Keresés

Részletes keresés

Platon Creative Commons License 2016.05.28 0 0 28002

Nem a gyártási hely a lényeg, hanem hogy ki fizeti, és szállítja le a bűnözőknek.

 

Döntő többségében az öböl monarchiák, és a NATO tagállamok.

 

Kellene egy rendes ENSZ egyezmény a MANPADS rendszerek proliferációja ellen. 

Előzmény: Biga Cubensis (28000)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 28001

A multon nem erdemes keseregni. Vagy egy fel millio NEM ELLENÖRZÖTT (igaz 40-50 eves technologiaju) MANPAD szetszorva a nagyvilagban. Utolagos ellenörzesük nem lehetseges. Ugyanugy nem, mint a 30-40 millio AK-47 ellen is celszerübb golyoallo mellennyel vedekezni, mint az ellenörzeröl konferenciat tartani.

Előzmény: Platon (27999)
Biga Cubensis Creative Commons License 2016.05.28 0 0 28000

Hát ja, nem ez tűnik a jó útnak, hogy a polgári gépeket is szereljük fel védelmi rendszerekkel.

Persze MANPADS nem csak amerikai van illetéktelen kezekben, hanem orosz, kínai, sőt valószínűleg európai származásúak is.

Előzmény: Platon (27999)
Platon Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27999

Most nem azért, de egy fillérbe sem kerül nem adni MANPAD rendszereket terroristáknak. 

 

 

Előzmény: _Berci (27998)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27998

Vegyünk egy atlagot. Mondjuk, hogy egy utasszallito ~25000-25000 startolas/landolast kepes vegrehajtani elete soran. Ha egy repülön egyszerre atlagban ~100-an utaznak (ennel valszeg sokkal többen), akkor az ~2,5 millio szallitott utast jelent gepenkent.

Mindegyiknek utasnak ~40 $ct-et kellene fizetnie ... persze kerdes, hogy kell-e, igeny-e, valami mas jobb lenne-e ... mondjuk egy ingyen kave ...

Előzmény: Plieur (27997)
Plieur Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27997

Igen, kellene, a helyzet tragikomikuma hogy amannyiben megvan a kellő magasság és sebesség, egy 2- 4 hajtóműves nagy gépnek ( ebbe a kategóriába minden belefér, a B707-től az Airbus-ig) sokkal jobb esélye van túlélni egy Manpad támadást mint egy 2 hajtóműves regionális utasszállítónak, egyszerűen mert a nagyobb gép több sérülést bír ki...

Meg bejön a pénz kérdés is: utóbbiakat többségükben kisebb légitársaságok üzemeltetik-és ezek messze nincsenek olyan anyagi helyzetben hogy milliókat költsenek  egy gép önvédelmi rendszerére ( a nagyok sem mindíg, került már európai légitársaság nagy anyagi sz...).

A kérdést bonyolítja hogy az elmúlt pár évtizedben ( lásd pld. afgán vagy iraki buli) a seregek masszívan vették igénybe a polgári légiflottát, itt kezd elmosódni a határ a katonai és polgári légiszállítás között, tehát ezt az önvédelem kérdést már nem lehet a civíl szektorra bízni.

 

 

Előzmény: _Berci (27996)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27996

 

Ha polgári repgépek védelméről van szó, ezek csak akkor lesznek hatékonyak ha egyúttal megoldják ezeknek a gépeknek a fel-leszállás közbeni védelmét, ez sem egyszerű kérdés.

 

A polgari gepeknek kell egy MANPAD/RPG ellen valami, mert felszallas utan meg vagy 50-60 km-en keresztül elerhetöek. A MANPAD ellen eleg jo a laeres vakitas.

 

A nagy magassagra pedig (proximity fuze-os radaros izek ellen) valami passziv, mint alucsikok szorasa (persze az mh17 eseteben szembe jött a raketta) ... Vagyis detektalni kell ... es valami passziv intezkedessel reagalni.

 

Előzmény: Plieur (27994)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27995

 

Elvileg lehetne a parallaxis alapján is távolságot mérni (mint a régebbi optikai távmérők) a cél által észlelhetetlenül, nem tudom hogy a mai digitális korban miért nem próbálkoznak vele.

 

Probalkoznak vele. Ez pl. egy francia ceg.

 

http://www.sagem.com/land-defense/artillery/spider-fire-support

 

http://www.sagem.com/land-defense/artillery/navigation-positioning-artillery

 

Előzmény: Hpasp (27991)
Plieur Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27994

Mindíg is mondogattam magamban hogy szégyen nem tartani a lépést a fejlődéssel, jó hogy vannak, csak de illik egy kiegészítés. Ha polgári repgépek védelméről van szó, ezek csak akkor lesznek hatékonyak ha egyúttal megoldják ezeknek a gépeknek a fel-leszállás közbeni védelmét, ez sem egyszerű kérdés. Olyan helyekre ( repterekre) vannak járatok  ahol messze nincs meg a katonai repterek védelmi rendszere, azaz akármikor előfordulhat egy jól célzó merénylő azzal amit éppen összekapart ( géppuska, RPG, átokvető:), stb-stb...), illetve othon sincs mindíg  100% biztonság.

Volt már olyan sztori a 70-es években hogy az utasváró erkélyéről lőttek RPG-vel polgári gépre , ez épp a franciáknál történt.

És ez  jóval 9/11előtt történt, épp olyan időszakban amikor nagy divat lett a gépeltérítés és terrortámadások.

Előzmény: _Berci (27992)
Plieur Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27993

Azok a régi  optikai távmérők és lőelemképzők ma is működnének, kezdve a Gamma-Juhász -félével ( meg amit még utána gyártottak), annyi hogy ezek csak jó látási viszonyok között működnének megfelelően.

Most ez ugye nem retró topic:) , de érdemes elgondolkodni azon hogy a sokat emlegetett repgép fejlődés közben azért ott vannak még azok a célok amelyekre hatékonyak lennének: szállítógépek és helik, alkalmanként könnyű támadó gépek, csatagépek.

Most a másik oldalről nézve, egy 350km/h-val 3000m-en , jó időjárási viszonyok közt ballagó repgép pont olyan célpont lenne mint anno 1944-ben:), lehet rajta besugárzásjelző ( radar, lézer), ha nincs mit jelezzen...

 

Előzmény: Hpasp (27991)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27992

 

Kicsit utananeztem. Ez a counter-MANPADS terülelet (is) technikailag elegge leragott csont. 911 utan belehuztak es nehany rendszert fejlesztettek is. Igaz, a darabonkenti ~1 millio $ kicsit soknak tünt, ugyhogy polgari repülökön meg nem terjedt el (Izrael viszont minden sajat gepen alkalmazza).

 

Itt egy eleg jo össszefoglalo.

http://www.ihsairport360.com/article/6752/c-manpads-waits-in-the-wings

 

Polgari gepeken kiprobalt "laseres/vakitos" verzio.

http://www.aero-news.net/index.cfm?do=main.textpost&id=50cc7b36-0db1-4756-b3a2-a74858f4dc25

 

Egy kis törtenelem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_Guardian

 

Előzmény: Plieur (27990)
Hpasp Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27991

Létezik már lézer besugárzás jelző repgépre-helire, tehát ez a lézeres megvilágítás nem biztos hogy hatékony lenne.

Elvileg lehetne a parallaxis alapján is távolságot mérni (mint a régebbi optikai távmérők) a cél által észlelhetetlenül, nem tudom hogy a mai digitális korban miért nem próbálkoznak vele.

Előzmény: Plieur (27990)
Plieur Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27990

Létezik már lézer besugárzás jelző repgépre-helire, tehát ez a lézeres megvilágítás nem biztos hogy hatékony lenne.

A lényeg a kisugárzás mentes célfelderítés és tűzmegnyitás lenne.

Counter-Manpad -ról nem tudok. de szvsz ez a Hydra vagy egyéb nir. blokk járható út lenne, ugyanis kiküszöbölné azokat a gondokat amelyeket már említettem: a 0 sebesség pont és a rak. irányba állítása.

 

 

Előzmény: _Berci (27988)
Plieur Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27989

Vagy csak végre akarja hajtani a feladatát:), illetve kérdés hogy egyáltalán észreveszi-e hogy tűzelnek rá...

A manőverezési lehetőségeit korlátozzák egyrészt a feladat, másrészt a saját fegyverzete lehetőségei. Csak pár példa hogy mikor is nem megy a manőverezés:

- szállítógépek, teher vagy deszant dobás közben

- helik, itt még szebb a kép: lebegés közben, függesztett teher szállításakor ( pld. lövegek)

-harci helik támadás közben: az ir.pct. rak többsége még nem a "lőjj és felejtsd el", illetve a gá-ús támadások közben is sebezhetőek

-drónok- a drónpilóta:) lehetőségei korlátozottak, csak azt látja ami benne van a kamerája látószögében

  

Fékernyős bombák használatakor van magassági és sebességkorlátozás, ha a gép CAS-t hajt végre akkor megint ott lehetőség,( kis magasságon ...)szóval jó hosszú a sor...

Meg azért nem ugynaz amikor egy nyomjelző megy el 20-30m-re a céltól vagy egy közelségi gyújtós nyomjelző nélkül...

Ha a légvédelmi tűz eredménye a feladat végrehajtásának megakadályozása vagy megszakítása, ott a pont tüzéréknél.

Előzmény: sualsidal (27983)
_Berci Creative Commons License 2016.05.28 0 0 27988

Logikus megoldas. A Bluetooth olcso es a nehany byte info atvitelere optimalis. Inditaskor minden lövedek idözitöjet "felhuzza".

 

Van különben a Hydra 70 mm-es "buta" raketajanak egy intelligens verzioja is (amely kb. megközeliti a Hellfire tulajdonsagait). Ez az egesz agyuzast igen olcson kivalthatna.

 

Nos, ez elvileg valszeg mindket "iranyra" alkalmas lenne.

 

Laserrel megvilagitott cel eltalalasara földi inditobol.

 

Esetleg ra lehetne takolni egy helikopter hardpoint-jara akasztott (automatikusan iranyitott, forgathato, dönthetö) pod-ot, amely mindket iranyban inditani tudna a raketat es "szembemenne" a MANPAD-del vagy egy RPG-vel. Van ilyesmi (counter-MANPAD)?

 

Előzmény: Plieur (27987)
Plieur Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27987

Lásd AZP által leírtakat, ott a lényeg:)

Előzmény: _Berci (27985)
AZP-23 (2) Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27986

A szóráskép a cső kopásától is függ, de elenyésző, a repülő a gránát felhőbe repül bele, azzal találkozik.

A Nagyorosziban bemutatott 35 mm-es Skyguard rendszer elemei vezeték nélkül (Bluetooth) kapcsolódtak, kommunikáltak a tűzvezető rendszerrel.

Bár az AHEAD lőszer csak 35 mm-es, a különlegessége az, hogy a felderített, követett légicél repülési jellemzői alapján kidolgozott a gránát robbanás iránya, sűrűsége, maga a cél ebe a repeszfelhőbe repül bele.

Az utolsó pillanat szerinti, a cső előtt elhelyezett 3 gyűrűn áthaladva kapja meg a gránát a robbanási paramétereket, a cél és a lövedék ekkor már nem nagyon tud irányt váltani, a találkozás esélye nagy, akár rakéta, robotrepülőgép méretű cél esetén is.

A repeszfelhőt wolfram golyók alkotják, ami az útjukba kerül, rendesen átütik, rongálják.

Ugyanez a technológia létezik 40 és 57 mm-es gránátok esetében is már.

Az említett Sz-60 lövegek hatékonyak, hatótávolságuk, hatásos tüzük megfelelő még napjainkban is, a kérdés csupán a modern passzív tűzvezető rendszer (Lengyelek megoldották), erre napjainkban bármely PC képes, megjelenésük idején ez még elég nagy, energia éhes mechanikus számítógépen alapult.

Passzív felderítés és célkövetés: Infra és egyéb optikai rendszerekkel, csupán a távolságot mérve (lézer vagy más módon) lehetséges kisugárzás nélküli tevékenységet végezni, egészen a tűz megnyitásáig, de ekkor már a repülő eszköznek ellen tevékenységre kevés ideje marad, ráadásul a gránátok ellen csak a manőverezés az egyetlen hatékony védelem....

Az Sz-60 löveget eredetileg parti védelemre fejlesztették ki, később lett alapjául az ismert légvédelmi rendszereknek (Sz-68, Sz-60).

Ha a gránátok adagolása (eredeti módon, vagy egyenként, vagy 4 darabos töltőlécben, kézi erővel) automatizálható, maga a löveg távolról is kezelhető, elsüthető! (Ksz-19 esetén ezt megtették a Irániak)

 

Előzmény: molnibalage (27944)
_Berci Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27985

 

Nem hinnem, hogy ösregi agyuk modernizalasa küszöbön all ... de ...

 

1. Kellene egy (laseres, lidar ...) hordozhato merörendszer (esetleg kicsi radar), amivel a repülö helyzetet mozgasat követni lehet.

 

2. Kellene egy (manapsag pl. smartphone-on, esetleg WLAN-on alapulo) kommunikacio, ahol a megfelelö applikacio az adatok alapjan elöre szamitana a repülö palyajat (lövedekrepülesi idejenek figyelembevetelevel). Az adatokat egy idöben el lehet juttatni több egyseghez is.

 

3. Az agyu beallitasa utan a municioba egyetlen infot kellene atvinni (szinten pl. WLAN-on keresztül) ... megpedig azt, hogy kilöves utan mennyi idö elteltevel robbanjon.

 

Előzmény: Plieur (27984)
Plieur Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27984

Van repeszromb, pct., gyalogságtól a könnyű hk., PSZH-ig elég sok földi cél ellen elég lenne. Levegőben ugyanaz a helyzet, mondják hogy manőverező légi cél, na lássam azt a tehergépet amelyk elkezd manőverezni teher ledobás vagy eje deszant ugratás közben:)

Objektumvédelem ügyben, sok reptéren kettős feladatúak voltak a légv.ütegek, légi és földi célok.

Lehetne mit kezdeni az 57-essel, csakhogy elég sokba kerülne egy komoly korszerűsítés.

 

 

Előzmény: Nyugdijjas Trotty (27981)
sualsidal Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27983

"Az a manőverező repülőgép pld. nem mindig manőverezik:)"

 

Ha az első lövés nem telitalálat hanem ott húz el mellette 20-30 méterre, akkor attól a pillanattól kezdve szerintem keményen manőverezni fog. Kivéve ha a pilóta öngyilkos hajlamú...

Előzmény: Plieur (27979)
Plieur Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27982

Ha jól emlékszem a KS-19-nek volt.

Előzmény: Hpasp (27980)
Nyugdijjas Trotty Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27981

Raadasul az 57 mm es kaliber megoldas jelenthet a mara igen elterjedt  "TESCO" frone ok ellen. Ez az a kaliber amit a szakemberek alkalmasnak tartanak hogy "soret" kartacs lovedeket kilove vadasszon az ilyen olcso dronokra.

Előzmény: Plieur (27979)
Hpasp Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27980

Nem rémlik, hogy a Szovjeteknek lett volna egyáltalán, közelségi gyújtós légvédelmi tüzér lőszerük.

Előzmény: Plieur (27979)
Plieur Creative Commons License 2016.05.27 0 0 27979

Szvsz inkább az a baj hogy senki sem foglalkozott a korszerűsítésével, illett volna egy modern közelségi gyújtó, egy hőkamerás célzóberendezés, meg még pár apróság:)-jó sokba kerülne...

Az a manőverező repülőgép pld. nem mindig manőverezik:)

 

 

Előzmény: molnibalage (27937)
gaunt Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27978

Hát azért ez nem teljesen így van.

 

M1A2 oldalpáncél:

A jármű hosszának kb. 2/3-áig 70mm+70mm kötényezés, hátsó 1/3 50mm+kb. 10mm kötényezés.

torony oldala kb. 380mm vastag, ez 280-300mm páncélzatnak felel meg.

 

Szóval az Sz-60 legfeljebb a motort tudja kilőni, máshol nem tud kárt tenni benne.

 

Előzmény: belic (27975)
Hpasp Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27977

érdekes...

 

 

molnibalage Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27976

Azért a rakétablokkos UH-1 ellen vagy géppuskás UH-1 ellen bőven megfelelt. Akkor alkonyultak be neki, mikor megjelent az első helis ATGM. Akkor már az ellen sem volt jó.

Előzmény: gaunt (27970)
belic Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27975

Szia,

 

Sot, alcazva, oldalrol meg harckocsit is kit tudott loni elmeletben:

M1A2: 90 mm oldalpancel

SZ-60: 96 mm atutes 1000 m-rol.

 

Bel

 

Előzmény: molnibalage (27968)
_Berci Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27974
Előzmény: Hiryu-reload (27972)
Hiryu-reload Creative Commons License 2016.05.25 0 0 27973
Előzmény: Hiryu-reload (27972)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!