Valamikor 2000 körül, gyerekként még én is utaztam Beloianniszos élőzenés naplementés séta/"diszkó" járaton, de elég nagy zsúfoltság volt, nem volt túl jó.
Kelén/Helka meg mindig kedvenc volt, nagy élmény volt amikor egyszer, egy kora őszi hétvégén tök véletlen kifogtuk a Kelént egy Siófok-Tihany járaton. (Szintén 2000 körül lehetett, még a régi, üvegfalú, lambériával burkolt siófoki hajóállomáson vettük meg a kézzel pecsételt jegyet. Micsoda hangulata volt! Tényleg: van valakinek arról képe?)
Viszont egy vidám hír. SOPRON vontatóhajó. Hegymenetben. Saját lábon. Horánynál. Most. Nem, ez teljesen komoly. Ennyi Unicumot nem ittam tegnap. Képek később lesznek.
Ma lezajlott az idei első balatoni Kompkoncert,a Széchenyi és Baross kompok fedélzetén a Halott Pénzzel.
A révben kinn van már mind a 4 komp.A pünkösdi hétvége úgy néz ki sok embert hozott a Balatonra, a keleti medencében megint 2 nagyhajó ment( Miklós+Szigliget, a Siófok máshol van).
Végül két koncertes kép:
Ha jól sejtem, a BH képtáron is lesznek még képek.
A ROHAM nevű személyhajó ma lejön. De a VÖCSÖK-3 Esztergomban marad. Ez most érzékenyen érint. A ROHAM a 1669-nél, kérem, jelentkezzen egy hosszú légkürttel. :))) Bocsánat, ironizáltam. Az egyébként tényleg rosszul esett, hogy ma nem jött haza a szárnyas. :( Gasztrobabgulyás készül amúgy a 69-nél, a ROHAM hajóról a fotózást megengedem!
Én nem vagyok sem hajós, sem gépészmérnök, de úgy megérzésből azt mondanám, hogy az adott manővernél a legnagyobb igénybevétel a tolóhajó rákötésénél jelentkezik. Mert onnan jön a forgatónyomaték és ott a legrövidebb az erőkar. (nem az Erőkar, aminek az üdülője a Szentendrei sziget alsó csúcsával szemben volt ;-)) Ha elöl oldalirányban megtolják, az csak csökkenti ezt az igénybevételt. De ha kiszámítod, kíváncsi lennék rá, hogy tényleg így van-e.
Kedves Giga ! Örömmel olvasom élvezetes hozzászólásaidat, de bizonyára rég voltál már folyami hajó kormányállásában. Ott a számítástechnikát legutóbbi ismereteim szerint térképes alkalmazásokra ill. adminisztrációs feladatokra (papírgyártás vizsgálatokhoz) használják, maximum. ÉN még nem láttam, hogy ott sokat matekoztak volna, a tapasztalat inkább szokott működni. De ha esetleg megadnád a pontos tömeg és fordulatszámhoz tartozó hajócsavarokon keletkező tolóerőn kívül a vízsebesség és irányvektorokat, alaktényezővel korrigált tolatmány együtthatót ( a szélsebességet, víz sűrűségét, hőmérsékletét most elhanyagolnám) most el keresek rá valamilyen unatkozó mechanikust. Erre a DINAMIKAI feladatra. Hajóvezetőt nem kérdeznék...ÉN SEM TUDOM A VÁLASZT, de azért a Lánchíd és az Erzsébet híd között megfordítottuk a farral összecsatolt TS bárkákat két hajóval.
Szívesen megnézném egy ilyen erőrendszer statikai számításait, különös tekintettel a csomópontokra (értsd bakok, kötelek) valamint az erők támadópontjára (értsd kormány felületek, hajócsavarok)
Tolóhajó odaáll a tolatmány elejére és kvázi orrsugár kormányként segíti a ráfordítást. Lehet, hogy a miskolcos videón is valami ilyen manőverhez siet a Kalocsa.
Ha jól rémlik, akkor a pici aranyfonálból készült hengerek a sapkarózsában a '80-as évektől a '90 -es évek végéig volt divatban. Utána hímzőgépekkel csinálták.