A kétórás felfűtési idő érdekesen hangzik ,valószínűleg vízcsöves kazánról lehetett szó,nekem csak füstcsöves (szén) kazánokhoz volt szerencsém 4- 6m3 víz felfűtése kb 3 nap,szép lassan először 5 bar ny. azután tíz 12 vel már el lehet indulni. Szükség esetén lehet egy nap is de a kazán kímélése miatt 3nap a biztos .Jegyzőkönyvezik minden télen a víztelenítés után a láng csövek átmérőjét több ponton mérve, és ha ez tűrésen kívül megváltozik akkor oda a kazánvizsga.Tehát a használatban állandóan fűtve van a kazán így gazdaságosabb ha már fűtve van akkor meg menni kell vele,vagy 5 bar on tartani a hétvégére készülve.Ami a tapasztalat szerint kevesebb szenet emészt fel mintha a 0-ról kellene felfűteni.
Itt meg a korábbi két órából félóra lett a kazáncsere után a felfűtési idő. Szerintem különleges videó, mert úgy vélem gőzcsörlővel húzza ki az orrát orrsugár helyett és csak utána indít.
A Kossuth is tulajdonképpen "csak" kazánra vár, effektív nem hiányos a gőzgép, ami van, az javítható. A kazánt kellene kicserélni. Ha egyszer valaha lesz valami még a Petőfiből, ott is a kazán az egyik, ami kellene. A Lajtánál dettó... Szerintem hatalmas sikertörténet volna a magyar Dunán (is) egy üzemelő gőzhajó!
A Gustav nevű gőzhajó is hegesztett , pár éve legyártott kazánt kapott a gépésze szerint kívül és belül is lehegesztették a csatlakozó csöveket amiből később repedés lett amit megint hegesztéssel orvosoltak,tehát önmagában a hegesztett szerkezet még nem probléma.A szegecseltnél a csövek peremesek és a nyomás "neki tolja" a kazántestnek .Az ár itt nem volt reális mert egy visszamondott kazánrendelést vett át a cég..fél áron,a gyártó így legalább valamit visszakapott a befektetésből konkrét összegről nem tudott a gépész.Séta üzem/ kb8-10kmh/holt víz, 10 lapát németbrikett 2x a két lángtérbe óránként+felfűtés szóval aránylag gazdaságos az üzem,napi két három kör majdnem mindig telt házzal.
Pár éve körüljártuk a témát egy konkrét projekt kapcsán. Lett volna több olyan hazai kazángyártó is, aki - ha vannak tervrajzok - hétjegyű számért (az eleje nem túl nagy) legyártotta volna.
Persze hegesztve. Olyat, aki szegecselve megcsinálta volna, nem sikerült fellelni.
Aztán hogy a vizen is megkapja az alkalmassági papírokat - a szárazföldön adott nyomásra egyébként engedélyezett kazán - sejtelmem sincs, mennyibe került volna.
Mivel ez a gőzhajó élete nagyrészében inkább állna, mint gőz alatt lenne, valamilyen standard megoldással valószínűleg még olcsóbban is megoldható lenne dolog.
Gőzgépet valamelyik múzeumi raktárból elő lehetne varázsolni, kazánt meg gyártank még ma is, na ja fél stadion árán.
Mindenesetre egy igazi kuriózummal lenne kis hazánk gazdagabb.Elég furcsa ha a" Magyar honvédség T. beli zászlóshajója " vontatva vagy mellévettben érkezik..talán egyszer kerül pénz rá.A Diesel- valahogy nem passzolna a képbe.
Frank22 fórumtárs felfedezte a TULLN kötelékében a POLTAVA exBAJA tolóhajót, aki rövid dnyeperi és hosszabb aldunai kaland után ma visszaérkezett Budapestre:
Ha a moszva, ami mellévetben cipeli, elmegy 2 moszkva motorral és maga mellett egy monitos testtel, akkor biztosan elég lenne. Talán még 2 Csepel is :-)
Bár csak... :-) (Igazából az volna a poén... Akár úgy is, hogy nem "korhű", mert gőzgépet nyilván nem lehet belerakni már sehonnan... De én mindig annak a pártján voltam, hogy inkább menjen önerőből, akár nem "korhű" módon, de MENJEN! :-) )
Nekem egyszer egy hajós azt mondta, hogy neki a Lumumba (Lumi - H.Á. parancsnok úr) azt mondta, hogy a Duna vízállását az Inn nagyban meghatározza. Nem tudom igaz-e, de jól hangzik.
Első erdélyi utamon nagyon örültem neki, hogy láttam a Sebes-Köröst Csucsánál, valamint a Fekete-Köröst Belényesnél :-) Azóta a Maros is "megvolt" Soborsinnál.
Az Európa kék szalagja, a Duna c. sorozatban Fábry Sándor külön kiselőadást tart az engelhartszelli vízmérce mellett :-)