Sőt, lehetne az előtereket az utastértől függetlenül is kapcsolni egy valamire való dekóder további funkciókimeneteivel.
Az eredeti járművön nem lehet külön kapcsolni az előteret és az utasteret (a motorkocsin sem). Van viszont szükség (izzós) és neon világítás, abból fél és teljes.
Az még lemaradt, hogy az áramszedéssel sincs különösen problémám, attól függetlenül, hogy csak egy kerékpár szedi. A pufferkondi teszi a dolgát, szépen egyenletesen világít. Csak ez a 6 tűs foglalat bánt egyedül, meg a kábelezés, de ezt már kivesézte más.
>>>>>Sajnálom, hogy az elektronikai és mechanikai tervezés ezen baklövéseiről kell írni.....
Nincs ezzel semmi baj, meg kell vitatnunk, hogy mit hogyan lehetne jobban csinálni a jövőben. Viszont elektronika terén kellene egy kis segítség. Akkor lenne reális esély a tényleges változtatásra, ha lenne elektronikai, nyáklap és beültetési tervünk BOM listával, amiket át akarunk vinni az MTB-nél.
Példaként álljon itt a cseh Btax-meg a Bzx alja. Ez sem azért lett részletesebb (mégha nem is olyan mindenben, mint ahogy megálmodtuk) mert az MTB úgy gondolta, hogy ha a hazaiaknak csinált is egy butítottat, de nem akar szégyenben maradni a magyarok előtt...Legalább a hajlandóság meg volt a gyártó részéről a változtatásra.
>>>>>>Az ablakok ugyanolyanok, mint a motorkocsinál..... Sajnos az oldal szerszámon, nem lehetett változtatni annak idején csak a front szerszámon. Egyébként senki nem vette észre pl. hogy a szélvédő lekerekítési íve hozzá lett igazítva a kasztnihoz...:-)
A képek bencio100 fórumtárstól és az itvlaky.cz lapról származnak.
Nemrég szedtem szét az MTB Bzx mellékkocsit és konstatáltam, hogy csak 1 kerékpárról van áramszedés. Üdvös lenne, ha mindkét kerékről lenne még akkor is, ha van a panelon egy nagy puffer kondi és a dupla áramszedés nagyobb gördülési ellenállást is jelent. Ez is mehetne a visszajelzések közt az MTB felé. Persze, ez igényel még 4 forrasztást, további kb. 15 cm vezetéket és egy pár áramszedő lemezt. Ez - a többi sirámom gyógyításával együtt - már tényleg indokolhat pár eurónyi többletet az árban.
Nálam a következő lépés ezek után a plusz egy kerékpárnyi áramszedő és HTech kolléga többfunkciós világításpaneljének a beépítése lesz, a vezetékek új helyeken történő újrahúzásával. A HTech panel +7000 Ft, szemben egy kb. 12000 Ft-os 6 tűs dekóderrel. (Bónuszban még megmarad a kiszerelt gyári panel, rajta a fehér LED-ekkel, ami biztos jól recikálható lesz egy másik kocsiban.) Meggondolandó, hogy érdemes lenne az MTB-nek azt javasolni, hogy egy újabb sorozatban egy, a világítás panelba integrált funkciódekóderrel hozza ki a kocsit, a budin keresztül húzott vezetékekkel, mindkét keréken történő áramszedéssel. Hasonlóképpen, a végzár lámpák tápvezetékeit a szürke műanyag belsőhöz rögzítve, az ablakokon keresztül nem látható módon vezetve...
Sajnálom, hogy az elektronikai és mechanikai tervezés ezen baklövéseiről kell írni és nem arról, hogy a kasztni festése, tamponozása a motorkocsihoz hasonlóan egész jól sikerült. (Az ablakok ugyanolyanok, mint a motorkocsinál; az ezzel kapcsolatos kommentek visszanézhetőek, ebben szerintem felesleges újból elmélyedni, hiszen aki az ezen topikban fórumozók közül megrendelte, ill. megvette ezt a mellékkocsit, az biztos emlékszik még erre diszkusszióra.)
Gyűjtöm már a visszajelzéseket. :-) Az 5. pontban nem egészen értem, hogy mire gondolsz a felesleges lámpákkal. A csillagos korszakban 4 lámpás volt mindegyik.
Hozzám is megérkezett. Sosem fikáztam modelleket, de itt azért van, pár dolog, ami meghaladta az ingerküszöbömet:
OK, hogy a lépcsők és az ütközők anyagukban színezettek, de egy picit áttetszőek, így mindenléppen lefestendőek szerintem, mert ahogy most vannak, úgy rondák.
A szokásos MTB betegség itt is megvan: az utastér kellős közepén vezették át a drótokat az alvázból az útastér felső részére szerelt panelra. Még kb. 2x5 cm dróttal a budin keresztül is vezethették volna és akkor nem látszana. (Az ABbmot/Bbmot esetében ugyanez volt a helyzet.) Ez nem pénz, hanem tervezői igényesség/odafigyelés kérdése. Semmibe sem kerülne ezt kijavítani, csak a végszereléshez adott instrukciókon kellene változtatni és a BOM listára fel kéne még venni +10 cm vékony, flexibilis vezetéket.
Ugyanez a helyzet a végzár lámpákhoz menő szigeteletlen drótokkal: zavaróan látszanak. Még 4x3cm flexibilis dróttal és egy kis odafigyeléssel ezek is vezethetők lettek volna észrevétlenül. Ez megint pusztán a végszereléshez adott utasítás (és a BOM listán még +12 cm vezeték) kérdése lenne.
Ami nagy gáz, az a NEM651-es (6 tűs) DCC dekóderinterfész. Ez 1 db funkció kapcsolását teszi lehetővé. Tehát ha az ember ezt nem hekkeli meg saját maga, akkor vagy a végzár lámpákat, vagy az utastérvilágítást lehetne egy 6 tűs dekóderrel digitálisan kapcsolni. A panelra ültetett DIP switch-csel választhat a mezei felhasználó, melyiket szeretné. (Én konkrétan, ha már DCC, mindkettőt szeretném.) Mivel a dekóder berakásához szét kell szedni a modellt, a DIP switch elérhető, egyebekben ember legyen a talpán az, aki az alváz parányi lyukán keresztül kapcsolgatni tudja ezt. A felhabárító dolog az, hog egy 6 tűs dekóder feleslegesen magas árára és funkciódekóderként való alkalmatlanságára kényeszerítik a mezei felhasználót. Nem értem, hogy miért. Holott a budiban a puffer kondi mellett elférne akár egy Plux22-es dekóder is. (A 6 tűs dekóderek N-es mozdonyok motorjának a szabályozására valók. Funkcióként csak az F0-át tudják. A motorszabályozás itt nem kell, de az F0 mellett - DIP switchet kihagyva - kellene még az F1 is. Sőt, lehetne az előtereket az utastértől függetlenül is kapcsolni egy valamire való dekóder további funkciókimeneteivel. Alkatrészárban egy budiba rejtett Plux22-es csatlakozós dekóderleőkészítés nem jelentett volna többet a jelenlegi, nagyon primitív megoldáshoz képest, és még esztétikusabb is lenne, mert nem látszana a dekóder/vakdugó.)
A homlokfalon a felesleges lámpákat nem említem, azok az előzetes fotókon látszottak, mindenki ezek meglétének a tudatában vette meg a modellt. Nem túl nagy gond eltüntetni a lámpákat, de ez is újabb macera, főleg, ha valaki szép végeredményt akar elérni. (Precíz lecsoszolást, kiglettelést, majd a homokfal alsó felének újboloi, pontos színrefujását igényli.)
Az, hogy a kapaszkodókból egy picit le kell csípni, szerintem szóra sem érdemes. Azért az első négy tételt visszajelzésként érdemes lenne az MTB-hez eljuttatni. Ezek nem fikázások, hanem egyszerű, könnyen kezelhető tények. A fent felsoroltak mind javíthatók házilag is, de úgy saccolom, legalább 1 hetes projekt lesz az MTB Bz mellékkocsit az általam elfogadható szintre hoznom. Az 5. tétel kezelése pedig tipikusan a kisszériás magyar gyártók szakterülete és talán felfedezik ezt a pici piaci rést...
u.i.: @bencio100 (42505) - az alvázban valóban lötyög a súly is, de nálam a szűz, frissen átvett modellnél az üléssorok is le voltak esve az utastér szürke műanyag öntvényéről. Emiatt is le kellett szedni a kasztnit az alvázról. Ez számomra nem is baj, mert az utasteret és az üléseket úgyis reálisabb színűre festem, ahogy tettem ezt a motorkocsival is. És akkor már a fent leírt vezetékezési és DCC interfész / dekóder problémát is megoldom.
(Nem lett átnevezve. Ugyanúgy "Magyar vonatkozású modellek"; a logójában szerepel csak "Magyar modellek". Sok éve így van. Gondolom a logó fix mérete miatt a teljes név nagyon apró lett volna. Azt, hogy pl. egy Piko M62 azért ne tartozna ide, mert a Piko német; vagy egy MMV-s Albert Sulzer ne tartozna ide, mert az MMV nem MÁV, nem gondolnám...)
Megjött ide is. A kapaszkodóval az a probléma, hogy túl hosszú a szára, és pont az alvázzal van egy síkban, így nem lehet teljesen benyomni a helyére. Ezt egy csípőfogóval könnyen lehet orvosolni, le kell csípni a kapaszkodó alsó szárából annyit, hogy ne lógjon túl a kaszni belső felületétől. A lépcsők nálam is anyagában színezettek, majd ha lesz rá ingerenciám lefestem, de így felrakva nem üt el annyira, mint mondjuk egy Fuggerth kapaszkodó.
Mintha Urallal tolnának egy Rolls, ami előtt egy Audi van.
Na-na. Nem kell túlzásokba esni. Ha szeretnéd érezni, hogy mik a végletek, elég néhány km-nyire elhagyni MÁV-landot. Aradon pl. konkrétan át tudsz szállni egy ilyenről: