A repülésben közhely, hogy katasztrófa egyetlen okból soha nem következik be. Mindig több ok, illetve események láncolata okozza.
öööööö
hat ezt a bloffot lehivnam... :-P
ott van pl. a Germanwings, na annak konkretan egyetlen oka volt, az, hogy a pilota nekivezette a hegynek
lehet Moricka-peldanak konstrualni persze melle tovabbi tucatnyi "okot" is (egyedul maradt a pilotafulkeben, nem szurtek ki a pszichologiai teszten, szabalyzatok ilyenek-olyanok stb.)
csak hat az a helyzet, hogy ha ezt igy elfogadjuk, akkor azt is több ok, illetve események láncolata okozta, hogy a masfel eves fiam tegnap eltaknyolt a kisbiciklijevel, pl.
- nem volt eleg szeles a jarmu hatso nyomtavja
- tul meredek a jardaszegely
- tul magas a jardaszegely
- kikepzesi hianyossagok
- tul nagy sebesseggel kozelitette meg a jardaszegelyt
- tul kemeny a jarmu rugozasa es emiatt a leerkezes utan elpattogott az asztfaltrol
- kommunikacios problemak a szulo es a kisded kozott
- a jardaszegely vizualis megkozelitese soran elterelte a gyermek figyelmet egy mokus
- az apuka epp egy arra setalo joseggu csajt bamult
satobbi :-)
tehat akkor meg ez nem csak a repulesre, hanem az elet minden, de tenyleg minden teruletere igaz
A repülésben közhely, hogy katasztrófa egyetlen okból soha nem következik be. Mindig több ok, illetve események láncolata okozza. Ebben az esetben én majdnem egy tucatot találtam:
● A személyzet képzettségi hiányosságai (lásd Dr. Fülöp András későbbi kritikája a könyvében)
● A BM-nél más eljárással repültek (külön rádiósuk volt, külön munkahellyel)
● A BM-nél más kabinkialakítású repülőgéppel repültek, mint a Malév (a navigátor mögöttük jobbra ült)
● A gépen maléves navigátor is volt (bonyolítja az együttműködést)
● Új, „direkt” megközelítést (pályát) kaptak, de itt hiányosabb volt a műszerezettség (nem volt ILS csak NDB/VOR)
● A pályaváltás miatt át kellett állítgatni a műszereket (figyelemelvonás)
● Fentihez kapcsolódóan rosszul állították be az átváltási magasságot
● A pályaváltás miatt intenzívebben kellett süllyedniük
● Esti szürkület volt, a horizont már nem látszott
● Amikor az egyik navigátor bemondta, hogy „itt a 600”, irányítói engedély nélkül elhagyták a 600 méteres magasságot (!!!!!) és tovább süllyedtek (utóbbi a legsúlyosabb, amit el lehet követni)
● Figyelmetlenek voltak
Az interceptor „kinyílása” az iho-cikkben egy nagy f-ság, egy (vagy több) dilettáns agyréme csupán. Ami „ceptor” szónak tűnt a CWR felvétel 59-ik percében, az a parancs volt az interceptorok kibocsátásának előkészítésére. A CPT baloldali kezelőpultján volt egy háromállású előkészítő kapcsoló: középen kikapcsolva, előre nyomva előkészítés, hátra pedig a kényszerbehúzás helyzet. Földetéréskor további biztonsági elemként a szarvkormányon lévő nyomógombon egy mechanikusan rögzülő fedél is volt. Nem mellesleg, a szovjetek végeztek speciális berepüléseket kibocsátott interceptorokkal, és ilyenkor még a hajtóművek névleges módja is elég volt a megfelelő süllyedés fenntartásához, nem beszélve a felszállóteljesítményről.
Azért mert azt Kádár-korszaknak és nem Más-elvtárs-korszaknak nevezték.
Attól, hogy az akkori törvények szerint szereztek jogosultságot, még nem biztos, hogy a törvény jó volt, vagy, hogy valóban meg kelett volna kapniuk. De az is lehet, hogy ennek semmi köze nem volt a szerencsétlenséghez.
Amikor a szerzőnek túl unalmas a valóság, ( itt polgári repülőgép szerencsétlenség) mert vagy nem ért hozzá, vagy meghaladja szellemi felfogó képességeit, ezért meg sem akarja érteni, akkor előszed egy mellék-mellék szálát, amit nagyon felszínesen leír, hozzákeres egy oda nagyon nem való címet és hátradűűűl, most nagyot alkottam...................:-(((
Repülőgép-szerencsétlenségről volt szó, majd arról tárgyalsz, hogy az illető gyakorlatlan és alkalmatlan személyzet Kádár vagy Marjai pilótái voltak...?
Nekem inkább a cikket író felkészületlenségével, bombasztikus tudatlanságával van bajom.
Miért Kádár pilótái miért nem Marjai pilótái?
Ki utazott többet repülőn közülük.
Ez olyan mint a falusi kocsma parasztbácsija aki elmeséli, hogy a falu határában volt Kádár vadászterülete.
Ok.
Rákérdezel és kiderül, hogy Kádár 32 év alatt kétszer járt ott, a szomszéd város potentátja (legyen most Faragó elvtárs meg 124-szer).
Ok.
Akkor az a vadászterület most Faragó elvtársé volt vagy Kádáré?
Egyiké se hanem a helyi vadásztársaságé.
Ezek a pilóták az akkori törvények szerint, érvényes jogosítást szereztek a TU-134-re.
Hibáztak ezt nem vitatta senki.
Sok ember meghalt trehányságuk miatt.
( formaruha beszélgetés )
De a furcsa és hosszú nevű Kormányőrség repülő századhoz azért leginkább ex MALÉV személyzetek kérték át magukat, mert a jó kapitányi fizetésen felül, kellett nekik a főtiszti rendfokozati illetmény is*** de legfőképp a BM szociális juttatási hálózata adta szolgáltatások.
*** = A BM illetmény tábla szerinti beosztási illetményt nem kapták meg, helyette megkapták a MALÉV kapitányokkal azonos pénzt, de megkapták ezen felül, a rendfokozati pénzt ami a '70-es években kb. 1100-3000 forint volt.
A cikkben szereplő őrnagynál ez kb. 1400-1800 forint pluszt jelenthetett havonta a kapitányi 4500-6000 forintos fizetésre.
Így, ebben a formájában nem, kicsit árnyalnám a képet.
Amikor az 1970-es évek közepére beütött a mesterségesen kirobbantott olajválság (drasztikusan drágább lett a nyál), mi ugye a szovjet anyaggal repültünk. Mivel ennek továbbra is „baráti” maradt az ára, a tankolásokat a Malév akkori nagy hatalmú gazdasági igazgatója, V. E. személyesen irányította. Volt egy külön munkatársa, aki napi 8 órában csak a nemzetközi árakat figyelte, elemezte. Ahol lehetett, a kozák nyállal suhant a gép, akár visszafelé is.
Ez parancs volt, csak a repbiztonság (terhelés, időjárás stb.) írhatta felül, de annak benne kellett lennie a napi jelentésben. A főpilóta, illetve a repülési szakágazat folyamatosan kapta az adatokat, mi meg a személyzettől azt, hogy akkor mennyi legyen az annyi. Persze a béketáborra ez nem vonatkozott, mert Berlinbe vagy Varsóba is az Ural felől jött a nedű. A ferihegyi tartályok állandóan színig voltak, mert a Malév persze a nyugati légitársaságoknak nyugati áron adta a kerót. Volt úgy, hogy V. E. kibérelt a MÁV-tól egy komplett tartálykocsi-szerelvényt, és tele üzemanyaggal oda-vissza utaztatta a pályán, amíg felszabadult a hely Ferihegyen (kevés volt a tárolókapacitás).
A módszerváltás után, amikor a kozákokkal is áttértünk a dollár elszámolásra, ilyen trükközéseknek nyilván már nem volt értelme. Egyébként a cash fizetés régen is gyakran előfordult, főleg a charterjáratoknál, először furcsa érzés, mert az ember ugye csak moziban láthatott ennyi dezsőt, de meg lehet szokni.
Az oroszok a "Zapad-2017" hadgyakorlaton Kamovról újságírók közé eresztettek egy kisrakéta blokkot, hivatalosan senkinek sem lett baja - de a jótyúbon látszik, hogy az egyik delikvensből csak a bankkártyája maradt meg.
Már valahol LVOV körül egyszer csak csináltunk egy 360 fokos szép, nyugodt, nagyívű kanyart.
????
Majd bemondta a kapitány, hogy Budapesten biztosan nem, vagy Debrecen lesz, vagy Pozsony.
Lett kicsi morgás, ami persze nem befolyásolt semmit.
Majd intenzív süllyedés a magyar légtérben és Klementinán szálltunk le.
Semmi különös.
Mindenki találgatott., mert nem ismerték fel a helyszín.
Szovjet rendszámú kis PAZ buszok (24 fő) jöttek a géphez ezért az utasok 99%-a azt gondolta Munkácson szálltunk le.
De szép lassan (hisz csak kettő ilyen midi buszuk volt) kivittek bennünket a "kultúr terembe" majd miskolci buszok jöttek és azok hoztak fel bennünket Budapestre.
A 90-es évek végén a gyógyszercég, ahol dolgoztam tartott valami vezetőségi ülést Londonban. A nagyfőnökök BA-val mentek, a kisebbek MALÉV-vel, ahogy az illik. Hazafelé volt némi köd meg egyéb Ferihegyen, a magyar pilóta leszállhatott, a BA járatát Schwechat-ra irányították ahonnan busszal jöttek Pestre az utasok. Nagyfőnök persze taxival jött, így is 4 órával később volt otthon, mint a beosztottai :-)
A végidőkben (állítólag utolsó 1,5-2 év) a Malév gépeket rövidebb utakra igyekeztek Ferihegyen megtankolni retúrra, mert kétséges volt, hogy kint adnak-e hitelbe?
-----------
Ez igaz.
De a MALÉV 58 éves történetében (1954-2012) ez az utolsó két hónapban volt így.
> Ja, jól hangzik, és persze mindig dupla adag üzemanyaggal repülnek, mert az úgy gazdaságos... tehát nyilván kajli a sztori.
A végidőkben (állítólag utolsó 1,5-2 év) a Malév gépeket rövidebb utakra igyekeztek Ferihegyen megtankolni retúrra, mert kétséges volt, hogy kint adnak-e hitelbe? Ami ehhez túl messze volt, Egyiptom, stb. oda dollár-kötegekkel a kapitány táskájában jártak, mert ha esetleg fedezet hiányt mutat a kártya nehéz lett volna hazáig tolni a gépet.
Mondjuk a teljesseg kedveert hozzatennem, hogy a Fekete-erdonek kozeleben sem jartak. Erdo biztos van arra is, ahol megfordultak, meg valami fekete is mindig akad.
Ezt nem hallottam, de azt igen, hogy Kapitány kapitány Párizsból jött vissza Ferihegyre, amikor lesántult a gépe. Azt mondta állítólag, hogy a hibás futóművel inkább kisérletezik azon a betonon, aminek minden kockáját ismeri. Meg a földi személyzetet is.