A táncból visszafejteni a magyaros botharcot? Erősen kétséges szerintem is. A tánc stilizált mozdulataiból nehéz következtetni a hatékony eszközhasználatra. Elsődleges célja, hogy jól nézzen ki. Mivel nem volt rendszerezve, nem volt oktatsi módszertana, elég szabadon kezelhették. A személyes ügyességen múlhatott, ki, hogyan használta. Itt a lehetőség megalkotni a magyaros bot harcművészetet :) Az egybotos, kétbotos pörgetés akár még hatékony is lehet.
Egyetértek, a nyírvasvárival kell kezdeni, az kellene, hogy legyen a kiindulópont. Én viszont nem biztos, hogy élből eldobnám a középen fogott pörgetést, nézd meg ezt a palo canarios videót, itt gyakorlatban alkalmazza a faszi (bár másik kézzel rásegítve):
"Tavaly valamikor volt néprajzi gyűjtésben ilyen botolós felvétel. Talán szabolcsi cigányoknál...Nem pusztán forgatták, de rendesen (persze, stilizáltan) ütöttek egymás felé, azaz támadtak, és védekeztek is."
De-Pression - Kung-Fu Magyar Bajnokság 2006 2006. június 29. 17:02 Kung-Fu Magyar Bajnokság 2006. 07.01-én szombaton a Körcsarnokban 10 órától. A rendezvény hivatalos dalát:Kung-Fu (Darad-Nyiba-Zsebördög) (Nyiba) a De-Pression együttes jegyzi. A rendezvény gáláján Németh "Nyiba" Sándor elmodja Bajnok vagy című versét.
De-Pression együttes: Kung-Fu (ha valakinek még nem lenne meg) :)
Hallgasd meg egymás után hússzor és nagy szerencse fog érni! :)
Nem véletlenül mondtam, hogy hagyjuk a barantát:) Én lejártam egy ideig oda, a pörgetések meg technikák megvoltak addig, amíg egyedül gyakorolt az ember az elején, a páros gyakorlat viszon kimerült annyiban, hogy egymást botjának első 10 centijét csépelték jobbról-balról, nem soka köze volt a kettőnek egymáshoz. Ettől szerintem még nem kéne leírni a dolgot, az sz332 által linkelt videó, vagy ezek közelebb járnak hozzá, hogy milyen lehet(ett) nagyjából:
"most olyan 2005 környékén járok, és éppen lecsengett egy "a baranta hogy állítja helyre a botolós táncokból"
arra az időszakra emlékszem, mintha ma lett volna :D megjegyzem néptáncot is tanulok és van itt egy araszni dvd gyüjtemény ilyen témában :D:D (bár az elmúlt 1 évben minden mozgás bukott, de talán most vissza tudok menni táncolni is :D).
Tartanám amit korábban írtam, nagyon jó a botoló és komoly erők vannak a mozdulatokban, de ez akkor is tánc. Biztos vissza lehet belőle valamit alakítani, de a környezete nélkül (maga a tánc) szerintem nem sokat ér.
Chan is énekelte, csak így film főcímmel egyszerűbb összekötni a dolgokat (honnan jött, mi ez, miért szeretik ennyire bemutatókon, miért motivációs zene is). Ha létezik kungfus "himnusz" (tágan értelmezve ezt a szót) akkor ez az.
Alkalmasint hallgass bele, aztán lehet h nem is erre gondoltál. :D
Zene vs. edzés: A dob meg egyéb zene sok helyen szerves része az edzésnek - Kínában pl a harci dobokból alakult ki az oroszlántánc-dob, amit bemutatókon, formagyakorlatok alá is használnak. Nem rendszeresen csinálunk ilyet, de volt már, hogy dobra formáztam. Igen, össze tud kavarni kicsit, ha dobra csinálod a formagyakorlatot, de érdekes élmény és ad egy ritmust. (és egy rendes oroszlántánc-dobos és oroszlántáncos kölcsönös kontaktban van egymással, tehát van hogy a dob alkalmazkodik a mozgáshoz)
Ettől ez még - nálunk - nem rendszeres, de létezik.
Hallottam már kempos ismerőstől régen, hogy ők volt hogy úgy gyakoroltak, hogy betettek egy erős ritmusú zenét, és a formát _nem_ ritmusra kellett csinálni, csakis a saját belső ritmusra figyelve.
(A capoeirát meg el se lehet képzelni zene nélkül, bár tény, hogy az egyáltalán nem budo)
Tánc, botolós vs harcművészet:
Most nem akarok troll lenni, de elkezdtem elölről olvas(gat)ni ezt a fórumot, most olyan 2005 környékén járok, és éppen lecsengett egy "a baranta hogy állítja helyre a botolós táncokból a botharcot" vita. Tehát - elvileg - a barantások foglalkoznak ezzel, hosszú évek óta kutatják, rekonstruálják, stb. Nem tudom, mire jutottak, hol tartanak, de a dolog nem új.
"A történeti források a tánc többféle funkciójáról is hírt adnak: győzelmi torok és udvari mulatságok virtusos, bemutató táncaként járták, de még csata közbeni hajdútáncról is tesznek említést. "
Igazad van, nyilván mozgásrendszerrel együtt kellene értelmezni, tény, hogy ez eléggé megnehezíti a dolgot:D Egy próbát azért megérne, a technikák ott vannak, valahogy elő is lehet hozni belőlük. De lehet, hogy ezt csak az optimizmusom mondatja velem:) Aztán ha sikerülne nagyjából rendszerbe foglalni, akkor jöhetnek a fokosos táncok és egyéb nyalánkságok:D
Innen idézek:" A botoló e típusa a vásári mulatozások szilaj, gyakran verekedéssé fajuló szórakozása volt. " Tehát használták verekedésre is. Valamiért nekem egy kicsit amolyan capoeirás párhuzam ugrik be erről a táncos verekedésről.
És még egy érdekes idézet innen: "A botot vagy más eszközt (kondásbalta, fokos, juhászkampó, teknővájó fejsze stb.) fegyverszerűen kezelik, minden eszközmozgás a harci célszerűséget szolgálja: egy- és kétkezi forgatások, ütés, vágás, döfés, valamint elhárítás. A közelítés, cselvetés, támadás, visszavonulás és védekezés mozzanatai, lassú lépések, előre-hátra rohanások, ugró, forgó, guggoló, térdelő mozdulatok és hirtelen megtorpanások alkotják a táncfolyamatot. "
Őszintén szólva az a fura nekem, hogy ennek még senki nem állt neki (a barantát hagyjuk).
a botolók nagyon jók, de azok akkor is "csak" táncok (egyébként nem csak bottal táncoltak volt ott más finomság is :D) csak kigyüjteni a botos technikákat nagyon kevés és szerintem értelmetlen is. Maga a mozgás ami át van ültetve a táncba sokkal érdekesebb :D
Jó ez a videó, tényleg simán lehetne ilyet csinálni, csak pár ember kéne, hogy leüljön és nekiálljon dokumentálni a mozdulatokat, aztán mehetne a móka:) Unokatestvérem egyébként kvázi profi néptáncos (értsd: magyar néptánc szakos gimit csinált), egyszer beszéltem már vele a tánc-küzdelem kapcsolatról, ő is mondta, hogy egyértelműen a küzdelmi mozgások lettek átültetve táncba. Mondogattam már neki, hogy megmutathatná a botolókat, én meg kigyűjtöm a technikákat, de még nem kerítettünk rá sort.
Te vágtad össze a videókat, vagy így egyben is van valahol? A ff-ek kivételével a többit láttam. Nem emlékszem, de talán ezek a ff-ek voltak, vagy valamelyik. Vagy hasonló.
Itt konkrétan el is mondja a kommentátor, hogy ütések, szúrások vannak a táncban, és a harcot, küzdelmet szimulálják vele. És azt is, hogy pásztoroktól, juhászoktól tanulták el a cigányok ezeket a táncokat.
A könyvtárban anno beleolvastam egy néprajzos könyvbe, ami táncokat meg botolókat tartalmazott. Abban is pont azt írták le, hogy zenére "verekedtek", és a zene ritmusára gyorsult,
lassult a játék. Ez nagyon hasonlít a népi botozáshoz, de láthatóan a gyűjtő/néprajzos nem tudott ezzel mit kezdeni, és ezt valahol ő is érezte. Hétvégén elugrom a könyvtárba,
Tavaly valamikor volt néprajzi gyűjtésben ilyen botolós felvétel. Talán szabolcsi cigányoknál gyűjtötték (még az '50-es vagy '60-as években). Konkrétan sokkal jobban hasonlított harcra, mint táncra. Nem pusztán forgatták, de rendesen (persze, stilizáltan) ütöttek egymás felé, azaz támadtak, és védekeztek is. Felismerhető volt.
"Nos, igen. Ez történik amikor nem tisztelik a mestert. Kitöl tanúlhatta ezt ez a Norbi gyerek? :)"
Nos nyilván élete mestereitől, pedig vingcsun témakörben kiválóan ért ahhoz, amit csinál! Több szervezetben is tapasztalatot szereztem a vingcsunról, és az általam ismertek közül, Ő magasan viszi a pálmát. Egyáltalán nem volna szüksége hazugságokkal operálni ilyen tudás mellett!
Nézzél Magyar néptáncokat: Totális harcművészet, éppen csak nem táncként kell tekinteni a mozgásokra. Mindenféle mozgásforma megtalálható, ami egy harcművészeti ágazatban előfordul!
Szemlélet kérdése, hogy táncként, vagy harci mozgásként értékeljük. Nem beszélve arról, hogy a tánc jelleg okán mindenféle képesség ami harcművészethez kell, fejlődik, kialakul!
Nem kell feltétlenül Japán, vagy Kínai misztériumok után kutatni, meg vannak ezek a Mi kultúránkban is!
Mi egy időben játszottunk olyat - amikor megvolt a klubom - hogy bemelegítéses lelazítós botozásnál (adogatás) beraktam olyan zenét, ami ilyen nagyon áramlós, laza volt, és az emberek szépen lelazultak, elég jól működött. Aztán sparringnál is volt, hogy beraktam pörgősebb zenét, és az emberek ugyanúgy felpörögtek. Tehát én azt mondanám, hogy edzés bizonyos szakaszában kifejezetten hasznos lehet, de nem akkor, amikor mozgástanulás fázis van.
Annatar
Gondolom ugyanarra a számra gondolunk, telefonom nem nyitja, megnéztem annak idején, mintha Jacko :) ( a Chan) énekelte volna.
Fzsolt
Lehet hogy az emlitett könyvben volt , nekem vmi karate ujság ugrik be.
Béla Vak
Biztos igazad van, csak nem érzem azt, hogy , ez kapcsolodik ahhoz amit irtam, de nyilván rosszul fogalmaztam, azért beszélünk el egymás mellett.
Erröl az Oyamás dologról meg az ugrott be, nincs neked vmi W. kezdöbetüs ismerösöd? ;)
Igen, tudom, adós vagyok egy interjúval. A helyezt az, hogy még nem volt rá idő. 1997 óta abban a szerencsében van részem, hogy rendszeresen kínai Mestertől tanulhatok és nem csak évente egyszer, egy méregdárga szeminárium alkalmával. Ezért azt gondoltam, hogy igazán újat már nem tudnak mutatni.
Nos, új Mesterünkél minden új. A bemelegítés, a rúgások, a formák, minden. Olyan mozdulatok, olyan kaombinációk kerülnek elő. amiket még soha nem is láttam. Ráadásul mióta Ő velünk van, minden edzés fele - harmada kesztyűzés és bunyó, valamint mivel az órát "sem ismeri", sokszor a 2 óra 2.5 lesz. Hullák vagyunk, kékek - zöldek, és érdekes módon mindenki imádja... Iszonyú szigorú, de mindzekt a legjobb pillanatokban oldja fel egy mosollyal vagy vállveregetéssel. A riportot egy Tanítványunk fogja elkészíteni, aki reklámfilmeket gyárt. Tehát profi stúdió, profi hang és vágás. Emellett készítünk egy néhány perces klippet, amin mind Mesterünk, mind az edzésekről felvett, nem vágott anyagok is lesznek.
Ezt szeretnénk kirakni az oldalra, egyfajta bemutatkozó anyagként. Üzenek Neked, ha kint lesz. ( Habár nem érdemled meg, mert azóta sem látogattál meg minket... ) :)
> Ebben is van valami, de a valamit -valamiért elve is érvényes.
Tehát, épeszű ember nem feszit addig amég vért nem hugyozik, lehet hogy Miyagi Choyunnak
nem tett jót ez az élet kilátásait tekintve. Viszont sok ember ütése lepattant róla.
Akkor kerdezem ugy: az egyetlen ut es az optimalis ut az Oyama altal folytatott "hagyomanyos edzesmodszer" volt? Tudod a fene nem tudja, mert a hagyomanyos edzesmodszerek is csak annyiban hagyomanyosak, hogy az urge olvas egy Musashi regenyt, leborotvalja a szemoldoket, aztan megszallja az ihlet, es kimegy az erdobe utni, vagni mindent, ami faj. En ebben sok rendszert meg rendszerezett tapasztalatra epulo tudast en nem latok, csak kiemelkedo akaraterot. Azert Oyamanak mar ne adjunk Nobel-dijat, nem az eszeert szeressuk.