Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2022.05.19 0 1 129871

Tudom, mire vannak a biztonsági elemek, nem ez volt a kérdés. Itt az volt a kérdés, hogy vajon az A osztályú FI relé pontosan milyen gyakorlati esetben (konkrét példa) véd meg, amikor az AC osztályú nem. Tudja-e ezt valaki?

Előzmény: ruzsa janos (129868)
tfe_tng Creative Commons License 2022.05.19 0 0 129870

Tulajdonképpen mit is szeretnél kérdezni ? 

Előzmény: ruzsa janos (129868)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129869

"TYPE2 csatlakozójú, AC-s elektromos autótöltő wallboxot"

... milyen plusz/mínusz oldalon, hol van az ?!

Előzmény: ruzsa janos (129868)
ruzsa janos Creative Commons License 2022.05.18 0 1 129868

Mert ha jól értem, az egyenirányító előtti problémát érzékeli az AC FI relé is, a trafó utánit meg egyik sem, de azt nem is kell, mert ott már galvanikus leválasztás van.

Szerintem a biztonsági elemeket nem arra az esetre építjük be, amikor MINDEN rendben van, hanem éppen arra, amikor valami nincs rendben. Odaállsz a valamelyik kínai cég által készített töltőállomásra a valamelyik kínai cég által készített autóddal. Te tényleg biztos vagy abban, hogy az mindenben PONTOSAN az előírásoknak megfelelő? Akárcsak egy beázás miatt is?

Minden elektromos autóban kötelező pl a plusz/mínusz oldalon a leválasztó mágneskapcsoló. Beszéltem olyan technikussal, aki már látott ilyeneket besülni. (csak példa volt)

Előzmény: Törölt nick (129857)
ruzsa janos Creative Commons License 2022.05.18 0 1 129867

a felszerelt töltőt kibontottam.

2 darab 2 érintkezőpárú, amúgy 250 V 35 A névleges értékű mágneskapcsoló végzi a kapcsolász/megszakítást.

Az érzékelést meg elektronika 

Nekem már a 250V os mágneskapcsoló használata furcsa 3 fázisnál .

Egy ilyen terméket nyilván nem lehet ellenőrizni, hogy valóban rendben van-e.

Egy áramvédő kapcsolón legalább van tesztgomb.

Ezen még a 30mA kioldást sem tudom megnézni, mert csak akkor lép életbe. Védelem, ha van rajta autó - tehát éppen tölt.

Szerintem kisebb hiba túlbiztosítani, mint alul.

 

 

C20NE Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129866

Ez a védelem egy üzemszerűen működő eszköznél nem fog működésbe lépni, amikor pedig meg kell szakítania az áramkört ott ezeknél az elektronikáknál sokféle lehet a hibaáram!

Előzmény: .v.l. (129861)
soproniirsai Creative Commons License 2022.05.18 0 1 129865

üzemcsarnoknál már legyen, a mindenféle minőségbiztosítás, tanúsítás, teljesítési igazolások miatt is.

én eddig amikor töltőt szereltem, mindig megkérdeztem mérnököt is.

Előzmény: Jahno (129859)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129864

A hálózati jelalakban lévő DC részre nézve...

Az "AC" típus nem definiált, nincs garantáltan helyes működés.


Az  "A" típus 6 mA DC-ig garantáltan helyesen működik.
...és nem is drágább érdemben, 10-15 eFt körül elérhetők a kisebbek.
pl. https://elektrikstore.hu/Schneider-Electric-R9R01440-Resi9-aram-vedokapcsol


Új FI relé vagy csere esetén az "A" típust kell rakni és kész.

Előzmény: Törölt nick (129862)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129863

Igy van. Ugyanakkor azt sem mondom, hogy a cikk rossz, mert valóban az első generációs töltőknél nem volt benne az EMC modul, vagyis volt amelyikbe tettek és volt amibe meg nem.

Előzmény: Törölt nick (129862)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129862

Szerintem nem szinusz alakja a fő probléma, hanem a DC komponens... 

Előzmény: .v.l. (129861)
.v.l. Creative Commons License 2022.05.18 -1 0 129861

Nekem ez a B-típusú Fi-relé picit megvezetés-szagú. Ha a nagyfrekvenciás zavar ki tud jönni a betáp felé, akkor ott igen-igen durva EMC-problémák lesznek (ráadásul a termék nem teljesíti a hatályos előírásokat sem). Ha meg nem tud kijönni - mert a helyes PFC szűrő be van építve, akkor a táp oldalán szép, 50Hz-es színuszhoz eléggé közeli jelforma lesz, ergó működik rá a sima Fi-relé érzékelője is.

Előzmény: Mr. Pepe00 (129860)
Mr. Pepe00 Creative Commons License 2022.05.18 0 1 129860

Az autótöltőhöz nem kell B tipusú fi relé. Ugyanis be van építve egy EMC modul, ami a DC-t kiszűri.

Azaz A tipusu elég elé.

 

Előzmény: ruzsa janos (129854)
Jahno Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129859

Ez nekem nem tűnik akkora megugorhatatlan feladatnak, de mi az a minimum munka, aminél tényleg már terv kellene és műellenőr?

Előzmény: soproniirsai (129855)
ötfelezős Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129858

Nagy vélhetőséggel ugyanebben a házban gyártottak 42 V-osat is. A 73-as katalógus kissé laza, de annyi kiderül belőle, hogy F10X néven gyártottak többfélét, az F101 és F102 az 220 V-os, az F103-as meg 42 V-os.

 

Előzmény: Lacivill (129816)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129857

Elolvastam a leírást, de a gyarkorlatban mi az az eset, ami egy A osztályú FI relé megold de egy AC nem?

 

Ha egy kapcsolóüzemű tápnál (a lenti kép a https://megaohm.hu/aram-vedokapcsolo/fi-rele-tipusok oldalról van) az egyenirányítás és a transzformátor közötti résznél (tehát a lenti képen az egyenirányítás, DC szűrő, FET, vezérlés, oszcillátor részek) van a probléma és ott testelődik le valami miatt?

 

Mert ha jól értem, az egyenirányító előtti problémát érzékeli az AC FI relé is, a trafó utánit meg egyik sem, de azt nem is kell, mert ott már galvanikus leválasztás van.

 

 

Előzmény: ruzsa janos (129853)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.18 0 0 129856

A szakmuki elvben nem betanított melós ...

Tud(nia kellene) önállóan is megoldást találni az ilyen szintű feladatokra.
HA nem tud akkor ne nevezze magát szakinak, mert nem az a papírja ellenére sem.

Ehhez a feladat szinthez nem ír elő a kamara sem mérnököt.

Előzmény: soproniirsai (129855)
soproniirsai Creative Commons License 2022.05.18 0 1 129855

Mondjuk terv, meg elektromos műszaki ellenőr sem ártott volna.

Szakmuki alapesetben terv alapján szerel, megrendelőnek meg nem kell szakképzettnek lennie.

Előzmény: ruzsa janos (129854)
ruzsa janos Creative Commons License 2022.05.17 -1 1 129854

No comment megjegyzéssel közreadnám az alábbi valós történetet:

 

Egy cégben fel kell szerelni kültérre egy 22 kW teljesítményű, TYPE2 csatlakozójú, AC-s elektromos autótöltő wallboxot.

Kijön a szerelő, hozza a vezetéket, szerelési anyagokat.

Én: Kérdezem, milyen biztosítót fog feltenni?

Sz: C25A kismegszakítót.

Én: A 22kW az ugye 32 amper. Nem gondolja, hogy kevés lesz?

Sz: Hát hogy biztonságos legyen.

(A wallbox a csatlakoztatáskor kommunikál az autóval, megmondja neki, mennyi a max, amivel tölthet. Innentől az autó, ha a töltőrendszere megengedi, 3x32 amperral fogja leterhelni a hálózatot).

Javasoltam, nézzük mg a gépkönyvet. 40 amperes kismegszakítót ír. Szerelő elmegy anyagért.

Felszereli. Fölmászom megnézni. C32-es.

Én: de hát megegyeztünk, hogy C40 kell. 

Sz: Nem egyeztünk meg.

Én: Jó, akkor nem egyeztünk meg, de akkor most kérem, tegye be azt, amit a könyv ír.

Elment, megvette, beépítette.

A kábelt egy köztes elosztódobozba kellett bekötnie. Azt mondja: vajon fogja bírni? (Erre persze nehéz válaszolni nem ismert a vezetékek hossza a főelosztóig, hurokellenállásmérést inkább hagyjuk is), azért a kábelkeresztmetszetből kiköveztethető... lenne. 

ÉN: Milyen kábelt hozott?

Sz: 5x10 mm2-eset, mert 2 töltő lesz felszerelve. Reméli (?!) elég lesz.

Én: Hogy számolta ki?

Sz:.....

(Megnéztük táblázatban (én nem vagyok gyakorló szerelő, megnézem)). Az 5x10mm2 kábel, legalábbis melegedés szempontjából rendben van, 65 ampert találtam rá ajánlásként. Feszültségesést nem néztünk.

Én: Milyen FI-relé lesz benne?

Sz: Nem kérték, hogy legyen, biztosan (?!) van a főelosztóban.

Amúgy nincs. Akkor néztem utána, milyen kellene ... és számomra (bármennyire szégyellem) akkor derült ki, hogy bizony elektromos autóhoz B-típusú KELL, éppen az autóban lévő átalakítás miatt, ami egykorlatilag egy kapcsoló üzemű táp.

Megtaláltam a Mixvill megfizethető áramvédőjét, valójában 72000 forint volt, kevesebb, mint a netes linken.

Megvettem, odaadtam.

Ekkor kaptam meg a kegyelemdöfést: 

Sz: A FI-relé előtt ő össze fogja kötni a nullát és a védővezetőt.

Én: ????

Sz: Mert azt úgy kell, akkor működik jól.
Namármost, ez egy csarnok alelosztódobozában van. Ha ő ott összeköti a főelosztóból külön érkező N és PE vezetőket....

 

Végül nem kötötte össze, megnéztem a kötéseket, azok is rendben voltak.

 

 

 

 

 

ruzsa janos Creative Commons License 2022.05.17 0 0 129853

FI-relé

Ha már újra felmerült az örökzöld téma, bemásolok egy linket. Szerintem nagyon logikusan magyarázza el, miért kell áramvédő kapcsoló, illetve azt is, hogy miért NEM a legegyszerűbbet kellene beszerelni egy háztartásba.

https://megaohm.hu/aram-vedokapcsolo/fi-rele-tipusok

Ugyanakkor van egy jó hír: az ezek közül legdrágább, B-típusú FI-relét már majdnem emberi áron is meg lehet vásárolni: 

Omu system OMR10 B típusú 4 pólusú 40A 0,03A VDE FI relé B típus 10kA

OMR104B40003

82 188,00 Ft

Ez azért lehet mostanában érdekes, mert elektromos autó wall-box elé ilyet kellene beépíteni.

ZolKa Creative Commons License 2022.05.17 0 0 129852

Sziasztok!

 

Egy olyan problémám lenne, hogy egy helyiségben idáig a világítás egy led panel és egy hagyományos fénycső volt. Most a fénycsövet lecseréltem egy ledes fénycsőre. A csere után a led panel vibrál, ha kiveszem a ledes fénycsövet abbahagyja a vibrálást.

 

Mi lehet a probléma?

 

Segítségeteket előre is köszönöm!

suli010 Creative Commons License 2022.05.17 0 0 129851

Köszönöm Neked és a többieknek is a segítséget! 

Előzmény: hbe (129850)
hbe Creative Commons License 2022.05.17 0 0 129850

Nekünk is hasonló esetünk volt, egyéb felújítás és átvezetékezés után. Azt is hivatalos villanyszerelő csinálta. A te esetedben értetlenül állok azelőtt, hogy a szerelő kiiktatta volna a relét. Nem tudom, hogy 10mA vagy 30mA relét rakott-e fel a szerelő.


Ki kell deríteni, hogy mi a helyzet. Lehet gyorsan meglesz, de lehet, elleszel vele egy ideig. Praktikusan én annyit tudok mondani, hogy ha nem lesz meg első lépésként a kérdéses szobában a gond, akkor második lépésként először cseréltesd ki a Fi relét egy másikra, nem egy akkora tétel. Ha egy második 30mA Fi relét is levágja, akkor kezdődhet az igazi nyomozás. Elsőnek a vizes helyiségek, esetleges új fúrással járó rögzítések a falban. De majd a többit akkor, ha ezek meglesznek.


Ezt is csak azért írtam meg, mert nekünk borzasztóan sok energia ráment erre, és a végén kiderült, hogy a 10mA Fi relé és az egyik háztartási gép hibájának a kombinációja okozta a problémát.

Előzmény: suli010 (129847)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.17 -1 0 129849

Alapvetően a FI relé két ok miatt kapcsolhat le:

 

  1. A lakásod FI reléjén a fázison és a nullán nem ugyanaz az áram folyik vagyis ami "bemegy" a lakásba a fázison, annak egy része nem "jön vissza" a nullán, hanem elfolyik a föld felé (ideális esetben nem a te testeden keresztül). Ezt az elvet kell szem előtt tartani.
    Ez lehet az is, hogy a fázis felől megy áram a föld felé (pl egy lámpa egyik fele a fázisba a másik fele a földre van bekötve, mert felcserélték a nullát és a földet). de az is, hogy a nulla felől megy áram a föld felé.  A FI relé akkor is levág, ha a nullát és a földet összekötöd és valami bekapcsolt fogyasztó miatt a nullán "visszafele folyó" áram egy része a föld fele indul el.
    Ezt ki lehet sakkozni. Módszeresen kell haladni a lakásban. Ha szerencséd van, akkor a hiba nem időszakos és akkor csak végig kell menni minden fogyasztón, minden lehetőségen. Villanyszerelőt erre macerás találni viszont ha van egy kis hozzáértésed, te is meg tudod csinálni. Ha a hiba időszakos (mint pl itt párát, beázást írtak), akkor meg fogsz vele szenvedni de akkor is meg kell találnod.
  2. Hibás a FI relé. Ezt cserével lehet tesztelni, de előtte jó lenne megtudni, hogy milyen eseményre reagál hibásan a FI relé. Tehát megint csak először meg kell keresned a lekapcsolás okát, utána el tudod dönteni, hogy jogosan kapcsol-e le a FI relé vagy sem.
Előzmény: suli010 (129847)
Törölt nick Creative Commons License 2022.05.16 0 1 129848

Atis57:

Azért nyavajog, mert nem tudja, nem érti, mi az az FI relé és mitől védi meg. Mert tájékozatlan.

 

 

 

 

suli010:

Mindenképpen nézesd meg egy hozzáértő szerelővel, hogy mi lehet a hiba oka, hacsak nem akarod, hogy valaki meghaljon. Ez komoly dolog. De ezt már írták mások. A FI relé kiiktatását ne fogadd el, az kb azzal egyenértékű, mintha kocsidban a fék hiba esetén azt mondanák, hogy a kézifékkel is megáll az autó, nem? A szerelőd, aki kiiktatta a FI relét adott az elvégzett munkáról számlát, munkalapot, amire rá volt írva, hogy FI relé kikötése? Gondolom, nem vagy ha mégis, akkor miután meghal nálatok valaki, ő meg megy majd a börtönbe.

 

Előzmény: Atis57 (129842)
suli010 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129847

Rendben!

Előzmény: Atis57 (129846)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129846

Szia!

 úgy legyen!

 

S ha másodikra sincs meg -Ne hagyd abba !

Előzmény: suli010 (129844)
suli010 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129845

:) 

Előzmény: Jahno (129843)
suli010 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129844

Szia!

Nem gondolom, hogy nyavajogtam volna!

Leírtam egy problémát, kaptam válaszokat. Leírtam, hogy holnap fogjuk megnézni, a hiba valószínűsíthető okát.

Remélem sikerrel járunk!

Előzmény: Atis57 (129842)
Jahno Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129843

Este a Híradóban benne szoktak lenni.

Előzmény: suli010 (129841)
Atis57 Creative Commons License 2022.05.16 0 0 129842

Szia!

 

 Igen igazad van --nem kell csinálnod semmit se !

 

Nagyapám 40 évig petróleum lámpával világitott, mégse gyújtotta fel a házát !

 

Csak azóta eltelt pár év, s biztosan nem véletlenül tették kötelezővé a FI relét.

(mert az megvédheti a lakók életét , meg a tűz kialakulását is csökkenti )

 

Ezek szerint Neked erre nincs szükséged? 

 

Innentől nem értem miért nyavalyogsz, hogy mit (ne ) csináljál?

 

 

Előzmény: suli010 (129841)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!