Nem vagyok épületvillamossági szakember, tehát arra igazából nem tudok válaszolni.
A vasbeton födém alsó, húzott övének megvésése statikailag veszélyes lehet, főként ha megtalálod flexszel a hosszvasalatot.
Én nem tudom...hogy szabad-e ilyet csinálni...
Panelba bevágni...
De azt kell mondjam nem könnyü kiütni ha ki van vágva akkor sem....gép kell hozzá, vagy elszántság.
Meg a sarkokhoz nem fér a gép ott meg aztán kész tragédia kivésni a fözött betont.
Sziasztok!
Egy kevés tanácsra lenne szükségem:
Régi 10 emeletes panelben konyha felújitás lesz, ebből eredően némi villanyszerelési meló is bejátszik (+ 2 konnektor) mivel jelenleg a panel falára ragasztottak a vezetékek gondoltam gémántkoronggos flexel vágunk a falba mélyedést abba hajlékony csövet és így az esetleges későbbi vezetékcsere miatt nem kell tapétát/csempét rombolni.
A felmerült kérdések:
1.Milyen csővet tegyünk a panelba, és milyen mély legyen a vályat amibe kerül?
2.Van-e valami amire érdemes odafigyelni (felhasznált vezeték, alkatrészek, stb.) ?
3.A fürdőszobába utólag vezet(tet?)ett az előző lakó a mosógép számára vezetéket amit ronda műa. csatornában a folyosó plafonjára rögzitett, gondolkodom, hogy ezt is ki kellene flexel vágni és besüllyeszteni, kérdés nem gyengül-e meg túlzottan a plafon?
4.Ha jól sejtem a flexel a vájat 2 "falát" lehet kivágni a közte levő részt vésővel kell kivésni, ez mennyire lesz nehéz miután a 2 oldala mér végig van vágva, ill. van-e valami speciális véső amit ehhez ajánlot használni?
Bocs, ha butaságokat kérdeztem, de anyagi okokból amit lehet magam kell, hogy megoldjak, lehetőleg csak magát a szerelést végeztetném szakemberrel.
Kálvária elkerülésére van egy, az ELMŰ-nél nagyon jól működő eljárás. Kihívod a szerelőket, az állandóan lemegy az óra, ha bekapcsolom az akármit dumával. Meggyőzöd a drót végén kötözködő hölgyet, hogy már minden ki van kapcsolva a lakásban, csak ez a szomszédnál prímán működő 40 Wattos cucc van bedugva, és mégis lemegy.....
Kimennek a szerelők, és közösen megállapítjátok, hogy a kismegszakító elöregedett.
Következő kérdés: Ugye csak 25 Amperos van maguknál? Erre többnyire egy határozatlan bólintás a válasz, meg a táskában kotorászás. Ha esetleg nagyon látszik a kisebb kismegszakító, akkor egy erre a célra szolgáló színes papírdarabbal (az a fajta, amin számok és aláírások vannak) letakarod.
Erre szépen bekerül a 25-ös kismegszakító a szekrénybe, javítás címszó alatt....... Nincs utánajárás, nincs papírtöltögetés, nincs kötözködés a szabványon kívüli óraszekrény miatt és hasonlók, mégis tuti és hivatalos lesz minden. Úgy számolj, hogy ugyanannyiba kerül, mint a hivatalos út, csak nem kapsz számlát......
A módszert egyébként az ügyfélszolgálatos hölgy javasolta, miután nem volt kedve kitölteni az ezernyi papírt, meg kínlódni az időpontegyeztetésekkel. Egyébként hibátlanul működött.....
De most elegunk lett, feljelentjuk a rohadekokat! Karterites, birsag, borton, csod, es meg raadasul szolunk nehany havernak, megadjuk a panasziroda cimet, aztan...
Szoval aki ott dolgozik, az reszkessen. Ha elmu-s autot latok, letaposom a kispolszkimmal, ha meg szerelot, azt lefoldelem.
Mi a jo #$%$#% anyjat csinalhat az elmu, ami miatt az elmult 3 honapban 3-szor 2-3 napra (8-16-ig) lekapcsoljak az aramot? Mi lehet az a munka, amit csak igy lehet elvegezni (es ennyi ideig tart)? Lehet, hogy valami nagyfogyasztonak kell a kakao, es a lakossagot addig lenyomjak??? Tiszta Ukrajna, lassan vennem kell egy aggregatort...
Hosszabbito:
Valahol errefele vitatkoztunk ezugyben, mert nalam is hasonlo tunet volt. Vegeredmeny: kapacitiv osztas miatt jelenik meg a halozati fesz kb. fele a foldelo vezeton, amennyiben az foldeles nelkuli aljzatba van dugva a foldelt hosszabbito. Igaz en nem fazis ceruzaval neztem, hanem muszerrel. Probald megvizsgalni, hogy a hosszabbito vezetekei kozott nincs-e rovidzar. Valszeg nincs, mert mindegyik hosszabbito nem lehet egyszerre hibas. Bar meg az is elofordulhat...
Már csak azért is 25-öt kérj, mert az "jár". Ezt a járt, úgy kell érteni, hogy nem kell érte fizetni hálózatfejlesztési hozzájárulást, fölötte azonban amperenként 2000 forintot számláz az elmű. Azért teljesen ingyen ez sincs, mert a szerelést ki kell fizetni. Menj be a helyi elműbe a legutolsó villanyszámláddal, ott majd - elvileg - segítenek kitölteni egy un. előzetes igénybejelentőt, majd a helyszínen tájákozódnak róla - 25 A-nál nem mindig - hogy a meglévő hálózat adottságai megfelelőek-e, kiküldik a múltkor beadott előzetes igénybejelentődet, a hátulján az elmű feltételeiről, a befizetendő lóvéről, majd ezzel a papírral visszaszáguldasz hozzájuk, befizetsz, majd közlik, hogy mikor jönnek a szerelők - annak a napodnak annyi - kicserélni az automatát. Ha peched van, az egész mérőhelyet kicseréltetik veled (HENSEL-lobby). Na az már kálvária.
Talán nem hagytam ki semmit.
1. Nem nullázott hálózat ill. öreg, sérült szigetelés esetén szokott előfordulni, hogy az egymást mellett futó erek "megszórják" egymást és ezt érzékeli a fázisceruza. Pl. jutaszigetelésű G-vezeték, elöregedett MT-kábel, elégett kötés szeret ilyet csinálni. Mérőműszerrel meg kell meggyőzödni róla, hogy nincs-e olyan mérvű feszültségjelenlét a nullavezetőn ami még a kismegszakító megszólalásán belül van de potenciális veszélyforrást jelenthet a környezetére.
2. A hosszabítóval elvileg ugyanaz a helyzet ha a fázisceruzád alapján jelented ki, hogy feszültséget észleltéd a földelőérintkezőn. Mindenképpen ellenőrzésre szorul a hosszabbítód, mert rossz bekötés is hasonló jelenségeket okozhat.
A saját és környzeted biztonsága érdekében szakemberrel vizsgáltasd át a rendszert!
szerintetek egy átfolyó rendszerű vízmelegító mekkora villanyórát igényel? most 10 amper az óra, igaz abbol csak 6 amper használható, mert annak idején úgy kötötte a szerelő. 16 amper elég vagy kérjek egyből 25-öst? (néha kis barkácshegesztésre is szükség van). Jó lenne ezt tudni előre, mert két(!) éve futottam neki az elektromos műveknek egy óracserés ügyben, azóta elfelejtettek válaszolni, s most bátorkodnám, mint alantas mezei közpolgár, felmelegíteni az ügyet...
kérdésem lenne:
1
van egy nem földelt konnektor
mind a két lyukba bedugva a fázisceruzát világít a lámpa
az egyikban jobban, a másikban kevésbé
?
2
van egy földelt hosszabító
bedugva ebbe a nem földelt ajzatba, a hosszabító földelésén áram jelenik meg
?
Kinek mi a baja a FI relével? Én épp most kötöttem be kettőt (3 fázis + 1 éjszakai fázis).
A lényeg az, hogy a FI relék utáni nullákat nem szabad galvanikusan összeközösíteni, mert akkor mindíg levágnak! Már pedig pl. egy stúdióban rejtett módon ez megvalósulhat, ha földelési probléma miatt meggondolatlanul össze (vissza) földelünk készülékeket.
Vagy nem ez a probléma?
A 16mm2-es rézkábel max terhelhetősége levegőben ~79A, ez stimmel. A méretezési táblázatban szereplő 63A valószínűleg a túlárambiztosító miatt van, merthogy ott a 63A után a 100A következik, bár az olvadóbiztosítók terén nem vagyok teljesen otthon.
A két kábel párhuzamosítása jó, de egy bökkenője van a dolognak. Túlterhelés ellen nem tudod biztosítani őket egyenként (bár eddig garantált túlterhelés mellett üzemelt, ezért rontani biztos nem rontasz a dolgon). Ami a biztonság felé is lendítene a dolgon, az az lenne ha a táp oldalon tudnád biztosítani a kábeleket 100-100A-re (80-80?) és együttesen pedig 150A körülire. (Ez így nem biztos, hogy olcsóbb mint az egész kábel cseréje.)
Na ezt figyeld ki.
Most ott tartunk hogy mellé kötettek még egy 4*16mm2 kábel.
(Az elöző 5*16mm2 volt)
Igaz a békesség kedvéért, vagy idegkímélésből bele mentem hogy igy legyen.
Egyébként megkérdeztem a gyártót,5*16mm2 a méretezési táblázat szerint 63A, a gyár szerint 78A levegőben.
Holnap vagy holnap után meglátjuk.
Szívesen. Az 5*16 mm2 valóban elég kevés, és erős annak a veszélye, hogy a kábel intenzívebb melegedése szépen lassan tönkreteszi a szigetelését, és így zárlatos lesz.
Ha levegőben viszed, akkor a rosszabb hűtés miatt igazából 4(5)*50 mm2-tel valószínűleg számolnod kell gépenként. De hagsúlyozom, hogy kábelfüggő a dolog, mielőtt megveszed a boltban érdeklődj utána. A magyar kábel műveknek van egy mintaboltja a Bp. XI. ker Nándorfejérvári úton, a Budafoki út közelében az ARAL kútnál.
A helyzet az, hogy teljesen egzakt választ nem tudok adni, mert ebben az áramtartományban már gyártó/kábel specifikus is a dolog, továbbá függ attól, hogy pl. földbe fekteted, levegőben viszed, etc. Legegyszerűbb, ha elmégy egy kábeleket árusító boltba, ott kell lennie valamilyen adatnak az általuk forgalmazott kábelekről és az alapján meg tudják mondani, hogy milyen kell.
Általánosságban annyit tudok most mondani, hogy földbe fektetve már 4*35-ös Cu elég lehet, gépenként. Ha egy kábelen akarod vinni, akkor 4*120 Cu már szintén jó lehet.
Ezzel foglalkozó internetcímet nem nagyon tudok, de azt hiszem a www.hungariakabel.hu (ha jól emlékszem) címen találsz leírásokat.
A probléma a következő.
Van 2db 3 fázisú gép darabonként 150 amperes üzemi árammal.
Milyen keresztmetszetű vezeték kell betápnak.
A legközelebbi elosztó kb. 10 méterre van.
Ha Internet címet adtok, ahol evvel foglalkoznak az is megköszönném.
"Ez egy rugalmas acélszalag a végén könnyen kanyarodó véggel"
Árulnak mostanság ilyet eros muanyagból, ami lényegesen hajlékonyabb az acél behúzónál, hibája, hogy kombifogóval nem segíthetsz a húzásnál.
A szappannal bedörzsölés kicsit mókásan hangzik, ahogy magam elé képzelem a Tasztaltársan, amint szappanozza a derótot. §:-))
Javaslatom, egy darab mosogatószivacs egy-két csöpp víz és ugyanennyi mosogatószer, nem kell habzania/haboznia (nem kívánt törlendo).
Atech
Úgyis két ember kell a behúzáshoz (nagyobb szakaszok áthidalásánál), egyik húzza kifele a behúzó szálat, a másik, pedig finoman tolja befele a drótokat, miközben a szivaccsal síkosítja oket a doboz szájánál. Ha túl erosen tolja a drótokat, akkor megtörhetnek.
A fejemet én sem tenném rá de úgy tudom a szigetelt vörösréz vezeték max. terhelése a következő szerint számolható: a keresztmetszet (mm2-ben) négyzetgyöke (mivel az áram négyzetével arányos a hőfejlődés) szorozva 11-12-vel és így A-ban kapod, azaz az 1.5-ös kb. 14A, a 2.5-ös kb. 18A-ig terhelhető (ezt a terhelést végtelen ideig el kell viselnie).
A sodrott vezetéket valóban könnyebb behúzni, viszont drágább, a 2.5-ös kb 35-50 Ft/m (a tömöré kb 25 Ft/m). Nem lesz problémád a csavar lazulásával és a szálak kiállásával ha teszel rá érvéghüvelyt, bár egy kicsit macerásab így a szerelés. Mindenesetre a falban lévő cső alapján ítéld meg, hogy melyiket használod, ha sok kanyar van és kicsi a cső, érdemes megfontolni a sodrottat (a 2.5-es tömör behúzása sok kanyar esetén elég küzdelmes, olykor lehetetlen dolog).
A sodrott vezeték jobban bírja a gyűrődést, de jóval drágább mint a tömör. A falba húzható vezetékek is általában (csaknem kizárólag tömörek). Némi gyakorlattal a behúzás sem nehéz.
A behúzás eszköze a behúzó szalag. Ez egy rugalmas acélszalag a végén könnyen kanyarodó véggel. Ezt több kanyaron is keresztül lehet tolni minden gond nélkül.
A behuzandó vezetéket érdemes valami csuszás segítővel bekenni a behúzás alatt. Erre a célra megfelel a szappan. A szappannal bedörzsölt vezeték csőbe tuszkolása sokkal könnyebb.
A terhelhetőség ha jól emlékszem kb 3 A/mm2, de erre nem teszem a felyemet.