Tudom, mire vannak a biztonsági elemek, nem ez volt a kérdés. Itt az volt a kérdés, hogy vajon az A osztályú FI relé pontosan milyen gyakorlati esetben (konkrét példa) véd meg, amikor az AC osztályú nem. Tudja-e ezt valaki?
Mert ha jól értem, az egyenirányító előtti problémát érzékeli az AC FI relé is, a trafó utánit meg egyik sem, de azt nem is kell, mert ott már galvanikus leválasztás van.
Szerintem a biztonsági elemeket nem arra az esetre építjük be, amikor MINDEN rendben van, hanem éppen arra, amikor valami nincs rendben. Odaállsz a valamelyik kínai cég által készített töltőállomásra a valamelyik kínai cég által készített autóddal. Te tényleg biztos vagy abban, hogy az mindenben PONTOSAN az előírásoknak megfelelő? Akárcsak egy beázás miatt is?
Minden elektromos autóban kötelező pl a plusz/mínusz oldalon a leválasztó mágneskapcsoló. Beszéltem olyan technikussal, aki már látott ilyeneket besülni. (csak példa volt)
Ez a védelem egy üzemszerűen működő eszköznél nem fog működésbe lépni, amikor pedig meg kell szakítania az áramkört ott ezeknél az elektronikáknál sokféle lehet a hibaáram!
Igy van. Ugyanakkor azt sem mondom, hogy a cikk rossz, mert valóban az első generációs töltőknél nem volt benne az EMC modul, vagyis volt amelyikbe tettek és volt amibe meg nem.
Nekem ez a B-típusú Fi-relé picit megvezetés-szagú. Ha a nagyfrekvenciás zavar ki tud jönni a betáp felé, akkor ott igen-igen durva EMC-problémák lesznek (ráadásul a termék nem teljesíti a hatályos előírásokat sem). Ha meg nem tud kijönni - mert a helyes PFC szűrő be van építve, akkor a táp oldalán szép, 50Hz-es színuszhoz eléggé közeli jelforma lesz, ergó működik rá a sima Fi-relé érzékelője is.
Nagy vélhetőséggel ugyanebben a házban gyártottak 42 V-osat is. A 73-as katalógus kissé laza, de annyi kiderül belőle, hogy F10X néven gyártottak többfélét, az F101 és F102 az 220 V-os, az F103-as meg 42 V-os.
Elolvastam a leírást, de a gyarkorlatban mi az az eset, ami egy A osztályú FI relé megold de egy AC nem?
Ha egy kapcsolóüzemű tápnál (a lenti kép a https://megaohm.hu/aram-vedokapcsolo/fi-rele-tipusok oldalról van) az egyenirányítás és a transzformátor közötti résznél (tehát a lenti képen az egyenirányítás, DC szűrő, FET, vezérlés, oszcillátor részek) van a probléma és ott testelődik le valami miatt?
Mert ha jól értem, az egyenirányító előtti problémát érzékeli az AC FI relé is, a trafó utánit meg egyik sem, de azt nem is kell, mert ott már galvanikus leválasztás van.
Tud(nia kellene) önállóan is megoldást találni az ilyen szintű feladatokra. HA nem tud akkor ne nevezze magát szakinak, mert nem az a papírja ellenére sem.
Ehhez a feladat szinthez nem ír elő a kamara sem mérnököt.
No comment megjegyzéssel közreadnám az alábbi valós történetet:
Egy cégben fel kell szerelni kültérre egy 22 kW teljesítményű, TYPE2 csatlakozójú, AC-s elektromos autótöltő wallboxot.
Kijön a szerelő, hozza a vezetéket, szerelési anyagokat.
Én: Kérdezem, milyen biztosítót fog feltenni?
Sz: C25A kismegszakítót.
Én: A 22kW az ugye 32 amper. Nem gondolja, hogy kevés lesz?
Sz: Hát hogy biztonságos legyen.
(A wallbox a csatlakoztatáskor kommunikál az autóval, megmondja neki, mennyi a max, amivel tölthet. Innentől az autó, ha a töltőrendszere megengedi, 3x32 amperral fogja leterhelni a hálózatot).
Én: Jó, akkor nem egyeztünk meg, de akkor most kérem, tegye be azt, amit a könyv ír.
Elment, megvette, beépítette.
A kábelt egy köztes elosztódobozba kellett bekötnie. Azt mondja: vajon fogja bírni? (Erre persze nehéz válaszolni nem ismert a vezetékek hossza a főelosztóig, hurokellenállásmérést inkább hagyjuk is), azért a kábelkeresztmetszetből kiköveztethető... lenne.
ÉN: Milyen kábelt hozott?
Sz: 5x10 mm2-eset, mert 2 töltő lesz felszerelve. Reméli (?!) elég lesz.
Én: Hogy számolta ki?
Sz:.....
(Megnéztük táblázatban (én nem vagyok gyakorló szerelő, megnézem)). Az 5x10mm2 kábel, legalábbis melegedés szempontjából rendben van, 65 ampert találtam rá ajánlásként. Feszültségesést nem néztünk.
Én: Milyen FI-relé lesz benne?
Sz: Nem kérték, hogy legyen, biztosan (?!) van a főelosztóban.
Amúgy nincs. Akkor néztem utána, milyen kellene ... és számomra (bármennyire szégyellem) akkor derült ki, hogy bizony elektromos autóhoz B-típusú KELL, éppen az autóban lévő átalakítás miatt, ami egykorlatilag egy kapcsoló üzemű táp.
Megtaláltam a Mixvill megfizethető áramvédőjét, valójában 72000 forint volt, kevesebb, mint a netes linken.
Megvettem, odaadtam.
Ekkor kaptam meg a kegyelemdöfést:
Sz: A FI-relé előtt ő össze fogja kötni a nullát és a védővezetőt.
Én: ????
Sz: Mert azt úgy kell, akkor működik jól. Namármost, ez egy csarnok alelosztódobozában van. Ha ő ott összeköti a főelosztóból külön érkező N és PE vezetőket....
Végül nem kötötte össze, megnéztem a kötéseket, azok is rendben voltak.
Ha már újra felmerült az örökzöld téma, bemásolok egy linket. Szerintem nagyon logikusan magyarázza el, miért kell áramvédő kapcsoló, illetve azt is, hogy miért NEM a legegyszerűbbet kellene beszerelni egy háztartásba.
Egy olyan problémám lenne, hogy egy helyiségben idáig a világítás egy led panel és egy hagyományos fénycső volt. Most a fénycsövet lecseréltem egy ledes fénycsőre. A csere után a led panel vibrál, ha kiveszem a ledes fénycsövet abbahagyja a vibrálást.
Nekünk is hasonló esetünk volt, egyéb felújítás és átvezetékezés után. Azt is hivatalos villanyszerelő csinálta. A te esetedben értetlenül állok azelőtt, hogy a szerelő kiiktatta volna a relét. Nem tudom, hogy 10mA vagy 30mA relét rakott-e fel a szerelő.
Ki kell deríteni, hogy mi a helyzet. Lehet gyorsan meglesz, de lehet, elleszel vele egy ideig. Praktikusan én annyit tudok mondani, hogy ha nem lesz meg első lépésként a kérdéses szobában a gond, akkor második lépésként először cseréltesd ki a Fi relét egy másikra, nem egy akkora tétel. Ha egy második 30mA Fi relét is levágja, akkor kezdődhet az igazi nyomozás. Elsőnek a vizes helyiségek, esetleges új fúrással járó rögzítések a falban. De majd a többit akkor, ha ezek meglesznek.
Ezt is csak azért írtam meg, mert nekünk borzasztóan sok energia ráment erre, és a végén kiderült, hogy a 10mA Fi relé és az egyik háztartási gép hibájának a kombinációja okozta a problémát.
A lakásod FI reléjén a fázison és a nullán nem ugyanaz az áram folyik vagyis ami "bemegy" a lakásba a fázison, annak egy része nem "jön vissza" a nullán, hanem elfolyik a föld felé (ideális esetben nem a te testeden keresztül). Ezt az elvet kell szem előtt tartani. Ez lehet az is, hogy a fázis felől megy áram a föld felé (pl egy lámpa egyik fele a fázisba a másik fele a földre van bekötve, mert felcserélték a nullát és a földet). de az is, hogy a nulla felől megy áram a föld felé. A FI relé akkor is levág, ha a nullát és a földet összekötöd és valami bekapcsolt fogyasztó miatt a nullán "visszafele folyó" áram egy része a föld fele indul el. Ezt ki lehet sakkozni. Módszeresen kell haladni a lakásban. Ha szerencséd van, akkor a hiba nem időszakos és akkor csak végig kell menni minden fogyasztón, minden lehetőségen. Villanyszerelőt erre macerás találni viszont ha van egy kis hozzáértésed, te is meg tudod csinálni. Ha a hiba időszakos (mint pl itt párát, beázást írtak), akkor meg fogsz vele szenvedni de akkor is meg kell találnod.
Hibás a FI relé. Ezt cserével lehet tesztelni, de előtte jó lenne megtudni, hogy milyen eseményre reagál hibásan a FI relé. Tehát megint csak először meg kell keresned a lekapcsolás okát, utána el tudod dönteni, hogy jogosan kapcsol-e le a FI relé vagy sem.
Azért nyavajog, mert nem tudja, nem érti, mi az az FI relé és mitől védi meg. Mert tájékozatlan.
suli010:
Mindenképpen nézesd meg egy hozzáértő szerelővel, hogy mi lehet a hiba oka, hacsak nem akarod, hogy valaki meghaljon. Ez komoly dolog. De ezt már írták mások. A FI relé kiiktatását ne fogadd el, az kb azzal egyenértékű, mintha kocsidban a fék hiba esetén azt mondanák, hogy a kézifékkel is megáll az autó, nem? A szerelőd, aki kiiktatta a FI relét adott az elvégzett munkáról számlát, munkalapot, amire rá volt írva, hogy FI relé kikötése? Gondolom, nem vagy ha mégis, akkor miután meghal nálatok valaki, ő meg megy majd a börtönbe.