981)
1. Márpedig légvédelem soha nem volt Dunaszentmiklóson, az egy honi rádiótechnikai század rádiólokátor állomása volt. Magyar, nem szovjet. Bajon szovjet laktanya volt,
Az oroszok a lérak ezredet szintén tatainak jelölik - egyes infók szerint ez jóval korábban Komáromban volt.
az én értelmezésemben úgy működött a dolog, hogy a minden egyes rakéta dandárhz volt rtb, azaz javító-technikai bázis, ahol a rakétákat (?) tárolták, s egy közös rtb, a fejtároló. Az biztos, hogy mindegyiknél volt fedőalakulat ("gárda gépesített lövész század", ilyen egyenruhával, akiket állandóan mozgattak, "mutogttak" az álcázás, elterelés miatt. Erre az ott szolgáltak emlékeznek.
Remélem, lassan kitisztul a dolog, én ugye légierővel és a PVO-val foglalkozom, de most a DHDSCS alakulatait is kutatgatom, innen az infók:)
1...Tehát segítek mindenkinek bajon nem volt orosz légvédelem soha,,mivel dunaszentmikloson voltak. 2..2 db orosz harckocsi ezred volt bajon de ha kell info vkinek szoljon mert itt laktam 27 évig és apu az orosz laktanyával szemben dolgozott 12 évet...
Igen, néha lenyeli a hozzászólásokat. :S Látom a linkelt fórumos bejegyzéseken, hogy Tatát emlegetik Baj helyett. A dunaszentmiklósi állomást is tatainak mondják néha, de csak a század szintje (egy épület 2. emelete volt a század szállása, alattunk voltak a lérakosok, a földszintre már nem is emlékszem) volt a tatai laktanyában. Császárról sokmindent megtudtam, de az az igazság, hogy olyan információhalmazt kaptam szóban, aminek a felét nem tudtam megjegyezni. Valami azt súgja, hogy Te sejt(het)ed, hogy kitől. :) Állítólag az országban található 5 ilyen helyen egyenként legalább 4000db körüli nukleáris tüzérségi lövedék (is) volt, plusz a rakétákhoz a testek, fejek, indítójárművek és még sokminden más, amiről senki nem tud. Akik ott szolgáltak, azok se. A belső tárolókat, ahol a komolyabb felszerelést tartották, különleges egység őrizte, oda sima halandó be se léphetett. Ezek a helyek látták volna el utánpótlással és szükség szerint nukleáris javadalmazással az akkori szovjet tüzérséget és rakétaosztályokat. Ezért a 4000-es nagyságrend. És ehhez hozzá kell adni a szükség esetén bevetendő "baráti" magyar erők ellátását is! Ezt a 13355-öt nem értem, de a mélem tere # chello pötty hu
válaszoltam erre, aztán meg nem láttam a bejegyzésemet:)
Szóval: a Tatát én azért írom, mert az oroszok is álalában így használták.
Pl. a nagyiváni területen lévő lőtért náduvarinak hívták, a taranyi lokátorszázadot
pedig nagyatádinak:)) Még az is, aki ott szolgált:)
Császár: 3105 prtb (mozgó javító-technikai bázis), ezek voltak a fej -és rakétatároló, kiszolgáló alakulatok. Hogy pontosan mi volt ott, azt még nyomozom ott szolgál stácokon keresztül. Ha van valami megírom. ja, a pf: 13355
Üdv mindenkinek! Én egy 54/5 nick nevű embert keresek, aki Molnaszecsődön volt katona. Elég rég írt már ide de talán olvassa a fórumot. Ha olvasod akkor légy szíves vedd fel velem a kapcsolatot, én is Molnaszecsődön voltam katona. Vagy ha esetleg valaki tudja az elérhetőségét (e-mail), akkor megköszönném, ha tudatná velem.
kicsit rendbe teszem a dolgokat, már, amit tudok:)
Tatán több szovjet alakulat volt, jelesül az alábbiak.
159. lérak ezred (pp 73404),
407. gárda önjáró tüzérezred. (állítólag itt volt Maszhadov, először osztályparancsnok, majd epk. helyettes)
459. rakéta dandár
így keveredett szépen össze a három alakulat eggyé:))
aprópó Maszhadovról azt is mondták, hogy nem ebben, hanem a másik a kecskeméti 93. gárda gépesítet lövészhadosztály 198. gárda önjáró tüzérezredében volt.
Valamelyikben volt, az tuti. Az életrajza szerint is KEcskeméten...
A több helyi folkór. Annó Kunmadarason helyiek is megesküdtek az anyjuk életére, hogy Maszhadov (!!!, aki ugye tüzértiszt volt:)) ott szolgált...
Szerintem ez a kép máshol (pl. Császár) készült. Ez egy "Gránit" bejárat, a kis képen az előcsarnok. A csarnok végén (kis kép) vastag és bonyolult páncélajtó található, mögötte van a bungi. Bajon ilyen nincs és nem is volt. Császár. A képen már nincs meg a külső ajtó... gondolom a svédek eldolgozták. Azóta a belső biztosítószerkezetet is elhordták.
"Császáron pl. olyan cirka 4000 db kb. 1 kilotonnás kis fejet tároltak a pár nagy mellett. Az országban 5 ilyen egyforma ellátó pont osztotta volna a tölteteket és a rakétatesteket is a bázisoknak. Magyaroknak is természetesen, ha szükséges lett volna. 1 ilyen fej kb. 1 kólás pillepalack méretű és darabonként ólomtáskában tárolták raklapszám."
Az USA sem vetett be a II. Vh. vége óta nukleáris fegyvert. (más sem) Az, hogy időnként fenyegetőznek vele, az csak duma. Azt a marhaságot viszont nem tudom, honnan szedted, hogy a kábítószer ültetvények ellen nukleáris fegyvert vetnének be. Tény, hogy gyomirtóhoz hasonló vegyszerekkel szokták permetezni az ültetvényeket, de azért mindent ne higyjél el. Nukleáris fegyvert nem.
Na, itt egy hasonló tüzérségi lövedék, bár ez amerikai. Plutónium bázisú W79: 8" x 44" 100T tól 1.1kT (Mod 0), 0.8kT (Mod 1). Itt többet is megtudhatsz róla.
Az amerikai elit egysegnek van haton hordozhato atombombajuk is...1-2 kilotonnas ra rug durvan a romboloereje.Kabitoszer ultetvenyek ellen vetik be, azokat meg lehet vele a heylszinen semmisteni, repulogepes tamogatossag nelkul. A wikipedia szerint azok az elso atombombak meg nagyon nagyok voltak meretre, mert ott meg nem tudtak megoldani a gyujtast inditast, ha jol tudom hagyomanyos TNT inditoota volna be...ennek meg utana kell neznem...
Igen, nukleáris tüzérségi lőszerek voltak ezeken a helyeken, nem kis mennyiségben. A Little Boy 13-16 kilotonnás volt. A Fat Man (Nagasaki) volt 21 kilotonnás.
Igen jól látod a dolgok lényegét. A vevő csatornákon nagyobb zavarójelet kell produkálni, mint amit a tag állomások tudnak létrehozni.
Nem kell már ilyennel kísérletezni, mivel tetszőleges sávra kapható, akár 50-100 wattos "JAMMER" is, amely már nem csak a torony alól ad "megbízható" zavarást, a teljes frekvencia sávban, így akár a GSM 900 és 1800 MHz-n, vagy a TETRA 380 MHz-s fel, vagy 390MHz-s lejövő ágán.
S hogy még jobb legyen a hatásfok, fehér, vagy rózsaszín zajjal mindezt meg is modulálják.
A "fejlett" országokban nagyon sok helyen használnak ilyeneket, a mobiltelefonok használatának megakadályozására, ott ahol ezek másokat zavarnak. Pl.: templomok, kórházak, szinház, mozi, temető, stb.
Remélem nálunk is el fog terjedni ezeken a helyeken.
Átjátszó nyomul 2 wattal, még egy egyszerű amatőr mobilrádió is tud ott 35 wattot. Torony alá leül, és nyom. Persze - gondolom az tud frekit ugrani is, de szerintem valami profi berendezés az adott sávszélességben is meg tudja ültetni a tornyot.
Na jó. Császáron pl. olyan cirka 4000 db kb. 1 kilotonnás kis fejet tároltak a pár nagy mellett. Az országban 5 ilyen egyforma ellátó pont osztotta volna a tölteteket és a rakétatesteket is a bázisoknak. Magyaroknak is természetesen, ha szükséges lett volna. 1 ilyen fej kb. 1 kólás pillepalack méretű és darabonként ólomtáskában tárolták raklapszám. A baji laktanyában nem volt ilyesmi, az egy sima szovjet "lérak" bázis volt. Na, később majd többet...
Valóban felesleges részletekbe belemenni, de annyit még szeretnék hozzáfűzni, hogy vezetékes (drótos) összeköttetés minden helyen volt, sőt, több irányú, ugyanúgy, ahogyan az erősáramú betáplálás is. Arra az eshetőségre, ha valahol "hiba" keletkezik.
Ezeknek a drótos összeköttetéseknek a megbízhatósága közel volt a 100%-hoz.
Sebezhetőségük is (mivel a nyomvonal nem volt ismert akárki számára) igen csekély volt. A titkosítás növelte a biztonságot. A lehallgathatóság, és a megfejtés igen komoly technikát igényel. Az eredmény pedig igen kétséges.
A rádió összeköttetések - eleinte RH, majd később az URH, és a relé rendszerek -
megbízhatósága, sebezhetősége jóval felülmúlja a vezetékest. Nem kivétel ez alól a mikrohullámúlánc sem. Gondolj itt akár egy torony megsemmisítésére!
És ami a lényeg (ahogyan Susánszki bátyánk mondotta):
- Amit egyszer kisugároztak, azt bárki foghatja is, csak megfelelő ezközre van szüksége.
Na persze vannak olyan dolgok, amit csak rádióval lehet megoldani.
Csak, sajnos mai világunkban, az üzlet felülírja a józan észt.
Felszámolták (mint más dolgokat), a jól megtervezett vezetékes, és rádió vonalakat, úgy a polgári, mint honvédségi, polgári,-és kataszrófavédelem, rendőrség, mentők, tűzoltóság, árvízvédelem, stb. területén.
Lett helyette, TETRA, amit a gyártókon és szállítókon ( és megrendelőkön) kívűl senki nem kedvel, sőt a felhasználó kimondottan utál.
Lásd erre az élő példát (mai hír) a mentőknél, ahol jelentősen megnőtt vonulási idő.
Azt ugye mindenki tudja, minél bonyolultabb egy rendszer, annál sebezhetőbb is.
Ha beírod a keresődbe, TETRA, rátalálsz arra a cikkre, amely egy németországi esetet ír le, ahol hekkerek egy teljes napra lebénították az egész országot!
Hogy képben legyetek, ez a rendszer a régi "60-as" telefonok elvén működik, majdnem azon a frekvencián is, csak az átvitel nem analóg, hanem digitális.
De az átjátszó toronynak teljesen mindegy, hogy milyen jel bénítja le a vevő csatornákat. Nincs bejövőjel, nincs mit továbbítani, a többi már logikus, nem szól a rádió az ürgüm-bürgü kezében, az autóban, vagy épp a hivatalban.
Ez a titkositas bonyolult dolog, ne menjunk bele...az hogy a honvedseg kulon telefonvezeteket hasznalt ami atment a Magyar Posta rendszerein, vagy nem, nem tudom megmondani.Sok objektum kozott meg radios kaocsolat, esetleg mikrohullamu kapcsolat is volt. De az biztos hogy sima telefonvezeteken beleult is kodolt adatfoylam volt, ha valaki megcsapolta volna, lehallgatas celjabol. A keletnemet, anno VSZ terueelten a Stasi sok akkor meg normalesetben a Cocom listan levo termeket atlopott, igy sokszor elofordult, hogy az ameriakak altal lenezett keletnemet radios alakulatok sok esetben ugyanolyan fejeltt radiotechniakval rendelkeztek, mint a nyugati, NATO orszagok, es ehhze hozzajon a nagyfoku lehhalgatotechniak, amit a DDR csinalt sokaig...
nem rossz kis oldal, de sajnos Kunmadarast meg hirbol sem ismerik, pedig nem hobbyrepter kategoria.... Amuyg Taszarnak tenylegesen Kaland a morzehivojele, ez regen titok volt, ma mar nem az...
A fenti linken van egy érdekes beszámoló, de az 5. és 7. "nagy" képen látható narancssárga valamik, az ILS (egyszerűen: vakleszállító) antennái.
Az NDB-ről ezzel a reptérrel kapcsolatban sajnos nem találtam semmit, de rövidesen felteszem a szolnoki "geppesent", amiből majd szerintem mindenki megérti majd a
Jatszik szerepet az, hogy egy tengelyen legyenek foldrajzilag? Ha mikrohullamu a kapcsolat van koztuk, vagy telefon kapcsolat, akkor nem mindegy? mindegy, megnezem a google earthon...
nem tudom hol lehet, mert ott meg nem voltam. HOR laktaknyak nem mindig voltak nagyok feltelenul, pl, Ortilos, ott volt ket epulet, 20 ember szolgalt, ott meg ket LADA niva hozza, meg par jarorkutya, azokat relative nehez megtalalni mar igy utolag. amikor en vonultam, akkor amr nem is vittek a Hatarorseghez senkit-mindneki vagy Szombathelyre, Vagy Szabdszallasra kerult kikepzesehez, aztan meg barhova majdnem:Tolem a korletbol mar csak ide vitrek az embereket pl:en Taszaron(kesobb megszunt) voltam utana Varoslod(megszunt) Medina Juta Veszprem (HAP) Oroszi, Nogradban-csak felszamolashoz vittek ooda embereket Kaposvar-Furedi xxxx, ahol ma logisztika van
Igen valószínű h az lesz amit elküldtél(a focipályás)! A nyírbátori HÖR laktanyáról tudsz valamit? Dolgoznak benne v üres? Oda vonultam 92 ben és kiváncsi lennék rá!
mindenestre fontos info: a polgari iranyadoknak meretileg nem kell nagynak lenniuk, sojkszor csak egy kis epueletek es az antenna sem nagy.Adoteljesitemnyt nem tudok sacolni, de az eg fel sugaroznak. A leszallast segito iranyadok, adohazaknal az antenna is maskepp nez ki, ott egy drototlattam kihuzva ket oszlop kozott, ami a drot pont a kifutopalya kozepvonalban van, mutat.
ok, en felvazoltam ket lehetoseget, ott meg en sem voltam konkretan eddig meg. Csak sejtem nagyjabol hogy nezhetnek ki fenntrol a laktanyak a google earth alapjan-ugy hogy meg nem voltam ott, mert anno meg voltam katona. Arulkodo jelek, sportplaya a mezo kozepen epueltekkl,hoszzu bekotouta ami csak oda vezet, szabalyos telekforma, nyirt savokkal, vagy epuletek ott, ahol konkretan a madar sem jar a terkep szerint.
Nagyon izgalmas ez a topik, most olvasom de idő kell még a végére érek.
A Hajagos részhez tudnák annyit hozzátenni, hogy 20 évvel ezelött a Kislődtöl (esetleg Városlöd ?) a délre fekvő részt is örizék orosz katonák, arra járőröztek és nem engedték tovább az arra tévedt embereket. Valamint egyik ismerősöm elmondása szerint szintén errefelé az erdő közepén talált valami beton aknát, amibe vastag kábelek tekerőztek a föld alatt. Logikusnak tünik hogy Hajag volt összekötve Tótvázsonnyal, azonban ez a képzeletbeli egyesnetöl mindenképpen nyugatra esik. Ha érdekel valakit, megpróbálok pontos infókat keresni.
A tabi orosz laktanyában járólap-csempe" kereskedés" nyílott, talán a régi tisztiszálló, vagy valami hasonló épületben. Voltam bent vásárolni, este 7-től, 8-ig lehet menni, de a biztos, ha bejelentkezel telefonon, mert a boltos ha nincs vendég elmegy félkor. Ő elvileg a telepvezető is, de gyakorlatilag ott sincs, egy kutyája van ott éjjel-nappal. Ha bemész a boltjába akkor látni lehet a házak zömét, s mesél is az öreg a laktanyáról, ha megkérded, elmondja mi-micsoda. Azt mondta, 120 milliót költött a tulaj eddig a laktanyára, mert leszigeteltette a tetejét és két termál kutat fúratott. Állítólag még mindig meg akarja építeni a pikkelysömör-centrumát (kb. 10 éve tervezi), de továbbra is egy szaros útvita miatt nem építkezik. Ezt jól leírja az Indexes cikk. Szóval aki látni akarja a laktanyát, mennyen a csempeboltba, s talán még körbe is vezeti a telepvezető, ha jó kedve van (egy kis pénzért biztos az lesz.)
A focipályájáról van kép a magyarfutball.hu-n: http://www.magyarfutball.hu/stadion-326-hu.html
Az első képen (felső) egy tipikus (régebbi) HONVÉDSÉGI NDB, valamint marker adó látható. Az oszlopok között van kifeszítve a HH adó un. "T" antennája, a piros-fehér házikóban találhatók az adóberendezések és azok távkezelői. A házikó tetején az égnek néz a "marker" adó (ez URH, és 75 MHz-n sugároz . , - , vagy .- jelet, attól függően milyen távolságra van a pályától) antennája. Ebből is, mint az NDB-ől 2, vagy 3 van a pálya síkjában, mind két irányban.
Ilyen "ojjektumot" láthatsz Szolnok és Szajol között a 4.sz. főút mellet is, mely a szolnoki reptér munkáját segíti.
Ezek az NDB-k és markerek, eltérően a polgári használattól (melyek folyamatosan,
a nap 24 órájában mennek), csak akkor üzemelnek, ha repülés van.
A polgári NDB adók ma már csak az un. SKANDINÁV rendszerű függőleges, tetőkapacitásos antennákkal üzemelnek, mely közvetlen a lemez adóházra van szerelve. Ehhez is, és a T antennához is, jó minőségű földrendszert kell készíteni.
Valahol itt a neten, (lehet, hogy pont ebben a fórumban, valamikor régen) pont a pápai reptér navigációs adóiról voltak képek, és azon közt is volt már SKANDINÁV rendszerű antenna. - ha rátalálok, elküldöm a linket-
A középső, és harmadik képen látható rácsos szerkezetű torony tartószerkezetnek néz ki, melyen klf. URH , és mikro antennák vannak. Nem VOR és nem DME.
Az egyszerű VOR csak egy ~ 2m magas, és 50-60cm átmérőjű csőnek látszik.
Ennek a tetején vagy valahol melette van egy ~10cm -s 1m-s cső, ez a DME, azaz a RF távolság mérő.
A VOR és ILS (műszeres leszállító rendszer) adók a 108-118 (ILS + 337MHz) sávban, a DME berendezések 1500 MHz környékén működnek. A beszéd kommunikáció a polgári szolgálatban 118-137MHz tartományban történik. A katonai repülés, attól függetlenűl, hogy a tornyoknak van polgárisávban is frekvenciája, a 137-144, a 200, a 300 és most már a 400 MHz sávban, iletve ezek meghatározott szegmensében.
Az alkalmazott modulációs mód AM (A3A) azaz kétoldalsávos, amplitudómoduláció.
Ez nagyon is élő, valamely elektronikai multi dolgozik benne. Nagyon nem lepne meg, ha valaha hadiüzem lett volna (legalábbis az elhelyezkedés és az élőben látottak nekem azt sugalják).
a Papai repter kozeleben vannnak ezek?? ha koralaku antenna van, ami az egre iranyul, akkor az iranyado akar polgari gepeknek is, pontosabban iranyado merre vnnak eppen, a robotpilota irynitasahoz is kell
de ami a lenyeg, be fogjak epiteni a bejaratot-befalazzak, de magat az objektumot meghagyjak... Nalunk sokminden nyitva marad(Hajag) es be lehet jarni, de soakt mondjuk le van zarva: Nema Szektor-Kunmadaras
Köszönöm, csak félre érthető voltam. Mielőtt írtam a fórumba végig olvastam minden bejegyzést és minden képet meg is néztem. De sajnos hónapok óta nem találok számomra uj dolgot, mert amit itt találtam azokat már olvastam, néztem. Ezeken kivűl szerettem volna valami ujjat. Azért köszönöm szépen. Ha az időjárás nem szól bele akkor ismét kilátogatok én is a barátikörrel.
A Hajagon lévő bázisról szeretnék én is információkat gyűjteni. Itt lakom és engem is érdekelne, hogy mi volt itt, mire használták. Voltam már fennt a Hajag-tetőn de még csak kivűlről néztem meg.
Ha tudnátok képeket vagy weboldal címeket adni, ahol olthatnám információ szomjamat, nagyon örülnék és megköszöném.
Amuyg meg a temahoz, bar lehet nem ide tartozik: anno meg az orosz radarokat kalibralni kellett--ezt meghatarozott idonkent elvegeztek. It a repulo meghatarozzt iranyon repult, meghatarozott sebessegggel, igy iranyitott korulmenyeket termetettek a foldi szemelyzetnek az ellenorzeshez. Anno Bogacson voltam, Cserepfalun volt a legvedelmi raketalaktanya -a laktanya elott volt egy Volgy, ahol voltak borospincek is----ott terepkoveto repulessel teszteltek a radarjaikat(Helikopter-MI 2)-Helikopterrel relative gyszeru terepkovetone repulni, mert lassab, joval mint egy repulo.Repuloknek ezt automatikaval lehet csak megoldani, mert kevesebb a korrekcios lehetoseg....
van vmi meg az indexen Tabrol is, keppekl, beszamoloval, de nem talalom hirtelen, de megis: http://index.hu/politika/belfold/tegnapiujsag/2008/05/09/1990_kivonulo_orosz_katonak_egy_bolt_lerombolasaval_zsarolnak
eppen nem, mert ha van meg tobb kijarata, esetleg, ami mondjuk tenylegesen veszkijarat, akkor azok alcazva vannak...meg ma is, mondjuk hazkent, vagy gazdasagi epletkent,nem is lehet lattni mi van ott. Nemetben a kormanybunker egyik kijaratat jatszoternek alcaztak, csajk ott volt a diffi, hogy pont nemegy terre epitettek a jatszteret, hanem pont haz melle szorosan
Azt hallottam, hogy Veszprémben van valahol radarmúzeum, tud erről valaki valamit?
Hogy múzeum, az nem teljesen igaz, a légtérellenőrző ezrednek volt az udvarán egy radarpark, ahol jónéhány lokátor ki volt állítva (P-18, PRV-16, P-15, PRV-13, Kabina, SZT-68, P-35, PRV-11). Az állapotuk azonban elég lehangoló, telibe terepszinűre festették őket, a zömük csak kívülről néz ki radarnak, a kabinok ki vannak belezve, a SZT-nek még az antennáját is bádoglemezből hajtogatták. Úgy tudom tavaly átköltöztték a cuccokat a szomszédba, tervbe volt véve, hogy legalább kívülről rendbe teszik őket, visszakapják az eredeti táborizöld színüket stb., de azt hiszem ez a projekt megakadt. Ja, és nem lehet csak úgy az utcáról beesni, ez egy aktív alakulat, be kell jelentkezni előtte. Kicsit hazabeszélek, de Zsámbékon a Légvédelmi Múzeum -ban sokkal jobb állapotú radarokat (is) meg lehet megnézni (P-18, P-12, P-19, P-37, P-40, PRV-13, Parol). Ezek nincsennek kibelezve, összebarmolva, majdhogynem be is lehetne legtöbbjüket kapcsolni, a P-40 a képeken még siralmasan néz ki, azóta ennek az állapota sokat javult. A körülmények sajnos még nem az igaziak, össze van zsúfolva a technika, és némelyik még nincs is teljesen összerakva, de pár hónapja erősen azon dolgozunk, hogy méltóbb körülményeket teremtsünk a meglévő (és remélhetőleg bővülő) technikának.
Megkerestük az illetékest az erdészházban,de mire odaértek volna a kulccsal,kinyitották a tv toronynál dolgozók lefelé jövet.Ez még tavasszal történt a Gerecsében /5852.hsz/
azok mar otthon vannak SZU ban, akik a Hajag-on levot uzemeltettek. A magyar allomasok, meg be voltak az oroszok altal allitva-kalibralva, akik ott voltak, valszeg orzest csinaltak, meg az aramot kapcsolgattak. Szerintem a magyarok allomasai felautomata, onmukododo, parancstovvabito, atjatszo volt, a legfontsoabb resze Hajag volt, ott volt is szemelyzet, plussz megerositett bunker,
-Atombomba-támadás esetére a hegység túloldalára kivezető menekülő-vágatot is alakítottak ki, több kilométer hosszúságban. - en kerdezem, Jobbagyi a Nyugat Matra kapuja, keleti Matra kapuja Sirok-legvonalban 55 km legalabb, az pedig iszonyat munka, a Matra vulkani hegyseg,alig vannak barlangjai, ha vannak is csak kicsik Egy biztos van ott vmi, ami meg mindig titkos, es mukodik, es nagy lehet
Azért arra nem lehet alapozni,hogy visszefelé is nyitva lesz,néhányunknak volt része hasonló élményben nem is olyan régen... :-) Lehet,hogy két kerékre kell váltani?
Ha visszaolvasol,több nagyon jó képtárat találhatsz itt a forumon,rengeteg fotóval a Hajagról.De azért majd dobok fel este párat ha hazaértem.Vagy küldök privátban,ha úgy jó Neked.
Sorompó régóta van, de nyitva volt a múlt héten. Mert a Hajaghoz közel a hegytetőn van valami rádiós állomás, és valami találkozó is szokott ott lenni.
A Hajagon azt vegyétek számításba, hogy lezárták az eddigi "bejáratot", így vagy átcsúsztok a kapu alatt (nagyon éppenhogy sikerült...) vagy valahol elvágjátok a kerítést :)
Oké, holnap nem leszek net közelben a piszkos cégnél nuku net /nekem legalább is/. Elvileg hétköznap is jó, egy héten csak két napot dolgozom de azt keményen :).
Jobbágyiban maga a bekerített terület nagy,Google Earth-ön is látható,hogy az épületek szétszórva vannak elhelyezve,lehet bent autózni simán 1 kilométert kaputól be meg vissza.Aztán,ha mondjuk az a kilométer pl. 1200m,akkor akár kettőt is fordulhat a számláló,ebből meg születhetnek több kilométeres legendák.Amúgy persze az a bekerítés nem hermetikus,szóval a kis magyar 51-es körzetben azért nem hiszek.
"Az 1950-es évek elején az egymással szembenálló két világrendszert összeütközésének, háborús konfrontációjának, a harmadik világháború kitörésének veszélye egyre fokozódott. Hazánk, mint a szovjet rendszer vazallusa óriási költséggel járó hadiüzem építésbe fogott. Ezek tervezésének, létesítésének irányítása a Nádor utcai székhelyű Középgépipari Minisztérium volt, s jómagam, mint az EGART (Energiagazdálkodási Rt. az akkori Energiahivatal villamos főosztályának ellenőrzését, másrészt részt vettem az újonnan létesülő hadianyag gyártó üzemek villamos tervezésében, művezetésében, néhai Gervai Zoltán, neves kollégámmal együtt.
Az alábbiakban két ilyen üzem az ANDEZIT-Művek és a Sajómenti Vegyiművek tervezésével, építésével és üzemével kapcsolatos néhány emléket szeretnék feleleveníteni, hiszen életkorom következtében immár csak én vagyok az egyetlen, aki az alábbiak résztvevője, tanúja voltam.
Az Andezit Művek a HatvanSalgótarján közötti vasútvonal mentén, Jobbágyi község határában épült, közepes méretű lőszerek gyártására szakosodva. Az üzem energiaszükségletét kb. 4 MW teljesítménnyel a Mátrai Erőműből, Lőrinciből kiinduló két, a maximális üzembiztonság miatt különböző nyomvonalon haladó 20 kV-os távvezeték látta el, tartalék gyanánt pedig ezenfelül az andezit-hegy gyomrában telepített Diesel-erőmű szolgált.
Az egész üzemet ötszög formában, folyosóval összekötve
a hegy gyomrába vájták, csak a sziklák kirobbantása, a földalatti termek kiképzése akkori pénzben 500 millió forintba került. Atombomba-támadás esetére a hegység túloldalára kivezető menekülő-vágatot is alakítottak ki, több kilométer hosszúságban. (Ma mindezek költsége több tízmilliárd forintot tenne ki! És ez még csak a földmunka!")"
Az tuti hogy senki sem beszél róla aki ott dolgozik. Kollégám az odavezető utcában lakik, ott nőtt fel Jobbágyiban. Egyik volt iskolatársa ott melózik, de hiába kérdezte, nem árult el semmit sem. Maga sem tud többet mint ami szóbeszéd útján terjed.
Vki föld alatti véget nem érő víztárolókról beszél, más páncél autókat látott ki-be járkálni. A hegyen van egy elhagyott része ami szabadon járható, ezt hallottam nem láttam.
Anno amikor nagy üzem volt, megbízható forrásból tudom hogy akik vmilyen anyagot vittek tgk-val sosem ők vitték le a gépet a cuccal a mélybe, váltották őket. A járművek km számlálója jópár km-rel többet mutatott.
Azért kérdezem, megy-e a Hajagra valaki, mert egyedül nem mászok le, de ha jönne a fórumról, aki bevállalósabb, azzal lemennék. Sajna nekem nincsenek ilyen barátaim.
pontosan senki nem tudja mi van ott, mert mukodik meg, ilyenkor meg ha voltal katona, akkor titoktartasi kotelezettseg van, attol fuggoen, hogy hol es milyen rangban szolgaltal, es az objektumnal milyen titkositas volt ervenyben.Altalaban azt lehet mondani, hogy max. 50 ev mulva a legszigorubb titoktartas is elevul, ez termeszetesen vilagszerte ertendo. Nagyon ugy nez ki fold alatt loszergyar van ott.De a mendemondak szerint lehet meg kormanybunker is, mert a fovaros realtive kozel van. A problema ezzel az objektummal is az, mint pl. Lillafureddel is, hogy nemugyanazok epitettek, nemugyanazok a honvedsegi cegek, raadasul nem egy ceg epiti, hanem tobb, es nem tudjak kesobb a tervrajzokat osszekapcsolni, mert m indenkinek csak eyg kis resze van, amit eppen epitgetett, ezt egy olyan mondta, aki pl. Jobbagyit anno logisztikai uton epitgette.
Üdv az egybegyűlteknek. Volna itt ez a kis zárt terület Jobbágyi mellett.Nem tudom,mennyire kihalt,mindenesetre őrzik.Sejtésnél konkrétabbat tud valaki róla?
A budaörsi reptér mögött található Vasvári Pál laktanyáról hallottatok valamit? Oda szívesen bemennék, mert ott töltöttem a katonaszolgálatom első 3 hónapját.
Hallottam valami olyasmit, hogy eladták és lakóparkot építettek a helyén, de a neten semmi infót nem találtam róla...
Igen volt B-objek tum is. Az Taszáron volt, pontosan nem tudom, hogy hol, mert amikor mentünk oda (kétszer), akkor fent ültünk a platós Csepelen és a helyszínen tettek ki minket. Az útirányt nem tudtam megjegyezni, mivel nem is láttam. De a B-objektumnak is valami rádiós funkciója volt. Pontosan nem tudom, hogy mi.
Van egy gyerekkori barátom, aki a reptéren dolgozott tűzoltóként, cirka 10 évig. Ő biztos tudja, majd megkérdezem.
A kapolyi 9.sz lőszerraktár volt az ország második legnyagyobb lőszerraktára. Én nem sok raktárban voltam, de rengeteg raktár volt, hatalmas területen. Állítólag volt ott minden féle lőszer-robbanóanyag. A lőszterraktár a laktanyától el volt különítve, attól függetlenül, hogy egy területen helyezkedtek el. Én a laktanya részében voltam, mint poolgári dolgozó. Ha a lőszerraktáron belül volt valami elektromos probléma, akkor kísérettel mehettem csak be. Én 3 raktárban voltam. Az egyikben voltak a bombák, ami kb 3,5 m hosszú volt és cirka 60 cm átmérőlyű. Kb 80 méter hosszan, 3 méteres magasságban voltak felstócolva. Minden egyes bomba erős fa szerkezettel volt körülvéve. Engem ezek nyűgöztek le igazán.
A másik raktárban kb 2 hónap múlva mentem be, ott voltak a napalmok, ezt az ottani raktáros mondta, mert megkérdeztem és tisztán emélkszem, hogy ezt mondta.... én is ledöbbentem rendesen! Viszont ezeknek a mérete sokkal kissebb volt. Azt is említette, hogy önmagukban hatástalanok, mert valami biz-basz kell még hozzájuk.
De az este jutott eszembe, hogy ugyan akkor említette ez a faszi, hogy vannak olyan rakéták is, ami változtatja az irányát. Viszont azokat nem láttam. Ennek már 12 éve volt, nem csoda, hogy nem emlékszem mindenre.
Én a környéken nőttem fel (Karád). Nekünk az bábonymegyeri laktanya volt. A nagybátyám onnan szerezte a gázolajat az orosz katonáktól. Ő akkoriban rendszeresen járt oda a nyolcvanas évelben. Kb 10 éve olyan hírek keringtek, amikor kivonultak az oroszok, az ottani áramszolgáltató (Dédász) nem merte lekapcsolni az áramot a laktanyáról, mert folyamatos áramfelvétel volt és azt hitték, hogy az Oroszok valamit csinálhattak... és féltek ,hogy felrobban minden :) Mindenesetre én nem hiszek benne...
Én nem voltam abban a laktanyában de mindig is be szerettem volna menni, de nem mertem.
hajaggal vigyázz ellehet kavarni könnyen, én is mikór utójára lent voltam hát leizzattam vagy kétszer mire megtaláltam a lukat amin lemásztam,,,,,tabon meg szerintem egyértelmü hogy rakéták voltak
en meg voltam fennt a c-ben mikor az uzemelt, nyugodt elet volt ott, UTI egyszer max egy nap, kajat vittek nekik azert sem kellet lejonni az etkezdebe, akik ott voltak sok sok dvd-t neztek, feladat meg plusszban veszprem radioforgalmazas is lett volna...
vigyazz ha lemesz a fold ala, szolj vkinek hogy azon a teruleten vagy, ileltve jobb ha ketten mennetek.De ha egyedul vagy es biztosra akrasz menni, vigyel 1km zsinort es huzd magad utan, akkor nem tevedsz el...
lehet hogy a teherautoval odalalaltaka rampahoz, es trargoncaval pakoltak le vagy be oket, amiket utan bevittek a Granitba, vagy???? vagy Tabon kiallt az inditojarmu, es raketa mar rajta volt eleve, vagy eleve csak raketak voltak ott, vagy csak inditoautok??A rmapa meg vayg beemeleshez, vagy csak lellmesehez volt....
Napalm???Magyar honvedsegnek??? Gyalogsagi vagy tuzersegi vagy legirobbanoszerek voltak ott?..... Ok, kintrol nezve is nagy raktar volt-lehetett, legalabbis ugy tunt amikor elmegy emellette ember az autoval, akkor mondjuk csak a lakoepuletket es a sportpalyat latja az ember.
ok, ok persze volt bennt a harcallaspontokon levegoszures es lehet legkondicionalas is volt, mert kellett, de pl a Kunmadarasinal es a Totvaszoyninal volt kis daru es futomacska is talan, elotte meg rampa persze fenntrol tetovel beboritva, mert allitolag a hova bepakoltak a fejeket, szallitoauto(Zil, URAL) is legkondicionalt volt-tehat szerintem ahol a fej volt a zegyertelmu, oda a raketa nem ferne be, illetve sok raketa nem ferne be.
Való igaz,az indítójármű tényleg nehezen fért volna be ide:
vagy ide:
viszont Tabon azért nem kicsi a placc a Gránitok előtt,ráadásul a rámpa a tárolókkal szemben van.Érdekes...átcibálták oda a cuccot,hogy felpakolhassák a teherautóra...?
Légkondícionálás (és levegőszűrés) bármilyen hihetetlen is, még a magyar föld alatti harcálláspontokon is volt. Más kérdés, hogy elhanyagolt állapotuk miatt az utolsó 15 évben biztosan nem működtek. Ez nem utal robbanófej tárolásra. De mint korábban írtam, valószínűleg cserélgették a helyszíneken az eszközöket, azért van a sok tároló.
Tudom, hogy merra van a hely, mert ott voltam katona, mármint a C-objektumon. Az új déltávoliba mentünk midig ebédelni és vacsorázni. Fürdeni a régi déltávoliba mentünk, ami akkoriban már üzemen kívül volt. Visszatérve a fürdésre, az nekünk nem mindig jutott, mert a hidroforral folyamatos problémák voltak és vizet sem hoztak ki mindig. Ebből kifolyólag úgy hívtak a taszári laktanyában minket, hogy az igénytelen C-sek :)
A C- objektum funkciója, bármikor felépíthető rádiókapcsolat 4 harcálláspontal: Homokszentgyörgy, Egerág, Juta, Sormás. A rádiós kapcsolatot naponta kétszer meg kellet csinálnunk, reggel és este.
A múlthéten helyeztem a közelbe egy geoládát és a látogatottság ezáltal eléggé megnő majd.
Link: http://geocaching.hu/caches.geo?id=2559
A régi Déltávoliba be is lehet menni, az új Déltávoli és a C-objektum levan zárva. Igaz, van kint tábla, hogy kutyával védett terület+őrzik, de én egy lelket sem találtam ott.
A C-objektumról van pár panorámafotó, azt pedig ezen az oldalon láthatjátok: http://matyascsaba.extra.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=296&Itemid=120
Én dolgoztam a kapolyi kilences számú lőszerraktárban, villanyszerelőként. (gonolom ezt vettétek Tab alá).
Tudtommal ott nem tároltak rakétákat. Viszont rengeteg bomba volt, amelyet saját szememmel láttam, döbbenetes hogy milyen hatalmasak voltak és nembeszélve a mennyiségről... És volt napalm is, ez a kettő biztos!
egy biztos, atomrobbano fej ott volt,ahol van volt,legkondicionalas , arrol naplot is vezettek anno, amit pl.Kunmadarason meg is talaltak.Ahhol raketa, vagy jarmu volt, ott nem volt legkondicionalas szerintem, csak sima epuelet.
Na szerintem tegyük valahogy tisztába a témát,hogy mi merre volt,mit hol tároltak,mert most már egymásnak abszolút ellentmondanak az állítások...Olvastam már,hogy a fejeket tároltak a Gránitokban ,de azt is,hogy a rakétát....sőt én az indítójárművekre is gyanakszom.Az világos,hogy a robbanófejet célszerű volt külön tárolni a rakétától,de az indítóállványokkal ez miért volt törvényszerű?
Az is kérdés még,hogy most nukláris vagy hagyományos robbanófejekről beszélünk,mert tudomásom szerint Mo-on Tótvázsonyon/a.fej/,Kunmadarason /a.bomba/ és talán Kiskunlacházán/ a.?/ kívül nem volt állandó tároló.Azért nem hiszem,hogy Ivánék annyira elereszették magukat,hogy az országot tererakták volna nukleáris töltetekkel,akár Tabról van szó,akár Császárról.Ugye Sármelléken,Tökölön is van Gránit,de azoknak - mint a legtöbb reptér/ nem csak Mo.-on / esetében - csak tartalék tároló szerepük volt. Ebben az esetben viszont azt sem nagyon tudom elképzelni,hogy ezek a tárolók Tabon és Császáron üresen álltak volna.Szóval mi volt bennük???
Császáron már nincsenek meg ezek az ajtók, a belső páncélajtók még tartják magukat, de a "svédek" sztem lassan elhordják azokat is és akkor láthatjuk az ottfelejtett hatalmas gödröket. :S
Ezekkel a rakétákkal és robbanófejekkel az a helyzet, hogy nem volt belőlük annyi, mint amennyi tároló/indító hely volt. Időnként átszállították a szajrét az egyikből a másikba, hogy biztosan ne lehessen tudni, hogy mi hol van. Az amerikaiak pont ugyanezt csinálták. :) Az, hogy nem egy helyen tárolták őket, elég nyilvánvaló volt, ezek nem játékszerek. Támadó eszközök lévén nem volt sürgős az indítás...
akkor az jo hosszu alcahalo lehetett.....mindenesetre van nekem is otthon, mondjuk tobbet ossze lehet toldani, ossze lehet kotozni tobbet-akkor nagyon nagy lesz, de akkor viszont nehez lesz, mert azert van sulya a halonak a rajta levo hajlekony muanyag miatt........
Ez az, a másik vége felől. Láttam a kérésedet, sajnos annyira nem ismerem a terepet, de Árpapáék biztos leírják. Én is rákérdeztem a dolgokra, mert nem szeretném, ha hülyeségeket terjesztenék.
Előkotortam egy képet a Császári Gránitról is. Az látszik, hogy az állványokat biztosan nem itt tartották, mert a kapuk egy kb 1,5 m magas rámpán vannak. Ez még a MAZ-543-nak is akadály lett volna.
(Lehet, hogy nem a legmegfelelőbb kifejezést használtam.) SCUD-A és SCUD-B esetén egy rakéta/állvány. Persze lehetett Tapolcán 10-12, vagy akár 20 éles rakéta is, de csak annyit tudtak vinni, amennyi állvány volt.
Pontosan itt se lehet semmit megmondani, mert az idő múltával több átszervezés történt(2, avagy 3 üteg/osztály), a technika is változott (A-ról B-re)
Amit meglehetősen biztosra tudok mondani (A magyar alakulatról): A laktanyából éles rakétával indultak volna. Robbanófejet az oroszok egy találkozási pontra juttatták volna el, ez akár a tüzelőállás is lehetett, de inkább előbb. A tüzelőállás elhagyása után a másik találkozási ponton az MN-1480-nak az MRTB adta volna át a második rakétát és innét közösen nyomultak volna előre.
Nem állítólag. Ez a gyakorló épület létezik(bár nemsokára lebontják, ha már meg nem tették). A telephelyen az indítóállványok garázsai mellett van. A garázsok és az épület bejárata közé álcahálót lehetett kifeszíteni.
Este megpróbálok róla képet előkaparni. Én sajnos nem nagyon fényképeztem, amikor tavaly ott voltam az emléktábla avatáson, de úgy emlékszem más csinált róla.
pedig raketaknak ott is kellett lennie, onnan viittek eles helyzetben raketakat a z inditojarmuhoz...Szerintem ott vmi sima epueltben taroltak oket...ugy mint Szentesen....Ivaneknal azert is voltak Granitok, mert ok mindentt bebiztositottak es tobb penzuk is volt laktanyaepitesre, bar elnezve a kumnadarasi repter lakoepuleteinek allapotat es belesejet, ez nehezen hiheto el.... Tapolcan alliutolag alcazaskent epitettek fel egy lakoepueletet a laktanyan belul, ami kinntrol nezve 4-5 emeletes panelnak altszodott, voltak ablakai is mint egy emeltes haznak, de belul a haz ures volt szintek nelkul, ott a Scud-b-ket allitolag felallitva lehetett szerelni.
Hmmm,nem elég,hogy a robbanófejeket külön tárolták a rakétáktól,még a hordozójárműveket is külön a rakétáktól...? Nem lett volna ez így kicsit körülményes éles helyzetben?
Nem az állványokat, hanem csak a rakétákat. Az állványok másik laktanyában voltak. Pl.: Tab rakéta - Dombóvár állvány Kaposvár rakéta - Tapolca állvány
Úgy tudom,Tabon az indítójárműveket tárolták a Gránitokban,a fejeket pedig Tótvázsonyban mint az egyetlen állandó tároló a Dunántúlon.Ugyanez a helyzet Császárral is...vagy tévedek?
a Granit meretbol itelve befert oda raketa, es hordozojarmu is, meg egyutt is. Ami biztos, biztonsagi okokbol soha nem tartottak eygutt a robbanofejeket a raketaval.
Szerintem rakéta is elfért ott. A méretekből gondolom, hogy egy Scud simán befért ekkora helyre. De a jóisten se tudja, hogy ezek mit kókányoltak itt össze. :) Császáron is van ilyen "csillagkapu", ott nézelődtem.
Lehet hogy nem jól tudom de ez a jelző zászló földbe lövő patrona 24v megy rá és bumm! Mink kiprobáltunk egy ilyet satuba fogva messziről inditva akkorát szólt majdnem fegyelmit kaptunk!!! A vegyvédelmisek páncél autója két oldalán voltak elhelyezve a zászló tartó dobozok és menet közben lőtték bele a földbe a mentesitett területet ezzel jelölték! Ha nem jól emlékszem elnézést!Üdv. Gyula bácsi!
Csak hogy tudd: Jászberényben nem volt huszárlaktanya. Jászberényben két laktanya volt, a fiatalabb tüzér, ami háború utáni dolog volt, a régi pedig - most is Öreg laktanyának nevezik az ottaniak - gyalogos laktanya volt. Ott Eü anyag ellátó központ volt, meg az 5. Eü. dandár teljes anyagi készlete néhány emberrel.
Erről az Öreg laktanyáról egyébként van egy emlékem. A II. Vh. idején mi is hozzájárultunk a SZU totális leigázásához, de már korábban is történtek dolgok. Mikor visszafoglaltuk Erdély egy részét, akkor a tevékenységben jelentős részt játszott egy Gyorshadtestnek nevezett valami. (Nem biztos, hogy az események pontosan így kapcsolódnak a megnevezésekhez) Mindenesetre a Gyorshadtest egyik része volt a Jászberényi Gyalogezred is, ami amiatt volt gyors, mert a bakákat kerékpárra ültették. Volt egy idős rokon, aki hajdan sokat mesélt erről a dologról. Meg mutogatta sokat azt a kerékpárt is, amit végül is hadizsákmányként hazahozott.
Sziasztok! A segítségeteket szeretném kérni. Az Osztrák-Magyar Monarchia utolsó idejében (19. sz. vége-20. sz. eleje) épült laktanyákból írom a szakdolgozatomat, és egyelőre még a kezdeti lépéseknél járok, listát írok ezekből a laktanyákból. Nagyon hálás lennék, ha tudnátok nekem ilyen régi építésű laktanyákat említeni, én ugyanis eddig nem találtam valami sokat! Ha esetleg van valakinek ezekről régi fényképe, képeslapja, azt is nagyon szívesen veszem. A segítséget előre is köszönöm!
P-1, vagy 3, nem emlékszem, de ez egy fixen telepített, úgy 30m fesztávú antennája volt. Aztán volt még 2db P-15, 1db PRV-16 és egy másik PRV is, de ennek nem emlékszem a típusszámára. Aztán az egyik P-15-öt leszerelték és hoztak egy Kaszta-2E-t. (Ehhez van egy jó sztori is, ha valakit érdekel. :))) Ez '91-ben volt, ha jól emlékszem. Az épületek sosem voltak ott "terepszínűek", nem tudom ki festette át. Mindenesetre kár volt azt a helyet így szétcseszni. Ezt a századot csak Vak Bottyán szd.-nak csúfolták a nagymenők, mert lószart nem látott és elég ramaty állapotban volt az egész kóceráj. Bár ezen nem is csodálkozom, amikor kőművesek, szakácsok, autószerelők voltak a kezelők és a műszaki képesítésűek és érdeklődésűek voltak az agregátorosok és vizuális megfigyelők. :)))) A mérnököknek pedig halovány lövésük nem volt a műszerekhez, mindig Veszprtémből jöttek javítgatni, ha olyan bajuk volt. :)))
nézegettem a barsokat,és szeretném kérdezni hajag 504 miért külömbözik annyira a többitöl,,teljesen más, hajag olyan tényleg soviet és persze lényegében egy nagy bunker ezt a többi barsnál az országban nem nagyon lehet látni és persze érezni...ja és a többinél még csak nem is gondoltak a föld alá épitésre. esetleg hajag volt a déli hadseregcsoport HÁP ja?
Azért olyan kevés ott midnen, mert tartalék repülőtér volt, mint írtam.
A többi reptér meg állandó:)
A helyiek körében is ment a legenda, hogy Kövesden a "föld alól jönnek ki a gépek", ami persze, hogy baromság. A többis szovjet reptéren se onnan jönnek, hanem föld feletti, földdel borított fedezékekből:)
Kunmadarason volt szerencsém rendszeresen megfordulni szovjet barátainknál, a személyimben is 1995-ig az volt az állandóm:)
Morse ... ha jol tudom nem volt kodolhato, elvileg mindenki tudta fogni.
Termeszetesen minden kodolhato, a morse is. A legegyszerubben ugy, hogy ha A beture gondolsz, akkor C betut kuldesz, ha B beture gondolsz, akkor meg D betut kuldesz. Ezt hasznalta Julius Caesar (igaz, nem morzeval kombinalva :-)). Ami meg egyszeru, de valamivel nehezebben megfejtheto, amikor minden szo vagy kifejezes helyett egy masik szot vagy kifejezest hasznalnak, persze ilyenkor kell egy kodkonyv, ami leirja hogy mit mire kell cserelni.
Az elso modszeren rengeteg javit, ha nem mindig 2 betuvel van eltolva a szoveg, hanem van egy szamsor, es az X. betu az X. szammal van eltolva. Abban az esetben, ha a szamsor olyan hosszu, mint az elkuldendo uzenet, akkor matematikaliag lehetetlen megfejteni a kodolast (ez utobbi kb. azt jelenti, hogy ha rengeteg uzenetet elfogsz kodolva, es ezek kozul soknak tudod az eredeti tartalmat, akkor sem lehet a maradekot visszafejteni, azt nem tartalmazza, hogy van-e annyi pofon, amennyi utan inkabb odaadjak a szamsort az elfogott kemek).
Igen,ezeket az ajtókat anno mi is próbáltuk egy - meglepő módon - odatámasztott méteres pajszerrel felfeszíteni,de sajnos nem jártunk eredménnyel...Halottam én is szóbeszédet ilyen-olyan alagutakról /némelyik egészen Igalig vezet/ ,de ezeknek nem kell komoly jelentőséget tulajdonítani.A gránitok szabvány elemek,lehet,hogy egyszerűbb volt Ivánéknak egy ilyen kapuelemet beemelni és lezárni,mint egy betonfalat húzni a végébe.A fene tudja...Mindenesetre ha van is mögötte valami,max csak egy kisebb tárolóhelyiséget tudok elképzelni.
A Morze meg a radio nem ugyanaz, en ugy tudom, a morze mar sokkal hamarabb volt, mar Amerikaban is hasznaltak az 1800-as vevek vegen, a postakra voltak beallitva, es egy szalagra irta ra jeleket(Morze ABC), amit kesobb ki lehettt olvasni-es ha jol tudom nem volt kodolhato, elvileg mindenki tudta fogni. Eppen ezert a nemetek a masodik vilaghaboruba megcsinaltak az enigmat, amivel lehetett uzenetet kuldeni az eterbe, de a visszafejteshez kellett az Enigma. A radio ezzel szemben kepes eleve kodolt dast kikuldeni, aban levo uzenetkhez kellenek pl. zavarszuro aramkorok, boynollatabb matematikai logaritmusok stb. ezzel kapcsoltban, amikor meg Nyugat es Keletberlin letezett, a nyugatiak sok radioadasat, kepese volt az anno Stasi, es keletnemet hadsereg alakulatai lehallgatni, es megfejteni, radiotechnikabol ok is csucon voltak, mert nyugati technologiakt is atcsempesztek. Sikerult STASi ugynoknek a Berlin West(Teufelsberg) -en levo NSA lehallgatokozpontba beeepulni, autoszerelokent, eleg soka titkot atnyomtt, mire elkaptak. A Teulsbergi allitolag kepes volta egyidejuleg, a legi forgalmat is figyelni, es volt pancelosfelismero kepessege, olyan nagyobb pancelsomozgasokat tudott bemerni, amely a horizont elotti volt.
Tabon vannak a Granitok, ahol elvileg vmi bennt allt, a bejarat nyitva van, csak a Granit tarolok hatuljanall meg van egy ajto, ami hogy hova vezet senki nem tudja, mert ott mar mogotte a fold van.De a semmiert senki sem szerelbe meg egy plussz ajtot?
Amit a belinkelt képen lehet látni az az egyik üzemanyagtelep. Ezekből kettő volt,
K-telep (kerozin), B-telep (benzin). Azt, hogy most pontosan melyik volt a B és melyik volt a K már nem emlékszem. Hatalmas földkupacok alatt voltak a nagy többszáz köbméteres tartályok. A két telep (ha jól emlékszem) összeköttetésben volt egymással csővezeték rendszeren.
A képen lévő telephely a vasút mellett van, a másik telep a repülőtér mellett volt.1990-91 ben voltam ott katona.
Földalatti hangárokat nem találtunk a környéken, bár azt hiszem minden helyet bejártunk amit csak lehetett.
A földalatt egyedül az ún. Kövesd közeli adóház volt, de az is csak kb. 2 m mélyen volt.
van persze sokminden a fold alatt: ami biztos- szemet, sok loszer es loszerhuvelyes nehol kerozin is-ez az ami sok szovjet laktanyaban megmaradt. Kunmadarason volt rekultivacio, mert ott nehol foldet is kellett cserelni!!!Amig a szovjet testverink vedtek Magyarorszagot es a szocializmus vivmanyait, sokszor nem tudtak a heylbeli gazdak kutbol vizet felhuzni a joszagoknak, mert volt benne mar akkor kerozin, amit a talajviz vitt le.
minden repternek, van, volt egy morzekodja, amit a harci gepek pilotai tudnak, ismernek,Azert morze, mert az egyszeru felepitesu, elvileg minden katona tudja kezelni, +maga a szerkezet , marmi nt a z ado vevo resze strappabiro es egyszeru(lasd atomhaboru).
C objektum relative konnyen lathato---ha mesz autoval, vonattal, Dombovar fele Taszar utan jobbra nezel, ott lesz bekotout, jobbra es fennt a heygteton van-tomve van antennaval, amik tudomasom szerint Veszprem fele sugaroztak), oad fel tudsz menni autoval, at a falun.Ugyanezen az uton van, a del tavol adohaz is, csak az joval lentebb, azt nehezeb megtalani, mert ott kertek vannak mar.Elvielg mindketto ures, de lehet hogy orzik. Ezek az adohazak, mint eszak del l es tavol (4db osszesen), mindig a kifutopalya kozepvonalban van, volt, hasonlaon a tobbi szovjet repterekkel, pl klementina Mkunmadaras, Sarmellek, kecsekemeten nem lattam ilyet. Hogy az elet ne legyen egyszeru, van meg egy B objektum is Tazsaron, az is mar kihalt kategoriaban van-ott paintballosok garazdalkodnak, na meg az ott legeleszo birkak..
Kis kiegészítés a Volt tüzér hozzászólásához(6235) a hüvelygyártásról:
A jászberényi Fémnyomó és Lemezáru Gyárat (a LEHEL hűtőgépgyár elődjét) 1952-ben rabok építették és az 50-es években termelésének túlnyomó részét (90-95%-át) a lőszer hüvelyek gyártása tett ki. A 60-as évek elejétől indult el hűtőszekrénygyártás, de a hüvelygyártás kb a 70-es évek elejéig ment, majd folyamatosan csökkent a termelés. A gépek egy részén valóban alumínium söröshordókat, szódás szifonokat, búvárpalackokat kezdtek gyártani, és valóban rövid időn belül vissza tudtak volna állni hadianyag gyártásra. Az M-zárolt hatalmas présgépek lezsírozva, lefóliázva a 80-as évek végéig készenlétben álltak, mindaddig, míg az ELECTROLUX meg nem vásárolta a hűtőgépgyárat.
de mégse értem,,ekkora gépek és ez a sok ember ,mikór váltás volt,,rögtön mentek össze vissza beosztás szerint?????meg lehet hogy hyülyeség,,persze voltam már kétszeris nézelődni,,de annyira kevésnek tünik ott minden,,,kun, lac,debrecen,stb hez képest,,,,ja nés amit mondani akartam eggyik barátom apja ott volt vagy két hónapig és váltig állitja hogy van a földalatt valami..hát nemtudom,,,és én meg ma nézegettem a google earth ot és mkövesd másik oldalán ahova az út vezet a reptérről láttam egy érdekes dolgot eddig még nem vettem észre ,olyan rak objektumnak tünik.
MEzőkövesd tartalék repülőtérként üzemelt, magyar-szovjet vegyes üzemben.
Ha valamelyik reptéren betonfelújítás ment, áttelepült ide az adott alakulat.
Szovjet részről 1983-ban majd egy évig a kunmadarasi 1 gárda vadászbombázó ezred, 1986-ban a tököli 515. vadászezred, 1987-ben a lacházi 14. gárdaezred egy százada.
Magyar részről 1983-ban szintén ott volt egy kecskeméti század.
Fedezék pont e miatt nem volt, azokat csak állandó reptereken építettek.. A leghosszabb betonú (3500m) katonai reptér, a szovjetek itt végezték a teljes DHDSCS sorkatonáinak érkeztetését (Il-76, Tu-154), illetve gyakran jöttek ide a HAditengerészeti Légierő Tu-22M, M2 gépei.
apropoó, valaki említette a füves reptereket: az oroszok rendszeresen használták őket, de a 80-as évekre ez a nagy rendszeresség alább hagyott. Az utolsó ilyen 1988-ban a kunmadarasi Szu-17M2-k kitelepülése Földesre, előtter két évvel pedsig a tököli ezred MiG-21bisz-ei Tápiószentmártonban.
Tapolcán MiG-21-sel sokat fordultak meg, illetve Földesen Il-28-cal a debreceni alakulat.
sziasztok,,,, mezőkövesd klementina,,erről lenne egy kérdésem,,,tartozott e a reptérhez légvédelmi bázis vagy akármi védelmi pont???????????a másik kérdésem a gépek hól voltak??ha nincs földdel befedett hangár?
Valószínű NDB adó (husszúhullámú irányítatlan iránysáv adó) épülete.
Ilyen minden repülőtéren van (volt ) több is. A közeli a pálya (mindkét) végétől, de a pálya középvonalában pár száz, max. 1,5km, a távoli ~7km. A közeli egy betűt ad, a távoli kettőt, hangzó morzetávíróval (A2A), kis sebességgel.
Hol van pontosan ez Tököl közelében? nem Dunavarsány?
Ott egy HÁP (ZKP) volt, a tököli 11. Gárdahadosztályt és az 515. vadászezredet kiszolgáló 2 "UASZU" (Automatikus irányító nyaláb), majd a később megalakuló obau "önálló automatikus irányító zászlóalj" és az ezred, illetve a vegyes század RT kiszolgálását végző "obsz i RTO" és "orsz i RTO" (önálló híradó és RT zászlóalj és század) "pontja" volt ott.
Ez volt Tököl rt-je, a PG-ben egykor dolgozók szerint itt pörgettek az oroszok.
Igazából továbbra sem tiszta, hogy volt-e itt az orosznak valami eltérő rt-technikája. Mindenhol ua van szó, ami nekünk is volt (P-37, P-18, stb.)
Arról mit lehet tudni, hogy 1979-ben ahogy Volt Tüzér említette a Lovasberényben látott orosz Volhov milyen szervezetbe volt tagozódva? Több helyen olvasni, hogy a korai időkben volt Dvina az orosz csapatlégvédelemnél, de hogy jóval később Volhov is lett volna, pl Magyarországon? Szóval nem értem, hogy mit keresett volna orosz Volhov Magyarországon...ötlet?
A múlthéten voltam Kaposhomokon és megnéztem az adóházakat. A C- Objektum még elég jól tartja magát. Sajnos le van zárva, de ha legközelebb megyek, akkor bemászok és csinálok pár fotót.
ez probaltam en is leirni korabban--nem kell teljesn mas gepre gondolni, hanem a meglevot alakitjak at, annak bizonyos reszeit, es kepes mas termeket utan gyartani.
Ajánlom sweethome ill charlie21 képtárát,rengeteg képet találhatsz az egész területről - uszodáról,fejtárolókról,élelmiszerraktárról,az általad említett kórházi épületről stb.A bekéredzkedésre azért ne nagyon alapozzál,mert nem fognak beengedni.
Ahogy saccolom, a MN VAEK laktanyájáról beszélhettek. Ez a Jászberényi útra jár ki, az út túloldalán valaha volt egy KIPSZER nevű cég. Az ORION is közel van. Ez volt a Vegyivédelmi AnyagEllátó Központ.
Szaisztok! én Totvázsonyban voltam katona 91 ben a fejtárolora vigyáztunk sorstársaimmal! Sajnos annak idején ami fényképeket készitettünk mind elveszett pedig van ott az oroszok álltal használt korházi épület az alaksorban ahol fürödtünk is:-) Sajnos a századszintröl sehol nem találok képet pedig nagyon jo volna! talán nincs már meg? Ha egyszer arra megyek be fogok kéredzkedni kerüljön bármibe is!A silokba sose engedtek be minket nem tudom hogy tudtatok ott fényképeket késziteni, Van ott még medence is meg focipálya .A magas kémény ami messziröl látszik az meg a konyhához tartozott!
Lehet egyre gondolunk. Ez a Jászberényi van a volt ORION üzem mellett. A me 109 es összeszerelő üzem léte tény, és én tudom is hol volt de az innen messzebb van lent a barátság park alsó fertáján.
Vistont erről a laktanyáról nem tudok semmit , hogy kik milyen alakulat volt ano benne.
>Gondolj bele. A cigarettagyárban feldolgoznak némi dohányt és némi különféle papírt. Ám a lőszer szinte összes alkotóeleme ennél lényegesen keményebb, ...
Nem akkora az ellentét. Véletlenül láttam egy BNV-n (Budapesti Nemzetközi Vásár) olasz zoknikötő gépet. Vagy húsz zoknit kötött percenként. Műszaki hiba folytán bekerült egy rugó a kötőgépbe, és az acélhuzalt belekötötte a zokniba. Minden zoknit kilökött a gép pneumatikusan, plexi csőben a nép közé, kapkodták is, mint a majmok. Láttam a drótból kötött zoknit is, sajnos más vitte el.
Amikor akkoriban megvették egy nyugati gép licencét, a gyár erre kijelölt mérnökei nekiálltak beletenni egy szabadalmat, ami nekik, az akkori nyomorúságos mérnöki fizetés mellé jól jött. E szabadalom lényege gyakran az volt, hogy a nyugati gép szolgálja a honvédelmet (Olaszország katonai megtámadását) is.
Lehet, hogy a rakétád a szennyvízcsatorna csőgyár is tudta volna gyártani :-)))
Nagyon áttételesen akár azt is mondhatjuk hogy igen. A 1989-es listából a "haderőrform" erdeményeként mára ennyi maradt: Kup, Juta, Medina, Debrecen, Békéscsaba. Városföldet tavaly bezárták...
ennek szerintem az lett volna a lenyege, hogy igy sokfele lehet gyartani loszert az orszagba belül, de az ellen nem nagyon tudja mit bombazzon.Ok, ok bombaznak alapbol a palyaudvarokat, meg a olajfinomitokat is.
54. Honi Rádiótechnikai Dandár 1. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Pápa Helyi Század 54/5. Honi Rádiótechnikai Század, Molnaszecsőd 54/6. Honi Rádiótechnikai Század, Fertőszentmiklós 54/10. Honi Rádiótechnikai Század, Bezenye 2. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Taszár 54/1. Honi Rádiótechnikai Század, Juta 54/2. Honi Rádiótechnikai Század, Homokszentgyörgy 54/4. Honi Rádiótechnikai Század, Sormás 54/9. Honi Rádiótechnikai Század, Egerág 3. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Budaörs Helyi Század 54/8. Honi Rádiótechnikai Század, Velence 54/11. Honi Rádiótechnikai Század, Tata 54/12. Honi Rádiótechnikai Század, Boldog 4. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Sárbogárd Helyi Század 54/3. Honi Rádiótechnikai Század, Pusztaszemes 54/20. Honi Rádiótechnikai Század, Kiskőrös 54/21. Honi Rádiótechnikai Század, Medina 5. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Kecskemét 54/13. Honi Rádiótechnikai Század, Városföld 54/14. Honi Rádiótechnikai Század, Baja 54/15. Honi Rádiótechnikai Század, Újszentiván 54/16. Honi Rádiótechnikai Század, Békéscsaba 6. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Miskolc 54/17. Honi Rádiótechnikai Század, Mezőcsát 54/18. Honi Rádiótechnikai Század, Szolnok 54/19. Honi Rádiótechnikai Század, Debrecen
Törökszentmiklós mellett Tiszatenyőn volt egy lőszerraktár a 30-as évektől a 2.vh. végéig. Tudja valaki pontosan hogy merre volt? Egy jó leírást találtam a történetéről: http://www.netlabor.hu/roncskutatas/modules/wfsection/article.php?page=1&articleid=320 Üdv, Berci
Megismétlem a 6147-ben feltett kérdést, miután előkerültem a Hortobágyról. Dunaszentmiklósról oda diszlokáltunk unokát sétáltatni :-), de ott semmiféle hadinyomot nem találtunk. Persze, Nagyiván térségében nem jártunk, csak Tiszacsege- Ohat-Hortobágy táján. Gólyafos annál több volt...
Nem hiszem, hogy megérte volna egy fémfeldolgozásra szakosodott üzemben megcsinálni a kétféle fémalkatrészt, majd elvinni a dohánygyárba, ahová persze oda kellett vinni egy vegyi gyárból kétféle robbanó szerkezetet, illetve anyagot, majd mindezt összerakni egy olyan gyárban, ahol van dohánytöltő automata, és még néhány más. De azt azért tudni kell, hogy cigarettát nem ugyanúgy kell tölteni, mint a lőszert. A néhány akkori komoly lőszergyár (Sirok, Jobbágyi, Balatonfűzfő, stb...) minden bizonnyal bírta volna kapacitással. Arról nem is beszélve, hogy a seregnek igen tetemes készlete volt, ezeknek a gyáraknak csak a fogyást kellett volna pótolniuk.
Az persze szinte biztos, hogy fel tudtak állítani pluszban lőszergyárat, de nem a cigarettagyárakból, mert az csak egy hülye pletyka.
Ha megnézitek akkor pont 6-6 földsánc látható elvileg,bár lehet hogy csak belemagyarázom,a két megvilágitó lokátor feltételes helyén is mintha lenne valami még romokban, és ezektől lentebb jobbra mintha egy töltő sor látszódna.
Vagy tul nagy a fantáziám :-))) az elveszett orosz Vega?
Én azt azért csak nem akarom elhinni, hogy egy cigarettagyártó gépsor elemeinek alapját fel lehet használni más jellegű anyag, mondjuk fém feldolgozására.
Én egyszer voltam ott valami 1979-ben. Akkor a hátsó részen egy Volhov M1 komplexum volt, de nem telepítve, hanem menetkészen. Feltételezem, ha kellett akkor mentek valahová. Vega ott nem nagyon lehetett. Végül is nem tudom, mikor csinálta az orosz, de az egész VSZ-ben nagyjából egyidőben terjedt el, nagyjából a nyolcvanas években. A gatcsinai iskolában előttünk németek, velünk párhuzamosan oroszok (bár valószínűleg ők 300-ast tanultak) utánunk meg ha jól emlékszem, bolgárok voltak.
pont itt van a lenyeg-----a gep csak bizonyos elemeit allitottak at----pl: itt a lenyeg a bizonyos alkatreszekben van es az abbol eloallitott erokben van---mert az biztos, hoyga a papirnak es acelnak, nem eu gyanaz a szilardsagi modulusa.A gep elvielg ugyanaz volt, mint bekeidoben alklamazott gep.
Ha volt ott vega valaha, akkor gondolom csak a Mezőfalva rendszerbeállításáig. Utánna lőszerraktár lett belőle. Persze lehet hogy csak 2 volhov TÁS látható az északi részen...
Sőt: A különleges vagdalthús mérete meg a 48M kézigránátéhoz nagyon hasonlít.
De ez a marhaság. Különösen a cigaretta és a lőszer dolog. Gondolj bele. A cigarettagyárban feldolgoznak némi dohányt és némi különféle papírt. Ám a lőszer szinte összes alkotóeleme ennél lényegesen keményebb, amihez a cigarettagyárban nincs eszköz és feldolgozó kapacitás.
Magyarországon egyébként az ipar jelentős részét át lehetett állítani haditermelésre, de nem ilyen cigaretta - lőszer, vagy konzerv - kézigránát kapcsolatokra kell gondolni. Egyszerűen arról van szó, hogy a gépipar gépészeti dolgokat gyártott volna továbbra is, de ezentúl a hadseregnek. A konzervgyárak átálltak volna a hadseregnek szóló tömeggyártásra. A ruhagyárak meg nem öltönyt csináltak volna, hanem egyenruhát.
Egyszerűen ennyi, és nem kell semmiféle misztikus dologra gondolni.
Sajnos nem emlékszem. De a gyár nem erre jött létre annak idején. Valami olyasmi volt a neve, hogy Fémnyomó és Lemezárugyár. Leginkább aluminium edényeket és más hasonló dolgokat csináltak az ötvenes években. Aztán rájöttek, hogy a technológia nagyon hasonlít, lehetne kezdeni valami mást is. De ez már a hatvanas években volt.
az sem veletlen, hogy a nagyobb konzervek kulso atmeroje egyezik sok tuzersegi lovedekkel---tovabba ilyen a cigaretta is, tobbek kozottt, az meg vagy gepkarabely loszerrel egyezik---M.o-on egyebkent realtive sok gyarat at lehetett volna allitani loszertermelesre, illetve, hadiuzemre, ha szukseg lett volna ra.
Köszi a megerősítést. Tudtommal a gyár az ötvenes évek elejétől gyártott hüvelyeket, eleve erre a célra jött létre. Nem emlékszel véletlenül milyen kódszám volt a hüvelyek fenekébe ütve, pont a MEO bélyeg felett?
A hetvenes - nyolcvanas években Jászberényben (Lehel Hűtőgépgyár) valóban gyártottak tüzérségi lőszerekhez hüvelyt, de nem valami egetverő mennyiségben. Igaz a felhasználás sem volt valami hatalmas. Ugyanabban az üzemrészben csinálták, ahol az akkor divat alumínium söröshordót, illetve a különféle méretű szódásszifont. Mondjuk a technológia szinte tökéletesen ugyanaz. Egy rövid ideig melóztam abban az üzemben meósként, és azt tapasztaltam, hogy a söröshordóval és a szifonnal összesen nem piszmogtak annyit ellenőrzés címén, mint az ágyúhüvelyekkel. Azt még tudnod kell, hogy abban az időben az egész Lehel mintegy 24 óra alatt teljes mértékben átállítható volt haditermelésre. A tervek és az M-re előkészített szerszámok szerint felfutott volna az ágyúhüvelygyártás, illetve áttértek volna a fegyveralkatrész gyártásra is. Az autóhűtő gyártás maradt volna, maximum nem a Fiat cég kapta volna a termést, hanem valami hazai gyár, vagy a nagy testvér. Feltételezem hűtőgépből kevesebbet gyártottak volna.
Ami érdekelne és biztosan magyarok: 38 - nagy kaliberű vashüvelyek, UKA-63 testek 99 - nagy kaliberű rézhüvelyek (valószínűleg Jászberény, de nem biztos) 34 - gyújtószerkezetek 36 - gyújtószerkezetek 57 - gyújtószerkezetek (valószínűleg Iklad, de nem biztos) 37 - tüzérségi lövedéktestek 31 - tüzérségi lövedéktestek 51 - lőporok 11 - összeszerelő üzem
Ne tévesszen meg senkit, hogy esetlegesen egy kódhoz orosz, vagy bolgár gyárat talál. Egy kódot több gyár is alkalmazhatott. Pl. a 21-es volt veszprém, lengyel és román is.
"Mivel "Kihalt Hadiüzemek" topicot nem találtam, gondoltam, ide teszem fel a kérdésemet :) A hidegháború időszakában az országban működő hadiüzemek helyére és kódszámára lennék kíváncsi. Van egy pár üzem helye, meg egy pár kódszám, de egyenlőre nem nagyon tudjuk párosítani Előre is köszi,"
Egy angol topicba írtam korábban:
I try to translate the Hungarian Company names: Headstamp at 12 hour is the factory code, at 6 hour is the year of made.
Headstamp 21 based in Veszprém, Hungary. 1938, Elsõ Magyar Lõszermûvek Rt (First Hungarian Ammunition Factory) 1949, Fémfeldolgozó Vállalat (Metal processing Company) 1968, Bakony Fém és Elektromos készülék Mûvek ("Bakony" Metal and Electrical appliance Factory) 2007, bankruptcy http://www.bakonymuvek.hu/
Headstamp 22 based in Jobbágyi, Hungary. 1949, "Csokoládégyár" mint 7405. sz titkos fegyver- és lõszergyár - Andezit Mûvek ("Chocolate" factory as 7405. secret weapon and ammo factory - alias: Andesit Factory)
Headstamp 23 based in Sirok, Hungary. 1952, Mátravidéki Fémmûvek ("Mátra" regional Metal factory) 1994, MFS Ltd 2000, MFS 2000 Magyar Lõszergyártó Rt (MFS 2000 Hungarian Ammunition Company) [Since 2000 using Headstamp "MFS" at 12 hours, "caliber" at 6 hours ] http://mfs2000.hu/
Headstamp 25 based in Téglás, Hungary. 1952, Hajdúsági Iparművek ("Hajdúsági" industrial factory) http://www.hajdurt.hu/english/e0101.php
azert nem art a futomuvet megerositeni???ok, ballonos kerek jobban csillapitja az uteseket, ami felmegy a futomure---traktoroknal hasznaljak ezt az elvet---csak ott, talajnyomas csokkentesere, talajtomorodottseg kerdesere. Ha jol tudom a Grippen nem tud fure leszallni. Svedorszagban---pl, van olyan rep.ter----ami autopalya--pontosabban felszallas idejen lezarjak az autopalyat-- kifutopalyakent hasznaljak.Oldalrol, jonnek be a gepek, kis guruloutakrol. Az elony:a gepeket igyy nagyon szet lehet szorni az orszagon belul, minden autopalyat szetbombazni huyleseg, meg lehetlen is
>az oroszok, rengeteg harcteri tapasztalat utan ugy gondoltak, erdemes a gepeket, pl a futomuvet megerositeni, igy veszheylzetben, le tud szalni esetleg fure is.
OFF: A fűre leszállni tudó gépeket kisebb nyomású gumikerékkel tervezték, így az puhább volt, jobban felvette a kevésbé sima talaj egyenetlenségeit ON.
ok, ok, elvi sikon ment a fure a leszallas-HDM repter Kenyeri-ez Papa tartalek HDM reptere volt, bar a gepek tomeget osszehasonlitva a Mig a nyero, a MIG 21 konnyebb joval mint a SU 22.Fejlesztesi iranyoknal fontos megjegyezni, hogy azoroszok, rengeteg harcteri tapasztalat utan ugy gondoltak, erdemes a gepeket, pl a futomuvet megerositeni, igy veszheylzetben, le tud szalni esetleg fure is. Ehhez meg az is hozzajon, hogy a hajtomu szivonyilast is fojtottak egy haloval-ami vedi a hajtomuvet- ugymond, mert egy hajtumunek mint ahoyga madarak is, mondjuk a felrepulo faagak, kis kovek is vegzetes veszelyt jelentenek, jelenthetnek
Hát ha a betont bombázták szét, akkor max a fű maradt (a 21-eseknek még egész jól ment is róla, a későbbieknek legfeljebb vész esetén. Vándork-tól tudom, hogy idehaza az oroszok Szu-22-essel is repültek fűről).
ez az lenne, hogy haborus heylzetben kivinnek a gepeket erre a teruletre?Magyarul kivinnek a repter eredeti terulterol a gepeket oda, es elvileg kivulrol jonenek vissza a kifutopalyara. mondjuk a ha a kifutot vki, szetbombazna akkor is lenne vhol meg felszalalsi lehetoseg. Taszaron nem ott volt a kis Irak, illetve kis Bagdad, ahol a tolmacsoakt kepeztek ki? Amuyg elvileg Magyarorszagon minden repternek van, volt fantom reptere Magyarorszagon. Ez arra szolgalt, hogy megtevessze az ellenseget, egyszer, masodszor sok legicsapst inkabb a fantomra merjenek. A taszarie Sagvaron volt, ott volt HAP is , meg sok felfujhato rep.gep, ami fenntrol ugyanugy nez ki, mint az eredeti. RP mit jelent pontosan?