Ha már Újakna szóba került, itt egy leírás az iparvágányról (A MÁV Ms Ig. Diósgyőri-Vasgyár- Pereces-Barossakna vonal VU-ból):
Pereces állomás 2. sz váltójával ágazik ki az Újaknára vezető iparvágány, melynek jelenlegi rendeltetése az illetmény szeneknek Újaknán kijelölt kiszolgáltatási helyére való szállítása, valamint Újakna rendeltetésű 'egyéb küldeményeknek a felszállítása. Pereces állomás oldalvédelmének biztosítására az iparvágány 1/2 sz. szelvényében egy terelőcsonka vágány van beépítve a 2/1. sz. balirányú váltóval kiágaztatva. A váltók terelőcsonkába vezető kitérő állásban állandóan le vannak zárva, kulcsa a forgalmi szolgálattevő őrizetében van. Ezenkívül az iparvágány felső végén a törési pont előtt egy vágányzáró sorompó van felszerelve, melynek kulcsát, ugyancsak a forgalmi szolgálattevő tartja őrizetében. A terelőváltó és a fenti vágányzáró sorompó zárja a nagy távolság miatt a kiágazási váltóval nincs szerkezeti függésben. Az iparvágány hossza 1187 m, a legkisebb ívsugara 65 m, legnagyobb emelkedése Újakna irányában 23 ezrelék, felépítménye "i" rendszerű, kocsitengelynyomás 8,5 tonna. Közlekedtethető mozdonysorozatok: 293-sor. Újakna valamennyi vágánya csonkában végződik, melyeknek vége földkúppal van ellátva. Az I.sz. vágány rakodásra, a II. sz. vágány rakodásra és az illetményszenek kirakására, a III. sz. vágány a kazánház részére szükséges szén beállítására szolgál. A II. sz. vágányból ágazik ki egy drótkötél vontatással berendezett siklóvágány, melyen a Perecesi bányász lakótelep részere szállítják fel a háztartási szenet. A siklóvágányon a biztonsági határjelzőn belül és a siklóvágány tetején a törési pont előtt vágányzáró sorompó van felszerelve, melyeknek kulcsát a telepvezető-köteles őrizetében tartani. Az iparvágányt az 1/2 sz. szelvényben a Miskolc - perecesi közút keresztezi, az útátjáró sorompóval nincs ellátva. Újakna két rakodó vágányát sorompó nélküli üzemi útátjáró keresztezi.
Fordítsuk meg a dolgot a HA részére! HA megfelelő állapotban lenne a 64-es és HA meglenne még Újhegyen a telep, akkor és csakis akkor szerintem megérte volna a vasúti szállítás. Szívesen megnézném pl. 89-ben Heténybánya felől mennyi szén érkezett ide, amiért megérte világbanki hitelből robbanásbiztos csarnokot építeni... de egyébként elsősorban megközelítés miatt írtam ezt a helyet és a megoldást, mivel nálam jóval okosabbak tervezték oda a centralizáció során. Nem csak vasúton jött ide szállítmány tudomásom szerint. Ott volt labor és ugye a mosó, amit lehet persze ilyen kis kapacitásra még beindítani sem érte volna meg. Cserébe viszont volt... most pedig nincs. Semmi. Ha akarnák sem tudnák azokat a célfeladatokat ellátni, amit anno... A 6-os útra pedig alapozni nem lehet, ugyanis szerintem az állapota a "katasztrofális" jelzővel illethető leginkább...
Pedig Vasasról a 64-esen be lehetett volna hozni az újhegyi szén p.u-ra.
Ezt gondold át még egyszer.
Évi 15000 tonna szenet terveznek bányászni, 250 munkanappal számolva napi 60 tonna. Ennyiért egy közúti szállító céget sem érdemes fenntartani, nemhogy vasutat. Ráadásul Vasasig egyébként is autóval kell elvinni.
...de hát ezt így, ahogy van? Nem kéne mosó illetve osztályozó is hozzá? Eladják a "nyers" szenet? Mert hát ugye a nagy szénosztályozó sajnos történelem... a helye akár egy holdfelszín fénykép... Pedig Vasasról a 64-esen be lehetett volna hozni az újhegyi szén p.u-ra. Persze ha azt is fel nem szedték volna....
Csak azt tudnám, hogy min szeretne szállítani, mert ha a matyó hímzésre emlékeztető 6-os úton, akkor szépen nézünk ki. No meg hová ugye. Az erőműbe? Az érdekesen hangzik...
kisvasút: érdekes, hogy a börzsönyi vasút egykori nyomvonalai három helyen is (kovács-patak, bezina-völgy és a vasedény ház felett) szépen felfűzik az ismert börzsönyi aranybányákat.