mikor egy nagyobb járműtelepen áll egy reggel egymás mellett vagy 80-100-200 közel azonos jármű, akkor a reggeli műszakot kezdő járművezetők honnan tudják, hogy kb. hol állhat a neki kiosztott jármű?
Este valaki feljegyzést készít róla, vagy állandó helyekre parkolnak le a kocsik?
Hogy oldják ezt meg?
---------------------
Igen.
Este bemégy a garázsba.
Az esetek 90%-ban nem Te, a kocsival napközben dolgozó viszed a helyére. Kicsi garázsokban ezt a vonali buszvezető is végezheti.
Szóval bemégy, és attól függően milyen a garázs kialakítása (lásd Hercezegh könyv) valahol a bejárattól nem messze leállítod a kocsit.
Ott hagyod.
Te bemégy a diszpécserhez gyalog, leszámolsz.**
Majd haza ballagsz.
Jönnek a garázssofőrök.
Ők viszik a buszt tankolni, mosni, és napi vizsgás aknára.
A napi vitsgán két dolog történhet:
- nincs semmi baja a busznak, mehet a tárolóra, várhatja a holnapot,
- vmi baja megy megy javítani.
Vegyük először azt, hogy nincs baja.
Akkor a garázs gkv kihajt vele és a típusnak megfelelő sorba beáll, majd ( !!) egy saját sajtcetlire felírja, hogy - mondjuk..................BPO-999 =F /9.
Ez azt jelenti, hogy az a busz, a BPO-999 frsz-ú, az F sor 9. helyén áll.
A sorok megvannak betűzve.
A sorokon belüli számok meg a helyi értéket jelölik.
Ma már (mert millió tipus van egy garázsban) igyekeznek az azonos típusúakat külön-külön sorba tenni.
Régebben, amikor pl. a Mezőben volt 180-200 db Ik-260-as, fontosabb volt a garázs gkv.-k munkafegyelme.
A garázs gkv. a sajtcetlijén lévő magán feljegyzéseit átadja a diszpécsernek, aki a garázs tárolótér alaprajzra beírja, + ráírja majd később a reggeles (hajnalos) buszvezető diszpozíciós papírcsíkjára.
Ez fontos.
Ugyanis reggel általában 15-25 perc van adva a kocsi átvételre amibe beleszámít a kocsi megkeresése is.
Ha a reggel kezdő buszvezető ezt a 15-25 percet arra használja fel, hogy keresi a sötétben a buszát, esetleg sötétben+hóesésben, akkor késve fog indulni.
Reggel a kezdő, amikor a bent a jelentkezőben átveszi a diszpozíció cetlit, azon rajta van (elméletileg), hogy melyik sor, melyik helyén keresse az autóbuszát.
Elolvassa, hogy E sor 8-k hely, megkeresi az E sort, elballag a 8. helyig és elméletileg ott áll az a busz, amivel aznap dolgozni fog.
Még az olyan kicsi garázsokban mint a Récsei tároló tere is előfordult naponta 2-3 buszvezető, aki nem találta ott a buszt ahová írták/mondták neki.
Nagyobb garázsokban ez nagyobb gond.
A Fürts/Kelenföld ezt úgy oldották meg, hogy nem a garázs gkv. döntötte el, hová teszi a a buszt, hanem a csarnok kijáratnál egy üvegfülkében ült egy bácsi, aki a busz csarnokból kihajtásakor megafonon közölte, hogy...........pl. G-10...........azaz a G sorba a 10 téglalapba (helyre) vidd a kocsit.
-------------------------------------
A cetlis módszereket mára már felválthatják a számítógép alapú nyilvántartások.
-------------------------------------
** = leszámolás, lejelentkezés
Nem minden garázsban követelmény.
Nincs egységes, országos technológia.
-------------------------------------
a kivételek.
Kivételek mindig voltak, mindig lesznek.
- Ha van a garázsban egyedi kocsi (akármilyen öreg vagy új) az legtöbbször a diszpécser irodához közel áll.
- Ha van a garázsban drága felszerelésű kocsi (akármilyen öreg vagy új) az legtöbbször a diszpécser irodához közel áll.
- Ha van a garázsban tesztbusz, kisérleti kocsi, (akármilyen öreg vagy új) az legtöbbször a diszpécser irodához közel áll.
- stb.