Tavaly október végén Dubrovniknál is voltunk,majd jöttünk Zadar felé,és több helyen is fürödtünk.Nem volt semmi különbség a hőmérsékletben.Bár lehet,hogy ez véletlen volt.Idén és tavaly is február környékén jöttem haza Biográdból,ahol pólóban voltam,kb.15-16 fok volt.A Sveti Roknál már havazott,és egészen Zágrábig komoly hóakadályok voltak.10 óra alatt értem a határhoz.
Én arra céloztam, hogy minél jobban belemegyünk az őszbe, annál jobban túl kell haladni a Sveti Rok-ot. Azért az ám más kávéház, hogy 20 fokos vízben 2mm-re zsugorodott 'szerszámmal percekig akklimatizálódsz a wasszerhez és araszolgatsz befagyott seggel a vízben, vagy csak úgy zsuppsz belegázolsz ( délebbre ):D
Pár év és az Isztria, Észak-Dalmácia trópusi tájegység lesz itt a fórumban azt lefogadom, az autópálya megspórolásos Harpagon tempó ideológia meg odáig fog fejlődni/kibővülni, hogy nem csak 'best friendek/cukipofák lesznek a Szerb-Bosnyák yardok, de egyenesen vattacukrot és nyalókát is osztogatnak, ráadásul a táj is évente változik/szépül ( pláne az éjszakai átutazás során ):D Ez már már genetikus törzsfejlődése az Isztria vérfan szektának, nics ezzel baj, még a végén kérem a felvételemet.D :D
(Nem néztem utána a forrás forrásainak (és a forrásai forrásainak stb.), ha esetlegesen nem tartanád őket megbízhatónak, más forrást lehet linkelni), egy találat:
Biogradba járunk már hosszú évek óta,és október legvégén is mindig fürdünk.Nem mondom,hogy meleg van ilyenkor,de a tenger kb.19-20 fokos szokott lenni.Akkor szeptember elején?
Hát nem tudom, azért Zadar a Sveti Rok után van, ami a vízválasztó hőmérséklet szempontjából, pláne szeptemberben.Sokszor az alagút 2 oldala között 10 fok difi is van.
Rab sziget elég védett helyen van,Loparnal lassan mélyülő homokos a tenger.Szeptember végéig simán lehet fürödni kisgyerekkel is.(általában)Mi Zadar környékére járunk,és az őszi szünetben is fürödnek a gyerekek(az utóbbi négy évben mindig)
Segítséget szeretnék kérni, hogy szeptember elején még mennyire lehet általában fürödni a tengerbe egy éves kicsi lánnyal Rab sziget környékén? Már nagyon hideg lesz? Tudom sok mindentől függ, meg az időjárást nem lehet kiszámítani, de elmerjünk indulni vagy már felesleges?
Augusztus elejéi balkáni körutazásunk célpontja Dubrovnik volt. A leutazást ill. visszaérkezést is kétnaposra terveztük. Kedden indulva Sarajevót a Bosna völgyben közelítettük meg különösebb fennakadás vagy rendőri jelenlég nélkül. (talán 1 helyen mértek). Koradélután érkeztünk, a szállás elfoglalása előtt a Bosna forrásához mentünk, nincs túl jól kitáblázva, Vrelo Bosne után érdeklődve célhoz értünk. 5 KM a parkolás, de van ingyen lehetőség is. Innen fiákerek fuvarozzák a látogatót a hegy lábához, 20 vagy 30 KM (már nem emlékszem) a fuvar egy irányba (max 5 fő), bár lehet sétálni is. Sok a csadoros turista, ez is egy fajta látványosság.
Szállásunk a belváros közelében volt, egy valaha volt törökfürdőből kialakított szállodában (Hamam Isa Begov), nem a legolcsóbb, de a feleségem Sulejmán fan, kerestük a keleti életérzést, egy éjszakára kibirtuk (kb. 50 €/ fő autentikus reggelivel, törökfürdővel). A törökfürdő elvileg nem koedukált, vannak férfi és női napok, de bennünket beengedtek, mert abban az időpontban nem volt más vendég.
Koraeste sétáltunk át a közeli óvárosba (Bascarsija), ami egy keleti piac rengeteg bolttal, kávézóval, étteremmel. Hangulata szerintem páratlan, főleg este, megfizethető árakkal, a bazár sem a szokásos bóvli áru, hanem főleg kézműves termékek. Már csak ezért is megéri itt éjszakázni. Feleségem szerint vissza kell hamarosan mennünk, csak vásárolni...
Másnap irány a Neretva völgy, Mostari pihenővel. Az óvároshoz a város tengerhez közelebb eső végén érdemes lehajtani a műútról jobbra, majd első lámpánál visszafordulni északnak. Parkolás 5€/nap, tökéletes helyen, bár biztos lehetett volna olcsóbbat is találni. Szerintem Mostar az egyik legszebb hely ahol jártam, folyóstul, hidastul, óvárosostul. Nyüzsgő bazár itt is, néhány különlegességgel. Engem két bogumil motívumokkal díszített réztálca ragadott meg visszavonhatatlanul, 100 euróm bánta (120-ról lealkudva). Feleségem a nyakbavalók között nem tudott választani, ezért meg kellett venni hármat, de csak rajtam múlott, hogy nem többet... Érdemes lemenni a híd alá is, közvetlenül a folyópartra a patak torkolathoz, kicsit lehülni, a hídról való leugrást is innen tökéletes nézni.
Blagajra már nem volt energiája a csapatnak, így irány a tenger ! Metkovicnál bő fél órát kellett várnunk az átjutáshoz. Előzetesen gondolkodtam a Stolac-Trebinje útvonalon ill. a Bijaca felé való kerülőről, de nem lett volna rá szükség.
Délután érkeztünk Dubrovnikba. Én az Adrián apartmanban szeretek megszállni, sajnos sikerült 1-2 kevésbé jót kifogni az utóbbi években, így most családi nyomás hatására szállodát foglaltunk. Valamar Club a Babin Kuk városrészben található 3 csillagos all inclusive light szolgáltatást kínáló szálloda, ami azt jelenti, hogy a főétkezések idején az ital (sör, bor, üdítő) is ingyenes. Szállodának saját tengerpartja nincs, de közvetlenül alatta több szabad strand is található. Persze nyugágy + napernyőért elkérnek 40+40 kunát, sőt a közeli Cava Beach 120-ért méri a kényelmes fajtáját. Maga a szálloda kb. 90€/fő/nap. Hogy ez mennyire sok a világnak ezen pontján főszezonban, mindenki döntse el maga. Az ellátás végül is jó volt, grillezett halételeken éltünk az ottlétünk 4 napja során, a sört sem spóroltuk meg nekik :)
Az óvárosban kétszer jártunk, helyi busz vitt a városkapuig. Első alkalommal este érkeztünk, az kell mondjam, mint Sarajevónál, hogy egészen más ilyenkor a hangulata a városnak. Ami napközbe piac, az most asztalokkal telepakolva, mindenhol vacsorázó emberek, több pontján a városnak koncert hallgatható. Másik alkalommal nappal jártunk benn. Felgondoláztunk a Srd hegyre (120 kuna/fő). A kilátás nagyon szép, de semmi egyéb. Van fönn egy külön belépős múzeum ami a város ágyúzását mutatja be a balkáni háború idején), visszafelé vezet le a hegyről egy nem túl meredek gyalogút, érdemes szerintem lejönni, így elég egyirányú jegyet venni a gondolára, ami azt hiszem csak 80 kuna. A városfalon szintén érdemes végigmenni, kicsit belátunk a város színfalai mögé is, 1-2 trónok harcás helyszín is látogatható így. A jegyet meg kell őrizni, mert menet közben is kérik. A táv körben pontosan 2 km. Feleségem a nagy melegben tízet tippelt :).
Hazafelé beiktattunk egy megállót a Plitvicei tavaknál. Délelőtt indultunk, Trstenoban meg kellett nézni egy botanikus kertet, ahol szintén forgott néhány trónok harcás jelenet, de egyébként is szép, főleg a kilátás a tenger felé. Egyszer egy ilyen helyen is eltöltenék egy hetet. Neretva torkolat után van egy hely, sok árus bódé található egymás után az út mellett, ahol esetleg érdemes bevásárolni oliva olajból, mi 55 kuna/7 dl áron kaptunk némi alku után, ami szerintem nem olcsóbb, mint a bolti, de ez állítólag eredeti, a helyi termelőktől van. Volt 1-2 egyéb különlegesség is, pl. levendula ill. mandarin méz is.
Útközben megálltunk még Skradinban is. Ez már a többedik alkalom, hogy hazafelé ezt tesszük. Az autópályáról csak egy kis letérő, még egyszer átélhetjük azt a mediterrán hangulatot, amit ezt követően sokáig nélkülöznünk kell. Kikötőben végig sétálva nézegethetjük a jachtokat, melyekből a védett öbölből adódóan meglehetősen sok van. A nemzeti parkhoz nem is mentünk el.
Plitvicei szállásunk a tavak előtt kb. 20 km-re volt egy nagyon egyszerű útmenti motelben, 20€/fő, de hát csak aludtunk, reggel irány a park. Az egyes bejárathoz mentünk először, hétköznap lévén nagyobb tömegre nem számítottunk, így meglepett a legalább 100 méteres kígyózó sor a pénztárnál. Vissza a 2. bejárathoz, itt valamivel rövidebb sor, parkolás 7kuna/óra, felnőttbelépő 180 kuna:))). Jegyváltás után el a buszokhoz, ahol közel egy óra várakozás, majd felvittek a tórendszer tetejére (H útvonal), innen sétáltunk le a meglehetősen zsúfolt utakon. A látvány gyönyörű, főleg az alsó szakaszon, a tömeg ellenére is kötelező program. Jegyet viszont felesleges volt venni. Csak a hosszú hajóúton kérték, de a nagy tömeg miatt csak azoktól, akik nagyon szerették volna érvényesíteni.
Hazaút további része eseménytelen volt, kicsit beletapostunk a gázba, hogy Bezdánban ehessünk végre egy jó halászlevet, nagyon vágytunk már egy kis hazai ízre.
Itt jobban kijön a hely mélysége, bár ott állni a szálán egészen más.:D A helyiek szerint az évek során 6 áldozatnál tartanak, jellemzően gerinctörés.Ki kell szasszerolni mikor jön a hullám, mert különben nagy perec van.
Én is mutatok, itt létra sincs, ellenben lehet a sziklákról szörnyethalva talpasokat ugrálni pár öngyiló jelöltet láttam is ( Mljet-Saplunara északi csücske ) én nem próbáltam, mert fostam ekkora magasságtól:)
Jó, hogy én 40€-ért vettem. hol itt az igazság?? :D És még panaszkodnak sokan, hogy otthon milyen nehéz az élet, tessék milyen súlyos diszkrimináció éri a kintre szakadtakat:D Azért, ha kipróbáltad megköszönöm, ha megírod milyen...