Azért azt nem gondolod, hogy amiket itt írkálsz az enyhén szólva is sértő és provokáló? Tudod sokaknak nem azért nincs ideje a hobbira mert elcseszik az idejüket, hanem mert ilyen az életük, a munkájuk adott esetben. És kapaszkodj meg, még az is előfordulhat, hogy valaki kidolgozza a belét és mégsem marad elég pénze hobbizgatni meg modelleket javítgatni. És mindez önhibáján kívül történik. Ettől még szeretne modellezni és ez teljesen rendben is van, ezt nem lehet megtagadni senkitől! A Te a sajátos értékrended szerint ez így összeférhetetlen?
Nem hiszem, hogy ezért bárkit is le kéne szólni, főleg nem ilyen magas lóról, mint ahogy Te teszed itt a fórumon, rendszeresen.
Nem turkál senki az életedben, de az szabad szemmel is jól látszik hogy egyáltalán nem tudod átérezni más problémáját, nálad minden szép és jó. Kívánom Neked, hogy maradjon is így a jövőben ;)
Legtöbbször egyetértek a kommentjeiddel, de ezúttal szerintem Te voltál túlérzékeny, én legalábbis semmi olyasmit nem érzek a fórumtárs írásában, mint amit most említesz (Beleturkálás az életedbe). :)
Abban viszont igazat kell adnom, hogy itt a jogos kritika sokszor átmegy "fikázásba". Persze írásban mndig nehéz árnyalatokat érzékeltetni.
Ez Így szép és jó, hogy mindenki más miatt szereti ezt a hobbyt. Engem az akaszt ki amikor valaki azon akad ki, hogy vannak olyanok akik nem saját kezűleg épÍtik be pl. a dekódert, hanem rábÍzzák valakire. Miért kell ezen kiakadni. Ők úgy gondolják és kész. Csak azt akartam Írni, hogy senkinek az élete között nem lehet párhuzamot vonni.
Nem turkálok az életedben. Semmi közöm hozzá. Én csak azt szeretném mondani, hogy nem mindekinek van ideje modellezni annyit amennyi szeretne. Sajnos ez van. Sőt nem is egy olyan embert ismerek aki abbahagyta az egész modellezést, mert nincs rá ideje. Pénze lenne rá de bármilyen hihetetlen ideje nincs rá. Siránkozni pedig senki nem siránkozik.
Mielőtt elfajulnak a dolgok újra, én azért árnyalnám a képet egy másik szemszögből:
Én években tudom mérni, hogy mikor futtattam modellt a klasszikus értelemben utoljára. Nekem ez a hobbi nem a vásárlás és játékről szól. Én bütykölni szeretek. Szeretném a lehető legszebb modellt megvalósítani, de lusta vagyok, nem mindig akarok 0-ról indulni. Magyarul ha akarok egy szép IV korszakos Bz szerelvényt (csak a példa kedvéért maradva a témánál), akkor megnézem, hogy mi van a piacon elérhető alapmodell hozzá. Értelem szerűen mondjuk a tető megvalósításának nehézsége miatt (és mondjuk nekem ez fontos), nem a Bramos, meg a Roco lenne az első választás, hanem mondjuk az mtb-n ez megvan. Kell javítgatni, frizzírozni, festegetni, adott esetben 1-2 alkatrészt is gyártani hozzá, de ez kvázi olyan mint a makettezés már. Nekem ez kell a kikapcsolódáshoz és nem a kontroller csavargatása. Én így szeretem. Megőrülnék ha tökéletes modelleket hoznának ki, mert nem tudnék vele mit csinálni. Szinte nincs is gyári állapotú járművem (kocsi azért akad még).
Az, hogy valaki arra szakÍt időt amire szeretne az addig működik amÍg egyedül, vagy max egy társával él az ember. De már akkor is egyeztetni kell a másikkal. De amikor már valakinek van házastársa, két-három gyereke, háza, kutyája, autói, felelőséggel járó munkaköre, akkor bizony valamiről le kell mondani, mert egy nap akkor is csak 24 órából áll. És ekkor már nem csak Te "menedzseled" az életedet, hanem sok más tényező. Pl. a fiam focizik egy egyesületben, szereti, és ezért mi támogatjuk. A meccsek hétvégén vannak, általában vidéken, és péntek esténként hÍrdetnek keretet. Tehát péntek este megtudod, hogy szombaton 9-re mondjuk Pestről Szombathelyre, vagy valami hasonló távolságra lévő városba kell vinni a gyerekeded csak azért mert neki ez fontos. Pedig én azt terveztem, hogy szombaton a kert renbetétele után vonatozni fogok otthon. Persze csak akkor, ha a feleségem nem szeretne elmenni kirándulni, vagy étterembe, és nem kell otthon éppen semmit sem megjavÍtani, vagy kicserélni, és ha a lányom sem szeretné, hogy elvigyük valahová. Szóval ez nem úgy működik ahogy Te gondolod, hogy az ember egyet gondol és leül órákig vonatozni meg játszani. Kicsamo válaszában én semmilyen irÍgységet nem véltem felfedezni, egyszerűen csak megjegyezte, hogy örülj neki, hogy van ennyi időd a modellezésre. Amúgy nem értem, hogy egyátalán miért is kéne irÍgykedni rád. Tehát ha van egy kis időm modellezni, akkor azt a keveset nem a gyártók által elrontott hibák kijavÍtásával akarom tölteni, hanem a játékkal, és ez az amivel sokan nem akarnak kompromisszumot kötni, mert nem azért vesznek meg egy modellt sok pénzért, hogy majd otthon javÍtgassák azt amit nem nekik kellene hanem a cégnek akinek kifizetjük a sok pénzt.Fogadd el, hogy mindenkinek más sÍkon fut az élete, és nem mindenkinek van ideje otthon a 100000 ezres modellet reszelgetni.
Van egy ilyen gyűjtésem, ami tartalmazza az 1990 és 2000 között kiadott hazai vonatkozású modelleket. Nem tudom ki csinálta, de elég pontosnak tűnik, és én nem találtam olyat ami hiányozna belőle (ez a lista elvileg az 50 darabnál nagyobb szériában megjelenteket tartalmazza a leírása alapján). A lista 84 modellt tartalmaz, ezeknek kb. az 1/3-a Fuggerth. Akkor 10 év alatt ennyi jelent meg a témában.
Ha most felmegyek a hazai boltok oldalaira, akkor per pillanat több, körülbelül 150 féle különböző magyar vonatkozású modell kapható készletről! Azért azt érdemes szerintem végiggondolni, hogy mekkora kontraszt van a kettő között.
Semmi nincs ingyen. Annak hogy ekkora kínálat van, az az ára, hogy a gyártók egyszerűsítenek (pl. Gigant klíma/forgóváz), vagy csak átfestenek egy már meglévő modellt (pl. Rába Y kocsik). Ez van, cserébe van mit az asztalra rakni, és van miről beszélgetni.
Arról nem is beszélve hogy itt a fórumon is pl. SAS topiktárs munkája nélkül nem lenne téma a Bz, meg az ABmot sem. Jobb lenne, ha nem lenne mit rakni az asztalra? Jobb lenne a fenti lista mondjuk a Fuggerthek nélkül? Az, hogy kijön évi 5-6 féle valami aztán ennyi? Be lehet osztani? Milyen szép árak lennének a használt piacon.
Aztán ez továbbra is csak egy hobby. Szóval nem létkérdés hogy megvegyen az ember valamit ami szubjektíven nem tetszik neki, mert az ablak sarkánál nem olyan a lekerekítés, vagy "csak egy átfestés". Szabadon választható továbbra is. Szerintem.
Lehet, hogy elkiabáltad? Látva az utóbbi hozzászólások indulatait... :-(
Általánosságban:
Urak! Ha minden igaz, nemsokára érkezik a műhelybe egy Bzx kocsi az MTB-től, egy fórumtársunk jóvoltából. Elkezdem fotózni, meg bemutatni, és megmutatom, hogyan lehet belőle a csacsiságokat eltüntetni (ha vannak).
Majdnem minden nap rólad és a siralmaidról kell olvasni a fórumon. Hoztál egy döntést, hogy nem akarsz a DigiTools-al konfliktusba kerülni a Bzx miatt és nem küldted vissza nekik. Ez a TE döntésed volt, akkor meg NE PICSOGJ miatta az egész fórum előtt, hanem vállald emelt fővel.
Ajj, jajj! Félreértettelek. Nem tudtam, hogy te vagy a Mindeható!
Tudod, azért megnéznélek miután reggel 6-kor becsuktad magad mögött a házad ajtaját és sokszor este 10 körül fogod meg újra a kiloincsedet! Gondolom, hogy a maradék éjjeli 8 órában állnál neki vonatokat futtatni és fabrikálni, miután a leírt soraid szerint remekül beosztod az idődet és menedzseled az életedet!
Tudod nekem az a fontos, hogy elsősorban a szeretteim igényei legyenek kipipálva, majd utána valahol a sor legvégén az enyém! Lassan mondom: a l e g v é g é n.
Engedtessék meg az a úri luxus, hogy hétvégente, vagy kéthetente azt az 1-2 órát ne otthoni berheléssel kelljen töltenem ,a gyári elfuserált modellek javítgatásával, hanem élvezhessem a munkám gyümölcsét!
Ha a Rivarossi tud 2021-ben tisztességes -mi több non plus ultra- 3 db-os személykocsi szettel cca. 56000 Ft-ért a kiskereskedelmben megjelenni, akkor talán nem lehetetlen dolog eleve úgy gyártani, hogy ne kelljen otthon barkácsolni! Azt hiszem, hogy ez a XXI. században elvárható igény! (Szemben a Roco 3 db-os szettjével, ami 62000 Ft és az egyik kocsi ugyancsak elcseszve.
Miért is lenne bennem a "sárga irígység"?
Azért álljunk meg egy szóra! Kit is savaztam én? Elmondtam a véleményem az MTB magyar vonatkozású Bzmotjáról és a Bzxről.
Ha már a menedzselést hoztad fel: Velem szemben még a gyanú sem merült fel soha, hogy hibás cuccot adtam volna el hibátlanként bárkinek és emiatt magyarázkodnom kellett volna!
Időt meg mindenki tud szakítani arra amire szeretne, csak jól kell gazdálkodni azzal ami jut nekünk. Ha valakinek ez nem megy, akkor azért ne azokat savazza, akiknek tudják menedzselni az életüket. Kicsit a sárga irigységet vélem felfedezni hozzászólásodban.
Örülj neki, hogy van annyi időd a munkád mellett, hogy még "fabrikálhatsz" is kedvedre. Sokan örülnek, ha hétvégente van pici idejük a hobbijukra, és ezt az időt már nem a gyártósoron elcseszett hibák javítgatásával akarják tölteni. Akkor is más lenne a helyzet, ha építőkészletként árulnák ezeket!
Én ugyanilyen szemmel nézem a többi tartós fogyasztási cikket, vagy csak a modellezésnél maradva a szerszámokat, amiket használok, és azt látom, hogy szerencsére a többi iparágban egyáltalán nem jellemző, hogy egy új terméknél ennyire banális hibák legyenek, hogy valami alapvető (nem is túl bonyolult) funkcióit ne töltse be a termék.
Sokszor azt érzem, hogy ezek már ilyen bazári szintű problémák, amik itt előjönnek.
Én távol tartom magam a szuperolcsó ázsiai termékektől, ott ezek benne vannak a pakkliban.
Ez is fontos szempont, de én se mosnám össze azzal, ami kifejezetten egy gyártási, vagy tervezési hiányosság, hogy siklik a kocsi, nem egyenletes a futása valaminek, zárlatos, átvilágít stb stb stb.
Itt még azért annyit én hozzátennék, hogy érdemes a hibát és a gyártási/tervezési adottságot szétszedni. Hiba pl. az amikor elforog a Taurusodon a kerékabroncs. Gyártási/tervezési adottság meg az, amikor pl. a Giganton a klíma egy sima egyszerű részlet nélküli doboz, vagy egy Piko expert kocsiban nem festett a belső.
Ezt a kettőt gyakran összemossuk itt ahogy észrevettem, és hibaként hivatkoznak olyanra is ami valójában nem az.
Szerintem nem csak a Bz-nél, hanem úgy általánosságban a magyar modelleknél a legkülönbözőbb jellegű hibák előjöttek már mostanában, nem tudnék kategorizálni.
Marad még elég tér szerintem a modellezés kibontakoztatására, ha nem ilyen troubleshootinggal kell az időt eltölteni.
Én személy szerint imádok egy használt mozdonyt "felújítani" minden szempontból, csinálni egy hibásból, vagy nem tökéletesen működőből egy újat.
De ezt használt cikk esetén (így korrekt) kiírja az eladó, hogy ez és ez a probléma a modellel, így eldöntheted, hogy ez belefér-e neked.
Ha valaki új állapotot ír, joggal várom el, hogy ne legyen hiba a modellen, és ez be is szokott szerencsére jönni.
Ezzel szemben a bolti új modelleknél valami más történik.
Fogalmam sincs mi okozza ezt, miért jönnek elő sorra olyan hibák, amik már nagyon régen jól meg lettek oldva.
Ez a jelenseg minden fogyasztoi termekre vonatkozik. Miert lenne a modelvasut kivetel!?
Van egy orok harc a kompromisszum-beallitasban a gyarto es a vevo kozott. A gyarto egyre olcsosit a vevo pedig a permanens fejlesztest var el, haladast a korral.
Senkinek sem kellene butykolnie a kocsin miutan megvette. Ez alapelvaras.
Az ACME tipikus olasz fogyasztasi cikk: gyonyoru de nem ugy fut mint az osztrak vagy nemet gyartmany.